Auteur Topic: Jezus, Paulus en de wet  (gelezen 1810 keer)

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Jezus, Paulus en de wet
« Gepost op: januari 17, 2006, 01:31:21 pm »
Als de feiten die ik net noemde op niemand enige indruk maakt, dan is een discussie hierover inderdaad zinloos. In het andere geval wil ik hem best starten. :)

Modbreak:
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2006, 12:22:48 am door Nunc »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Jezus, Paulus en de wet
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2006, 05:05:37 pm »

quote:

Pier schreef op 17 januari 2006 om 12:44:
[...]

Ik heb Jezus aangenomen Heidi, al zo’n 20 jaar geleden. En ik wil best even met je meegaan: G’d = Jezus. Maar denk jij dan nu ook even mee als je wil.

In het Oude Testament heeft G’d diverse wetten aan Zijn volk gegeven, die waren als een altoosdurende instelling. Ten leven, want zonder die wetten verandert je leven en zelfs deze aarde in een puinhoop. En dat zie je voor je ogen gebeuren, toch?
Wetten, gekoppeld aan het verbond met het volk Israel.

quote:

(..knip..)

Een kind kan nu vaststellen dat er hier dus van alles aan het misgaan is. En ik ben zo’n kind want zo heb ik indertijd mijn leven aan Jezus gegeven. En ik waarschuw jullie: keer terug van deze heilloze weg! Het nieuwe Testament heeft voor G’d niet meer autoriteit dan een boek van Annie M.G. Schmidt. Er is maar 1 Schrift, zoals er ook maar 1 G’d is.  _/-\o_

OK, en in die éne Schrift staat o.a. het volgende:

quote:

malachi 4
1 Want zie, de dag komt, brandend als een oven! Dan zullen alle overmoedigen en allen die goddeloosheid bedrijven, zijn als stoppels, en de dag die komt, zal hen in brand steken – zegt de HERE der heerscharen – welke hun wortel noch tak zal overlaten. 2 Maar voor u, die mijn naam vreest, zal de zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder haar vleugelen; gij zult uitgaan en springen als kalveren uit de stal. 3 Gij zult de goddelozen vertreden, want tot stof zullen zij zijn onder uw voetzolen op de dag die Ik bereiden zal, zegt de HERE der heerscharen.
4 Gedenkt de wet van Mozes, mijn knecht, die Ik hem op Horeb geboden heb voor gans Israël, inzettingen en verordeningen.
5 Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. 6 Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban.

Jesaja 13,6
  Jammert, want de dag des HEREN is nabij; hij komt als een verwoesting van de Almachtige.  

Jesaja 13,9
  Zie, de dag des HEREN komt, meedogenloos, met verbolgenheid en brandende toorn, om de aarde tot een woestenij te maken en haar zondaars van haar te verdelgen.  

Amos 5,18
  De dag des HEREN Wee hun, die verlangen naar de dag des HEREN! Wat toch zal de dag des HEREN voor u zijn? Duisternis is hij, en geen licht!  

Obadja 1,15
  Want nabij is de dag des HEREN over alle volken; zoals gij gedaan hebt, zal u gedaan worden, uw daad zal op uw eigen hoofd terugvallen.  

Joël 2
28 Daarna zal het geschieden, dat Ik mijn Geest zal uitstorten op al wat leeft, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen; uw jongelingen zullen gezichten zien. 29 Ook op de dienstknechten en op de dienstmaagden zal Ik in die dagen mijn Geest uitstorten. 30 Ik zal wonderen geven in de hemel en op de aarde, bloed en vuur en rookzuilen. 31 De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. 32 En het zal geschieden, dat ieder die de naam des HEREN aanroept, behouden zal worden, want op de berg Sion en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, zoals de HERE gezegd heeft; en tot de ontkomenen zullen zij behoren, die de HERE zal roepen.

Sefanja 1
1 Dit zijn de woorden die de HEER richtte tot Sefanja, de zoon van Kusi, de zoon van Gedalja, de zoon van Amarja, de zoon van Hizkia, toen Josia, de zoon van Amon, in Juda regeerde.
2 Alles zal ik van de aardbodem wegvagen – spreekt de HEER. 3 Mens en dier zal ik wegvagen. Ik zal de vogels aan de hemel wegvagen en de vissen in de zee, alles wat de zondaars ten val heeft gebracht. En ik laat de mensen van de aardbodem verdwijnen – spreekt de HEER. 4 Ik zal mijn hand naar Juda en de inwoners van Jeruzalem uitstrekken. Daar zal ik de Baäls, de afgodendienaars en de priesters vernietigen. 5 Ik zal wegvagen wie op het dak knielt voor het sterrenleger aan de hemel, wie knielt voor de HEER en trouw aan hem zweert, maar tegelijk ook aan Milkom.6 Ik zal vernietigen wie de HEER de rug toekeert, hem niet zoekt en hem niet raadpleegt.

Sefanja 2
1 Kom tot jezelf en kom samen, schaamteloos volk, 2 voordat mijn besluit gestalte krijgt – een dag verwaait als kaf –, voordat de brandende toorn van de HEER zich tegen je keert, voordat de dag van de toorn van de HEER zich tegen je keert. 3 Zoek de HEER, allen in het land die nederig zijn en naar zijn wetten leven, zoek rechtvaardigheid, zoek nederigheid: misschien blijven jullie dan gespaard op de dag van de toorn van de HEER.

Mag ik aannemen dat je dan ook volledig achter het hierboven geciteerde staat?

quote:

P.S. Lees het nieuwste boek van drs. Ben Hobrink. Hierin vindt je de wetenschappelijke onderbouwing dat de reinheidswetten, spijswetten enz. GEEN onzinregels zijn.

Wie zegt er dat het onzinregels zijn? Mij heb je dat niet horen zeggen iig.

quote:

Paulus zat dus FOUT met de wet tot een vloek en een juk te verklaren. :(

Niet 'de Wet' an sich, maar 'proberen via de Wet behouden te worden' is een juk en een vloek. Via de Wet behouden worden houdt namelijk in dat je 100% perfect je aan alles wat in de wet staat dient te houden. Één foutje, en je zult niet meer via de Wet behouden worden, immers, in de Wet staat:

quote:

Deut. 27:26
Vervloekt is hij, die de woorden van deze wet niet metterdaad volbrengt. En het gehele volk zal zeggen: Amen.

Jer. 11:3
3 Zo zegt de HERE, de God van Israël: Vervloekt zij de man die niet hoort naar de woorden van dit verbond, 4 dat Ik aan uw vaderen geboden heb ten dage dat Ik hen uit het land Egypte, de ijzeroven, leidde met de woorden: Hoort naar mijn stem en doet naar alles wat Ik u gebied, dan zult gij Mij tot een volk en zal Ik u tot een God zijn, 5 opdat Ik de eed bevestige, die Ik aan uw vaderen gezworen heb, dat Ik hun een land, vloeiende van melk en honig, zou geven, gelijk zij heden hebben. Toen antwoordde ik en zeide: Amen, HERE.

Psalm 119:21
Gij bedreigt de vervloekte overmoedigen, die van uw geboden afdwalen.
Ik zou dus willen zeggen aan iedereen die zich onder bovenstaand verbond wil stellen: SUCCES (you're gonna need it!). 100%, dat is volledig, foutloos, geen misstapje, hoe klein ook. Dat is waar Paulus aan refereert in Galaten 3. Mensen die door een perfecte wetsbetrachting bij God willen komen. Dat is een juk wat niemand kan dragen, en daarmee is het een vloek voor ieder die het zo wil proberen. De enige weg tot God is via Zijn genade.

quote:

En ik daag hierbij iedereen uit om dit te weerleggen. :)

er valt niks te weerleggen. Beter lezen verhelpt al een heleboel.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2006, 05:08:45 pm door Nunc »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Jezus, Paulus en de wet
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2006, 09:01:26 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 januari 2006 om 17:05:
Wetten, gekoppeld aan het verbond met het volk Israel.

Fout. Wetten gegeven aan Israël, maar ze gelden voor de gehele aarde en al wat leeft.
Het boek wat ik noemde, BEWIJST dat.

quote:

Mag ik aannemen dat je dan ook volledig achter het hierboven geciteerde staat?

Staan ook positieve dingen in:

Maleachi 4
2 Maar voor u, die mijn naam vreest, zal de zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder haar vleugelen; gij zult uitgaan en springen als kalveren uit de stal.

Vrezen betekent rekening houden met.

Exodus 9
20 Wie onder de dienaren van Farao het woord des HEREN vreesde, liet zijn knechten en zijn vee in de huizen een toevlucht zoeken, 21 maar wie geen acht sloeg op het woord des HEREN, liet zijn knechten en zijn kudde op het veld blijven.

Dus er waren dingen voorzegd en enkele dienaren reageerden en troffen maatregelen.

quote:

Niet 'de Wet' an sich, maar 'proberen via de Wet behouden te worden' is een juk en een vloek.

Dus de Wet was goed, en dat bevestigt Paulus ook in zijn gedrag, hij is er nooit vanaf geweken. Maar zo heeft hij het niet aan de heidenen doorgegeven, en miljoenen mensen zijn hierdoor vroegtijdig gestorven in epidemieën e.d. Ik verwijs opnieuw naar genoemd boek.

quote:

Via de Wet behouden worden houdt namelijk in dat je 100% perfect je aan alles wat in de wet staat dient te houden. Één foutje, en je zult niet meer via de Wet behouden worden, immers, in de Wet staat:

Lees toch beter de Schrift: een mens hoeft niet volmaakt te zijn. Sterker nog, G’d is dat ook niet in Zijn doen en laten, want als Hij gaat doden is dat een verkeerd voorbeeld en kun je verwachten dat de mens dat ook gaat doen. Met G’d valt ook te praten en dan doet Hij iets niet of is zijn boosheid in veel mindere mate. En Hij heeft ook weleens berouw.

Exodus 32

14 En de HERE kreeg berouw over het kwaad, dat Hij gezegd had zijn volk te zullen aandoen.

Let op wat er in de grondtekst staat: *  TO BE SORRY.

De 100% eis is waanzin, een menselijk verzinsel door een VERKEERDE voorstelling van G’d. Want Hij is ( heb ik je al eerder proberen duidelijk te maken ) in de Natuur, en wij komen uit die Natuur. Naar Zijn beeld door Hem gemaakt in de baarmoeder. Lees de Schrift en versta nu toch eens!

G’d vergeeft van HARTE:
.   Jes 1,18
    Komt toch en laat ons tezamen richten, zegt de HERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.

Deuteronomium 10
. 16 Besnijdt dan de voorhuid uws HARTEN en weest niet meer hardnekkig. 17 Want de HERE, uw God, is de God der goden en de Here der heren, de grote, sterke en vreselijke God, die geen partijdigheid kent noch een geschenk aanneemt; 18 die wees en weduwe recht doet en de vreemdeling LIEFDE bewijst door hem brood en kleding te geven.

De voorhuid van je HART besnijden, moeten jij en ik ZELF doen. Vraagt dus om een actie, zo van: ok Here G’d, ik wil uw wetten respecteren en er naar leven zo goed als ik kan. En jezelf niet het ONMOGELIJKE juk opleggen van 100% volmaakt zijn. En de vreemdeling hoeft nota bene maar zeer weinig wetten te houden. Vraag het de rabbijnen, je mag niet eens sabbat vieren, dat is uitsluitend voorbehouden aan G’ds volk. Maar het christendom heeft G’ds volk vertrapt, overal de schuld van gegeven en tienduizenden joden uitgemoord.

quote:

Ik zou dus willen zeggen aan iedereen die zich onder bovenstaand verbond wil stellen: SUCCES (you're gonna need it!). 100%, dat is volledig, foutloos, geen misstapje, hoe klein ook. Dat is waar Paulus aan refereert in Galaten 3. Mensen die door een perfecte wetsbetrachting bij God willen komen. Dat is een juk wat niemand kan dragen, en daarmee is het een vloek voor ieder die het zo wil proberen. De enige weg tot God is via Zijn genade.

Dus moet je OPHOUDEN om dat te willen en te wensen. Want het is een FOUTE gedachte.  Geef je over in de armen van een G’d die wil VERGEVEN ten allen tijde, ongeacht je zonden of hoe vaak het mis is gegaan.Je zegt het hier nota bene zelf: via GENADE.

En ik ben nu heel erg verbolgen, want kijk toch eens welke GENADE G’d aan ALLE mensen aanbiedt:

Jesaja 55 Het eeuwig verbond ( ja eeuwig, je leest het goed )

[1]    Kom, wie dorst heeft, hier is water; en allen die geen geld hebt, kom, koop koren en eet zonder geld, en drink wijn en melk *  zonder betaling.

3]    Buig uw oor en kom naar Mij, luister en u zult leven; een eeuwig verbond zal Ik met u sluiten, de gunstbewijzen die Ik aan David* heb gezworen.

Je mag alle gunstbewijzen ontvangen die de Here aan David heeft gezworen. Wordt ik stil van.  _/-\o_

Lees Jesaja 55 a.u.b. helemaal, een keer of wat. En ga er over nadenken. Dit is uniek, *  niemand hoeft er voor te betalen, want Zijn Liefde is gratis. Zoals die van een moeder voor haar kind.

Nunc, kijk toch naar deze wereld die aan het kapotgaan is omdat iedereen de PRAKTISCHE LEVENSWETTEN van G’d verwerpt. Onze binding met Zijn Natuur is nul komma nul.

Gooi die bijna 2000 jaar oude hersenspoeling toch de deur uit en laat de Geest van G’d je blik verruimen. Lees en spel het Oude Testament en wordt wijs.

Pfff, ik voel me nu of heb ik een marathon gelopen… :)

P.S. Jezus heeft de Wet nooit afgeschaft, maar Zijn autoriteit is voor jullie niet hoog genoeg? Wie moet er dan komen? Een Hemelse deurwaarder ofzo? Ik begrijp jullie dus echt niet...

En om ontopic te blijven: http://www.blueletterbibl...ords/3/1137527054-75.html

Daar staat J@hovah ( Engels: Jehovah ) in de grondtekst: THE EXISTING ONE ( G'd is 1 ) _/-\o_
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2006, 09:28:04 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Jezus, Paulus en de wet
« Reactie #3 Gepost op: januari 17, 2006, 09:07:00 pm »
Nog een kleine aanvulling:

Voordat de tsunami kwam, trok de zee zich terug.

Ik heb gehoord van een klein meisje die zo mensenlevens heeft gered, omdat ze dat pas op school had gehad. Dit soort van dingen hoort echter IEDER mens te weten, maar omdat we zero belangstelling hebben voor de Spelregels van G'd, zijn we blind en doof geworden.

Dat is ONZE schuld, niet die van Hem, Hij staat ieder moment klaar. Maar wie wil?...
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2006, 09:07:38 pm door Pier »

Nunc

• Bekijk profiel
Jezus, Paulus en de wet
« Reactie #4 Gepost op: januari 18, 2006, 12:18:40 am »

quote:

Pier schreef op 17 januari 2006 om 21:01:
[...]

Fout. Wetten gegeven aan Israël, maar ze gelden voor de gehele aarde en al wat leeft.
dus niet 'fout'. Wetten, gegeven aan Israël inderdaad. Ik deed geen uitspraken over of ze ook nuttig zijn voor anderen of niet, dus er valt niks als 'fout' aan te merken, aangezien ik er geen uitspraak over deed. Ik weet best wel dat de wetten nuttig zijn (ook de reinigingswetten, etc). Ze zijn alleen niet verplicht opgelegd aan ons, omdat wij niet onder dat oude verbond vallen. Van dat oude verbond waren ze de eis, maar voor ons zouden ze voorbeeld moeten zijn (wat helaas te weinig het geval is).

quote:

Staan ook positieve dingen in:

Maleachi 4
2 Maar voor u, die mijn naam vreest, zal de zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder haar vleugelen; gij zult uitgaan en springen als kalveren uit de stal.

Vrezen betekent rekening houden met.

Exodus 9
20 Wie onder de dienaren van Farao het woord des HEREN vreesde, liet zijn knechten en zijn vee in de huizen een toevlucht zoeken, 21 maar wie geen acht sloeg op het woord des HEREN, liet zijn knechten en zijn kudde op het veld blijven.

Dus er waren dingen voorzegd en enkele dienaren reageerden en troffen maatregelen.

Er staan inderdaad positieve dingen in, maar er wordt ook meermalen gesproken over de 'dag des Heren' waarop zondaren uitgeroeid worden, etc. Ben benieuwd wat je daar mee doet. Het staat in het boek waarvan je eerder aangaf dat het het enige waardevolle - door God gegeven - boek was.

quote:

Dus de Wet was goed, en dat bevestigt Paulus ook in zijn gedrag, hij is er nooit vanaf geweken. Maar zo heeft hij het niet aan de heidenen doorgegeven, en miljoenen mensen zijn hierdoor vroegtijdig gestorven in epidemieën e.d. Ik verwijs opnieuw naar genoemd boek.

Paulus heeft de heidenen niet verboden zich te houden aan spijs-wettten, etc. Wat Paulus wel vervloekt heeft, is de gedachte die bij sommigen (bij velen zelfs) opkwam, dat je als je maar perfect leefde via de Wet, dat je dan zo bij God zou kunnen komen. Het is jammer dat mensen na hem zijn waarschuwing tegen wetticisme veranderd hebben in een vrijbrief om het goede voorbeeld van de Wet in de wind te slaan. Daar hebben die mensen alleen zichzelf (en anderen) maar mee gehad.

quote:

Lees toch beter de Schrift: een mens hoeft niet volmaakt te zijn.

vanwaar nu weer dit commentaar? Mensen die de wet niet betrachten worden door God negatief geoordeeld. Dat kun je terugvinden in het OT. Het principe is dus kennelijk, dat je de wet zou moeten houden. Dat mensen dat in de praktijk niet kunnen is een ander verhaal. En dat God ons dan tegemoet komt met Zijn Genade is dan ook onze redding.

quote:

Sterker nog, G’d is dat ook niet in Zijn doen en laten, want als Hij gaat doden is dat een verkeerd voorbeeld en kun je verwachten dat de mens dat ook gaat doen.

?

Hoezo? Dat doden was de ultieme consequentie van zondig (tegen God) gedrag, waarop vantevoren als straf de dood was gezet. Dat lijkt mij geen 'verkeerd voorbeeld', maar gewoon consequent zijn, en duidelijk maken dat zondige daden niet gewenst zijn. Als het al als voorbeeld zou moeten werken, dan zou het juist moeten aangeven dat zondig/onrein handelen onjuist is.  Dat mensen dan zelf eigenwijs toch ook weer andere dingen gaan doen, is de schuld van die mensen.

quote:

Met G’d valt ook te praten en dan doet Hij iets niet of is zijn boosheid in veel mindere mate. En Hij heeft ook weleens berouw.

Exodus 32

14 En de HERE kreeg berouw over het kwaad, dat Hij gezegd had zijn volk te zullen aandoen.

Let op wat er in de grondtekst staat: *  TO BE SORRY.

Wat bedoel je hiermee?

quote:

De 100% eis is waanzin, een menselijk verzinsel door een VERKEERDE voorstelling van G’d. Want Hij is ( heb ik je al eerder proberen duidelijk te maken ) in de Natuur, en wij komen uit die Natuur. Naar Zijn beeld door Hem gemaakt in de baarmoeder. Lees de Schrift en versta nu toch eens!
God is de 'geheel Andere'. Hij zit niet in de 'Natuur'. De 'natuur' is een uiting van Zijn scheppingsdaden. In de natuur kunnen we iets zien van God's grootheid.

quote:

G’d vergeeft van HARTE:
.   Jes 1,18
    Komt toch en laat ons tezamen richten, zegt de HERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.

Deuteronomium 10
. 16 Besnijdt dan de voorhuid uws HARTEN en weest niet meer hardnekkig. 17 Want de HERE, uw God, is de God der goden en de Here der heren, de grote, sterke en vreselijke God, die geen partijdigheid kent noch een geschenk aanneemt; 18 die wees en weduwe recht doet en de vreemdeling LIEFDE bewijst door hem brood en kleding te geven.

De voorhuid van je HART besnijden, moeten jij en ik ZELF doen. Vraagt dus om een actie, zo van: ok Here G’d, ik wil uw wetten respecteren en er naar leven zo goed als ik kan.

mee eens, dat het actie van de kant van de mens vraagt, maar die actie is alleen mogelijk omdat God zelf genadig die mogelijkheid aanbiedt. Als God besluit dat '100%perfect' de enige optie is, dan kunnen wij nog zoveel doen met ons hart, maar het zal ons niet baten. God bepaalt de spelregels.

quote:

En jezelf niet het ONMOGELIJKE juk opleggen van 100% volmaakt zijn. En de vreemdeling hoeft nota bene maar zeer weinig wetten te houden. Vraag het de rabbijnen, je mag niet eens sabbat vieren, dat is uitsluitend voorbehouden aan G’ds volk. Maar het christendom heeft G’ds volk vertrapt, overal de schuld van gegeven en tienduizenden joden uitgemoord.

jaja... die tirade kennen we al.. 'het Christendom heeft...'. Lees alsjeblieft eens wat anderen hierover zeggen, en schrijf wat genuanceerder. Niet 'het Christendom heeft ..', maar 'mensen die dachten Christen te zijn, maar het Christendom perverteerden, deden ...'

quote:

Dus moet je OPHOUDEN om dat te willen en te wensen. Want het is een FOUTE gedachte.  Geef je over in de armen van een G’d die wil VERGEVEN ten allen tijde, ongeacht je zonden of hoe vaak het mis is gegaan.Je zegt het hier nota bene zelf: via GENADE.

Klopt: via Gods GENADE. En als God (bij monde van Jezus) aangeeft dat Zijn Genade vanaf dat moment VIA Jezus loopt, dan is dat dus waar ik me aan over moet geven.

quote:

En ik ben nu heel erg verbolgen, want kijk toch eens welke GENADE G’d aan ALLE mensen aanbiedt:

Jesaja 55 Het eeuwig verbond ( ja eeuwig, je leest het goed )

[1]    Kom, wie dorst heeft, hier is water; en allen die geen geld hebt, kom, koop koren en eet zonder geld, en drink wijn en melk *  zonder betaling.

3]    Buig uw oor en kom naar Mij, luister en u zult leven; een eeuwig verbond zal Ik met u sluiten, de gunstbewijzen die Ik aan David* heb gezworen.

Je mag alle gunstbewijzen ontvangen die de Here aan David heeft gezworen. Wordt ik stil van.  _/-\o_

Lees Jesaja 55 a.u.b. helemaal, een keer of wat. En ga er over nadenken. Dit is uniek, *  niemand hoeft er voor te betalen, want Zijn Liefde is gratis. Zoals die van een moeder voor haar kind.

Klopt, helemaal gratis, maar zoals je zelf ook al zei: Je moet je dan wel aan God overgeven. En ik ben van mening dat God die overgave VIA Jezus wil, omdat Hij dat bekend heeft gemaakt.

quote:

Nunc, kijk toch naar deze wereld die aan het kapotgaan is omdat iedereen de PRAKTISCHE LEVENSWETTEN van G’d verwerpt. Onze binding met Zijn Natuur is nul komma nul.

mee eens.

quote:

Gooi die bijna 2000 jaar oude hersenspoeling toch de deur uit en laat de Geest van G’d je blik verruimen. Lees en spel het Oude Testament en wordt wijs.

Het Christendom is geen 2000 jaar oude hersenspoeling. De enige 'hersenspoeling' die ik hier soms zie, is dat jij niet van het idee af lijkt te kunnen komen dat 'het Christendom' al die slechte dingen heeft gedaan. Het lijkt er niet in te willen, dat wat die mensen deden, helemaal niet strookt met het Christendom, maar dat het gewoon prutsers waren en verkrachters van het Christendom. Ik weet niet waarom je hier maar steeds weer op terug blijft komen, en het lijkt wel alsof het heel diep en persoonlijk zit, maar je blik en je oordeel worden echt een stuk zuiverder als je onderscheid gaat maken tussen wat mensen zeggen te zijn, en wat ze daadwerkelijk zijn (wat uit hun daden blijkt). Iemand kan 10000000 keer roepen dat ie Christen is, maar als hij/zij z'n volledig vertrouwen niet op Jezus stelt, en niet volledig probeert te leven naar wat de Here verlangt, dan betekenen al die 10000000 uitroepen NIKS.

quote:

Pfff, ik voel me nu of heb ik een marathon gelopen… :)

P.S. Jezus heeft de Wet nooit afgeschaft, maar Zijn autoriteit is voor jullie niet hoog genoeg? Wie moet er dan komen? Een Hemelse deurwaarder ofzo? Ik begrijp jullie dus echt niet...
kun je deze vraag nader uitleggen? Hoezo 'Zijn autoriteit voor jullie niet hoog genoeg?'

quote:

En om ontopic te blijven: http://www.blueletterbibl...ords/3/1137527054-75.html

Daar staat J@hovah ( Engels: Jehovah ) in de grondtekst: THE EXISTING ONE ( G'd is 1 ) _/-\o_

ik zal er als ik tijd heb, naar kijken.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Jezus, Paulus en de wet
« Reactie #5 Gepost op: januari 18, 2006, 09:40:18 am »
Deze discussie gaat mij te lang duren Nunc. En omdat ik ook al van plan was om helemaal te stoppen met discussieëren, laat ik het hierbij. Ik geloof dat alle mensen recht hebben op hetzelfde en daarom wil ik niet meer oordelen en ook niet kiezen voor 1 bepaald geloof. Alle mensen zijn even waardevol. Al wat leeft, doet er toe.

Dus hierbij trek ik al mijn (voor)oordelen in. :)

Groeten, Pier.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Jezus, Paulus en de wet
« Reactie #6 Gepost op: januari 18, 2006, 11:32:40 am »

quote:

Ik reageer toch maar even, want je hebt zo’n lange post gemaakt. Als eerste: heb je dat boek van Ben Hobrink gelezen? Zou een hoop uitleg en discussie schelen. Want er wordt wetenschappelijk aangetoond dat al die wetten toen en nu nut hebben.

quote:

Er staan inderdaad positieve dingen in, maar er wordt ook meermalen gesproken over de 'dag des Heren' waarop zondaren uitgeroeid worden, etc. Ben benieuwd wat je daar mee doet. Het staat in het boek waarvan je eerder aangaf dat het het enige waardevolle - door God gegeven - boek was.
Uitgeroeid ( zoals een pottenbakker met klei, want dat zijn we, doet ) lijkt mij oneindig veel beter dan eeuwig lijden.

quote:

Mensen die de wet niet betrachten worden door God negatief geoordeeld. Dat kun je terugvinden in het OT. Het principe is dus kennelijk, dat je de wet zou moeten houden. Dat mensen dat in de praktijk niet kunnen is een ander verhaal. En dat God ons dan tegemoet komt met Zijn Genade is dan ook onze redding.

Klopt, maar zoals ik het O.T. lees, vraagt G’d daar geen volmaaktheid.

quote:

God is de 'geheel Andere'. Hij zit niet in de 'Natuur'. De 'natuur' is een uiting van Zijn scheppingsdaden. In de natuur kunnen we iets zien van God's grootheid.

G'd zit (ook) in de natuur Nunc: in het onweer en ook in de baarmoeder waar Hij nieuwe mensen maakt. Die teksten had ik al eerder gegeven.

quote:

jaja... die tirade kennen we al.. 'het Christendom heeft...'. Lees alsjeblieft eens wat anderen hierover zeggen, en schrijf wat genuanceerder. Niet 'het Christendom heeft ..', maar 'mensen die dachten Christen te zijn, maar het Christendom perverteerden, deden ...'

Ok, sorry. Ik zal vanaf nu proberen niet meer te tiraderen. :)

quote:

Het Christendom is geen 2000 jaar oude hersenspoeling. De enige 'hersenspoeling' die ik hier soms zie, is dat jij niet van het idee af lijkt te kunnen komen dat 'het Christendom' al die slechte dingen heeft gedaan.

Ook hier trek ik het boetekleed aan. Zal in het vervolg dit proberen te vermijden.

quote:

kun je deze vraag nader uitleggen? Hoezo 'Zijn autoriteit voor jullie niet hoog genoeg?'

Als Jezus de Wet niet afschaft, hoort het christendom er ( in overleg met Joodse mensen ) rekening mee te houden toch?

P.S. En waarom reageer ik soms zo vreemd? Dat is omdat deze wereld en eigenlijk het hele Universum mij zeer ter harte gaat. Eeuwige straffen, daar heb ik slapeloze nachten door... Daarom kan en wil ik niet kiezen tussen al die religies. 1 Universele Waarheid voor iedereen in het gehele Universum en wellicht ook daarbuiten, daar wil ik voor gaan.

En om dat in te vullen kost mij tijd, strijd en wellicht vreemde denkfouten of denksprongen.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2006, 11:47:03 am door Pier »

Liudger

• Bekijk profiel
Jezus, Paulus en de wet
« Reactie #7 Gepost op: januari 18, 2006, 11:46:04 am »

quote:

Pier schreef op 17 januari 2006 om 21:01:
Pier, ik dacht dat het huidige Jodendom stelt dat de Wet alleen voor Joden geldt en dat niet-Joden zich alleen aan de Noachische geboden hoeven te houden.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Jezus, Paulus en de wet
« Reactie #8 Gepost op: januari 18, 2006, 11:49:35 am »
Klopt, maar om dat allemaal in 1 keer uit te leggen... Weet ik ook veel te weinig van.

Je hoeft als vreemdeling volgens sommige rabbijnen ook niet de sabbat te houden, dat schijnt zelfs verboden.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2006, 12:03:26 pm door Pier »

P. Strootman

• Bekijk profiel
Jezus, Paulus en de wet
« Reactie #9 Gepost op: januari 18, 2006, 01:03:01 pm »
Nunc,

Je schreef:' De enige weg tot God is zijn genade"
Of is het de Geest?

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Jezus, Paulus en de wet
« Reactie #10 Gepost op: januari 18, 2006, 02:04:44 pm »

quote:

Pier schreef op 18 januari 2006 om 11:32:
P.S. En waarom reageer ik soms zo vreemd? Dat is omdat deze wereld en eigenlijk het hele Universum mij zeer ter harte gaat. Eeuwige straffen, daar heb ik slapeloze nachten door... Daarom kan en wil ik niet kiezen tussen al die religies. 1 Universele Waarheid voor iedereen in het gehele Universum en wellicht ook daarbuiten, daar wil ik voor gaan.

En om dat in te vullen kost mij tijd, strijd en wellicht vreemde denkfouten of denksprongen.
Pier, de hele wereld gaat God nog meer ter harte dan je je voor kunt stellen. Wij kunnen en mogen God niet beoordelen op Zijn Rechtvaardigheid. Wat Hij doet dat is goed, ongeacht hoe wij daar over denken. Hij gaf ons een vrije wil (nam daarmee een enorm risico, maar voorzag de gevolgen daarvan en had Zijn Reddingsplan klaarliggen). Daarom moet je kiezen, en wanneer je niet kiest, heb je gekozen!
Alléén Gods Woord, de Bijbel is de WAARHEID! Een universele waarheid bestaat niet, dat is een leugen van satan. Alleen het verzoenend werk van onze Here Jezus Christus kan je redden. Enkel door geloof, uit genade! We kunnen zelf niets ter bewerkstelling van onze redding doen, het houden van geen enkel wetje/regeltje heeft daar ook maar enige invloed op.
In de Bijbel is God daar zeer duidelijk over, waarom kun je Hem niet op Zijn Woord geloven?

Wat heb jij overigens tegen het Nieuwe Testament? In het NT gaan veel beloften van het OT in vervulling, wat wil je nog meer?

Nunc

• Bekijk profiel
Jezus, Paulus en de wet
« Reactie #11 Gepost op: januari 18, 2006, 02:17:03 pm »

quote:

Pier schreef op 18 januari 2006 om 11:32:
[...]

Ik reageer toch maar even, want je hebt zo’n lange post gemaakt. Als eerste: heb je dat boek van Ben Hobrink gelezen? Zou een hoop uitleg en discussie schelen. Want er wordt wetenschappelijk aangetoond dat al die wetten toen en nu nut hebben.

Pier, ik geloof zo ook wel dat die wetten nut hebben. Ik heb er zelfs het volste vertrouwen in. Het zou pas uitleg en discussie schelen, als je iets beter oplet op wat ik schrijf. Ik deel namelijk gewoon je mening dat de wetten nuttig waren/zijn. (n.b. niet alle reinigingswetten lijken me in deze tijd nuttig, omdat we betere reiningingsmethoden hebben, maar da's een andere discussie).

quote:

(..knip..)

G'd zit (ook) in de natuur Nunc: in het onweer en ook in de baarmoeder waar Hij nieuwe mensen maakt. Die teksten had ik al eerder gegeven.

God is wel aanwezig in Zijn schepping, maar ik vind het gevaarlijk om over 'God zit in de natuur' te spreken (zeker als natuur dan ook nog eens een hoofdletter krijgt). God en natuur zijn niet hetzelfde. De natuur is iets wat geschapen is, God niet. Als ik een schilderij maak, dan kan een ander 'mij' zien in dat schilderij (mijn emoties, mijn ervaringen, mijn creativiteit, mijn expressies... ), maar ik zelf zit niet in dat schilderij.

quote:

(..knip..)
Als Jezus de Wet niet afschaft, hoort het christendom er ( in overleg met Joodse mensen ) rekening mee te houden toch?

Dat proberen orthodoxe christenen toch ook? Maar omdat de tijden anders zijn, is onze invulling van bv. de reinigingswetten anders. Wij zijn immers niet gebonden aan de vorm van zo'n wet. Sterker nog, we vallen niet onder dat verbond, dus we zijn sowieso niet gebonden aan die wetten. Maar we kunnen ze wel als voorbeeld nemen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat we de wetten letterlijk overnemen.

quote:

ik snap je bezorgdheid, maar je uit het zo nu en dan op een onnavolgbare wijze, en je reageert soms op dingen die er niet staan. Je werpt aantijgingen op tegen 'het Christendom' terwijl je probleem m.i. eigenlijk is met een aantal ziekelingen die het christendom geperverteerd hebben (en datzelfde probleem heb ik óók met hen).