quote:
Volgens mij kunnen mensen aan elkaar nooit meer eisen stellen dan dat de ander bereid is in te willigen. Situaties van geweldadige dwang en slavernij uitgezonderd.
quote:
Die moet alles zonder discussie aannemen.
Waarom?
quote:
Die verschillen zijn er overigens ook vast tussen een evangelische en een vrijgemaakt gereformeerde wel.
Vast, hoewel het me zou verbazen.
quote:
Afgeraden wordt om als gelovige met een niet-gelovige te trouwen, of een relatie aan te gaan.
Ik zou het me persoonlijk niet kunnen voorstellen, maar of je het echt moet afraden weet ik niet. Maar je moet je goed realiseren waar je aan begint, lijkt me. Ik zou persoonlijk me niet kunnen voorstellen dat ik een complete relatie zou kunnen hebben met iemand die het meest wezelijke voor mij niet begrijpt. Kortom, met een niet-katholiek.
quote:
Woorden als zonde, ja zelfs de duivel, worden erbij gehaald. En ondertussen voelen de christenen zich gekwetst wanneer iemand vloekt.
Ik heb me nog nooit gekwetst gevoeld als iemand vloekt. Jij wel?
quote:
Weet je dat je eigenlijk als christen niet-gelovigen ook kunt kwetsen? Ze worden immers als zondaars gezien
Eh, ja, en christenen worden niet als zondaar gezien?
quote:
en gaan waarschijnlijk naar de hel.
Misschien is het beter dat aan God over te laten. Mensen naar de hel verwijzen is nogal wat.
quote:
Nu zal een atheïst of een agnost daar niet bang voor zijn, maar als christen geef je wel indirect aan dat het minderwaardige mensen zijn.
Jij geeft nu vooral aan niet te begrijpen wat christenen zeggen op dit punt. Als ik mijn riem om doe in de auto, en jij niet, en ik wijs je er op dat dat toch wellicht een goed idee is, geef ik dan aan dat je minderwaardig bent? Beetje paranoïde, vind je niet?
quote:
Overigens, zou je God alleen gelukkig kunnen maken door de letter in de bijbel te volgen?
Eerder erg ongelukkig, ben ik bang.
quote:
Ik denk toch door goede daden, of je het nu met geloof in Jezus doet of alleen, al een heel eind komt met het gelukkig maken van God.
Ik denk dat God al volmaakt gelukkig is, dus daar maak ik me persoonlijk geen zorgen over.
quote:
Ik vraag me ook vaak af in hoeverre mensen kiezen voor God of dat ze om de vrede in de familie willen bewaren maar meedoen en elke week naar de kerk gaan, uit de bijbel lezen, bidden (wanneer de gelovige broeders en zusters er zijn) etc...
Ik heb al zo vaak gezien dat jongeren belijdenis doen en wanneer je ze vraagt waarom ze zeggen dat dat de gewoonte is om rond je 18de te doen. En hetzelfde gebeurt bij het trouwen in de kerk. Het hoort zo...
Inderdaad. En is daar iets mis mee?
quote:
Dus ook wanneer je als niet-gelovige een relatie hebt met een gelovige moet die gelovige (als hij/zij echt verder wil) ook concessies doen en op zijn minst uitleggen waarom het geloof op bepaalde gebieden zo belangrijk is.
Een relatie met iemand aan wie je moet uitleggen waarom iets belangrijks belangrijk is? Mooie illustratie waarom ik er niet aan zou beginnen. Wat een treurnis als je daar je relatie mee moet vullen.
quote:
En ik neem aan dat als je al een tijdje samen bent je ook niet zomaar uit elkaar gaat...
Het CBS laat zien dat je aanname aanvechtbaar is.
quote:
En wat liefde maakt blind betreft... datzelfde geldt voor de liefde voor God. Mensen worden verblind en zien niet meer de liefde van God die ook uit niet-gelovigen toch straalt. We zijn immmers allemaal kinderen van God...
Liefde maakt dan ook niet blind. Wel tolerant.