Dit topic is gesloten
- Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 00:42geloof van HARTECyber,
bedankt voor je langere antwoord. Nu begrijp ik wat je bedoelt, maar denk dat we toch een beetje langs elkaar "heen spraken". Maar kun je je voorstellen dat ik 3 vers 22 t.o.v. het begin van 4 verwarrend vindt.
Ik ga nu even een oneerbiedige vergelijking schrijven, maar ik probeer dit even helder te krijgen.
Let op deze zin:
daarna ging X met zijn spelers naar het veld en voetbalde.
Toen X nu vernam dat de hooligans gehoord hadden dat hij meer belangstellenden interesseerde voor de voetbalsport en gingen meespelen, ofschoon hij zelf niet mee voetbalde maar langs de lijn stond, verliet hij het veld en ging ergens anders heen.
In de eerste zin staat dat X bezig is met voetballen, maar dat kan ook passief zijn en coachend, dus niet in het veld. dan ben je wel aan het voetballen maar niet binnen de lijnen. Je doet aan de voetbalsport met als taak trainer en niet speler (uitvoerder)
Simpeler gezegd
in 4 vers 2 is het een werkwoord en in 3 vers 22 niet (hoe zit dat ook weer met zinsontleding, zijn hier nederlandse leraren onder ons?)
Hier nog even de twee teksten.
22 Daarna ging Jezus met zijn discipelen naar het land van Judea en Hij vertoefde daar met hen en doopte
1 Toen nu de Here vernam, dat de Farizeeën gehoord hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes, 2 – ofschoon Jezus niet zelf doopte, maar zijn discipelen –3 verliet Hij Judea en vertrok weder naar Galilea.
kajem
quote:
Dat we er niet uitkomen, dat weet ik, en dat is ook mijn punt niet.
Hieronder een langer antwoord.
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 01:05gelukkig gereformeerdaan met name kajem,
wat ik opnieuw zie is dat jij jou vooraf ingenomen standpunt wilt inleggen in de tekst. Je bent kennelijk kortgeleden overgedoopt en pleit vurig voor deze nieuwe doop. Daar is op zich niets mis mee, dat moet ieder voor zich tegenover de Vader verantwoorden, maar daarbij gaat in dit geval gepaard dat een andere visie onmogelijk is, en daarbij ook het inleven in andermans visie.
Verder moet ik constateren dat jij niet ingaat op wat er tegen de geloofsdoop is aangedragen, maar werp je steeds een nieuwe bijbeltekst op zonder echt op alle punten van andermans post in te gaan. Dat heeft als gevolg dat het een discussie wordt over losse bijbelteksten die dienen als rookgordijn om het eigenlijke onderwerp te versluieren, namelijk of er duidelijk in de Bijbel teksten zijn die aanwijzen dat de eerste christenen doopten volgens het evangelische doopmodel:
- je groeit op met het Evangelie van Christus
- je maakt je dat eigen
- je wordt wedergeboren
- daaraan is de doop gekoppeld die wordt aan mensen bediend die dat geloof zelf hebben aangenomen.
Ik kan je alvast vertellen: die zijn er niet. Er zijn alleen maar teksten die de volgende situatie beschrijven:
- iemand leert op latere leeftijd Christus kennen
- diegene maakt zich het onderwijs van de Heer eigen
- en diegene kiest ervoor om zich te laten dopen.
Zowel in de evangelische kerken als in de gereformeerde kerken wordt aan zo iemand de 'volwassendoop' bediend. Daarbij moet wel worden aangetekend dat als je de 'pech' hebt gehad je 'volwassendoop' in een gereformeerde kerk gehad te hebben, en je wordt evangelisch, dat je je dan alsnog opnieuw moet laten dopen op volwassen leeftijd: zowel kinderdoop als volwassendoop van de gereformeerde kerken worden vaak niet erkend als doop omdat ze bediend worden binnen het kader van de Gereformeerde Leer. Het argument dat daar vaak bij gegeven is dat 'dopen betekent onderdompelen, dat is niet gebeurd dus moet het 'over'.
De eigenlijke vraag is: hoe gingen de gedoopte christenen om met de doop bij de tweede generatie. Lieten ze -heel modern- dat aan hun kinderen over en werden die pas gedoopt als ze dat zelf wilden bij hun wedergeboorte óf doopten ze hun kinderen als die nog klein waren en voedden ze die kinderen met het onderwijs van de Heer op als kleine discipelen?
Het antwoord op die vraag is NIET in de Bijbel te vinden, gaan schermen met bijbelteksten waar je mogelijkerwijs iets in zou kunnen lezen valt niet onder de categorie 'schrift met schrift vergelijken', niet onder 'onderbouwen met bijbelteksten, maar onder de categorie 'je eigen vooropgezette mening dichttimmeren met bijbelteksten. Dat geldt voor zowel gereformeerden als voor evangelischen.
Het grote verschil is dat gereformeerden het antwoord op de vraag nog kunnen vinden in de traditie, op wat de Kerkvaders schreven. Laodicea heeft daar een mooi overzichtje van gegeven. Op grond van de informatie buiten de Bijbel om, maar van de discipelen van de discipelen, gedateerd op het begin van de jaartelling kunnen we afleiden dat kinderen behoren gedoopt te worden.
Het model, zoals we dat hedentendage zien bij evangelischen dateert ongeveer 15 eeuwen later, bij de dopersen. Daarvoor komen we dat doopmodel waarbij mensen desnoods 2x gedoopt worden (1x als baby, 1x als volwassene) niet tegen. De bijbel sluit deze mogelijkheid in Efe 4:1 al uit.
We kunnen dus stellen dat het doopmodel van de evangelischen niet is afgeleid uit het onderwijs van de Heer zelf en van de discipelen, maar uit een modernere, uit de 15e eeuw stammende, manier van denken die geprojecteerd wordt op bijbelteksten. De Bijbel kan geen informatie geven over wat de kinderen van de in de Bijbel gedoopte mensen deden omdat daar niks over geschreven wordt. De enige andere mogelijkheid die dan overblijft is doen alsof de kinderdoop 'geen echte doop' is en doen alsof het model wat ik hierboven noemde voor mensen die Christus niet kenden opgaat voor mensen die in een kerk opgroeien.
Het lijkt me duidelijk wat mijn standpunt is. En omdat ik vermoed dat de bijbeltekstvormige rookgordijnen opnieuw opgetrokken worden en dat de discussie opnieuw wordt vertroebeld door te doen alsof de situatie van mensen die in een kerk opgroeien hetzelfde is als de bijbelse situatie van mensen die voor het eerst van Christus horen, is dit tevens mijn laatste bijdrage.reformist wijzigde dit bericht op 27-07-2006 11:22 met 6%Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
Doneer nu of gebruik een ander formaat. - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 01:15geloof van HARTEDag pietza en anderen,
Even een misverstand wegwerken. In de eerste plaats zit ik hier niet om mijn gelijk te halen. Ik "lees" inderdaad wel een verbinding en dat zal zeker komen door mijn bril. Nu moet je wel proberen te bedenken dat ik mijn eerste 40 levensjaren een bril had van (laten we zeggen) specsavers en de laatste twee jaren na uitvoerig leeswerk een bril van Hans Anders.
Wat ik met regelmaat probeer is e.e.a zo te formuleren dat je de eigen opvattingen nog eens toetst. Om dat te bereiken prikkel ik wel eens. Ik ben zelf ook nieuwsgierig naar argumenten van anderen, ze mogen me van harte overtuigen. helaas zijn doopdiscussies vaak gedoemd in loopgravenoorlogen te verzanden. En inderdaad, daar lever ik ook mijn bijdrage aan. Maar soms sterk bedoeld als eventuele hypothese of op zoek naar een blinde vlek die ik wellicht nog mis. Zie mijn laatste reactie naar Cyber.
Het lastige van fora is dat je elkaar niet in de ogen kunt kijken en elkaar dient te beoordelen op geschreven tekst. dat leidt vaak tot lezersinterpretatie over de emotie / intentie van de schrijver die wel eens niet kunnen kloppen met de werkelijkheid.
dan kan men tegenwerpen "maar je bedoelt dat toch, want daar schrijf je dit of dat.."
Toch hoeft dat niet de beoeling te zijn van de tekst.
In jou reactie staan bijvoorbeeld de volgende veronderstellingen.
"geef nu toe dat...." wat veronderstelt dat in niet wil toegeven. Nee, ik wil wel toegeven en zit helemaal niet in de verdediging, ik ben nieuwsgierig naar reacties en argumenten van anderen. (laodiceas reactie - engelse tekst helaas- is daar een prachtig en inhoudelijk voorbeeld van).
Verder schrijf je "het enige dat je wel moet accepteren...."
Dat accepteer ik en heb daar geen enkele moeite mee. Het gedachtengoed wat ik 40 jaar deelde ken ik op mijn duimpje en kan daar dus ook goed in inleven, dus is het te begrijpen en te accepteren. Maar ik ben nog niet overtuigd of kom met aanvullende reactie. Reken er maar op dat het los laten van een 40 jarige overtuiging niet zo maar gaat. Daar moet wel wat water voor door de rivier stromen.
Nu weet ik bijna zeker dat je voorgaande paragraaf over wat ik schrijf dat jij schrijft kunt lezen als bestrijden. Maar dat is juist weer niet de bedoeling. Ik tracht te illustreren wat het lezen van de tekst en de persoonlijke interpretatie bijdraagt aan eventuele reageren op elkaar. We zijn hgeen dode dingen en geneigd tussen regels door te lezen en met regelmaat te reageren op wat er tussen de regels staat.
Tekst zijn we geneigd te koppelen aan een mening over iemand zonder dat we hem kennen.
Zodra het mogelijk is en je even een beeld vormt zet je hem in dat of dat hokje.
Tekst verteld wel iets over iemand, maar te vaak niet over zijn drive en intenties, dus zegt het vaak niet iets over iemand.
Even in zij algemeen.
Ik heb inderdaad daarnaast de geloofsdoop ondergaan. Ten volle overtuigd in goed geweten. Dat is niet de doop overdoen, maar er vanuit een heel ander context tegen aankijken, daarom zijn die doopdiscussies ook zo zinloos. Geloofsdoop en kinderdoop zijn twee hele aparte fenomenen.
Ik weet nu ook dat de geloofsdopers net als de kinderdopers heel integer omgaan met hun kinderen en mogen en willen weten dat hun kinderen ook door Christus gezegend zijn. Toch scheiden ergens de wegen. En dat is inderdaad voor een deel gelegen in hoe je de bijbel leest.
Hoewel ik weet dat sommigen op dit forum Willem Ouweneel verdacht vinden in zijn opvattingen wil ik toch wijzen op zijn boekje "sta op en laatje dopen" waar hij beide opvattingen tegen over elkaar zet en naar beide kanten ook kritisch durft te zijn en / of gelijk geeft.
Ik heb volledig respect voor mensen die de kinderen dopen, ook die lieve drie van mij zijn gedoopt en dat heb ik met mijn volle verstand gedaan.
Ik verwacht dat respect dan ook terug naar mensen die veranderen van overtuiging of die andere overtuiging van oorsprong reeds deelden.
Je kunt het niet met me eens zijn, dat mag. Zo mag ik het niet eens zijn met een ander.
Daar sta ik voor en zal dat blijven doen net als die andere met zijn mening...
kajem
quote:
PietZa schreef op 26 juli 2006 om 12:37:
[...]
Je leest het zelfde als e-line, dat is waar maar met een andere bril. Jij bind "groot en klein" aan "mannen en vrouwen". Dat is meer dan alleen lezen en citeren. Geef nu toe dat je dit leest en citeer vanuit jouw bril. Jij hebt een conclusie en vanuit die conclusie citeer je dit. Dit is geen verwijt, dit is gewoon zo. Het enige is dat je wel moet accepteren dat een ander vanuit een andere bril dit leest en citeerd. Het is in ieder geval veel en veel te makkelijk om te zeggen: Ik lees het toch zo, dus dan is het zo!
Dit is trouwens wat ik (helaas) zo vaak tegenkom in discussies over de doop. Beide partijen zeggen: "Ga nu maar de Bijbel lezen dan zie je duidelijk dat...". Maar geef nu gewoon toe dat je er alleen met citeren niet uit komt!kajem wijzigde dit bericht op 27-07-2006 01:42 met 23%Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 01:48geloof van HARTEBeste reformist,
dank voor je reactie. terwijl jij schreef, schreef ik ook. denk dat het de moeite waard is mijn schrijfsel nog eens door te nemen omdat dit enerzijds bevestigd wat je schrijft maar anderzijds je idee over mijn standpunt wat kan nuanceren.
Kajem
quote:
Het lijkt me duidelijk wat mijn standpunt is. En omdat ik vermoed dat de bijbeltekstvormige rookgordijnen opnieuw opgetrokken worden en dat de discussie opnieuw wordt vertroebeld door te doen alsof de situatie van mensen die in een kerk opgroeien hetzelfde is als de bijbelse situatie van mensen die voor het eerst van Christus horen, is dit tevens mijn laatste bijdrage.Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 02:01geloof van HARTEReformist,
deze opvatting is niet kenmerkend voor onze evangelische gemeente. Mijn vrouw was volwassen gedoopt in de gereformeerde kerk en hoefde zich daarom niet persé te laten dopen in de evangelische gemeente. Dat was namelijk een belangrijke vraag die bij ons speelde.
kajem
quote:
Daarbij moet wel worden aangetekend dat als je de 'pech' hebt gehad je 'volwassendoop' in een gereformeerde kerk gehad te hebben, en je wordt evangelisch, dat je je dan alsnog opnieuw moet laten dopen op volwassen leeftijd: volwassendoop van de gereformeerde kerken worden vaak niet erkend als doop omdat ze bediend worden binnen het kader van de Gereformeerde Leer. .Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 03:15geloof van HARTE
quote:
aan met name kajem,
wat ik opnieuw zie is dat jij jou vooraf ingenomen standpunt wilt inleggen in de tekst. Je bent kennelijk kortgeleden overgedoopt en pleit vurig voor deze nieuwe doop. Daar is op zich niets mis mee, dat moet ieder voor zich tegenover de Vader verantwoorden, maar daarbij gaat in dit geval gepaard dat een andere visie onmogelijk is, en daarbij ook het inleven in andermans visie.
Verder moet ik constateren dat jij niet ingaat op wat er tegen de geloofsdoop is aangedragen, maar werp je steeds een nieuwe bijbeltekst op zonder echt op alle punten van andermans post in te gaan. .
Beste reformist,
Je reacties zijn altijd redelijk genuanceerd en onverdacht gereformeerd, niets mis mee.
ik wil ten aanzien van bovenstaande toch graag even verdedigen omdat ik dit deel van je reactie wat kort door de bocht vindt. Een overzicht van deze verhaallijn op datum en tijd, plus het doel, hoe en wat en of daar op is gereageerd. dan vallen de door mij aangehaalde teksten wel mee en zijn aanhalingen meer gebruikt als middel om iets te vragen en aan te geven, dan ter verdediging van mijn opvatting. Natuurlijk kun je mijn opvatting waarnemen, maar dat geldt voor een ieder hier en is niet in het bijzonder mij te verwijten.
In deze forumlijn denk ik overigens dat het vurig pleiten van mijn kant wel mee valt.
op 25 juli schrijf ik om:
00.05 slechts een korte verwijzing naar een webpagina (geen reacties)
00.42 2 teksten met als doel jullie licht daar over te laten schijnen
00.46 naar aanleiding van tekst doopformulier en een aantal vragen mijnerzijds (geen
reacties)
01.06 naar aanleiding van doopformulie en één tekst wat vragen (geen reacties)
01.44 mijn reactie op reformist met twee tekstverwijzingen (geen reactie)
01.53 reactie op reformist
02.17 reactie op voorwaarts eindigend met de opmerking "just some questions".
lijkt me alles zeggend en uit te nodigen voor een reactie. Resultaat is geen
reactie.
op 26 juli 2006 schrijf ik om:
00.38 louter neergelegde hypothese om de gezegende kinderen en hun eventuele
achtergrond. (dit had los gemoeten van de doopdiscussie overigens)
12.13 reactie cyber op 00.38 die een rookgordijn signaleert. Op de hypothese wordt niet
in gegaan, maar dat is ook waarchijnlijk dat het niet als hypothese is ervaren.
had door mij duidelijker mogen worden aangegeven wellicht.
09.41 reactie laodicea op tekstverwijzing van mij. Is een veronderstelling die wel of niet
waar kan zijn. Heb die reactie meer als beschouwend ervaren en dus niet
gereageerd.
12.13 reactie e-line op handelingen 8. Mijn reactie om 12.17. Mijn reactie is bedoelt om
vragenderwijs (zie vraagteken) nog eens te verifieren of ik toch gewoon citeer wat er
staat.
12.37 reactie pietza op het lezen van handelingen 8 door een bepaalde bril. Heb daar op
gereageerd
13.16 inhoudelijke reactie e-line. Niet op gereageerd. gewoon te weinig aandacht aan
besteed. Maar niet expres. Had wel gemoeten. Ging per slot om de hypothese.
13.40 algemene reactie laodicea met een bronverwijzing. Geen reden om te reageren
omdat het een bronvermelding is. Daar nog wel voor bedankt.
27 juli 2006
01.05 naar mij gerichte reactie van reformist
01.48 mijn reactie op reformist met deels een bevestiging van zijn verhaal en deels
een nuancering. Onder verwijzing naar een pas daarvoor gestuurde reactie die
de noodzaak van de gedeeltelijke nuancering naar mijn mening weergeeft.
02.01 nog een inhoudelijke reactie mijnerzijds op reformist.
tot slot nog deze reactie op reformist.
Inmiddels is er tussen cyber en mij een discussielijn ontstaan die naar mijn mening eerst langs elkaar heen gaat maar in onze reacties van 26 juli 23.35 en 00.42 dichter bij elkaar komt. Daar zit dus beweging in.
Op grond van voorgaande lijkt het over mij geschetste beeld denk ik wat uit balans.
kajemkajem wijzigde dit bericht op 27-07-2006 03:27 met 9%Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 08:57
quote:
kajem schreef op 27 juli 2006 om 01:15:
Wat ik met regelmaat probeer is e.e.a zo te formuleren dat je de eigen opvattingen nog eens toetst.
Dat is inderdaad een goede gedachte om je eigen opvattingen af en toe te toetsen. Dat heb ik dan ook de laatste 2 jaar met dit onderwerp gedaan. Mijn vriendin (van baptistische achtergrond) en ik (van gkv achtergrond) zijn op zoek gegaan naar de gemeente waar God ons wil hebben. Volgens mij heb ik dat ook ook al ergens anders op het forum beschreven. In ieder geval heb ik heel wat gesprekken gehad van beide kanten. En daarin heb ik me soms geërgerd aan de vooringenomenheid van sommige mensen. Ook de vooroordelen over "de andere partij" maakten mij af en toe somber. Wat ook vaak gebeurd is dat men een karikatuur beschrijft van de andere partij ("zo geloven zij") en die karikatuur word dan helemaal afgeschoten.
Overigens heb ik ook zeer vele goede gesprekken gehad van beide partijen en ik heb gemerkt dat je best kan praten over de doop terwijl je de loopgraven links van je laat liggen.
Misschien dat je nu een beetje mijn reactie op de goedbedoelde prikkels van jou snapt.
Gefeliciteerd, want je bent niet lauw (openbaringen 3 : 15 en 16)quote:
kajem schreef op 27 juli 2006 om 01:15:
Ik heb inderdaad daarnaast de geloofsdoop ondergaan. Ten volle overtuigd in goed geweten.quote:
kajem schreef op 27 juli 2006 om 01:15:Dat is niet de doop overdoen, maar er vanuit een heel ander context tegen aankijken, daarom zijn die doopdiscussies ook zo zinloos.
Dat heb ik ook gemerkt dat het voor de één in volle overtuiging overdopen is, en voor de ander in volle overtuiging de echte doop is. Geen van beide meningen valt wat mij betreft direct wat op aan te vallen. Wat ik alleen wel vaak mis bij sommige mensen is dat men soms te veel naar de eigen mening kijkt en niet naar mede gelovigen. Ik mis de houding die Paulus laat merken in 1 korintiërs 8 en dan met name zijn conclusie in vers 13: "Als ik dus door vlees te eten mijn broeder of zuster ten val breng, wil ik het nooit ofte nimmer meer eten; dan breng ik hen niet ten val."
Dan zeg ik niet dat men absouluut geen volwassendoop moet doen dan, maar sommige mensen gaan er veel te makkelijk mee om ("het is toch mijn mening?")
quote:
kajem schreef op 27 juli 2006 om 01:15:Hoewel ik weet dat sommigen op dit forum Willem Ouweneel verdacht vinden in zijn opvattingen wil ik toch wijzen op zijn boekje "sta op en laatje dopen" waar hij beide opvattingen tegen over elkaar zet en naar beide kanten ook kritisch durft te zijn en / of gelijk geeft.
Ik heb het boekje ook gelezen (net als vele andere boekjes over de doop trouwens). En ik vind het een erg mooi boekje. Ouweneel gaat er heel voorzichtig mee om en laat beide kanten goed zien. Hij haalt vele vooroordelen bij beide kampen weg en doet een oproep om elkaar te zoeken.
Wat ik dan toch jammer vind is dat hij uiteindelijk toch nog zijn visie geeft over de doop. Ja hij geeft wel aan dat iedereen moet bedenken dat het zijn bril op de zaak is, maar toch jammer als je in een boekje de benadering lijkt te zoeken en toch je eigen mening plaatst. Overigens wel een goed onderbouwde mening, maar niet mijn mening. (en ik had het ook jammer gevonden als het wel mijn mening was)PietZa wijzigde dit bericht op 27-07-2006 09:05 met 8%Verba volant, scripta manent - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 09:26
Mag alsnog wel hoor!quote:
Kajem schreef:
13.16 inhoudelijke reactie e-line. Niet op gereageerd. gewoon te weinig aandacht aan
besteed. Maar niet expres. Had wel gemoeten. Ging per slot om de hypothese.
- Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 09:41
Zou je daar wat meer over vertellen? Want zoals het er nu naar uit lijkt te zien hebben de Kerken in de Catholica en haar directe Protestantse afstammelingen altijd de kinderdoop geleerd.quote:
Aafke schreef op 25 juli 2006 om 11:41:
Overigens, de Kerkgeschiedenis leert me dat de Kerk in beweging is (voor zover ik het nu kan zien) Eerst was het voornamelijk de volwassendoop door onderdompeling. Ook kent de Kerk een periode dat er zo laat mogelijk gedoopt werd, stel dat je weer ging zondigen o.i.d. Daarna een verschuiving naar de babydoop.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn. - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 09:54
Lees dit maar eens: Doop (link) of deze doop (link)quote:
Laodicea schreef op 27 juli 2006 om 09:41:
Zou je daar wat meer over vertellen? Want zoals het er nu naar uit lijkt te zien hebben de Kerken in de Catholica en haar directe Protestantse afstammelingen altijd de kinderdoop geleerd.
Aafke wijzigde dit bericht op 27-07-2006 10:10 met 12%Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val. - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 10:12Met name de laatste link bevat veel info.Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.
- Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 10:52geloof van HARTE
quote:
Misschien dat je nu een beetje mijn reactie op de goedbedoelde prikkels van jou snapt.
[...]
Gefeliciteerd, want je bent niet lauw openbaringen 3 : 15 en 16
[...]
Dat heb ik ook gemerkt dat het voor de één in volle overtuiging overdopen is, en voor de ander in volle overtuiging de echte doop is. Geen van beide meningen valt wat mij betreft direct wat op aan te vallen. Wat ik alleen wel vaak mis bij sommige mensen is dat men soms te veel naar de eigen mening kijkt en niet naar mede gelovigen. Ik mis de houding die Paulus laat merken in 1 korintiërs 8 en dan met name zijn conclusie in vers 13: "Als ik dus door vlees te eten mijn broeder of zuster ten val breng, wil ik het nooit ofte nimmer meer eten; dan breng ik hen niet ten val."
Dan zeg ik niet dat men absouluut geen volwassendoop moet doen dan, maar sommige mensen gaan er veel te makkelijk mee om ("het is toch mijn mening?")
[...]
Pietza,
Reken maar dat ik ook intensief heb gezocht en geworsteld. Ik zal echter niet oordelen en veroordelen. Het is mijn eindconclusie die veel geestelijke energie heeft gekost. 40 jaren gooi je niet maar zo weg en die gooi ik ook niet weg. Ik ben blij met een degelijk fundament. Ik ben ook niet kritiekloos en wil me niet meer in een hokje laten vangen.
Ik geloof in niet in een ware kerk, wel in een ware gemeente van Jezus Christus.
Ik geloof niet in een valse kerk, maar wel in valse christenen.
Het is menselijk dat mensen met eenzelfde overtuiging geneigd zijn elkaar op te zoeken. Ze organiseren zich en koesteren en laven zich als groep (kerk) met een gezamenlijke overtuiging en doel.
Ik geloof inderdaad in reformeren, maar meer in reformeren door de zondige mens heen en opstaan in een nieuw leven.
Pauus schrijft over de zwakke in het geloof en hoe we daar als medechristenen mee om moeten gaan. Teveel wijzen we de ander aan als die zwakke gelovige, te weinig onderzoeken we ons zelf. Ik ook.
Ik zie binnen het evangelische regelmatig oppervlakkigheid waar het gaat om de drive te verdiepen in het theologische aspect, wat zorgen baart. Het unieke van het licht van Christus boodschap uit zich vaak te weinig in het zichtbare licht op een achtergrond van het duister, het zondebesef. Alles is positief en geweldig, wat zich wel eens uit in korzeligheid of terughoudendheid te spreken over de scheiding van bokken en schapen. Ik merk dat men dit een lastig punt vindt. Tegenslagen hangt men soms te snel op aan "aanvallen van het kwaad".
Daar tegenover een enorme drive het geloof en de overtuiging in praktijk te brengen en te uiten. Men ervaart Jezus als persoon en niet iemand die in de hemel is en die we pas over enkele tientallen jaren zullen ervaren. Men ervaart het wandelen met hem vaak al in dit leven.
Vaak laten ze zich wel heel praktisch leiden door de stem van de Heilige Geest en hebben meer besef van de invloed van het kwaad. De term demonie is niet iets waar zeer terughoudend engekscherend over wordt gesproken, eerder vanuit een bepaalde realiteitszin.
Binnen het gereformeerde zie ik toch oppervlakkigheid in het dagelijks leven, te weinig duidelijke praktische en geinspireerde keuzes. In de praktijk teren op de belofte (daar wordt zeker tegenwoordig, nogal eens over en tegen gepreekt; bron is een gkv predikant)Men vindt uitbundige geloofsexpressie al vaak gek of overdreven en spreekt daar wel eensschamper over. Erg overtuigd van de onvervalste leer, verdedigend met hollandse robuustheid. Tegen de kritiekstorm in.
Recent nog gehoord van een gelovige op het zendingsveld welke kennis heeft aan een GKV- echtpaar. Een van de beiden van dat zendingspaar zei tijdens een dienst: "broeder X is echt en heeft een levend geloof, werkt mee in de gemeente maar met baptischtische opvattingen. We merken toch dat hij al een beetje gereformeerd begint te worden".
Bij het gereformeerde zie ik meer de drive om theologisch te verdiepen, alles te willen weten. Door de veelal theologische benadering is de werkelijkheid van de werking van het kwaad rondom ons heen wat kwijt geraakt. Demonie en bezetenheid zijn termen die zeer wantrouwend worden aangehoord en beschouwd worden richting een demensie die niet de onze is. Zonder het besef dat die dimensie ons dagelijks tracht te beinvloeden en dat de geesten van die dimensie hun werk dagelijks praktisch uitvoeren.
Met betrekking tot voorgaande heb ik iets tegenover elkaar willen zetten. Kritisch naar beide kanten en in de wetenschap dat je dat niet zomaar een op een kunt plakken op individuen. Het is dan ook iets wat ik in de hoofdlijn heb willen typeren en is niet een poging kritischer te zijn naar de een of de ander. Eenvoudig omdat achter deze paar woorden nog heel veel typeringe mogelijk zijn en beide kanten niet in elkaars harten kunnen kijken. Helaas wordt vaak wel geredeneert alsof men die andere harten kent.
Te vaak betrap ik me daar zelf ook op.
Ik sta op het punt te besluiten een evangelisch theologische studie te gaan volgen. waarom? Omdat ik daar veel toe bepaald wordt door allerlei signalen die ik krijg.
De gereformeerde zal wellicht zeggen, ja maar hoe toets je die signalen dat je dat moet gaan doen
Let op de smiley hoor.
Ik wil me daarentegen laten leiden door deze signalen die telkens weer terug keren, wel onzeker maar vertrouwend op een goede afloop. Een reisdoel in vertrouwen. Wie weet kom ik uiteindelijk toch nog in kampen uit
Maar daar ben ik te oud voor hoor.
KajemJezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 10:59geloof van HARTEik zal dat in de loop van de dag doen. Nu eerst koffie.
kajem
quote:
Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 19:07
Daar staan helaas wél een paar grote fouten in, men gaat er van uit dat kinderdoop werd ingesteld in de 6e eeuw, maar de Kerkvaderen hebben het al heel vroeg over de kinderdoop en referen ook naar de woorden van Jezus. Er waren wel conflicten, maar die gingen dan om het feit of iemand direct na zijn geboorte moest worden gedoopt of op de 8e dag, en dat allemaal ruim voor de 6e eeuw.quote:
Aafke schreef op 27 juli 2006 om 10:12:
Met name de laatste link bevat veel info.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn. - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 19:09
Zou best kunnen, heb jij voor mij daar info over misschien. Ehhhh... Nederlands-talig misschien.quote:
Laodicea schreef op 27 juli 2006 om 19:07:
Daar staan helaas wél een paar grote fouten in, men gaat er van uit dat kinderdoop werd ingesteld in de 6e eeuw, maar de Kerkvaderen hebben het al heel vroeg over de kinderdoop en referen ook naar de woorden van Jezus. Er waren wel conflicten, maar die gingen dan om het feit of iemand direct na zijn geboorte moest worden gedoopt of op de 8e dag, en dat allemaal ruim voor de 6e eeuw.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val. - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 19:40
Ok, ik heb iets gevonden, maar naar het laat aanzien is het wel een flinke lap tekst. Voor zover ik het heb kunnen beoordelen is het van een gereformeerde schrijver:quote:
Aafke schreef op 27 juli 2006 om 19:09:
Zou best kunnen, heb jij voor mij daar info over misschien. Ehhhh... Nederlands-talig misschien.
quote:
Bewijzen voor de kinderdoop
De baptisten zeggen – en wij met hen - dat de bijbelse leer van de doop is gegrond op de
opdracht van Christus die hij zijn discipelen gaf: Gaat dan henen, onderwijst al de
volkeren, dezelfde dopende, enzovoort. Matth. 28:19. Het lag voor de hand dat de
discipelen bij volwassenen begonnen om hen te onderwijzen door het Evangelie en
daarna te dopen. De Gereformeerde leer is op dit punt hetzelfde als bij de baptisten. Ons
formulier voor volwassendoop geeft daar getuigenis van.
Dat gedoopten die belijdenis des geloofs hebben afgelegd, ook hun kinderen moeten
laten dopen blijkt uit het volgende:
1. Dat de doop in een zeker opzicht overeenkomt met de besnijdenis. Zouden kinderen
onder het Nieuwe Testament geen sacrament mogen ontvangen en onder het Oude
Testament wel? Terwijl de Geest nu overvloediger is uitgestort?
2. "En een iegelijk van u worde gedoopt…, want u komt de belofte toe en uw
kinderen." Handelingen 2:39. Er staat onbepaald kinderen, die in hetzelfde
hoofdstuk zonen, dochters en jongelingen worden genoemd. Hoewel de eerlijkheid
gebiedt om te zeggen dat het kan wezen dat de discipelen eerst gevraagd hebben
naar de toestemming en naar de ondervinding van Gods werk in hun ziel, óók bij de
kinderen. En een klein kind kan daar verslag van geven, als Gods Geest in het kind
werkt. De Pinksterdag was natuurlijk een buitengewone gebeurtenis. Hoe of dit er
ook aan toegegaan is, kinderen uit gelovigen ouders geboren, worden heilig
genoemd in 1 Kor. 7:14, en daarom moeten ze gedoopt worden. "Want de
ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd
door den man, want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig".
Krachtens geboorte uit gelovige ouders, of uit één gelovige ouder zijn ze geheiligd
en afgezonderd van de wereld. Paulus noemt zelfs een heidens man heilig, als zijn
vrouw in Christus is. Dus, de kinderen worden geen leden der gemeente door de
doop, ze worden ook niet in Christus wedergeboren door de waterdoop. Dat kan
alleen door het bad der wedergeboorte en door de vernieuwing van de Geest, Titus
3:5. De waterdoop werkt niets, maar verzegelt Gods werk aan de gedoopten.
3. 1 Kor. 10: 1, 2: "Dat onze vaders allen in Mozes gedoopt zijn, in de wolk en in de
zee." Farao vervolgde Israël om hen te doden, maar de Heere baande een weg door
de Rode Zee. Ouders en kinderen waren allen beschut door de watermuren en de
wolkkolom. Paulus noemt die doorgang een doop. En hij zou het nooit gedaan
hebben als er geen treffende overeenkomst was tussen Israël en de gemeente te
Korinthe. Israël is een type van de Nieuw Testamentische kerk. Farao is een type
van de duivel en alle helse, wereldse machten. Mozes, de Middelaar van het Oude
Testament is een type van Christus. Zijn staf ziet op het geloof in Gods Woord, een
staf des geloofs, waardoor en waarnaar wij moeten leven en wandelen. De
wolkkolom is een type van de inwoning van de Geest bij de gelovigen. De zee is een
type van de zee van Gods toorn over de zonde, waarin Farao verdronk. Het pad door
de zee is de weg der verlossing in Christus. De gerechtigheid Gods eist de
ondergang van alle vijanden van de kerk, maar de gerechtigheid, verzoend door
Christus, is tot behoud van de gelovigen. Deze doorgang noemt Paulus: een dopen
in Mozes. Zijn bedoeling is nu niet moeilijk meer. Mozes handelde in Naam en in
opdracht van God. Mozes stond als middelaar tussen de Heere en het volk. Daarom
wordt Mozes ook wetgever en koning genoemd Deut. 33: 4, 5. Nu, dat de kleinste
baby's ook in Mozes gedoopt zijn betwist niemand. Mogen ze dan ook niet in de
Naam des Heeren gedoopt worden onder het Nieuwe Testament? Wij moeten er ook erg in hebben dat Farao die doop nabootste en verdronk. Daarom zegt het 35e artikel
van de Nederlandse Geloofsbelijdenis: De goddeloze ontvangt wel het sacrament tot
zijn verdoemenis, maar niet de waarheid van het sacrament. Let wel, het sacrament
is geen zegel der verdoemenis voor ongelovigen, zoals het soms wordt uitgedrukt,
wel goed bedoeld, maar verkeerd gezegd. Het is een zegel des geloofs, maar is tot
verzwaring van de verdoemenis als het ongelovig wordt veracht, 1 Kor. 11:29.
4. Dat kleine kinderen gedoopt werden in de eerste christelijke kerk kan ook enigszins
afgeleid worden uit teksten die spreken over de doop van een huisgezin, zoals van
Lydia, Handelingen 16:15 en van Stefanus, 1 Kor. 1:16. Het Griekse woord
betekent: huis, zaal, huisgezin, enz., volgens het Grieks woordenboek. Hoe dit ook
zij, het was zo vanzelfsprekend voor de christelijke kerk om hun kinderen te dopen,
dat er geen apart gebod voor nodig was. Althans naar de mening van onze
gereformeerde oude schrijvers. Zij bewijzen het uit de boeken van de kerkvaders,
zoals Cyprianus, Ambrosius, Cyrillus. Basilius, Tertullianus, Augustinus. Origenes
zegt: dat de kinderdoop geschiede van de dagen der apostelen af. Zelfs Pelagius
erkent het, hoewel volgens hem de kinderen de doop niet nodig hadden. Zie
Benedictus Pictet: De Christelijke Godgeleerdheid, deel 2, blz. 511. Zie ook de
Christelijke Encyclopedie deel 1, artikel over de doop. Gesteld dat de kinderdoop
door de apostelen verworpen was, en dat de kinderdoop langzamerhand in de kerk
binnendrong, zouden de kerkvaders er niet tegen geprotesteerd hebben? En zou er
dan geen concilie samengeroepen zijn waarop de kinderdoop plechtig besloten
werd? Maar in de oude literatuur van de kerkgeschiedenis vinden wij daarover geen
mededelingen.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn. - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 19:53En nu het bewijs vanuit de Kerkvaderen, allemaal van ruim voor de 6e eeuw:
bronquote:
Bewijzen voor de kinderdoop uit de oude kerkvaders
Laten wij nu over de drempel van het Nieuwe Testament heenstappen om door de poort
van de kerkgeschiedenis verder te gaan.
De apostel Johannes en Polycarpus
Een van de naaste opvolgers van Johannes was de bekende Polycarpus, die omstreeks
het jaar 160 op 86-jarige leeftijd de marteldood onderging. Toen hem de eis gesteld
werd Christus te smaden, sprak hij de onvergetelijke woorden: "Zesentachtig jaar dien
ik Hem en in niets heeft Hij mij kwaad gedaan. Hoe kan ik dan mijn Koning, Die mij
gered heeft, lasteren?" Nu weten wij uit anderen hoofde dat men in de oude Christelijke
Kerk, waarin de overtuiging sterk was dat het ware leven pas met de doop begon, een
pas gedoopt kind graag dienaar van Christus noemde. Wanneer we bij het beoordelen
van Polycarpus' uitspraak - zesentachtig jaar dien ik Hem - hiermee rekening mogen
houden, ligt het voor de hand dat Polycarpus hier zinspeelde op zijn doop, die hij 86 jaar
geleden reeds als zuigeling ontving. Indien deze conclusie juist mocht zijn - en er is
eigenlijk geen enkel geldig argument tegen in te brengen - moet de conclusie zijn dat
Polycarpus geboren en gedoopt is in de tijd dat de apostel Johannes daar de kerkelijke
leidsman was en is dit één van de vele aanwijzingen dat de kinderdoop teruggaat tot op
de tijd der apostelen.
Wat zegt Irenaeüs er van?
De kerkvader Irenaëus was omstreeks het jaar 180 bekende leidsman van de Christelijke
gemeente te Lyon in midden-Frankrijk, eveneens de bekendste theoloog uit de tweede
eeuw. Hoe die gemeente toen ontstaan was doet minder ter zake, maar feit was dat in
het jaar 180 daar een gevestigde Christelijke gemeente was. Welnu, in één van zijn
geschriften zegt Irenaëus dat bij hen "zuigelingen, kleine kinderen, jongelingen en ouderen door Christus worden wedergeboren tot God". Het is, wanneer de kerkvader dit
zegt, nl. buiten kijf dat hij het hier heeft over de doop. Daarop wijst allereerst het
verband waarin deze uitspraak is geplaatst. Irenaëus schrijft nl. in dit verband over
Jezus' doop. Vervolgens wijst daarop zijn betoog dat Jezus alle leeftijden, geen enkele
uitgezonderd, redt. Maar vooral wijst daarop zijn spreken over het "tot God
wedergeboren worden". Die uitdrukking was, zoals de toenmalige literatuur
onmiskenbaar duidelijk uitwijst, een staande uitdrukking voor het gedoopt worden. Er
kan dus geen twijfel aan bestaan of Irenaëus heeft het hier over een doop die alle
leeftijden omsluit: zuigelingen, kinderen, jongelingen en ouderen. Maar dan valt het op
hoe rustig en onbevangen de kerkvader hierover spreekt. Het gaat blijkbaar over een
kerkelijke praktijk die vanzelfsprekend werd geacht. Bij dit alles is het nog belangrijk te
weten dat Irenaëus uit Klein-Azië afkomstig en een leerling van Polycarpus was.
Wanneer we nu bedenken dat er aldus een lijn loopt van de apostel Johannes naar
Polycarpus en van Polycarpus naar Irenaëus, die duidelijk de kinderdoop vermeldt, is dit
een reden te meer om het resultaat van wat tot dusver werd gevonden als juist te
aanvaarden.
Plinius brengt rapport uit aan de keizer.
Bij Plinius, die onder keizer Trajanus stadhouder was van Bithynië, blijven we in
hetzelfde Klein-Azië, maar dan iets meer naar het Oosten. Het is de landstreek
waarheen eens Paulus wilde reizen, terwijl de Geest het hem niet toeliet (Hand. 16:7).
Het is ook het gebied waar later, toen Petrus zijn eerste brief schreef, blijkbaar toch al
een gemeente was (1 Petr. 1:1). Welnu, omstreeks het jaar 112, als de vervolging al in
volle gang is, verkeert Plinius in twijfel over wat hij met de christenen, met name met
de kleine kinderen moet beginnen. In een brief aan de keizer verklaart hij niet te weten
of dezen "al zijn ze nog zo jong" mee in de straf moeten delen: "Bij de gerechtelijke
onderzoekingen inzake de Christenen ben ik nooit aanwezig geweest: daarom weet ik
niet wat en in hoeverre men pleegt te straffen of te onderzoeken. En ik was niet weinig
onzeker aangaande de vraag of er enig onderscheid gemaakt wordt tussen de leeftijden
of dat kinderen, al zijn ze nog zo jong, in niets van volwassenen verschillen." Nu is het
duidelijk dat, als de kinderen mee in de straf moeten delen, het moet vaststaan dat ze
"ook al zijn ze nog zo jong", tot de gemeente behoren. Welnu, Plinius schrijft dan aan
de keizer verder dat hij dit zelfstandig heeft nagegaan en tot de conclusie is gekomen
dat dit inderdaad het geval is. Maar dan is dit een duidelijk getuigenis dat zelfs
buitenstaanders wisten dat ook de kleinste kinderen tot de gemeente werden gerekend.
Hoewel de kinderdoop hier niet uitdrukkelijk wordt genoemd, pleit Plinius' brief meer
voor de veronderstelling dat de kinderen wel werden gedoopt dan niet. Pas door de doop
kwam de volle toegang tot het lidmaatschap van de gemeente vrij.
Aristides vertelt van een begrafenis.
Zoals men zal begrijpen betreft het hier de begrafenis van een kindje. Omstreeks het
jaar 120 beschreef Aristides hoe het - in Athene - daarbij toeging. En dan is het be-
langrijk te vernemen dat de Christelijke gemeente bij die gebeurtenis aanwezig was en
toen God openlijk prees, omdat het kindje "zondeloos heenging". Nu is het weinig
waarschijnlijk dat met het laatste de kinderlijke onschuld zou zijn bedoeld. Wanneer
hier gesproken wordt over zondeloos heengaan, ligt het meer voor de hand aan te nemen
dat dit kind was gedoopt. Vandaar ook dat de gemeente er bij was. Vandaar ook dat de
gemeente toen de lof zong van God.
"Voor ons is de belofte en voor onze kinderen."
Wanneer wij de bijbel opendoen bij Handelingen 2:39 vinden we er wat anders. Dan
staat er: "Want u komt de belofte toe en uw kinderen". Merkwaardig is echter dat eromstreeks het jaar 150 te Rome een handschrift van het Nieuwe Testament in omloop
was, waarin deze woorden staan zoals hierboven is aangegeven. De vraag die nu moet
worden gesteld is deze: hoe kwam dat? En dan is het antwoord dat hier zeer
waarschijnlijk aan een onopzettelijke verschrijving moet worden gedacht. Gezien het
getuigenis van Hippolytus uit 215 (waarover later) was de praktijk van de kinderdoop er
in Rome al heel lang. Juist daardoor kan het er spoedig toe komen dat iemand in plaats
van "voor u" schreef "voor ons". In het Grieks scheelt dit maar één letter. En dan is dit
een bewijs te meer dat de kinderdoop omstreeks 150 tot de praktijk van het kerkelijk
leven in Rome behoorde.
Tertullianus.
We komen nu toe aan de beroemde christelijke advocaat Tertullianus uit Noord-Afrika,
van wie het spreekwoord afkomstig is: "Het bloed der martelaren is het zaad der kerk."
Deze schreef omstreeks het jaar 200 tweemaal over de kinderdoop, de eerste keer naar
het schijnt er tegen, de tweede maal zeer duidelijk er voor. Helaas is het niet zo dat in
allerlei handboeken en brochures voldoende uitkomt wat nu eigenlijk Tertullianus'
bedoeling was. Dit heeft jammer genoeg tot gevolg gehad dat, al naar men zelf voor- of
tegenstander van de kinderdoop was, men Tertullianus naar zich toehaalde. Vooral bij
de tegenstanders van de kinderdoop is dit vaak het geval geweest, en zoals we zullen
zien - door oppervlakkig lezen of overschrijven uit andere publicaties - nog ten onrechte
ook.
Nu is er in zijn eerste getuigenis bij Tertullianus inderdaad sprake van enig verzet tegen
de kinderdoop. Maar dan is het om te beginnen toch opmerkelijk dat Tertullianus
duidelijk laat merken dat de kinderdoop toentertijd algemeen in de Christelijke kerk in
gebruik was en dat zijn bezwaar dus in elk geval niet een nieuwigheid betrof. Wanneer
hij spreekt over peten of doopgetuigen, die bij de doop van kinderen gewoon waren
bepaalde verklaringen af te leggen, laat dit duidelijk zien dat ook in Noord-Afrika de
kinderdoop een reeds lang ingeburgerde gewoonte was. En dan is het belangrijk op te
merken dat in midden-Frankrijk en Noord-Afrika in dezelfde tijd dezelfde kerkelijke
praktijk werd gevonden.
Men heeft dikwijls voorbijgezien dat, als Tertullianus zich tegen de kinderdoop verzet,
hij zich niet keert tegen de doop van alle kinderen, maar wel tegen de doop van die
kinderen, die meekwamen als hun heidense ouders tot de kerk toetraden, en die toen
blijkbaar ook werden gedoopt. Bij zulke overgangsdopen traden dan gewoonlijk
doopgetuigen op, die voor de christelijke opvoeding van de kinderen bepaalde
waarborgen gaven. Tertullianus' bezwaar tegen deze peten is dat zij een veel te grote
verantwoordelijkheid op zich nemen. Zij kunnen dan wel beloven dat deze kinderen
zich straks na hun doop Christelijk zullen gedragen, maar welke waarborg kunnen zij
geven dat het werkelijk zo zal gaan? Het is om die reden dat Tertullianus zich tegen
deze peten en tegelijk ook tegen die overgangsdopen van kinderen verzet. In alle kalmte
verklaart hij dan dat de leeftijd van deze kinderen het volstrekt niet noodzakelijk maakt
zo haastig met de doop te zijn. Veeleer ligt het voor de hand die uit te stellen. Dat zijn
bezwaar dus uitsluitend samenhangt met die veelomvattende belofte van de peten en
volstrekt niet met de kinderdoop als zodanig, blijkt tenslotte nog uit drie dingen:
1) uit zijn mededeling dat, als zo'n kind in levensgevaar komt te verkeren, dan
onverwijld de doop moet worden bediend;
2) uit zijn gevoelen dat uitstel van de doop nuttiger is en dus niet een absolute eis is;
3) uit zijn aanbeveling dezelfde gedragslijn, d.w.z, enige tijd uitstellen, ook toe te
passen bij heidense jonge meisjes en jonge weduwen, als ook door hen de doop
wordt aangevraagd.
Zijn tweede getuigenis.
Wanneer Tertullianus dan enkele jaren later weer over de doop schrijft, bespreekt hij
wat Paulus in 1 Korinthe 7 over de gemengde huwelijken zegt. Hij vermeldt dan Paulus'
opmerking over de kinderen die heilig zijn, en geeft er zijn opvatting over. Hij betoogt
dan dat de opmerking van de apostel samenhangt met het feit, dat alle kinderen van
geboorte onrein zijn. En wanneer Paulus aan de andere kant toch uitspreekt dat ze heilig
zijn, komt dat vanwege het voorschrift dat Jezus gaf ten aanzien van de doop: "Wie niet
uit water en Geest geboren wordt, zal niet in het koninkrijk Gods ingaan." (Joh. 3:5).
Duidelijk blijkt dus dat Tertullianus hier van de kinderdoop uitgaat als van een
voorschrift en instelling.
De kerkorde van Hippolytus.
Even later, omstreeks 215, kondigt zich te Rome de kerkorde van Hippolytus aan. In
deze kerkorde komt bij de overgang van heidenen tot de gemeente de gezinsdoop ter
sprake. En dan is ook bij Hippolytus het getuigenis over de kinderdoop boven alle
twijfel verheven: "Eerst moet men de kleine kinderen dopen. Allen die voor zichzelf
spreken kunnen, moeten zelf spreken. Voor hen echter die niet spreken kunnen, zullen
hun ouders spreken of een ander, die tot hun familie behoort." Ook deze woorden
kunnen niet worden misverstaan. Dit is van te meer betekenis omdat, naar Hippolytus
zelf in zijn boekwerk zegt, het niet zijn bedoeling is nieuwe kerkelijke bepalingen in te
voeren, maar de oude apostolische overlevering vast te leggen. Al stamt deze kerkorde
dus uit het jaar 215, zij wijst wat de kinderdoop betreft met een dikke pijl naar vroegere
jaren, tot zelfs op de apostolische tijd terug.
Orígenes
Dit is de derde kerkvader die geen zweem van onduidelijkheid over deze kwestie laat
bestaan. Omstreeks 240 spreekt Origenes herhaaldelijk over de doop van zeer kleine
kinderen (ook al zijn ze maar een dag oud) en hij vermeldt dan dat zij naar de regel der
kerk en in overeenstemming met de apostolische overlevering worden gedoopt.
Wanneer men nu bedenkt dat Origenes geboren werd in het jaar 185, ongeveer een
eeuw nadat de laatste der apostelen was heengegaan, moet men de mogelijkheid dat hij
met de apostolische overlevering zeer goed op de hoogte was, wel heel aannemelijk
achten. Wanneer men dan verder bedenkt dat de familie van Origenes reeds sedert
onderscheidene generaties Christelijk was, wordt dit zelfs boven alle twijfel verheven.
Wanneer men dan tenslotte nog bedenkt dat Origenes, die afkomstig was uit Egypte, dit
schreef in Caesarea ten noorden van Palestina, terwijl hij bovendien door verschillende
grote reizen over het gehele kerkelijk leven van die tijd uitstekend was ingelicht, is dit
getuigenis over de apostolische overlevering wel bijzonder treffend en sterk. Nog
krachtiger spreekt dit ons toe als we bedenken dat deze kerkvader over de apostolische
overlevering precies hetzelfde zei als wat kort tevoren - en geheel onafhankelijk van
hem - te Rome door Hippolytus was getuigd. Zo is dus ook het getuigenis van Origenes
voor het reeds lang aanvaarde en overal onbetwiste gebruik van de kinderdoop boven
alle twijfel verheven.
Wanneer we nu tot slot de aldus verkregen uitspraken van Polycarpus, Irenaeus, Plinius,
Aristides, Tertullianus, de kerkorde van Hippolytus en Origenes, is het toch wel
duidelijk geworden dat de kinderdoop teruggaat tot de tijd der apostelen en van daaruit
geruisloos overging naar de kerkgeschiedenis daarna.
Grafschriften.
Er is echter nog meer. Ook de opschriften die christelijke ouders plaatsten op de graven
van hun jong gestorven kinderen spreken in dit opzicht een ongedwongen, duidelijke
taal. Natuurlijk drukten de mensen vroeger zich anders uit dan wij. Men moet iets van
de toenmalige zegswijzen kennen om die geschriften goed te kunnen beoordelen. Zowas in het vroeger kerkelijk spraakgebruik een 'gelovige' iemand die door de doop
toegang tot de kerk had verkregen. Zij die onderricht genoten om later door de doop in
de kerk te worden opgenomen, werden catechumenen genoemd. Dit moet men weten als
men op een kindergraf leest dat dit kind een gelovige was en dus geen catechumeen. Het
wijst er duidelijk op dat dan zo'n kind was gedoopt. Men kan dezelfde conclusie trekken
uit de volgende grafschriften, die alle stammen uit de derde en vierde eeuw:
Gelovige uit gelovigen
Gelovig van geboorte
Dienaar van Christus
Heilig kindje
Is in vrede heengegaan
Onzondig kind
Nieuwgeboren
Gelovige christen
Aan Innocens, die geheiligd door de Heilige Geest, ten naaste bij drie jaar is geworden.
Het is duidelijk dat al deze kinderen gedoopt moeten zijn geweest.
Plotseling iets nieuws.
Dit ging door totdat er vrij plotseling, omstreeks 330, in een beperkt gedeelte van de
toenmalige christelijke kerk, sprake kwam van een ander gebruik. Men begon toen iets
meer te voelen voor uitstel van de doop tot een later tijdstip. Men vreesde nl. dat de
genade in de doop geschonken later ook weer kon worden verzondigd. De
doophandeling werd toen blijkbaar min of meer magisch opgevat in die zin, dat
daardoor alle voorgaande zonden als vanzelf werden uitgedelgd. Er waren in die tijd
ook gezegden onder het volk, die er op wezen waarom het eigenlijk ging. Het kwam
voor dat men zei: "Laat hem maar begaan, hij is nog niet gedoopt", iets wat doet denken
aan wat tegenwoordig soms door sommige - niet alle! - jongelui gedacht wordt, zolang
ze nog niet gekomen zijn tot de belijdenis van geloof. Ook kwam het in moeilijke
ogenblikken voor dat men zei: "Gevaar dreigt rondom, laat ons zo spoedig mogelijk de
kinderen dopen." Er waren dan ook ouders, die de moeilijke jaren van hun opgroeiende
kinderen met een zekere vrees tegemoet zagen, en daarom meenden hun een dienst te
bewijzen door hun doop uit te stellen tot later. Monica bij voorbeeld, de moeder van
Augustinus, was ook dit gevoelen toegedaan. Maar toen haar zoon in zijn kinderjaren
eens ernstig ziek werd, haastte ze zich om dadelijk te doop voor hem aan te vragen.
Toen hij echter plotseling weer opknapte, werd opnieuw tot uitstel besloten. Zo kon het
gebeuren dat de grote kerkvader pas op zijn 32e
jaar werd gedoopt. Men kan hier dus spreken van een afwijking in de praktijk van de kinderdoop. Toch is het duidelijk dat het hier helemaal niet ging om een principieel verzet tegen de kinderdoop, maar veeleer
om een bijgelovige opvatting, die zelfs bij volwassenen tot uitstel heeft geleid.
Maar de oude lijn ging toch door.
Als we dan ook nóg later aan het eind van de vierde eeuw het historieboek weer
opslaan, blijkt het duidelijk dat dit uitstel zich niet heeft weten te handhaven. We vinden
dan weer algemeen als een onbestreden instelling de kinderdoop terug. Dit is zelfs zo
sterk dat Augustinus, op wie, zoals we nu weten, zelf in zijn jeugd het bekende uitstel
was toegepast, de kinderdoop verdedigt en fundeert. Het merkwaardige en
welsprekende feit dat de kinderdoop nooit werd 'ingevoerd', zelfs niet door synode of
concilie, omdat hij er vóór de eerste synode al was, wordt door hem aangevoerd om de
rechtmatigheid ervan te bepleiten. De overtuiging dat kinderen moesten worden gedoopt
was in die tijd zelfs zo algemeen dat zij ook door ketterse stromingen en sekten nimmer
werd betwist. In al die gevallen gaat de kinderdoop als een onbestreden praktijk ook buiten de officiële kerk door. Twee tegengestelde polen zoals Augustinus en Pelagius
verzekeren beiden met nadruk, dat ze nooit van een ketter of scheurmaker hoorden, die
de kinderdoop als een dwaling verwierp. Wel heeft natuurlijk de ontkenning van de erf-
zonde door Pelagius de kinderdoop als kwestie op tafel gebracht. Maar de synodale
besluiten die de kinderdoop vermelden en verdedigen worden dan juist talrijk en
krachtig. Bij het eenvoudige volk in Noord-Afrika was omstreeks 420 de stemming zo
vastberaden dat Augustinus het aan de Pelagianen - voor het geval zij de kinderdoop
zouden willen afschaffen - toeroept dat de mannen hen dan in het gezicht zouden
spuwen en de vrouwen de sandalen hen naar het hoofd zouden werpen.
Citaten van de kerkvaders overgenomen van blz. 24-31, uit:
A. M. Lindeboom. Moeten kinderen worden gedoopt?
(normaal zou ik slechts een linkje geven, maar die werkt niet goed, en ik vond het toch wel een aardig stuk, vandaar.)"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn. - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 20:25Terzijde; voorstanders van kinderdoop worden ook wel pedobaptisten genoemd, taalkundig klopt dat wel, maar toch een beetje onsmakelijk hoor.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn. - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 22:29
Zo gaat dat soms op een forum, maar ook wel in het echte levenquote:
kajem schreef op 27 juli 2006 om 00:42:
Cyber,
bedankt voor je langere antwoord. Nu begrijp ik wat je bedoelt, maar denk dat we toch een beetje langs elkaar "heen spraken".
Jawel.quote:
Maar kun je je voorstellen dat ik 3 vers 22 t.o.v. het begin van 4 verwarrend vindt.
En wat is nu je conclusie ??quote:
Ik ga nu even een oneerbiedige vergelijking schrijven, maar ik probeer dit even helder te krijgen.
Let op deze zin:
daarna ging X met zijn spelers naar het veld en voetbalde.
Toen X nu vernam dat de hooligans gehoord hadden dat hij meer belangstellenden interesseerde voor de voetbalsport en gingen meespelen, ofschoon hij zelf niet mee voetbalde maar langs de lijn stond, verliet hij het veld en ging ergens anders heen.
In de eerste zin staat dat X bezig is met voetballen, maar dat kan ook passief zijn en coachend, dus niet in het veld. dan ben je wel aan het voetballen maar niet binnen de lijnen. Je doet aan de voetbalsport met als taak trainer en niet speler (uitvoerder)
Simpeler gezegd in 4 vers 2 is het een werkwoord en in 3 vers 22 niet (hoe zit dat ook weer met zinsontleding, zijn hier nederlandse leraren onder ons?) - Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 22:31
Ik ken dit boek niet van deze schrijver, wel een ander boek, en ja hij is gereformeerdquote:
Laodicea schreef op 27 juli 2006 om 19:40:
[...]
Ok, ik heb iets gevonden, maar naar het laat aanzien is het wel een flinke lap tekst. Voor zover ik het heb kunnen beoordelen is het van een gereformeerde schrijver:
[...]

- Geplaatst op donderdag 27 juli 2006 23:44
Dan kan 'ie ook op het lijstje van Grefo's die veelsteweinig worden gelezen.quote:
cyber schreef op 27 juli 2006 om 22:31:
[...]
Ik ken dit boek niet van deze schrijver, wel een ander boek, en ja hij is gereformeerd
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn. - Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 00:17Allen ontzettend bedankt voor de enorme hoeveelheden tijd die jullie erin hebben gestoken.
Ik ben inderdaad gaan nadenken over geloofsdoop v.s. verbondsdoop omdat we door God zijn gezegend met een 3e kind. Gewoon fantastisch dat hij ons haar toevertrouwd.
Momenteel (in eerder post al aangehaald) zijn we in Medemblik bezig met het opstarten van een hele bijzondere gemeente. Van baptisten, katholieken, divers gereformeerden, PKNers, etc hebben besloten om in Medemblik een laagdrempelige kerk op te starten. (olv een GKV dominee) Dit leidt natuurlijk tot wat discussie over bijvoorbeeld doop, avondmaal en ook de omliggende gemeenten die ons als een 'concurrent' zien.
De baptisten in onze groep zijn gewoon fantastische broeders en we erkennen elkaars standpunten. Samen gaan we voor de Medemblikkers die -om welke reden ook- Christus hebben verlaten of er nooit mee in aanraking zijn gekomen
www.abcsamenkomsten.nl
Vooral de posts van 'Aafke' en 'gelukkig gereformeerd' vond ik erg bemoedigend. Een beetje in de lijn van onze GKV predikant.
De geest leidt; wij zijn kinderen van God! Het is jammer dat protestantse gemeenten zich vaak zo aan mensgemaakte kerkregels vasthoudt.
Vooral de opmerking van gelukkig gereformeerd vind ik moeilijk te bevatten.
Zowel in de evangelische kerken als in de gereformeerde kerken wordt aan zo iemand de 'volwassendoop' bediend. Daarbij moet wel worden aangetekend dat als je de 'pech' hebt gehad je 'volwassendoop' in een gereformeerde kerk gehad te hebben, en je wordt evangelisch, dat je je dan alsnog opnieuw moet laten dopen op volwassen leeftijd.
Dit komt mij bijna wettisch over.
Je kunt wel erg ver gaan met het bestuderen van de geschriften. Zoals Aafke al aanhaalde: "de geest leeft; de letter doodt".
Wij hebben in onze nieuwe gemeente (we noemen dit nog samenkomsten) ongedoopte Christenen waar zichtbaar de heilige geest over is uitgestort. Zo vol van de Heer! Daar kunnen menig Geref-BL nog een voorbeeld aan nemen. Soms denk ik wel een dat aan één kant de drempels niet zo hoog zouden moeten zijn om deze mensen te dopen (Gereformeerd) en aan de andere kant mensen ook niet gepushed moeten worden om zich te laten 'overdopen' omdat ze anders geen lid mogen worden (sommige evangelisch gemeenten). De geest werkt gewoon. Dwars door al onze mensgemaakte regeltjes, betuttelingen en vergaderen heen.
Aafke vroeg mij in een eerdere post waarom ik (van origine RK) niet meer naar de katholieke kerk ga.
- ten eerste: ook RK zie ik als mij volle broeders maar mijn Schotse vrouw is protestants (Free church of Scotland) en die heeft meer problemen om naar een RK-kerk te gaan als ik naar een protestantse.
- ten tweede: ik zie in dat door alle poespas om een RKmis, de cultuur van beperkte bijbelstudie door parochieleden, beeldenprocessies en het aanbidden van overleden heiligen, etc. de mogelijkheid tot dwaalleer erg groot is binnen de RK. Maar ik blijf erbij dat de scholing voor en de weg naar eerste communie(avondmaal) voor 8/9 jarige en het 'vormen' (zalving+bevestiging van je doop plus een bewuste keuze voor Christus als je ca 12 bent) een hele goede zaak is. Dit heeft mij een beetje op het rechte pad heeft gehouden op de momenten dat ik in mij jeugd het verst weg van God was. Dat kruisje (zalving) op mijn voorhoofd bleef -al was het op een heel laag pitje- altijd nog branden.
Pas op latere leeftijd (ca 28jr) ging de fakkel er weer in. Ik kreeg het geloof en vertrouwen weer terug dat ik als 12 jarige in de RK kerk had.
Raadt eens.... na één oprecht gebed om hulp.voorwaarts wijzigde dit bericht op 28-07-2006 00:21 met 5% - Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 00:29geloof van HARTEIs die GKV dominee toevallig Ton de ruiter?
kajem
quote:
Momenteel (in eerder post al aangehaald) zijn we in Medemblik bezig met het opstarten van een hele bijzondere gemeente. Van baptisten, katholieken, divers gereformeerden, PKNers, etc hebben besloten om in Medemblik een laagdrempelige kerk op te starten. (olv een GKV dominee) Dit leidt natuurlijk tot wat discussie over bijvoorbeeld doop, avondmaal en ook de omliggende gemeenten die ons als een 'concurrent' zien.Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 00:33
Ja, fantastische predikant (en broeder) op onze site www.abcsamenkomsten.nl staan een paar recente preken van hem.quote:
- Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 00:39geloof van HARTETon lijkt me een goed en gelovig mens. Hen aan jaar geleden even kort met hem gesproken op de willowcreekconferentie te lelystad. Ik ken hem niet dieopgaand, maar hoorde wel dat hij met iets dergelijks bezig was.
Overigens en zoals ik al eerder schreef. In de pijler te Lelystad wordt een volwassendoop uit het protestantse gewoon erkent. Daar wordt wel over gesproken. Item is wel dat je heel bewust bekeerdbent, daar start alles mee. Maar dat lijkt me ook normaal. Ook een volwassendoop in het protestantse dient immers niet uit gewoonte of bijgeloof /regeltjes te geschieden.
kajem
quote:
voorwaarts schreef op 28 juli 2006 om 00:33:
[...]
Ja, fantastische predikant (en broeder) op onze site www.abcsamenkomsten.nl staan een paar recente preken van hem.Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven
Dit topic is gesloten