ik denk niet met mijn bijdrage dit topic volledig te beantwoorden, maar ik geef eens een aanzet
Enerzijds geeft God ons ruimte om te kiezen, zelf wanneer wij gelovig zijn. Het is een klein beetje te vergelijken met een voetbalveld : het spel is elke keer anders, maar de regels blijven hetzelfde, evenals de lijnen waarbinnen gespeeld wordt.
Zo zijn de 10 geboden duidelijker grenzen over wat wij moeten doen en nalaten , en het liefhebben van God en je naaste: het moet in de liefde gefundeerd zijn.
Maar vanuit hier heeft iedereen een eigen invulling te geven. Daarin kijk je naar je talenten, maar let je ook hoeveel tijd je hebt en wat je prioriteiten heeft. Dicht bij de bijbel lezen en bidden helpt je gezindheid af te stemmen op Gods wil. Gods kan op verschillende manieren je bijsturen als je een keuze maakt die op zich goed is maar toch niet Gods plan is. Hij kan dat doen bijvoorbeeld door vrienden, een bepaalde gebeurtenis etc.
Hij bevestigt onze wegen. Je mag dus na goed overdenken gewoon aan de slag gaan. God kan ons ook bepaalde verlangens en dromen in het hart geven, inspiratie om dingen te doen. Niet onbezonnen impulsiviteit, dat is zelden Gods Geest, maar leiding die bevestigd word, daar mag je overigens ook voor bidden.
We mogen fouten maken en dat zal zeker eens gebeuren, en zonde ligt altijd op de loer. Maar God geeft ons in Christus een zuiver mandaat (gerechtigheid) om bezig te zijn. Niet om genade te verdienen maar uit te werken. Dat is vaak onvolmaakt maar God kan het gebruiken en vult aan wat wij tekort schieten.