Auteur Topic: Hoe moet een kerk omgaan met sexueel misbruik?  (gelezen 5324 keer)

letsel

• Bekijk profiel
Hoe moet een kerk omgaan met sexueel misbruik?
« Gepost op: juli 12, 2006, 06:07:07 pm »
Ik ben aktief op een forum dat pedofilie in het algemeen en de PNVD in het biezonder wil bestrijden. (stopkindersex.nl).
Ik lees hier de meest afschuwelijke verhalen van slachtoffers van pedofielen. Enkele van hen komen uit een christelijk milieu en zijn door ouders of andere kerkgenoten misbruikt.

Een citaat:
"...mijn dader is ook een kerkbezoeker en heeft er nog een functie ook!! de dominee brengt hem ook regelmatig een bezoek... ik snap het gewoon allemaal niet, weet die dominee daar dan niets van af of kijkt hij er gewoon overheen? misbruik gebeurt zoveel in kerkelijke kringen, alleen weten we het vaak niet, omdat het in de doofpot gestopt word..
ik vind het niet eerlijk, en daardoor kan ik ook geen kracht putten uit het geloof, eerder weerstand... en toch moet ik er iedere zondag heen....van m'n ouders, waarvan een de dader is..."

Ik kan hier erg verdrietig om worden en mijn vraag is dan ook, hoe ga je hier als kerk mee om, naar het slachtoffer en naar de dader? En kom me nu niet aan met Bijbelteksten, maar geef me eens een direct antwoord s.v.p..

met vriendelijke groeten,

-Ik-

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2006, 06:20:44 pm »

quote:

letsel schreef op 12 juli 2006 om 18:07:
Ik kan hier erg verdrietig om worden en mijn vraag is dan ook, hoe ga je hier als kerk mee om, naar het slachtoffer en naar de dader? En kom me nu niet aan met Bijbelteksten, maar geef me eens een direct antwoord s.v.p..

Dit is bij mij in de kerk zeer actueel. Geen pedofilie, maar wel sexueel misbruik. Er is een tijd lang geprobeerd om dit in de doofpot te stoppen, maar dat is gelukkig niet gelukt.

Het belangrijkste advies is om een externe instantie in te schakelen. Veel mensen uit de gemeente zijn bang om 'mensen met aanzien (predikanten / ouderlingen)" aan te geven. Ze denken dat de gemeente daardoor kapot gaat.

De kerk moet professionele hulp in schakelen voor de slachtoffers, daders en gemeenteleden.

In ieder geval veel sterkte ermee!

tip: http://www.ruardganzevoort.nl/a98opbou.htm

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2006, 08:00:02 pm »

quote:

[....]

Persoonlijk ga ik daar binnen en buiten de kerk er hetzelfde mee om: ik laat het afhangen van wat het slachtoffer wil (als die oud genoeg is) en in het geval van jeugdigen schakel ik een vertrouwenspersoon in.
Wat ik niet helemaal begrijp is waarom er geen Bijbelteksten bij zouden mogen. De bijbel is heel duidelijk over sexueel misbruik, in het Oude Testament staat er zelfs de doodstraf op.

vlindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 13, 2006, 09:10:56 am »
hallo allemaal,

Ik heb me net aangemeld op jullie forum, als niet gelovige ben ik op zoek naar antwoorden en misschien kan ik hier het 1 en ander kwijt en heeft iemand antwoorden voor mij op mijn vragen?
Ik val maar gelijk met de deur in huis:
Ik heb het afschuwelijke verhaal gelezen over het kindje dat is misbruikt door haar vader. Ik begrijp uberhaubt niet dat dat soort dingen gebeuren, maar wat ik helemaal niet begrijp is, nadat ik onderstaande heb gelezen op dit forum:

"De bijbel is heel duidelijk over sexueel misbruik, in het Oude Testament staat er zelfs de doodstraf op".

Hoe is het dan mogelijk dat deze desbetreffende vader wekelijks door 1 van uw kerkgangers wordt bezocht? Dat is toch tegenstrijdig met wat hierboven staat? Verdient deze man nog steeds de steun van onze lieve heer? Steun van gelovigen? Misschien kan iemand mij dit uitleggen? Bij mij komt het over dat de lieve heer alles vergeeft? En wat je dan ook hebt gedaan, hoe walgelijk het ook is, op steun kun je rekenen?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 13, 2006, 09:38:43 am »
Zo iemand moet gestraft worden ja, door rechters in dit land.

Dat is de bestraffing. Maar dat wil niet zeggen dat je hem zomaar moet laten vallen. Er is nog nooit iemand beter geworden van een sociaal isolement. Dat zou zelfs de kans op recidive na de vrijlating alleen maar vergroten.
Daarnaast staat er meer in de bijbel dan alleen de veroordeling van seksueel misbruik. Ja voor iedereen is er vergeving die oprecht berouw heeft. Dat is niet een zand erover en we gaan over tot de orde van de dag. Maar wel een terugkeer mogelijkheid.
Wat zo'n man doet is afschuwelijk! Maar voor christenen dus niet het eindpunt van het verhaal. Naast de aandacht en hulp aan het slachtoffer moet de dader dus ook hulp krijgen in onze ogen. (mede op basis van de bijbel.)
Pinkeltjefan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 13, 2006, 01:19:29 pm »
Er is al veel over de rol van kerken bij sexueel misbruik gezegd in Kindermisbruik in Krimpen aan den IJssel.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

vlindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 14, 2006, 11:34:25 am »
Best mevr.principieel,

U zegt je moet die mensen niet laten vallen, als ze echt berouw hebben dan is er sprake van vergeving? Denkt u er ook zo over als uw kind misbruikt zou worden? Dat zou ik heel knap van u vinden! Komt u eens een kijkje nemen bij ons forum en lees de verhalen!
Ik ben van mening dat een pedofiel zo geboren wordt, net zoals met homo's, lesbiennes. hetero's. Ze kunnen er niks aan doen, en veranderen kunnen ze in mijn ogen niet. Ze vallen op kinderen, niet op volwassenen, dus is er sprake van misbruik! En dat wordt niet getolereerd in onze maatschappij, ook niet door u! Dus passen ze niet tussen ons, want ook al zijn ze geboren met deze afwijking, je kunt ze niet laten leven in onze maatschappij. Ik vind wel dat ze recht hebben op een leven, alleen niet in onze maatschappij.
Dus een pedofiel wanneer hij een kind, of kinderen heeft misbruikt, en hij heeft berouw, dan krijgt hij vergeving en dat maakt het goed? Voor wie, voor u? Maakt dat u een beter mens? Krijgt u dan een beter gevoel over zichzelf en over het misbruik?U bent dan een goed christen? Krijgen deze mensen dan toch een plekje in de hemel, omdat ze berouw tonen?( Laat er dan alsjeblieft meerder plekjes zijn in de hemel, want ik moet er niet aan denken als ik straks in het heerlijke paradijs vertoef, want ook dan zal er daar oorlog en wreedheid heersen en heb ik nog steeds geenrust! ) Je kunt dus elke keer berouw hebben, maar daarna toch weer de fout ingaan, want een pedofiel heeft ook zo zijn lustgevoelens als elk mens? Je kunt een pedofiel niet dwingen om een leven op te bouwen met een volwassene en dat hij daar zijn behoeftes in vindt, net zoals je mij niet kan dwingen om van hetero naar lesbienne over te stappen. Dat gaat niet, dat kan niet. Zo stel ik me dat dus ook voor bij een pedofiel. Wat moet je dan doen? In iedergeval niet een leven laten leven in een wereld vol met kinderen!
Modbreak:
Link verwijderd. Het is niet de bedoeling dat hier zomaar gelinkt wordt naar andere websites.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2006, 11:44:38 am door Mezzamorpheus »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 14, 2006, 11:43:50 am »

quote:

Je bedoelt Wybo?  O-)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 14, 2006, 11:50:01 am »

quote:

vlindertje schreef op 14 juli 2006 om 11:34:
U zegt je moet die mensen niet laten vallen, als ze echt berouw hebben dan is er sprake van vergeving? Denkt u er ook zo over als uw kind misbruikt zou worden? Dat zou ik heel knap van u vinden! Komt u eens een kijkje nemen bij ons forum en lees de verhalen!

Dat lijkt me een slecht argument. Ja, er is sprake van vergeving als er berouw is (en dat berouw ook blijkt). Je kunt dan ook prima de algemene uitspraak doen dat mensen anderen zouden moeten vergeven, dat je dat zelf ook zou moeten, ook al weet je dat mensen daar moeite mee hebben als 't puntje bij paaltje komt. Bovendien gaat 't hier niet om ouders van een misbruikt kind, maar om andere kerkleden. Die hebben verantwoordelijkheid tegenover zowel het slachtoffer als de dader.

quote:

Dus passen ze niet tussen ons, want ook al zijn ze geboren met deze afwijking, je kunt ze niet laten leven in onze maatschappij. Ik vind wel dat ze recht hebben op een leven, alleen niet in onze maatschappij.

Hoe stel je je dat praktisch voor? Verbannen naar Elba?

quote:

Dus een pedofiel wanneer hij een kind, of kinderen heeft misbruikt, en hij heeft berouw, dan krijgt hij vergeving en dat maakt het goed? Voor wie, voor u? Maakt dat u een beter mens? Krijgt u dan een beter gevoel over zichzelf en over het misbruik?U bent dan een goed christen?
Vergeving heeft niets te maken met 'je een beter mens voelen'. Juist niet! Alle mensen zijn even slecht, en juist vanuit dat besef mag je als mensen elkaar geen dingen meer aanrekenen die God ze niet meer aanrekent.

vlindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 14, 2006, 03:15:11 pm »
Alle mensen zijn even slecht? WAt een argument, ik voel mij beter dan een pedofiel, beter dan een moordenaar, en ga zo maar even door! Belachelijk gewoon! Er komen alleen maar meer vragen bij mij op! Schuilen gelovigen zich soms achter hun geloof? Dat komt nu wel heel erg bij mij op zeg!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 14, 2006, 03:25:33 pm »

quote:

vlindertje schreef op 14 juli 2006 om 15:15:
Alle mensen zijn even slecht? WAt een argument, ik voel mij beter dan een pedofiel, beter dan een moordenaar, en ga zo maar even door! Belachelijk gewoon! Er komen alleen maar meer vragen bij mij op! Schuilen gelovigen zich soms achter hun geloof? Dat komt nu wel heel erg bij mij op zeg!
Zeg ja, hoe durven gelovigen hun levensvisie ook daadwerkelijk toe te passen? Tsk tsk...de stouters.

Ok, even serieus weer;
De mainstream van het christelijk geloof heeft idd de visie dat alle (ja, alle) mensen zondaars zijn en dat voor God elke zonde gelijk is. Dus zijn alle mensen voor God even fout en besmet.
Wij mensen zijn gewend om gradaties in zonden aan te brengen. Maar je mag je wel eens afvragen of dat eerlijk is. Immers iemand die fraude pleegt en zich geld toe-eigent benadeelt daarmee indirect ook anderen. Ook kinderen. Maar daar hoor je niemand over. En die persoon mag gewoon in de samenleving blijven functioneren. Maar zodra de zonde meer zicht- of tastbaarder wordt gaan mensen opeens wel steigeren.
De christelijke visie is dan duidelijker en eerlijker. Ik begrijp trouwens niet waarom je de term verschuilen gebruikt. Waarom en waarvoor verschuilen christenen zich?
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2006, 03:30:01 pm door Pooh »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 14, 2006, 03:37:30 pm »

quote:

vlindertje schreef op 14 juli 2006 om 15:15:

Dus door te zeggen dat ik net zo slecht ben als een moordenaar verschuil ik mij? Op wat voor manier dan?

Daarnaast veroordelen christenen pedoseksueel gedrag gewoon. Alleen dat is wat anders als iemand die fout gedrag doet ook direct aan zijn lot over laten. Je kan inderdaad pleiten voor maatregelen zodat pedoseksuelen niet weer alleen (zonder goed toezicht) met kinderen in aanraking mogen komen. Daar zullen veel christenen geen problemen mee hebben, en zelfs gewoon voor zijn. Maar het domweg laten vallen en isoleren van een pedoseksueel zal echt niet een beter mens van hem maken. En het helpt echt het slachtoffer ook niet.

/edit: overigens voor het puntje "je beter voelen dan...." bekijk de film 'das experiment' eens en probeer dat dan nog maar eens te herhalen.
http://www.imdb.com/title/tt0250258/

Denk je dat de kampbeulen (bij welke oorlog dan ook) altijd sadisten waren? Dan moet je maar eens wat sociologische boeken lezen erover. Het feit dat je nog geen moord gepleegd hebt wil abslouut niet zeggen dat je er niet toe in staat bent. Ook al denk je nu van niet, de geschiedenis heeft al vele malen laten zien dat in bijna elk mens een beest schuil gaat.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2006, 04:24:42 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 14, 2006, 04:16:38 pm »
Seksueel misbruik is verschrikkelijk. Er is onherstelbare schade aangericht, het is nooit meer volledig te herstellen, het is nooit meer terug te draaien. Mensen worden voor hun leven getekend en het is absoluut oneerlijk. Er zijn echt geen woorden voor wat er mee is kapot gemaakt. Maar als ik dan zeg dat iedereen even zondig is (volgens de Bijbel) dan worden deze gevolgen absoluut niet weggepraat, de gevolgen zijn even afschuwelijk, het is eerder zo dat ik dan erken dat de zonden van de ander niet het excuus zijn voor mij om mijn "kleine" zonden weg te moffelen.

Het spreekwoord: "de splinter in de ogen van de ander zien maar de balk uit je eigen ogen vergeten" komt uit de Bijbel (uitspraak van Jezus)  en is bedoelt om ons er over na te laten denken dat de zonden van de ander geen excuus zijn om onze zonden te vergeten.

Trouwens, Jezus zet ons mensen aan het denken wat betreft onze gradaties in zonden bijvoorbeeld in mattheüs 5 : 21-48 waarin hij zegt dat je al een moordenaar bent als je iemand haat of dat je al overspel pleegt op het moment dat je begerig naar een ander kijkt.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2006, 04:37:24 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 14, 2006, 04:21:54 pm »

quote:

Om een beetje evenwicht te brengen in deze discussie, het gaat nu immers alleen over de dader:

Natuurlijk moet het slachtoffer aandacht en hulp krijgen, zoveel als mogelijk. Hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik niet, wellicht hebben anderen daar ervaring mee? Waarschijnlijk zal het een combinatie tussen professionele hulpverlening en praktische hulp/warmte/liefde/zorg uit de gemeente zijn.

Prutser

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 14, 2006, 05:06:22 pm »
Even wat ideeen die door mijn hoofd schieten over oorzaken die volgens mij de discussie scheef trekken.
1. Een kwetsbaar slachtoffer moet beschermd worden door de mensen in de kerk. Misbruik van kinderen niet erger dan misbruik van andere kwetsbare mensen. (Wanneer je alleen over kinderen praat, is opbouwende discussie moeilijk omdat kindermisbruik hevige emoties oproept. (alle misbruik is erg))
2. Het leven is geen sprookje, de dader is niet 'de slechterik' en het slachtoffer niet 'de goede'. Dat wordt waarschijnlijk ook bedoeld met dat we allemaal zondig zijn. Dat is niet om achter te verschuilen, maar om de situatie in het juiste perspectief te zetten. Dat voorkomt dat je achteraf moet toegeven dat je fouten hebt gemaakt en jezelf daarmee mogelijk tot dader hebt gemaakt. (Stel je voor dat je door een onduidelijk verhaal een persoon onterecht veroordeelt. Wanneer je in je emotie de onterechte dader al zijn leefruimte hebt ontnomen, ben je niet beter dan een andere misdadiger. Dat omdat die dader de rest van zijn leven lijdt onder jouw actie om een goed gevoel (van rechtvaardigheid) te scoren.)
Verder laat het juiste perspectief een bepaalde leefruimte over voor de dader zodat die persoon nog kan functioneren nadat hij zijn fout heeft erkend. Wanneer je die leefruimte niet vrijlaat, dwing je de dader te vechten voor elk stukje leefruimte dat hij/zij kan pakken. Belijdenis van zonden zou in dat geval zelfmoord zijn.

Wanneer dader spijt heeft, wil dat niet zeggen dat hij de consequenties van zijn daden niet onder ogen hoeft te zien. Wanneer dader spijt heeft zal hij/zij rekening houden met slachtoffer. Anders moet de kerk de dader daar op aanspreken. Van mij mag een gemeentelid in de tucht wanneer hij/zij als dader geen rekening houdt met slachtoffer. Oplossingen als een verhuizing van een dader lijkt mij niet onterecht. Zelfs als dat van een vrijstaande woning naar een flatje is...

Verder heb ik ook wat vragen:
- Wanneer is een slachtoffer voor de kerk een slachtoffer. Wanneer de wereldlijke rechter dat heeft bepaald? Of al eerder? (ten eerste denk ik dat sexueel misbruik vaak heel lastig te bewijzen is. Een rechter zal een voor de handliggende dader regelmatig moeten vrijspreken vanwege gebrek aan bewijs. Moet je in zo'n geval het slachtoffer laten zitten? Ten tweede zijn de (juridische) onderzoeken en verhoren voor een slachtoffer vaak zo vernederend dat veel slachtoffers zullen afzien van rechtsvervolging. Moet je die slachtoffers dan laten zitten?)
- Wat doe je met onbewezen beschuldigingen? Die kunnen ook vals zijn. Wie is dan slachtoffer en wie is dan dader?
- Wat doe je met een gemeentelid die beschuldigd wordt en bij wie de bekering sowieso al een lange tijd weinig aandacht krijgt? (Zo'n persoon zit alleen in de kerk om een sosiale club te hebben of uit gewoonte.) Bij zo'n geval zal de (vermeende) dader alleen vechten voor zijn levensruimte en zal er van liefde voor het (vermeende) slachtoffer weinig komen. Wanneer een dader echter wil leven in genade en in de liefde van christus, zal hij/zij het slachtoffer zoveel mogelijk ruimte proberen te geven.

(Ik heb even wat verduidelijkingen toegevoegd omdat mijn vrouw het verhaal onduidelijk vond. De meeste toevoeging staan tussen haakjes. :) )
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2006, 08:54:40 pm door Prutser »

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 14, 2006, 06:17:52 pm »
Ik denk dat AlfaSierra hier zijn licht eens over zou kunnen laten schijnen, dit onderwerp was behoorlijk aanwezig in zijn (indrukwekkende) aftudeerscriptie

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 16, 2006, 03:13:18 pm »
In Canada en Engeland is er een vrijwillegersorganisatie genaamd Circles of Support and Accountability.  Ze begeleidt pedo's die hun straf uitgezeten hebben en waarvan wordt gedacht dat het risico op herhaling groot is. Normaal gebeurt dat dan ook in 60% van de gevallen.  Elke pedo wordt opgevangen door een klein groepje die een soort kritische vriendenkring vormen.  Hij krijgt zo een sociaal leven, een klankbord. Als het verkeerd dreigt te gaan, gaan de begeleiders zonder pardon naar de professionele hulpverlening/politie. Het schijnt te werken. Een van de projecten heeft 25 individuen begeleid waarvan er niet 1 weer verkeerd is gegaan. De motivatie voor de vrijwilligers is zowel het voorkomen van nieuw misbruik als het maatschappelijk functioneren van de pedo weer op weg helpen. Het schijnt uit quaker kringen voor te komen.

The Guardian over Circles of Support and Accountability

Wat vind je daarvan, vlindertje?
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2006, 03:13:56 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 17, 2006, 10:01:42 am »

quote:

Wybo schreef op 14 juli 2006 om 15:37:
/edit: overigens voor het puntje "je beter voelen dan...." bekijk de film 'das experiment' eens en probeer dat dan nog maar eens te herhalen.
http://www.imdb.com/title/tt0250258/
Erg goede tip! Nog een film (ook over sexueel misbruik) die de 'ware aard' van de mens laat zien: Dogville. Eén van de beste films die ik ooit gezien heb.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 18, 2006, 12:15:28 am »

quote:

Laurens schreef op 14 juli 2006 om 18:17:
Ik denk dat AlfaSierra hier zijn licht eens over zou kunnen laten schijnen, dit onderwerp was behoorlijk aanwezig in zijn (indrukwekkende) aftudeerscriptie
Ik zou het wel willen, maar het grijpt mij nu teveel aan. Er is veel geschreven waarop ik wil reageren maar het is teveel. Een ding: Zijn er daders met echt berouw? Ja, maar ze zijn uiterst zeldzaam, helaas. Voor die enkeling wil ik compassie opbrengen. Maar daar gaat een lang proces aan vooraf. Met veel voorwaarden. Een van die voorwaarden is dat de oprechtheid van de spijt en het berouw getoetst moet kunnen worden.
Misschien dat ik voor mijn vakantie er nog op terug kan komen, maar dat weet ik nog niet.

lha74

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 17, 2006, 09:05:15 pm »

quote:

Ik ben aktief op een forum dat pedofilie in het algemeen en de PNVD in het biezonder wil bestrijden. (stopkindersex.nl).
Ik lees hier de meest afschuwelijke verhalen van slachtoffers van pedofielen. Enkele van hen komen uit een christelijk milieu en zijn door ouders of andere kerkgenoten misbruikt.

Een citaat:
"...mijn dader is ook een kerkbezoeker en heeft er nog een functie ook!! de dominee brengt hem ook regelmatig een bezoek... ik snap het gewoon allemaal niet, weet die dominee daar dan niets van af of kijkt hij er gewoon overheen? misbruik gebeurt zoveel in kerkelijke kringen, alleen weten we het vaak niet, omdat het in de doofpot gestopt word..
ik vind het niet eerlijk, en daardoor kan ik ook geen kracht putten uit het geloof, eerder weerstand... en toch moet ik er iedere zondag heen....van m'n ouders, waarvan een de dader is..."

Het is een moeilijke situatie.
er is veel onbegrip. er veel ongeloof.
ik zit momenteel in zo'n situatie. moeilijk om hier een juiste weg in te vinden.
kerk kijkt toe en kan weinig doen zolang de verdacht niet toegeeft. pas dan kan er aan een weg naar herstel gewerkt worden.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 17, 2006, 09:08:33 pm »

quote:

lha74 schreef op 17 september 2006 om 21:05:
ik zit momenteel in zo'n situatie. moeilijk om hier een juiste weg in te vinden.
kerk kijkt toe en kan weinig doen zolang de verdacht niet toegeeft. pas dan kan er aan een weg naar herstel gewerkt worden.
De kerk kan gesprekken met de persoon in kwestie voeren. De kerk kan hem uitsluiten. De kerk kan in ieder geval aangifte doen bij de politie!
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 17, 2006, 09:17:30 pm »

quote:

Liudger schreef op 17 september 2006 om 21:08:
De kerk kan in ieder geval aangifte doen bij de politie!

Lijkt me lastig, de kerk is immers geen partij?
Stimuleren om aangifte te doen kan wel.
Ik denk (en weet uit ervaring...) dat de kerk niet in de verantwoording van de overheid (justitie etc) moet treden.
Probeer zaken te scheiden en vermijd de beruchte doofpot. Ooit komt het aan het licht!

[aanvuling: er zou een landelijk beleid moeten zijn op dit gebied]
« Laatst bewerkt op: september 17, 2006, 09:18:41 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 17, 2006, 09:32:50 pm »
het valt me wel op dat het heel groot word uitgemeten als het gebeurt in een van onze gemeenten

het moet niet in de doofpot gestopt worden maar om naar de politie te gaan...
ik zou het toch binnen de kerk willen houden met profesionele hulp (elios ofzo ik weet niet of hun hier ook wat mee doen)
maar dat hangt natuurlijk wel af van de situatie, vooral voor de situatie van de dader hoe hij erin staat.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2006, 09:33:08 pm door thijs14 »
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 17, 2006, 09:36:19 pm »
Volgens mij gaat het bij zoiets nooit om hoe de dader daarin staat maar wat het slachtoffer wil.
Dat is de enige belangrijke partij in zulke zaken.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 17, 2006, 09:41:40 pm »

quote:

joepie schreef op 17 september 2006 om 21:36:
Volgens mij gaat het bij zoiets nooit om hoe de dader daarin staat maar wat het slachtoffer wil.
:?  Beide vallen toch onder het pastoraat van de kerk? Dader én slachtoffer?
Ik doe niet meer mee.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 17, 2006, 10:21:17 pm »

quote:

lha74 schreef op 17 september 2006 om 21:05:
Helpt deze pagina misschien iets? :)

Je kan ook anoniem mailen naar: seksueelmisbruik@gkv.nl

Veel sterkte gewenst! http://www.smileyarena.com/emoticons/Packs/Xmas/candle.gif
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 17, 2006, 10:31:28 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 17 september 2006 om 21:41:
[...]

:?  Beide vallen toch onder het pastoraat van de kerk? Dader én slachtoffer?
Het slachtoffer komt wel als eerste en de dader op zijn hoogst als tweede.

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 17, 2006, 10:39:21 pm »

quote:

joepie schreef op 17 september 2006 om 21:36:
ik bedoel meer of de dader zijn fouten ziet
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 18, 2006, 01:35:01 pm »
Waarom zouden we zulk misdrijf binnen de kerk laten?
God heeft toch niet voor niets gezegd dat de overheid het zwaard draagt?
Dan moet je ook met zulke zaken gewoon doen zoals het volgens ons rechtsysteem hoort.
Doofpotten zijn meestal van die stinkende putten waarom een deksel ligt te rammelen.

Dat beide partijen onder de zorg van een kerkenraad vallen is iets anders dan zeggen dat we het maar onder ons moeten houden.
Het is namelijk niet opgelost door te zeggen dat je er spijt van hebt.

Voor mij is het slachtoffer de enige partij die mag bepalen: en hoe nu verder!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 18, 2006, 01:51:12 pm »

quote:

joepie schreef op 18 september 2006 om 13:35:
Heeft Paulus in zijn eerste Korinthebrief niet aangegeven dat christenen hun zaken onderling zouden moeten regelen, en niet door het burgerlijk recht?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: september 18, 2006, 03:26:12 pm »

quote:

diak2b schreef op 18 september 2006 om 13:51:
[...]
Heeft Paulus in zijn eerste Korinthebrief niet aangegeven dat christenen hun zaken onderling zouden moeten regelen, en niet door het burgerlijk recht?
Volgens mij is er wel een verschil in zakelijk burgelijk recht en straf recht. Christenen mogen als ze aan de overheid willen onderwerpen geen gepaste straffen opleggen. Dus lijkt het mij onmogelijk dit onderling op te lossen.
« Laatst bewerkt op: september 18, 2006, 03:50:49 pm door Meindertd »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: september 18, 2006, 03:27:56 pm »

quote:

Meindertd schreef op 18 september 2006 om 15:26:
[...]

Volgens mij is er wel een verschil in zakelijk recht en straf recht. Christenen mogen als ze aan de overheid willen onderwerpen geen gepaste straffen opleggen. Dus lijkt het mij onmogelijk dit onderling op te lossen.
Behlave, als ik Paulus goed begrijp, met uitstoting uit de gemeente?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: september 18, 2006, 03:39:29 pm »

quote:

1 kor 6:1-8
1 Hoe durft u onderlinge rechtsgeschillen voor ongelovigen te brengen in plaats van voor de gelovigen! 2 Weet u dan niet dat Gods heiligen over de wereld zullen oordelen? En als u over de wereld zult oordelen, zou u dan niet in staat zijn om te oordelen over de meest onbeduidende rechtsgeschillen? 3 Weet u niet dat wij over engelen zullen oordelen? Dan kunnen we dat toch zeker ook over alledaagse zaken? 4 Wilt u werkelijk uw alledaagse geschillen aanhangig maken bij mensen die bij de gemeente geen aanzien genieten? 5 U moest u schamen. Is er dan niet één wijs mens onder u die tussen broeders en zusters uitspraak kan doen? 6 Is het werkelijk nodig dat de een de ander voor het gerecht sleept, en nog wel voor dat van ongelovigen? 7 Het is al treurig genoeg dat er rechtsgeschillen bij u voorkomen. Waarom lijdt u niet liever onrecht? Waarom laat u zich niet liever benadelen? 8 In plaats daarvan begaat u zelf onrecht en benadeelt u anderen, en dan nog wel broeders en zusters.

quote:

romeinen 13:1-7
1 Iedereen moet het gezag van de overheid erkennen, want er is geen gezag dat niet van God komt; ook het huidige gezag is door God ingesteld. 2 Wie zich tegen dit gezag verzet, verzet zich dus tegen een instelling van God, en wie dat doet roept over zichzelf zijn veroordeling af. 3 Wie doet wat goed is heeft van de gezagsdragers niets te vrezen, alleen wie doet wat slecht is. U wilt niets van de overheid te vrezen hebben? Doe dan wat goed is en ze zal u prijzen, 4 want ze staat in dienst van God en is er voor uw welzijn. Maar wanneer u doet wat slecht is, kunt u haar beter vrezen: ze voert het zwaard niet voor niets, want ze staat in dienst van God, en door hem die het slechte doet zijn verdiende straf te geven, toont ze Gods toorn. 5 U moet haar gezag dus erkennen, en niet alleen uit angst voor Gods toorn, maar ook omwille van uw geweten

De korintiertekst spreekt volgens mij over het burgelijk recht. Onderlinge geschillen zijn geschillen waar de ene burger de andere voor de rechter daagt. Juist het strafrecht is door God in de hand van de overheid gelegd. Zoals volgens mij uit de romeinen brief valt te lezen.

Het gevaar van de doofpot is dat het niet een vrije keuze van het slachtoffer is, maar door pastorale druk genomen besluit, waar het slachtoffer in als die ouder geworden is wel eens onderdoor kan gaan.
« Laatst bewerkt op: september 18, 2006, 03:47:37 pm door Meindertd »

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: september 18, 2006, 04:00:30 pm »

quote:

Meindertd schreef op 18 september 2006 om 15:39:
Het gevaar van de doofpot is dat het niet een vrije keuze van het slachtoffer is, maar door pastorale druk genomen besluit, waar het slachtoffer in als die ouder geworden is wel eens onderdoor kan gaan.

Hetzelfde gevaar zie je in de druk die je in veel christelijke omgevingen ziet, als het gaat om het vergeven van de dader. Ook hierin word vaak een druk gelegd. Soms word het slachtoffer in een veel te vroeg stadium voorgelegd dat het wel moet kunnen vergeven en dat het uiteindelijk allemaal weer bij het oude moet komen (ook richting de dader). Het slachtoffer kan al heel gauw een gevoel krijgen dat het goddeloos is dat het niet kan vergeven, of dat men afstand wil doen van de dader.

Misschien moeten wij christenen wat voorzichtiger zijn in ons roepen wat volgens God zou moeten.
Verba volant, scripta manent

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: september 18, 2006, 08:07:39 pm »
Heel in het kort:
Wie een misdrijf pleegt zal zich voor de overheid moeten verantwoorden. In beginsel dus altijd aangifte bij seksueel misbruik, hoewel uitzonderingen mogelijk zijn.
Daarnaast: slachtoffers (en familie of betrokkenen) zullen behoorlijke pastorale begeleiding moeten krijgen. Daarvoor zijn niet alle predikanten, kerkelijk werkers, ouderlingen en diakenen voldoende bekwaam.
De pastorale begeleiding zal gericht moeten zijn op herstel, vergevingsgezindheid (en mogelijk verzoening). Dat is een weg die jaaaaaaren kan duren.
Ook de dader (ingeval het een kerklid betreft) zal pastorale begeleiding nodig hebben. Die zal gericht moeten zijn op belijdenis van de zonden, bekennen van schuld, berouw, de vraag om vergeving en mogelijk de wens tot verzoening.
Ook dat kan een langdurig proces inhouden.
Zonder erkenning van schuld zal de dader niet mogen deelnemen aan het avondmaal en zal ieder pastoraal bezoek het accent moeten krijgen van de schuld die een dader heeft.
Hier komt veel bij kijken, er is een behoorlijke dosis deskundigheid nodig, en iedere zaak van seksueel misbruik heeft zijn eigen ingewikkeldheden.
Toch is het mogelijk dat een dader zich verzoent met het slachtoffer. Daarvoor moet aan voorwaarden worden voldaan. Een behoorlijke weg, zoals hierboven beschreven, zal afgelegd moeten worden.
Als je meer wilt weten of als je hulp wilt mag je dat aangeven.
Mailen mag ook: clubs.nl@clubs.nl

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: september 18, 2006, 09:42:31 pm »

quote:

joepie schreef op 18 september 2006 om 13:35:
Dan moet je ook met zulke zaken gewoon doen zoals het volgens ons rechtsysteem hoort.
Doofpotten zijn meestal van die stinkende putten waarom een deksel ligt te rammelen.

Dat beide partijen onder de zorg van een kerkenraad vallen is iets anders dan zeggen dat we het maar onder ons moeten houden.
Het is namelijk niet opgelost door te zeggen dat je er spijt van hebt.

Voor mij is het slachtoffer de enige partij die mag bepalen: en hoe nu verder!
het verschil is dat in israël destijds god koning was van het land

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: september 18, 2006, 09:55:20 pm »

quote:

alfasierra schreef op 18 september 2006 om 20:07:
Heel in het kort:
Wie een misdrijf pleegt zal zich voor de overheid moeten verantwoorden. In beginsel dus altijd aangifte bij seksueel misbruik, hoewel uitzonderingen mogelijk zijn.
Daarnaast: slachtoffers (en familie of betrokkenen) zullen behoorlijke pastorale begeleiding moeten krijgen. Daarvoor zijn niet alle predikanten, kerkelijk werkers, ouderlingen en diakenen voldoende bekwaam.
De pastorale begeleiding zal gericht moeten zijn op herstel, vergevingsgezindheid (en mogelijk verzoening). Dat is een weg die jaaaaaaren kan duren.
Ook de dader (ingeval het een kerklid betreft) zal pastorale begeleiding nodig hebben. Die zal gericht moeten zijn op belijdenis van de zonden, bekennen van schuld, berouw, de vraag om vergeving en mogelijk de wens tot verzoening.
Ook dat kan een langdurig proces inhouden.
Zonder erkenning van schuld zal de dader niet mogen deelnemen aan het avondmaal en zal ieder pastoraal bezoek het accent moeten krijgen van de schuld die een dader heeft.
Hier komt veel bij kijken, er is een behoorlijke dosis deskundigheid nodig, en iedere zaak van seksueel misbruik heeft zijn eigen ingewikkeldheden.
Toch is het mogelijk dat een dader zich verzoent met het slachtoffer. Daarvoor moet aan voorwaarden worden voldaan. Een behoorlijke weg, zoals hierboven beschreven, zal afgelegd moeten worden.
Als je meer wilt weten of als je hulp wilt mag je dat aangeven.
Mailen mag ook: clubs.nl@clubs.nl

Wijs geschreven!  d:)b
Volledig mee eens!
« Laatst bewerkt op: september 18, 2006, 09:55:37 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.