Auteur Topic: Bespaar jij?  (gelezen 7790 keer)

Does

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Gepost op: maart 21, 2006, 10:42:08 am »
Het is de laatste tijd zo duur geworden, naja dat is het al een tijdje, het boodschappen doen. Ik vraag me af of men wel eens iets laat liggen in de supermarkt dat men toch wel erg graag wil hebben.

Ik ga zelf vaak naar de superdeboer en als je wilt besparen is dat een lastige zaak, het is ook de enige winkel op loopafstand bij mij, dus dat is een beetje jammer. Aangezien ik weinig tijd heb vaak of superlui ben ben ik dus genoodzaakt die winkel op te zoeken.

Ik bespaarde eerst heel erg op mijn drinken, had wat lege flessen en daar gooi ik dan siroop in. Koop nu steeds vaker Cola, en dan wel Coca Cola (das ook geen besparen meer.. 1,50 per fles incl. statiegeld!). Op eten ga ik sowieso niet besparen, dat vind ik zonde. Ik bespaar wel eens met het kopen van een pizza ipv een 3 sterrenmaaltijd met vlees, aardappeltjes en groente.. besparing is ook miniem maar ok. :Y)

Ik koop ook nooit kratten bier, of ik moet een feestje hebben. Ik koop gewoon altijd losse flesjes of blikjes, dus daar bespaar ik ook niet echt op want een heel krat ben je goedkoper mee uit op de iets langere termijn.

Ik ben eigenlijk nog niet eens zo gierig als dat ik soms handel.. :o  :w
Live vanuit de luie stoel

Major Babe

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #1 Gepost op: maart 21, 2006, 11:48:26 am »
Haha.

Volgens mij is dit een probleem waar je niet aan kunt doen, mits je een grote vriezer en koelkast hebt. En...niet te vergeten, een auto! Dat is altijd wel erg handig bij het besparen op boodschappen.
Ach besparen is nog wel te doen, een week geen duur eten ofzo, of eens wat vaker bij iemand eten, samen eten, what ever.
Maar sparen dan...moet je eens kijken wat er over blijft aan het einde van de maand...

;)
zo als ijzer zich zich scherpt aan ijzer, zo scherpt de ene mens zich aan de ander.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #2 Gepost op: maart 21, 2006, 12:22:41 pm »
Wij hebben een Dirk, en die is het dichtst bij. Dat bespaart dus al vanzelf een boel. Ik kies niet de goedkoopste producten uit: de rijst is bijv van Silvo, niet de goedkope surinaames of amerikaanse rijst. Vlees en groente zijn bij de Dirk evengoed duur, dus kip, rundvlees en groenten haal ik bij de turkse toko die 20 meter verderop zit. Ik koop bij voorkeur vlees dat in de aanbieding is, en dat gooi ik dan in de diepvries. Soms loop ik over de ten Kate markt, dat scheelt ook wel, maar daar ga ik meestal niet speciaal heen (8 minuutjes fietsen). Ik haal ook wel vlees bij de KEMA, een erg goedkope slager, niet altijd even mooi vlees, maar dat merk je toch niet als je je kip of hamlapje door de saus snippert.  Aan de andere kant hebben we wel elke dag 'genoeg' vlees. Kruiden haal ik ongeveer 1x per jaar bij een surinaamse toko die op 5 minuten fietsen zit: je betaalt net zoveel voor een silvozakje kruiden terwijl daar misschien maar 10% inzit van wat je bij zo'n surinamer krijgt. Dit jaar wil ik experimenteren met eigen gekweekte verse kruiden: lijkt mij leuk! Kortom: voor het eten zijn we met z'n 2en ongeveer 50-60 euro per week kwijt (geen idee of dit erg weinig of veel is).

Ik heb wel enig last van schuldgevoel: door alles redelijk makkelijk en goedkoop te doen koop ik erg weinig eco- en biogroenten en -vlees. Dat zou ik toch wat meer willen doen, omdat ik geloof dat dat uiteindelijk beter is voor het milieu.

Verder besparen we een beetje op gas: in de zomer gaat de waakvlam vd kachel uit, in de winter staat de thermostaat zelden hoger dan 17 graden (warme trui scheelt zo 2 graden). Ik laat lampen niet langer branden dan nodig is. We hebben een koffiezetapparaat dat de koffie in een thermoskan zet: scheelt behoorlijk in de kosten voor het warmhoudplaatje. Ik bespaar niet op water: douchen doe ik zo lang als ik wil. Ik draai geen halve wasjes, maar kies niet voor het zuinigste programma (want dan blijven er te vaak zeepvlekken in de kleren).

Een auto hebben we niet: dat vinden we idd weggegooid geld. Het OV is hier goed genoeg, en met de fiets ben je binnen Amsterdam sneller dan met de auto. Wel gaan we straks allebei motorrijden. Dus als we met z'n 2en een weekendje weggaan, zijn we uiteindelijk wrsch minstens zoveel aan benzine kwijt als met een kleine auto. Maar voor woon-werk verkeer is een motor natuurlijk veel goedkope dan een autootje. Komt daar debesparing op de verzekering en belasting nog bij.
Tot nu toe hebben we ook bespaard op vakanties: we zijn vooral wezen liften :).

Maar hoort zo'n onderwerp niet beter in GC, of snap ik nu iets niet  :+   O-)  ?
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2006, 12:23:25 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #3 Gepost op: maart 21, 2006, 12:31:07 pm »

quote:

elle schreef op 21 maart 2006 om 12:22:
 Kortom: voor het eten zijn we met z'n 2en ongeveer 50-60 euro per week kwijt (geen idee of dit erg weinig of veel is).

Volgens het nibud is een 2-persoonshuishouden € 4,73 pppd kwijt, dus € 66,22 per week als je alle dagen thuis eet.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #4 Gepost op: maart 21, 2006, 12:36:29 pm »
die nibud-prijzen zijn zo te zien exclusief schoonmaakmiddelen. Die zitten er bij mij wel in (oja: we besparen ook op schoonmaken :*) ). Dan zijn wij dus kennelijk best goedkoop uit. Lang leve de turk! En de Dirk natuurlijk :).

Macguinness

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #5 Gepost op: maart 21, 2006, 12:37:56 pm »

quote:

Does schreef op 21 maart 2006 om 10:42:
 ...of superlui ben ben...

Luiheid is funest voor besparing.

Hoe ik bespaar? Ik kom ook regelmatig bij super de boer en albert heijn, opzich hoeft dat niet altijd duur te zijn, de eigen merk artikelen zijn vaak best okay, ik kocht bijvoorbeeld altijd Gilette scheergel, totdat ik ineens scheergel van het super-merk zag staan, ik moet zeggen dat het prima scheert, geen klachten, en het scheelt aanzienlijk in de prijs, en zo zijn er een heleboel dingen waarvan het mij niet uitmaakt of het van een merk is of niet: tandenborstels, tandpasta, keukenrollen, allesreiniger etc. *

En even regelmatig bij de Aldi of Lidl naar binnen stappen, je hebt daar een kar vol boodschappen voor een fraktie wat je bij de Albert Heijn of Super betaalt, groente en fruit is daar bijvoorbeeld prima.

Minder met de auto weg scheelt ook enorm, een aantal maanden geleden had ik mijn tank helemaal leeggereden, ik moest 70 euro betalen bij de kassa, en toen dacht ik: waar ben ik afgelopen tijd eigenlijk met de auto naar toe gegaan? Het bleken allemaal stadsritjes te zijn waar ik ook wel op de fiets of lopend had heen gekund, dus dacht ik: ik laat de auto gewoon eens wat vaker staan, en dat bevalt me prima, en het is nog beter voor m'n conditie ook, ik heb nu twee maanden niet meer getankt. (het scheelt ook dat ik mijn auto een paar keer uitgeleend heb en dat ze zo aardig waren om de tank even vol te gooien.  :) )

Gewoon even wat bewuster inkopen doen en opletten wat in de aanbieding is. :Y)

*Eigen merken inkopen geld niet voor zuivelprodukten  :+
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2006, 12:42:08 pm door Macguinness »

Macguinness

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #6 Gepost op: maart 21, 2006, 12:44:07 pm »

quote:

elle schreef op 21 maart 2006 om 12:22:
 ...Dit jaar wil ik experimenteren met eigen gekweekte verse kruiden...
Het klooster in gaan scheelt ook enorm.  :+

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #7 Gepost op: maart 21, 2006, 12:45:26 pm »
Voor mij is de dichtstbijzijnde winkel een Aldi. Merk dat ik idd behoorlijk wat minder geld daar kwijt ben dan eerder in de Jumbo en de Edah, waar ik eerst naar toe ging (toen ik niet zo dicht bij een Aldi woonde). Voor dingen waar ik bij de Aldi slecht terecht kan ga ik een enkele keer naar de Edah. En soms, als ik vergeten ben om melk te halen en het al laat is, ga ik naar de AH aan de andere kant van de Maas. Die is tot 22.00u open. Maar ik neem wel altijd de goedkoopste melk uit pak (die jerrycans geven zo'n nare nasmaak, vind ik...)
Bewust besparen doe ik niet, ik zorg alleen dat ik rond kan komen van het geld dat ik heb, dus dan moet je wel de goedkopere dingen doen of dingen laten staan....
computerfout: een vreemde een in de byte

Macguinness

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #8 Gepost op: maart 21, 2006, 12:48:30 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 21 maart 2006 om 12:45:
 ...Maar ik neem wel altijd de goedkoopste melk uit pak...
http://www.mediawatchers.nl/smileys/nono.gif

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #9 Gepost op: maart 21, 2006, 01:05:45 pm »

quote:

Macguinness schreef op 21 maart 2006 om 12:37:
En even regelmatig bij de Aldi of Lidl naar binnen stappen, je hebt daar een kar vol boodschappen voor een fraktie wat je bij de Albert Heijn of Super betaalt, groente en fruit is daar bijvoorbeeld prima.
Prima? Dat zijn nou juist de dingen die ik nooit zou willen kopen bij de Aldi, en dat hoor ik van meer mensen! Chocola schijtnw el lekker te zijn
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Macguinness

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #10 Gepost op: maart 21, 2006, 01:11:46 pm »

quote:

Zwever schreef op 21 maart 2006 om 13:05:
[...]

Prima? Dat zijn nou juist de dingen die ik nooit zou willen kopen bij de Aldi, en dat hoor ik van meer mensen! Chocola schijtnw el lekker te zijn
Sinaasappelen, witlof, broccoli, uien, aardappelen, kiwi's, bananen, peren, paprika's, ijsberg sla, komkommers, champions zijn echt prima bij de Aldi, niks mis mee.  d:)b

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #11 Gepost op: maart 21, 2006, 01:18:44 pm »
Aldi en Aldi is 2. Groentekwaliteit en -assortiment verschilt nogal per vestiging of regio.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #12 Gepost op: maart 21, 2006, 01:23:10 pm »
Ik zie ook niet in waarom je geen groente of fruit bij de aldi zou halen. Maar de Aldi is 3 minuten fietsen en maar in een paar dingen goedkoper dan de dirk, dus daar kom ik niet vaak.

Ik 'rantsoeneer' trouwens wel. Voor vlees dat ik door een saus gooi geef ik maximaal 1 euro 25 uit voor 2 personen (op zondag wordt niet gerantsoeneerd. We hebben afgelopen zondag zitten schransen in draadjesvlees :9 d:)b ). Groente mag oplopen tot 2 euro, maar dat haal ik meestal niet omdat ik door een pot saus meestal hooguit een ui, paprika en/of prei gooi. En een blikje ananas door de zoet-zure saus. Aardappels, pasta of rijst kost in verhouding te weinig om daarop te bezuinigen, terwijl het eten vaak veel lekkerder wordt als je een kwalitatief goede basis hebt.

Macguinness

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #13 Gepost op: maart 21, 2006, 01:29:42 pm »

quote:

Pooh schreef op 21 maart 2006 om 13:18:
Aldi en Aldi is 2. Groentekwaliteit en -assortiment verschilt nogal per vestiging of regio.
Groenten en fruit op de markt halen, dat scheelt ook enorm, maar ja, je moet er wel weer speciaal voor heen en er staan vaak lange rijen.  }:|

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #14 Gepost op: maart 21, 2006, 01:35:07 pm »

quote:

Does schreef op 21 maart 2006 om 10:42:
(...)
Ik bespaarde eerst heel erg op mijn drinken, had wat lege flessen en daar gooi ik dan siroop in. Koop nu steeds vaker Cola, en dan wel Coca Cola (das ook geen besparen meer.. 1,50 per fles incl. statiegeld!).
Dom dom :). Ik drink idd altijd ranja, maar ik hou dan ook niet heel erg van cola of andere prik. Van 1 fles siroop van nog geen 1.50 maak je makkelijk 7 liter drinken. Daar kunnen de dubbelfrisachtigen van 45 ct per liter niet tegenop.
Verder niet teveel alcohol drinken idd, of je het nu per flesje of per krat haalt. Nadeel van mannen is alleen dat als er alcohol in huis is, dat ook genuttigd wordt  }:| . Bier op voorraad voor evt gasten werkt dus niet zo als je ook op alcohol wilt bezuinigen.

Tip van het nibud: Doe geen boodschappen met een lege maag. Dan heeft u de neiging om veel meer in te slaan.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2006, 02:32:37 pm door elle »

HaJee

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #15 Gepost op: maart 21, 2006, 02:25:16 pm »
Ranja is echt vreselijk. Tip van de dag: Drink meer water.

Ik koop veel bij de Lidl, en voor de rest Jumbo of Edah. Waar niet op bespaard wordt is de boter, dat moet om de een of andere reden altijd Blue Band Goede Start of zoiets zijn. Mij maakt het niet uit, maar ja, bij sommige dingen heb je niet alleen voor het zeggen. ;)
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Ulysses

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #16 Gepost op: maart 21, 2006, 02:56:23 pm »
Ik heb hier vlakbij een Boni en een AH. Bij de AH werk ik, en daar krijg ik ook 10% personeelskorting, die ook nog eens op mijn spaarrekening wordt gestort. Een ideale situatie, waardoor ik niet naar andere supermarkten hoef, die eventueel goedkoper zouden zijn. Wel bespaar ik bij sommige artikelen op merken, Euroshopper producten zijn goedkoop en meestal prima. Frisdrank, bier en chips bezuinig ik niet op, gewoon de A-merken. Aardappels, vlees en groente haal ik wel meestal uit de aanbieding. En dingen als wasmiddel, tandpasta etc. koop ik meestal van AH-huismerk, goedkoper dan de A-merken, maar goede kwaliteit. Ik eet de hele dag door trouwens brood, dat bespaart enorm op koekjes, chips en dat soort dingen.. Al beleg ik dat brood dan wel weer met lekkere kaas- en vleeswaren...  8)
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #17 Gepost op: maart 21, 2006, 03:27:12 pm »

quote:

HaJee schreef op 21 maart 2006 om 14:25:
Waar niet op bespaard wordt is de boter, dat moet om de een of andere reden altijd Blue Band Goede Start of zoiets zijn.

Dat is geen boter. Dat is plantaardige imitatiemeuk. Boter is boter en maken ze van melk. Melk komt van een koe. Niet uit een plant. Bah.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2006, 03:27:40 pm door Pooh »

Macguinness

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #18 Gepost op: maart 21, 2006, 04:07:53 pm »

quote:

Pooh schreef op 21 maart 2006 om 15:27:
... Melk komt van een koe. Niet uit een plant. Bah...
Of van een zeehond, maar dat is wel veel vetter.  B)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #19 Gepost op: maart 21, 2006, 04:09:31 pm »
Dan kun je daar vast lekkere boter van maken.

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #20 Gepost op: maart 21, 2006, 04:17:37 pm »
kan je ook boter karnen van moedermelk?
Ik heb een heel dikke zwangere reformatorische buurvrouw en...nou ja goedkoop is het dus wel.
Maar smaakt "ut".
P de Mooij

Zijnkind

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #21 Gepost op: maart 21, 2006, 04:35:31 pm »
Koeiemelk is ook "moedermelk" ;).

* Zijnkind bezuinigd niet op de dagelijkse boodschappen.
Af en toe let ik op reclame of koop ik een huismerk. Maar de grote bezuinigingen haal ik vooral door nauwelijks nog "luxe" artikelen (dvd/cd, apparatuur, planten, meubels, etc..) aan te schaffen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Macguinness

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #22 Gepost op: maart 21, 2006, 05:09:02 pm »

quote:

Clint schreef op 21 maart 2006 om 16:17:
Ik heb een heel dikke zwangere reformatorische buurvrouw en...nou ja goedkoop is het dus wel.
Maar smaakt "ut".
Hoe lang is de lactatieperiode van een vrouw?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #23 Gepost op: maart 21, 2006, 05:15:44 pm »
Dat kun je heeeel lang rekken (in de bijbel werd een kind vaak gespeend na 2-4 jaar), maar na verloop van maanden wordt de melk kwalitatief beduidend minder (naar het schijnt, heb er geen ervaring mee ;) )...

Macguinness

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #24 Gepost op: maart 21, 2006, 05:18:54 pm »
De lactatieperiode van een koe is 333 dagen, de kwaliteit van de melk is aan het einde idd minder, het wordt dan weer tijd voor een nieuw kalfje, dus zolang een vrouw maar kinderen blijft krijgen ben je verzekerd van kwaliteitsmelk.
zomers geven koeien ook meer melk. :+

Clint

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #25 Gepost op: maart 21, 2006, 06:24:28 pm »
Als het zo lang gaat duren begin ik dus een christelijke kaaswinkel.
P de Mooij

cyber

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #26 Gepost op: maart 21, 2006, 06:31:34 pm »
Ik bespaar ook op winkelen, het is een doelloos gedoe om langs alle winkels te lopen.
En 1 x per week doe ik de boodschappen.

En spaarlampen in huis natuurlijk   :P

Clint

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #27 Gepost op: maart 21, 2006, 06:45:28 pm »
Tips van Clint

Gebruik wc papier aan twee kanten
Draag sokken ook binnenstebuiten (gaat ook op voor onderbroeken)
Poets in de ochtend je boven en avond je ondergebit
Huil enkel uit 1 oog
Laat winden in een vuilniszak en gebruik deze als hij vol is voor de BBQ aan te steken
Door je kop kaal te scheren spaar je shampoo en kapperskosten uit.
Schaf seks af (gebruikt te veel energie)
Heb je meerdere honden (teckels zoals wij) steek dan de snuit van de ene in het gat van de ander. Enkel de voorste hond te eten geven de rest recyclet.
Spreek nooit met consumptie (zonde van speeksel)
Tank niet meer dan 25 euro (dan stijgen de prijzen niet meer aan de pomp).
Ga vroeg naar de kerk en blijf zo lang mogelijk (thermostaat thuis wel laag zetten tijdens je afwezigheid)

Succes ermee.
P de Mooij

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #28 Gepost op: maart 21, 2006, 07:16:36 pm »
Tank niet meer dan 25 euro? Als ik ergens euro's kon tanken zou ik het niet bij 25 laten :*).

j@f@

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #29 Gepost op: maart 21, 2006, 07:37:31 pm »

quote:

Clint schreef op 21 maart 2006 om 16:17:
Maar smaakt "ut".
Wat heeft reformatorisch hier mee te maken?

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #30 Gepost op: maart 21, 2006, 07:54:26 pm »
Nee, ik let totaal niet op prijzen. Wat ik nodig heb gooi ik in mijn mandje. Besparen doe ik dus nooit echt. Bij keuze van supermarkt let ik meer op de keuze van aanbod dan de prijs.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

j@f@

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #31 Gepost op: maart 21, 2006, 07:58:09 pm »
Ik let niet echt op prijzen. Mijn supermarkt is sowieso al goedkoop, dat is Boni supermarkt.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2006, 08:10:17 pm door j@f@ »

Does

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #32 Gepost op: maart 21, 2006, 08:09:08 pm »
Het is "sowieso". Dat heeft Ballie mij een keer geleerd. ;)

j@f@

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #33 Gepost op: maart 21, 2006, 08:11:49 pm »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #34 Gepost op: maart 21, 2006, 09:40:12 pm »
Ik bespaar ook op winkelen, namelijk door het niet te doen en mijn middageten in het bedrijfsrestaurant te kopen. Scheelt heel wat tijd :) .

[edit]
De rest van de boodschappen worden voor me gedaan 8) . Verder bezuinig ik nergens op, gezien mijn financiële situatie is daar op dit moment namelijk geen enkele reden toe.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2006, 09:43:05 pm door Harm »
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Clint

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #35 Gepost op: maart 21, 2006, 10:42:49 pm »
Refomoedermelk is dikker en bovenal "zwaarder".

En Elle: Ik vind je een grappige kijk hebben op mijn 25 euro getank.

Hug voor Elle (kleintje dan)
P de Mooij

Does

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #36 Gepost op: maart 22, 2006, 12:05:54 am »
Doe mij toch maar gewoon melk van campina, volle melk dan wel te verstaan!

Marloes

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #37 Gepost op: maart 22, 2006, 10:45:17 am »
Moedermelk bevat te weinig caseine om er goede kaas/boter van te kunnen maken :) (is wel eens geprobeerd, maar je hebt erg veel melk nodig voor een erg klein kaasje). Wil je zuinig zijn dan kun je misschien beter doen zoals in Nieuw Guinea: varkentje aan de borst vetmesten en dan slachten. ;)

Wij halen de boodschappen bij AH, Jumbo en Dekamarkt.. bezuinigen doen we nu ff niet, de keuken is nog niet af (hopelijk dit weekend) dus we eten magnetronmaaltijden.. en daarop bezuinigen doe ik mezelf echt niet aan. :+

o, en de lactatieperiode is bij sommige stammen langer.. nl tegen de 15 jaar :) Als de jongens dan van de eerste jacht terugkwamen en moe waren mochten ze nog een keer bij hun moeder drinken om bij te komen, daarna waren ze 'man'. :) En daar was het niet ongebruikelijk als oma's hun kleinkinderen voedden bij 't oppassen.
Elle, het gemiddelde ligt/lag in veel landen op 4 jaar, vaak stoppen ze dan rond de 6 jaar wel (melktanden maken plaats voor volwassen gebit). Melk wordt voor het kind niet kwalitatief minder, wel geconcentreerder omdat-ie gewoonlijk steeds minder gaat drinken. Maar jij zult het vast niet meer lekker vinden. :D
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2006, 10:57:50 am door Marloes »
[Prediker 7:29]

Macguinness

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #38 Gepost op: maart 22, 2006, 11:19:45 am »

quote:

Harm schreef op 21 maart 2006 om 21:40:
Ik bespaar ook op winkelen, namelijk door het niet te doen en mijn middageten in het bedrijfsrestaurant te kopen. Scheelt heel wat tijd :) .

[edit]
De rest van de boodschappen worden voor me gedaan 8) . Verder bezuinig ik nergens op, gezien mijn financiële situatie is daar op dit moment namelijk geen enkele reden toe.
Wat een luxe zeg! Dan geef je zeker ook veel aan goede doelen?  :+

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #39 Gepost op: maart 22, 2006, 11:20:31 am »
Oja, daar besparen we ook op :+.

Macguinness

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #40 Gepost op: maart 22, 2006, 11:30:45 am »
Arme derde wereld. ;(

Reintje

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #41 Gepost op: maart 24, 2006, 04:03:42 pm »
Leuk onderwerp.

Wij besparen op water, door te douchen in een cementkuip (tevens bad voor de kinderen). En ja, dat gaat dan emmertje voor emmertje na een stoelgang door het toilet. Zal overigens wel minder worden nu er ook eindelijk een toilet beneden is.

Gelukkig is de Aldi hier de dichtstbijzijnde winkel, het is wel zuiniger als ik boodschappen doe in plaats van manlief, die heeft een voorliefde voor (fruit uit) Israel (niet bij de Aldi verkrijgbaar). Wel heerlijke grapefruits overigens. En de chocolade van de Aldi is de allerlekkerste en die eet je per reep (is wel duur want na een tijdje en drie zwangerschappen heb je toch grotere kleren nodig).

Kleding voor de kinderen: tot ze naar schoolgaan alles aannemen wat je krijgt. Hoef je bijna niets zelf te kopen. Daarna af en toe, er wordt hele acceptabele kinderkleding in zakken van zussen, schoonzussen en dergelijke doorgegeven. 't Is hier wel een beetje blijven stagneren, maar ja, stel dat we nog een kindje krijgen...

Oh, en onze melk was altijd goedkoper dan in de winkel, maar nu heeft de Aldi de prijs een cent onder onze prijs gegooid. Maar wij hebben verse melk, direct van de boerderij, en dus gratis slagroom.  ;)

Macguinness

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #42 Gepost op: april 08, 2006, 05:45:21 pm »
Als mijn berekening klopt dan heb ik afgelopen jaar 50 euro per maand te veel betaald voor gas en licht.  :)

Wat een paar tochtstrippen wel niet kunnen doen :P

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #43 Gepost op: april 09, 2006, 10:55:14 pm »
Begrijp ik goed dat een koe dan zo om het jaar de buik vol heeft?

Men kan voor goeie koop producten ook de boer op, dat scheelt al snel 50% op een kilo. Op de markt is een daalder een gulden waard, maar daar rekenen ze ook al niet meer met ponden.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Macguinness

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #44 Gepost op: april 10, 2006, 12:43:01 am »

quote:

Het is de bedoeling dat een koe ieder jaar een kalfje krijgt om de melkproduktie op peil te houden

quote:

Ongeveer 6 weken voordat de koe een kalf krijgt, wordt de koe "drooggezet".
Het uier van de koe kan dan de laatste weken zich zo voorbereiden op een nieuwe lactatieperiode.
Bron:ergens op het wereldwijdeweb

joepie

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #45 Gepost op: april 10, 2006, 05:43:18 pm »

quote:

Clint schreef op 21 maart 2006 om 18:45:
Tips van Clint

Schaf seks af (gebruikt te veel energie)

Succes ermee.

Slecht advies!
Als je seks hebt ga je eerder naar bed, krijg je het vanzelf al warm, en ga je snel lekker slapen. Het kost geen energie maar bespaart energie!

Maar wij besparen aardig. We kwamen vier jaar terug in de apartement wonen en verbruiken nu nog maar een kwart aan energie van het eerste jaar.
Vraag me niet hoe, ik snap er ook niets van.
Maar ons waterbed staat weinig aan. Ook in de winter alleen om even op te warmen maar daarna gewoon uit. Vanaf eind april tot begin november helemaal niet.
Overal spaarlampen, deuren elke keer sluiten, wassen in het goedkope tarief, zo ook de strijk. De meeste boodschappen haal ik bij de aldi, maar ik koop wel alleen als het ook lekker is. Dus ik ga niet iets kopen omdat het goekoper is, want mijn ervaring is dat ze het dan gewoon niet willen. Dus het mag goedkoper zijn maar dan ook wel lekker.
En dat is het meestal wel van de Aldi.

Ulysses

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #46 Gepost op: april 10, 2006, 06:33:32 pm »
Het goedkope tarief is toch in het weekend en door de week na 11 uur 's avonds?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

joepie

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #47 Gepost op: april 10, 2006, 07:24:52 pm »

quote:

Ulysses schreef op 10 april 2006 om 18:33:
Het goedkope tarief is toch in het weekend en door de week na 11 uur 's avonds?

JA, tenminste als je een dubbeltarief meter en aansluiting hebt.

Over het algemeen bepaald de netbeheerder dat. Er zijn dus ook plaatsen waarbij het al om negenuur sávonds ingaat. Dat kun je zo nakijken op de site ven je energie leverancier.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #48 Gepost op: april 10, 2006, 09:08:45 pm »
* AVee heeft net 17:36 minuten gebeld voor 0,- euro. Hoor ik nu ook bij de bespaarders?
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Marloes

• Bekijk profiel
Bespaar jij?
« Reactie #49 Gepost op: april 10, 2006, 09:11:15 pm »
Ik bel altijd gratis naar vaste telefoonnummers :) (tiscali adsl met telefonie)
[Prediker 7:29]