over de nieuwe wereldvertaling (NWv)quote:
penguin1978 schreef op 29 januari 2006 om 16:49:Bij het lezen van het stuk geeft de auteur ook vaak de Willibrordvertaling en gaat ook in op de grondtekst, daarvan is het mogelijk zijn ongelijk aan te tonen. Ook geeft de auteur duidelijk de teksten weer van waaruit hij schrijft en deze zijn dus op te zoeken in elke andere vertaling en voor degenen die de grondtalen van de bijbel kennen in de grondtekst.
Dus ondanks dat de Nieuwe-Wereldvertaling misschien niet de meest geschikte is, zijn de aangehaalde teksten door de lezer op te zoeken in andere vertalingen of de grondtekst zodat een inhoudelijk beargumentering mogelijk blijft.
Zoals ik al aangaf.. het waren eerste opmerkingen/indrukken. Een bijbelvertaling, die
toevallig alleen gedragen wordt door juist die groep die probeert de punten te bewijzen die juist in die vertaling vaak anders zijn, maakt verdacht. Maar goed, ik ga verder met lezen, en gebruik gewoon de aan mij bekende vertalingen, en wellicht hier en daar de NWv, dus we zien wel.
over simpel en complexquote:
Luther ontdekte dat de mens uit geloof behouden werd en niet uit werken, dit lijkt me een zeer eenvoudige gedachte vanuit het geloof dat de bijbel het woord van God is en er zeer makkelijk uit te halen is ... toch leerde Kerk (RK in die tijd) eeuwen iets anders. De bewering van Luther was dus ook vele malen simpeler dan de beweringen van de Kerk.
je hebt gelijk, het is geen wet van meden en perzen. Maar het maakt mij wel argwanend, want de regel gaat vaak wel op, als het over ideologieen etc gaat.
quote:
Ook bij mijn onderzoek in India heb ik gemerkt dat er veel geld in het verleden is gegeven aan allerlei grote en complexere programma's waar weinig vooruitgang is geboekt en dat er met simpele ideeen en methoden veel meer te bereiken is. Mijn ervaring is dat de mens eerder moeilijk denkt, terwijl er vaak simpele antwoorden of oplossingen zijn.
Ik bedoelde meer 'theorieen' en 'ideologieen' etc. Daar blijkt toch vaak dat de werkelijkheid tegen-intuïtief in elkaar zit, en verder, dat het veel makkelijker is om van een lastige ideologie naar een simpele te ontwikkelen, dan andersom. De geschiedenis van het orthodoxe christendom laat dat zien (als we even de betwiste periode in kwestie achterwege laten). De beweging van lastige triniteit naar conceptueel simpelere varianten zie je vaak, maar andersom kan ik er zo snel geen enkele opnoemen.
Maar goed, het waren geen absolute wetten, maar wel punten die ik meeneem in deze discussie. De claim dat het eerst allemaal heel simpel was (zoals JH zeggen) en dat men het daarna moeilijk ging maken, komt op mij niet waarschijnlijk over, omdat het niet alleen 'moeilijk' gemaakt is, maar ook meteen tegen-intuïtief en paradoxaal. En om dezelfde reden dat zoiets nu mensen aan het twijfelen brengt, en moeilijk uit te leggen is, was het 2000 jaar geleden ook een groot probleem. Dus JH's claimen in feite de steen tegen de heuvel op rolde, zonder daar sterke aanwijzingen voor te hebben.
over de historische dataquote:
De auteur van de stukken waarin hij tegen de leerstelling van de triniteit pleit, geeft ook bronnen aan uit de geschiedenis en het lijkt me dat het niet onmogelijk moet zijn hier dan andere bronnen tegenover te zetten die het tegen deel bewijzen. Waarin dus blijkt dat de eerste christenen wel geloofden in God, bestaande uit de Vader, Jezus en de Heilige Geest.
klopt, en ik was al begonnen met de JH claim over Justin Martyr. De 'tegen'site claimde:
quote:
http://members.home.nl/t.library/dh/d03.htmJustinus Martyr, die omstreeks 165 G.T. stierf, noemde Jezus in zijn voormenselijke bestaan een geschapen engel die „verschilt van de God die alle dingen gemaakt heeft". Hij zei dat Jezus ondergeschikt was aan God en „nooit iets deed buiten hetgeen de Schepper . . . wilde dat hij deed en zei".
Wat ik tegenkwam in m'n korte zoektocht over wat Justin zei over Jezus was o.a. die hele lijst die ik citeerde (
http://www.bible.ca/H-trinity.htm). In die lijst zie ik o.a. dat Justin vindt dat Jezus als God geeerd moet worden. Verder dat God man werd, dat Christus als God bestond voor alle eeuwen, dat de Zoon op de tweede plek komt (dus vóór de Geest van God, die zelf uiteraard goddelijk is!), dat Jezus Christus het Woord van God is, en diens Macht. Verder dat Justin in z'n ene werk zegt dat christenen God alleen vereren (1e apologie, hfdst 16 & 17), maar in dat zelfde boek (hfdst 6) schrijft dat christenen ook de Zoon en de Geest van God vereren. Ook het gedeelte over de 'engel des Heren' gaat daar bij Justin over. Diens claim is tweeledig, namelijk dat de 'engel des Heren' de Christus is, en daarnaast dat (en dat kan je gewoon nalezen in het OT) de 'engel des Heren' nogal geregeld zonder onderscheid afgewisseld wordt met de Here zelf!
Maar ik ben zeker van plan om ook de andere kerkvaders na te trekken, en ik ben benieuwd of er meer 'citaten' ietsjes bezijden de waarheid blijken te zijn.
"Ik en de Vader zijn één"quote:
"Ik en de Vader zijn een", de bijbel schrijft ook dat christenen een moeten zijn en in het hogepriesterlijke gebed bidt Jezus: (joh. 18:11) En Ik ben niet meer in de wereld, maar zij zijn in de wereld en Ik kom tot U. Heilige Vader, bewaar hen in uw naam, welke Gij Mij gegeven hebt, dat zij één zijn zoals Wij.
dat zij een zijn zoals Wij ... Wij moeten een zijn zoals Jezus een is met de Vader, betekent als er 100 gelovigen zijn (uiteraard zijn dat er veel meer) dat deze mensen een 100-eenheid vormen? de verklaring van de auteur van het stuk tegen de triniteit beoordeel ik als aannemelijker dat het gaat om eenheid in streven eenheid om voor hetzelfde te gaan.
Het
zou kunnen, en op 1 tekst hangt niks. Maar ik zou toch ook willen aanstippen dat Paulus het over de gemeente van Christus
als één lichaam heeft! De beeldspraak die daar gebruikt wordt suggereert wel meer dan een 'we gaan er met z'n allen voor'. Een lichaam is een werkende functionele eenheid (met verscheidene onderdelen die samenwerken). In dat licht bezien kan het 'ik en de vader zijn één' heel goed trinitarisch zijn. Maar ik denk dat we deze losse uitspraak beide kanten op zouden kunnen zien.
Trinitarische tekstenDus laten we eens naar andere teksten kijken. Mijn (trinitarische) claim is, dat Jezus in de bijbel allerlei eigenschappen claimt die exclusief voor God zijn, en daarmaast specifiek naar voren komt als Woord of Wijsheid Gods.
Een inkoppertje is natuurlijk Johannes 1, maar dat is dan ook anders vertaald in de NWv. Maar wat dacht je van de tekst waarin Jezus zichzelf met de Wijsheid Gods gelijkstelt?
quote:
NWv - mat.23:34, luk.11:49
29 Wee U, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars! want GIJ bouwt de graven der profeten en versiert de herinneringsgraven der rechtvaardigen, 30 en GIJ zegt: ’Indien wij in de dagen van onze voorvaders leefden, zouden wij met hen geen deel hebben aan het bloed der profeten.’ 31 Daarom getuigt GIJ tegen UZELF dat GIJ zonen zijt van hen die de profeten hebben vermoord. 32 Welnu dan, maakt de maat van UW voorvaders vol. 33 Slangen, adderengebroed, hoe zult GIJ het oordeel van Gehenna ontvlieden? 34 Ziet, daarom zend ik profeten en wijze mannen en openbare onderwijzers tot U. Sommigen van hen zult GIJ doden en aan een paal hangen, en sommigen van hen zult GIJ in UW synagogen geselen en van stad tot stad vervolgen, (..)
47 Wee U, want GIJ bouwt de herinneringsgraven der profeten, maar UW voorvaders hebben hen gedood! 48 GIJ zijt stellig getuigen van de daden van UW voorvaders en toch stemt GIJ ermee in, want zij hebben de profeten gedood, maar GIJ bouwt [hun graven]. 49 Daarom ook heeft Gods wijsheid gezegd: ’Ik zal profeten en apostelen tot hen zenden, en sommigen van hen zullen zij doden en vervolgen, 50 zodat het bloed van alle profeten, dat vergoten is sinds de grondlegging der wereld, van dit geslacht geëist zal worden, (..)
Dit is voor mij toch een aardig overtuigend bewijs (n.b. uit de nieuwe wereldvertaling

) dat Jezus de Wijsheid Gods is. En aangezien God van eeuwigheid is, zo ook zijn Wijsheid/Woord.
Maar er zijn nog wel meer plekken waar dit gebeurt, maar meestal is het iets subtieler. Jezus merkt ergens op dat nu 'meer dan Salomo' hier is. Hij is dus wijzer dan de grootste wijze uit de joodse geschiedenis (mat.12:42/luk.11:31).
In Spreuken 8:35 is Gods Wijsheid aan het woord: "Want wie mij vindt, zal stellig het leven vinden en verkrijgt goede wil van Jehovah. 36 Maar wie mij mist, doet zijn ziel geweld aan; al degenen die mij intens haten, zij zijn het die werkelijk de dood liefhebben." (NWv). Dezelfde claim doet Jezus ook: Hij is het Leven. De Wijsheid in Spreuken 9:5 biedt brood aan om te eten, en Jezus claimt het brood des levens te zijn. Jezus is de 'weg', maar in Spreuken is de Wijsheid dat. Beiden brengen licht, beiden zijn medeschepper (spr. 3:19, joh.1). Jezus wordt door de evangelist Johannes duidelijk herkend als Gods Wijsheid.
Jezus doet ook dingen die alleen God kan doen, zoals
zonden vergeven (Luk 5:17-26/mat. 9:1-8)! En zomaar iemands zonden vergeven, is iets wat alleen God kan doen. Dat is ook precies de kritiek die de farizeeën hebben. Ze vinden het blasfemisch. Maar Jezus laat zien dat Hij het echt kan, door te laten zien dat Hij zijn Woorden in daden kan omzetten, en de man ook te genezen.
Jezus stilt de storm op het meer, een directe referentie naar Psalm 89 en 107, waar
God de woeste wateren stilt.
Jezus geeft kan dopen met de Geest van God (zo vertelt Johannes de doper ons, o.a. mat.3:11). Laat dit even tot je doordringen.... De Geest van God (/heilige Geest) naar believen kunnen uitdelen, is iets wat alleen God kan, het is immers Zijn Geest?!
Jezus kondigt aan (meermalen): "
En gij zult door allen gehaat worden om om Mijn naams wil" (mat. 10:22/24:9, mar.13:13 en elders). Dus niet: ze zullen omwille van God vervolgd worden, maar omwille van Jezus' naam! En wat profeteert Jesaja in hoofdstuk 66:5
"Hoort het woord des Heren, gij die voor zijn woord beeft. Uw broëders die u haten, die u verstoten om mijns naams wil, zeggen (..)".
In mar.13 heeft Jezus het over de werderkomst, en dan maakt hij de opmerking:
"Waakt dan, want gij weet niet, wanneer de heer des huizes komen zal". Jezus poneert zichzelf dus als de 'heer des huizes'.
Jezus noemt zichzelf de Goede Herder, terwijl het God zelf is, die in o.a. de psalmen als Goede Herder optreedt (ps.23 bv).
Jezus staat in de vergadering der jodenOf nog een heel indrukwekkende. Ooit wel eens afgevraagd wat dat rare gedeelte in johannes 10 betekent, waar Jezus zegt: "Gij zijt goden"?
quote:
joh.10 - NWv
31 Weer namen de joden stenen op om hem te stenigen. 32 Jezus antwoordde hun: „Ik heb U vele voortreffelijke werken van de Vader getoond. Om welke van die werken stenigt GIJ mij?” 33 De joden antwoordden hem: „Wij stenigen u niet om een voortreffelijk werk, maar om lastering, ja, omdat gij, hoewel gij een mens zijt, uzelf tot een god maakt.” 34 Jezus antwoordde hun: „Staat er niet in UW Wet geschreven: ’Ik heb gezegd: „GIJ zijt goden”’? 35 Indien hij degenen tegen wie het woord van God gericht werd, ’goden’ heeft genoemd, en de Schrift toch niet krachteloos gemaakt kan worden, 36 zegt GIJ dan tot mij, die door de Vader geheiligd en in de wereld gezonden werd: ’Gij lastert’, omdat ik heb gezegd: Ik ben Gods Zoon?
De joden hebben de aantijging (gods)lastering/blasfemie. Het wordt hier wat eufemistisch gezegd, maar er staat gewoon 'blasfemie'. Jezus claimde dus iets uitzonderlijks... maar wat? Maar kijk eens naar de situatie waarin Jezus zich bevindt, en de situatie die in de 82ste psalm geschetst wordt:
quote:
ps. 82 - nbg51 vertaling, NWv heeft ongeveer hetzelfde
God staat in de vergadering der goden,
Hij houdt gericht te midden der goden.
2 Hoelang zult gij onrechtvaardig richten,
en de goddelozen gunst bewijzen? sela
3 Richt de geringe en de wees,
doet recht de ellendige en de behoeftige,
4 bevrijdt de geringe en de arme,
redt hem uit der goddelozen hand.
5 Zij weten niets en begrijpen niets,
in duisternis wandelen zij rond;
alle grondvesten der aarde wankelen.
6 Wel heb Ik gezegd: Gij zijt goden,
ja, allen zonen des Allerhoogsten;
7 nochtans zult gij sterven als mensen,
als een der vorsten zult gij vallen.
8 Sta op, o God, richt de aarde,
want Gij bezit alle volken.
Jezus refereert niet voor niks naar deze psalm. Jezus claimt door deze referentie de positie van God in de psalm. Waar God in de vergadering van de de OT-elite staat en hen spottend aanklaagt, omdat ze faalt in de zorg voor de armen en die heult met de heidenen, staat Jezus in de vergadering van NT-elite. Eigenlijk komen de joden Hem aanklagen, maar door verwijzing naar deze psalm draait het perspectief 180 graden, en blijkt de elite ineens van Godswege (Jezus staat op Gods positie in de psalm) aangeklaagd. En dat komt hard aan, want ineens zien ze dat ze inderdaad heulen met de heidenen, dat ze onrechtvaardig zijn, etc. God oordeelt in de psalm spottend, dat hij de elite wel goden - benaming rechters in het OT- genoemd had, maar dat ze gefaald hebben en zullen sterven, en Jezus geeft zijn aanklagers hiermee de volle lading. Hij zet zich op de positie van de Allerhoogste!