quote:
Zou je ook kunnen aangeven waar hij dat zegt? Het is al een poosje geleden dat ik het heb doorgeploegd en ik heb hier meerdere pillen staan.

Ik weet niet precies wat het officiële standpunt is mbt de zondigheid van zuigelingen, dus het zou best kunnen (en die kans is tamelijk groot) dat de gereformeerde leer Augustinus volgt.
* reformist is niet altijd even gereformeerd. 
quote:
De katholieke Kerk leert dat de erfzonde feitelijk een "staat" en een "natuur" is. De staat van de erfzonde is die van doodzonde. Ter indicatie: sterven in staat van doodzonde = betrekkelijk grote kans dat je de hemel niet van dichtbij gaat zien. De natuur die de erfzonde ons brengt, is de gebroken natuur, die maakt dat we zondigen etc. De doop neemt de staat van doodzonde weg, maar herstelt de gebroken natuur niet.
Dat lijkt me hetzelfde. Ik denk dat er een verschil in formulering is. Ik postte de begrippen 'erfzonde' en 'zondige natuur'. Dan zou mijn 'erfzonde' de staat zijn en 'zondige natuur' de natuur van erfzonde. Dus dan zijn we het hierover eens. Maar nogmaals, ik ken niet de precieze officiële zondenleer van de GKv.
quote:
Ik weet niet in hoeverre de RKK hetzelfde zegt, omdat ik niet precies weet wat je hiermee bedoelt. In de RKK ben je vanaf je doop katholiek, lid van de Kerk van Christus, en dat lidmaatschap kan je op geen enkele manier meer worden ontnomen.
Dat lijkt me ook hetzelfde. Wat ik ermee bedoel is het volgende. Volgens het formulier is er een doopbelofte. Je mag als dooplid God aan die doopbelofte herinneren. Zonder die bescherming van de Heilige Geest kun je namelijk niet gaan geloven. Zonder die bescherming van de Heilige Geest kun je niet wederom geboren worden. En ik geloof (en ik denk de GKv ook) dat de Heilige Geest het kind stuurt bij het opgroeien. Uiteindelijk zal het kind gaan geloven. Maar het doopformulier leert ook dat bij die belofte een eis hoort. Er wordt ook verwacht dat je op een zeker moment kiest. En je kunt ervoor kiezen de H. Geest te krenken, bijvoorbeeld door Christus als Heiland te loochenen. Dan zal de Geest je verlaten en kun je je niet opnieuw bekeren. Wat ook kan is dat je de Geest uitdooft, maar dan kan Hij op een laag pitje blijven branden en toch z'n werk doen. Dat is een beetje wat ik bedoelde.
In principe ben je door je doop dooplid van de GKv en dat lidmaatschap van de kerk verlies je alleen maar als je je aan de gemeenschap van de kerk onttrekt of wanneer je afgesneden wordt (geëxcommuniceerd). Dat laatste komt niet vaak voor en als het voor komt gaat het over mensen die niet meer geloven etc. De doop zelf kan niet vervallen. Gereformeerden maken, denk ik, een onderscheid tussen lidmaatschap van de kerk van Christus en kerklidmaatschap als een soort administratieve inschrijving.
Je bent in de gereformeerde kerk vanaf je doop niet 'gereformeerd', eerder 'christen' in de algemene zin van het woord. 'Gereformeerd' geeft alleen maar iets aan over bij welke kerk je ingeschreven staat, da's dus een administratieve term.
quote:
Idem voor de RKK. Daarbij wel aangetekend dat de zonde een dubbel gevolg heeft, en alleen de eeuwige straf wordt kwijtgescholden (dwz de schade aan de relatie met God) en de tijdelijke staf niet (dwz de schade aan jezelf en/of je omgeving) EN de zekerheid van kwijtschelding slechts verkregen kan worden in het sacrament van de Eucharistie of de Biecht, waarbij als hindernisje geldt dat doodzonde maakt dat je geen toegang hebt tot de Eucharistie.
Biecht en Eucharistie hebben we niet, we hebben wel tucht dat een beetje dezelfde functie behoort te hebben (huisbezoek van dominee en ouderlingen) als biecht. En we hebben het Avondmaal, maar dat zou ik niet direct een 'Eucharistieviering' willen noemen, omdat het karakter van het Avondmaal duidelijk anders is. Maar voor de rest lijkt me wat je zegt in essentie hetzelfde.
quote:
Dat lijkt me hetzelfde. Misschien dat een nuanceverschil is dat wat je hier formuleert wat juridisch klinkt: volg ik de regels van God of niet, waar de RKK iets meer de nadruk legt op de relationele kant: verstoor ik de relatie met God of niet.
Je zou ook kunnen zeggen: je afkeren van God en de relatie die je met Hem hebt beschadigen / laten verwateren. Misschien is het de Calvinist in mij die het wat juridisch maakt. Dat heb je met juristen die zich bezig gaan houden met theologie, denk ik.

quote:
Nee, dat wordt mij zo helemaal niet duidelijk. Waarom zou het onmogelijk zijn, met Christus' genade, niet te zondigen?
Ik had de situatie in sommige kringen in gedachten waarin gedacht wordt dat de doop ALLE zonden afwast. Dus als je gedoopt bent kun je niet meer zondigen. Als je wel zondigt was he t geen 'echte' doop. En meer van dat soort onverkwikkelijkheden. Ik denk dat als je het goede doet, je op dat moment niet zondigt, maar wel nog steeds intrinsiek zondig bent. Het wordt je alleen niet aangerekend. Ergo, zelfs als je zondig bent is het mogelijk om het zondigen te laten. Maar het is dus niet zo dat je zondige natuur verdwijnt door de doop. Daar was ik inderdaad iets te onduidelijk over, waarvoor mijn excuses.
quote:
Ja, dat wel.

quote:
mm, zeggen we nu hetzelfde, of niet?
Volgens mij staat zoiets in het formulier, en ook in de HC. Daarin wordt gezegd dat de Wet een spiegel voorhoudt. 'De Wet doet zonde kennen'. En verder zegt de Bijbel ook dat we de Wet in onze harten gegrift krijgen. We krijgen een hart van vlees. Volgens mij was het Ezechiël 26 of 36 (of iets in die buurt).
Dus doordat we geloven krijgen we een steeds beter beeld van wat God van ons wil, we krijgen inderdaad een relatie met Hem, en we gaan alles steeds meer haten wat die relatie verstoort (de zonde dus). En daar is dus een wisselwerking. Wij verlangen steeds meer naar God, maar God bewerkt dat willen in ons door de Trooster te sturen. Dus dan mag jij zeggen in hoeverre dat hetzelfde is.