Auteur Topic: BDSM: geoorloofd of niet?  (gelezen 77154 keer)

VageBonder

• Bekijk profiel
BDSM: geoorloofd of niet?
« Gepost op: oktober 03, 2005, 01:55:21 pm »
Modbreak:
Deze discussie is afgesplitst van: Wat mag je in het huwelijk doen?
In deze discussie mag verder gediscussieerd worden over BDSM an sich. We gaan daarbij uit van BDSM zoals dat voor kan komen in vaste relaties, waarbij beide partners het prettig vinden.

Te beantwoorden vragen zijn:
1) kan BDSM voorkomen in een christelijke relatie
2) wat zijn mogelijke bijbelteksten voor of tegen BDSM

Onderstaande reactie werd gepost nadat een christen in boevengenoemd topic uitkwam voor zijn BDSM gevoelens:

Ik schrik nogal van de vrije moraal onder de forum bezoekers (allemaal goede gkv-ers neem ik aan)!!!
Ik vind het diep treurig om uit christelijke monden te horen dat alles binnen het huwelijk zou zijn toegestaan.
BDSM bijvoorbeeld, ik snap werkelijk niet dat iemand die Christus toebehoren wil hieraan zou kunnen doen.
Sexualiteit heeft tot doel om binnen het huwelijk te genieten van elkander, om de relatie te verdiepen, om te groeien in liefde. Sex mag nooit gebruikt worden om eigen perverse behoeften te bevredigen, ook niet binnen het huwelijk! Bij bdsm gaat het om heersen of overheerst worden, dat is geheel tegen de opdracht voor het huwelijk 'Die twee zullen tot een vlees zijn..', in het huwelijk moet gezocht worden naar eenheid, naar harmonie, naar het drievoudigsnoer van Christus, de man en de vrouw. Bdsm leidt niet tot eenheid, het leidt tot scheiding, overheersing en onderwerping, het enige waar het voor dient is om de eigen perversiteit te bevredigen. Als je behoefte hebt aan bdsm of andere seksuele uitspattingen, zoek Christus! Bid zonder ophouden! Vraag de Heiland om die doorn uit je vlees weg te nemen, vraag hem om je een gezonde seksuele behoefte/voorkeur te geven. Klop, blijf kloppen, en Hij zal opendoen.
Wil je je leven laten leiden door Zijn Woord en Geest? Of laat je je leiden door het zondig hart? Wil je kiezen voor Christus? Wil je Hem navolgen? Doe dat dan ook in je seksualiteit!
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2005, 05:35:01 pm door elle »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 03, 2005, 02:13:35 pm »

quote:

VageBonder schreef op 03 oktober 2005 om 13:55:
Ik schrik nogal van de vrije moraal onder de forum bezoekers (allemaal goede gkv-ers neem ik aan)!!! <knip>
Nee, het zijn niet allemaal 'goede GKv-ers'. Op dit forum komen heel veel verschillende mensen, vooral christenen. Daarvan is een deel gereformeerd, en een nog kleiner deel vrijgemaakt. Daarnaast komen er atheisten, joden, moslims en soms een enkele satanist (maar die blijft nooit lang).

Over BDSM: ik denk dat je te eenzijdig bent in je antwoord.
De bijbel zegt niet veel over seks in het huwelijk, welke standjes ea daarbij geoorloofd zijn.
Misschien lijkt het niet samen te kunnen gaan: christen zijn en BDSM. Maar als je iemand ontmoet die zegt dat hij en overtuigd christen is, en een goede relatie heeft waarbinnen BDSM naar tevredenheid van beiden beoefend wordt, dan durf ik dat dus niet scherp te veroordelen.
Daarbij ga ik ervan uit dat die persoon Christus boven de BDSM stelt. En daarom vermoed ik dat op termijn de hang naar BDSM vermindert en uitdooft (voor zover ik zelf BDSM gevoelens had zijn die idd behoorlijk uitgedoofd). Maar ik denk niet dat iemand die BDSM beoefent zichzelf zondiger en slechter behoort te voelen dan anderen die dat niet beoefenen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 03, 2005, 02:30:54 pm »
Jammer, jammer, jammer... Ik was juist zo blij dat er op dit forum open gesproken kon worden zonder het traditionele gereformeerde vingertje. Dat je tegen bdsm binnen het huwelijk bent is prima hoor, maar onderbouw het dan eens vanuit de schrift. Veroordeel niet iets dat je niet kent. BDSM gevoelens zijn niet pervers en ook niet slecht. Het zijn gevoelens als alle gevoelens. Het is juist fijn als er binnen het huwelijk ruimte is om sexuele omgang met elkaar te hebben op een liefdevolle manier.

Johan
P.S. Geen GKV'er, wel gereformeerd

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 03, 2005, 02:34:17 pm »
@Nikolov: Ik zei alleen dat bdsm-gevoelens niet sexueel zijn. Dat ze juist tijdens de intieme sexuele omgang naar boven komen is natuurlijk duidelijk en inderdaad heel plezierig! d:)b

Johan

VageBonder

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 03, 2005, 03:04:50 pm »

quote:

johanva schreef op 03 oktober 2005 om 14:30:
Jammer, jammer, jammer...  maar onderbouw het dan eens vanuit de schrift.

Heb je mijn bijdrage wel helemaal gelezen? Ik heb juist laten zien dat bdsm indruist tegen de bijbelse opdracht voor man en vrouw (En die twee zullen tot een vlees zijn), ik heb laten zien dat seksualiteit vanuit die opdracht bedoelt moet zijn om een te maken, niet om te overheersen en te onderwerpen (Dit is ook een opdracht uit genesis maar daar betreft het de schepping buiten/naast de mens....).
Hoewel het moeilijk kan zijn voor mensen met dergelijke gevoelens en verlangens is bdsm voluit zondig, en als ik dan verketterd wordt vanwege het 'gereformeerde vingertje' ach, dan blijf ik maar liever op 's Heeren Woord staan dan mij door elke wind van leer mede te laten voeren!

Zoek de Heere en leef!!

VageBonder

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 03, 2005, 03:08:15 pm »

quote:

elle schreef op 03 oktober 2005 om 14:13:

[...]
 Maar als je iemand ontmoet die zegt dat hij en overtuigd christen is, en een goede relatie heeft waarbinnen BDSM naar tevredenheid van beiden beoefend wordt, dan durf ik dat dus niet scherp te veroordelen.
Postmodern?? Soms moet je scherp veroordelen, de liefde van Christus dringt je ertoe! Je  wilt niet dat 'het volk waarover Zijn naam is uitgeroepen in de duisternis wandelt'! Wanneer je een ander lief hebt, het beste met die persoon voor hebt, dan moet je niet altijd alles met de mantel der liefde bedekken.

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 03, 2005, 03:14:41 pm »
Een paar teksten aanhalen en daar een eigen betekenis aan geven vat ik niet op als onderbouwen. Dat heet bij ons 'inlegkunde, geen uitlegkunde'. Je veroordeelt BDSM als zondig omdat man en vrouw een moeten zijn. Zijn we minder een als de een de leiding neemt en de ander volgt? Dan is (bijna) geen stel één want het volledige gelijkwaardigheid op alle terreinen komt niet voor. Zeker in GKV kringen is het nog steeds vaak de man die de lijnen uitzet en de vrouw die volgt. Het overheersen en onderwerpen dat je aanhaalt is van een hele andere orde dan bij bdsm. Bij bdsm wordt vrijwillig(!!) macht afgestaan aan de ander, puur voor het spel en het plezier. Dat heeft niets maar dan ook niets te maken met onderwerpen en overheersen in de zin waar de bijbel over spreekt in de aangehaalde gedeelte.

Nogmaals, je veroordeelt en misbruikt de bijbel om je eigen mening te staven. Ik vind dat erg grof en erg storend. God's woord is mij veel en veel te kostbaar om op zo'n manier in te zetten. Met onderbouwen bedoel ik de mooie en oer-gereformeerde traditie van schriftonderzoek en schrift met schrift vergelijken. En soms/vaak accepteren dat de schrift tegen je mening in gaat.

Johan

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 03, 2005, 03:16:35 pm »
Soms moet je ook scherp veroordelen maar kijk heel, heel erg goed uit wat je veroordeelt en met welk oogmerk. De kerk in het algemeen heeft al veel te vaak te snel en te hard veroordeelt zonder kennis van zaken en zonder compassie. Al te veel mensen hebben de kerk de rug toegekeerd omdat er niet werd geluisterd maar direct werd veroordeeld.

Johan

VageBonder

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 03, 2005, 03:20:35 pm »

quote:

johanva schreef op 03 oktober 2005 om 15:14:
 En soms/vaak accepteren dat de schrift tegen je mening in gaat.

Zou een goed idee voor je zijn.....
Hoe kun je nu beweren dat de Bijbel, de Heilige Schrift, bdsm goedkeurd?!?
Er wordt misschien niet in directe zin over gesproken maar we kunnen uit de schrift wel duidelijk krijgen wat Gods bedoeling is voor seksualiteit; het groeien in de liefde tussen man en vrouw, het verdiepen van de relatie, het genieten van de schepping. Ik zie niet in hoe bdsm daar aan zou kunen bijdragen....

VageBonder

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 03, 2005, 03:22:53 pm »

quote:

johanva schreef op 03 oktober 2005 om 15:16:
Soms moet je ook scherp veroordelen maar kijk heel, heel erg goed uit wat je veroordeelt en met welk oogmerk.
Johan
Het oogmerk is de dwalende schapen op de Herder Christus te wijzen, dat heb ik in mijn bijdrage ook gedaan. Ik heb niet lukraak om me heen geslagen...ik heb mensen naar Christus willen doen vluchten....

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 03, 2005, 03:28:41 pm »
Dank je voor je advies. Ik vroeg je weer om een onderbouwing en waar kom je mee? Met de zin "Ik zie niet in hoe bdsm daar aan zou kunnen bijdragen....".

Daar zit hem nu net de kneep. Omdat jij het je niet kan voorstellen is het opeens pervers en zondig! Vind je dat zelf nu ook niet erg overdreven?? Ik vertel je net uit eigen ervaring dat bdsm juist erg goed is voor een relatie (als die gevoelens er leven natuurlijk) omdat het heel intens en heel intiem beleefd wordt. Toch is dat voor jou niet genoeg omdat jij het je niet kan voorstellen. Jammer dan voor jou maar als je puur op je eigen oordeel afgaat en niet wilt luisteren naar mensen die er meer van weten, dan is het je eigen keuze. Doe me alleen een plezier en verwar je eigen mening niet met die van de allerhoogste God!

Johan

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 03, 2005, 03:33:45 pm »
Je hebt mensen naar Christus willen doen vluchten?? Hmmmm... vreemde manier van doen. Mensen die voor pervers en zondig worden uitgemaakt zullen niet direct naar Christus vluchten ben ik bang. Tenminste, niet op deze manier.

Ik wil er echt met plezier met je over verder praten en we hoeven het echt neit eens te worden maar ik vind wel dat enig respect over en weer niet verkeerd is. Als jij me aan de hand van de schrift aantoont dat dit niet juist is dan sta ik daar echt open voor.

Johan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 03, 2005, 03:34:09 pm »

quote:

VageBonder schreef op 03 oktober 2005 om 15:08:
[...]

Postmodern?? Soms moet je scherp veroordelen, de liefde van Christus dringt je ertoe! Je  wilt niet dat 'het volk waarover Zijn naam is uitgeroepen in de duisternis wandelt'! Wanneer je een ander lief hebt, het beste met die persoon voor hebt, dan moet je niet altijd alles met de mantel der liefde bedekken.
Klopt :)
Alleen, zoals gezegd: de bijbel zegt niets over BDSM zelf. Over seksualiteit kun je het een en ander afleiden, maar daar houdt het dan ook mee op. Zo is seks bedoeld binnen een relatie, tussen man en vrouw, waarbij die relatie slechts door de dood verbroken mag worden (met uitzondering voor overspel). Als een medegelovige stelt dat in zijn relatie BDSM onderdeel uitmaakt van het 'eenworden van man en vrouw', dan ga ik dat niet bestrijden.

quote:

Mat 7
1 Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. 2 Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Leg ik daar de taktiek van Paulus naast ...

quote:

1 Kor 9:
20 Voor de Joden ben ik als een Jood geworden om hen te winnen. Ikzelf sta niet onder de Joodse wet, maar toch heb ik me eraan onderworpen om hen die er wel onder staan te winnen. 21 En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen. (...) 22 Voor de zwakken ben ik zwak geworden om hen te winnen. Ik ben voor iedereen wel íets geworden, om in elke situatie althans enkelen te redden.

... ja, dan ben ik best bereid om zo nu en dan post-modern te klinken. ;)

quote:

Galaten 5
13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 15 Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden.
22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
Als ik de neiging tot veroordelen krijg, herinner ik me deze tekst. Ik beperk me dan tot adviezen. Daarbij probeer ik 'te dienen in liefde', en voor medegelovigen die -naar mijn mening- dingen echt fout doen probeer ik geduld, vriendelijkheid, zachtmoedigheid en zelfbeheersing te betrachten.

Evengoed hoop ik dan dat Johanva, en anderen waar ik kritiek op heb, zich kunnen vinden in het weggeknipte gedeelte

quote:

16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. (...)19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, (...) en nog meer van dat soort dingen.
Mijn advies/vermaning voor Johanva zou zijn: zorg dat je handelen altijd door de Geest geleid wordt. En als Johanva dat vervolgens beaamt, dan heb ik daar weinig meer aan toe te voegen.
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2005, 03:49:35 pm door elle »

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 03, 2005, 03:48:11 pm »
Dank je voor je advies elle. Ik doe mijn best om het op te volgen. Het vervelende is dat ik snel scherp wordt als er (m.i.!) harteloos wordt geoordeeld.

Het is trouwens niet zo dat ik me laat leiden door mijn begeerte. Wel is het zo dat die 'begeerte' na een half leven onderdrukken en negeren sterker is dan ooit. Sinds ik er samen met mijn vrouw in onderling goedvinden iets mee doen is het heftige en dwingende van de 'begeerte' er af en heeft het plaats gemaakt voor een rust.

Johan
(johanva is alleen mijn nick omdat johan al bezet was)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 03, 2005, 04:20:27 pm »

quote:

Veroordeel niet iets dat je niet kent.

Dus, mensen die die gevoelens niet hebben, mogen niet meepraten? Ik dacht trouwens dat je zei dat iedereen die gevoelens in meer of mindere mate had - dat ben ik overigens wel met je eens.

quote:

BDSM gevoelens zijn niet pervers en ook niet slecht. Het zijn gevoelens als alle gevoelens.

Ook een ononderbouwde conclusie. Wat mij betreft, gevoelens kunnen wel degelijk pervers en slecht (in de zin van richting zonde duwend) zijn. Zinvol om onderscheid te maken tussen de klasse 'bdsm gevoelens', los van situaties, en specifieke bdsm gevoelens in specifieke situaties. De klasse is moreel neutraal, maar in sommige situaties is het volgen van zo'n gevoelen verkeerd, in andere prima. Waar het om gaat is dat je niet de slaaf, maar de meester bent (ach hoe toepasselijk :)) van die gevoelens.

Stel dat je iemand anders een volkomen verkeerd initiatief ziet nemen, waarbij je de keuze hebt tussen tegengaan of volgen. Als je een volgzaam type bent, heb je de neiging te volgen. Moreel gezien kan je op zo'n moment het beste tegen je gevoel in het initiatief nemen. Als de ander z'n initiatief prima is, dan is er een gelukkige samenloop van moraal en gevoel.

Perversiteit lijkt me als een bepaalde tendens zo sterk is dat je er, ongeacht de situatie, eigenlijk geen weerstand meer aan kunt bieden. Maar misschien dat de xperts een betere definitie hebben.

Dat het aangeboren is, wil niet zeggen dat het ok is. Ik heb een aangeboren of op zijn minst zeer vroeg aangeleerde neiging to escapisme. Dat kan af en toe nuttig zijn, maar dient vaker strak gehouden te worden.

De vraag lijkt me dan niet of je er een beter orgasme door krijgt, maar of je elkaar als mens zo doet groeien in de richting die God van ons verlangt. En als leek lijkt het mij dat door te spelen op elkaars bdsm gevoelens, je elkaars onevenwichtigheid eerder versterkt. Maar Elle volgend, voel ik mij niet deskundig genoeg om hier definitieve uitspraken over te doen.

Overigens, hoe onderbouw jij je goedkeuring voor bdsm praktijken vanuit de bijbel?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 03, 2005, 04:38:58 pm »
Veroordeel niet iets dat je niet kent heb ik gezegd. Dat betekent dus niet dat je er niet over kan meepraten lijkt me (tenzij je meepraten en veroordelen als hetzelfde ziet). Het betekent niets meer en niets minder dan er staat: veroordeel niet iets dat je niet kent. Ofwel leer het kennen, ofwel veroordeel niet.

Aan gevoelens kan je niets doen. Ik kan in mijn huwelijk verliefd worden op een ander. Dat zegt niets over mijn relatie (al zullen sommige daar anders over denken) en het komt regelmatig voor, bij veel mensen. Tegen zo'n gevoel is niets te doen. Anders wordt het als je er iets mee gaat doen! Dan wordt het zondig (overspel). Misschien bedoel je wel hetzelfde of vergis ik me?

"De vraag lijkt me dan niet of je er een beter orgasme door krijgt, maar of je elkaar als mens zo doet groeien in de richting die God van ons verlangt." Klinkt leuk maar hoe pas je dat toe in de praktijk? Elk mens heeft sexuele verlangens en tussen huwelijkspartners is het heel gewoon. Doet een sexuele relatie waarbij alleen de z.g. missionarishouding wordt gebuikt mensen meer groeien naar God? Ik vind dat erg twijfelachtig. zoals ik al eerder zei: ik zie er geen kwaad in om in het huwelijk toe te geven aan deze gevoelens waarbij de onderlinge relatie alleen maar beter wordt.

Dat is meteen ook de basis van visie op bdsm zaken in het licht van de bijbel. We doen elkaar er geen kwaad mee en anderen ook niet. Het versterkt onze onderlinge band. Daarnaast vind ik geen enkele aanleiding in de bijbel waarom bdsm zaken NIET goed zouden zijn. Zou ik mijn gevoelens moeten verstoppen omdat mensen het vreemd vinden? Juist door het verstoppen en negeren van dit soort gevoelens komen ze sterker terug dan ooit en dan is de kans dat het misloopt veel groter dan wanneer je er samen iets mee doet.

Johan

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 03, 2005, 04:41:15 pm »
Even voor de duidelijkheid: als ik het over het praktiseren van bdsm-gevoelens heb dan bedoel ik dat binnen het huwelijk met goedkeuring van beide partners!

Johan

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 03, 2005, 05:45:22 pm »
Je kunt natuurlijk kijken waarom je bepaalde gevoelens hebt. Een goed uitspitten van de troep op zolder kan af en toe er toe leiden dat de behoefte aan bijvoorbeeld BDSM wegvalt.

Niet te zeggen dat dit een ziekte is. Maar ik heb genoeg sexuele deviaties van dichtbij meegemaakt om te weten dat het grootste deel ervan slechts verslavingen zijn en geen liefdes.

"Ik ben nou eenmaal zo" is wat mij betreft een andere manier van zeggen "Ik heb mezelf toegestaan zo te worden en doe nu alsof ik er niets aan kon doen"

Hard gezegd? Misschien... Doe wat je wilt, ik geef je de vrijheid en denk ook niet echt dat God er een bezwaar tegen heeft. Maar voor mezelf zie ik het gewoon als een indicatie dat er nog wat baggage op de schouders ligt. Baggage die energie kost.

We hebben allemaal troep bij ons die we niet nodig hebben. Ik ook. Laten we in ieder geval proberen niet te doen alsof het waardevolle antiequiteiten zijn.

VageBonder

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 03, 2005, 06:46:23 pm »

quote:

johanva schreef op 03 oktober 2005 om 16:38:
Veroordeel niet iets dat je niet kent heb ik gezegd. Dat betekent dus niet dat je er niet over kan meepraten lijkt me (tenzij je meepraten en veroordelen als hetzelfde ziet). Het betekent niets meer en niets minder dan er staat: veroordeel niet iets dat je niet kent. Ofwel leer het kennen, ofwel veroordeel niet.

Aan gevoelens kan je niets doen.

Johan

Johan,

Zo ik je gevoelens gekwetst heb door duidelijkheid te betrachten inzake mijn standpunt over bdsm, dan spijt mij dat oprecht.

Wat je hierboven in de eerste alinea zegt vind ik vreemd; 'Veroordeel niet iets dat je niet kent', ik ken homoseksualiteit of de begeerte daartoe niet (God dank!), toch zou ik in een debat hierover meer moeten doen dan alleen meepraten, ik moet het veroordelen op grond van Gods Woord! (De zonde veroordelen, niet de zondaar!!)
Natuurlijk is het zo dat de Bijbel bdsm niet rechtstreeks verbied, toch denk ik uit de Heilige Schrift op te maken dat bdsm niet in het huwelijk thuishoort (dus hoort het nergens thuis).
Uitgaande van bovengenoemde mening, ongeacht wat je daar van vind, is het mijn plicht om hen die in die zonde vallen te waarschuwen, liefdevol maar duidelijk.

De zin; 'aan je gevoelens kan je niets doen' is nogal dubbel. Het kan inderdaad zo zijn dat je aan het ontstaan van je gevoelens niets kunt doen, ze kunnen inderdaad aangeboren zijn of in de vroege jeugd ontstaan zijn. De zin is echter gevaarlijk wanneer je bedoelt; 'aan je gevoelens kun je niks veranderen'. Bij de Heere is alles mogelijk, Hij laat geen oprechte bidder staan, 'nooddruftigen zal Hij verschonen' zingen we immers! Als je met je nooddruftigheid (vergeef me het ouderwetse woord) tot de Heiland nadert wil Hij je kronen met gouden kroon, Hij wil heiligen, Hij wil je gelijk maken aan het beeld Zijn Zoons. En wees nu eerlijk, in dat beeld past toch geen bdsm?

nijntje

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 03, 2005, 10:34:23 pm »
ik verbaas mij er werkelijk over dat iedereen dus weet wat bdsm is!
verder vind ik het nogal vreemd dat je zoiets intiems als een sexuele relatie, uitgebreid gaat veroordelen/beoordelen/... Op mij komt het dan ook over dat het dus niet 'normaal' is, want waarom zou je het anders verdedigen? Daarmee wil ik beslist geen oordeel geven of het wel/niet 'mag', want ik weet dus heel weinig van wat bdsm is en hoef het ook niet te weten. de sexuele relatie tussen mijn partner en mij is iets wat goed en mooi is en ook tussen ons. ;)

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 03, 2005, 11:04:40 pm »
@Nikolov: Ik ben al eens in Psycho-therapie geweest en ik had inderdaad veel ballast. Het opvallende was dat hoe meer ballast ik kwijt raakte en hoe meer ik mezelf werd, hoe meer deze gevoelens opspeelden. Het was niet weg te krijgen.

Ik denk nog steeds dat het niet slecht, verdorven of zondig is en ik maak me er inderdaad geen zorgen meer om en ik probeer het niet meer te laten verdwijnen op welke manier dan ook. Eerdere pogingen hebben allemaal gefaald, dus zelfs met professionele hulp. Wat het opleverde was frustratie bij mij en ook in mijn gezin. Nu gaat het op dat punt prima en dat is me veel waard.

Johan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 03, 2005, 11:22:40 pm »

quote:

nijntje schreef op 03 oktober 2005 om 22:34:
ik verbaas mij er werkelijk over dat iedereen dus weet wat bdsm is!
Om eerlijk te zijn: waar de b en d voor staan, weet ik niet. Maar een kijkje op zo'n BDSM-site maakt je verder een boel wijzer :).

crashit

• Just christen...
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 04, 2005, 12:07:55 am »

quote:

elle schreef op 03 oktober 2005 om 23:22:

[...]
Om eerlijk te zijn: waar de b en d voor staan, weet ik niet. Maar een kijkje op zo'n BDSM-site maakt je verder een boel wijzer :).

Tja, ik dus nieuwschierig zijn. En ik ben ff gaan google-en en wat ik daar zag vond ik niet zo heel fijn. Graag zou ik diverse mensen die hier geen problemen mee hebben een enorme schop onder hun hol willen geven :( !  

Een definitie die ik ergens aantrof van BDSM is de volgende:
BDSM staat o.a. voor bondage, discipline, dominantie, onderdanigheid (submission), sadisme, masochisme. Ook afkortingen als SM, D/s, DOM/sub, B/d, TPE, 24/7 duiden op zaken die, over het algemeen, tot BDSM gerekend worden.

Spottend: Jah, daar kunnen christenen zonder bezwaar aan meedoen!

Seks is zoiets moois en heiligs, zo iets liefdevols en wat maakt de mens er van? Lieve God, wat is BDSM toch iets duivels en beestachtigs! Mensen die geen problemen met BDSM hebben, moeten toch maar eens hun bijbel opnieuw gaan lezen. BDSM draait uiteindelijk maar om één ding: spelen met macht.

Vergelijk dat eens met wat de Almachtige God over seks en seksualiteit zegt:

- God houdt van de mens. Het is goed om dit als eerste punt te nemen en ook steeds in ons hoofd te houden. God houdt van de mens, dat vinden we door heel de Bijbel terug. In de verhalen met de aartsvaders, met het volk Israël en met de bekroning daarvan in Jezus’ werk. [o.a. Joh. 3:16]

- Door deze liefde heeft God de mens geschapen. Niet zomaar geschapen, nee, de mens is naar Gods beeld geschapen. [Gen. 1:27] Als man en vrouw met hun beide specifieke fysieke gestalte. Hij heeft seks ook aan de mens gegeven als cadeau, als iets heel moois. [Spreuken 5:19]

- Je bent geschapen om met je leven en lichaam van God te houden en Hem te eren. Je kan je liefde voor Hem laten zien door alles wat je doet. Specifiek ook wat je de ander (aan)doet. Dit geldt helemaal voor de relatie tussen man en vrouw. [1 Corinthe 6:19-20, 10:31]

- De relatie tussen man en vrouw ziet God als iets heiligs. Zij wordt gegeven aan de mens als iets heel kostbaars en duurzaams, waarin de liefde tussen twee mensen een hoogtepunt mag bereiken. Man en vrouw worden één in die relatie, niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. [Efeze 5:31]

- Omdat dit zo heilig en kostbaar is, geeft God ook een aantal aanwijzingen mee. Seks is bedoeld voor in dit huwelijk. We moeten er niet iets goedkoops van maken. Seks is gefundeerd op liefde. Hij wil ons niet pesten met de gebruiksaanwijzing die Hij bij seksualiteit geeft. Deze is bedoeld om ons echt te laten genieten van seks. Daarom denk ik dat als we het over seks hebben, het Gods bedoeling was dat dit niet losgekoppeld werd van liefde. Seks hoort niet bij een kortlopende liefde, maar bij liefde die levenslang is! Net zoals God levenslang van ons wil houden. Daarom past het ook in een huwelijk, waar een levenslange toewijding aan elkaar is beloofd. Daar kan er genoten van worden.
[Hebr. 13:4]

- We zien dat de relatie tussen man en vrouw in de bijbel ook wel wordt vergeleken met de relatie die God met Zijn gemeente heeft! Dit is een relatie vol liefde en gericht op de ander. Zo is de seks ook bedoeld: vol liefde en gericht op die ander. Dus niet op de eigen verlangens, zoals je zo vaak hoort. [Efeze 5:32, 1 Corinthe 7:2]

- Doordat de zonde in de wereld is gekomen, is er echter ook een mogelijkheid gekomen om seks op een niet goede manier te hebben. Dat wil zeggen: door niet rekening te houden met God of de medemens. Of door enkel maar gericht te zijn op jezelf. De bijbel is duidelijk over al de andere vormen van seks: die horen niet. En net zoals al die andere dingen waarmee we God niet eren, leidt het tot veel ellende. Misschien leidt het niet direct tot veel problemen, maar op termijn wel. [Hebr. 13:4, Kol. 3:5]

- Jezus is echter voor al deze zonden gestorven. Dus mochten we de fout ingaan op seksueel vlak, dan kunnen we onze zonden eerlijk aan Hem vertellen en door Zijn vergeving bij Hem terugkomen. Omdat seks vaak met anderen te maken heeft, kan het nodig zijn om ook vergeving te vragen aan anderen die je met je fouten pijn hebt gedaan. [Colossenze 2:13-15]

Tot slot...
Seks is dus niet iets enkel puur lichamelijks, maar heeft een belangrijk geestelijke aspect. Dit geestelijke aspect vinden we ook terug in 1 Corinthe 6:12-20 (NBV). In deze verzen is sowieso een hoop over dit onderwerp te vinden.
12 U zegt: ‘Alles is mij toegestaan.’ Maar niet alles is goed voor u. Zeker, alles is mij toegestaan, maar ik mag me door niets laten beheersen. 13 U zegt: ‘Het voedsel is er voor de buik en de buik is er voor het voedsel, en God zal aan beide een einde maken.’ Maar bedenk dat het lichaam er niet is om ontucht mee te plegen: het is er voor de Heer en de Heer is er voor het lichaam. 14 God heeft de Heer opgewekt, en door zijn macht zal hij ook ons opwekken. 15 Weet u niet dat uw lichaam een deel is van het lichaam van Christus? Zou ik dan van de delen van zijn lichaam de lichaamsdelen van een hoer maken? Dat nooit! 16 Of weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt samen met haar één lichaam wordt? Want de Schrift zegt: ‘Zij zullen één lichaam zijn.’ 17 Maar wie zich met de Heer verenigt wordt met hem één geest. 18 Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam. 19 Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? 20 U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam.

BRON: www.eo.nl

Do I need to say more?

(PS: voor de webmaster: kunnen jullie de link onderaan het stuk waar je je bericht in kunt schrijven (FAQ - Opmaakcodes) in pop-up vorm gieten? Ik drukte dus op FAQ - Opmaakcodes en meteen was ik dit hele  bericht kwijt!)
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2005, 12:09:52 am door crashit »
Doch de God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u, na een korte tijd van lijden, volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten. 1 Petr. 5:10

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 04, 2005, 08:42:02 am »

quote:

elle schreef op 03 oktober 2005 om 23:22:

[...]

Ik heb ook geen flauw idee!
En eerlijk gezegd hoef ik het ook niet te weten.
Blijkbaar is het niet iets wat "gewoon" is anders zou er hier niet zo op gereageerd worden.
Verder ben ik het eens met de schrijver boven mij.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 04, 2005, 09:00:13 am »
In een ander topic kwam ik plotseling ook een vraag tegen van een meisje wat ook hiermee zat.
Ze vroeg zich af wat/of de bijbel er wat over zou zeggen. Toen hebben we een goed gesprek gehad:

Lees vanaf:

Kim in "Interesses"

Ik kan de berichten ook wel hiernaar toe verplaatsen. Dan komen ze bovenaan de discussie te staan.
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2005, 09:01:03 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 04, 2005, 09:51:13 am »
"Tja, ik dus nieuwschierig zijn. En ik ben ff gaan google-en en wat ik daar zag vond ik niet zo heel fijn. Graag zou ik diverse mensen die hier geen problemen mee hebben een enorme schop onder hun hol willen geven :( ! "

Hoera, weer iemand die met erg beperkte kennis van zaken een hard oordeel vormt. :r

Zoals met veel dingen zit er aan bdsm ook een extreme kant. Neem bijvoorbeeld drank. Een biertje of wijntje op z'n tijd is niet slecht en wordt in de bijbel niet veroordeeld. Zowel Jezus als Paulus drinken geregeld. Zoek je via Google op drank dan zie je dronkenschap en de gevolgen van overmatig gebruik. Alle mensen die drinken krijgen een schop onder hun hol!!!
Neem sexuelaiteit: inderdaad iets mooit tussen man en vrouw. Zoek via Google op 'sex' of 'sexualiteit' en je vind  nog veel meer dingen waar je als christen helemaal niets mee te maken wil hebben. Iedereen die aan sex doet krijgt ook een schop! 8)7

Zo, kunnen we nu eindelijk eens met enig gevoel over dit onderwerp spreken??? Best als je er tegen bent maar ook dat kan op een liefdevolle manier gebracht worden! We hebben het niet zomaar over een voorkeur van iemand of een hobby. Het gaat hier om iets dat je leven doortrekt. Daar mag best wel eens bij stil gestaan worden voordat er weer een harteloze veroordeling volgt.

Johan

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 04, 2005, 09:58:52 am »

quote:

johanva schreef op 03 oktober 2005 om 16:38:
Aan gevoelens kan je niets doen. Ik kan in mijn huwelijk verliefd worden op een ander. Dat zegt niets over mijn relatie (al zullen sommige daar anders over denken) en het komt regelmatig voor, bij veel mensen. Tegen zo'n gevoel is niets te doen. Anders wordt het als je er iets mee gaat doen! Dan wordt het zondig (overspel). Misschien bedoel je wel hetzelfde of vergis ik me?

Niet helemaal. De combinatie van 'verliefd worden' (op zich neutraal) ivm 'op een ander' lijkt me al ongezond. De kans dat dat gebeurt hangt af van je al bestaande relatie en van allerlei andere aspecten van je gedrag/houding. Maw je kunt de frequentie ervan wel degelijk beinvloeden. Je kunt ook de ontwikkeling ervan beinvloeden. Ik ben ook wel eens verliefd geworden op iemand op mijn werk. Ik had ook zo'n instelling, ach het is maar een gevoel, zolang ik er niets mee doe (dus niet flirten of zo) is er niets mis mee. Dus ik lekker genieten van dat gevoel - tja, dat wilde de zaak wel aanwakkeren.

quote:

Doet een sexuele relatie waarbij alleen de z.g. missionarishouding wordt gebuikt mensen meer groeien naar God? Ik vind dat erg twijfelachtig. zoals ik al eerder zei: ik zie er geen kwaad in om in het huwelijk toe te geven aan deze gevoelens waarbij de onderlinge relatie alleen maar beter wordt.

Dat is meteen ook de basis van visie op bdsm zaken in het licht van de bijbel. We doen elkaar er geen kwaad mee en anderen ook niet. Het versterkt onze onderlinge band. Daarnaast vind ik geen enkele aanleiding in de bijbel waarom bdsm zaken NIET goed zouden zijn. Zou ik mijn gevoelens moeten verstoppen omdat mensen het vreemd vinden? Juist door het verstoppen en negeren van dit soort gevoelens komen ze sterker terug dan ooit en dan is de kans dat het misloopt veel groter dan wanneer je er samen iets mee doet.

De vraag is OF je elkaar er niet mee schaadt. De vraag is of het zichzelf geen teken van scheefgroei is, en of je die scheefgroei in elkaar niet versterkt zo.

Verstoppen en negeren is niet het enige alternatief. Er is ook erkennen, analyseren, genezen (?).

Pedofielen zeggen ook dat als ze het onderdrukken, dat het dan sterker terugkomt. Ik vergelijk bdsm niet met pedofilie, maar wel de redenatie om er toch wat mee te doen, er is een zekere analogie. Ik bedoel maar, een dergelijke redenatie kan op zich niet voldoende motivatie zijn om er aan toe te geven.

Even terzijde - in de discussie dient denk ik onderscheid te worden gemaakt tussen mensen die uit verveling of sensatiezucht deze toer op gaan, en mensen bij wie het 'aangeboren' lijkt.  Wat de eerste categorie betreft zou ik heel wat minder geduld hebben, en denk ik dat Paulus' afkeuring van perversie direct geldig is.
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2005, 10:31:45 am door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 04, 2005, 10:01:30 am »
@Vagebonder: Ik had gisteren al een reactie geschreven maar die is blijkbaar niet goed geplaatst... Dank je voor je vriendelijke bericht. Ik vind het fijn dat we er nu zo over kunnen spreken.

Ik heb vaak en volhardend gebeden maar zonder resultaat. Zelfs met hulp was het niet mogelijk het weg te nemen. Het hoort bij mij, het is een deel van mij. Dat het niet past bij het beeld van heiligheid ben ik met je eens maar dat geldt voor veel zaken. Een potje volleybal of een kroegentocht past daar ook niet bij. Toch wordt het met veel plezier gedaan.

Johan

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 04, 2005, 10:08:12 am »
@ Liudger: Wat je in het eerste deel schrijft kan ik absoluut onderschrijven. Aan het gevoel kan je niet veel doen, aan je actie wel. Onder actie versta ik ook het vermijden van risicovolle situaties. Het is voor mij (helaas) geen kick. Dan was het niet zo lastig. Ik zou het graag opgeven als het mogelijk zou zijn.

Dat het scheefgroei in de hand werkt spreek ik echt met kracht tegen. Als ik naar mijn eigen relatie kijk dan is die erg gelijkwaardig. Dat verandert niet als de een af en toe de leiding neemt en de ander volgt. Het is juist een blijk van vertrouwen en liefde om de ander dat toe te staan.

Johan

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 04, 2005, 11:00:18 am »
Voor degene die geinteresseerd zijn heb ik hier een mooie site. Er wordt o.m. in een vraag en antwoord (voor de liefhebbers van de catechismus ;) ) wat het is en inhoud. Alles op een nette manier. Kijk onder 'Beginners' - 'Help ik ben nieuw hier!

www.wanderingspirits2001.com

Johan

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 04, 2005, 12:31:09 pm »

quote:

johanva schreef op 03 oktober 2005 om 23:04:
@Nikolov: Ik ben al eens in Psycho-therapie geweest en ik had inderdaad veel ballast. Het opvallende was dat hoe meer ballast ik kwijt raakte en hoe meer ik mezelf werd, hoe meer deze gevoelens opspeelden. Het was niet weg te krijgen.

Ik denk nog steeds dat het niet slecht, verdorven of zondig is en ik maak me er inderdaad geen zorgen meer om en ik probeer het niet meer te laten verdwijnen op welke manier dan ook. Eerdere pogingen hebben allemaal gefaald, dus zelfs met professionele hulp. Wat het opleverde was frustratie bij mij en ook in mijn gezin. Nu gaat het op dat punt prima en dat is me veel waard.

Ik denk ook absoluut niet dat het verdorven of zondig is. Zolang je partner er ook gelukkig mee is is er niets aan de hand. Ik denk ook dat je verstandig doet door niet op elke prijs het gevecht aan te gaan. Het zou in jouw situatie zelf goed voor je kunnen zijn.

Maar dit definieert jou niet. Je bent in principe vrij om te veranderen. Ook al kies je ervoor dat nu niet te doen om valide redenen. Dat maakt niet dat je dit bent. Je kiest voor deze vorm van zelf expressie. Hou dat in de smiezen.

Dat de emoties sterker worden als je dichter bij jezelf komt betekent mijns inziens niet dat het bij je hoort. Een mens is als een ui, elke keer als je een laag afpelt komt een andere laag naar voren die je dan kunt verwerken.

Het lijkt me jammer als je aanneemt dat die laag het eindstation is.  Maar er is niets mis met af en toe even een periode ontspannen en de vorige laag verwerken.

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 04, 2005, 12:50:44 pm »
Wie weet is er nog hoop voor me. :)

Misschien gaat het wel als elle zegt, dat het na verloop van tijd verdwijnt. Ik merk het wel. Ik ben nu in de acceptatiefase dus het kan nog alle kanten op. Voor mij is het belangrijk dat het niet per definitie zondig is (al zijn er zeker varianten/uitingen die dat zeker wel zijn!) en dat is al een hele stap.

Johan

VageBonder

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 04, 2005, 02:57:46 pm »

quote:

johanva schreef op 04 oktober 2005 om 10:01:
@Vagebonder:
Ik heb vaak en volhardend gebeden maar zonder resultaat. Zelfs met hulp was het niet mogelijk het weg te nemen. Het hoort bij mij, het is een deel van mij. Dat het niet past bij het beeld van heiligheid ben ik met je eens maar dat geldt voor veel zaken. Een potje volleybal of een kroegentocht past daar ook niet bij. Toch wordt het met veel plezier gedaan.

Johan

Beste Johan,

Ik vind het bedroefend dat je een potje volleybal vergelijkt met een potje bdsm, zie je daar werkelijk geen verschil tussen? Ik denk dat de Heere Christus zonder moeite een potje volleybal had willen spelen, maar bdsm....nou ja, je snapt wat ik bedoel.
Je criterium 'het wordt met veel plezier gedaan' is natuurlijk zo zacht als een pakje boter, als dat je criterium is, dan is er een hoop vuiligheid goed te praten.
Je formulatie 'het hoort bij mij' vind ik ook wat ongelukkig. Toegegeven ik ben erg koppig, maar ik zal nooit zeggen; 'koppigheid hoort bij mij, het hoort bij mij'. Ik zou zeggen; 'koppigheid is een van de zwakten in mijn leven, een van de doornen in mijn vlees'.
Met zo'n formulatie praat ik de koppigheid niet goed, maar laat ik juist zien dat ik het erken als iets dat niet in Christus' beeld past.
Ook ik kan uit eigen kracht mijn koppigheid niet kwijtraken, ook ik heb veel en menigmaal gebeden of de Heer toch mijn hoogmoedig en koppig hart verbreken wou; maar dat ik nog zo koppig ben, is dat een reden om de koppigheid te accepteren als 'iets dat bij me hoort'?
Nee, het is juist reden te meer om te volharden (koppig te zijn ;) ) in de weg van het gebed, in de strijd tegen die zonde die zo diep in mij verworteld zit.
Dit wens ik je toe; volharding in het gebed om te mogen groeien in het beeld van Christus.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 04, 2005, 10:28:44 pm »

quote:

Jammer, jammer, jammer... Ik was juist zo blij dat er op dit forum open gesproken kon worden zonder het traditionele gereformeerde vingertje. Dat je tegen bdsm binnen het huwelijk bent is prima hoor, maar onderbouw het dan eens vanuit de schrift. Veroordeel niet iets dat je niet kent. BDSM gevoelens zijn niet pervers en ook niet slecht. Het zijn gevoelens als alle gevoelens. Het is juist fijn als er binnen het huwelijk ruimte is om sexuele omgang met elkaar te hebben op een liefdevolle manier.

Johan
P.S. Geen GKV'er, wel gereformeerd

Op het gevaar af als traditioneel gereformeerde vingertje afgedaan te worden wil ik je toch mijn overwegingen op basis van de bijbel geven waarom ik denk dat bdsm niet goed is, niet buiten en niet binnen het huwelijk. Het meest sprekend is denk ik Hooglied waar het de liefde tussen man en vrouw betreft. Het beeld wat daar geschetst wordt is heel wat anders dan wat in bdsm nagestreefd wordt. Er is geen sprake van dominantie/submission maar juist het elkaar bekijken als geliefde en mooiste zowel door de man als de vrouw. Het is uiteraard poëzie maar dat veranderd niets aan de uitgangspunten die daar gehanteerd worden.

Maar ook als je naar Efeze 5 kijkt waar de man nadrukkelijk wordt opgedragen zijn vrouw lief te hebben als zijn eigen lichaam!

quote:

Efeze 5:28 Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. 29 Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk, 30 want dat is zijn lichaam en wij zijn de ledematen.
Omgekeerd moet een vrouw ontzag hebben voor haar man zoals ook in vers 33 staat. Dus ook hier geen dominantie/submission, integendeel!

Daarmee ben jij niet van je gevoelens af natuurlijk maar je kan wel je zelf de vraag stellen of het goed is om aan die gevoelens toe te geven. Persoonlijk zou ik daar dus een andere keuze (proberen) te maken dan jij.

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 04, 2005, 10:29:05 pm »
Ik zie het verschil wel, ik gaf alleen aan dat er veel zaken zijn die op zich niet verkeerd zijn maar die niet naar Christus leiden. Een potje volleybal is leuk maar dat is dan ook alles. Of de Heer een voorkeur heeft weet ik niet. Ik ken zijn voorkeuren niet precies en zal het niet aandurven om op z'n stoel te gaan zitten. Dat jij denkt dat de Heer liever volleybalt is omdat je zelf die keuze zou maken. Jezelf met de Heer op een lijn stellen vind ik wat ver gaan.

Ik kan me de weerzin tegen bdsm goed voorstellen hoor! Wat je ervan ziet op tv en internet is zeker niet altijd even goed, vaak zelfs erg slecht. Gisteren zetten we de tv aan op Discovery. Er was net een programma over bdsm. We hebben hem al na enkele seconden uitgezet omdat we er allebei van walgden wat daar gebeurde. De manier hoe wij het beleven is veel intiemer, en veel liefdevoller.

Misschien is het aardig om het eens over de grenzen te hebben in de intieme relatie tussen man en vrouw. BDSM veroordelen is makkelijk omdat velen het gevoel niet kennen en er dus geen behoefte aan hebben. Best. Maar laten we het dan eens verder trekken en de grenzen bepalen wat wel en niet kan in het algemeen tussen partners. Dan is het opeens wel dichtbij. Hoe mag je van elkaar genieten?? Bespaar me alstublieft de mooie woorden en wees concreet.

Johan

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 04, 2005, 10:33:27 pm »
@dingo: ik ken de tekst gedeelten maar ik lees er niet uit dat dit de enige ware manier is. Daarnaast, eer ik mijn vrouw minder als ik haar de leiding laat nemen tijdens een intiem contact? En nogmaals: de 'overheersing' is met wederzijdse goedkeuring en daarom ook niet te vergelijken met overheersing zoals we er normaal over spreken.

Johan

VageBonder

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 05, 2005, 12:02:06 am »

quote:

johanva schreef op 04 oktober 2005 om 22:29:
Ik zie het verschil wel, ik gaf alleen aan dat er veel zaken zijn die op zich niet verkeerd zijn maar die niet naar Christus leiden. Een potje volleybal is leuk maar dat is dan ook alles. Of de Heer een voorkeur heeft weet ik niet. Ik ken zijn voorkeuren niet precies en zal het niet aandurven om op z'n stoel te gaan zitten. Dat jij denkt dat de Heer liever volleybalt is omdat je zelf die keuze zou maken. Jezelf met de Heer op een lijn stellen vind ik wat ver gaan.

Wat erg dat je me beticht van het 'zich op een lijn stellen met de Heer', mijn opmerking over het feit dat de Heere Jezus eerder zou volleyballen dan bdsm-en is niet gegrond in een eigen keuze, het is de kennis die ieder kind des Heeren heeft. Alleen al de suggestie dat de Heere Jezus bdsm zou doen vind ik ronduit godslasterlijk!!!
Weer bestempel je bdsm als een 'voorkeur', laat ik dat nog eens duidelijk zeggen, het is GEEN normale 'voorkeur', het past niet in Christus' beeld, het is zondig.
Ik denk dat onze discussie voortzetten onzinnig is, je bent kennelijk nog niet tot het inzicht gebracht dat bdsm(gevoelens) niet passen in Christus' beeld en dat ze zondig zijn.
Ik hoop en bid (echt waar) dat je toch van je gevoelens verlost mag worden, dat Hij je daarin leiden wil.
Verdere inhoudelijke reacties zal ik in dit topic niet meer geven, vanwege bovengenoemde reden. Het laatste woord laat ik aan jou.

quote:

Misschien is het aardig om het eens over de grenzen te hebben in de intieme relatie tussen man en vrouw. BDSM veroordelen is makkelijk omdat velen het gevoel niet kennen en er dus geen behoefte aan hebben. Best. Maar laten we het dan eens verder trekken en de grenzen bepalen wat wel en niet kan in het algemeen tussen partners. Dan is het opeens wel dichtbij. Hoe mag je van elkaar genieten?? Bespaar me alstublieft de mooie woorden en wees concreet.

Johan
Dit wordt gedaan in een ander topic.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 05, 2005, 12:13:12 am »
Modbreak:
Genoeg op de man gespeeld.

Adviezen:
1 probeer een bewering te staven met bijbelteksten.
2 als iemand de behoefte voelt om een ander uit te dagen met tekstbewijs te komen, probeer dan eerst zelf een voorzet te geven. Elkaar met meningen bestoken vanuit ivoren torens is niet nuttig, noch opbouwend.
3: kort je tenen wat in, probeer de goede dingen uit een post te filteren.

Reacties op deze modbreak of op andere zaken aangaande deze draad kunnen via een Topic Report (handje bovenaan de bladzij).
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2005, 12:17:44 am door elle »

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 05, 2005, 09:46:10 am »
Beste VageBonder, ik ben niet ginteresseerd in het laatste woord. Liever spreek ik er met je verder over. Ik wil me best laten overtuigen maar niet op basis van een gevoel van iemand. Ik vind het best dat je tegen bdsm bent en het zondig vind maar je baseert je niet op de bijbel. 'Het past niet in het beeld van de Heer', 'het is gegrond in de kennis die ieder kind des Heeren heeft' zijn m.i. GEEN geldige redenen om iets zondig te verklaren. Volleybal heb ik gebruikt om aan te geven dat er meer zaken zijn die niet direct aan Christus gerelateerd zijn, meer niet.

Dat ik heb aangegeven dat bdsm gevoelens niet zomaar genegeerd kunnen worden is niet als excuus om er aan toe te geven. Ik heb het alleen aangegeven om op de consequenties van een veroordeling te wijzen. Je zadelt iemand anders op met een heel groot probleem. Alleen al uit liefde voor de ander zal je dan m.i. extra zorgvuldig moeten zijn. Wanneer iemand zou aantonen dat (bijvoorbeeld!) volleybal zondig en slecht is dan kan ik daar zonder erg veel problemen mee stoppen. In dit geval ligt het anders. Bedenk maar eens hoe het je je zou voelen als iemand zou vinden dat sexuele omgang binnen het huwelijk zondig is en dat je dat dus nooit meer mag hebben. De impact is vergelijkbaar.

Ik weet dat het een heel gevoelig onderwerp is. De felle reacties ondersteunen dat ook. Maar het is goed om het eindelijk eens uit de taboe-sfeer te halen en er over te praten. Er zijn veel mensen die erg lijden onder hun gevoelens en het onbegrip uit hun omgeving. Ik ken zelf een aantal mensen die de kerk de rug toegekeerd hebben door de hardheid van de reacties op hun 'bekentenis'. Dat vind ik echt heel erg triest.

Dat ik niet met bijbelteksten kom heeft een hele simpele reden: ik kan niet uit de bijbel bewijzen dat bdsm is toegestaan. Aan de andere kant geeft de bijbel volgens mij geen enkele aanleiding om bdsm te veroordelen.

Johan

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: oktober 05, 2005, 02:33:06 pm »
.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2005, 02:09:33 pm door lonneke »

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: oktober 05, 2005, 04:45:37 pm »
Sinds wanneer is Jung bepalend voor wat geoorloofd is en wat niet?  :?
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. 1 Petr 2:5

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: oktober 05, 2005, 06:20:20 pm »
[
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2005, 02:09:59 pm door lonneke »

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: oktober 05, 2005, 09:04:50 pm »

quote:

lonneke schreef op 05 oktober 2005 om 18:20:
Wat geoorloofd is wordt niet alleen bepaald door Jung. Wat geoorloofd is wordt bepaald door allerlei factoren, mensen, ervaringen waaronder Jung er één van is. Ik spreek over mijzelf. Wat een ander denkt, zegt, voelt is aan hem / haar.
Ik mis in dit rijtje nog het belangrijkste normatieve kader: Gods Woord! Al die andere zaken die je noemt, wil ik niet aan de kant schuiven, maar spelen alleen een rol binnen de kaders die door God gegeven zijn in Zijn Woord. De mens die zichzelf tot norm is, is de vleesgeworden individualist in optima forma en zal zich daarom nooit door een ander op zijn/haar daden laten aanspreken. Dat is niet de gemeenschap waarin wij door God zijn geplaast!
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2005, 09:05:08 pm door another brick »
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. 1 Petr 2:5

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: oktober 05, 2005, 09:58:30 pm »
[
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2005, 02:10:15 pm door lonneke »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: oktober 05, 2005, 10:12:57 pm »

quote:

johanva schreef op 05 oktober 2005 om 09:46:

Dat ik niet met bijbelteksten kom heeft een hele simpele reden: ik kan niet uit de bijbel bewijzen dat bdsm is toegestaan. Aan de andere kant geeft de bijbel volgens mij geen enkele aanleiding om bdsm te veroordelen.

Johan

Misschien zou je kunnen aangeven waar je bdsm dan onder schaart: gewone sexuele gevoelens/begeerten of toch wel wat anders dan alleen dat.
En verder: dat je dit binnen het huwelijk plaatst is op zich natuurlijk goed. Buiten het huwelijk is zonder meer niet goed te praten natuurlijk.
Maar in het huwelijk is het dan zo dat alles wat je zou willen dan ook mag?
Of zijn bepaalde gevoelens niet goed en zou je er daarom niet aan toe moeten geven alhoewel je het met je vrouw er wel over eens bent.
Kun je 'zondigen' in je relatie met je huwelijkspartner. Is waar je het samen over eens bent om te doen daarom altijd goed - en we zijn toch getrouwd bv.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: oktober 05, 2005, 10:32:03 pm »
.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2005, 02:10:38 pm door lonneke »

Chrissie!

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: oktober 05, 2005, 10:37:23 pm »
Binnen je huwelijk ben je een twee-eenheid die de drie-eenheid van God hoort te weerspiegelen. God is heilig, dus je huwelijk moet ook heilig zijn! Ik weet verder helemaal niks van BDSM af (en ik denk ook niet dat ik dat wil...) maar als ik de termen: vernederen, bondage, discipline, dominantie, onderdanigheid (submission)en sadisme lees, zie ik daar geen woorden in die een christen weergeven. Misschien kunnen we hier wel de simpele vraag stellen: Wat Zou Jezus Doen?!?
Ik geloof in God, zoals een blinde gelooft in de zon; niet omdat hij haar ziet, maar omdat hij haar voelt!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: oktober 05, 2005, 10:43:58 pm »

quote:

lonneke schreef op 05 oktober 2005 om 22:32:
Veel mensen zien BDSM als ongelijkwaardigheid. Echter, mensen met BDSM gevoelens zien dit niet zo.
Je kunt natuurlijk zeggen dat Gods Woord zegt dat man en vrouw gelijkwaardig aan elkaar moeten zijn. Maar wat is dat? Gelijkwaardigheid? Voeden wij onze kinderen " gelijkwaardig" op? En hoe kun je dit zien in de huidige maatschappij waarin ook christelijke vrouwen hun inhaalslag maken?

Over gelijkwaardigheid:
[...]
Dit is natuurlijk een waarheid als een koe: man en vrouw zijn gelijkwaardig maar niet gelijk. Ze zijn verschillend.
Wat bedoel je daar verder dan precies mee?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: oktober 05, 2005, 11:03:13 pm »
[.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2005, 02:10:56 pm door lonneke »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: oktober 05, 2005, 11:33:03 pm »

quote:

lonneke schreef op 05 oktober 2005 om 23:03:
[...]

Uitgerekend BDSM-ers hebben zich verdiept in het feit dat man en vrouw niet gelijk aan elkaar zijn. Om BDSM dus te kunnen begrijpen zul je moeten weten wie de vrouw is en wie de man is. Hoe kijkt de man naar de vrouw en hoe kijkt de vrouw naar de man. Waarom zeggen mannen bijv. vaak: Van vrouwen begrijpen wij niets... en waarom kunnen vrouwen niet begrijpen dat een man weer anders dan haar is...
Dus wie is de man en wie is de vrouw.

Wil je BDSM goed begrijpen zul je eerst deze vragen moeten beantwoorden.
Dan ga je er dus vanuit dat BDSM alleen tussen man en vrouw voorkomt /(mag) voorkomen/functioneert. Misschien is een eenduidige definitie van wat we in deze discussie onder BDSM verstaan ook wel handig.