Dit topic is gesloten
- Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 00:59
Leadership summit 2005? Toen was ik ook met Ton mee.quote:
kajem schreef op 28 juli 2006 om 00:39:
Ton lijkt me een goed en gelovig mens. Hen aan jaar geleden even kort met hem gesproken op de willowcreekconferentie te lelystad. Ik ken hem niet dieopgaand, maar hoorde wel dat hij met iets dergelijks bezig was.
voorwaarts wijzigde dit bericht op 28-07-2006 01:01 met 2% - Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 06:31geloof van HARTEyep
Kajem
quote:
voorwaarts schreef op 28 juli 2006 om 00:59:
[...]
Leadership summit 2005? Toen was ik ook met Ton mee.Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 10:08
Ik denk dat je een ietwat verkeerd beeld van de RKK hebt en misbruiken in de praxis wat al teveel verwart met de Katholieke leer.quote:
voorwaarts schreef op 28 juli 2006 om 00:17:
Aafke vroeg mij in een eerdere post waarom ik (van origine RK) niet meer naar de katholieke kerk ga.
- ten eerste: ook RK zie ik als mij volle broeders maar mijn Schotse vrouw is protestants (Free church of Scotland) en die heeft meer problemen om naar een RK-kerk te gaan als ik naar een protestantse.
- ten tweede: ik zie in dat door alle poespas om een RKmis, de cultuur van beperkte bijbelstudie door parochieleden, beeldenprocessies en het aanbidden van overleden heiligen, etc. de mogelijkheid tot dwaalleer erg groot is binnen de RK.
Maar fijn dat je Christus gevonden hebt.
Nu nog goed naar hem luisteren.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn. - Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 12:42gelukkig gereformeerd
quote:
voorwaarts schreef op 28 juli 2006 om 00:17:Het is jammer dat protestantse gemeenten zich vaak zo aan mensgemaakte kerkregels vasthoudt.
Ik denk dat dit niet zozeer geldt voor protestantse gemeenten, alswel voor mensen in het algemeen. Dat zie je overal: van RKK tot de vrije evangelische groepen. Er zijn overal 'menselijke' regeltjes, het zijn in de verschillende gemeenten alleen andere regeltjes.
Dat is het ook. Ik heb er bewust bij gezet dat het in veel evangelische en baptistengemeentes voorkomt, niet in allemaal dus.quote:
Vooral de opmerking van gelukkig gereformeerd vind ik moeilijk te bevatten.
Zowel in de evangelische kerken als in de gereformeerde kerken wordt aan zo iemand de 'volwassendoop' bediend. Daarbij moet wel worden aangetekend dat als je de 'pech' hebt gehad je 'volwassendoop' in een gereformeerde kerk gehad te hebben, en je wordt evangelisch, dat je je dan alsnog opnieuw moet laten dopen op volwassen leeftijd.
Dit komt mij bijna wettisch over.
Omgekeerd zal een GKv kerk nooit eisen dat iemand 'gereformeerd' gedoopt moet worden als hij een geloofsdoop gehad heeft in een evangelische gemeente. Het eisen van een 'overdoop' als iemand al als baby gedoopt is vind ik ook wettisch, immers in Efeziërs merkt Paulus al op 'één Heer, één geloof, één doop'. Wie in de naam van de Vader, Zoon en Geest gedoopt is, is volgens de gereformeerden gewoon gedoopt. 
Biblicisme en wetticisme gaan nou eenmaal gauw hand in hand. En als je buiten de Bijbel om geen andere 'secundaire' bronnen toestaat, dan verzand je al gauw in biblicisme. Calvijn begreep dat al goed: zo haalt hij in zijn Institutie veelvuldig andere kerkvaders (met name Augustinus) aan.
quote:
Je kunt wel erg ver gaan met het bestuderen van de geschriften. Zoals Aafke al aanhaalde: "de geest leeft; de letter doodt".
Tsja...
quote:
Aafke vroeg mij in een eerdere post waarom ik (van origine RK) niet meer naar de katholieke kerk ga.
- ten eerste: ook RK zie ik als mij volle broeders maar mijn Schotse vrouw is protestants (Free church of Scotland) en die heeft meer problemen om naar een RK-kerk te gaan als ik naar een protestantse.
- ten tweede: ik zie in dat door alle poespas om een RKmis, de cultuur van beperkte bijbelstudie door parochieleden, beeldenprocessies en het aanbidden van overleden heiligen, etc. de mogelijkheid tot dwaalleer erg groot is binnen de RK. Maar ik blijf erbij dat de scholing voor en de weg naar eerste communie(avondmaal) voor 8/9 jarige en het 'vormen' (zalving+bevestiging van je doop plus een bewuste keuze voor Christus als je ca 12 bent) een hele goede zaak is. Dit heeft mij een beetje op het rechte pad heeft gehouden op de momenten dat ik in mij jeugd het verst weg van God was. Dat kruisje (zalving) op mijn voorhoofd bleef -al was het op een heel laag pitje- altijd nog branden.
Pas op latere leeftijd (ca 28jr) ging de fakkel er weer in. Ik kreeg het geloof en vertrouwen weer terug dat ik als 12 jarige in de RK kerk had.
Raadt eens.... na één oprecht gebed om hulp.
Zou ik me toch eens in de Rooms-Katholieke leer (bijvoorbeeld zoals geleerd wordt in de KKK) gaan verdiepen. Er is een groot verschil tussen de leer en de praxis. En binnen die kerk wordt dwaalleer ook wel bestreden (de Inquisitie bestaat nog steeds...)
Ook in de GKv komt binnen de kerk dwaalleer voor (er zijn bijvoorbeeld nog steeds broeders en zusters die geloven dat de GKv ooit leerde dat de GKv de 'enige ware kerk' is 'waarbuiten geen heil' verkregen kan worden). Terwijl de GKv dit in werkelijkheid nooit geleerd heeft (De dominee die het ooit actief geleerd heeft, ds. Hoorn, is nadien afgezet en geëxcommuniceerd)
Bepaalde vooroordelen richting Roomse Kerk zijn een karikatuur van de situatie in de 16e eeuw. Ze hebben daar heus niet stilgezeten, netzomin als wij dat gedaan hebben.
reformist wijzigde dit bericht op 28-07-2006 12:46 met 57%: leestekens, typo's, dubbele dingen weggehaaldMepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
Doneer nu of gebruik een ander formaat. - Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 13:06
Zelfs als iemand alleen gedoopt is in de naam van Jezus, hoeft 't niet over, denk ik: kijk maar naar het hiervoor besproken bijbelgedeelte Handelingen 8:quote:
Reformist schreef:
Het eisen van een 'overdoop' als iemand al als baby gedoopt is vind ik ook wettisch, immers in Efeziërs merkt Paulus al op 'één Heer, één geloof, één doop'. Wie in de naam van de Vader, Zoon en Geest gedoopt is, is volgens de gereformeerden gewoon gedoopt.quote:
15 Nadat ze (Petrus en Johannes) waren aangekomen, baden ze dat ook de Samaritanen de heilige Geest mochten ontvangen, 16 want deze was nog op niemand van hen neergedaald; ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. - Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 13:07(Kajem, ik ben nog steeds benieuwd naar je reactie - de koffie zal intussen toch wel op zijn?
) - Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 15:26
quote:
reformist schreef op 28 juli 2006 om 12:42:
Omgekeerd zal een GKv kerk nooit eisen dat iemand 'gereformeerd' gedoopt moet worden als hij een geloofsdoop gehad heeft in een evangelische gemeente. Het eisen van een 'overdoop' als iemand al als baby gedoopt is vind ik ook wettisch, immers in Efeziërs merkt Paulus al op 'één Heer, één geloof, één doop'. Wie in de naam van de Vader, Zoon en Geest gedoopt is, is volgens de gereformeerden gewoon gedoopt.
Ik ken iemand die als baby gedoopt is in de Geref. kerk (syn.), op z'n derde of vierde werden z'n ouders baptist. In de baptistengemeente heeft ie vervolgens de geloofsdoop ondergaan. Na enkele jaren kwam ie echter toch weer uit bij het gereformeerde gedachtengoed en werd lid van de GKv. Daarvoor moest ie echter wel weer een jaar belijdeniscatechisatie volgen EN belijdenis doen. Terwijl ie de geloofsdoop al ondergaan had. Uiteindelijk is ie dus 2 x gedoopt en heeft belijdenis gedaan.
Kan het nog duidelijker...?
- Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 15:59gelukkig gereformeerdKerkrechtelijk gezien hoeft dat niet. Het enige wat je hoeft is voor de kerkenraad een getuigenis geven dat je inderdaad de Gereformeerde Leer aanhangt. Daarvoor hoef je heus geen jaar belijdeniscatechisatie te doen en Openbare Geloofsbelijdenis te doen.
In mijn kerk zijn ook een aantal jongeren uit een baptistengemeente alsnog vrijgemaakt geworden nadat ze ook al een geloofsdoop ondergaan hadden. Dit werd gewoon afgekondigd als 'binnengekomen nieuw lid' en in het mededelingenblad een verslag van de kerkenraad.
Ik snap dus niet waarom dat in jouw kerk niet gebeurd is? De bovengenoemde gang van zaken is veel gebruikelijker.
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
Doneer nu of gebruik een ander formaat. - Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 16:32Mijn vriendin is laatst ook lid geworden van de gkv, terwijl ze van baptistische achtergrond is, en ook de geloofsdoop heeft ondergaan. Na enkele gesprekken met de dominee en een ouderling is ze lid geworden. In de kerk werd ze voor gelezen als "onder opzicht en tucht heeft gesteld...".PietZa wijzigde dit bericht op 28-07-2006 16:33 met 3%Verba volant, scripta manent
- Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 17:37
quote:
kajem schreef op 27 juli 2006 om 00:42:
Cyber,
bedankt voor je langere antwoord. Nu begrijp ik wat je bedoelt, maar denk dat we toch een beetje langs elkaar "heen spraken". Maar kun je je voorstellen dat ik 3 vers 22 t.o.v. het begin van 4 verwarrend vindt.
Ik ga nu even een oneerbiedige vergelijking schrijven, maar ik probeer dit even helder te krijgen.
Let op deze zin:
daarna ging X met zijn spelers naar het veld en voetbalde.
Toen X nu vernam dat de hooligans gehoord hadden dat hij meer belangstellenden interesseerde voor de voetbalsport en gingen meespelen, ofschoon hij zelf niet mee voetbalde maar langs de lijn stond, verliet hij het veld en ging ergens anders heen.
In de eerste zin staat dat X bezig is met voetballen, maar dat kan ook passief zijn en coachend, dus niet in het veld. dan ben je wel aan het voetballen maar niet binnen de lijnen. Je doet aan de voetbalsport met als taak trainer en niet speler (uitvoerder)
Simpeler gezegd
in 4 vers 2 is het een werkwoord en in 3 vers 22 niet (hoe zit dat ook weer met zinsontleding, zijn hier nederlandse leraren onder ons?)
Jawel, hiero eentje
Heeft niet eens direct met zinsontleding te maken. Een directeur kan ook belastingaangifte doen, en tegelijk dat níet doen: als hij opdracht geeft aan een van z'n medewerkers om dat te doen, doet hij het nog steeds zelf. Dus dan zou je kunnen zeggen:
'Hij zit met z'n medewerkers op kantoor, en doet aangifte. Alleen hijzelf deed geen aangifte, maar z'n medewerkers deden dat.'
De tweede zin legt uit hoe de eerdere zin opgevat moet worden.
quote:
Hier nog even de twee teksten.
22 Daarna ging Jezus met zijn discipelen naar het land van Judea en Hij vertoefde daar met hen en doopte
1 Toen nu de Here vernam, dat de Farizeeën gehoord hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes, 2 – ofschoon Jezus niet zelf doopte, maar zijn discipelen –3 verliet Hij Judea en vertrok weder naar Galilea.
kajem
[...]
Nu lijkt het erop dat die doop van Jezus en Johannes dezelfde doop was: de doop tot bekering. Als Jezus na zijn dood en opstanding opdracht geeft mensen te dopen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, is dat waarschijnlijk een nieuwe doop, namelijk die doop de verwijst naar zijn sterven en opstanding, die toen ook echt geweest waren.
Of de discipelen die tweede doop gehad hebben, weet ik niet. Het staat nergens. In ieder geval zijn er een paar van de discipelen van Johannes 'overgelopen' naar Jezus, en die waren waarschijnlijk wél gedoopt met de doop van Johannes: die tot bekering.
In Hand. 19 wordt gesproken over een groep discipelen die alleen gedoopt is door Johannes, maar die nog niet over Jezus zélf gehoord hadden. Die zullen waarschijnlijk gedoopt zijn vóórdat Jezus zélf gedoopt werd, want dan had Johannes hen wel gewezen hebben op Jezus Zelf. Dat zíj 'overgedoopt' werden, is dan ook logisch: de doop van Johannes was niet het teken van het nieuwe verbond in Christus, maar was voorbereiding óp dat nieuwe verbond. - Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 18:23geloof van HARTEEline
ik ben het niet vergeten, maar ik voelde me gisteren en vandaag niet lekker. Ik heb sinds kort suikersiekte, mijn lichaam moet helemaal worden ingeregeld. Maar misschien dat ik me aanmeld bij de EO voor een gebedsgenezing. Lukt het niet heb ik toch een leuk reisje gehad.
past niet in dit topic, maar ik vindt dat programma erg gezocht.
kajem
quote:
E-line schreef op 28 juli 2006 om 13:07:
(Kajem, ik ben nog steeds benieuwd naar je reactie - de koffie zal intussen toch wel op zijn?
)kajem wijzigde dit bericht op 28-07-2006 18:23 met 1%Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op vrijdag 28 juli 2006 18:25Ok, da's niet fijn, zeg! En dan met dit weer is 't al helemaal beroerd... sterkte! En ik zal ook voor je bidden

Kijk maar wanneer je reageert, 't heeft geen haast
(alleen wordt de topic vanzelf nog groter
) - Geplaatst op zaterdag 29 juli 2006 01:17geloof van HARTEEline en natuurlijk ook de anderen, eerste even wat links
Over het overjordaans:
http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen/Dekapolis.htm
en essenen
http://www.stichtingtrinity.nl/Trinity/Nedtxt/Essenen.htm
http://www.ontmoeting.be/grace/CWL110.html
http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen/Qoemran.htm
Ik heb slechts een hypothese neergelegd die er op neer komt dat het zegenen van de kinderen op dat moment ook bezien moet worden in het licht welke kinderen dat geweest zouden kunnen zijn.
Ik ben inmiddels zover dat geloofsdopers en kinderdopers misschien wel te gemakkelijk die teksten over het zegenen van de kinderen gebruiken voor hun eigen gelijk. Zeker als je even de informatie van die links op je laat inwerken.
Essenen schijnt ook zo iets te betekenen als genezer o.i.d.
Ik werd geintrigeert door het feit dat in mattheus en marcus en lucas slechts wordt gezegd dat ZIJ de kinderen bij jezus brachten. Nergens staat het woord moeders, dat hebben wij er van gemaakt. het zou natuurlijk wel logisch kunnen zijn , want moeders zijn zorgzaam
we zingen ook zo'n liedje, maar het staat er niet.
Daarbij komt dat ik in een van die links nu pas iets lees over mattheus 19 en essenen. Jij haalt die tekst in je reactie aan. (toeval?)
Er is zo'n discussie vanuit loopgraven over deze tekst, die vaak in de context van de doop wordt geplaatst, terwijl dat woord daar niet eens staat. Dat is denk ik mijn punt die ik niet duidelijk genoeg heb verwoord. Bij deze dan.
Wat dat betreft heb ik besloten deze week mattheus 18 eens dieper te overdenken. Ook al staat hier ook niet het woordje doop daar staan wel aardig wat krachtige zaken genoemd.
Gezien mijn gereformeerde achtergrond (en die kern raak ik en wil ik ook nooit helemaal kwijt) kan men mij niet typeren als typisch evangelisch. Nu net zo min meer typisch gereformeerd. Die samenkomsten in medemblik lijken me wel wat
Hebben ze daar een orgel?
Misschien dat we eens moeten gaan nadenken over het "waarom" we dopen in verhouding tot de genade die ruimhartig wordt uit gedeelt en de plaats van de kinderen daarin.
Eens niet het dopen beschouwen vanuit een verbondsgedachte of de volwassendoop als een gevolg van bekering en aannemen.
Maar de doop óf de belofte eens beschouwen vanuit het oogpunt van de BIJZONDERE positie van de kinderen op zich zelf in Gods Koninkrijk. Ik denk dat in mattheus 18 veel meer geheimenis zit dan we misschien wel veronderstellen. In dit deel gaat het om het WORDEN als kinderen, maar ook kinderen op zich zelf. vers 6 vindt ik heel opmerkelijk. "Maar een ieder die een dezer kleinen die in mij geloven tot zonde verleidt..."
Is verleiden ook niet het oproepen/ voorleven door ouders van de kinderen dat God niet bestaat.
Mijn moeite zit hierin dat ik weet dat de evangelische kindjes volgens hun gelovige ouders er net zo bij horen als dat de gereformeerde ouders dat vinden. De een doet dat door het opdragen en de ander door de doop. Te gauw wordt soms gesteld dat opdragen maar een magere gebeurtenis is of het een tekort doen is van de positien van het kind. Maar zo simpel is het gewoon niet. Er zit een hele verschillende theologische gedachtenwereld achter, die in de kern verschilt.
Kinderdoop heeft iets te maken met een doorgaand verbond, vervangingsleer en de positie van de kerk als instituut.
Volwassendoop heeft iets te maken met een nieuw verbond t.o.v. het oude verbond, het anders zien van de positie van Israel t.o.v. de kerk en wat nu Christus gemeente is. De overtuiging dat Christus gemeente als het ware niet te vangen is binnen een instituut.
Als je leest over kinderen dan horen die er als kind zijnde zo-wie-zo bij. In geen enkele tekst wordt daar een doop aan gekoppeld, wel kind en het geloof!! Hoe dat dan zit met kinderen van ongelovige ouders. Navolgende komt zo spontaan in me op.
Maar zo de kinderen geheiligd zijn in de gelovige ouders, zo zijn de kinderen van ongelovige ouders dus niet geheiligd.
Dit is letterlijk het gevolg van de keuze van de ouders. De genade zit hem hierin dat wanneer een van beide partners gelovig is de kinderen daarom tenvolle delen in de belofte. Het is het geloof van de ouders (wat een genadegift is) die de kinderen in een bijzondere positie stelt, niet de doop op zich. Ik weet dat dit vloeken is in de kerk (woordspeling).
De kinderen kunnen echter die bijzondere positie verspelen wanneer ze in een latere levensfase daarin een keuze maken. Een kind wat geen gevolg geeft aan het cadeau wat hij kreeg via het geloof van zijn ouders, dus geen heilig leven gaat leiden stelt zichzelf aan de andere kant van die lijn. Het is geen zaak van bewust afwijzen, het is gewoon afwijzen. "ik stond er niet bij stil" is geen argument, net als "druk, druk, druk."
Het zijn immers ook die ouders die hun kind voortdurend zullen voorleven wat het betekend Christus na te volgen. Die kinderen kunnen het dus weten. Ze zullen uiteindelijk zelf de deur moeten openen om Christus bewust in hun levenshuis toe te laten, net als hun gelovige ouders destijds bewust Jezus hebben toegelaten als bewoner. God is overal en dus ook Zijn Zoon. Die Zoon is dus in ieders leven. ook in die van de ongelovigen. Je kunt hem kennen door krant, tv, internet, een collega, kerkklokken, de natuur noem maar op. legio mogelijkheden. Het weten van zijn bestaan is in ieders hart gelegd. Door de zondeval is er echter een gat ontstaan tussen de mens en God. velen geven invulling aan dat gat. De een met God, de ander zonder. het opmerkelijke is dat gelovigen daarin een stuk rust kunnen vinden en al die anderen dat vaak toch vervangend invullen. Al was het alleen maar daar te stellen dat je wel ergens in gelooft, maar weet niet wat of dat je atheist bent, wat op zich ook al weer een geloof is. In deze wirwar van invullingen plaatst God kinderen in gelovige gezinnen. Hij wil gast zijn in hun leven en met ze optrekken, ze adviseren en leiden. Maar dat moeten ze wel toelaten.
Ik denk dat het heiligen in de gelovige ouders op zich al een belofte is die je ook kunt bevestigen door het opdragen en zegenen. Zo geef je het door God ontvangen kind aan Hem terug. Je draagt het in dankbaarheid aan hem op en de wetenschap van de bijzondere positie van dit kind die zeer bevoorrecht is door in dat gelovige gezin geboren te zijn. Ook in het besef dat je daar een bijzondere taak in hebt. Voorleven, bidden, leren en onderwijzen, klaarstomen. Jij bent als ouder het instrument, de wezenlijke invloed die Christus via jou heeft op het jonge leven van je kind. Hij handelt door jou heen. het is echter je kind die duidelijk moet maken (in persoonlijke verantwoordelijkheid) die weg te zullen (ver)volgen.
Binnen het gereformeerde doet men dat via de belijdenis, binnen het evangelische via de doop. Beiden erkennen dat de kinderen op Christus terrein zijn en bijzondere bescherming ontvangen. De een laat de ouders namens het kind al antwoorden en doopt als baby, de ander stelt dat het kind dat antwoord zelf moet geven.
Overigens is de ervaring denk ik dat beide "ouderkampen" vanaf de pubertijd noagl eens zorgen hebben over het gedrag en de keuzes van hun kinderen. Beide maken zich druk of de kinderen daadwerkelijk gevolg geven aan hun opvoeding. Wanneer kinderen dat niet doen is er verdriet en wanhoop en leggen ze dat biddend voor. Wanneer ze belijdenis doen of zich laten dopen is er het dankgebed van die ouders.
Toch kan ik me voorstellen dat het niet belijdenis doen ondanks de doop meer of andersoortige onbegripvragen kan opwerpen dan bij de volwassendoop. Ik zal dat proberen uit te leggen zonder dat je me op de verwoording te hard moet aanvallen, ik doe een poging.
Bij de kinderdoop is er sprake van "opnemen in het verbond op voorhand en deel krijgen aan die belofte, de doop is daar een teken en zegel van" hoe verhoudt zich dat dan met kinderen die afhaken, terwijl de volwassendoop door de keuzevrijheid al meer rekening zou kunnen houden met een "NEE" van de kinderen.
In dat perspectief vond en vindt ik de achtergrond van de kinderen die bij Jezus komen best wel relevant. Vandaar mijn verder kijken wie in die gebieden in die tijd de bewoners waren. Als die zegening dus ook voor kinderen had kunnen zijn van ouders die de God van Israel niet erkennen, dan zou dat het gebruik van deze passages op hun grondvesten doen trillen. Ongeacht of je dat vanuit kinder- of volwassendopersperspectief bekijkt.
dat was het eerst eventjes....
kajem
quote:
E-line schreef op 28 juli 2006 om 18:25:
Ok, da's niet fijn, zeg! En dan met dit weer is 't al helemaal beroerd... sterkte! En ik zal ook voor je bidden
Kijk maar wanneer je reageert, 't heeft geen haast
(alleen wordt de topic vanzelf nog groter
)kajem wijzigde dit bericht op 29-07-2006 01:47 met 17%Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op zaterdag 29 juli 2006 01:57geloof van HARTEVoorwaarts,
we zullen op termijn medemblik eens bezoeken. In de pijler te Lelystad hoefde mijn vrouw zich niet te laten dopen, omdat ze al volwassen was gedoopt in de gereformeerde kerk.
Het was wel van belang te weten met welke intenties ze zich had laten dopen. Het woord bekering was wel een belangrijk item.
Daar dit niet de hoofdreden was maar omdat doop en belijdenis binnen de kerkelijke regels voor een huwelijksinzegening en lidmaatschap een eis waren is er een versnelde spoedcursus geweest. Op grond van de kennis mocht worden gedoopt, belijdenis gedaan en gehuwd. Mijn vrouw vond dit achteraf na haar bekering van haar kant "kiezersbedrog".
Ze geloofde wel hoor, maar het was meer hoofd dan hart, om een doel te verwezenlijken.
Ze heeft er toen zelf voor gekozen samen met mij de geloofsdoop te ondergaan. Maar niet omdat dit op voorhand moest, dat lag aan de omstandigheden die ik hiervoor verwoordde.
Dus ondergane volwassendoop in het gereformeerde wordt niet per definitie afgewezen in het evangelische.
kajemkajem wijzigde dit bericht op 29-07-2006 02:08 met 13%Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op zaterdag 29 juli 2006 02:06geloof van HARTE
quote:
En wat is nu je conclusie ??
Hallo Cyber,
dat ik de verwoording ongelukkig vindt. Als je me onder het eten opbelt en ik neem op en ik zeg "we zijn aan het bijbel lezen" betekent dit niet dat we allemaal aan het bijbel lezen zijn, maar dat een leest en de rest luistert. Zo kan het ook met het doopverhaal zijn.
Ik denk dat de griekse grondtekst daar misschien echt uitsluitsel over kan geven, maar ik ken geen grieks.
Ds. Wim?
kajemkajem wijzigde dit bericht op 29-07-2006 02:06 met 4%Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op zaterdag 29 juli 2006 03:37
Kan interessant zijn als dat niet in tegenspraak is met de tekst zelf.quote:
kajem schreef op 29 juli 2006 om 01:17:
Eline en natuurlijk ook de anderen, eerste even wat links
Over het overjordaans:
http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen/Dekapolis.htm
en essenen
http://www.stichtingtrinity.nl/Trinity/Nedtxt/Essenen.htm
http://www.ontmoeting.be/grace/CWL110.html
http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen/Qoemran.htm
Ik heb slechts een hypothese neergelegd die er op neer komt dat het zegenen van de kinderen op dat moment ook bezien moet worden in het licht welke kinderen dat geweest zouden kunnen zijn.
Ik gebruik deze tekst niet om welke doop dan ook te verdedigen. Ik ben het alleen niet met je eens als je stelt dat de kinderen waar het in deze tekst om gaat, kinderen van ongelovige ouders zouden kunnen zijn.quote:
Ik ben inmiddels zover dat geloofsdopers en kinderdopers misschien wel te gemakkelijk die teksten over het zegenen van de kinderen gebruiken voor hun eigen gelijk. Zeker als je even de informatie van die links op je laat inwerken.
Essenen schijnt ook zo iets te betekenen als genezer o.i.d.
Wél staat er dat zij HUN kinderen bij Jezus brachten (Luc. 18:15). Of dat de moeders of de vaders geweest zijn, maakt mij niets uit. Het waren ouders van de kinderen die hen brachten, en dús geen ongelovigen.quote:
Ik werd geintrigeert door het feit dat in mattheus en marcus en lucas slechts wordt gezegd dat ZIJ de kinderen bij jezus brachten. Nergens staat het woord moeders, dat hebben wij er van gemaakt. het zou natuurlijk wel logisch kunnen zijn , want moeders zijn zorgzaam
we zingen ook zo'n liedje, maar het staat er niet.
Het staat er dus gewoon: het waren HUN kinderen die ZIJ brachten. Niet zomaar alle kinderen die ze konden vinden, dus.
Hoe interessant je hypothese ook is, hij is in strijd met wat er staat.
Nee hoor, ik keek gewoon wat de context was in de bijbel, en dan is in matteüs de plaatsaanduiding vlak vóór de zegening van de kinderen: 'En het geschiedde, toen Jezus deze woorden geëindigd had, dat Hij uit Galilea vertrok, en Hij kwam over de Jordaan in het gebied van Judea.' (mat. 19:1)quote:
Daarbij komt dat ik in een van die links nu pas iets lees over mattheus 19 en essenen. Jij haalt die tekst in je reactie aan. (toeval?)
Deze tekst heeft wel te maken met hoe God naar kinderen kijkt: zij mogen kennelijk gezegend worden, en wij mogen hen niet tegenhouden met als reden dat wij hen te klein vinden voor 'grote-mensen-zaken' als het Koninkrijk der hemelen. De context geeft ook aan in welke omstandigheid dat gold: als de ouders de kinderen brengen.quote:
Er is zo'n discussie vanuit loopgraven over deze tekst, die vaak in de context van de doop wordt geplaatst, terwijl dat woord daar niet eens staat. Dat is denk ik mijn punt die ik niet duidelijk genoeg heb verwoord. Bij deze dan.
Net ging het nog over hf 19, nu zeg je hf 18, klopt dat?quote:
Wat dat betreft heb ik besloten deze week mattheus 18 eens dieper te overdenken. Ook al staat hier ook niet het woordje doop daar staan wel aardig wat krachtige zaken genoemd.
edit:
gezien het vervolg, klopt dat idd
Ik typeer je niet, ik ga alleen in op wat je schrijftquote:
Gezien mijn gereformeerde achtergrond (en die kern raak ik en wil ik ook nooit helemaal kwijt) kan men mij niet typeren als typisch evangelisch. Nu net zo min meer typisch gereformeerd. Die samenkomsten in medemblik lijken me wel wat
Hebben ze daar een orgel?
Op sommige punten ben ik het met je eens, maar op andere niet. Ik kan iig je uitleg over die kinderen in mat 19 niet rijmen met wat er in luc. 18 staat.
Die verbondsgedachte is juist helemaal doordrenkt van de ruimhartigheid van Gods genade... Waarom die dan loslaten? Ik zie daar totaal geen enkele reden of aanleiding toe. Of wilde je het verbond als iets wettisch opvatten? In dat geval lijkt het me heeel belangrijk om eens uit te pluizen wat we onder Gods verbond verstaan.quote:
Misschien dat we eens moeten gaan nadenken over het "waarom" we dopen in verhouding tot de genade die ruimhartig wordt uit gedeelt en de plaats van de kinderen daarin.
Eens niet het dopen beschouwen vanuit een verbondsgedachte of de volwassendoop als een gevolg van bekering en aannemen.
Als jij Gods verbond niet als een enorm genadeverbond kunt zien, zit dáár al een groot verschil, en als je het op basis van zó'n misverstand weg wilt zetten, is dat het wegzetten van een karikatuur en daarmee allerminst overtuigend voor mij.quote:
Maar de doop óf de belofte eens beschouwen vanuit het oogpunt van de BIJZONDERE positie van de kinderen op zich zelf in Gods Koninkrijk. Ik denk dat in mattheus 18 veel meer geheimenis zit dan we misschien wel veronderstellen. In dit deel gaat het om het WORDEN als kinderen, maar ook kinderen op zich zelf. vers 6 vindt ik heel opmerkelijk. "Maar een ieder die een dezer kleinen die in mij geloven tot zonde verleidt..."
Is verleiden ook niet het oproepen/ voorleven door ouders van de kinderen dat God niet bestaat.
Inderdaad, dat is óók een aspect wat is bedoeld om óns te waarschuwen goed met onze kinderen om te gaan en hen op te voeden op zó'n manier dat we geen blokkade zijn op hun weg naar God.
Maar gezien de vraagstelling en de grote lijn in de beantwoording door de Here Jezus denk ik dat je interpretatie niet zo direct per sé volgt uit deze tekst, hooguit indirect.
De vraag waar Jezus hier antwoord op geeft, is: Wie is wel de grootste in het Koninkrijk der hemelen? (oftewel: wie is belangrijker dan de anderen in het koninkrijk, oftewel: hoe moeten we naar elkaar kijken als medegelovigen?)
Zijn antwoord: bekeer je, en wordt als de kinderen: acht jezelf gering - en als je zóiemand ontvangt in mijn naam, ontvang je Mij, en wie een van deze kleinen (namelijk, iemand die geworden is als een kind, zie vs 3-4, en dit is weer voortbordurend op de vraag van de discipelen) verleidt...
Als je jezelf gering acht, sta je automatisch ook meer open voor verleidingen. Dus tegelijk met de oproep om jezelf gering te achten als de kinderen, is er ook de oproep om medegelovigen (die ook geworden zijn als de kinderen, en daardoor ook erg vatbaar zijn voor verleidingen) niet te verleiden. En ook om jezelf niet te laten verleiden:
Als je hand je verleidt, hak hem af, enz...
Zie toe dat je niet één van deze kleinen veracht: weer heel erg to the point antwoord op de vraag: hoe moeten we naar elkaar kijken? Niet minachtend als iemand gelooft als een kind, júist die moet je in ere houden.
Dus áls kinderen geloven als een kind (
) moeten we hen ook in ere houden en hen niet verleiden en geen blokkade opwerpen tussen hen en God. Dat moeten we sowieso niet, bij wie dan ook.
Een doorgaande lijn in de verschillende verbonden: wij kennen ook duidelijke verschillen tussen Oud verbond en Nieuw verbond. Wij zien er een minder absolute breuk tussen. O.a. gebaseerd op Jer. 31, vergeleken met het verbond dat God sloot met Abraham, en vergeleken met het verbond dat God sloot met Israël op de sinaï. Doorgaande lijn is dat het verbond gesloten werd met als doel: Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. Verschillen zijn er ook, absoluut, en die zijn groot: Gods toorn over de ouders zal niet meer ook over de kinderen zijn, en God zal ongerechtigheden vergeven.quote:
Mijn moeite zit hierin dat ik weet dat de evangelische kindjes volgens hun gelovige ouders er net zo bij horen als dat de gereformeerde ouders dat vinden. De een doet dat door het opdragen en de ander door de doop. Te gauw wordt soms gesteld dat opdragen maar een magere gebeurtenis is of het een tekort doen is van de positien van het kind. Maar zo simpel is het gewoon niet. Er zit een hele verschillende theologische gedachtenwereld achter, die in de kern verschilt.
Kinderdoop heeft iets te maken met een doorgaand verbond,
Kloptquote:
vervangingsleer
Hoe heeft dat te maken met de positie van de kerk als instituut? Ik zie dat niet, eerlijk gezegd. Wél van een levend verbond dat God met mensen aangaat, en waaraan wij gehoorzaam moeten en willen zijn.quote:
en de positie van de kerk als instituut.
Niet alleen t.o.v. maar tegenóver, als een grotere tegenstelling.quote:
Volwassendoop heeft iets te maken met een nieuw verbond t.o.v. het oude verbond,
Zou goed kunnen.quote:
het anders zien van de positie van Israel t.o.v. de kerk en wat nu Christus gemeente is.
Leg eerst maar eens uit hoe dit anders is dan de kinderdoop-visie.quote:
De overtuiging dat Christus gemeente als het ware niet te vangen is binnen een instituut.
(Voor nu even zo... rest volgt nog, ik kon niet slapen en ben nu nog steeds te wakker...
)E-line wijzigde dit bericht op 29-07-2006 04:09 met 1%Mijn weblog - Geplaatst op zaterdag 29 juli 2006 04:03
Niet het geloof, maar Gods verbondsbelofte is de basis van die bijzondere positie, namelijk de belofte die geldt voor u én uw nageslacht.quote:
Kajem schreef op 29 juli 2006 om 01:17:
Dit is letterlijk het gevolg van de keuze van de ouders. De genade zit hem hierin dat wanneer een van beide partners gelovig is de kinderen daarom tenvolle delen in de belofte. Het is het geloof van de ouders (wat een genadegift is) die de kinderen in een bijzondere positie stelt, niet de doop op zich. Ik weet dat dit vloeken is in de kerk (woordspeling).
Het is een afwijzen van je positie in Gods verbond, en daarmee een verbreken van dat verbond. Het geloof van de ouders is niet een bewijskaartje voor de echtheid van Gods belofte, maar Gods trouw en de doop is het zegel op het verbond, niet op grond van het geloof van de ouders dus, maar op grond van Gods opdracht om onze kinderen te dopen en belofte die God daarbij gaf.quote:
De kinderen kunnen echter die bijzondere positie verspelen wanneer ze in een latere levensfase daarin een keuze maken. Een kind wat geen gevolg geeft aan het cadeau wat hij kreeg via het geloof van zijn ouders, dus geen heilig leven gaat leiden stelt zichzelf aan de andere kant van die lijn. Het is geen zaak van bewust afwijzen, het is gewoon afwijzen. "ik stond er niet bij stil" is geen argument, net als "druk, druk, druk."
De kinderen zullen inderdaad óók daarop beoordeeld worden. Maar God is óók hún God, omdat Hij dat beloofd heeft aan zijn eigen volk: Ik zal mijn verbond oprichten met u én uw nageslacht, om u én uw nageslacht tot een God te zijn. Hij vraagt daar wél een bijpassend antwoord op, maar allereerst heeft Hij dit al beloofd.quote:
Het zijn immers ook die ouders die hun kind voortdurend zullen voorleven wat het betekend Christus na te volgen. Die kinderen kunnen het dus weten. Ze zullen uiteindelijk zelf de deur moeten openen om Christus bewust in hun levenshuis toe te laten, net als hun gelovige ouders destijds bewust Jezus hebben toegelaten als bewoner.
Allereerst dóet God dat al, en Hij blijft dat doen, tenzij ze zich van Hem afkeren.quote:
God is overal en dus ook Zijn Zoon. Die Zoon is dus in ieders leven. ook in die van de ongelovigen. Je kunt hem kennen door krant, tv, internet, een collega, kerkklokken, de natuur noem maar op. legio mogelijkheden. Het weten van zijn bestaan is in ieders hart gelegd. Door de zondeval is er echter een gat ontstaan tussen de mens en God. velen geven invulling aan dat gat. De een met God, de ander zonder. het opmerkelijke is dat gelovigen daarin een stuk rust kunnen vinden en al die anderen dat vaak toch vervangend invullen. Al was het alleen maar daar te stellen dat je wel ergens in gelooft, maar weet niet wat of dat je atheist bent, wat op zich ook al weer een geloof is. In deze wirwar van invullingen plaatst God kinderen in gelovige gezinnen. Hij wil gast zijn in hun leven en met ze optrekken, ze adviseren en leiden. Maar dat moeten ze wel toelaten.
Daarbij is de doop een bewijs of teken van het geloof van de kinderen (geloofsdoop), of van hun ouders (kinderdoop vanuit deze beschrijving) geworden, in plaats van een teken van Gods verbond met hen.quote:
Ik denk dat het heiligen in de gelovige ouders op zich al een belofte is die je ook kunt bevestigen door het opdragen en zegenen. Zo geef je het door God ontvangen kind aan Hem terug. Je draagt het in dankbaarheid aan hem op en de wetenschap van de bijzondere positie van dit kind die zeer bevoorrecht is door in dat gelovige gezin geboren te zijn. Ook in het besef dat je daar een bijzondere taak in hebt. Voorleven, bidden, leren en onderwijzen, klaarstomen. Jij bent als ouder het instrument, de wezenlijke invloed die Christus via jou heeft op het jonge leven van je kind. Hij handelt door jou heen. het is echter je kind die duidelijk moet maken (in persoonlijke verantwoordelijkheid) die weg te zullen (ver)volgen.quote:
Binnen het gereformeerde doet men dat via de belijdenis, binnen het evangelische via de doop. Beiden erkennen dat de kinderen op Christus terrein zijn en bijzondere bescherming ontvangen. De een laat de ouders namens het kind al antwoorden en doopt als baby, de ander stelt dat het kind dat antwoord zelf moet geven.
Dopen is bij gereformeerden niet een geloofsantwoord namens het kind, ofzo. De enige activiteit die de ouders doen door hun kind te laten dopen, is: erkennen dat zij en hun kinderen in Christus' bloed bij Gods verbond mogen horen, en alleen op díe basis mogen weten dat Gods beloften ook voor hun kinderen gelden.
Belijdenis-doen is het beantwoorden van die beloften van God.
Er is geen sprake van 'op voorhand', alsof het verbond van God alleen geldig is als het positief beantwoord wordt. God richt zijn verbond met ons op; niet: God en wij richten het verbond samen op. En inderdaad, daarin zit een zwaardere claim dan bij geloofsdoop, in geval van afdwaling en afwijzing. Want Gods verbond verbreken na erin geleefd te hebben, heeft zwaardere consequenties dan het verbond nooit aan willen gaan.quote:
Overigens is de ervaring denk ik dat beide "ouderkampen" vanaf de pubertijd noagl eens zorgen hebben over het gedrag en de keuzes van hun kinderen. Beide maken zich druk of de kinderen daadwerkelijk gevolg geven aan hun opvoeding. Wanneer kinderen dat niet doen is er verdriet en wanhoop en leggen ze dat biddend voor. Wanneer ze belijdenis doen of zich laten dopen is er het dankgebed van die ouders.
Toch kan ik me voorstellen dat het niet belijdenis doen ondanks de doop meer of andersoortige onbegripvragen kan opwerpen dan bij de volwassendoop. Ik zal dat proberen uit te leggen zonder dat je me op de verwoording te hard moet aanvallen, ik doe een poging.
Bij de kinderdoop is er sprake van "opnemen in het verbond op voorhand en deel krijgen aan die belofte, de doop is daar een teken en zegel van" hoe verhoudt zich dat dan met kinderen die afhaken, terwijl de volwassendoop door de keuzevrijheid al meer rekening zou kunnen houden met een "NEE" van de kinderen.
Zoals je hiervoor al hebt kunnen zien: op zich interessant, maar wat mij betreft niet houdbaar.quote:
In dat perspectief vond en vindt ik de achtergrond van de kinderen die bij Jezus komen best wel relevant. Vandaar mijn verder kijken wie in die gebieden in die tijd de bewoners waren. Als die zegening dus ook voor kinderen had kunnen zijn van ouders die de God van Israel niet erkennen, dan zou dat het gebruik van deze passages op hun grondvesten doen trillen. Ongeacht of je dat vanuit kinder- of volwassendopersperspectief bekijkt. - Geplaatst op zaterdag 29 juli 2006 09:36Kajem, wat doe jij dan met de overweldigende bewijslast vanuit de Kerkvaderen die aantonen dat kinderdoop niet slechts 'een visie' is, maar gewoonweg standaard praktijk was omdat Jezus dat zo heeft gewild?"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.
- Geplaatst op zaterdag 29 juli 2006 10:13geloof van HARTEIk ben van plan om die hier aangedragen teksten eens bij een deskundige voor te leggen. (misschien wel willem ouweneel
kajem
quote:
Laodicea schreef op 29 juli 2006 om 09:36:
Kajem, wat doe jij dan met de overweldigende bewijslast vanuit de Kerkvaderen die aantonen dat kinderdoop niet slechts 'een visie' is, maar gewoonweg standaard praktijk was omdat Jezus dat zo heeft gewild?Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op zaterdag 29 juli 2006 10:19
Ik ben benieuwd.quote:
kajem schreef op 29 juli 2006 om 10:13:
Ik ben van plan om die hier aangedragen teksten eens bij een deskundige voor te leggen. (misschien wel willem ouweneel
kajem
[...]
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn. - Geplaatst op zaterdag 29 juli 2006 10:37geloof van HARTEeline,
ik ga mijn kinderen vandaag eerst even weer van het kamp terug halen. Ik ga weer reageren maar weet nog niet binnen hoe snel zeg maar.
Toch even kort een aantal korte dingetjes.
Ik noem bewust matth. 18 da's geen slip of the vinger. Daar staan veel intrigerender dingen over de positie van de kinderen.
betreffende matth 19 en de essenen doelde ik op de verzen 11 en 12 die kennelijk naar essenen worden gelinkt. Daar men de kinderen ingevallen kennelijk door essenen leerde onderwijzen en de zegenen van de kinderen hier direct op aansluit en de essenen t.o.v. de persoon Jezus een verhaal apart zijn leg ik een bepaald verband. Ik blijf even vaag misschien, maar kom daar later op terug.
Misschien dachten de essenen ook wel dat ze "de ware kerk"waren. (Grapje naar joepie
)
KajemJezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op zaterdag 29 juli 2006 10:37
quote:
voorwaarts schreef op 28 juli 2006 om 00:17:
- ten tweede: ik zie in dat door alle poespas om een RKmis
Poespas?!
Elk kleinste detail in de RK-mis is daar meestal al eeuwenlang, en altijd vanwege een zeer goede reden. Verdiep je er eens in, en wie weet wat je allemaal nog voor moois ontdekt.
quote:
de cultuur van beperkte bijbelstudie door parochieleden
Dat is inderdaad (o.h.a.) zo. Is dat een reden om weg te lopen, of juist om te proberen om een bijdrage te leveren om dat in jouw parochie te verbeteren?
quote:
beeldenprocessies en het aanbidden van overleden heiligen, etc.
Aanbidden?! Rare lui bij jou in je (voormalige) RK-parochie. Of bedoel je vereren?
quote:
de mogelijkheid tot dwaalleer erg groot is binnen de RK. .
De mogelijkheid tot dwaalleer is ook erg groot buiten de RK. Niet per se rampzalig als je niet RK bent (en nooit geweest bent), maar al wat vervelender als je er van de RK naar overgaat.
quote:
reformist schreef op 28 juli 2006 om 12:42:
Zou ik me toch eens in de Rooms-Katholieke leer (bijvoorbeeld zoals geleerd wordt in de KKK) gaan verdiepen. Er is een groot verschil tussen de leer en de praxis. En binnen die kerk wordt dwaalleer ook wel bestreden (de Inquisitie bestaat nog steeds...)
Goed idee, inderdaad. En de praxis is op verreweg de meeste plaatsen ook minder afwijkend van de leer dan Voorwaarts aangeeft. In ieder geval m.b.t. aanbidding van dingen die niet aanbeden mogen worden (= alles wat niet God is, incl. Maria, heiligen en hun beelden en relieken). W.b. bijbelkennis heeft ie helaas wel gelijk, maar dat wil niet zeggen dat daar niks aan te veranderen zou zijn. Eigen enthousiasme doet daar al heel veel bij.
Leestip voor Voorwaarts (is wat dunner, goedkoper en beter verkrijgbaar dan de KKK
) - Geplaatst op zaterdag 29 juli 2006 10:40geloof van HARTEik ook.
prettig weekend allen. En een gezegende de zondag voor jullie in de gemeente waar jullie ten volle overtuigd met elkaar mogen genieten van het evangelie van JC.
Om met de woorden te spreken van een bekend iemand
Jezus Christus houdt van jullie en ik ook. ( En hij houdt ook van mij EN mijn en jullie kinderen gelukkig)
kajem
quote:
Jezus leeft in eeuwigheid
Hij is de Heer van ons leven - Geplaatst op zaterdag 29 juli 2006 10:59
Neem gerust de tijdquote:
kajem schreef op 29 juli 2006 om 10:37:
eline,
ik ga mijn kinderen vandaag eerst even weer van het kamp terug halen. Ik ga weer reageren maar weet nog niet binnen hoe snel zeg maar.

Dat had ik intussen begrepen.quote:
Toch even kort een aantal korte dingetjes.
Ik noem bewust matth. 18 da's geen slip of the vinger. Daar staan veel intrigerender dingen over de positie van de kinderen.
Ik volg je wel. Maar het lijkt mij nog altijd erg vreemd dat de kinderen naar Jezus gebracht zouden worden door ouders die Jezus afwijzen.quote:
betreffende matth 19 en de essenen doelde ik op de verzen 11 en 12 die kennelijk naar essenen worden gelinkt. Daar men de kinderen ingevallen kennelijk door essenen leerde onderwijzen en de zegenen van de kinderen hier direct op aansluit en de essenen t.o.v. de persoon Jezus een verhaal apart zijn leg ik een bepaald verband. Ik blijf even vaag misschien, maar kom daar later op terug.quote:
Misschien dachten de essenen ook wel dat ze "de ware kerk"waren. (Grapje naar joepie
)
Kajem
Nogmaals: essenen die Jezus afwezen, zouden m.i. niet aan Jezus vragen hun kinderen te zegenen.
Ik ben wel benieuwd of je het met me eens bent dat jouw visie op kinderdoop anders is/was dan die van mij. Anders hebben we elkaar namelijk verkeerd begrepen
- Geplaatst op zaterdag 29 juli 2006 14:28Trouwens, dat er in dat artikel gesteld wordt dat mat. 19:11 en 12 verwijzingen naar de essenen bevat, kan ik me voorstellen. Als de informatie verderop in het artikel tenminste klopt, waar staat:
quote:
De Essenen vormden een extreem ascetische groep van mannen in Palestina en Syrie
(...)
Volgens Josephus en ook volgens andere geschiedschrijvers was het leven van de Essenen uiterst eenvoudig. Ze huwden niet maar anderen zonden hun kinderen naar hen voor opleiding en toetreding tot deze orde.
Het gesprek in mat 19:1-12 gaat over echtscheiding. Jezus legt daar de lat heel hoog: wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleeft echtbreuk.
Daarop reageren de discipelen dan met: In dat geval is het voor een man niet raadzaam om te trouwen.
Jezus antwoord dan voor ons raadselachtig: Niet allen vatten dit woord, alleen zij, aan wie het gegeven is. Er zijn immers gesnedenen, die zo uit de moederschoot geboren zijn, en er zijn gesnedenen, die door de mensen gesneden zijn, en er zijn gesnedenen, die zichzelf gesneden hebben, ter wille van het Koninkrijk der hemelen. Die het vatten kan, die vatte het.
Jezus' antwoord heeft waarschijnlijk wel te maken met die essenen, met hun gewoonte ongehuwd te leven, maar hoe precies, is volgens mij redelijk onduidelijk. Ik zal eens kijken of ik er een commentaar op kan vinden. Ik snap deze tekst niet zo goed, zo.
Dit topic is gesloten