quote:
Zijnkind schreef op 07 maart 2006 om 21:53:Ik kan niet veel zeggen over dit specifieke geval, Joepie. Maar heb je je wel bedacht hoeveel er overwonnen moet worden om weer iemand te (ver)trouwen als je eerder bedonderd bent? De belofte kon wel eens heel wat meer zeggenskracht hebben dan de eerste keer. Juist nu je weet waar je ja tegen zegt. Inclusief the darkside van het huwelijk.
Ik had deze nog niet gelezen, maar ik wil daar toch nog op antwoorden.
Ik weet hoeveel het je kost om iemand dan weer te vertrouwen.
Het mooie van onze naam voor het huwelijk (trouwen) is dat daarin het woord trouw zit.
En dat beloof je elkaar ook, dat je trouw zult blijven in goede maar ook in kwade dagen.
En als dan de kwade dagen komen dan is die belofte niet meer geldend?
Dan is het goed om inderdaad weer te leren
elkaar te vertrouwen.
Niet een ander, maar juist diegene die je trouw hebt beloofd.
Dat vraagt offers, en misschien wel veel uithoudingsvermogen, geduld, liefde, maar vooral geloofsvertrouwen. Vertrouwen dat wat God heeft samen gevoegd niet gescheiden mag worden en dat Hij dan ook zal helpen.
En soms, is er inderdaad geen andere weg dan te scheiden. Maar dan alleen als de ander volhard in de zonde van overspel. En dan nog alleen als degene die overspel pleegt niet anders wil dan scheiden. Dan moet je er wel in berusten, en heb je geen andere keus. Maar dan is het nog maar de vraag of er weer opnieuw getrouwd mag worden.
Het is namelijk niet een opdracht om te scheiden als één van de partners ontrouw is.
Want wat als de nieuwe partner je ook ontrouw is? Dan maar op naar de volgende?
Wat ik ook meemaak is dat er binnen de GKV ook gescheiden wordt op wereldse gronden.
We houden niet meer van elkaar, we hebben met elkaar een rot leven, we vechten de hele tijd, hebben altijd maar ruzie enz enz. Als er dan gescheiden wordt, laten wij het dan maar enkel houden op de reden van overspel. Waarbij ik dan blijf aantekenen dat het niet perse moet. Dat er ook altijd een weg van elkaar vergeven kan zijn. En opnieuw vertrouwen.