Auteur Topic: Petrus, de rots uit Math. 16:18.  (gelezen 18149 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Petrus, de rots uit Math. 16:18.
« Gepost op: augustus 15, 2006, 05:20:04 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 09:49:
Ik wilde discussie nog wel even weer opzoeken.  Maar heeft niet zoveel zin.
Met Schrift met Schrift vergelijken en de bijbel heeft van zichzelf het gezag,
Op zich is dat al onmogelijk, omdat je altijd je eigen vooronderstellingen meeneemt in je exegese, dat zijn per definitie buiten-Bijbelse bronnen..

quote:

bedoel ik nu juist:
als er tIg teksten aangeven dat Christus de Rots is (bv ook in 1 Kor. 10 - hij ging zelfs mee in de woestijn (al de Schriften getuigen van Hem)
moet je de tekst over Petrus nader onderzoeken.
Waarom eigenlijk? In het OT wordt God de Vader als rots aangeduidt, op een paar plaatsten na, wat in het NT wordt aangeduid dat Jezus daar dan de rots is. Er is geen dwingende uitleg die stelt dat de uitdrukking rots niet op meer personen van toepassing kan zijn, er zijn wel meer voorbeelden van in de Bijbel.

quote:

In de eerste instantie zou je erop uit kunnen komen maar als je de context leest (laat ieder goed opletten wat ik hier schrijf: soms lees ik de context :P) zie je dat Op de belijdenis van Petrus: dat Jezus de Christus de Zoon van de levende God is de kerk wordt gebouwd.
Hier slaat dan ook op terug:
en op deze rots - Christus de Zoon van de levende God - zal Ik mijn gemeente bouwen.
Er zijn in elk geval een paar protestantse Bijbelkenners die dit onwaarschijnlijk en vergezocht achtten:

quote:

ALBERT BARNES
(NINETEENTH-CENTURY PRESBYTERIAN)
"The meaning of this phrase may be thus expressed: ‘Thou, in saying that I am the Son of God, hast called me by a name expressive of my true character. I, also, have given to thee a name expressive of your character. I have called you Peter, a rock. . . . I see that you are worthy of the name and will be a distinguished support of my religion" [Barnes’ Notes on the New Testament, 170].

JOHN BROADUS
( NINETEENTH-CENTURY CALVINISTIC BAPTIST)
"As Peter means rock, the natural interpretation is that ‘upon this rock’ means upon thee. . . . It is an even more far-fetched and harsh play upon words if we understand the rock to be Christ and a very feeble and almost unmeaning play upon words if the rock is Peter’s confession" [Commentary on the Gospel of Matthew, 356].

CRAIG L. BLOMBERG
( CONTEMPORARY BAPTIST)
"The expression ‘this rock’ almost certainly refers to Peter, following immediately after his name, just as the words following ‘the Christ’ in verse 16 applied to Jesus. The play on words in the Greek between Peter’s name (Petros) and the word ‘rock’ (petra) makes sense only if Peter is the Rock and if Jesus is about to explain the significance of this identification" [New American Commentary: Matthew, 22:252].

J. KNOX CHAMBLIN
( CONTEMPORARY PRESBYTERIAN)
"By the words ‘this rock’ Jesus means not himself, nor his teaching, nor God the Father, nor Peter’s confession, but Peter himself. The phrase is immediately preceded by a direct and emphatic reference to Peter. As Jesus identifies himself as the builder, the rock on which he builds is most naturally understood as someone (or something) other than Jesus himself" ["Matthew" in Evangelical Commentary on the Bible, 742].

R. T. FRANCE
( CONTEMPORARY ANGLICAN)
"The word-play, and the whole structure of the passage, demands that this verse is every bit as much Jesus’ declaration about Peter as verse 16 was Peter’s declaration about Jesus. Of course it is on the basis of Peter’s confession that Jesus declares his role as the Church’s foundation, but it is to Peter, not his confession, that the rock metaphor is applied" (Gospel According to Matthew, 254).

HERMAN RIDDERBOS
( CONTEMPORARY DUTCH REFORMED)
"It is well known that the Greek word petra translated ‘rock’ here is different from the proper name Peter. The slight difference between them has no special importance, however. The most likely explanation for the change from petros (‘Peter’) to petra is that petra was the normal word for ‘rock.’ . . . There is no good reason to think that Jesus switched from petros to petra to show that he was not speaking of the man Peter but of his confession as the foundation of the Church. The words ‘on this rock [petra]’ indeed refer to Peter" [Bible Student’s Commentary: Matthew, 303].

DONALD HAGNER
( CONTEMPORARY EVANGELICAL)
"The frequent attempts that have been made, largely in the past, to deny [that Peter is the rock] in favor of the view that the confession itself is the rock . . . seem to be largely motivated by Protestant prejudice against a passage that is used by the Roman Catholics to justify the papacy" (Word Biblical Commentary 33b:470).
bron
Ook kom je dan weer in de knoei met andere verzen.

quote:

Dat is dan volledig in harmonie met de rest van de bijbel waar Jezus Christus de Rots/de hoeksteen en het fundament  is van de Gemeente. Ook het OT geeft aan dat de Heer onze rots is
Ook deze exegese levert problemen op binnen de Bijbel op het eerste gezicht:

quote:

In 1 Corinthians 3, Christ is the foundation of the local Church. In 1 Peter 2, Christ is the cornerstone of the Church. In Ephesians 2, Christ is the cornerstone with the apostles and New Testament prophets as the foundation. In Revelation 21, the foundation is the Twelve. And in Matthew 16, the rock is Peter.
Wat dan vervolgens wordt opgelost door te stellen dat er vijf metaforen zijn voor de fundering van de Kerk.

quote:

Als je dat anders ziet, zullen we dat maar scharen on der het verschil tussen protestant en katholiek. :)
Nee, dat lijkt me geen goede scheidslijn, er zijn teveel protestanten die ook onderschrijven dat Petrus de Rots uit Mat. 16:18 is. :)

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 09:56:
Dit bewijst dan wel dat jij de Traditie boven de bijbel stelt. Puur als constatering. :)
Nee, ik heb niets het argument gebruikt dat het uit de Traditie komt, het is gewoon bedoeld als geschiedkundig bewijs. Het bewijst hoogstens dat jij je eigen uitleg wilt handhaven, terwijl je dan in een situatie komt die allerlei onverklaarbaarheden oproept.

quote:

Veel verwarring is er bij mij trouwens niet hoor. :)
Prima, dan kan je vast ook verklaren waarom werkelijk elke exegese die in het vroege Christendom werd gedaan de tekst zo uitlegt dat Petrus de rots uit Mat. 16:18 is, plus dat het 'noodevangelie' Diatessaron en de Peshitta (Syrische Bijbel) die beiden in het Aramees zijn geschreven zowel 'Petros' als 'Petra' gewoon vertalen met rots. Daarnaast is het natuurlijk ook frappant dat verderop in het NT Petrus steevast als Cephas wordt aangeduid, wat ook een vergrieksing van het Aramese 'kepha' is, wat ook weer rots betekent, hoe verklaar je dat dan? :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 15, 2006, 09:15:50 pm »
Niet heel gewichtig maar toch aardig:

quote:

Protestant views
The modern widespread majority Protestant view on the Matthew verse agrees with the Roman Catholic view, and again the disagreements about primacy stem from doctrinal sources, and disagreements such as disagreements over the identification of Simon Peter with the Pope. However, a minority of Protestants assert the following, based specifically on the verse in Matthew:
[en dan volgt jouw uitleg:]
Jesus gives Simon the new name πητρος. However he refers to the "rock" as πητρα. The inspired New Testament Scriptures were written in Greek, not Aramaic. What Jesus might have said in Aramaic is conjecture. In Greek, there is a distinction between the two words, πητρα being a "rock" but πητρος being a "small stone" or "pebble". (James G. McCarthy translates the two as "mass of rock" and "boulder or detached stone", respectively.) Jesus is not referring to Peter when talking about "this rock", but is in fact referring to Peter's confession of faith in the preceding verses. Jesus thus does not declare the primacy of Peter, but rather declares that his church will be built upon the foundation of the revelation of and confession of faith of Jesus as the Christ.
Bron
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 16, 2006, 11:59:39 am »
Modbreak:
Aangezien dit BF is en de discussie gevoerd wordt vanuit de bijbel, wordt dit topic verplaatst naar CL waar je ook mag praten over een tekstgedeelte met gebruik van theologische uitspraken van verschillende kerkvaders/uitleggers.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 16, 2006, 02:40:16 pm »
Petrus de rots,in deze zaak niet zo zeer de eerste paus maar wel de eerst bisschop van Rome,zo niet de eerst Patriarch van de Westerse Kerk.Plaatsbekleeder van Christus  is een dwaling zoniet aanmatigend; Elke bisschop Priester Christen is het algemeen zijn vertegenwoordiger van Jezus Christus de Heilige Verlosser. Zo ziet dat de Christenheid ook Oud-Katholiek; Orthodox-Katholiek,  Orthodoxie, Reformatie, en de Oosterse Kerken.

Petrus de rots  klopt maar dan wel zo als het verstaan moet worden van uit de  Apostolische Traditie en de Heilige Schrift, de twee  evenwaardige openbaringen .

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 16, 2006, 03:06:47 pm »
Kan iemand mij uitleggen wat Petrus met de volgende woorden bedoelde? Met name wat hij bedoelde met het priesterschap.

1 Legt dan af alle kwaadwilligheid, alle bedrog, huichelarij, afgunst en alle kwaadsprekerij, 2 en verlangt als pasgeboren kinderen naar de redelijke, onvervalste melk, opdat gij daardoor moogt opwassen tot zaligheid, 3 indien gij geproefd hebt, dat de Here goedertieren is. 4 En komt tot Hem, de levende steen, door de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en kostbaar, 5 en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis, om een heilig priesterschap te vormen, tot het brengen van geestelijke offers, die Gode welgevallig zijn door Jezus Christus. 6 Daarom staat er in een schriftwoord: Zie, Ik leg in Sion een uitverkoren en kostbare hoeksteen, en wie op hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. 7 U dan, die gelooft, geldt dit kostbare, maar voor de ongelovigen geldt: De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, die is geworden tot een hoeksteen en een steen des aanstoots en een rots der ergernis, 8 voor hen, die zich daaraan, in hun ongehoorzaamheid aan het woord, stoten, waartoe zij ook bestemd zijn. 9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk (Gode) ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht: 10 u, eens niet zijn volk, nu echter Gods volk, eens zonder ontferming, nu in zijn ontferming aangenomen. (1 Petrus 2)
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2006, 03:07:04 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 16, 2006, 03:31:36 pm »

quote:

Aafke schreef op 16 augustus 2006 om 15:06:
Kan iemand mij uitleggen wat Petrus met de volgende woorden bedoelde? Met name wat hij bedoelde met het priesterschap.

1 Legt dan af alle kwaadwilligheid, alle bedrog, huichelarij, afgunst en alle kwaadsprekerij, 2 en verlangt als pasgeboren kinderen naar de redelijke, onvervalste melk, opdat gij daardoor moogt opwassen tot zaligheid, 3 indien gij geproefd hebt, dat de Here goedertieren is. 4 En komt tot Hem, de levende steen, door de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en kostbaar, 5 en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis, om een heilig priesterschap te vormen, tot het brengen van geestelijke offers, die Gode welgevallig zijn door Jezus Christus. 6 Daarom staat er in een schriftwoord: Zie, Ik leg in Sion een uitverkoren en kostbare hoeksteen, en wie op hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. 7 U dan, die gelooft, geldt dit kostbare, maar voor de ongelovigen geldt: De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, die is geworden tot een hoeksteen en een steen des aanstoots en een rots der ergernis, 8 voor hen, die zich daaraan, in hun ongehoorzaamheid aan het woord, stoten, waartoe zij ook bestemd zijn. 9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk (Gode) ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht: 10 u, eens niet zijn volk, nu echter Gods volk, eens zonder ontferming, nu in zijn ontferming aangenomen. (1 Petrus 2)

Een priester is iemand die dienst doet in de tempel en offert aan God. O.a.
Dat kun je zien in het OT hoe dat ging en hoeveel offers er zijn etc.
In het NT worden de gelovigen allemaal priesters genoemd: een volk gode ten eigendom om te verkondigen - alles wat God heeft gedaan om ons te redden.
Een priester is ook iemand die God iets aanbiedt van het offer. Dat vind je ook terug in het OT.
Zo is in het NT een gelovige een priester die God ook wat aanbied: de dank voor het offer van de Here Jezus.
Als we bidden gaan we niet een aardse tempel binnen, de gemeente (alle gelovigen) vormen een tempel geestelijk gezien, en brengen ' offers van lof en dank'...
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 16, 2006, 04:50:06 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 16 augustus 2006 om 14:40:
Petrus de rots,in deze zaak niet zo zeer de eerste paus maar wel de eerst bisschop van Rome,zo niet de eerst Patriarch van de Westerse Kerk.Plaatsbekleeder van Christus  is een dwaling zoniet aanmatigend; Elke bisschop Priester Christen is het algemeen zijn vertegenwoordiger van Jezus Christus de Heilige Verlosser. Zo ziet dat de Christenheid ook Oud-Katholiek; Orthodox-Katholiek,  Orthodoxie, Reformatie, en de Oosterse Kerken.

Petrus de rots  klopt maar dan wel zo als het verstaan moet worden van uit de  Apostolische Traditie en de Heilige Schrift, de twee  evenwaardige openbaringen .
Meen je dat? Ik kijk er van op. Dus alle schismatieke kerken, iedereen die zich heeft afgescheiden van de katholieke Kerk, leert sindsdien iets waarmee die afscheiding valt te rechtvaardigen. Onverwacht!
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 16, 2006, 04:51:49 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 augustus 2006 om 15:31:

[...]

Zo is in het NT een gelovige een priester die God ook wat aanbied: de dank voor het offer van de Here Jezus.
Er staat toch echt dat ze geestelijke offers brengen, dat is iets anders dan dankbaar zijn voor een offer.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 16, 2006, 07:44:58 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 augustus 2006 om 16:51:
[...]
Er staat toch echt dat ze geestelijke offers brengen, dat is iets anders dan dankbaar zijn voor een offer.

Er bestaat toch een dankoffer, daar refereerde ik aan. De eerste drie offers zijn ' vrijwillig' , er staat ook wel bij dat het een liefelijke reuk was. het zondoffer en schuldoffer is denk ik meer ter genoegdoening.

Wat denk jij dat die geestelijke offers betekenen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 16, 2006, 07:57:59 pm »

quote:

Laodicea schreef op 15 augustus 2006 om 17:20:

[...]
Waarom eigenlijk? In het OT wordt God de Vader als rots aangeduidt, op een paar plaatsten na, wat in het NT wordt aangeduid dat Jezus daar dan de rots is. Er is geen dwingende uitleg die stelt dat de uitdrukking rots niet op meer personen van toepassing kan zijn, er zijn wel meer voorbeelden van in de Bijbel.
Het Hebr. voor rots is toch Eben? Een samentrekking van Ab en Ben? Dus dat zowel de Zoon als de vader met rots wordt aangeduid is voor mij duidelijk. Welke andere voorbeelden ken jij?
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2006, 09:28:53 pm door Priscilla en Aquila »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 16, 2006, 10:18:52 pm »

quote:

Voor zover ik kan zien niet, rots is http://www.blueletterbible.org/bg/hs370.gifhttp://www.blueletterbible.org/bg/hs345.gifhttp://www.blueletterbible.org/bg/hs366.gif(spreek uit: tsuwr) en eben (http://www.blueletterbible.org/bg/hs357.gifhttp://www.blueletterbible.org/bg/hs341.gifhttp://www.blueletterbible.org/bg/hs340.gif) betekent steen.

quote:

Een samentrekking van Ab en Ben?
Dat zie ik nergens in terug, het is een vervoeging van banah wat ik hier zie. De enige sites die ik tot nu toe gevonden heb met jouw uitleg, zijn kabbalistische sites.

quote:

Dus dat zowel de Zoon als de vader met rots wordt aangeduid is voor mij duidelijk.
Het is een syllogisme dat ik niet volgen kan.

quote:

Welke andere voorbeelden ken jij?
Ik refereerde eigenlijk aan hele andere voorbeelden, nl. dat er verschillende metaforen voor hetzelfde wordt gegeven, zoals met de fundering van de Kerk in dat andere topic.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 17, 2006, 12:59:37 am »

quote:

Laodicea schreef op 16 augustus 2006 om 22:18:
[...]
Voor zover ik kan zien niet, rots is [afbeelding][afbeelding][afbeelding](spreek uit: tsuwr) en eben ([afbeelding][afbeelding][afbeelding]) betekent steen.
[...]
Dat zie ik nergens in terug, het is een vervoeging van banah wat ik hier zie. De enige sites die ik tot nu toe gevonden heb met jouw uitleg, zijn kabbalistische sites.
[...]
Het is een syllogisme dat ik niet volgen kan.
[...]

Ik refereerde eigenlijk aan hele andere voorbeelden, nl. dat er verschillende metaforen voor hetzelfde wordt gegeven, zoals met de fundering van de Kerk in dat andere topic.

Bedankt voor de verduidelijking, ik haalde het uit mijn herinnering op. Normaliter zou ik Christus verbinden met de rots vanuit 1 Kor 10. Misschien dat die kabbalisten steen en rots redelijk synoniem zien. Waarom betrekken zij die Ben er eigenlijk bij, bedenk ik? Misschien dat daarom sommige chr. uitleggers die kabb. uitleg wel interessant vinden?

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 17, 2006, 06:04:03 am »
Ik heb altijd aangenomen, door de bijbeluitleg die ik heb gehad, dat de Rots uit Matt. de belijdenis was die Petrus uitsprak. En ook doordat in Jes. staat dat Jahweh de Rots is en Hij Zelf zegt: er is geen andere, Ik ken er geen, dacht ik dat er dus zeker geen mens kan zijn die door Jezus de Rots zou worden genoemd op Wie de gemeente/Kerk gebouwd wordt. Maar nu ben ik daar niet meer zo zeker van. Het is voor mij nog niet ondubbelzinnig dat Petrus de Rots uit Math. is, maar ik ga er wel toe neigen. Bedankt Laodicea, voor je bijdragen.
Volgens het boek Handelingen is het Petrus die bij het pinksterfeest de prediking houdt waardoor er velen tot geloof komen en waardoor de gemeente ontstaat en ook de heidenen (bij Cornelius) gaan geloven naar aanleiding van zijn woorden. Dus hij stond wel aan de wieg van de gemeente die bestaat uit joden en heidenen.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 17, 2006, 10:43:42 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 augustus 2006 om 00:59:

[...]

Misschien dat daarom sommige chr. uitleggers die kabb. uitleg wel interessant vinden?
Wat bedoel je hiermee ?? en welke christelijke uitleggers ??

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 17, 2006, 12:38:27 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 augustus 2006 om 00:59:
Normaliter zou ik Christus verbinden met de rots vanuit 1 Kor 10.
Hij was de geestelijke-rots-waaruit-de-Israelieten-dronken, zo is Petrus de-rots-waarop-Christus-zijn-Kerk-bouwt. De tegenspraak zit er alleen als je 'm bewust zoekt. ;)

quote:

Misschien dat die kabbalisten steen en rots redelijk synoniem zien. Waarom betrekken zij die Ben er eigenlijk bij, bedenk ik?
Even zoeken leert dat deze verbinding werd gelegd in het geschrift "De verbo mirifico" van Reuchlin, de New Avent stelt daarover:

quote:

Less important are his cabalistic writings ("De verbo mirifico", 1494; "De arte cabbalistica", 1517), in which he becomes lost in the abstruse problems of mysterious names and figures.
Misschien niet het meest wijze pad om te begaan.

quote:

Misschien dat daarom sommige chr. uitleggers die kabb. uitleg wel interessant vinden?
Welke uitlegger bedoel je dan? Ouweneel? Lijkt me wel wat voor hem. ;)

quote:

Els schreef op 17 augustus 2006 om 06:04:
Ik heb altijd aangenomen, door de bijbeluitleg die ik heb gehad, dat de Rots uit Matt. de belijdenis was die Petrus uitsprak. En ook doordat in Jes. staat dat Jahweh de Rots is en Hij Zelf zegt: er is geen andere, Ik ken er geen, dacht ik dat er dus zeker geen mens kan zijn die door Jezus de Rots zou worden genoemd op Wie de gemeente/Kerk gebouwd wordt. Maar nu ben ik daar niet meer zo zeker van.
Misschien moet je het minder strikt zien, want even verderop in Jesaja (vers 51:1-2) wordt Abraham als rots aangeduid.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 17, 2006, 02:19:43 pm »

quote:

Laodicea schreef op 17 augustus 2006 om 12:38:
Misschien moet je het minder strikt zien, want even verderop in Jesaja (vers 51:1-2) wordt Abraham als rots aangeduid.
Ja inderdaad, heel verhelderend. Wat een rotsen, zeg... en zowel Abraham als Petrus zijn zelf verankerd op de éne Rots.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 17, 2006, 09:33:07 pm »

quote:

Els schreef op 17 augustus 2006 om 14:19:
Ja inderdaad, heel verhelderend. Wat een rotsen, zeg... en zowel Abraham als Petrus zijn zelf verankerd op de éne Rots.
Klopt, en ze hebben ook nog met elkaar gemeen dat ze beiden een naamsverandering kregen omdat de Drie-enige God speciale plannen met ze had. Een andere overeenkomst is die tussen David en Petrus. In het OT zegt de Drie-enige God dat Hij de Herder is, maar David mag zijn lammeren weiden, en in het NT geldt dat voor Petrus.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 17, 2006, 10:10:52 pm »

quote:

Laodicea schreef op 17 augustus 2006 om 21:33:
[...]
Klopt, en ze hebben ook nog met elkaar gemeen dat ze beiden een naamsverandering kregen omdat de Drie-enige God speciale plannen met ze had. Een andere overeenkomst is die tussen David en Petrus. In het OT zegt de Drie-enige God dat Hij de Herder is, maar David mag zijn lammeren weiden, en in het NT geldt dat voor Petrus.
Ezechiel 34:23   Dan zal Ik één herder over hen aanstellen, die hen weiden zal: mijn knecht David. Die zal hen weiden, die zal hun herder zijn. 24 Ik, de HERE, zal hun tot een God zijn, en mijn knecht David zal vorst wezen in hun midden. Ik, de HERE, heb het gesproken.

Is dit niet een profetie aangaande de here Jezus?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 17, 2006, 10:23:19 pm »

quote:

Els schreef op 17 augustus 2006 om 22:10:
[...]
Ezechiel 34:23   Dan zal Ik één herder over hen aanstellen, die hen weiden zal: mijn knecht David. Die zal hen weiden, die zal hun herder zijn. 24 Ik, de HERE, zal hun tot een God zijn, en mijn knecht David zal vorst wezen in hun midden. Ik, de HERE, heb het gesproken.

Is dit niet een profetie aangaande de here Jezus?
Ja, maar dit bedoel ik:

quote:

A third key Petrine passage in the Gospels is John 21:15-19. Three times Jesus asked Peter for a profession of love for him; three times Peter made that profession; three times Jesus gave Peter a command: "feed my sheep," "tend my sheep," "feed my sheep."

A proper understanding of John 21:15-19 could begin with Ezekiel 34. Speaking through his prophet, God condemns his people's shepherds (kings, priests, rulers, all in authority). God declares, "I myself will be the shepherd of my sheep" (Ezek. 34:14), a promise which is repeated a dozen and more times in the course of a few verses. Then comes a messianic passage: "And I will set up over them one shepherd, my servant David, and he shall feed them: he shall feed them and be their shepherd."

We see the fulfillment of this promise in Christ. Jesus twice tells us (John 10:11, 14) that he is "the good shepherd." He promises (verse 16) "there shall be one flock, one shepherd." In John 21 he carries out that promise by appointing Peter to be shepherd over the whole flock: "one flock, one shepherd."

In John 21:15, 17, the word translated "feed" means just that. The Greek word behind our English term "tend" in verse 16, poimane, means to direct, to superintend, to rule, to govern. The same word is used in Matthew 2:6 ("a ruler who will govern my people Israel") and in Revelation 2:27 and 19:15 ("he shall rule them with a rod of iron"). These latter two verses reflect Psalm 2:9, which in the Septuagint (Greek) version reads, "You shall rule them with a rod of iron." "Tend my sheep" is a command from Jesus to Peter to exercise authority over Christ's flock, under the authority of Christ.
bron

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 17, 2006, 10:33:07 pm »

quote:

Het is dus: God wijst (David) Jezus aan, Jezus wijst Petrus aan. Weet je wat nou zo mooi is (vind ik tenminste): Petrus wijst ook weer mensen aan. In de eerste brief van Petrus staat in hfd. 5:

1 De oudsten onder u vermaan ik dan als medeoudste en getuige van het lijden van Christus, die ook een deelgenoot ben van de heerlijkheid, welke zal geopenbaard worden: 2 hoedt de kudde Gods die bij u is, niet gedwongen, maar uit vrije beweging, naar de wil van God, niet uit schandelijke winzucht, maar uit bereidwilligheid, 3 niet als heerschappij voerend over hetgeen u ten deel gevallen is, maar als voorbeelden der kudde. 4 En wanneer de opperherder verschijnt, zult gij de onverwelkelijke krans der heerlijkheid verwerven.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 17, 2006, 10:52:50 pm »
Precies. :) Volgens het Katholiek geloof is dat de Apostolische succesie, die nog doorwerkt tot op de dag van vandaag. :)

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 17, 2006, 11:59:19 pm »
:)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 18, 2006, 12:31:50 am »
Citaat

quote:

Ik heb altijd aangenomen, door de bijbeluitleg die ik heb gehad, dat de Rots uit Matt. de belijdenis was die Petrus uitsprak. En ook doordat in Jes. staat dat Jahweh de Rots is en Hij Zelf zegt: er is geen andere, Ik ken er geen, dacht ik dat er dus zeker geen mens kan zijn die door Jezus de Rots zou worden genoemd op Wie de gemeente/Kerk gebouwd wordt. Maar nu ben ik daar niet meer zo zeker van

Laodicea

Ja, maar niet als Rost waarop de gemeente wordt gebouwd.
Abraham is hier de rots - fundament (de eerst-gelegde 'steen') van het volk Israel en in dezelfde tekst wordt Sara de put genoemd. Zij samen waren de natuurlijke stamouders van het volk Israel; hier wordt gewoon die metafoor gebruikt.

En in geestelijk opzicht is Christus de eersteling van de nieuwe bedeling: het begin van de gemeente. Ook als je de gemeente ziet als het Lichaam van Christus,
Het fundament betekent toch ook dat als Christus er niet was geweest, er geen sprake was geweest van de Gemeente. Door Zijn dood is zij ontstaan.

Els en ook Laodicea, hoe lezen jullie

1 Pterus 2: 7
 U dan, die gelooft, geldt dit kostbare, maar voor de ongelovigen geldt: De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, die is geworden tot een hoeksteen en een steen des aanstoots en een rots der ergernis,

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 18, 2006, 01:17:29 am »

quote:

We see the fulfillment of this promise in Christ. Jesus twice tells us (John 10:11, 14) that he is "the good shepherd." He promises (verse 16) "there shall be one flock, one shepherd." [/quote]
Mee eens. :)

quote:

In John 21 he carries out that promise by appointing Peter to be shepherd over the whole flock: "one flock, one shepherd."
Petrus wordt gezegd dat hij de kudde mag hoeden. Omdat Petrus die uitspraak nodig had vanwege de verloochening van de Heer. Hier wordt hij weer door de Heer erkend als iemand die Hij kan vertrouwen en die zijn taak kan vervullen nadat de Heer Hem drie maal gevraagd heeft of Petrus Hem liefheeft.

quote:

In John 21:15, 17, the word translated "feed" means just that. The Greek word behind our English term "tend" in verse 16, poimane, means to direct, to superintend, to rule, to govern. The same word is used in Matthew 2:6 ("a ruler who will govern my people Israel") and in Revelation 2:27 and 19:15 ("he shall rule them with a rod of iron"). These latter two verses reflect Psalm 2:9, which in the Septuagint (Greek) version reads, "You shall rule them with a rod of iron." "Tend my sheep" is a command from Jesus to Peter to exercise authority over Christ's flock, under the authority of Christ.

Omdat het woord 'tend' ook wordt gebruikt i.v.m. de regering van de Heer zelf, wordt Petrus in die 'rol' gezien?

Hetzelfde woord wordt echter ook gebruikt in
Lukas 17: 7 7 Als iemand van jullie een knecht zou hebben die ploegt of de kudden weidt,
Hand. 20: 28 op de gehele kudde, waarover de heilige Geest u tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden
1 Kor. 9: 7 Of wie hoedt er een kudde en drinkt niet van de melk?
1 Petrus 5:2 2 hoedt de kudde Gods, die bij u is, niet gedwongen, maar uit vrije beweging, naar de wil van God,
Judas 1 vers 12 12 Dezen zijn de schandvlekken bij uw liefdemalen, zij, die zonder schroom tezamen feesten om zichzelf te weiden;

I.v.m. het weiden van de gemeente, zijn er dus ook teksten die de oudsten aangeven als aangesteld door de Heilige Geest voor deze taak.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 18, 2006, 04:57:02 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 augustus 2006 om 00:31:

Els en ook Laodicea, hoe lezen jullie

1 Pterus 2: 7
 U dan, die gelooft, geldt dit kostbare, maar voor de ongelovigen geldt: De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, die is geworden tot een hoeksteen en een steen des aanstoots en een rots der ergernis,
Wie anders dan Jezus kan hier bedoeld worden?

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 18, 2006, 05:10:37 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 augustus 2006 om 01:17:
Petrus wordt gezegd dat hij de kudde mag hoeden. Omdat Petrus die uitspraak nodig had vanwege de verloochening van de Heer. Hier wordt hij weer door de Heer erkend als iemand die Hij kan vertrouwen en die zijn taak kan vervullen nadat de Heer Hem drie maal gevraagd heeft of Petrus Hem liefheeft.

Zeker leg ik ook het 3 maal vragen of Petrus Hem liefheeft in verband met het 3 maal verloochenen.
Maar als Jezus Petrus de opdracht geeft de kudde te hoeden, weiden, is dat volgens mij niet zozeer een "uitspraak die Petrus nodig had", maar zijn aansteling als herder over de gemeente.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 18, 2006, 09:14:44 am »
Ik breek even in. Even wat kritische vraagjes rondom de paus. Ik ga er van uit dat DIAK2B hier veel van weet, maar wellicht ook anderen.

Is het bekend waar en hoe Petrus zijn opvolger aanwees? Wie heeft dat als eerste geregeld?

Hoe zit het met de rol van de Heilige Geest in de wereld t.o.v. de paus. Jezus zend de Geest nadat hij deze wereld heeft verlaten? Of moet ik het "er zijn" van een paus vergelijken met het volk Israel die persé een koning wilde ( saul).

Over het zenden van de HG is Jezus duidelijk. Waar staat dat Petrus de PLAATSVERVANGER van Jezus wordt.

De plaatsvervanger van Christus dient op zijn minst onbesproken te zijn en blijven. Blijkt dit ook vanuit historisch perspectief of zijn bepaalde pausen niet altijd de ideale beelddragers van Christus geweest?

De pausverkiezingen gingen niet altijd ongestoord als ik even google:

Gregorius X (Piacenza, 1210 - Arezzo, 10 januari 1276) werd geboren als Tebaldo Visconti en was aartsdiaken van Luik voordat hij tot paus gekozen werd. Zijn pontificaat liep van van 1271 tot 1276.

Na de dood van paus Clemens IV was de zetel van Petrus bijna drie jaar lang vacant geweest als gevolg van strijd tussen Franse en Italiaanse kardinalen. Uiteindelijk besloten de inwoners van Viterbo, waar het conclaaf bijeen was, de kardinalen op te sluiten en op water en brood te zetten, totdat zij een paus gekozen zouden hebben. Als compromiskandidaat werd de Luikse aartsdiaken van Italiaanse afkomst Tebaldo Visconti op 1 september 1271 gekozen in het petrusambt. Hij was op dat moment druk bezig met zijn deelname aan de Negende kruistocht en verbleef in Akko, waar hem het bericht van zijn nieuwe taak bereikte. Omdat de keus was gevallen op een diaken, werd hij na zijn aankomst in Rome op 13 maart eerst tot priester gewijd (19 maart). Op 27 maart 1271 werd hij als paus Gregorius X geïntroniseerd.

Gregorius X riep al in maart 1272 een algemeen concilie bijeen, dat op 1 mei 1274 plaatshad in Lyon en de geschiedenis inging als het Tweede Concilie van Lyon. Belangrijkste doelstelling van het concilie was de organisatie van een nieuwe kruistocht, maar ondanks toezeggingen van verschillende vorsten (waaronder de koningen van Sicilie, Frankrijk en Engeland) bleven het enthousiasme en de financiële armslag te beperkt. Op het Tweede concilie van Lyon kwam het daarnaast op initiatief van keizer Michael VIII van Byzantium tot een einde van het Grote schisma van 1054. Dit akkoord werd reeds in 1282 herroepen door Michaels zoon Andronikos II Palaeologos. Tot slot werd de procedure voor een pauskeuze vastgelegd, die tot paus Paulus VI ongewijzIgd bleef.

KAJEM

quote:

Els schreef op 17 augustus 2006 om 22:33:
[...]
Het is dus: God wijst (David) Jezus aan, Jezus wijst Petrus aan. Weet je wat nou zo mooi is (vind ik tenminste): Petrus wijst ook weer mensen aan. In de eerste brief van Petrus staat in hfd. 5:

1 De oudsten onder u vermaan ik dan als medeoudste en getuige van het lijden van Christus, die ook een deelgenoot ben van de heerlijkheid, welke zal geopenbaard worden: 2 hoedt de kudde Gods die bij u is, niet gedwongen, maar uit vrije beweging, naar de wil van God, niet uit schandelijke winzucht, maar uit bereidwilligheid, 3 niet als heerschappij voerend over hetgeen u ten deel gevallen is, maar als voorbeelden der kudde. 4 En wanneer de opperherder verschijnt, zult gij de onverwelkelijke krans der heerlijkheid verwerven.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2006, 09:16:56 am door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 18, 2006, 10:08:18 am »

quote:

Fijn. :)

quote:

Dat is dus jouw conclusie, bovendien wordt aan hem de macht gegeven om te binden op aarde.

quote:

Omdat het woord 'tend' ook wordt gebruikt i.v.m. de regering van de Heer zelf, wordt Petrus in die 'rol' gezien?
Nee, hij weidt Zijn schapen, een stedehouderschap dus.

quote:

Hetzelfde woord wordt echter ook gebruikt in
Lukas 17: 7 7 Als iemand van jullie een knecht zou hebben die ploegt of de kudden weidt,
Hand. 20: 28 op de gehele kudde, waarover de heilige Geest u tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden
1 Kor. 9: 7 Of wie hoedt er een kudde en drinkt niet van de melk?
1 Petrus 5:2 2 hoedt de kudde Gods, die bij u is, niet gedwongen, maar uit vrije beweging, naar de wil van God,
Judas 1 vers 12 12 Dezen zijn de schandvlekken bij uw liefdemalen, zij, die zonder schroom tezamen feesten om zichzelf te weiden;
Context. ;)

quote:

I.v.m. het weiden van de gemeente, zijn er dus ook teksten die de oudsten aangeven als aangesteld door de Heilige Geest voor deze taak.
Sterker nog, elke wijding tot nu toe vind uiteindelijk onder auspiciën van de H.Geest plaats.

quote:

kajem schreef op 18 augustus 2006 om 09:14:
Is het bekend waar en hoe Petrus zijn opvolger aanwees? Wie heeft dat als eerste geregeld?
In Rome, waar Petrus zijn opvolger aanwees, Linus, vlak voordat hij de marteldood stierf. Daarna werd de opvolging waarschijnlijk door clerici gedaan, maar altijd onder de bescherming van de H. Geest.

quote:

Hoe zit het met de rol van de Heilige Geest in de wereld t.o.v. de paus. Jezus zend de Geest nadat hij deze wereld heeft verlaten? Of moet ik het "er zijn" van een paus vergelijken met het volk Israel die persé een koning wilde ( saul).
De Heilige Geest beschermt Zijn Kerk, opdat de poorten van het dodenrijk haar niet zullen overweldigen. Wat trouwens al een klein wonder is, logisch gezien had de RKK allang moeten vallen als het slechts een menselijk instituut was lijkt me.
Over het zenden van de HG is Jezus duidelijk. Waar staat dat Petrus de PLAATSVERVANGER van Jezus wordt.
[/quote]In al die verzen die hiervoor al aan de orde zijn geweest, en die ook duiden wat dat plaatsvervangerschap nou eigenlijk inhoudt, want een woord is ook maar een woord natuurlijk.

quote:

De plaatsvervanger van Christus dient op zijn minst onbesproken te zijn en blijven. Blijkt dit ook vanuit historisch perspectief of zijn bepaalde pausen niet altijd de ideale beelddragers van Christus geweest?
Je begint al met een twijfelachtige conclusie, ja, net zoals elk mens dienen ze van onbesproken gedrag te zijn, maar net zoals met elk mens gaat dat vaak mis. Ook dat zie je al met Petrus gebeuren. De Paus dient vooral de juiste leer te bewaren, en je zal dan ook geen Paus vinden die ketterse leer heeft afgekondigd.

quote:

Klopt. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2006, 10:09:26 am door Laodicea »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 18, 2006, 10:45:49 am »

quote:

Even zoeken leert dat deze verbinding werd gelegd in het geschrift "De verbo mirifico" van Reuchlin, de New Avent stelt daarover:

[...]

Misschien niet het meest wijze pad om te begaan.

Weinreb heeft het er over gehad. Deze achtergrond is interessant om eens kennis van te nemen en er zal waarheid in zitten, maar uiteindelijk komt hij uit bij de alverzoening.
Mooi is wel dat hij bij zijn uitleg van het Matt. evangelie perfect kan aantoenen waarom Jezus de Messias moet zijn, maar hij als Jood zal dat niet accepteren.

Dit was in het kort de uitleg hoe hij dit woord: 'eben' verklaart:

Steen is in die zin belangrijk dat het woord "eben" is (1-2-50 dit is een stamentrekking van het woord vader 1-2 en zoon 2-50), een rots, "de steen die door de 'bouwvakkers' verworpen is".

quote:

Welke uitlegger bedoel je dan? Ouweneel? Lijkt me wel wat voor hem. ;)
Liliane Cools Warris heeft er ook een boek over geschreven. Een joodse vrouw die christen is en zich ook in deze achtergrond heeft verdiept. Zij zal echter niet zo ver gaan Weinreb die deze dingen geheel doortrekt.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2006, 10:46:25 am door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 18, 2006, 10:56:00 am »

quote:

kajem schreef op 18 augustus 2006 om 09:14:
Ik breek even in. Even wat kritische vraagjes rondom de paus. Ik ga er van uit dat DIAK2B hier veel van weet, maar wellicht ook anderen.
"veel" zou ik niet zeggen, ik ben noch historicus, noch theoloog. Autodidact, meer niet.

quote:

Jezus heeft dat als eerste geregeld, zoals in dit topic besproken wordt. Aangezien het nooit de gewoonte is geweest dat pausen hun eigen opvolger aanwezen, zit het er dik in dat ook Petrus niet zijn eigen opvolger heeft aangewezen. De eerste paus na Petrus was Linus, vermoedelijk afkomstig uit Volterra, en mogelijk betrokken geweest bij het werk van Paulus. Er is enige discussie over de vraag of Linus de eerste of de tweede bisschop van Rome was, er is een theorie die zegt dat Petrus nooit bisschop van Rome is geweest, maar zich altijd heeft bezig gehouden met de gehele kerk, en dat de gemeente van Rome dus niet specifiek door hem, maar door Linus werd geleid. Overigens heeft Anacletus, de opvolger van Linus, Rome pas de vorm gegeven van een bisdom zoals we dat nu nog kennen, met een onderverdeling naar wijkgemeenten, of parochies. Na Anacletus kwam Clemens I, waarvan we met zekerheid één, mogelijk twee brieven hebben. Zowel uit die brieven zelf, als uit geschriften aan en over Clemens I, wordt duidelijk dat in ieder geval vanaf deze paus het leergezag van de bisschop van Rome breed wordt erkend in de Kerk.

quote:

Al vóór Saul, zeker als sinds Mozes, bediend God zich van mensen. De directe conversatie die we uit Genesis nog kennen van met name Abraham, is vanaf Mozes al snel ver te zoeken. Je kan betogen dat God natuurlijk wel rechtstreeks sprak met al die profeten, maar opmerkelijk blijft het dat bijvoorbeeld David, toch bepaald populair bij God blijkt uit de Schrift, via een profeet te horen moet krijgen wat God zoal vindt en wil en belooft. Waarom? Ik weet het niet, maar de hele heilsgeschiedenis laat zien dat God mensen gebruikt om te communiceren met mensen. Daar is principieel geen verandering in gekomen. Inderdaad, Jezus zend de Geest, en de Geest behoud de Kerk. Het "er zijn" van de paus is op geen enkele manier te vergelijken met het volk Israël dat een koning wilde, tegen de klaarblijkelijke wens van God in. Niemand vroeg om een paus, Jezus stelde hem aan.

quote:

Waar staat dat Jezus twee onvermengde naturen heeft: volledig mens en volledig God? Waar staat dat in God drie Personen zijn, onafhankelijk van elkaar, en toch volledig één? Daar staat ook dat Petrus plaatsbekleder is van Christus op aarde.

Plaatsvervanger staat alleen in protestantse anti-paapse lectuur, en bij slordig formulerende mensen met overigens de beste bedoelingen.

quote:

De plaatsvervanger van Christus dient op zijn minst onbesproken te zijn en blijven.
Wellicht, ik wist niet dat jij Christus kan voorschrijven wie Hij voor welke rol kiest, maar als jij meent dat je dat kan, dan zal dat wel.

quote:

Blijkt dit ook vanuit historisch perspectief of zijn bepaalde pausen niet altijd de ideale beelddragers van Christus geweest?
Zoals de eerste paus zijn Heer tot drie keer toe verloochende toen het er echt op aan kwam, zo zijn ook alle pausen na die eerste paus mensen geweest. Je ziet nu waar het verkeerd gebruik van de term "plaatsvervanger" toe leidt. JIJ bepaalt aan welke normen een plaatsvervanger moet voldoen, JIJ bepaalt dat de paus plaatsvervanger is hoewel hij dat niet is, en dan constateer je, heel oplettend, dat pausen Christus niet zijn. Dat mag een enorme vondst schijnen, maar het laat vooral onbegrip zien voor wat een paus is.

quote:

Als je niet googled ook. Iedereen met een greintje kerkhistorische kennis had je nog veel ergere verhalen kunnen vertellen. Maar wat toont dat aan? Dat pausen mensen zijn? Dat mag een schokkende ontdekking schijnen, maar dat is het dan echt alleen voor mensen die zonder al te veel kennis van de katholieke Kerk graag willen laten zien hoe fout die kerk wel is.

Ik hoop dat je het me niet kwalijk wil nemen, maar het doet me altijd een beetje denken aan de beginperiode van de LPF, waar mensen voor wie de term "politiek amateur" nog veel te vriendelijk was kwamen vertellen hoe fout de oude politiek wel was. Het zal je weinig moeite kosten politicologische analyses te vinden die laten zien dat de Nederlandse politiek, uit angst "oud" te zijn in de ogen van kiezers, haar professionaliteit goeddeels heeft ingeruild voor hijgerig amateurisme.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: augustus 18, 2006, 10:58:14 am »

quote:

Laodicea schreef op 15 augustus 2006 om 17:20:

In het OT is God JAHWEH en dat is niet de Vader.

Ok ga daar even op door:
Als ik aangeef: Dus dat zowel de Zoon als de vader met rots wordt aangeduid is voor mij duidelijk, bdeoel ik daarmee dat in het OT het één was: JAHWEH is de Vader en de Zoon.
In het hebreeuwse woord 'eben' is het volgens Weinreb wel te zien. Daar refereerde ik aan.
Maar in het OT waren de Vader en de Zoon niet als zodanig geopenbaard (het was JAHWEH is Een) en daarom kun je niet zeggen dat God de Vader de rots was. m.i.

Evenmin is Abraham de rots van de gemeente.
Dat was nl de opmerking die werd gemaakt:

quote:

En ook doordat in Jes. staat dat Jahweh de Rots is en Hij Zelf zegt: er is geen andere, Ik ken er geen, dacht ik dat er dus zeker geen mens kan zijn die door Jezus de Rots zou worden genoemd op Wie de gemeente/Kerk gebouwd wordt.

Abraham is de rots waaruit Israel is gehouwen in combinatie met Sarah de uitgegraven put die de stammoeder is.
Dit gaat niet over een mens die door Jezus als Rots wordt beschouwd van de Gemeente.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2006, 12:17:33 pm door Zijnkind »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: augustus 18, 2006, 10:59:57 am »
Ook Fijnvandraat schrijft er enkele artikels over (zie link)

Alleen vraag ik me af in hoeverre deze discussie zin heeft. Het feit ligt er gewoon dat er een Paus is, al vele honderden jaren lang. Al vanaf het begin van het Christendom, je kan het er mee eens zijn of oneens.. dat doet niets af aan de werkelijkheid die zichtbaar is.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 18, 2006, 11:02:22 am »

quote:

Laodicea schreef op 18 augustus 2006 om 10:08:
In Rome, waar Petrus zijn opvolger aanwees, Linus, vlak voordat hij de marteldood stierf.
Dat is een betwiste lezing van de geschiedenis. Zie mijn antwoord aan Kajem. Niet dat het werkelijk enige relevantie heeft.

quote:

Je begint al met een twijfelachtige conclusie, ja, net zoals elk mens dienen ze van onbesproken gedrag te zijn, maar net zoals met elk mens gaat dat vaak mis. Ook dat zie je al met Petrus gebeuren. De Paus dient vooral de juiste leer te bewaren, en je zal dan ook geen Paus vinden die ketterse leer heeft afgekondigd.
Het dogma van de onfeilbaarheid, zoals het vaak te kort wordt genoemd, leert ons dan ook niet dat pausen onfeilbaar zijn, niet in hun geloof, niet in hun leergezag, niet in hun levenswandel. Wat het ons leert, is dat als de paus niet als individu spreekt, maar als 'spreekbuis' van de gehele Kerk dogmatisch afkondigt wat de kerk altijd al heeft geloofd, dat de H. Geest de gelovigen dan behoed voor een dwaling. Desnoods zorgt Hij er voor dat de betreffende paus ter plekke dood neervalt, maar we mogen, aldus dat dogma, er dus op vertrouwen dat God niet zal toelaten dat aan de gelovigen iets als geloofswaarheid zal worden voorgehouden dat niet waar is.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: augustus 18, 2006, 11:05:04 am »

quote:

Aafke schreef op 18 augustus 2006 om 10:59:

Alleen vraag ik me af in hoeverre deze discussie zin heeft. Het feit ligt er gewoon dat er een Paus is, al vele honderden jaren lang. Al vanaf het begin van het Christendom, je kan het er mee eens zijn of oneens.. dat doet niets af aan de werkelijkheid die zichtbaar is.
De discussie heeft alleen zin, in de mate waarin deze aantoont dat niet de Bijbel bron van geloof is, maar geloof de bron van Bijbelverstaan.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: augustus 18, 2006, 11:13:46 am »

quote:

diak2b schreef op 18 augustus 2006 om 11:05:
De discussie heeft alleen zin, in de mate waarin deze aantoont dat niet de Bijbel bron van geloof is, maar geloof de bron van Bijbelverstaan.

Dat begrijp ik.. maar hoe kan het dat bijv. een P&A die naar ik aanneem ook de Bijbel leest vanuit zijn/haar(?) geloof het anders verstaat/leest..?
Heb zelf ook altijd de Bijbel vanuit geloof gelezen en moet bekennen dat ik hem jaren geleden anders las als nu. Hoe kan dat..? Heb daar zelf geen vat op en begrijp het ook niet.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: augustus 18, 2006, 11:38:38 am »
DIAK2B even een opmerking, ik stel helemaal niet dat ik meen iets te moeten bepalen voor Christus. Je opmerking over het door mij gebruikte woord plaatsvervanger geeft duidelijk aan in welke hoek jij me denkt te plaatsen. Je stekende opmerking over mensen die dit woord gebruiken laat ik maar voor wat het is.

Kajem

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: augustus 18, 2006, 11:45:36 am »

quote:

Jezus heeft dat als eerste geregeld, zoals in dit topic besproken wordt. Aangezien het nooit de gewoonte is geweest dat pausen hun eigen opvolger aanwezen, zit het er dik in dat ook Petrus niet zijn eigen opvolger heeft aangewezen. De eerste paus na Petrus was Linus, vermoedelijk afkomstig uit Volterra, en mogelijk betrokken geweest bij het werk van Paulus. Er is enige discussie over de vraag of Linus de eerste of de tweede bisschop van Rome was, er is een theorie die zegt dat Petrus nooit bisschop van Rome is geweest, maar zich altijd heeft bezig gehouden met de gehele kerk, en dat de gemeente van Rome dus niet specifiek door hem, maar door Linus werd geleid. Overigens heeft Anacletus, de opvolger van Linus, Rome pas de vorm gegeven van een bisdom zoals we dat nu nog kennen, met een onderverdeling naar wijkgemeenten, of parochies. Na Anacletus kwam Clemens I, waarvan we met zekerheid één, mogelijk twee brieven hebben. Zowel uit die brieven zelf, als uit geschriften aan en over Clemens I, wordt duidelijk dat in ieder geval vanaf deze paus het leergezag van de bisschop van Rome breed wordt erkend in de Kerk.

bovenstaande quote heeft nogal is mij teveel een veronderstelling. Woorden als "het zit er dik in"en "vermoedlijk" overtuigen me niet.

quote:

Niemand vroeg om een paus, Jezus stelde hem aan.

dat staat nergens als zodanig, dat is een interpretatie.

quote:

Plaatsvervanger staat alleen in protestantse anti-paapse lectuur, en bij slordig formulerende mensen met overigens de beste bedoelingen.

dan ben ik zeker die slecht formulerende mens?

quote:

Zoals de eerste paus zijn Heer tot drie keer toe verloochende toen het er echt op aan kwam, zo zijn ook alle pausen na die eerste paus mensen geweest. Je ziet nu waar het verkeerd gebruik van de term "plaatsvervanger" toe leidt. JIJ bepaalt aan welke normen een plaatsvervanger moet voldoen, JIJ bepaalt dat de paus plaatsvervanger is hoewel hij dat niet is, en dan constateer je, heel oplettend, dat pausen Christus niet zijn. Dat mag een enorme vondst schijnen, maar het laat vooral onbegrip zien voor wat een paus is.

ik veronderstel geen vondts, ik stel alleen een vraag en ik heb inderdaad niets met de paus. Maar dat betekent niet dat ik iets heb tegen katholieke broeders en zusters.

quote:

Als je niet googled ook. Iedereen met een greintje kerkhistorische kennis had je nog veel ergere verhalen kunnen vertellen. Maar wat toont dat aan? Dat pausen mensen zijn? Dat mag een schokkende ontdekking schijnen, maar dat is het dan echt alleen voor mensen die zonder al te veel kennis van de katholieke Kerk graag willen laten zien hoe fout die kerk wel is.

Dat wil ik niet laten zien, dat maak jij er van.

kajem

even de lay-out verbeterd: als je een gedeelte quote, moet je aan het eind van dat gedeelte [ / quote] doen. (en dan aan elkaar) En quote is met uo - anders werkt het ook niet. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2006, 05:35:12 pm door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: augustus 18, 2006, 11:50:33 am »

quote:

Aafke schreef op 18 augustus 2006 om 11:13:
[...]

Dat begrijp ik.. maar hoe kan het dat bijv. een P&A die naar ik aanneem ook de Bijbel leest vanuit zijn/haar(?) geloof het anders verstaat/leest..?
Vanwege een ander geloof.

quote:

Heb zelf ook altijd de Bijbel vanuit geloof gelezen en moet bekennen dat ik hem jaren geleden anders las als nu. Hoe kan dat..? Heb daar zelf geen vat op en begrijp het ook niet.
Veranderend geloof.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: augustus 18, 2006, 11:52:31 am »

quote:

kajem schreef op 18 augustus 2006 om 11:38:
DIAK2B even een opmerking, ik stel helemaal niet dat ik meen iets te moeten bepalen voor Christus. Je opmerking over het door mij gebruikte woord plaatsvervanger geeft duidelijk aan in welke hoek jij me denkt te plaatsen. Je stekende opmerking over mensen die dit woord gebruiken laat ik maar voor wat het is.

Kajem
Zoals ik zei:

quote:

Ik plaats je nergens, maar ik hoop dat je tot de groep slordig formulerend, met de beste bedoelingen behoort.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: augustus 18, 2006, 11:56:41 am »

quote:

kajem schreef op 18 augustus 2006 om 11:45:
bovenstaande quote heeft nogal is mij teveel een veronderstelling. Woorden als "het zit er dik in"en "vermoedlijk" overtuigen me niet.
En waarvan zouden ze je moeten overtuigen?

quote:

dat staat nergens als zodanig, dat is een interpretatie.
Jup. Evenzo de Twee-naturenleer, de Triniteit, en, om maar wat te noemen de kinder- of volwassendoop. Dus wat wil je hier precies mee zeggen?

quote:

dan ben ik zeker die slecht formulerende mens?
Hoe zeker dat is weet jij alleen, maar ik ga daar wel van uit. Ik ken erg veel mensen, waaronder mezelf, die zo slordig formuleren. Alleen, als het de kern van een gesprek raakt, is slordig formuleren wmb iets om te vermijden waar mogelijk.

quote:

ik veronderstel geen vondts, ik stel alleen een vraag en ik heb inderdaad niets met de paus. Maar dat betekent niet dat ik iets heb tegen katholieke broeders en zusters.
Wat je "met de paus" hebt vind ik niet zo spannend. Wat ik wel boeiend vind, is welke gedachtegang je er toe brengt van daaruit iets te zeggen over hoe je tegen katholieken aankijkt. ZOu je dat willen toelichten?

quote:

Dat wil ik niet laten zien, dat maak jij er van.
Lezen is interpreteren. Maar ik ruil mijn interpretatie onmiddelijk in voor een betere. Wat wilde je dan laten zien?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: augustus 18, 2006, 02:07:54 pm »

quote:

Laodicea schreef op 18 augustus 2006 om 10:08:
(..)

Sterker nog, elke wijding tot nu toe vind uiteindelijk onder auspiciën van de H.Geest plaats.
(..)

Dit lijkt me nu niet een heel erg sterk argument, aangezien een evangelical of een gereformeerde kan stellen dat de H.Geest hem/haar door bijbelstudie heeft duidelijk gemaakt dat de paus juist niet onder auspiciën van diezelfde H.Geest staat.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: augustus 18, 2006, 02:15:02 pm »
P&A,

misschien is het je ontgaan, maar ik heb vanochtend om vijf uur ( :) ) nog een antwoord op je vraag over 1 Petrus 2:7 gegeven.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: augustus 18, 2006, 03:14:08 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 augustus 2006 om 14:07:

[...]

Dit lijkt me nu niet een heel erg sterk argument, aangezien een evangelical of een gereformeerde kan stellen dat de H.Geest hem/haar door bijbelstudie heeft duidelijk gemaakt dat de paus juist niet onder auspiciën van diezelfde H.Geest staat.
Volgens mij zijn we het al eens eens geweest over het gegeven dat geloof niet bewijsbaar is, maar wel weerlegbaar wegens inconsistenties. Wat Laodicea beweert is nergens een argument voor, het is onderdeel van zijn (en mijn) geloof. Vanuit dat geloof is de bewering van wie dan ook dat hij/zij van de H. Geest, door bijbelstudie, wat dan ook "weet" in zoverre irrelevant, dat een katholiek dan toch altijd de vraag zal moeten stellen of dit door de Kerk is bevestigd. Iedereen kan beweren iets van de H. Geest te hebben gehoord, maar zolang iedereen verschillende, en strijdige, dingen hoort van diezelfde Geest, is dat niet enorm betekenisvol. Los daarvan ben ik benieuwd welke evangelical of gereformeerde onfeilbaar leergezag denkt te kunnen claimen. Aangezien ze dat niet doen, zie ik niet waarom een katholiek een dergelijk leergezag wel zou moeten veronderstellen.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: augustus 18, 2006, 04:35:37 pm »

quote:

diak2b schreef op 18 augustus 2006 om 11:50:
[...]
Vanwege een ander geloof.

[...]
Veranderend geloof.

Ok, snap ik..

Alleen herken ik mezelf behoorlijk in bepaalde dingen die P&A schrijft, heb min of meer in datzelfde geloof gestaan/geleefd.. niet tot in elke detail, maar bepaalde dingen zijn zeer herkenbaar.

Waarom dat is veranderd of aan het veranderen is weet ik niet. Ook niet of 'de wens de vader van de gedachte is'. Heb tot nu toe nog niet echt iets waaraan ik dat kan toetsen. Het lijkt op een 'zeker weten'.. maar dat had ik in het begin toen ik tot 'geloof kwam' ook.

Overigens blijft één centraal punt als Kern staan; Christus en dien gekruisigd...

Het is meer de vorm, het kijken/beschouwen naar wat er om me heen gebeurt (heel ruim te verstaan) wat maakt dat er iets veranderd binnen mijn geloofsleven. Gek genoeg blijft de Schrift daar een centraal punt in, alhoewel ik hem nu anders lees. Hoe kan ik niet goed onder woorden brengen/beschrijven. Een geloof wat in beweging is.... terug naar het vertrekpunt (het begin) kan niet. Er is teveel veranderd... (dingen die met name inconsequent waren)

Misschien zou ik het eerste geloof meer in een horizontale lijn (menselijke, alleen het hier en nu, het leven binnen kerkmuren) kunnen zien, waar nu een soort van verticale lijn zichtbaar lijkt te worden. Wetende dat deze woorden niet de lading dekt, maar kan even geen andere woorden vinden.

Overigens doet dit niets af aan de waarde van het evangelische en gereformeerde geloof..! Wil daar beslist geen waarde-oordeel uitspreken mocht dat zo overkomen bij iemand. Ook niet over het feit dat ik nu een katholiek geloof zou hebben, daar ben ik namelijk nog niet uit. Heb wel de neiging die richting op te gaan, wat aan het groeien is... maar er is ook nog een bepaalde onzekerheid.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: augustus 18, 2006, 07:05:07 pm »

quote:

Aafke schreef op 18 augustus 2006 om 16:35:

Alleen herken ik mezelf behoorlijk in bepaalde dingen die P&A schrijft, heb min of meer in datzelfde geloof gestaan/geleefd.. niet tot in elke detail, maar bepaalde dingen zijn zeer herkenbaar.

Waarom dat is veranderd of aan het veranderen is weet ik niet. Ook niet of 'de wens de vader van de gedachte is'. Heb tot nu toe nog niet echt iets waaraan ik dat kan toetsen. Het lijkt op een 'zeker weten'.. maar dat had ik in het begin toen ik tot 'geloof kwam' ook.

Overigens blijft één centraal punt als Kern staan; Christus en dien gekruisigd...

Het is meer de vorm, het kijken/beschouwen naar wat er om me heen gebeurt (heel ruim te verstaan) wat maakt dat er iets veranderd binnen mijn geloofsleven. Gek genoeg blijft de Schrift daar een centraal punt in, alhoewel ik hem nu anders lees. Hoe kan ik niet goed onder woorden brengen/beschrijven. Een geloof wat in beweging is.... terug naar het vertrekpunt (het begin) kan niet. Er is teveel veranderd... (dingen die met name inconsequent waren)

Misschien zou ik het eerste geloof meer in een horizontale lijn (menselijke, alleen het hier en nu, het leven binnen kerkmuren) kunnen zien, waar nu een soort van verticale lijn zichtbaar lijkt te worden. Wetende dat deze woorden niet de lading dekt, maar kan even geen andere woorden vinden.

Overigens doet dit niets af aan de waarde van het evangelische en gereformeerde geloof..! Wil daar beslist geen waarde-oordeel uitspreken mocht dat zo overkomen bij iemand. Ook niet over het feit dat ik nu een katholiek geloof zou hebben, daar ben ik namelijk nog niet uit. Heb wel de neiging die richting op te gaan, wat aan het groeien is... maar er is ook nog een bepaalde onzekerheid.

Je hebt een bredere kijk gekregen? Zoiets? :)
Ik heb juist altijd geprobeerd de verticale lijn te vinden/vast te houden - en dan kom je geheid in de problemen met de verdeeldheid onder christenen. En wat zou de Heer willen.
En met dat probleem gaat ieder anders om.
Ik voel me juist niet gebonden aan een denominatie en herken in allerlei kerken/groepen broeders en zusters.
En of je de éénheid hier op aarde ooit nog zal beleven zoals Christus het heeft bedoeld: de gemeente uit plaats x ook zichtbaar bij elkaar op zondag, dat denk ik: jammer genoeg niet.

Dus het Lichaam van Christus is een éénheid maar die éénheid is in z'n geheel niet meer zichtbaar zoals bij de eerste gemeente in Handelingen.
Ging je naar de gemeente te Jeruzalem, hoefde je niet een extra toevoeging erbij te vermelden ter onderscheid. Het was één gemeente.
En dat is een strijd hoe je daar nu mee om moet gaan. Broeders en zusters zitten overal in de christenheid.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: augustus 18, 2006, 07:26:11 pm »

quote:

Aafke schreef op 18 augustus 2006 om 16:35:
[...]
Over de waarde van het ene of het andere geloof zou ik liever geen uitspraak doen, over de waarheid van het ene of het andere geloof is een uitspraak zinloos. Wat ik me afvraag, mede door wat ik zelf nog steeds bij leer over de verschillende stromingen ter reformatorische zijde (in de breedste zin, dus inclusief evangelisch etc.), zou jij je niet enorm thuis moeten kunnen voelen in een gereformeerde kerk zoals de GKv? Je spreekt over "katholiek geloof", maar op een tamelijk verschillend kerkbeeld na, is de overeenkomst extreem groot imho. De stap naar de katholieke Kerk is duidelijk om diverse redenen een brug te ver voor je, maar een GKv-gemeente (of aanverwanten, vergeef me dat ik te weinig kennis heb om de ene van de andere gereformeerde kerk te onderscheiden) zou wellicht wel kunnen? Het zou mij niets verbazen als je je er heel erg thuis zou voelen.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: augustus 18, 2006, 07:37:12 pm »

quote:

diak2b schreef op 18 augustus 2006 om 19:26:
Over de waarde van het ene of het andere geloof zou ik liever geen uitspraak doen, over de waarheid van het ene of het andere geloof is een uitspraak zinloos.
Dat vraag ik ook niet van je. Ook ik wil er geensinds een uitspraak over doen, zou het niet eens kunnen.

quote:

Wat ik me afvraag, mede door wat ik zelf nog steeds bij leer over de verschillende stromingen ter reformatorische zijde (in de breedste zin, dus inclusief evangelisch etc.), zou jij je niet enorm thuis moeten kunnen voelen in een gereformeerde kerk zoals de GKv? Je spreekt over "katholiek geloof", maar op een tamelijk verschillend kerkbeeld na, is de overeenkomst extreem groot imho. De stap naar de katholieke Kerk is duidelijk om diverse redenen een brug te ver voor je, maar een GKv-gemeente (of aanverwanten, vergeef me dat ik te weinig kennis heb om de ene van de andere gereformeerde kerk te onderscheiden) zou wellicht wel kunnen? Het zou mij niets verbazen als je je er heel erg thuis zou voelen.
Zou je me als je dat zou willen via de mail het één en ander kunnen toelichten, wat zie jij wat ik niet zie..?
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2006, 07:37:26 pm door Aafke »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: augustus 18, 2006, 07:56:05 pm »
Ik denk dat fijnvandraat heel helder is en precies verwoord wat ik bedoel. Kun jij iets met dat artikel van fijnvandraat DIAK2B. Wat is je eventuele kritiekpunt?

Overigens even voor het geval DIAK2Be. Formuleren is in het dagelijkse werkpatroon mijn vak. Vandaar dat ik op fora nog wel eens makkelijk weg schrijf zonder na te lezen omdat ik dat op mijn werk al zo vaak MOET doen. Selfs de D en DT laat ik wel eens glippen. ;)

kajem

quote:

Aafke schreef op 18 augustus 2006 om 10:59:

« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2006, 07:57:06 pm door kajem »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: augustus 18, 2006, 07:59:48 pm »

quote:

Wat ik me afvraag, mede door wat ik zelf nog steeds bij leer over de verschillende stromingen ter reformatorische zijde (in de breedste zin, dus inclusief evangelisch etc.), zou jij je niet enorm thuis moeten kunnen voelen in een gereformeerde kerk zoals de GKv?

Ik zou GKV niet gelijk willen stellen aan reformatorisch DIAK2B. dat is een heel andere geloofswereld.

kajem

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: augustus 18, 2006, 09:27:23 pm »

quote:

kajem schreef op 18 augustus 2006 om 19:59:
[...]

Ik zou GKV niet gelijk willen stellen aan reformatorisch DIAK2B. dat is een heel andere geloofswereld.

Reformatorisch, zijn dat niet de bevindelijken? GKV is toch eerder 'gewoon' gereformeerd?

<maar een domme kattekliek aan 't woord hoor>

Ik heb ook wel het idee, dat het geloof van GKV-ers en katholieken dicht bij elkaar ligt (beh. natuurlijk in de opvatting van de Eucharistie), maar onderschat het cultuurverschil niet. Dan is natuurlijk de vraag waar Aafke zich meer thuis voelt, meer in 'calvinistische' hoek, of meer in 'bourgondische' hoek. Al ben ik heel kort na mijn bekering al enkele keren meegeweest naar een GKV-dienst, ik had snel door dat het daar voor mij niet lag. Maar Aafke komt uit een heel ander milieu.