ik wil graag een nieuw element naar voren brengen.
namelijk 'het vuur' dat in de hel zou zijn.
Ik noemde eerder: (marc 9): want IEDER zal met vuur gezouten worden. waarbij ik de vraag stel wat daarmee bedoelt word.
Pietza antwoorde daarop
quote:
PietZa schreef op 07 oktober 2005 om 15:36:Dat bij iedereen (niemand uitgezonderd)word geoordeelt of je naar de hel gaat of niet. Want de tekst daarboven gaat over de tegenstelling God's koninkrijk en de gehenna (let op het vet gedrukte)
Er komt 1 woord naar voren die ik volkomen kan onderschrijven, namelijk het woord: Oordeel. Op een of andere manier kunnen we gezouten worden in vuur koppelen aan Gods oordeel.
In het OT word er dikwijls gesproken over vuur, waarbij het gekoppeld word aan Gods oordeel:
Jesaja 33:10 Nu zal Ik opstaan, zegt de HEERE, nu zal Ik verhoogd worden, nu zal Ik verheven worden.
Jesaja 33:11 Gijlieden gaat met stro zwanger, gij zult stoppelen baren; uw geest zal u [als] vuur verslinden.
Jesaja 33:12 En de volken zullen zijn [als] de verbrandingen des kalks; [als] afgehouwen doornen zullen zij met het vuur verbrand worden
Het is hier de Heer zelf die met VUUR zal komen om de volkeren te oordelen.
Let ook op de zin ‘uw geest zal u [als] vuur verslinden.’ In goed Nederlands: ‘Je eigen geweten zal je oordelen’
Dit wordt nog een bevestigd door vers 14
Jesaja 33:14 De zondaren te Sion zijn verschrikt; beving heeft de huichelaren aangegrepen; [zij] [zeggen]: Wie is er onder ons, die bij een verterend vuur wonen kan? Wie is er onder ons, die bij een eeuwigen gloed wonen kan?
Het is voor zondaren niet prettig toeven in de aanwezigheid van G-d. Want Hij is een ‘verterend vuur’
Let op Deze zondaren staan niet in de brand en leven nog!
Deuteronomium 32:22 Want een vuur is aangestoken in Mijn toorn, en zal bernen tot in de onderste hel, en zal het land met zijn inkomst verteren, en de gronden der bergen in vlam zetten.
Ook dit is een goed voorbeeld zelfs de ‘inkomsten’ (jaboel) de opbrengst van het land zal in de ‘onderste sje'ool verteren’
Het vuur dat hier ontstoken is is de TOORN van God. Het is geen hel en geen duivel. Ook kun je geen opbrengs van een land in de hel/ sjeóol stoppen. (Als je daarbij aan een hel denkt tenminste)
Ook hieruit blijk duidelijk dat het om het oordeel van G-d gaat dat over de aarde komt. Er zal geen opbrengst meer zijn, dat is het oordeel van G-d
Ezechiël 20:47 En zeg tot het zuiderwoud: Hoor des HEEREN woord: Alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal een vuur in u aansteken, hetwelk in u allen groenen boom en allen dorren boom verteren zal; de vlammende vlam zal niet uitgeblust worden, maar daardoor zullen verbrand worden alle aangezichten van het zuiden tot het noorden toe.
Bomen zijn een beeld van volkeren en ook hier zie je weer duidelijk dat het om een spreekwoordelijk vuur gaat (ooit het zuiderwoud in vuur en vlam gezien) het Oordeel van God.
Ezechiël 5:4 En nog zult gij van die nemen, en die werpen in het midden des vuurs, en zult ze verbranden met vuur; daaruit zal voortkomen een vuur tegen het gehele huis van Israel.
Niet heel Israël is toen verbrand, dan zou het nu niet meer bestaan, ook hier ging het over het oordeel van God tegen Zijn volk.
even naar het NT
Lucas 12:49 Ik ben gekomen, om vuur op de aarde te werpen; en wat wil Ik, indien het alrede ontstoken is?
Verderop zegt Hij:
Lucas 12:57 En waarom oordeelt gij ook van uzelven niet, hetgeen recht [is]?
Jezus refereert hier aan zijn eerdere uitspraak, het VUUR zegt dus iets over OORDEEL.
Ook in vers 58 gaat het over rechtspraak en dus oordeel.
Ik kan nog even door gaan zo, maar ik denk dat het duidelijk is dat als een Jood (b.v. Jezus) sprak over een vuur waarin ongehoorzame zouden verdwijnen dat het om de toorn/oordeel van God gaat en niet een hel met een duivel. Er was in het Aramees, Hebreeuws geen woord voor een dergelijke plek.
Als God toornig was over zijn volk was dat altijd om het volk te behouden en nooit om hen te vernietigen. God is nog altijd dezelfde.
quote:
PietZa schreef op 07 oktober 2005 om 15:36:Maar waarom hebben diezelfde vertalers die dus het woord gehenna gebruiken ipv hel in de woordenlijst achterin gezet dat de gehenna een plek is waar mensen hun straf doorstaan (dat is duidelijk een hel!)?
ik ben niet zo geintresseerd in de motivatie van vertalers, zeker als het over de hel gaat, hebben de vertalers het in het verleden dikwijls laten afweten.