Auteur Topic: vraag over doop en belijdenis  (gelezen 20946 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
vraag over doop en belijdenis
« Gepost op: maart 02, 2003, 07:27:09 pm »
Vraagje:

Heb ik nu goed begrepen dat een babytje niet gedoopt mag worden als de ouders nog geen belijdenis hebben gedaan?
En de daaropvolgende vraag: Hoort een kindje niet bij het verbond als het in een gezinnetje wordt geboren waar de ouders er nog niet aan toe waren om belijdenis te doen?
En hoor je dan ineens wél bij het verbond als jouw ouders toch de beslissing nemen om belijdenis te doen?
En als jouw ouders wél gedoopt zijn als babytje,( maar nog geen belijdeis hebben gedaan) dan hóórden ze toch al bij het verbond door hun eigen doop?
Allemaal vragen die door mijn hoofd schieten. :?

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 02, 2003, 07:41:38 pm »
Een kindje hoort niet pas bij het verbond als het gedoopt wordt. Het hoort bij het verbond op het moment dat het leeft. Het is in de ouders geheiligd.

De doop is een bezegeling van dat verbond, dus geen toegangsbewijs.

groeten, Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 02, 2003, 09:43:11 pm »
Eens, Anita. Ik ben geen theoloog of zo, maar volgens mij heeft het iets te maken met het serieuze gebruik van het sacrament. In het GKV doopformulier staat:

quote:

U (de ouders) hebt gehoord, dat de doop door God is ingesteld om aan ons en onze kinderen zijn verbond te verzegelen. Daarom moeten wij dit sacrament met dat doel en niet uit gewoonte of bijgeloof gebruiken.
Om nu duidelijk te laten blijken, dat u zo de doop begeert, behoort u op de volgende vragen oprecht te antwoorden: ...

En dan volgen drie vragen, twee daarvan of de ouders de leer over de doop en de 'algemene' leer belijden, en één of de ouders het kind in deze leer zullen (laten) onderwijzen.
Het is dus heel belangrijk, dat de doopouders het sacrament uiterst serieus nemen ...

Maar misschien is dit maar een deel van het antwoord. Iemand anders een aanvulling?
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2003, 10:09:33 pm door Peter »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 02, 2003, 10:39:56 pm »
De kinderdoop heeft dus alles met alleen de ouders te maken?

Maar inderdaad, ik ben echt benieuwd naar antwoorden op mijn vragen.

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 03, 2003, 11:05:16 am »
Iemands belijdenis is niet de grond voor de doop van een kindje. De grond van de doop is altijd de belofte van God. Niet de geloofsuitspraak van een mens maar wat de Here zelf zegt.
Maar als een kindje gedoopt wordt en de ouders hebben nog geen belijdenis gedaan dan blijft de doop als het ware in lucht hangen.
Dan is er wel de belofte van God, een toezegging, maar er niemand die de belofte beaamt, niemand die zich bereid verklaart en de verantwoordelijkheid op zich neemt om in overeenstemming met die belofte dat kindje ook op te voeden.
Gods beloften hangen niet los en vaag ergens in de kerk. Je kan namelijk niet dopen op grond van bijvoorbeeld het geloof van de kerk.
Een kindje geboren uit gelovige ouders heeft dus recht op de doop maar ouders kunnen pas van dat recht gebruik maken als ze zelf hun geloof kunnen uitspreken
voor God en zijn gemeente.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2003, 12:52:19 pm door fransje »
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 03, 2003, 01:58:53 pm »

quote:

op 03 Mar 2003 11:05:16 schreef fransje:
Iemands belijdenis is niet de grond voor de doop van een kindje. De grond van de doop is altijd de belofte van God. Niet de geloofsuitspraak van een mens maar wat de Here zelf zegt.
Maar als een kindje gedoopt wordt en de ouders hebben nog geen belijdenis gedaan dan blijft de doop als het ware in lucht hangen.
Dan is er wel de belofte van God, een toezegging, maar er niemand die de belofte beaamt, niemand die zich bereid verklaart en de verantwoordelijkheid op zich neemt om in overeenstemming met die belofte dat kindje ook op te voeden.
Gods beloften hangen niet los en vaag ergens in de kerk. Je kan namelijk niet dopen op grond van bijvoorbeeld het geloof van de kerk.
Een kindje geboren uit gelovige ouders heeft dus recht op de doop maar ouders kunnen pas van dat recht gebruik maken als ze zelf hun geloof kunnen uitspreken
voor God en zijn gemeente.

Als de grond voor een doop alleen de belofte van God is, dan mag dat niet afhankelijk zijn van het belijdenis doen ( een instelling van mensen) Geld die beloft nu wél of niet?
Die belofte mag ook niet afhankelijk zijn van het wel of niet gelovig opvoeden van de ouders. Hoeveel ouders hebben dat belooft en zijn na korte of langere tijd nooit meer in een kerk geweest? Is de doop dan niet meer geldig?
Een kind geboren uit gelovige ouders heeft geen recht op de doop. Het heeft recht op de belofte. Recht op een doop? waar staat dat in de bijbel.
Hand 2 zegt dat je je moet bekeren. en vervolgens laten dopen, en als antwoord zul je de Heilige Geest ontvangen.

En je kunt inderdaad ook niet dopen op grond van het geloof van een kerk, maar ook niet op het geloof van ouders. Je kunt dopen op grond van de belijdenis van bekering van een pas gelovige.

Dus : óf het kind is een kind van de belofte, niet afhankelijk van het doen van belijdenis óf het is het niet. Je maakt je kind geen kind van de belofte op het moment dat jij belijdenis doet. Dat zou dan wel heel erg een menselijke instelling zijn. Of gewoon gezegd, het klinkt aardig, maar ik vind het helaas nergens in de bijbel terug.

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 03, 2003, 03:25:20 pm »
Citaat
op 03 Mar 2003 13:58:53 schreef bengel:

En je kunt inderdaad ook niet dopen op grond van het geloof van een kerk,     maar ook niet op het geloof van ouders. Je kunt dopen op grond van de belijdenis van bekering van een pas gelovige.

Als je gaat dopen op grond van de bekering van een pas gelovige dan gaat het dus om de mens en het is juist God die naar je toe komt met zijn belofte en dat bezegelen we met de doop.
maar ik doe mijn best.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 03, 2003, 03:44:43 pm »

quote:

Als je gaat dopen op grond van de bekering van een pas gelovige dan gaat het dus om de mens en het is juist God die naar je toe komt met zijn belofte en dat bezegelen we met de doop.
Dit begrijp ik niet helemaal, Fransje. Als jij kiest voor God, mag God dat dan niet bezegelen?

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 03, 2003, 03:51:58 pm »
Sam,

God kiest eerst voor jou, dus de doop, antwoord op de doop is dan de belijdenis.
Even simpel gezegt natuurlijk.

( Hoe maak je zo`n mooie quote trouwens )
maar ik doe mijn best.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 03, 2003, 04:14:13 pm »
Beste Fransje,

Bedankt voor je antwoord.

quote:

God kiest eerst voor jou, dus de doop

Is het niet dat God altijd voor het verlorene kiest? Waarom moet hiervoor de doop nodig zijn?

Het quoten doe je door [ quote ] voor je tekst te zetten en [ /quote ] erachter (maar dan zonder spaties).

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 03, 2003, 06:25:27 pm »
Jezus kiest inderdaad voor een "ieder die in Hem gelooft"  en je bezegelt dat door je doop.
Ouders kunnen hier geen voorschotje op nemen.
Omdat kinderdopers begrijpen dat je blijkbaar zélf die keuze moet maken, is de belijdenis bedacht.
Kinderdoop is een overbodig menselijk bedenksel, het kindje hóórde er al bij.
Dat er behoefte bestaat om het kindje op te dragen aan God kan ik me voorstellen, ook de moeders in de bijbel hadden die behoefte, "en Hij omarmde ze en Hij zegende ze"
Zo dragen wij ook onze babytjes op in de gemeente, en beloven voor God en voor de gemeente, dat wij alles in het werk zullen stellen om ze christelijk op te voeden, met hopelijk als resultaat dat dat kind zélf een bewuste keuze maakt om zich om te keren naar God, en zich te laten dopen, zoals de bijbel dat vraagt.

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 03, 2003, 08:25:04 pm »

quote:

Jezus kiest inderdaad voor een "ieder die in Hem gelooft" en je bezegelt dat door je doop.

Ik weet het niet Wilhelmina, volgens mij kiest God niet op grond van het geloof.

quote:

Is het niet dat God altijd voor het verlorene kiest?

Is dat zo Sam, volgens mij is de hele mensheid verloren.
En kiest God niet naar zijn welgehagen?
Dan komen we dus uit bij de uitverkiezing maar dat is weer een ander verhaal.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2003, 08:30:12 pm door fransje »
maar ik doe mijn best.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 03, 2003, 08:44:07 pm »

quote:

op 03 Mar 2003 18:25:27 schreef Wilhelmina:
Jezus kiest inderdaad voor een "ieder die in Hem gelooft" en je bezegelt dat door je doop.
Hoe kun je nou zelf iets bezegelen wat je van God krijgt?

quote:

op 03 Mar 2003 18:25:27 schreef Wilhelmina:
Omdat kinderdopers begrijpen dat je blijkbaar zélf die keuze moet maken, is de belijdenis bedacht.
Verdiep je eerst eens in de achtergronden van kinderdoop en belijdenis, voordat je dit soort stellige uitspraken doet.

quote:

op 03 Mar 2003 18:25:27 schreef Wilhelmina:Dat er behoefte bestaat om het kindje op te dragen aan God kan ik me voorstellen ...
De kinderdoop is geen behoefte van mensen, maar een door God ingesteld sacrament, niets meer en niets minder.

quote:

op 03 Mar 2003 18:25:27 schreef Wilhelmina: ... met hopelijk als resultaat dat dat kind zélf een bewuste keuze maakt om zich om te keren naar God, en zich te laten dopen, zoals de bijbel dat vraagt.

Wat een armoede. Ik moet maar hopen op de wil van dat kind, als het groter wordt. Pas als hij/zij zich bekeert, gelden Gods beloften?
Ik kies niet voor God, God kiest voor mij! Dat is rijkdom! Natuurlijk moet ik mij bekeren, maar dat is niets anders dan het kado aanpakken wat God mij heeft gegeven in de doop.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 03, 2003, 08:49:37 pm »
Dan heb ook jij pech als dat kind dat kado niet aanpakt. Er is vele malen in de bijbel de dringende oproep om te kiezen wie je dienen zult. Dus geen armoede, maar gewoon bijbelse waarheden.

Trouwens ik krijg meer en meer het idee, dat je een soort van aanval op mij begonnen bent, ik zal daar niet aan meedoen.

Voor zover het van mij afhangt, zal ik de rust hier bewaren. Ik hoop dat dat jouw wens ook zal zijn.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 03, 2003, 09:04:13 pm »

quote:

op 02 Mar 2003 19:27:09 schreef Wilhelmina:
Vraagje:

Hoort een kindje niet bij het verbond als het in een gezinnetje wordt geboren waar de ouders er nog niet aan toe waren om belijdenis te doen?

Sterker nog, een huwelijk van zo'n stelletje (om het ff knus te zeggen) kan in principe niet ingezegend worden binnen de geref.kerken vrijg.
In principe zeg ik, hier en daar wordt er wel eens een uitzondering gemaakt.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 03, 2003, 09:07:39 pm »

quote:

op 02 Mar 2003 19:27:09 schreef Wilhelmina:
Vraagje:
En als jouw ouders wél gedoopt zijn als babytje,( maar nog geen belijdenis hebben gedaan) dan hóórden ze toch al bij het verbond door hun eigen doop?

In deze optiek is het zo dat niet gedoopt betekend geen deel  in het Verbond.
Klopt m.i. niet, ook ongeboren kinderen mogen deel hebben aan de beloften binnen het Verbond dat God met ons aangaat.

Vraagje retour:
Hoe kunnen ouders die zelf niet durven of kunnen belijden dat Jezus hun Redder is een kind laten dopen op grond van het feit dat Jezus de redder van het kind is?
Dit is toch een beetje krom, of begrijp ik het niet helemaal goed? :?
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2003, 11:42:12 am door Skynolimit »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 03, 2003, 09:12:59 pm »

quote:

op 03 Mar 2003 20:49:37 schreef Wilhelmina:
Trouwens ik krijg meer en meer het idee, dat je een soort van aanval op mij begonnen bent, ik zal daar niet aan meedoen.
Dat komt misschien door dat 'Wat een armoede' van mij. Ik bedoel dat niet als kleinerend of zo. Mocht dit toch zo overkomen, dan mijn excuus. Maar ik meen het echt, Wilhelmina. Wat jammer, dat wederdopers het allemaal van zichzelf en hun eigen wil verwachten!

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 03, 2003, 09:15:23 pm »

quote:

op 03 Mar 2003 21:12:59 schreef Peter:
Wat jammer, dat wederdopers het allemaal van zichzelf en hun eigen wil verwachten!
Bedoel je hiermee dat Wilhemina onder de "wederdopers" valt? Ik zie wederdopers toch wel iets anders.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 03, 2003, 09:26:53 pm »

quote:

op 03 Mar 2003 21:12:59 schreef Peter:
op 03 Mar 2003 20:49:37 schreef Wilhelmina:
Dat komt misschien door dat 'Wat een armoede' van mij. Ik bedoel dat niet als kleinerend of zo. Mocht dit toch zo overkomen, dan mijn excuus. Maar ik meen het echt, Wilhelmina. Wat jammer, dat wederdopers het allemaal van zichzelf en hun eigen wil verwachten!

Het gekke is Peter, en dát meen ik echt, dat ik juist datzelfde van jullie denk. Ik begrijp maar niet, dat jullie aan de ene kant zeggen dat zo'n babytje er al bij hoort, dát zeggen wij ook, en vervolgens gaan notabene de ouders met dat kind naar het doopvont. Sterker nog, dat doopvont gaat ineens niet door als de ouders door omstandigheden er nog niet aan toe waren gekomen om belijdenis te doen.
Wat heeft die doop dan voor betekenis, als het kind er al bij hoorde vóór die doop.
ook jullie verlangen een eigen keus, nét als wij.
Ik zie die kinderdoop juist als een daad van de ouders, en niet van God. Want als jullie om wát voor reden niet naar dat doopvont gaan, heeft God toch ook het nakijken?

Wil je mij alsjeblieft niet met een gekleurde bril bekijken? Ik begrijp écht niet wat de babydoop toevoegt aan een kind dat er al bijhoorde vanaf zijn "vormeloos" begin. Daar kunnen die ouders toch niets aan toe of afdoen?
Een kind zal toch zelf moeten kiezen tijdens de jaren des onderscheids. Kiest hij niet, en dat gebeurt toch heel veel, dan is hij/zij volgens ons niet gered.
Een kind mag tijdens zijn kind zijn, onder de paraplu van zijn ouders leven, en is dus geheiligd in zijn ouders, daar heeft God dus in voorzien.

Maar een kind van 18 dat al op de middelbare school zit, of zelfs universiteit, al een baan heeft, vaak al zelf zijn vakanties uitzoekt, en dikwijls zelfs al met een vriendje naar bed is geweest ( bepalen ze toch zeker zelf?) die zou ineens nog geheiligd zijn in zijn ouders, omdat hij maar niet kan kiezen belijdenis te doen?
Dat wil er bij mij niet in hoor.
Gelukkig hebben wij een God van genade, en ik denk persoonlijk dat Hij er lang niet zo'n probleem van maakt als wij.

Maar wij staan er echt niet alleen in dat wij afhankelijk zijn van onze eigen wil hoor. Als een vrijgemaakt kind niet wil, is hij nét zo ver als een Pinksterkind dat niet wil. Ik hoop dat je dát met mij eens bent.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 03, 2003, 09:29:46 pm »
Wilhelmina,
Dragen jullie pasgboren kinderen ook op aan God?
Ik zie de doop als naamgeving in de kring van gelovigen en ouders, kind en gemeente opdragen aan God om kracht te vragen voor de opvoeding.
Ondanks dat ik vrijgemaakt (stomme term! Ik ben Christen!!) ben heb ik op die grond mijn kinderen (kunnen) laten dopen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 03, 2003, 10:01:43 pm »
Wilhelmina,
Jij begon dit topic door te vragen naar de rol van de ouders naar de doop. Daar kreeg je een paar antwoorden op. Maar dan moet je niet concluderen, dat de doop alles met de ouders te maken heeft! Zo is het niet!

quote:

op 03 Mar 2003 21:26:53 schreef Wilhelmina:
Wat heeft die doop dan voor betekenis, als het kind er al bij hoorde vóór die doop.
ook jullie verlangen een eigen keus, nét als wij.
Ik zie die kinderdoop juist als een daad van de ouders, en niet van God. Want als jullie om wát voor reden niet naar dat doopvont gaan, heeft God toch ook het nakijken?
Zo 'leren' wij het niet. De doop is een teken en zegel van Gods beloften aan ons. Maar of God ons wil aannemen of niet, dat hangt niet van dat teken af! Het is 'maar' een teken.

quote:

Wil je mij alsjeblieft niet met een gekleurde bril bekijken?
De term 'wederdopers' was wat ongelukkig, ik bedoelde mensen, die zich laten overdopen.

quote:

Ik begrijp écht niet wat de babydoop toevoegt aan een kind dat er al bijhoorde vanaf zijn "vormeloos" begin. Daar kunnen die ouders toch niets aan toe of afdoen?
Nee, inderdaad niet.

quote:

Kiest hij niet, en dat gebeurt toch heel veel, dan is hij/zij volgens ons niet gered.
En dat is nou het grote misverstand. Wij zeggen met de kinderdoop niet, dat God het kind al gered heeft, maar wel dat Gods beloften voor dat kind gelden. Vast en zeker!

quote:

Als een vrijgemaakt kind niet wil, is hij nét zo ver als een Pinksterkind dat niet wil. Ik hoop dat je dát met mij eens bent.[/i]

Elk verbond heeft een belofte én een eis. In de doop worden we door God ook geroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dus: God aanhangen, vertrouwen en Hem liefhebben met heel ons wezen. Maar ook: met de wereld breken, onze oude natuur doden en godvrezend leven.
Maar tegelijk: Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die zich ontfermt. Rom. 9:16

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 03, 2003, 10:07:21 pm »

quote:

op 03 Mar 2003 22:01:43 schreef Peter:
De term 'wederdopers' was wat ongelukkig, ik bedoelde mensen, die zich laten overdopen.

Peter, men laat zich veelal niet OVERdopen maar laat zich dopen.
Daarmee ontkent men de eerste doop niet.
Ik ken veel evangelischen die als kind niet eens gedoopt zijn.
Je beeld is nogal vertekend.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2003, 10:12:55 pm door Skynolimit »

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 03, 2003, 10:19:30 pm »

quote:

op 03 Mar 2003 20:44:07 schreef Peter:
De kinderdoop is geen behoefte van mensen, maar een door God ingesteld sacrament, niets meer en niets minder.
Mag ik bijbelteksten? O-)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 03, 2003, 11:20:46 pm »

quote:

op 03 Mar 2003 22:07:21 schreef Skynolimit:
Ik ken veel evangelischen die als kind niet eens gedoopt zijn.
Je beeld is nogal vertekend.
Vroeger was vrijwel iedereen gedoopt, en mensen die zich op latere leeftijd weer lieten dopen, werden dus wederdopers genoemd. Het gaat mij er niet om een beeld te schetsen van de evangelischen als zouden ze allemaal zich hebben laten overdopen. Veel evangelischen zijn misschien als kind niet gedoopt, maar al waren ze dat wel, dan nog zouden ze zich laten (over)dopen. Dat maakt dus voor de strekking niet veel uit.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2003, 11:26:06 pm door Peter »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 03, 2003, 11:25:30 pm »

quote:

op 03 Mar 2003 22:19:30 schreef Skynolimit:
Mag ik bijbelteksten? O-)
Matth. 28:19, Kol. 2:11,12a

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 04, 2003, 08:46:13 am »

quote:

Wil je mij alsjeblieft niet met een gekleurde bril bekijken? Ik begrijp écht niet wat de babydoop toevoegt aan een kind dat er al bijhoorde vanaf zijn "vormeloos" begin. Daar kunnen die ouders toch niets aan toe of afdoen?
Een kind zal toch zelf moeten kiezen tijdens de jaren des onderscheids. Kiest hij niet, en dat gebeurt toch heel veel, dan is hij/zij volgens ons niet gered.
Een kind mag tijdens zijn kind zijn, onder de paraplu van zijn ouders leven, en is dus geheiligd in zijn ouders, daar heeft God dus in voorzien.

Maar een kind van 18 dat al op de middelbare school zit, of zelfs universiteit, al een baan heeft, vaak al zelf zijn vakanties uitzoekt, en dikwijls zelfs al met een vriendje naar bed is geweest ( bepalen ze toch zeker zelf?) die zou ineens nog geheiligd zijn in zijn ouders, omdat hij maar niet kan kiezen belijdenis te doen?
Dat wil er bij mij niet in hoor.
Gelukkig hebben wij een God van genade, en ik denk persoonlijk dat Hij er lang niet zo'n probleem van maakt als wij.

Maar wij staan er echt niet alleen in dat wij afhankelijk zijn van onze eigen wil hoor. Als een vrijgemaakt kind niet wil, is hij nét zo ver als een Pinksterkind dat niet wil. Ik hoop dat je dát met mij eens bent.

Wilhelmina, toen je in het begin van deze topic je vraag stelde ben ik rustig gaan uitleggen. Toch had ik een vermoeden dat je best wel weet hoe de vrijgemaakten er over denken. En je mening was dus eigenlijk al gevormd. Het wachten is dan alleen nog maar wanneer je jouw mening kunt uiten. Dat maakt je wat mij betreft tot een moeilijk gesprekspartner.
Trouwens in de topic over de doop staan mooie dingen over de doop.
Anders gaan we dingen dubbel doen.

Mijn dochter heeft zondag haar belijdenis gedaan en haar kindje laten dopen.
Zonder huwelijks partner, haar vriend de vader van het kindje was er wel bij en hield het vast tijdens het dopen. Ik hoop dat je dat kan zien als een positieve gebeurtenis.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2003, 08:54:04 am door fransje »
maar ik doe mijn best.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 04, 2003, 10:06:57 am »

quote:

op 03 Mar 2003 23:25:30 schreef Peter:

Sorry Peter, dit gaat over de doop an sich, niet over de kinderdoop!
Waar staat in de Bijbel dat de kinderdoop ingesteld wordt?
Ik kan het niet vinden.
 :P

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 04, 2003, 10:22:51 am »

quote:

op 03 Mar 2003 13:58:53 schreef bengel:
Dus : óf het kind is een kind van de belofte, niet afhankelijk van het doen van belijdenis óf het is het niet.
Je maakt je kind geen kind van de belofte op het moment dat jij belijdenis doet. Dat zou dan wel heel erg een menselijke instelling zijn.
Of gewoon gezegd, het klinkt aardig, maar ik vind het helaas nergens in de bijbel terug.

Misschien een vreemde vergelijking die nu volgt.

Ik heb voor mijn kinderen een levensverzekering afgesloten.
Vanaf de geboorte betaal ik als ouder de premie.
Mijn kind is geen verzekeringnemer, dat ben ik als ouder.
Als het kind 18 is gaat de verzekering over op zijn naam.
Dan kan hij kiezen: of de verzekering loopt door, of hij stopt de verzekering.
De keuze ligt dan bij hem, niet bij mij. Ik kan alleen in gesprekken het kind ondersteunen in een keuze.

Het gaat om de belofte die gegeven is (Hand 2:39)
De ene draagt binnen de belofte zijn kind op aan God en het kind kan evt. later gedoopt worden als hij een keuze maakt.
De ander laat dopen (=ritueel, een teken, een afbeelding van wat God voor ons wil betekenen, net als offeren) en het kind belijdt op latere leeftijd zijn doop.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 04, 2003, 10:30:23 am »

quote:

Als de grond voor een doop alleen de belofte van God is, dan mag dat niet afhankelijk zijn van het belijdenis doen ( een instelling van mensen) Geld die beloft nu wél of niet?
Die belofte mag ook niet afhankelijk zijn van het wel of niet gelovig opvoeden van de ouders. Hoeveel ouders hebben dat belooft en zijn na korte of langere tijd nooit meer in een kerk geweest? Is de doop dan niet meer geldig?
Een kind geboren uit gelovige ouders heeft geen recht op de doop. Het heeft recht op de belofte. Recht op een doop? waar staat dat in de bijbel.
Hand 2 zegt dat je je moet bekeren. en vervolgens laten dopen, en als antwoord zul je de Heilige Geest ontvangen.
Deze vrijgemaakte wil zich graag bij deze kijk op de zaak aansluiten.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 04, 2003, 10:36:37 am »

quote:

op 04 Mar 2003 10:30:23 schreef Sam:

Betekent dat dat jij binnen de GKV vertoeft en voor je gedoopt bent je bekeerd hebt?
Hand.2 staat haaks op de dooptheologie die gehanteerd wordt.

Overigens, ik sta wel achter de belofte-theologie.

quote:

Het kind heeft de belofte van het verbond: zie de instelling van het verbond in Genesis 17.

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 04, 2003, 11:09:14 am »

quote:

......

Sam even een vraag: (anderen mogen ook antwoorden)
- Hoe zie jij 'het ontvangen van de Heilige Geest'?
- Hoe zie jij Hand 2:39 in relatie met vers 38?

quote:

op 04 Mar 2003 10:36:37 schreef Skynolimit:
Skynolimit, kun je uitleggen wat je hier precies bedoelt?
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 04, 2003, 11:18:05 am »
Volgens mij is de doop een teken dat je kind een kind van God is. Het is ook een troost voor gelovige ouders dat hun kind geheiligd is in de Here, als het op jonge leeftijd iets overkomt.

Een kind dat geen belijdenis doet, neemt zelf afstand van God, het is zijn keuze. Dus geheiligd in de ouders niet meer.

Maar bij de besnijdenis loop je tegen hetzelfde probleem aan. Absalom was vast besneden, toch kiest ie tegen God. Of kijk naar Ezau.

Het kind zijn van God, het kind zijn van het verbond kan je niet beredeneren alleen maar geloven. Als je wilt weten hoe het in elkaar zit loop je tegen meer vragen op dat je kunt beantwoorden. Ik denk dat de Dordse Leerregels heel nuttig zijn in dit soort trajecten.

Persoonlijk zie ik dat mensen die kiezen voor de volwassendoop in feite deze doop en belijdenis doen aan elkaar koppelen. En dat gebeurd in de vrijgemaakte kerk ook als iemand op latere leeftijd Christus in Zijn leven gaat erkennen en belijden.

Maar ik denk dat de mensen die de kinderdoop afwijzen ook iets van de troost en de beloften die God aan hen door wil geven, aan zich voorbij laten gaan..
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 04, 2003, 11:31:51 am »

quote:

op 04 Mar 2003 11:09:14 schreef Garfield:

Skynolimit, kun je uitleggen wat je hier precies bedoelt?
Hand.2: vanaf vs.37 (Willibrordvertaling)
Toen zij dit hoorden kromp hun hart ineen en ze zeiden tegen Petrus en de andere broeders:"Wat moeten wij doen, broeders?"
Petrus zei tegen hen :"Bekeer U! Ieder van U moet zich laten dopen inde naam van Jezus Christus tot vergeving van uw zonden. Dan zult u de gave van de Heilige Geest ontvangen.

En dan, de tekst waarop de GKV dekinderdoop o.a. grondt: Hand 2:39
De belofte geldt immers voor u en uw kinderen, en voor allen ver weg, die de Heer onze God erbij zal roepen

Hier staat dat de belofte geldt, er staat echter niet dat de kinderen gedoopt werden. Er staat echter ook niet dat ze niet gedoopt werden.
Hetzij wij dopen, hetzij wij niet dopen: Wij zijn van Christus!

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 04, 2003, 11:46:25 am »

quote:

op 03 Mar 2003 21:29:46 schreef Skynolimit:
Wilhelmina,
Ik zie de doop als naamgeving in de kring van gelovigen en ouders, kind en gemeente opdragen aan God om kracht te vragen voor de opvoeding.
Ondanks dat ik vrijgemaakt (stomme term! Ik ben Christen!!) ben heb ik op die grond mijn kinderen (kunnen) laten dopen.

Deze vraag ff in de herhaling.
Wilhelmina, wil je reageren? Ik ben nl. benieuwd naar je visie.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 04, 2003, 12:59:11 pm »
Beste Skynolimit,

quote:

Betekent dat dat jij binnen de GKV vertoeft en voor je gedoopt bent je bekeerd hebt?

Nee, ik vertoef (nog) binnen de GKV en ben "gewoon"  als kind gedoopt.  

Beste Garfield,  

quote:

- Hoe zie jij 'het ontvangen van de Heilige Geest'?

Het ontvangen van de Heilige Geest betekent 'wedergeboren worden'. De Heilige Geest dus voluit de ruimte geven om nieuw mens te worden en daarmee gaven ontvangen die je van nature niet hebt.

quote:

- Hoe zie jij Hand 2:39 in relatie met vers 38?
Volgens mij heeft Skynolimit dit reeds uitgelegd.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 04, 2003, 01:01:25 pm »

quote:

Maar ik denk dat de mensen die de kinderdoop afwijzen ook iets van de troost en de beloften die God aan hen door wil geven, aan zich voorbij laten gaan..
Dit hoor ik vaker in discussie over de doop. Ik vraag mij serieus af of "Volwassendopers" dat ook zo ervaren/ zien.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 04, 2003, 01:36:48 pm »

quote:

op 04 Mar 2003 08:46:13 schreef fransje:

Toch had ik een vermoeden dat je best wel weet hoe de vrijgemaakten er over denken. En je mening was dus eigenlijk al gevormd. Het wachten is dan alleen nog maar wanneer je jouw mening kunt uiten.

----------------------Het is jammer dat je zo negatief naar mij kijkt, want je hebt het mis. Ik wist echt niet, als ik het nu tenminste goed heb begrepen, dat alleen een kindje gedoopt mag worden van een ouder dat zelf belijdenis heeft gedaan.
Als ik het ook goed heb begrepen, dan is dus bij jullie de doop afhankelijk van gelovige ouders. Nergens lees ik dat in de bijbel. De doop is afhankelijk van een gelovige dopeling. Ook bij jullie hoort een kind dus bij het verbond,net als bij ons,  gedoopt of niet. Maar God bezegeld dat dus enkel op voorwaarde dat de oduers geloven, én het kind naar het doopvont brengt. Die bezegeling is dus afhankelijk van de ouders. Doen de ouders het niet dan wordt er dus niets bezegeld.
Snap je mijn punt? Gods werk is al klaar, alles wat daarna gebeurt is de keuze van de mens. Óf de ouders die het kind laten dopen, of de volwassene die zélf gedoopt wenst te worden.----------

-----------Ja ik zie dat als een positief punt, en ik ben werkelijk écht blij voor je. Jullie zullen geen gemakkelijke tijd achter de rug hebben. Ik ken de zorg van een a.s. schoonzoon die ( nog) niet gelooft, en alles wat daaromheen komt kijken. Wij zitten in eenzelfde situatie en wij zullen God op onze blote knieen danken als dat lieve jong zich laat dopen, zoals jullie waarschijnlijk grote dankbaarheid zullen hebben als jullie schoonzoon belijdenis zal doen, of zich ook laat dopen. Een huwelijk zal dan de bekroning van het geheel zijn. Ik heb geen veroordeling in mijn hart, als moeder voel ik meer met je mee, dan dat je nu misschien wilt geloven. Ik wens je van harte Gods zegen toe, en veel wijsheid voor de komende tijd.---------------

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 04, 2003, 01:47:41 pm »

quote:

op 04 Mar 2003 11:46:25 schreef Skynolimit:
op 03 Mar 2003 21:29:46 schreef Skynolimit:
Wilhelmina,

Deze vraag ff in de herhaling.
Wilhelmina, wil je reageren? Ik ben nl. benieuwd naar je visie.

Sorry deze vraag was mij ontgaan. Ja wij dragen onze kinderen aan God op als ze pas geboren zijn. Wij beloven voor de gemeente om alles in het werk te stellen dit kind gelovig op te voeden. De gemeente belooft ook ( door dat hardop te beamen) dat zij ons waar dan ook zullen helpen en bijstaan, als het moeilijk wordt.
Tevens moeten wij beloven om God de ruimte te geven, als Hij besluit een andere weg te gaan met dit kind, dan wij aanvankelijk voor ogen hadden. En daar beloof je dan wat hoor!

Bij de geboorte van mijn oudste drie kinderen waren wij nog gereformeerd, dus die zijn gewoon als babytje gedoopt. Ook toen al heb ik dat hoofdzakelijk gezien als een openbare belofte aan de gemeente dat wij dit kindje christelijk zouden opvoeden. Als zegen dus. Ik had er dus geen enkele moeite mee, maar was de gelukkigste moeder van de wereld, toen zij besloten zich volwassen te laten dopen. God had hun hart zó aangeraakt, dan kon echt iedereen zien. Mijn laatste twee kinderen zijn geboren in onze Pinkstertijd, dus die hebben we opgedragen aan de Heer, en zijn inmiddels ook volwassen gedoopt.

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 04, 2003, 02:07:55 pm »
Wilhelmina, dank je voor je bemoedigende woorden, ik werd er door geraakt.
maar ik doe mijn best.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 04, 2003, 02:40:10 pm »

quote:

op 04 Mar 2003 14:07:55 schreef fransje:
Wilhelmina, dank je voor je bemoedigende woorden, ik werd er door geraakt.

Zou dat de eenheid in de Geest zijn?
 O-)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 04, 2003, 07:54:00 pm »

quote:

op 04 Mar 2003 10:06:57 schreef Skynolimit:
op 03 Mar 2003 23:25:30 schreef Peter:

Sorry Peter, dit gaat over de doop an sich, niet over de kinderdoop!
Waar staat in de Bijbel dat de kinderdoop ingesteld wordt?
Ik kan het niet vinden.
Sorry Skyonlimit, je moet de teksten beter lezen. De eerste gaat over het doopbevel, de tweede over de doop als voortzetting van de besnijdenis.
Nee, de kinderdoop wordt niet expliciet 'ingesteld', dat klopt. Maar geef mij eens een tekst, waarin de kinderdoop verboden wordt?

quote:

Wil je dit eens uitwerken?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 04, 2003, 10:08:54 pm »
Citaat
op 04 Mar 2003 19:54:00 schreef Peter:
.
Nee, de kinderdoop wordt niet expliciet 'ingesteld', dat klopt. Maar geef mij eens een tekst, waarin de kinderdoop verboden wordt?

-----------En zo eindigt elke keer de discussie over de kinderdoop, die gewoon nergens in de bijbel staat. Ik vind dit echt zwak.

Ik hoorde pas van een geloofsgemeenschap waar je je hond of poes kon laten dopen. Er is geen tekst waar dit expliciet verboden wordt, toch?:+

Betekent dit dat dus alles mag ( de doop moet zelfs) als het maar niet expliciet verboden wordt in de bijbel? Dan weet ik nog heel veel meer dingen die niet expliciet verboden worden in de bijbel.

Het spijt me dat ik wat cynisch ben, maar dit is toch écht zwak?

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 04, 2003, 10:19:56 pm »

quote:

op 04 Mar 2003 19:54:00 schreef Peter:
Sorry Skyonlimit, je moet de teksten beter lezen. De eerste gaat over het doopbevel, de tweede over de doop als voortzetting van de besnijdenis.

Wil je dit eens uitwerken?

Lees je eigen doopformulier (pag. 512 in het Geref. Kerkboek)eens met de teksten ertussen.
Er gaat een wereld voor je open.
ik hoop morgenavond vrij te zijn en het uit te werken voor je (zal wel een forse lap tekst worden...)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 04, 2003, 10:22:30 pm »
Je hebt weer eens helemaal gelijk, Wilhelmina. Dat was inderdaad een erg zwakke vraag.

Net zo zwak als te vragen waar in de Bijbel expliciet de kinderdoop is ingesteld. Je kunt dat inderdaad niet met losse teksten aantonen. Wel kun je in de Bijbel tekst met tekst vergelijken. Kijken naar het geheel van de Bijbel. En dan concluderen, dat de doop een voortzetting is van de besnijdenis in het OT. Dat God hiermee een teken wil geven van zijn beloften aan ons.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 04, 2003, 10:22:49 pm »

quote:

op 04 Mar 2003 13:47:41 schreef Wilhelmina:
...wij dragen onze kinderen aan God op als ze pas geboren zijn. Wij beloven voor de gemeente om alles in het werk te stellen dit kind gelovig op te voeden. De gemeente belooft ook ( door dat hardop te beamen) dat zij ons waar dan ook zullen helpen en bijstaan, als het moeilijk wordt.
Tevens moeten wij beloven om God de ruimte te geven, als Hij besluit een andere weg te gaan met dit kind, dan wij aanvankelijk voor ogen hadden. En daar beloof je dan wat hoor!

Bedankt voor je antwoorden.
Op die wijze hebben wij onze kinderen laten dopen.

Nu ff slapen, ik kom net van mijn werk af.

Welterusten broeders en zusters! :z

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 04, 2003, 10:46:23 pm »
Slaap lekker, ik doe maar lekker mee. Het is weer genoeg voor vandaag. :z

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 04, 2003, 10:48:38 pm »

quote:

op 04 Mar 2003 22:22:30 schreef Peter:
Je hebt weer eens helemaal gelijk, Wilhelmina. Dat was inderdaad een erg zwakke vraag.

Net zo zwak als te vragen waar in de Bijbel expliciet de kinderdoop is ingesteld. Je kunt dat inderdaad niet met losse teksten aantonen. Wel kun je in de Bijbel tekst met tekst vergelijken. Kijken naar het geheel van de Bijbel. En dan concluderen, dat de doop een voortzetting is van de besnijdenis in het OT. Dat God hiermee een teken wil geven van zijn beloften aan ons.

Blijf ik toch met de vraag zitten, waarom jullie meisjes dopen. Die verandering zie ik ook nergens?  :?
Ik plaag maar hoor, ik weet dat we er nooit uitkomen.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 04, 2003, 11:07:55 pm »

quote:

op 04 Mar 2003 22:22:30 schreef Peter:

Dan maak ik er een sterke vraag van:
Jij leest, inclussief de tekstverwijzingen, het doopformulier.
Dan wil ik graag dat jij, op basis van de genoemde teksten!!, de leer over de kinderdoop in bijbels perspectief zet.
Ik kom nl. niet verder dan het opdraagprincipe dat Wilhelmina en ikzelf achterstaan.

Wil je dat voor mij (ons) doen???
[sterke vraag toch?]

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 04, 2003, 11:57:49 pm »

quote:

op 04 Mar 2003 22:51:50 schreef Wilhelmina:
 Haha, en dan verwijten ze mij, dat ik diagonaal over het forum cross! |:(

Valt wel mee met je gecross. :)
Over het algemeen volg ik je nog redelijk en meer dan tien topics kan ik niet bijhouden!
Misschien dat Peter zich nu eerst ff op dit onderwerp kan storten zonder te denken aan zijn topicsscore? :9 :| :|
Ik wacht met smart ;(

Sky.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 05, 2003, 12:14:45 am »
Daar trap ik niet in, Skynolinit! En als je nou antwoordt: "zie je nou wel", ga gerust je gang. Lees het doopformulier nog eens en deze keer goed, zou ik zeggen. En art. 34 NGB, HC va 74, enzovoort.