Auteur Topic: Alles is mij geoorloofd?  (gelezen 1746 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Gepost op: december 23, 2005, 11:13:59 am »
Naar aanleiding van de wijze waarop ik in een ander topic morele afwegingen tot stand zie komen:

De Bijbel blijkt een weinig eenduidige bron om je morele afwegingen op te funderen. Geen afweging zo moeilijk, of je kan met de Bijbel in de hand wel tot verschillende keuzes komen.

Een alternatief kan zijn: bid, en luister naar wat God je te zeggen heeft. Nu is de praktijk dat God zelden een fax stuurt, en ook qua spreken niet zo vreselijk helder is. Hoe weet je nu zeker dat God vindt dat je keuze a of b moet maken, en hoe weet je zeker dat je je daarbij niet laat leiden door je eigen voorkeur?

Ander alternatief: je kan met wat simpele basisregels werken. Bijvoorbeeld:
1. Ik mag anderen geen grotere schade bezorgen met mijn keuze dan met de alternatieve keuzes.
2. Ik mag anderen geen grotere schade bezorgen met mijn keuze dan dat ik mezelf bezorg met alternatieve keuzes.
3. Alles wat kan is blijkbaar Gods wil. Alles wat ik wil, wil ik blijkbaar omdat God me die wens gegeven heeft.

Hoe zou je, als Christen (van orthodox tot calvinist en van rooms tot getuige van jehova) je keuzes moeten maken? Of beter nog: hoe maak JIJ je keuzes?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

CZ

• Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #1 Gepost op: december 23, 2005, 02:54:11 pm »
ik denk niet met mijn bijdrage dit topic volledig te beantwoorden, maar ik geef eens een aanzet

Enerzijds geeft God ons ruimte om te kiezen, zelf wanneer wij gelovig zijn. Het is een klein beetje te vergelijken met een voetbalveld : het spel is elke keer anders, maar de regels blijven hetzelfde, evenals de lijnen waarbinnen gespeeld wordt.
Zo zijn de 10 geboden duidelijker grenzen over wat wij moeten doen en nalaten , en het liefhebben van God en je naaste: het moet in de liefde gefundeerd zijn.

Maar vanuit hier heeft iedereen een eigen invulling te geven. Daarin kijk je naar je talenten, maar let je ook hoeveel tijd je hebt en wat je prioriteiten heeft. Dicht bij de bijbel lezen en bidden helpt je gezindheid af te stemmen op Gods wil. Gods kan op verschillende manieren je bijsturen als je een keuze maakt die op zich goed is maar toch niet Gods plan is. Hij kan dat doen bijvoorbeeld door vrienden, een bepaalde gebeurtenis etc.
Hij bevestigt onze wegen. Je mag dus na goed overdenken gewoon aan de slag gaan. God kan ons ook bepaalde verlangens en dromen in het hart geven, inspiratie om dingen te doen. Niet onbezonnen impulsiviteit, dat is zelden Gods Geest, maar leiding die bevestigd word, daar mag je overigens ook voor bidden.
We mogen fouten maken en dat zal zeker eens gebeuren, en zonde ligt altijd op de loer. Maar God geeft ons in Christus een zuiver mandaat (gerechtigheid) om bezig te zijn. Niet om genade te verdienen maar uit te werken. Dat is vaak onvolmaakt maar God kan het gebruiken en vult aan wat wij tekort schieten.

Adinomis

• Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #2 Gepost op: december 23, 2005, 04:46:36 pm »

quote:

diak2b schreef op 23 december 2005 om 11:13:
Hoe zou je, als Christen (van orthodox tot calvinist en van rooms tot getuige van jehova) je keuzes moeten maken? Of beter nog: hoe maak JIJ je keuzes?

In de eerste plaats is het nodig dat we ons leven overgeven aan de Middelaar Jezus Christus. Dat houdt ook in al onze gedachten en opvattingen.
Als we ons aan Hem overgeven komt de Heilige Geest in ons wonen en deze bevestigt in ons of iets van God is of niet. Als we Gods Woord gebruiken zonder de Heilige Geest, kan dat verschrikkelijke gevolgen hebben. Helaas gaan christenen daarmee nogal eens de fout in. Gods geest is een geest van liefde. Ook daaraan zullen we kunnen zien dat iemand in Christus is.

De Here Jezus zei (Joh.15): "blijf in Mij!
5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen."

Het is dus heel belangrijk dat we in Jezus blijven. Dat kan ook betekenen dat we naar onze broeders en zusters gaan luisteren en onze opvattingen herzien als dat nodig, i.p.v. halstarrig volhouden. Want we zijn nou eenmaal niet volmaakt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #3 Gepost op: december 23, 2005, 05:15:55 pm »

quote:

diak2b schreef op 23 december 2005 om 11:13:
Naar aanleiding van de wijze waarop ik in een ander topic morele afwegingen tot stand zie komen:

De Bijbel blijkt een weinig eenduidige bron om je morele afwegingen op te funderen. Geen afweging zo moeilijk, of je kan met de Bijbel in de hand wel tot verschillende keuzes komen.

Een alternatief kan zijn: bid, en luister naar wat God je te zeggen heeft. Nu is de praktijk dat God zelden een fax stuurt, en ook qua spreken niet zo vreselijk helder is. Hoe weet je nu zeker dat God vindt dat je keuze a of b moet maken, en hoe weet je zeker dat je je daarbij niet laat leiden door je eigen voorkeur?

Ander alternatief: je kan met wat simpele basisregels werken. Bijvoorbeeld:
1. Ik mag anderen geen grotere schade bezorgen met mijn keuze dan met de alternatieve keuzes.
2. Ik mag anderen geen grotere schade bezorgen met mijn keuze dan dat ik mezelf bezorg met alternatieve keuzes.
3. Alles wat kan is blijkbaar Gods wil. Alles wat ik wil, wil ik blijkbaar omdat God me die wens gegeven heeft.

Ik weet niet in welk 'hokje' mijn aanpak zou vallen, maar ik zou me bij het maken van een keuze afvragen hoe Jezus het zou aanpakken. En als ik het echt niet weet zou ik voor de beste keuze gaan, en het in gebed aan God voorleggen. In het dagelijkse leven gebruik de Bijbel doorgaans niet als 'spoorboekje' ofzo. Daar is het niet voor geschreven. Ik denk ook niet meteen aan 'wat zegt de Bijbel erover' als ik iets moet kiezen. Ik weet niet of ik het zou moeten, ik doe het iig niet.

Als je je keuze aan God voorlegt en om Zijn leiding vraagt, dan kun je toch weinig fout doen? Of is dat te naïef gedacht?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

diak2b

• Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #4 Gepost op: december 23, 2005, 11:37:19 pm »
Geen idee of dat te naief is, ik ben gewoon benieuwd naar jullie visies.

terugkerend is tot nu toe een tamelijk groot vertrouwen dat je eigen beslissingen wel goed zullen zijn, als je maar naar God luistert / "in Jezus bent" / etc. Is God dan zo duidelijk? Of is er toch enige reden voor de vraag: spreekt hier God, of spreekt hier mijn eigen wil/verlangen/begeerte?

desiree

• Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #5 Gepost op: december 24, 2005, 09:50:40 am »
Als je Rooms Katholiek bent, zal je met deze vragen veel aan de Jezuieten hebben.
Tip: bestudeer Jezuieten en grondlegger. Zij leggen glashelder uit.

Mijn mening : Als een mens Hem oprecht zoekt en na gebed en zoeken een weg inslaat en......deze weg lijkt niet ten goede na een tijdje......gewoon omkeren en op nieuw beginnen.
Later zal je zien dat de tijd die je besteedde op de weg toch goed besteed was geweest.
Dat het omkeren van de weg ook goed was.
Alle dingen werken tengoede voor diegene die God liefheeft en Hem zoekt boven al het andere.

Spreekt God nog steeds?
Ja, soms in je hart, soms met een stem, soms met je verstand en soms door anderen.
Prijs God voor Zijn goedheid en genade die tot in de eeuwigheid duurt

diak2b

• Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #6 Gepost op: december 24, 2005, 10:54:10 am »

quote:

desiree schreef op 24 december 2005 om 09:50:
Als je Rooms Katholiek bent, zal je met deze vragen veel aan de Jezuieten hebben.
Tip: bestudeer Jezuieten en grondlegger. Zij leggen glashelder uit.
Ik vroeg niet waar ik voor mezelf antwoorden kan vinden, en persoonlijk vind ik Ignatius een boeiende bron, maar bepaald niet de enige. Maar mijn vraag ging meer hierover:

quote:

Mijn mening :

quote:

Als een mens Hem oprecht zoekt en na gebed en zoeken een weg inslaat en......deze weg lijkt niet ten goede na een tijdje......gewoon omkeren en op nieuw beginnen.
En hoe bepaal je of die weg "niet ten goede" is?

quote:

Later zal je zien dat de tijd die je besteedde op de weg toch goed besteed was geweest.
Dat het omkeren van de weg ook goed was.
Alle dingen werken tengoede voor diegene die God liefheeft en Hem zoekt boven al het andere.
Kortom, als jij maar vindt dat je God lief hebt, is alles goed, wat je ook doet?

quote:

Spreekt God nog steeds?
Ja, soms in je hart, soms met een stem, soms met je verstand en soms door anderen.
Dat klinkt mooi, maar hoe weet je met zekerheid dat het God is, en niet je eigen voorkeuren, verlangens en driften die spreken?
« Laatst bewerkt op: december 24, 2005, 10:54:39 am door diak2b »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #7 Gepost op: december 24, 2005, 11:18:18 am »
Onze catechismus geeft een uitgebreide en diepgaande interpretatie van de wet van Mozes, in het kader van dankbaarheid. Zo wordt 'Gij zult niet doodslaan' uitgelegd als: niet fysiek doden/moorden, maar dat mag ook niet in je hart. Je mag anderen niet verwensen, je mag anderen niet zwartmaken zodat zijn/haar leven bemoeilijkt wordt. Daarnaast weet je dat 'liefde' de vervulling der wet is. En mensen zijn nog redelijk in staat om aan te voelen wat liefde is en wat liefdeloos is.
Dus: met hart en ziel en verstand de wet in de breedste zin naleven, uit liefde, is het criterium. Dat is het doen van de Wil van God.

Dus volgens mij kun je je 3 punten vervangen door de vraag: 'Zou ik dit doen of laten wanneer ik de betrokkenen liefheb boven alles?'
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

desiree

• Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #8 Gepost op: december 24, 2005, 11:39:27 am »
Antwoord : Als die weg niet goed is voor jou of voor anderen, nou dat merk je van zelf wel hoor.

Kortom, als jij maar vindt dat je God lief hebt, is alles goed, wat je ook doet?
Antwoord: nee, joh! Het is de bedoeling dat je Zijn wil op je weg zoekt kortom, dat je Zijn wil in je leven zoekt. Dan kan je soms in alle oprechtheid een weg inslaan die niet de wil van God voor je leven blijkt te zijn. (ja, dit merk je als het fout gaat) .
Je mag dan omkeren en weten dat Hij alle dingen tengoede laat werken voor diegenen die Hem liefhebben.

Hoe weet je met zekerheid dat het God is, en niet je eigen voorkeuren, verlangens en driften die spreken?
Antwoord:
Ik zei al, soms is het niet helemaal duidelijk maar uiteindelijk wordt het wel duidelijk!
Het moet soms zijn tijd hebben.
Soms is het heel duidelijk!
God kan je heel duidelijk aanspreken.
God spreekt nogsteeds. Ik denk aan de gaven van de Geest maar ook aan de Bijbel die het woord van God is.
Jezus is Zelf het Woord vlees geworden. Hij is de Waarheid en de Weg en het Leven.
« Laatst bewerkt op: december 24, 2005, 11:47:07 am door desiree »

CZ

• Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #9 Gepost op: december 24, 2005, 01:30:23 pm »
Misschien moet je de geschiedenis van de aartsvaders maar lezen, Genesis 12-35, hier leer je ook veel over Gods leiding in het leven van Abraham, Isaak en Jakob.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #10 Gepost op: december 24, 2005, 03:10:47 pm »

quote:

diak2b schreef op 23 december 2005 om 23:37:
Geen idee of dat te naief is, ik ben gewoon benieuwd naar jullie visies.

terugkerend is tot nu toe een tamelijk groot vertrouwen dat je eigen beslissingen wel goed zullen zijn, als je maar naar God luistert / "in Jezus bent" / etc. Is God dan zo duidelijk? Of is er toch enige reden voor de vraag: spreekt hier God, of spreekt hier mijn eigen wil/verlangen/begeerte?

God is niet duidelijk, dus vandaar dat ik mijzelf maar de vraag stel: zou Jezus het ook zo doen? En dan kies je maar wat jou op dat moment het beste toelijkt. En dat leg ik dan aan God voor. Dat als het niet goed is, hij mij de juiste weg wil laten zien.

En natuurlijk moet jezelf altijd afvragen of God spreekt of het vlees. Daarom vraag ik mezelf dus: zou Jezus het ook zo doen? Zolang Jezus nog niet teruggekomen is zullen we altijd geneigd zijn om vanuit het vlees te redeneren. Dat is niet erg, zolang je dat maar van jezelf weet, dan kun je daar rekening mee houden.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

diak2b

• Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #11 Gepost op: december 24, 2005, 05:27:08 pm »

quote:

elle schreef op 24 december 2005 om 11:18:
Onze catechismus geeft een uitgebreide en diepgaande interpretatie van de wet van Mozes, in het kader van dankbaarheid. Zo wordt 'Gij zult niet doodslaan' uitgelegd als: niet fysiek doden/moorden, maar dat mag ook niet in je hart. Je mag anderen niet verwensen, je mag anderen niet zwartmaken zodat zijn/haar leven bemoeilijkt wordt. Daarnaast weet je dat 'liefde' de vervulling der wet is. En mensen zijn nog redelijk in staat om aan te voelen wat liefde is en wat liefdeloos is.
Dus: met hart en ziel en verstand de wet in de breedste zin naleven, uit liefde, is het criterium. Dat is het doen van de Wil van God.

Dus volgens mij kun je je 3 punten vervangen door de vraag: 'Zou ik dit doen of laten wanneer ik de betrokkenen liefheb boven alles?'
Helder. Is dit criterium ook bruikbaar voor handelingen die geen betrekking hebben op een ander, maar alleen op jezelf?

diak2b

• Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #12 Gepost op: december 24, 2005, 05:27:13 pm »

quote:

desiree schreef op 24 december 2005 om 11:39:
Antwoord : Als die weg niet goed is voor jou of voor anderen, nou dat merk je van zelf wel hoor.
Ongetwijfeld. Hoe?

quote:

Antwoord: nee, joh! Het is de bedoeling dat je Zijn wil op je weg zoekt kortom, dat je Zijn wil in je leven zoekt. Dan kan je soms in alle oprechtheid een weg inslaan die niet de wil van God voor je leven blijkt te zijn. (ja, dit merk je als het fout gaat) .
Hoe?

quote:

Hoe weet je met zekerheid dat het God is, en niet je eigen voorkeuren, verlangens en driften die spreken?
Antwoord:
Ik zei al, soms is het niet helemaal duidelijk maar uiteindelijk wordt het wel duidelijk!
Hoe?

quote:

Het moet soms zijn tijd hebben.
Soms is het heel duidelijk!
God kan je heel duidelijk aanspreken.
God spreekt nogsteeds. Ik denk aan de gaven van de Geest maar ook aan de Bijbel die het woord van God is.
Jezus is Zelf het Woord vlees geworden. Hij is de Waarheid en de Weg en het Leven.
Ja, dat zijn allemaal mooie woorden hoor, daar niet van, maar erg concreet is het niet. De Bijbel, daar kan je letterlijk alle kanten mee op, dus hoe bedoel je dat concreet? En ook verder, wat is nu concreet de manier?

diak2b

• Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #13 Gepost op: december 24, 2005, 05:30:09 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 24 december 2005 om 13:30:
Misschien moet je de geschiedenis van de aartsvaders maar lezen, Genesis 12-35, hier leer je ook veel over Gods leiding in het leven van Abraham, Isaak en Jakob.
Die geschiedenis ken ik, en als één van die drie zou leven zou hij wellicht naar dat verhaal verwijzen. Maar nu verder naar hier, nu, jij: wat is jouw basis, hoe maak jij je keuzes, hoe bepaal jij met zekerheid wat goed is?

diak2b

• Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #14 Gepost op: december 24, 2005, 05:32:05 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 24 december 2005 om 15:10:
[...]

God is niet duidelijk, dus vandaar dat ik mijzelf maar de vraag stel: zou Jezus het ook zo doen? En dan kies je maar wat jou op dat moment het beste toelijkt. En dat leg ik dan aan God voor. Dat als het niet goed is, hij mij de juiste weg wil laten zien.

En natuurlijk moet jezelf altijd afvragen of God spreekt of het vlees. Daarom vraag ik mezelf dus: zou Jezus het ook zo doen? Zolang Jezus nog niet teruggekomen is zullen we altijd geneigd zijn om vanuit het vlees te redeneren. Dat is niet erg, zolang je dat maar van jezelf weet, dan kun je daar rekening mee houden.
Maar de vraag "wat zou Jezus doen" kan je evenmin beantwoorden als de vraag "wat vind God hier van" als je geen eenduidig bericht krijgt van Jezus wat Hij in een bepaalde concrete situatie zou doen. Zonder het bot te bedoelen en slechts scherp formulerend ter verkrijging van duidelijkheid, maar is dit geen vroom verhaal voor "ik doe wat ik goed vind"?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #15 Gepost op: december 24, 2005, 06:04:27 pm »
Ik denk dat je als je naar het leven van Jezus kijkt en naar het leven van heiligen, dat je daar wel basisprincipes uit kunt halen. En in een gegeven situatie zou ik dan proberen tot een keuze te komen die in die lijn ligt, er rekening mee houdende dat ik als zondig mens geneigd ben om naar het vlees te luisteren.

Om Paulus maar eens te citeren: "Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig." ;) Om even te demonstreren dat ik heuselijk protestant ben... :+
« Laatst bewerkt op: december 24, 2005, 06:06:08 pm door Roodkapje »

desiree

• Bekijk profiel
Alles is mij geoorloofd?
« Reactie #16 Gepost op: december 27, 2005, 12:48:29 am »
Wat is geoorloofd ?
Alle dingen binnen de 10 geboden of zoals je wilt alles binnen de wet van de Liefde van God. Heb uw naaste lief als u zelf en God boven alles.

Hoe je toch in contact kan komen met God en Zijn stem kan horen?
Je zal moeten bidden en smeken en begrijpen dat Hij alles is.
Je zal moeten begrijpen dat er niemand waardig is om voor Hem te staan.
Alleen door de geboorte van Hemzelf en door Zijn dood en opstanding kunnen wij Hem bereiken.
Als je zo naar Hem verlangt, zal Hij je antwoorden.
Zijn stem leren herkennen is door het woord te bestuderen.

Hij is echt geen zwijgende God. Maar kunnen wij Hem verstaan? Wij zullen moeten leren te luisteren. te verwachten, te blijven bidden.
Hij is niet iemand die teleursteld.
Ik weet het zeker omdat ook ik Hem gehoord heb.
Ik ken Hem en Zijn stem hierdoor blijf ik mijn leven lang mijn hoop op Hem houden.