Auteur Topic: evolutie theorie aannemelijker dan de bijbel?  (gelezen 18573 keer)

yo-han

• -
    • Bekijk profiel
evolutie theorie aannemelijker dan de bijbel?
« Gepost op: november 30, 2005, 04:21:57 pm »
Er zijn erg veel dingen uit de bijbel niet te verklaren en daarom zijn ze lastig om te accepteren. Net als andere dingen met het geloof of uitspraken van geestelijken tegenwoordig.

-als mensen niet meer weten waarom iets gebeurt zeggen ze das Gods wil (zal God leuk vinden dat je dat zegt)
-nooit heeft iemand bewezen dat er een bovennatuurlijke is
-verder honderd miljoen andere dingen

tegenwoordig is er veel te wetenschappelijk te verklaren bijvoorbeeld aan de hand van de 'evolutietheorie'

ik vraag mensen hierbij dan ook om hun mening over dit onderwerp te geven, graag zo uitgebreid mogelijk. Ik ben benieuwd naar andere visies, probeer ze zo goed mogelijk te onderbouwen!

met vriendelijke groet,

johan
yo-han

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 30, 2005, 04:37:30 pm »
Beste Johan,

Deze zaken zijn al zo vaak hier besproken. Ik raad je aan eens wat te lezen hier op het forum. Even het woord evolutie intypen bij de zoekfunctie (zoeken) en je hebt genoeg om je in te verdiepen.

Mogelijk willen anderen de discusie nog wel een keer opnieuw aangaan. Mij ontbreekt nu de tijd en motivatie.

edit:Ik zie dat elle je al wat suggeties heeft gegeven
« Laatst bewerkt op: november 30, 2005, 04:37:08 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

yo-han

• -
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 30, 2005, 04:38:09 pm »
oh ja dankjewel

maar zijn deze ook recent?
yo-han

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 30, 2005, 04:41:56 pm »
Maakt dat uit? De discussie bestaat al tientallen jaren.
Voordeel is dat je een goede indruk krijgt over hoe christenen (en niet-christenen) tegen evolutie en bijbel aankijkt. Daarvoor hoeft het niet super-recent te zijn. Nadeel is dat sommige posters van dit forum verdwenen zijn, dus echt reageren in die draden zal teleurstellend zijn.

Aan de andere kant is het zoals Zijnkind zegt: men wordt er soms wat moe van om bij elke nieuwe 'wetenschapper' de discussie opnieuw te starten. Dus kan het geen kwaad om je eerst wat in te lezen, en dan met gerichtere vragen te komen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 01, 2005, 07:28:14 am »
Ik vind de titel van dit topic nogal raar. Het houdt een tegenstelling in, die er IMHO helemaal niet is.

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 01, 2005, 09:43:48 am »

quote:

Edith schreef op 01 december 2005 om 07:28:
Ik vind de titel van dit topic nogal raar. Het houdt een tegenstelling in, die er IMHO helemaal niet is.
Zou je dat uit kunnen leggen?
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 01, 2005, 09:52:49 am »
Yo-han, ik wil je het boek "Er klopt niks van!" van David Sorensen aanbevelen. Het is een heel gemakkelijk te lezen boek. In dat boek worden een aantal fabels op het gebied van evolutie duidelijk weerlegd. Veel mensen denken dat de evolutietheorie bewezen is (wat nooit zo kan zijn, want dan zou het geen theorie meer zijn). Een heel aantal evolutie-"feiten" zijn in werkelijkheid aannames.
Zo schreef de vader van de evolutietheorie, Charles Darwin, in zijn boek dat de evolutietheorie heel onwaarschijnlijk is, en dat er hele grote gaten in het hele systeem zitten. Maar dat zijn nou net dingen die de mensen niet van Darwin willlen horen, en die weinig mensen dus weten.
Op deze website vind je meer informatie over het boek.

Daarnaast kan ik je aanbevelen alle discussies die hier op het forum zijn geweest, te gaan lezen om meningen van anderen (en een heel aantal feiten) te ontdekken.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2005, 10:36:56 am door Nunc »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 01, 2005, 02:49:04 pm »

quote:

Edith schreef op 01 december 2005 om 07:28:

Hoewel ik een gedegen calvinist ben, ging ik altijd stilzwijgend uit van de evolutietheorie, al was het alleen maar als 'werkhypothese'.

En - zo dacht ik, maar zei dat niet hardop in 'onze' kring - waarom kan God niet scheppend bezig zijn in de weg van de evolutie?

Net zoals Edith stelt: 'een tegenstelling die er niet is'.

Echter, sinds de op gang gekomen discussie over ID, waarvan m.n. Prof. Dekker uit Delft een promotor is, ben ik daar toch wel wat anders over gaan denken:

De evolutietheorie gaat uit van
- 'natural selection'
- 'survival of the fittest'.

Dat zijn begrippen die 'm.i. bepaald niet te rijmen zijn met die van een liefdevolle en barmhartige 'Hemelse Vader'.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 01, 2005, 04:15:33 pm »

quote:

drentenaar schreef op 01 december 2005 om 14:49:
Dat zijn begrippen die 'm.i. bepaald niet te rijmen zijn met die van een liefdevolle en barmhartige 'Hemelse Vader'.
Heel juist, en dat is dan ook een van de redenen dat ik niet in zo'n schepper geloof.
Hoe komt het trouwens dat je dit pas weet sinds het gelobby van Cees Dekker?
« Laatst bewerkt op: december 01, 2005, 04:16:45 pm door Koerok »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 01, 2005, 05:39:47 pm »

quote:

- 'natural selection'

Wat niet leuk is aan die begrippen is dat planten en dieren in grote getale door elkaar opgegeten worden dan wel van honger omkomen. In het kort - er is ellende in de wereld. En sadistische misdadigers laten soms 10 kleinkinderen achter, terwijl een deugdzaam stel geen kinderen kan krijgen. We hebben de evolutie-theorie niet nodig om dat aan te tonen. De evolutietheorie kan in dat opzicht ook niet meer of minder twijfel met zich meebrengen dan ellende op zich dat doet.

Als ellende in de wereld en een liefdevolle God met elkaar te rijmen zijn, dan doet de evolutietheorie daar niets aan af.

Overigens is dat idee van 'Nature red in tooth and claw' toch wel wat bijgesteld, in de zin dat men over de jaren steeds meer inzicht heeft gekregen in de belangrijke rol van symbiose, sociaal gedrag, samenwerking in evolutionair succes.

Evolutietheorie kan iets zeggen over hoe de mens als diersoort tot stand is gekomen, maar niet veel over waar de mensheid heen zal gaan, of zou moeten gaan. Ik heb zo het gevoel dat het  evolutieproces door menselijke samenlevingsvormen helemaal in de war is gestuurd.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 01, 2005, 06:46:31 pm »
Wacht even allemaal... drentenaar gaat hierbij nog steeds uit van genesis 1 (voglens mij, en anders doe ik dat ;) ). Er zijn mensen die genesis 1 gelijk schakelen aan het evolutieproces (er zijn een aantal interessante overeenkomsten). Maar uiteindelijk kan God de wereld niet door het evolutieproces geschapen hebben, omdat dat bepaald niet te rijmen is met een liefdevolle en barmhartige 'Hemelse Vader'. Na elke scheppingsfase constateerde God dat 'het zeer goed was'. Dat kan God niet zeggen als er sprake is geweest van competitie, moord en doodslag, van honger en andere vormen van selectie. Da's niet bepaald liefdevol. De duivel was immers nog niet in de wereld! Dus kun je achter genesis 1 niet lezen dat het een andere manier is om over het evolutieproces te schrijven.

Daar ben ik het, met wat kanttekeningen, wel mee eens.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2005, 06:47:59 pm door elle »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 01, 2005, 07:55:34 pm »

quote:

Thom schreef op 01 december 2005 om 09:43:
[...]

Zou je dat uit kunnen leggen?
Ik leg uit wat ik bedoel en verwijs je verder naar deze post, omdat het al zo'n 20.000x eerder is gezegd in de div. discussies  ;)  Evolutietheorie heeft het over het hoe en Genesis over het waarom, over de diepere laag erachter. Ik neem het begin van Genesis niet letterlijk, en doe je dat wel, dan zou het inderdaad nooit kunnen samenvallen met de evolutietheorie. Het valt me op dat atheïsten/agnosten keer op keer het scheppingsverhaal uit genesis wél letterlijk nemen (anders zouden ze er niet zoveel moeite mee hebben)  :)  En da's alles wat ik erover kwijt wil, want dit is een gebed zonder einde  :)

W.b 'survival of the fittest' en het bestaan van een liefdevolle God, daarvoor verwijs ik naar Liudgers pos. Liefdevol in Gods ogen is wat anders dan wat wij, nietige mensen, ervan verwachten.

Dit is het laatste wat ik hier (edit voor Drentenaar: = in dit topic, niet op GKV, hè :P) post
« Laatst bewerkt op: december 02, 2005, 05:33:32 pm door wateengedoe2 »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 01, 2005, 10:28:13 pm »

quote:

Edith schreef op 01 december 2005 om 19:55:
[...]
En dit is het laatste wat ik hier post.
Zeer benieuwd of je in staat bent deze belofte na te komen :)

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 01, 2005, 11:43:07 pm »

quote:

Edith schreef op 01 december 2005 om 19:55:
(knip)
Ik neem het begin van Genesis niet letterlijk, en doe je dat wel, dan zou het inderdaad nooit kunnen samenvallen met de evolutietheorie.
(knip)
Dat dacht ik al :) Ik neem de bijbel wel letterlijk, ook het begin van Genesis.

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 02, 2005, 09:34:38 pm »

quote:

[...]

Moet dat dan? Waarom ben je zeker van een liefhebbende Vader in de Hemel?

fjord

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 16, 2005, 12:33:22 am »

quote:

Thom schreef op 01 december 2005 om 23:43:
[...]

Dat dacht ik al :) Ik neem de bijbel wel letterlijk, ook het begin van Genesis.
Mag ik vragen  wat je met letterlijk bedoelt? Meen je in ernst dat God eerst de aarde (en hemel) schiep? Vervolgens de grassprietjes en pas daarna zon, maan en sterren? In die volgorde wordt het namelijk in Genesis beschreven.
fjord

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 16, 2005, 10:38:12 am »

quote:

Thom schreef op 01 december 2005 om 09:52:
Yo-han, ik wil je het boek "Er klopt niks van!" van David Sorensen aanbevelen. Het is een heel gemakkelijk te lezen boek. In dat boek worden een aantal fabels op het gebied van evolutie duidelijk weerlegd. Veel mensen denken dat de evolutietheorie bewezen is (wat nooit zo kan zijn, want dan zou het geen theorie meer zijn). Een heel aantal evolutie-"feiten" zijn in werkelijkheid aannames.
Het rare is dat dit voor iedere theorie geldt. De relativiteitstheorie van Einstein, het quantum-mechanische atoommodel, zelfs de wetten van Newton, Boyle, etc., het zijn allemaal "slechts" onbewezen en onbewijsbare theoriën. Opvallend is alleen dat de lat voor "bewijs" bij evolutietheorie zoveel hoger wordt gelegd dan bij andere theoriën, met als bijzodnere gevolg dat de evolutietheorie nu juist tot de meest beproefde en bijgevolg minst weerlegde, en zo je wil dus meest "bewezen" wetenschappelijke theoriën behoort.

Imho gaat een grote denkfout schuil achter dit soort schijnargumenten. Een wetenschappelijke theorie is geen poging een absolute, dogmatische waarheid te poneren. Het is een stuk gereedschap, een hulpmiddel, dat onder omstandigheden nuttig is, en onder andere omstandigheden niet. Levert de ET een bruikbaar model om de werkelijkheid om ons heen te beschrijven, te systematiseren en te voorspellen? Ja. Biologen, voor wie dit stuk gereedschap is, zijn er grosso modo redelijk tevreden over. Levert de letterlijke lezing van Genesis 1 een bruikbaar model om de werkelijkheid om ons heen te beschrijven, te systematiseren en te voorspellen? Nee. Biologen bereiken niets met dit gereedschap. Bij gebrek aan beter, is dus de ET wel, en Genesis 1 niet, een bruikbaar stuk gereedschap voor die wetenschappelijke discipline waar ET gebruikt wordt.

Waar het volgens mij grondig mis gaat, is als christenen (hoewel islamieten er ook een handje van hebben) zonder al te veel begrip van wat de ET zegt, wat de ET is, en hoe de ET gebruikt wordt, gaan doen alsof de ET méér pretenties heeft dan die van een wetenschappelijke theorie, een model, om het ontstaan van soorten mee te beschrijven, te analyseren en te verklaren. En dan vervolgens met semi-wetenschappelijke argumenten komen uitleggen dat de ET natuurlijk helemaaaaal niet waar is, zonder met een beter model te komen. Iedereen mag natuurlijk denken dat God die dinosaurus-botten in de grond heeft gestopt, en dat Hij het licht van sterren zo maakte dat het er voor ons zou uitzien alsof ze miljarden jaren vóór de schepping al bestonden, bij wijze van humor of om andere redenen (ja, ja, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk natuurlijk) maar het voegt gewoon niets toe. Bij wijze van analogie: je mag best geloven dat dingen naar beneden vallen omdat God engelen stuurt die dingen naar beneden duwen, maar als je een sateliet in een baan rond de aarde wil brengen is studie van Newton nuttiger dan studie van de Schrift. Het gaat er niet om wat "waar" is, maar wat in een situatie bruikbaar is. De Schrift leert waarheid, daar geloof ik persoonlijk onvoorwaardelijk in, maar om een magnetron te maken heb je andere kennis nodig.

Daarnaast ontgaat me het probleem altijd nogal. In de Schrift staat meer dat, letterlijk gelezen, gewoon niet waar is. De aarde is niet plat, staat niet op zuilen, en er staat nergens een tent waar de zon 's nachts overnacht. Welke christen gelooft dat die dingen waar zijn, welke christen beweert dat de Bijbel zijn betekenis verliest als je dergelijke zaken niet letterlijk neemt? Waarom klampen sommige christenen zich zo vast aan een interpretatie die evident niet juist is, met briljante argumenten als "bij God is alles mogelijk"? Ja, natuurlijk is bij God alles mogelijk, maar dan is bij God ook mogelijk dat de Bijbel niet waar is. Alles is alles, tenslotte.

quote:

Zo schreef de vader van de evolutietheorie, Charles Darwin, in zijn boek dat de evolutietheorie heel onwaarschijnlijk is, en dat er hele grote gaten in het hele systeem zitten. Maar dat zijn nou net dingen die de mensen niet van Darwin willlen horen, en die weinig mensen dus weten.
Je hebt het werk van Darwin gelezen, of je alleen door een selectief winkelende auteur door wat citaten van Darwin laten leiden? En kreeg je bij het lezen van het werk van Darwin zelf de indruk dat Darwin zijn eigen theorie onzinnig vond? Wat vind je dan van hoofdstuk XV uit Het ontstaan van soorten, waarin hij juist de hem dan bekende bezwaren tegen de theorie tamelijk grondig naar de vuilnisbelt verwijst?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 16, 2005, 10:49:36 am »

quote:

diak2b schreef op 16 december 2005 om 10:38:
[...]
"bij God is alles mogelijk"? Ja, natuurlijk is bij God alles mogelijk, maar dan is bij God ook mogelijk dat de Bijbel niet waar is. Alles is alles, tenslotte.
Wellicht voor de achtergrond wel leuk om te weten (en echt, ik vertel het slechts voor wie het leuk vindt om te weten, als historische achtergrond, niet als argument, stelling of mening) is dat je de scheiding der geesten tussen het denken van de reformatie en het denken van de catholica juist op dit punt ziet ontstaan. Niet bij Luther, maar al veel eerder, bij Ockham. Waar de catholica een Thomistisch, geïntegreerd wereld&Godsbeeld leert, waarin God tot op zekere hoogte zich voorspelbaar gedraagt en dus zo je wil gehoorzaamt aan wetmatigheden, is dit voor Ockham onbestaanbaar. Ockham verklaart dat God volstrekt autonoom is en dus onvoorspelbaar. Het is een denkwijze die als uiterste consequentie heeft dat men God niet kan kennen uit de schepping. Maar als je God niet uit de schepping kan kennen, waaruit dan wel? De reformatie lost dit op via het Sola Scriptura, dat in zijn verst doorgevoerde vorm de werkelijkheid negeert, de waarneming van de schepping afwijst, en daarvoor in de plaats de Schrift stelt.

Voor de ontwikkeling van de wetenschap, ironisch genoeg, is dit een cruciale stap voorwaarts. Want nu de empirische werkelijkheid, de schepping, en God, de Schepper, feitelijk van elkaar zijn losgekoppeld, kan de wetenschappelijke benadering van diezelfde empirische werkelijkheid krachtig ter hand worden genomen, ongehinderd door de godsdienst. Je ziet niet voor niets na Ockham, en in die gebieden waarin diens denken wordt overgenomen, dat de natuurwetenschap een hoge vlucht neemt. Waar de universiteiten uit de catholica vooral ver gingen in zaken als theologie, filosofie, recht en de kunsten, laten ze de "reformatie"-universiteiten ver voorgaan in de natuurwetenschappen. Op den duur komt uit de combinatie van het nieuwe "ontkoppelde" wereldbeeld in combinatie met de empirische natuurwetenschappen de vraag opzetten wat 'God" nog precies doet in het denken, als ieder model, iedere theorie, ieder begrijpen van de werkelijkheid minsten zo goed werkt zonder, als met God. En zo sterft God aan de Engelse en Duitse universiteiten, ruim voor Nietzsche Hem dood verklaart. En zo ziet de catholica haar waarschuwing aan het adres van Ockham eeuwen later bevestigd worden door de werkelijkheid: snijdt God uit uw wereldbeeld, en geloof en wetenschap zullen een onacceptabele scheiding aangaan. En zo zien we nu het katholieke geloof met haar Thomistische wereldbeeld de nieuwste ontwikkelingen in de natuurwetenschappen omarmen, en de laatste plukjes orthodox-reformatie-geloof zich met hand en tand verzetten tegen haar eigen kind: de atheïstische wetenschap.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2005, 11:07:05 am door diak2b »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 16, 2005, 11:02:53 am »

quote:

diak2b schreef op 16 december 2005 om 10:38:
[...]

Het rare is dat dit voor iedere theorie geldt. De relativiteitstheorie van Einstein, het quantum-mechanische atoommodel, zelfs de wetten van Newton, Boyle, etc., het zijn allemaal "slechts" onbewezen en onbewijsbare theoriën. Opvallend is alleen dat de lat voor "bewijs" bij evolutietheorie zoveel hoger wordt gelegd dan bij andere theoriën, met als bijzodnere gevolg dat de evolutietheorie nu juist tot de meest beproefde en bijgevolg minst weerlegde, en zo je wil dus meest "bewezen" wetenschappelijke theoriën behoort.

M.i. is dit pertinente onzin. De evolutietheorie is van een compleet andere orde dan de wetten van Newton, of Einsteins relativiteitstheorie. De laatst genoemden hebben als kenmerk dat ze eenvoudige in formules te vatten uitspraken doen over wetmatigheden in de natuur. Die uitspraken zijn testbaar en zijn ook tot op de duizendste procent nauwkeurig getest. En als je een uitspraak niet gelooft, dan doe je de test opnieuw.

De evolutietheorie daarentegen is een historische theorie. Het is een beschrijving, een best guess, over wat er in het verleden allemaal aan gebeurtenissen geweest is. We kunnen dus geen tests uitvoeren en al helemaal niet herhalen. Het enige wat we kunnen doen is aanwijzingen verzamelen. Dingen die het resultaat zijn van een bepaald proces wat zich dan dus in het verleden moet hebben voltrokken.

n.b. je kunt ook wel kijken naar 'evolutie' als mathematisch principe, maar dan heb je het dus over iets heel abstracts: beperkte grondstoffen, een overervingsmechanisme en eliminatie. Die drie samen leveren 'survival of the fittest'. We hebben het dan echter niet meer over 'evolutie hier op aarde', maar over 'evolutie' als principe.

quote:

Imho gaat een grote denkfout schuil achter dit soort schijnargumenten. Een wetenschappelijke theorie is geen poging een absolute, dogmatische waarheid te poneren. Het is een stuk gereedschap, een hulpmiddel, dat onder omstandigheden nuttig is, en onder andere omstandigheden niet. Levert de ET een bruikbaar model om de werkelijkheid om ons heen te beschrijven, te systematiseren en te voorspellen?

Hoezo 'voorspellen'? 'Speculeren' wellicht, maar voor zover ik weet is evolutie - een willekeurig proces - nu juist niet echt te voorspellen. Hooguit zijn er heel globale trends neer te zetten (maar ... die kunnen we weer niet controleren).

quote:

(..knip..)

Waar het volgens mij grondig mis gaat, is als christenen (hoewel islamieten er ook een handje van hebben) zonder al te veel begrip van wat de ET zegt, wat de ET is, en hoe de ET gebruikt wordt, gaan doen alsof de ET méér pretenties heeft dan die van een wetenschappelijke theorie, een model, om het ontstaan van soorten mee te beschrijven, te analyseren en te verklaren.
eh... Plasterk, Dennet, Dawkins?
« Laatst bewerkt op: december 16, 2005, 11:03:15 am door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 16, 2005, 11:16:44 am »

quote:

Nunc schreef op 16 december 2005 om 11:02:

[...]

M.i. is dit pertinente onzin.
M.i. kan je moeilijk anders beweren, en zegt uitspraak meer over de onzinnigheid van mijn bewering dan over jou randvoorwaarde bij het lezen wat ik schreef.

quote:

De evolutietheorie is van een compleet andere orde dan de wetten van Newton, of Einsteins relativiteitstheorie. De laatst genoemden hebben als kenmerk dat ze eenvoudige in formules te vatten uitspraken doen over wetmatigheden in de natuur.
Als jij de algemene relativiteitstheorie van Einstein eenvoudig vindt, is de kans groot dat je er nooit iets van begrepen hebt. Maar de wetmatigheden van Darwin zijn van een andere wetenschappelijke discipline, niet van een andere orde.

quote:

Die uitspraken zijn testbaar en zijn ook tot op de duizendste procent nauwkeurig getest. En als je een uitspraak niet gelooft, dan doe je de test opnieuw.
Niet anders dan in het geval van de ET dus.

quote:

De evolutietheorie daarentegen is een historische theorie. Het is een beschrijving, een best guess, over wat er in het verleden allemaal aan gebeurtenissen geweest is.
Dat is gewoon niet waar. Je kan dat beweren, en ik kan vervolgens beweren dat het niet zo is, en wie dit meeleest zal geloven wat hem of haar het beste uitkomt. Of zich in de feiten verdiepen. In dat laatste geval heb ik alle vertrouwen in de uitkomsten, en zijn mijn argumenten niet meer nodig.

quote:

We kunnen dus geen tests uitvoeren en al helemaal niet herhalen. Het enige wat we kunnen doen is aanwijzingen verzamelen. Dingen die het resultaat zijn van een bepaald proces wat zich dan dus in het verleden moet hebben voltrokken.
En nog voltrekt, en is aangetoond. Maar ik zal de discussie die al ontelbare malen is gevoerd hier niet met je gaan herhalen. De discussie is zo eindeloos vaak herhaald, met steeds dezelfde argumenten, dezelfde negering van feiten, en dezelfde uitkomsten, dat het internet vol staat met alles wat wij nu met elkaar zouden kunnen gaan wisselen. Voor een lezing van de discussie kan ik je www.credible.nl aanraden, met name de bijdragen van DetectedDestiny aldaar, en je kan altijd naar de vele "evolutie FAQs" op internet zoeken.

quote:

n.b. je kunt ook wel kijken naar 'evolutie' als mathematisch principe, maar dan heb je het dus over iets heel abstracts: beperkte grondstoffen, een overervingsmechanisme en eliminatie. Die drie samen leveren 'survival of the fittest'. We hebben het dan echter niet meer over 'evolutie hier op aarde', maar over 'evolutie' als principe.
Boeiende mist. Maar wel mist. Nogmaals, ik heb geen zin in herhaling van een discussie die een baard heeft waar Methusalem jaloers op zou zijn, en verwijs wie het werkelijk weten wil naar de eerder genoemde bronnen.

quote:

Hoezo 'voorspellen'? 'Speculeren' wellicht, maar voor zover ik weet is evolutie - een willekeurig proces - nu juist niet echt te voorspellen. Hooguit zijn er heel globale trends neer te zetten (maar ... die kunnen we weer niet controleren).
Denkfout: voorspellen dat bepaalde processen zich voordoen is iets anders dan de uitkomsten voorspellen. Quantum mechanica kan het gedrag van elementaire deeltjes stochastisch voorspellen, maar als je eist dat het niet-stoschastische voorspellingen doet, laat je uitlsuitend zien dat je de theorie niet begrijpt. Als je de voorspellingen wil zien, verwijs ik je naar de eerder genoemde bronnen.

quote:

eh... Plasterk, Dennet, Dawkins?
Ja, een aantal wetenschappers die de theorie wel kennen, en bruikbaar toepassen. Wat is daar mee?

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 16, 2005, 11:50:40 am »

quote:

diak2b schreef op 16 december 2005 om 10:49:
[...]

Wellicht voor de achtergrond wel leuk om te weten (en echt, ik vertel het slechts voor wie het leuk vindt om te weten, als historische achtergrond, niet als argument, stelling of mening) is dat je de scheiding der geesten tussen het denken van de reformatie en het denken van de catholica juist op dit punt ziet ontstaan. Niet bij Luther, maar al veel eerder, bij Ockham. Waar de catholica een Thomistisch, geïntegreerd wereld&Godsbeeld leert, waarin God tot op zekere hoogte zich voorspelbaar gedraagt en dus zo je wil gehoorzaamt aan wetmatigheden, is dit voor Ockham onbestaanbaar. Ockham verklaart dat God volstrekt autonoom is en dus onvoorspelbaar. Het is een denkwijze die als uiterste consequentie heeft dat men God niet kan kennen uit de schepping. Maar als je God niet uit de schepping kan kennen, waaruit dan wel? De reformatie lost dit op via het Sola Scriptura, dat in zijn verst doorgevoerde vorm de werkelijkheid negeert, de waarneming van de schepping afwijst, en daarvoor in de plaats de Schrift stelt.
Oh ja, en dan krijg je dat soort vraagstukken of God ook autonoom is ten aanzien van Zijn beloftes en van een plan van de toekomst door Hem in gang gezet.  Als God niet laat varen het werk Zijner handen,  is Hij niet onvoorspelbaar op dat punt. Maar zolang het volbrengen van Zijn plan in overeenkomst blijft met zijn Wil (dwz Hij krijgt geen spijt van Zijn plan), blijft Hij ook autonoom. Overigens lijkt me het idee dat men God volledig kan kennen (uit de schepping of uit de schrift) volstrekte hoogmoed. We begrijpen naar vermogen. Het feit dat verschillende mensen verschillend vermogen hiertoe tentoonspreiden geeft al aan dat het goed mogelijk is dat niemand alles begrijpt.

We moeten bij de Schrift de mogelijkheid openhouden dat we het mishebben met onze manier van lezen. We moeten dat bij de Natuur ook doen.

fjord

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 16, 2005, 12:27:35 pm »

quote:

Liudger schreef op 16 december 2005 om 11:50:
[...]

We moeten bij de Schrift de mogelijkheid openhouden dat we het mishebben met onze manier van lezen. We moeten dat bij de Natuur ook doen.

Ook dan blijft er een essentieel verschil tussen  geloof en wetenschap. De wetenschap probeert in een dynamisch proces van vallen en opstaan dichter bij de waarheid te komen. Ze legt daarbij geen enkele claim op het eindresultaat.
Het geloof daarentegen neemt als vertrekpunt een onbewezen 'waarheid'. Ze corrigeert alleen wanneer ze daar door wetenschap, logica of ethiek toe gedwongen wordt.

De wetenschap gaat voorwaarts; het geloof maakt een achterwaartse beweging. Naar mijn mening zou ze daar aan kunnen ontsnappen door een positie te kiezen die voor de wetenschap onbereikbaar lijkt te zijn.
fjord

Ron

• Zoek eerst Zijn koninkrijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 16, 2005, 12:34:30 pm »
Heeft Darwin zijn theorie uiteindelijk niet zelf verworpen en is hij niet als Christen ten ruste gegaan?

Ik denk dat wetenschap an sich heel goed is. Zolang je maar niet denkt dat je op Gods troon kunt gaan zitten. Waarschijnlijk komt elke zichzelf respecterende wetenschapper er vroeg of laat achter dat er wel een scheppende macht móét zijn. Dat kan ik natuurlijk niet bewijzen, maar dat is vrij aannemelijk en natuurlijk ook mijn wens.

Maar even over ET; is het niet zo dat een soort zijwaartse evolutie (wolf, hyena, vos, hond etc.. aanpassing aan leefomstandigheden ) de enige vorm van ontwikkeling is die aantoonbaar is? Volgens mij bestaat er geenzins een bewijs voor voorwaartse evolutie... (cel, 2 cellen, vis, kikker, krokodil, zoogdier, aap, mens). Dat op zich maakt de ET al heel twijfelachtig.
Cogito Ergo Sum?

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 16, 2005, 12:56:51 pm »

quote:

fjord schreef op 16 december 2005 om 12:27:
Het geloof daarentegen neemt als vertrekpunt een onbewezen 'waarheid'. Ze corrigeert alleen wanneer ze daar door wetenschap, logica of ethiek toe gedwongen wordt.
Wij hebben getuigen die we erg betrouwbaar achten. Dat is input in het vormingsproces van ons wereldbeeld. We nemen ook de input van logica, onze eigen waarnemingen etc mee. Wij denken wel dat er een 'waarheid' is, maar onze perceptie daarvan is een dynamisch proces, een groeiproces, zowel op individueel nivo, als door de geschiedenis heen. En het is zeker niet onkritisch.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2005, 12:58:46 pm door Liudger »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 16, 2005, 01:12:43 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 december 2005 om 11:16:
[...]
M.i. kan je moeilijk anders beweren, en zegt uitspraak meer over de onzinnigheid van mijn bewering dan over jou randvoorwaarde bij het lezen wat ik schreef.

Dit mag je nog eens uitleggen.. ik snap je zinsconstructie geloof ik niet..

quote:

Als jij de algemene relativiteitstheorie van Einstein eenvoudig vindt, is de kans groot dat je er nooit iets van begrepen hebt.

De speciale relativiteitstheorie wordt op de universiteit aan eerstejaars uitgelegd (n.b. waar ik studeerde al in je eerste blok).

quote:

Maar de wetmatigheden van Darwin zijn van een andere wetenschappelijke discipline, niet van een andere orde.

Verder hoef je de theorie niet door en door te snappen om te zien dat de vorm/orde heel anders is, dan die van de evolutietheorie. Dat heb ik hierboven al uitgelegd, en je hebt het alleen ontkend, maar niet weerlegd.

quote:

Niet anders dan in het geval van de ET dus.
Dan mag jij mij haarfijn uitleggen hoe je op de duizendste procent nauwkeurig de bewering kan testen dat uit dinosaurus X dinosaurus Y afstamt, of het experiment kunt herhalen wat die afstamming laat zien.

Het enige wat je kan doen, is opnieuw de aanwijzingen laten zien voor een gebeurtenis in het verleden. Je kunt de situatie niet herhalen en aan nieuwe tests onderwerpen. Dat maakt de ET fundamenteel anders dan de andere theorieen die jij noemt (newton, einstein, quantum,..). Wetenschapsfilosofen hebben m.b.t. de ET wel gesproken over 'naratieve verklaringen' (in tegenstelling tot logische/wetmatige bewijzen).

quote:

Dat is gewoon niet waar. Je kan dat beweren, en ik kan vervolgens beweren dat het niet zo is, en wie dit meeleest zal geloven wat hem of haar het beste uitkomt. Of zich in de feiten verdiepen. In dat laatste geval heb ik alle vertrouwen in de uitkomsten, en zijn mijn argumenten niet meer nodig.
Je reageert hier op: "De evolutietheorie daarentegen is een historische theorie. Het is een beschrijving, een best guess, over wat er in het verleden allemaal aan gebeurtenissen geweest is.".

Je reactie is een non-reactie. Je geeft namelijk geen antwoord, maar suggereert alleen maar dat mijn bewering niet klopt. Ik zou je toch uit willen nodigen om mijn bewering dan te ontkrachten, want dit soort suggestief werk is niet echt overtuigend.

Waarom is de ET geen historische theorie? Waarom is het geen 'best guess' of beschrijving van een proces in het verleden?

quote:

En nog voltrekt, en is aangetoond. Maar ik zal de discussie die al ontelbare malen is gevoerd hier niet met je gaan herhalen. De discussie is zo eindeloos vaak herhaald, met steeds dezelfde argumenten, dezelfde negering van feiten, en dezelfde uitkomsten, dat het internet vol staat met alles wat wij nu met elkaar zouden kunnen gaan wisselen. Voor een lezing van de discussie kan ik je www.credible.nl aanraden, met name de bijdragen van DetectedDestiny aldaar, en je kan altijd naar de vele "evolutie FAQs" op internet zoeken.

Misschien moet je niet meteen van alles toedichten aan je tegenstander en daarop gaan reageren. Je zou eerst kunnen vragen hoe ik over ET denk, en of ik wel of niet overtuigd ben van de argumenten dat evolutie zich nog steeds voltrekt etc..

Wat jij doet, is vermengen van terminologie. Aan de ene kant hebben we het 'evolutie principe', een mathematisch principe over eliminatie, beperkte middelen en overdracht van informatie. Aan de andere kant hebben we 'evolutie' als historische verklaring over wat er in het verleden gebeurd is. Het eerste (het principe) kun je narekenen op een computer en eindeloos herhalen, of deduceren met wat logica, maar het tweede is en blijft een geschiedkundig iets, wat je nooit meer kunt herhalen, en nooit in werking kunt zien, tenzij je een tijdmachine hebt.

quote:

Boeiende mist. Maar wel mist. Nogmaals, ik heb geen zin in herhaling van een discussie die een baard heeft waar Methusalem jaloers op zou zijn, en verwijs wie het werkelijk weten wil naar de eerder genoemde bronnen.

waarom is dit 'mist'? Het is gewoon een zinnig onderscheid tussen het mechaniek, en een huidige toestand van de wereld, die je met beroep op dat mechaniek probeert te verklaren.

Op dezelfde manier is er een onderscheid tussen de bewegingswetten van Newton (actie = reactie, etc) aan de ene kant, en het berekenen van de positie van de maan in een ver verleden, of het verklaren waarom een komeet een bepaalde baan heeft.

quote:

Denkfout: voorspellen dat bepaalde processen zich voordoen is iets anders dan de uitkomsten voorspellen. Quantum mechanica kan het gedrag van elementaire deeltjes stochastisch voorspellen, maar als je eist dat het niet-stoschastische voorspellingen doet, laat je uitlsuitend zien dat je de theorie niet begrijpt. Als je de voorspellingen wil zien, verwijs ik je naar de eerder genoemde bronnen.

Die stochastische uitkomsten van de QM kunnen anders wel gewoon netjes voorspeld en waargenomen worden. De kansverdeling die eruit komt, kan je gewoon experimenteel benaderen met genoeg experimenten. De QM zegt niet zomaar dat er iets misschien gaat gebeuren, maar ook met welke waarschijnlijkheid, en dat kun je dus gewoon meten.

En uiteraard ben ik niet zo achtelijk dat ik niet weet dat je met een beetje populatiegenetica en wat statistiek, bepaalde trends en verhoudingen kunt voorspellen. Maar dat zijn dus dingen die je nu, in het heden kun doen. Dat kan het principe van evolutie valideren. Het kan ook een sterke aanwijzing zijn voor gebeurtenissen in het verleden, maar geen keihard bewijs. Het toont namelijk alleen de geldigheid van het principe aan, en niet van bepaalde historische gebeurtenissen.

quote:

Ja, een aantal wetenschappers die de theorie wel kennen, en bruikbaar toepassen. Wat is daar mee?

Misschien moet je even teruglezen wat je zelf zei:

"Waar het volgens mij grondig mis gaat, is als christenen (hoewel islamieten er ook een handje van hebben) zonder al te veel begrip van wat de ET zegt, wat de ET is, en hoe de ET gebruikt wordt, gaan doen alsof de ET méér pretenties heeft dan die van een wetenschappelijke theorie, een model, om het ontstaan van soorten mee te beschrijven, te analyseren en te verklaren. "

En dan nog eens de namen die ik gaf lezen. Als je 'm dan nog niet snapt, dan hoor ik het wel.

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 17, 2005, 09:14:52 am »

quote:

[...]

Hoewel ik een gedegen calvinist ben, ging ik altijd stilzwijgend uit van de evolutietheorie, al was het alleen maar als 'werkhypothese'.

En - zo dacht ik, maar zei dat niet hardop in 'onze' kring - waarom kan God niet scheppend bezig zijn in de weg van de evolutie?

Net zoals Edith stelt: 'een tegenstelling die er niet is'.

Echter, sinds de op gang gekomen discussie over ID, waarvan m.n. Prof. Dekker uit Delft een promotor is, ben ik daar toch wel wat anders over gaan denken:

- 'natural selection'

Ik krijg hier een sterk "te-kort-door-de-bocht"-gevoel bij. Ik neem aan dat je niet met een zin omgepraat was? Hoe dan ook, ik snap niet hoe je met dit argument deze principes overboord kunt zetten.
Wat je dan ook wel/niet gelooft van evolutie, Natural Selection en Survival Of The Fittest zijn principes die we overal om ons heen zien. Dieren met de juiste genen om te overleven zullen vaker overleven dan hun soortgenoten die deze genen missen.

Neem bijvoorbeeld de introductie van het konijn in Australie door een immigrant zo'n 200 jaar geleden. Zoals de meeste mensen weten nam de konijnenpopulatie ongelooflijk snel toe. Op een gegeven moment heeft men ze met myxomatose besmet, waardoor de konijnen bijna uitgeroeid werden. Toch waren er enkele konijnen immuun voor deze ziekte. Deze hebben zich weer heel hard voortgeplant en nu vind je alleen nog maar deze immune konijnen.

Survival of the Fittest ontkennen is al helemaal onzinnig. Denk aan de voedselketen. Denk aan hoe leeuwen de zwakkere leden van een kudde antilopen aanvallen... Misschien kun jij het niet rijmen met een liefdevolle God, maar je zult wel moeten! Toch?
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 17, 2005, 10:05:53 am »

quote:

Michael schreef op 17 december 2005 om 09:14:
Misschien kun jij het niet rijmen met een liefdevolle God, maar je zult wel moeten! Toch?

Dat moet helemaal niet. Er zijn diverse opties, zoals:
- Er is geen God (daar zijn nogal sterke argumenten voor)
- Er is een liefdevolle God, maar die is toch minder van het fluffy-konijntjes-in-de-bloemen-wei dan moderne, verstedelijkte, los van de natuur gekoppelde christenen graag zouden zien. Oh ja, en Zijn liefde is voor de mens, niet voor de rups met sluipwespeitjes in zijn lijf.
- Er is een God, die is liefdevol, maar om de zichtbare werkelijkheid aan dit gekozen beeld te koppelen is een prachtig verhaal nodig met veel erfzonde, degeneratie, gebroken natuur, en meer van dat fraais. Oh ja, en een tikje ondoorgrondelijkheid om te verklaren dat die liefhebbende God zich door dat soort verhalen zou laten hinderen.
- Er is een God, maar die is helemaal niet zo liefdevol.

Persoonlijk geloof ik in de tweede optie, maar de rest kan ook he.

Ron

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 17, 2005, 11:07:10 am »

quote:

diak2b schreef op 17 december 2005 om 10:05:
[...]

Je bedoelt dat het mogelijk is om in andere dingen te geloven? Of bedoel je dat ook andere dingen waar kunnen zijn? In het eerste geval ben ik het met je eens, maar in het tweede geval allerminst. Daar komt bij dat, als er 1 waarheid is, het mij van wezenlijk belang lijkt dat iedereen daar op den duur achter komt.
Cogito Ergo Sum?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 17, 2005, 11:23:12 am »

quote:

Ron schreef op 17 december 2005 om 11:07:
[...]

Je bedoelt dat het mogelijk is om in andere dingen te geloven?
Dat lijkt me een open deur. Er zijn mensen die in andere dingen geloven, dus dat is mogelijk.

quote:

Of bedoel je dat ook andere dingen waar kunnen zijn?
Vanzelfsprekend. Ik geloof niet dat ze waar zijn, maar ik kan niet bewijzen dat wat ik geloof waar is, en jij evenmin. Dus moet je, logischerwijs, accepteren dat watjij gelooft, en ik wat ik geloof, wel eens onjuist kan zijn.

quote:

In het eerste geval ben ik het met je eens, maar in het tweede geval allerminst. Daar komt bij dat, als er 1 waarheid is, het mij van wezenlijk belang lijkt dat iedereen daar op den duur achter komt.
Ik zie niet hoe het ene uit het andere volgt. Dat er maar 1 waarheid is, in de zin dat als A en B strijdig zijn met elkaar, niet zowel A als B waar kunnen zijn, lijkt mij persoonlijk basale logica. Maar dat uit die logica zou volgen dat het van wezenlijk belang is dat iedereen achter A, danwel B, komt, mis ik. Nog even los van de vraag wat "wezenlijk belang" is, want dat lijkt me ook wel essentieel, als je zoiets beweert.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 17, 2005, 11:32:55 am »
Vanuit een ander topic nog maar eens een keer herhalen:
Citaat
dingo schreef op 17 juni 2005 om 15:48:
[...]
 Maar het belangrijkste is de onvergelijkbaarheid van beide entiteiten. Evolutietheorie is een model wat door sommige wetenschappers als een goddienst verdedigd wordt. Creationisme is een geloof wat door sommige gelovigen als wetenschap verdedigd wordt.[/q]

Onnodig om te zeggen dat ik er geen voorstander van ben om wetenschap en goddienst met elkaar te mengen. De vele wiskundige modellen in de klassieke mechanica zijn allemaal prima geschikt om in de dagelijkse praktijk dingen uit te rekenen maar daarom zijn ze nog geen werklijkheid, het blijven modellen.

Ron

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 17, 2005, 11:36:12 am »
@diak2b

Basale logica of niet, tegenwoordig hoor je het nogal vaak dat ieder zijn "eigen waarheid" heeft. Respect voor ieders standpunt etc... Daar kan ik niet mee leven. Evenmin met het idee dat ik nu overtuigd ben van iets, dat vervolgens mogelijk niet waar kan zijn. Respect voor ieder mens is wat de bijbel leert door de leer van de naastenliefde, maar respect voor allerlei meningen en dwaalleer dat is absoluut onbijbels.

In mijn overtuiging, die ik idd zie als ontwijfelbare en énige waarheid, is de ET niet waar. God is onze schepper en van Hem zijn wij afhankelijk. Stel dat jij het op dit punt helemaal met mij eens zou zijn, dan moet je toch toegeven dat dat dan ook voor wezenlijk belang is voor anderen om te geloven? Als je er dus vanuit gaat dat je niet in de afhankelijkheid van God en zijn werk gelooft, dan sta je dus los van Hem.
Cogito Ergo Sum?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 17, 2005, 11:39:56 am »

quote:

dingo schreef op 17 december 2005 om 11:32:
Vanuit een ander topic nog maar eens een keer herhalen:
[...]

Onnodig om te zeggen dat ik er geen voorstander van ben om wetenschap en goddienst met elkaar te mengen. De vele wiskundige modellen in de klassieke mechanica zijn allemaal prima geschikt om in de dagelijkse praktijk dingen uit te rekenen maar daarom zijn ze nog geen werklijkheid, het blijven modellen.
_/-\o_

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 17, 2005, 11:53:53 am »

quote:

Ron schreef op 17 december 2005 om 11:36:
Basale logica of niet, tegenwoordig hoor je het nogal vaak dat ieder zijn "eigen waarheid" heeft.
En als je niet wil verstaan wat daarmee gezegd wordt, krijg je inderdaad onzin. Maar hoeveel moeite kost het te bedenken dat hiermee niet bedoeld wordt dat er verschillende strijdige waarheden bestaan, maar dat ieder een verschillende overtuiging over de waarheid kan hebben?

quote:

Respect voor ieders standpunt etc... Daar kan ik niet mee leven.
Nee, respect hebben voor de standpunten van anderen is voor sommige mensen heel onleefbaar. Die mensen hebben zelf dan weer de neiging het leven van anderen onleefbaar te maken.

quote:

Evenmin met het idee dat ik nu overtuigd ben van iets, dat vervolgens mogelijk niet waar kan zijn.
Ook dat is geen zeldzaam verschijnsel. Mensen die niet kunnen leven met het idee dat ze misschien wel eens ongelijk kunnen hebben zijn zelden erg prettige mensen is mijn ervaring, maar dat ze niet zeldzaam zijn is me bekend.

quote:

Respect voor ieder mens is wat de bijbel leert door de leer van de naastenliefde, maar respect voor allerlei meningen en dwaalleer dat is absoluut onbijbels.
Het is niet dat ik fundamentalisme niet begrijp hoor, of dat ik de wortels (angst en verwarring in een snel veranderende wereld) niet respecteer. Sterker, ik begrijp zelfs best de agressie die een dergelijke angst jegens andersdenkenden kan oproepen. Alleen, ik lijd zelf niet zo aan die angst, dus erg ver kan ik niet met je mee gaan.

quote:

In mijn overtuiging, die ik idd zie als ontwijfelbare en énige waarheid, is de ET niet waar.
Dat kan. Dan is je overtuiging onjuist denk ik, maar zolang je er niemand schade mee aanrecht is er niets aan de hand he.

quote:

God is onze schepper en van Hem zijn wij afhankelijk. Stel dat jij het op dit punt helemaal met mij eens zou zijn,
Laten we dat eens stellen.

quote:

dan moet je toch toegeven
Een argument dat begint met "je moet toch toegeven dat" is geen argument, maar een retorisch trucje.

quote:

dat dat dan ook voor wezenlijk belang is voor anderen om te geloven?
Je ging me volgens mij vertellen waarom

er is 1 waarheid => het is van wezenlijk belang dat iedereen die ontdekt

En en passant ging je nog uitleggen wat "wezenlijk belang" is, hoop ik.

quote:

Als je er dus vanuit gaat dat je niet in de afhankelijkheid van God en zijn werk gelooft, dan sta je dus los van Hem.
Veel "dus" in een zin die ofwel niet loopt, ofwel mij ver boven de pet gaat. Zou je een poging willen wagen te herformuleren?

Ron

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 17, 2005, 12:18:29 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 december 2005 om 11:53:

Veel "dus" in een zin die ofwel niet loopt, ofwel mij ver boven de pet gaat. Zou je een poging willen wagen te herformuleren?

Ik weet niet of dat veel zin heeft. Ondertussen heb ik aardig wat reacties van jou gelezen op dit forum. Wat me opvalt is dat je de reacties op dit forum, net als de leer van de bijbel, op nogal eigenzinnige en vaak synische manier interpreteert. Je haalt er uit wat jij belangrijk vindt  of waar je leuk op kunt schieten met sarcastische opmerkingen. Ook dat is een trucje.

Ik vind het nogal stijlloos dat in een normale discussie geïnsinueerd wordt dat ik een onprettig persoon zou zijn of het leven van andere mensen onleefbaar zou willen maken.

Ik doe toch een voorzichtige poging om te herformuleren.

Laat het zo zijn dat de zin niet loopt, dan mag de strekking toch duidelijk zijn dacht ik. Ik bedoelde te zeggen dat God in zijn Woord aangeeft hoe de wereld tot stand gekomen is. Daarnaast geeft Hij aan hoe Hij wil dat zijn volk leeft. In afhankelijkheid van Hem, door het verlossingswerk van Jezus. De bijbel is hierbij van kaft tot kaft mijn inspiratie. Niet gedeeltes wel en andere stukken weer niet. Dat wezenlijk belang kun je misschien lezen in Johannes 3:16.
Cogito Ergo Sum?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 17, 2005, 12:42:09 pm »

quote:

Ron schreef op 17 december 2005 om 12:18:
[...]

Ik weet niet of dat veel zin heeft.
Ik had niet anders verwacht. De fundamentalist kenmerkt zich zelden door enige bereidheid tot gesprek. (En nogmaals: ik heb niets tegen fundamentalisten, maar ik behoud me wel het recht voor fundamentalisme te benoemen als ik het zie)

quote:

Ondertussen heb ik aardig wat reacties van jou gelezen op dit forum. Wat me opvalt is dat je de reacties op dit forum, net als de leer van de bijbel, op nogal eigenzinnige en vaak synische manier interpreteert. Je haalt er uit wat jij belangrijk vindt  of waar je leuk op kunt schieten met sarcastische opmerkingen. Ook dat is een trucje.
Je mag dat zo zien als je wil, of als het je helpt om op die manier zonder gevoeld gezichtsverlies het gesprek te beëindigen. Jammer, maar niet erg.

quote:

Ik vind het nogal stijlloos dat in een normale discussie geïnsinueerd wordt dat ik een onprettig persoon zou zijn of het leven van andere mensen onleefbaar zou willen maken.
Ik constateer een nogal fundamentalistische manier van kijken. En de onprettigheid van je benadering kan ik uit ervaring inmiddels bevestigen. Het makkelijkste is dat op mij en mijn stijlloosheid schuiven. Geheel naar eigen keuze.

quote:

Ik doe toch een voorzichtige poging om te herformuleren.
Aardig van je.

quote:

Laat het zo zijn dat de zin niet loopt, dan mag de strekking toch duidelijk zijn dacht ik.
Dat dacht je natuurlijk, anders had je het zo niet geschreven. Het was echter niet duidelijk voor me, zoals je inmiddels weet.

quote:

Ik bedoelde te zeggen dat God in zijn Woord aangeeft hoe de wereld tot stand gekomen is. Daarnaast geeft Hij aan hoe Hij wil dat zijn volk leeft. In afhankelijkheid van Hem, door het verlossingswerk van Jezus. De bijbel is hierbij van kaft tot kaft mijn inspiratie. Niet gedeeltes wel en andere stukken weer niet. Dat wezenlijk belang kun je misschien lezen in Johannes 3:16.
Aha. En ga je nog uitleggen waarom je stelling juist is dat het bestaan van één waarheid maakt dat het van wezenlijk belang is dat iedereen die ontdekt, alsmede wat "wezenlijk belang" is?
« Laatst bewerkt op: december 17, 2005, 12:41:30 pm door diak2b »

Ron

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 17, 2005, 12:59:20 pm »
Heel bijzondere reactie diak2b.

Wat heeft gezichtsverlies hier ineens mee te maken? Wie heeft gezegd dat ik niet bereid ben tot gesprek? Ik doe toch evengoed een poging tot een normaal, beschaaft, gesprek?  

Ik snap jouw toon echt niet.

Maar goed. Ik heb de bijbel als mijn fundament, als dat mij dan fundamentalist maakt, dan heb ik daar vrede mee hoor. Op dit fundament baseer ik mijn reactie. In Johannes 3:16 staat: ...opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. In mijn ogen is dit belangrijk.
Cogito Ergo Sum?

fjord

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 17, 2005, 01:48:45 pm »

quote:

Liudger schreef op 16 december 2005 om 12:56:
[...]

Wij hebben getuigen die we erg betrouwbaar achten. Dat is input in het vormingsproces van ons wereldbeeld. We nemen ook de input van logica, onze eigen waarnemingen etc mee. Wij denken wel dat er een 'waarheid' is, maar onze perceptie daarvan is een dynamisch proces, een groeiproces, zowel op individueel nivo, als door de geschiedenis heen. En het is zeker niet onkritisch.

Ik ontken ook niet dat geloof geen fundament heeft. Betrouwbaarheid van de berichtgever is vanzelfsprekend een goed begin. Maar iets aannemen op grond van de eerlijke ogen van een ander heeft niet veel met een empirisch onderzoek te maken.

Intuïtie kan ons heel goed helpen om een kansrijke hypothese op te zetten. Maar wie bij de hypothese (geloof) stopt en niet bereid is om die te toetsen aan de uitkomst van empirische onderzoeksresultaten loopt grote kans op drijfzand te eindigen.
Christenen doen vaak pogingen om hun leer vanuit achterwaartse bewegingen logisch te verantwoorden. Ze neemt dan niet de logica als uitgangspunt, maar probeert  de logica aan haar geloofsovertuigingen aan te passen. Dat is bepaald niet wetenschappelijk te noemen.

De vragen of er één waarheid is, en zo die bestaat door ons te kennen is, en zo die door ons te kennen is ook communicabel en overdraagbaar gemaakt kan worden zijn  niet gemakkelijk en misschien zelfs onmogelijk met een ja of nee te beantwoorden. Het typerende van het christendom is dat ze meent  die vragen reeds bevestigend beantwoord te hebben.

Ik verbaas me over hoe sommige christenen met de ET omgaan. In plaats van de theorie te toetsen op haar degelijkheid gaat ze  manco's opnoemen, die veelal allang door de wetenschappers zelf worden toegegeven.
De wetenschap kan inderdaad niet bewijzen dat alles  vanuit één beginpunt geëvolueerd is. Gefaseerd ingrijpen of sturing van God blijft daarom denkbaar. Wat de wetenschap wel kan aantonen is dat heel veel langs evolutionaire weg is ontstaan. Christenen die dat blijven aanvechten spannen het paard achter de wagen. Ze plaatsen hun geloof  buiten het gebied van het redelijke.
fjord

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 17, 2005, 01:48:48 pm »
Ron, ik ben het niet met je eens, maar ik ben het wel eens met je    O-)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 17, 2005, 02:29:55 pm »

quote:

fjord schreef op 17 december 2005 om 13:48:

Ik ontken ook niet dat geloof geen fundament heeft. Betrouwbaarheid van de berichtgever is vanzelfsprekend een goed begin. Maar iets aannemen op grond van de eerlijke ogen van een ander heeft niet veel met een empirisch onderzoek te maken.

Hallo. Niet alles is empirisch waterdicht te onderzoeken. Het is niet voor niets dat rechtszaken, naast hard bewijs, ook met getuigen en juries werken. Mijn dagelijks leven is een niet afhoudende reeks van mensen op hun eerlijke ogen te vertrouwen. Er worden miljarden besteed aan wetenschappelijke onderzoeken die werken met vragenlijsten, en zich dus baseren op 'eerlijke ogen'.

quote:

Intuïtie kan ons heel goed helpen om een kansrijke hypothese op te zetten. Maar wie bij de hypothese (geloof) stopt en niet bereid is om die te toetsen aan de uitkomst van empirische onderzoeksresultaten loopt grote kans op drijfzand te eindigen.
Christenen doen vaak pogingen om hun leer vanuit achterwaartse bewegingen logisch te verantwoorden. Ze neemt dan niet de logica als uitgangspunt, maar probeert  de logica aan haar geloofsovertuigingen aan te passen. Dat is bepaald niet wetenschappelijk te noemen.

Als je tegengestelde resultaten krijgt uit verschillende bronnen, probeer je die met elkaar te verenigen. Al naar gelang je een bepaalde bron 'harder' vindt, geef je die meer gewicht.

Overigens vind ik dat je wel erg generaliseert, van wat jij denkt dat een groep Christenen doen, niet alleen naar alle Christenen, maar naar alle gelovigen van alle godsdiensten.

quote:

De vragen of er één waarheid is, en zo die bestaat door ons te kennen is, en zo die door ons te kennen is ook communicabel en overdraagbaar gemaakt kan worden zijn  niet gemakkelijk en misschien zelfs onmogelijk met een ja of nee te beantwoorden. Het typerende van het christendom is dat ze meent  die vragen reeds bevestigend beantwoord te hebben.

Jouw begrip van het Christendom is compleet anders dan dat van mij. Wij kunnen van de glorie en het wezen van God maar een deel bevatten. We kunnen in die kennis groeien, door ons in geloof op God te richten. Alleen, die kennis is niet zo maar voor de leut. Wij denken dat het essentieel is voor onszelf en onze naasten/de mensheid dat we nu iets doen met die kennis, hoe gering ook. We hebben de luxe niet om achterover in onze leunstoel te zitten wachten tot iemand anders die kennis voor ons verwerft, en uiteindelijk ons het naadje van de kous aangeeft. We moeten nu, op grond van onvolkomen kennis handelen. En het belangrijkste van dat handelen is een bepaalde mentale houding aannemen, waardoor het ons gegeven zal zijn in begrip en wijsheid toe te nemen.

Het is een beetje het vraagstuk hoe je van een pessimist een optimist kunt maken. Hoe je iemand die niemand vertrouwt, zover krijgt dat hij mensen gaat vertrouwen. Er zijn zaken die ik jaren van anderen heb gehoord zonder ze te begrijpen. Toen, opeens, begreep ik ze. Dat zijn van die dingen die je niet via empirisch onderzoek kunt aantonen, of overdragen.

quote:

Ik verbaas me over hoe sommige christenen met de ET omgaan. In plaats van de theorie te toetsen op haar degelijkheid gaat ze  manco's opnoemen, die veelal allang door de wetenschappers zelf worden toegegeven.

Dat doet de manco's niet verdwijnen.

quote:

De wetenschap kan inderdaad niet bewijzen dat alles  vanuit één beginpunt geëvolueerd is. Gefaseerd ingrijpen of sturing van God blijft daarom denkbaar. Wat de wetenschap wel kan aantonen is dat heel veel langs evolutionaire weg is ontstaan. Christenen die dat blijven aanvechten spannen het paard achter de wagen. Ze plaatsen hun geloof  buiten het gebied van het redelijke.
Ik deel je visie op de ET. Alleen, jij schijnt te denken dat daarmee het hele geloof van die mensen ontkracht is. Terwijl ik de overtuiging heb dat ze dan nog beschikken over parels van wijsheid waar bijvoorbeeld atheisten niet aan kunnen tippen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 17, 2005, 04:12:15 pm »

quote:

Ron schreef op 17 december 2005 om 12:59:
Heel bijzondere reactie diak2b.

Wat heeft gezichtsverlies hier ineens mee te maken? Wie heeft gezegd dat ik niet bereid ben tot gesprek? Ik doe toch evengoed een poging tot een normaal, beschaaft, gesprek?  

Ik snap jouw toon echt niet.
Wellicht omdat je een andere toon hoort dan ik er in leg. Wellicht omdat ik onduidelijk ben. Wellicht omdat mijn toon onbegrijpelijk voor je is. Geen idee. Mij maakt het niet uit, maar als het voor jou wel uit maakt laat je het maar weten.

quote:

Maar goed. Ik heb de bijbel als mijn fundament, als dat mij dan fundamentalist maakt, dan heb ik daar vrede mee hoor.
De uitspraak "ik heb de Bijbel als mijn fundament" zegt bijzonder weinig als je bekijkt hoe totaal verschillend de gevolgen van die uitspraak zijn bij verschillende mensen die diezelfde uitspraak doen. De weigering de mening van anderen te respecteren (je noemde dat iets waar je niet mee kan leven) en het onvermogen te accepteren dat wat je nu als waar meent te zien morgen onwaar kan blijken (ook dat noemde je als iets waar je niet mee kan leven) zijn imho kenmerkend voor een fundamentalist.

quote:

Op dit fundament baseer ik mijn reactie. In Johannes 3:16 staat: ...opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. In mijn ogen is dit belangrijk.
Ja, dat staat er. En toch ben ik er op basis van wat ik zoal van je lees vrijwel volledig van overtuigd dat je niet in Hem gelooft, zoals Hij dat als noodzakelijkheid schetst, zoals ook door Johannes opgetekend. Is dat belangrijk? Persoonlijk vind ik dat niet zo belangrijk. Waarom zou ik? Jij denkt dat je de waarheid kent, en daar ben je blijkbaar tevreden mee. Ik zie niet in waarom het belangrijk is je van dat idee af te brengen. Waarom vind jij het wel belangrijk om anderen van hun even sterke overtuiging dat zij de waarheid kennen af te brengen?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 17, 2005, 04:18:36 pm »

quote:

Liudger schreef op 17 december 2005 om 14:29:
[...]

Hallo. Niet alles is empirisch waterdicht te onderzoeken.
Het aardige aan dit punt is, dat het christelijk geloof imho zo empirisch toetsbaar is als maar kan. Niet op een manier waar Popper vrolijk van zou worden, dus in die zin onwetenschappelijk. Maar niet empirisch? Niet "op ondervinding gegrond en daaruit voortvloeiend "? Dat ervaar ik toch 100% anders dan.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 17, 2005, 04:24:02 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 december 2005 om 16:18:
[...]
Het aardige aan dit punt is, dat het christelijk geloof imho zo empirisch toetsbaar is als maar kan. Niet op een manier waar Popper vrolijk van zou worden, dus in die zin onwetenschappelijk. Maar niet empirisch? Niet "op ondervinding gegrond en daaruit voortvloeiend "? Dat ervaar ik toch 100% anders dan.
Dat is misschien beter geformuleerd - hoe dan ook, zo ongeveer wat ik bedoelde.

fjord

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 17, 2005, 04:28:37 pm »

quote:

Liudger schreef op 17 december 2005 om 14:29:
[...]

Mijn dagelijks leven is een niet afhoudende reeks van mensen op hun eerlijke ogen te vertrouwen.

In ons dagelijkse leven zijn we dan ook niet op zoek naar de waarheid, maar naar een veilige manier om zo plezierig mogelijk te overleven.

[...]

quote:

Als je tegengestelde resultaten krijgt uit verschillende bronnen, probeer je die met elkaar te verenigen. Al naar gelang je een bepaalde bron 'harder' vindt, geef je die meer gewicht.

Allicht. Waar ik op wees is dat er een sterke neiging is dat juist niet op zijn eigen merites te wegen.  Het onderzoek kan zodanig gestuurd worden dat het gewenste resultaat eruit rolt.

quote:

Overigens vind ik dat je wel erg generaliseert, van wat jij denkt dat een groep Christenen doen, niet alleen naar alle Christenen, maar naar alle gelovigen van alle godsdiensten.

Het spijt me oprecht als dat zo overkomt. Ik ben me er van bewust dat er zeer verschillende stromingen binnen het christendom zijn en dat binnen die stromingen christenen ook weer zeer verschillend kunnen denken. Net zoals bij de atheisten.

[...]

quote:

Jouw begrip van het Christendom is compleet anders dan dat van mij. Wij kunnen van de glorie en het wezen van God maar een deel bevatten. We kunnen in die kennis groeien, door ons in geloof op God te richten. Alleen, die kennis is niet zo maar voor de leut. Wij denken dat het essentieel is voor onszelf en onze naasten/de mensheid dat we nu iets doen met die kennis, hoe gering ook. We hebben de luxe niet om achterover in onze leunstoel te zitten wachten tot iemand anders die kennis voor ons verwerft, en uiteindelijk ons het naadje van de kous aangeeft. We moeten nu, op grond van onvolkomen kennis handelen. En het belangrijkste van dat handelen is een bepaalde mentale houding aannemen, waardoor het ons gegeven zal zijn in begrip en wijsheid toe te nemen.

Mooi zoals je dat beschrijft, ik kan daar alleen maar bewondering voor hebben. Maar durf je ook te beweren dat dit de algemene houding is binnen een religie? Ik wil graag overtuigd worden.  :)   Bij mij overheerst het gevoel dat religies vaak afwijzend reageren op wat niet in hun straatje past.
Om een voorbeeld te geven. Als homosexualiteit ter sprake komt dan zie ik nog steeds vele christenen onmiddellijk naar hun bijbel grijpen en ondertussen de morele en ethische discussie vermijden of er argumenten bij halen die geen logische rugdekking hebben. Dat vind ik spijtig.

quote:

Ik deel je visie op de ET. Alleen, jij schijnt te denken dat daarmee het hele geloof van die mensen ontkracht is.

We schijnen hier langs elkaar heen te praten. Ik vind juist dat sommige christenen onnodig krampachtig ET afwijzen omdat ze zelf menen dat als ze die theorie zouden aanvaarden hun religie gaat kantelen. Ik zie in het geheel niet waarom dat zo zou zijn. Tenzij je gelooft dat de bijbel letterlijk verstaan moet worden.

quote:

Terwijl ik de overtuiging heb dat ze dan nog beschikken over parels van wijsheid waar bijvoorbeeld atheisten niet aan kunnen tippen.
Het is mijn ervaring dat je in bijna ieder milieu parels en zwijnen aantreft.  ;)
fjord

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 17, 2005, 04:33:20 pm »

quote:

Liudger schreef op 17 december 2005 om 16:24:
[...]

Dat is misschien beter geformuleerd - hoe dan ook, zo ongeveer wat ik bedoelde.
Ik noemde het niet om je terecht te wijzen, of om zout op slakken te leggen, maar wel om op een gegeven te wijzen waar veel niet-christenen of niet-gelovigen nogal makkelijk overheen schijnen te kijken. Al te makkelijk wordt de impliciete veronderstelling geponeerd dat geloof niet op empirische gegevens gebaseerd zou zijn, dat geloof een aangeleerd sprookje is. Niet alleen ken ik daarvoor net iets te veel mensen (inclusief ikzelf overigens) die juist atheïstisch of sceptisch zijn opgevoed, en op basis van ondervinding hun geloof gevonden of hervonden hebben. Zeker zo belangrijk is, dat het een herhaalbaar experiment is. Niet zo geschikt voor "de wetenschap" als methode om er een leuk artikel in Nature aan te besteden, maar daarmee niet minder toetsbaar. Het vergt alleen 100% participerend onderzoek.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: december 17, 2005, 04:43:16 pm »
Modbreak:
Ron en diak2b, gelieve niet op de man te spelen en woorden uit hun verband rukken. Ron schreef:

quote:

Ron schreef op 17 december 2005 om 11:36:
Basale logica of niet, tegenwoordig hoor je het nogal vaak dat ieder zijn "eigen waarheid" heeft. Respect voor ieders standpunt etc... Daar kan ik niet mee leven.

diak2b reageerde daarop:

quote:

diak2b schreef op 17 december 2005 om 11:53:
Nee, respect hebben voor de standpunten van anderen is voor sommige mensen heel onleefbaar. Die mensen hebben zelf dan weer de neiging het leven van anderen onleefbaar te maken.

Deze reactie haalt de woorden van Ron uit z'n verband, want Als je de zinnen voor 'daar kan ik niet mee leven' leest, dan zie je dat Ron niet met 'postmodernisme' (wat in de twee zinnen ervoor beschreven staat) kan leven. Dat heeft niks met respect voor personen of onleefbaar maken te maken, maar slechts met het niet kunnen accepteren wat (extreme) postmodernisten zeggen, namelijk dat er geen absolute waarheid is.

Gelieve verder geen opmerkingen over en weer te maken dat de ene een cynicus is of de ander een fundamentalist. Zie ook de policy.
« Laatst bewerkt op: december 17, 2005, 04:45:11 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 17, 2005, 04:50:12 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 december 2005 om 10:05:
[...]

Dat moet helemaal niet. Er zijn diverse opties, zoals:
- Er is geen God (daar zijn nogal sterke argumenten voor)
- Er is een liefdevolle God, maar die is toch minder van het fluffy-konijntjes-in-de-bloemen-wei dan moderne, verstedelijkte, los van de natuur gekoppelde christenen graag zouden zien. Oh ja, en Zijn liefde is voor de mens, niet voor de rups met sluipwespeitjes in zijn lijf.
- Er is een God, die is liefdevol, maar om de zichtbare werkelijkheid aan dit gekozen beeld te koppelen is een prachtig verhaal nodig met veel erfzonde, degeneratie, gebroken natuur, en meer van dat fraais. Oh ja, en een tikje ondoorgrondelijkheid om te verklaren dat die liefhebbende God zich door dat soort verhalen zou laten hinderen.
- Er is een God, maar die is helemaal niet zo liefdevol.

"fluffy-konijntjes-in-de-bloemen-wei"  _/-\o_

Als Jezus nu leefde, zou Hij dan een 'partij voor de dieren' oprichten? Hij was iig geen vegetarier, en Hij deed gewoon mee aan het Pesach met het slachten van dieren voor offers etc. Het kan dus inderdaad goed zijn dat 'liefdevolle God' meer mensgericht is dan we tegenwoordig denken. We hebben wellicht te vaak idillische plaatjes van mooie natuur in ons hoofd (de fluffy konijntjes), waardoor we een vertekend beeld van de werkelijkheid krijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 17, 2005, 05:10:17 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 december 2005 om 16:50:

[...]
Als Jezus nu leefde, zou Hij dan een 'partij voor de dieren' oprichten? Hij was iig geen vegetarier, en Hij deed gewoon mee aan het Pesach met het slachten van dieren voor offers etc. Het kan dus inderdaad goed zijn dat 'liefdevolle God' meer mensgericht is dan we tegenwoordig denken.

Of, om de onvolprezen Ignatius te parafraseren: de gehele schepping is de mens gegeven om hem te dienen. Sommige planten en dieren eet hij, andere helpen hem, en de rest dient hem ter lering.

quote:

We hebben wellicht te vaak idillische plaatjes van mooie natuur in ons hoofd (de fluffy konijntjes), waardoor we een vertekend beeld van de werkelijkheid krijgen.
Een advies dat ik natuurliefhebbers pleeg te geven: ga eens een tijdje in het stroomgebied van het riviertje de Ebola, in Afrika, wonen, zonder de bekende west-europese hulpmiddelen om van iedere safari een gezellig uitje te maken. Je krijgt een totaal andere visie op die gezellige natuur. Als je lang genoeg leeft om een andere visie te krijgen, tenminste.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 19, 2005, 10:07:52 am »

quote:

Nunc schreef op 17 december 2005 om 16:50:

[...]

"fluffy-konijntjes-in-de-bloemen-wei"  _/-\o_

Als Jezus nu leefde, zou Hij dan een 'partij voor de dieren' oprichten? Hij was iig geen vegetarier, en Hij deed gewoon mee aan het Pesach met het slachten van dieren voor offers etc. Het kan dus inderdaad goed zijn dat 'liefdevolle God' meer mensgericht is dan we tegenwoordig denken. We hebben wellicht te vaak idillische plaatjes van mooie natuur in ons hoofd (de fluffy konijntjes), waardoor we een vertekend beeld van de werkelijkheid krijgen.

Aan de andere kant: God schetst wel een ideaalplaatje met 'fluffy-lammetjes-naast-fluffy-leeuw-in-de-bloemenwei'... kennelijk horen de dieren uiteindelijk toch niet zo moordzuchtig te zijn als ze zijn.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 19, 2005, 10:42:32 am »

quote:

fjord schreef op 17 december 2005 om 16:28:
In ons dagelijkse leven zijn we dan ook niet op zoek naar de waarheid, maar naar een veilige manier om zo plezierig mogelijk te overleven.

En ik maar denken dat een beter inzicht in de waarheid (zo niet de Waarheid) leidt tot een veiliger en plezieriger leven. Veilig en plezierig zijn trouwens ook begrippen die verschillende mensen verschillend zien.

quote:

Allicht. Waar ik op wees is dat er een sterke neiging is dat juist niet op zijn eigen merites te wegen.  Het onderzoek kan zodanig gestuurd worden dat het gewenste resultaat eruit rolt.

Tja. Jij doet also de eigen merites zo objectief meetbaar zijn. Dat zie ik anders.

quote:

Het spijt me oprecht als dat zo overkomt. Ik ben me er van bewust dat er zeer verschillende stromingen binnen het christendom zijn en dat binnen die stromingen christenen ook weer zeer verschillend kunnen denken. Net zoals bij de atheisten.

OK, duidelijk :)

quote:

Mooi zoals je dat beschrijft, ik kan daar alleen maar bewondering voor hebben. Maar durf je ook te beweren dat dit de algemene houding is binnen een religie? Ik wil graag overtuigd worden.  :)   Bij mij overheerst het gevoel dat religies vaak afwijzend reageren op wat niet in hun straatje past.
Om een voorbeeld te geven. Als homosexualiteit ter sprake komt dan zie ik nog steeds vele christenen onmiddellijk naar hun bijbel grijpen en ondertussen de morele en ethische discussie vermijden of er argumenten bij halen die geen logische rugdekking hebben. Dat vind ik spijtig.

Dat kan gebeuren. Het doet me een beetje denken aan de discussie tussen iemand die zegt 'ja maar, ik ken die verkeerssituatie, ik weet precies hoe lang welk licht groen en rood is en in welke volgorde, dus ik hoef me er niets van aan trekken, ik beoordeel het zelf wel' en de ander die zegt 'ik geloof dat dat om een goede reden zo is gedaan, dus zelfs al ben ik de enige verkeersdeelnemer voor de kruising, ik ga niet door rood.'.

quote:

We schijnen hier langs elkaar heen te praten. Ik vind juist dat sommige christenen onnodig krampachtig ET afwijzen omdat ze zelf menen dat als ze die theorie zouden aanvaarden hun religie gaat kantelen. Ik zie in het geheel niet waarom dat zo zou zijn. Tenzij je gelooft dat de bijbel letterlijk verstaan moet worden.

En er zijn er die dat menen. Dus vanuit hun positie redeneren ze logisch.

quote:

Het is mijn ervaring dat je in bijna ieder milieu parels en zwijnen aantreft.  ;)
Dat is niet wat ik bedoelde. Anders geformuleerd: of je nou Genesis letterlijk neemt of niet, is voor mij perifeer, en het essentiele wordt er niet door aangetast. Ik vind het discussieren erover dan ook enigszins tijdverspilling. Als ik iemand zou kunnen overhalen om Genesis niet letterlijk te nemen, weet ik niet of dat niet meer schade dan profijt oplevert voor mijn discussiepartner. Ik kan me dus ook absoluut niet superieur gaan voelen ten opzichte van een meer letterlijk ingestelde gelovige.