Wij hebben een Dirk, en die is het dichtst bij. Dat bespaart dus al vanzelf een boel. Ik kies niet de goedkoopste producten uit: de rijst is bijv van Silvo, niet de goedkope surinaames of amerikaanse rijst. Vlees en groente zijn bij de Dirk evengoed duur, dus kip, rundvlees en groenten haal ik bij de turkse toko die 20 meter verderop zit. Ik koop bij voorkeur vlees dat in de aanbieding is, en dat gooi ik dan in de diepvries. Soms loop ik over de ten Kate markt, dat scheelt ook wel, maar daar ga ik meestal niet speciaal heen (8 minuutjes fietsen). Ik haal ook wel vlees bij de KEMA, een erg goedkope slager, niet altijd even mooi vlees, maar dat merk je toch niet als je je kip of hamlapje door de saus snippert. Aan de andere kant hebben we wel elke dag 'genoeg' vlees. Kruiden haal ik ongeveer 1x per jaar bij een surinaamse toko die op 5 minuten fietsen zit: je betaalt net zoveel voor een silvozakje kruiden terwijl daar misschien maar 10% inzit van wat je bij zo'n surinamer krijgt. Dit jaar wil ik experimenteren met eigen gekweekte verse kruiden: lijkt mij leuk! Kortom: voor het eten zijn we met z'n 2en ongeveer 50-60 euro per week kwijt (geen idee of dit erg weinig of veel is).
Ik heb wel enig last van schuldgevoel: door alles redelijk makkelijk en goedkoop te doen koop ik erg weinig eco- en biogroenten en -vlees. Dat zou ik toch wat meer willen doen, omdat ik geloof dat dat uiteindelijk beter is voor het milieu.
Verder besparen we een beetje op gas: in de zomer gaat de waakvlam vd kachel uit, in de winter staat de thermostaat zelden hoger dan 17 graden (warme trui scheelt zo 2 graden). Ik laat lampen niet langer branden dan nodig is. We hebben een koffiezetapparaat dat de koffie in een thermoskan zet: scheelt behoorlijk in de kosten voor het warmhoudplaatje. Ik bespaar niet op water: douchen doe ik zo lang als ik wil. Ik draai geen halve wasjes, maar kies niet voor het zuinigste programma (want dan blijven er te vaak zeepvlekken in de kleren).
Een auto hebben we niet: dat vinden we idd weggegooid geld. Het OV is hier goed genoeg, en met de fiets ben je binnen Amsterdam sneller dan met de auto. Wel gaan we straks allebei motorrijden. Dus als we met z'n 2en een weekendje weggaan, zijn we uiteindelijk wrsch minstens zoveel aan benzine kwijt als met een kleine auto. Maar voor woon-werk verkeer is een motor natuurlijk veel goedkope dan een autootje. Komt daar debesparing op de verzekering en belasting nog bij.
Tot nu toe hebben we ook bespaard op vakanties: we zijn vooral wezen liften

.
Maar hoort zo'n onderwerp niet beter in GC, of snap ik nu iets niet

?