Auteur Topic: De doop in oecumenisch perspectief  (gelezen 11663 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
De doop in oecumenisch perspectief
« Gepost op: augustus 17, 2006, 01:13:22 pm »
Gisteravond heb ik tot groot genoegen, en onder het genot van gastvrijheid, goed gezelschap en lekker eten, een boeiend gesprek gehad over de betekenis van de doop in de GKv en in de RKK. Al pratend, met het doopformulier van de GKv er bij, drong de voorzichtige conclusie zich op, dat beide stromingen vrijwel exact hetzelfde leren over dit sacrament. Nuanceverschillen waren er wel, maar de overeenkomsten waren zoveel groter. Uit het bespreken van de doop, kwam nog een ander wmb uiterst opmerkelijk punt naar voren: de overeenkomst in het geloof in "geloof en werken", hoewel zo verschillend verwoord in beide kerken.

Het pessimisme dat ik recent opliep door het bestuderen van Luther en Calvijn, is weer wat omgeslagen. Wat me, alweer, opviel, is dat een gesprek waarbij de deelnemers duidelijk niet de intentie hebben hun eigen geloof te verdedigen of te promoten, cq dat van de ander aan te vallen, maar wel de intentie hebben van elkaar te begrijpen wat de ander nu echt bedoelt, welke betekenis er onder de gekozen woorden schuil gaat, naar boven brengt dat de verschillen in geloof extreem klein zijn.

Ik wil niet de discussie aangaan welke doopvisie de juiste is, dat debat loopt elders al volop, maar juist andersom benaderend: zou het interessant zijn eens na te gaan waar we, met betrekking tot de doop, misschien andere woorden hanteren, maar hetzelfde bedoelen? Aangezien dit een GKv-forum is, is het dan misschien wel zo netjes omdat te doen met het doopformulier van de GKv als uitgangspunt. Geïnteresseerden?
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2006, 01:14:12 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2006, 02:05:44 pm »

Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2006, 04:06:05 pm »
Lijkt mij een goed idee.
GKV accepteert ook volledig de doop van andere kerken, inclusief die van de RKK.
Ben verder voluit voorstander van kinderdoop, en breng het vooral in verband met de besnijdenis.
Je kunt mij beschouwen als verdediger van het formulier, en inderdaad is het opvallend hoe groot de overeenkomsten zijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 17, 2006, 09:06:52 pm »

quote:

Ignatius schreef op 17 augustus 2006 om 16:06:
Lijkt mij een goed idee.
GKV accepteert ook volledig de doop van andere kerken, inclusief die van de RKK.
Ben verder voluit voorstander van kinderdoop, en breng het vooral in verband met de besnijdenis.
Je kunt mij beschouwen als verdediger van het formulier, en inderdaad is het opvallend hoe groot de overeenkomsten zijn.
Mooi, we hebben een formulier, en we hebben een verdediger. Gewoon maar vooraan beginnen, lijkt me. Ik zal even wat knippen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 17, 2006, 09:08:38 pm »
Uit het formulier:

quote:

Leer over de doop

De leer over de doop is als volgt samen te vatten:

Ten eerste: wij en onze kinderen zijn in zonde ontvangen en
geboren. Daarom rust Gods toorn op ons, zodat wij in het rijk
van God niet kunnen komen, of wij moeten opnieuw geboren
worden.
Dit leert ons de onderdompeling in en de besprenkeling met het
water. Daardoor wordt ons de onreinheid van onze ziel voor
ogen gesteld. Dit moet ons ertoe brengen, dat wij een afkeer
krijgen van onszelf, ons voor God verootmoedigen en onze
reiniging en ons behoud buiten onszelf zoeken.
Ignatius, of iemand anders natuurlijk, zou je eerst willen toelichten wat hier bedoeld wordt?

Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2006, 12:58:37 pm »

quote:

Leer over de doop

geboren.

Daarmee wordt geleerd dat onze natuur door erfelijkheid wordt besmet met zonde. Ook kleine kinderen zijn dus zondig, volgens dit formulier, en geen 'tabulae rasa' of dergelijke 'blanco papieren', zoals de Verlichting met kracht leerde.

quote:

Daarom rust Gods toorn op ons
Wegens de vloek die over onze voorouders Adam en Eva werd uitgesproken, waar wij van nature onder liggen. Vgl. ook het eerste hoofdstuk DL, waarin wordt beleden dat God niemand onrecht zou doen als ieder ter hele varen moest.

quote:

zodat wij in het rijk van God niet kunnen komen, of wij moeten opnieuw geboren
worden.

Volgend Jezus' onderwijs bij Nicodemus.

quote:

Dit leert ons
zeer gecomprimeerd

quote:

de onderdompeling in en de besprenkeling met het water. Daardoor wordt ons de onreinheid van onze ziel voor
Kern van de gereformeerde spiritualiteit.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 18, 2006, 01:06:56 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 augustus 2006 om 21:08:
Uit het formulier:

[...]

Ignatius, of iemand anders natuurlijk, zou je eerst willen toelichten wat hier bedoeld wordt?

Een mens is zondaar, niet omdat de mens zonde doet, maar doordat de mens zondaar is doet de mens zonde, een mens kan niet niet zondigen. (dit was voor mij een eye-opener)

Dat ik zondig, komt niet omdat mijn ouders ook zondigden, dus een slecht voorbeeld gaven, maar gaat terug op Adam en Eva, en na de val, waar de mens verbijsterd was over zijn nieuwe leven, is de mens wel dwingend terug geroepen: Waar ben je ??

Als zondaar zijnde was het logisch dat ik bleef in de eeuwigheid van het kwaad, maar ik heb gekregen een eeuwigheid van Liefde, verbluffend

En van dit disfunctioneren, het gif van de zonde, moet de mens verlost worden.

Het watergebeuren aan het begin van ons leven, voor zowel klein als groot, zegt ons,  dat ons leven, het leven is van een reddende en scheppende daad van God.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 18, 2006, 01:11:07 pm »

quote:

Ignatius schreef op 18 augustus 2006 om 12:58:

Wegens de vloek die over onze voorouders Adam en Eva werd uitgesproken,
De aarde is vervloekt - om de daad van ongehoorzaamheid van de mens.

Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 18, 2006, 01:18:02 pm »

quote:

cyber schreef op 18 augustus 2006 om 13:11:
[...]

De aarde is vervloekt - om de daad van ongehoorzaamheid van de mens.

Dat ook.
Mens is zondaar van nature en is zowel om zijn aangeboren zonde als zijn dagelijkse (eigenwillige) zondigen van nature vervloekt. Het past niet in verbondenheid met God. Daarom herstelt Hij dat in het uitverkoren -geestelijk- geslacht van Abraham.
Het verbond met Abraham, zijn vrind,
bevestigt Hij van kind tot kind

Ps. 105 berijming 1773.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 19, 2006, 04:11:10 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 augustus 2006 om 21:08:
Uit het formulier:

Leer over de doop

Als ik daar de katholieke leer naast zet zie ik dit:

quote:

geboren.
Dat leert de RKK ook, de erfzonde grijpt aan direct vanaf de conceptie. De erfzonde is een staat van doodzonde en een gebroken natuur. De staat van doodzonde betekent dat we volledig losgeslagen zijn van ons anker, God. De gebroken natuur maakt dat we ook niet anders kunnen. De erfzonde is niet gevolg van onze eigen daad, maar is wezenlijk aan ons menszijn.

quote:

Daarom rust Gods toorn op ons, zodat wij in het rijk
van God niet kunnen komen, of wij moeten opnieuw geboren
worden.

We zullen de term anders hanteren, maar het gevolg van de staat van doodzonde is inderdaad dat we niet in de hemel kunnen komen. De enige oplossing daartoe is te sterven en herboren te worden in Christus.

quote:

Dit leert ons de onderdompeling in en de besprenkeling met het
water. Daardoor wordt ons de onreinheid van onze ziel voor
Opnieuw zal de katholieke formulering anders zijn, met andere accenten, maar wezenlijk is ook in de RKK dat de gedoopte zich bewust wordt van de genade van Christus' offer, en dat hij "de vreze Gods" tot leidraad maakt.

Nu is natuurlijk de vraag: zeggen we zo ongeveer hetzelfde, of lijkt dat maar zo?

Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 19, 2006, 08:14:26 pm »

quote:

Opnieuw zal de katholieke formulering anders zijn, met andere accenten, maar wezenlijk is ook in de RKK dat de gedoopte zich bewust wordt van de genade van Christus' offer, en dat hij "de vreze Gods" tot leidraad maakt.

Nu is natuurlijk de vraag: zeggen we zo ongeveer hetzelfde, of lijkt dat maar zo?
Ja, ik denk dat we ongeveer hetzelfde zeggen. Is het niet vereist dat er naast het 'behoud buiten onszelf zoeken ook, daarnaast, iets in onszelf (goede werken, vroomheid, voorbede der heiligen) nodig is?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 22, 2006, 04:11:34 pm »
Er is nu toch ook een nieuw formulier, wat een felle verdediging voor de kinderdoop is?

Edit: zie hier.
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2006, 04:20:20 pm door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Nedje

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 22, 2006, 10:16:19 pm »
Voor zover ik het ben tegengekomen is het grote verschil in denken tussen aanhangers van de geloofsdoop en de kinderdoop dit:

Aanhangers van geloofsdoop (doop na geloofsbelijdenis) zien de doop als een teken van hun geloof voor God.

Aanhangers van de kinderdoop zien de doop als een teken van Gods belofte voor ons allemaal (dus ook de kinderen)
Wat baat het de mens als hij de hele wereld wint, maar God niet vindt?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 22, 2006, 10:53:40 pm »
Laten we wel ontopic blijven; het gaat hier om de overeenkomsten/verschillen tussen de gereformeerde en de katholieke doopformulieren en hun visie op de doop.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 23, 2006, 12:34:17 am »

quote:

Ignatius schreef op 19 augustus 2006 om 20:14:
[...]

Ja, ik denk dat we ongeveer hetzelfde zeggen. Is het niet vereist dat er naast het 'behoud buiten onszelf zoeken ook, daarnaast, iets in onszelf (goede werken, vroomheid, voorbede der heiligen) nodig is?

Aquila:
Vlgs mij zijn de formuleringen haast hetzelfde.
Daarnaast nog iets nodig?
Nodig? Als een kind vlak daarna sterft is er niets nodig toch. Bij het groter worden verwacht je toch vrucht(en) van het nieuwe wedergeboren leven? En dat zijn goede werken e.d.

Komt de vraag in mij op: is er verschil tussen geref. en RKK wat betreft het ongedoopte en vroeg overleden kind van (gelovige) ouders?
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2006, 09:37:50 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:42:21 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 augustus 2006 om 00:34:
Vlgs mij zijn de formuleringen haast hetzelfde.

Dat klopt

quote:

Daarnaast nog iets nodig?
Nodig? Als een kind vlak daarna sterft is er niets nodig toch. Bij het groter worden verwacht je toch vrucht(en) van het nieuwe wedergeboren leven? En dat zijn goede werken e.d.

Ik vind het zo vreselijk jammer, dat dergelijke vragen, doorweven met allerlei suggestieve opmerkingen gesteld worden.

Jij vindt het niet nodig als het kind vlak daarna sterft. Waarom niet?, een onderbouwing/uitwerking van zo'n gedachte is wel nuttig als je het doel hebt om in een discussie van gedachten te wisselen. Verder lijkt deze gedachte een reactie op een andere gedachte er 'vruchten van het nieuwe wedergeboren leven nodig zijn' (of iets dergelijks). Mij is niets bekend van enige leer waarin geleerd wordt dat de mens goede werken moet doen als vrucht van het nieuwe wedergeboren leven. Wat wél geleerd wordt dat áls iemand eenmaal is wedergeboren (en dat is geen aanwijsbaar moment), dat je het resultaat van die wedergeboorte kunt zien omdat diegene goede werken doet. Dat doet hij niet uit zichzelf, dat doet hij omdat hij daarin gestuurd wordt door de H. Geest. Daarin kun je zien dat God zich aan de belofte houdt die is uitgesproken is bij de doop.

Verder suggereer je dat er geleerd wordt dat doop en wedergeboorte samenvallen danwel dat wedergeboorte 'automatisch' (?) voortvloeit uit de doop bij het opgroeien. Dit is kennelijk niet het geval als je de posts hierboven doorleest. Hoe kom je er eigenlijk bij? Dat doop wedergeboorte impliceert? Dat zegt de gereformeerde leer niet, en de RKK leer ook niet. De enige leer die het wel impliceert is de evangelische leer, maar die hebben daarom ook geen kinderdoop. Ben trouwens wel benieuwd waar in de Bijbel aangegeven wordt dat doop wedergeboorte in de gang zet op de een of andere manier, maar goed, dat is hier zwaar off-topic.

En dan lanceer je de term goede werken, wat bedoel je daar eigenlijk mee?. Bedoel je daar de vermeende 'goede werken leer' die de RKK zou hebben gehad, maar wat in werkelijkheid een stuk genuanceerder ligt? Bedoel je daar de gereformeerde definitie van goede werken mee of heb je een eigen definitie? Enige uitwerking zou de discussie wel bevorderen.

quote:

Komt de vraag in mij op: is er verschil tussen geref. en RKK wat betreft het ongedoopte en vroeg overleden kind van (gelovige) ouders?

Ik vermoed dat er geen verschil is. En als er al een verschil is dan is het een verschil in formulering of een verschil in definitie.

Op grond van het geconstateerde feit dat de leer uit het formulier nagenoeg hetzelfde is, mag je verwachten dat de gevolgde logica (waar zowel RKK als GKv zich van trachten te bedienen) ook hetzelfde is.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2006, 12:35:21 pm door reformist »
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 23, 2006, 01:40:38 pm »

quote:

Ignatius schreef op 19 augustus 2006 om 20:14:
[...]

Veriest door wie of wat, voor wie of wat?

Voorbede der heiligen lijkt me overigens iets dat buiten onszelf ligt, maar dat terzijde.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 23, 2006, 01:41:43 pm »

quote:

Ursa schreef op 22 augustus 2006 om 16:11:
Er is nu toch ook een nieuw formulier, wat een felle verdediging voor de kinderdoop is?

Edit: zie hier.
Nu is de kinderdoop zeker geen verschil tussen gereformeerden en katholieken, dus wmb houden we het bij het formulier dat Pooh aanreikte.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 23, 2006, 01:50:46 pm »
Het heeft er alle schijn van dat het eerste deel geen verschillen oplevert, hoewel er nog wat losse eindjes zijn. Alvast het volgende deel? Ik ben benieuwd naar de toelichting. Wat ik vooral graag zou begrijpen, is wat "afwassing van onze zonden" precies betekent.

quote:

Ten tweede: de doop bevestigt en verzegelt ons de afwassing
van onze zonden door Jezus Chrístus. Wij worden immers volgens
het bevel van Christus gedoopt in de naam van de Vader
en de Zoon en de Heilige Geest.
Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Vader, verklaart
en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig
verbond der genade sluit. Hij neemt ons tot zijn kinderen
en erfgenamen aan en zal ons daarom van al het goede voorzien
en al het kwade van ons weren of voor ons doen meewerken
ten goede.
Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzekert
de Zoon ons ervan, dat Hij ons in zijn bloed wast en reinigt
van al onze zonden. Hij maakt ons één met Zichzelf in zijn
dood en opstanding, zodat wij van onze zonden bevrijd en recht
vaardig voor God gerekend worden.
Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest,
verzekert de Heilige Geest ons door dit sacrament ervan, dat
Hij in ons wonen wil en ons tot levende leden van Christus wil
maken. Want Hij eigent ons toe wat wij in Christus hebben,
namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing
van ons leven. Zo zullen wij tenslotte volkomen rein
in het eeuwige leven een plaats ontvangen temidden van de
gemeente der uitverkorenen.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 23, 2006, 02:08:37 pm »
Wat ik ervan begrijp is het volgende. Met afwassing van de zonden wordt bedoeld dat door de doop je gereinigd wordt van alle zonde die aan je kleeft. Dus de zonden die je op dat moment hebt.

Aangezien in de kinderen die in de GKv gedoopt worden meestal zuigelingen van ongeveer een week oud, neem ik aan dat hiermee de erfzonde bedoeld wordt. Daarmee wordt niet beweerd dat gedoopte kinderen geen erfzonde meer hebben, maar dat ze ervan vrijgesproken worden. Ze staan voortaan onder bescherming van de Heilige Geest. Voor zover ze zondigen wordt dit dan kwijtgescholden als ze dit berouwvol opbiechten.

Dus voor zover ik begrijp wordt er onderscheid gemaakt tussen erfzonde (die je al vanaf je geboorte hebt) en tussen zonde die je daarna nog kunt doen. Gedurende je hele leven word je voor keuzes gesteld die inhouden: kies ik voor God of tegen God, doe ik Gods wil, of ga ik daar tegenin. Dat laatste wordt dan zonde genoemd.

Zo wordt het ook meteen duidelijk dat het onmogelijk is om niet te zondigen en dat hoewel wij vrijgesproken worden van de erfzonde door afwassing ervan in het doopwater, wij toch een zondige natuur blijven houden zolang wij in deze gebroken wereld verblijven. Dit leidt ertoe dat we de zonde steeds meer gaan haten en wij ons steeds meer afhankelijk weten van God de Vader. In HC staat heel mooi dat zonder Hem zelfs geen haar van ons hoofd kan afvallen.
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 23, 2006, 02:08:48 pm »

quote:

reformist schreef op 23 augustus 2006 om 11:42:
Verder suggereer je dat er geleerd wordt dat doop en wedergeboorte samenvallen danwel dat wedergeboorte 'automatisch' (?) voortvloeit uit de doop bij het opgroeien. Dit is kennelijk niet het geval als je de posts hierboven doorleest. Hoe kom je er eigenlijk bij? Dat doop wedergeboorte impliceert? Dat zegt de gereformeerde leer niet, en de RKK leer ook niet. De enige leer die het wel impliceert is de evangelische leer, maar die hebben daarom ook geen kinderdoop. Ben trouwens wel benieuwd waar in de Bijbel aangegeven wordt dat doop wedergeboorte in de gang zet op de een of andere manier, maar goed, dat is hier zwaar off-topic.
offtopic:De evangelische leer leert dat de doop een teken is van wedergeboorte/persoonlijk geloof, eerst wedergeboorte/persoonlijk geloof dan doop. Je zou je de vraag kunnen stellen of dat ook werkelijk zo is? Is een ieder die zich laat dopen wedergeboren? Dit mede gezien doordat binnen deze leer nogal eens aangedrongen wordt (geestelijke manipulatie??) om je te laten overdopen op grond van je persoonlijk getuigenis, ook al ben je al gedoopt.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2006, 02:10:33 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 23, 2006, 09:07:52 pm »

quote:

reformist schreef op 23 augustus 2006 om 14:08:
Wat ik ervan begrijp is het volgende. Met afwassing van de zonden wordt bedoeld dat door de doop je gereinigd wordt van alle zonde die aan je kleeft. Dus de zonden die je op dat moment hebt.

Aangezien in de kinderen die in de GKv gedoopt worden meestal zuigelingen van ongeveer een week oud, neem ik aan dat hiermee de erfzonde bedoeld wordt.
Lees Augustinus eens, en je ziet dat je dan al 9 maanden + 1 week stevig hebt kunnen zondigen :+

quote:

Daarmee wordt niet beweerd dat gedoopte kinderen geen erfzonde meer hebben, maar dat ze ervan vrijgesproken worden.
De katholieke Kerk leert dat de erfzonde feitelijk een "staat" en een "natuur" is. De staat van de erfzonde is die van doodzonde. Ter indicatie: sterven in staat van doodzonde = betrekkelijk grote kans dat je de hemel niet van dichtbij gaat zien. De natuur die de erfzonde ons brengt, is de gebroken natuur, die maakt dat we zondigen etc. De doop neemt de staat van doodzonde weg, maar herstelt de gebroken natuur niet.

quote:

Ze staan voortaan onder bescherming van de Heilige Geest.
Ik weet niet in hoeverre de RKK hetzelfde zegt, omdat ik niet precies weet wat je hiermee bedoelt. In de RKK ben je vanaf je doop katholiek, lid van de Kerk van Christus, en dat lidmaatschap kan je op geen enkele manier meer worden ontnomen.

quote:

Voor zover ze zondigen wordt dit dan kwijtgescholden als ze dit berouwvol opbiechten.
Idem voor de RKK. Daarbij wel aangetekend dat de zonde een dubbel gevolg heeft, en alleen de eeuwige straf wordt kwijtgescholden (dwz de schade aan de relatie met God) en de tijdelijke staf niet (dwz de schade aan jezelf en/of je omgeving) EN de zekerheid van kwijtschelding slechts verkregen kan worden in het sacrament van de Eucharistie of de Biecht, waarbij als hindernisje geldt dat doodzonde maakt dat je geen toegang hebt tot de Eucharistie.

quote:

Dus voor zover ik begrijp wordt er onderscheid gemaakt tussen erfzonde (die je al vanaf je geboorte hebt) en tussen zonde die je daarna nog kunt doen. Gedurende je hele leven word je voor keuzes gesteld die inhouden: kies ik voor God of tegen God, doe ik Gods wil, of ga ik daar tegenin. Dat laatste wordt dan zonde genoemd.
Dat lijkt me hetzelfde. Misschien dat een nuanceverschil is dat wat je hier formuleert wat juridisch klinkt: volg ik de regels van God of niet, waar de RKK iets meer de nadruk legt op de relationele kant: verstoor ik de relatie met God of niet.

quote:

Zo wordt het ook meteen duidelijk dat het onmogelijk is om niet te zondigen
Nee, dat wordt mij zo helemaal niet duidelijk. Waarom zou het onmogelijk zijn, met Christus' genade, niet te zondigen?

quote:

en dat hoewel wij vrijgesproken worden van de erfzonde door afwassing ervan in het doopwater, wij toch een zondige natuur blijven houden zolang wij in deze gebroken wereld verblijven.
Ja, dat wel.

quote:

Dit leidt ertoe dat we de zonde steeds meer gaan haten en wij ons steeds meer afhankelijk weten van God de Vader. In HC staat heel mooi dat zonder Hem zelfs geen haar van ons hoofd kan afvallen.
mm, zeggen we nu hetzelfde, of niet?

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 23, 2006, 09:42:23 pm »

quote:

diak2b schreef op 23 augustus 2006 om 21:07:
[...]
Lees Augustinus eens, en je ziet dat je dan al 9 maanden + 1 week stevig hebt kunnen zondigen :+

Zou je ook kunnen aangeven waar hij dat zegt? Het is al een poosje geleden dat ik het heb doorgeploegd en ik heb hier meerdere pillen staan. ;) Ik weet niet precies wat het officiële standpunt is mbt de zondigheid van zuigelingen, dus het zou best kunnen (en die kans is tamelijk groot) dat de gereformeerde leer Augustinus volgt.

* reformist is niet altijd even gereformeerd. :o

quote:

De katholieke Kerk leert dat de erfzonde feitelijk een "staat" en een "natuur" is. De staat van de erfzonde is die van doodzonde. Ter indicatie: sterven in staat van doodzonde = betrekkelijk grote kans dat je de hemel niet van dichtbij gaat zien. De natuur die de erfzonde ons brengt, is de gebroken natuur, die maakt dat we zondigen etc. De doop neemt de staat van doodzonde weg, maar herstelt de gebroken natuur niet.

Dat lijkt me hetzelfde. Ik denk dat er een verschil in formulering is. Ik postte de begrippen 'erfzonde' en 'zondige natuur'. Dan zou mijn 'erfzonde' de staat zijn en 'zondige natuur' de natuur van erfzonde. Dus dan zijn we het hierover eens. Maar nogmaals, ik ken niet de precieze officiële zondenleer van de GKv.

quote:

Ik weet niet in hoeverre de RKK hetzelfde zegt, omdat ik niet precies weet wat je hiermee bedoelt. In de RKK ben je vanaf je doop katholiek, lid van de Kerk van Christus, en dat lidmaatschap kan je op geen enkele manier meer worden ontnomen.

Dat lijkt me ook hetzelfde. Wat ik ermee bedoel is het volgende. Volgens het formulier is er een doopbelofte. Je mag als dooplid God aan die doopbelofte herinneren. Zonder die bescherming van de Heilige Geest kun je namelijk niet gaan geloven. Zonder die bescherming van de Heilige Geest kun je niet wederom geboren worden. En ik geloof (en ik denk de GKv ook) dat de Heilige Geest het kind stuurt bij het opgroeien. Uiteindelijk zal het kind gaan geloven. Maar het doopformulier leert ook dat bij die belofte een eis hoort. Er wordt ook verwacht dat je op een zeker moment kiest. En je kunt ervoor kiezen de H. Geest te krenken, bijvoorbeeld door Christus als Heiland te loochenen. Dan zal de Geest je verlaten en kun je je niet opnieuw bekeren. Wat ook kan is dat je de Geest uitdooft, maar dan kan Hij op een laag pitje blijven branden en toch z'n werk doen. Dat is een beetje wat ik bedoelde.

In principe ben je door je doop dooplid van de GKv en dat lidmaatschap van de kerk verlies je alleen maar als je je aan de gemeenschap van de kerk onttrekt of wanneer je afgesneden wordt (geëxcommuniceerd). Dat laatste komt niet vaak voor en als het voor komt gaat het over mensen die niet meer geloven etc. De doop zelf kan niet vervallen. Gereformeerden maken, denk ik, een onderscheid tussen lidmaatschap van de kerk van Christus en kerklidmaatschap als een soort administratieve inschrijving.

Je bent in de gereformeerde kerk vanaf je doop niet 'gereformeerd', eerder 'christen' in de algemene zin van het woord. 'Gereformeerd' geeft alleen maar iets aan over bij welke kerk je ingeschreven staat, da's dus een administratieve term.

quote:

Idem voor de RKK. Daarbij wel aangetekend dat de zonde een dubbel gevolg heeft, en alleen de eeuwige straf wordt kwijtgescholden (dwz de schade aan de relatie met God) en de tijdelijke staf niet (dwz de schade aan jezelf en/of je omgeving) EN de zekerheid van kwijtschelding slechts verkregen kan worden in het sacrament van de Eucharistie of de Biecht, waarbij als hindernisje geldt dat doodzonde maakt dat je geen toegang hebt tot de Eucharistie.

Biecht en Eucharistie hebben we niet, we hebben wel tucht dat een beetje dezelfde functie behoort te hebben (huisbezoek van dominee en ouderlingen) als biecht. En we hebben het Avondmaal, maar dat zou ik niet direct een 'Eucharistieviering' willen noemen, omdat het karakter van het Avondmaal duidelijk anders is. Maar voor de rest lijkt me wat je zegt in essentie hetzelfde.

quote:

Dat lijkt me hetzelfde. Misschien dat een nuanceverschil is dat wat je hier formuleert wat juridisch klinkt: volg ik de regels van God of niet, waar de RKK iets meer de nadruk legt op de relationele kant: verstoor ik de relatie met God of niet.

Je zou ook kunnen zeggen: je afkeren van God en de relatie die je met Hem hebt beschadigen / laten verwateren. Misschien is het de Calvinist in mij die het wat juridisch maakt. Dat heb je met juristen die zich bezig gaan houden met theologie, denk ik. ;)

quote:

Nee, dat wordt mij zo helemaal niet duidelijk. Waarom zou het onmogelijk zijn, met Christus' genade, niet te zondigen?

Ik had de situatie in sommige kringen in gedachten waarin gedacht wordt dat de doop ALLE zonden afwast. Dus als je gedoopt bent kun je niet meer zondigen. Als je wel zondigt was he t geen 'echte' doop. En meer van dat soort onverkwikkelijkheden. Ik denk dat als je het goede doet, je op dat moment niet zondigt, maar wel nog steeds intrinsiek zondig bent. Het wordt je alleen niet aangerekend. Ergo, zelfs als je zondig bent is het mogelijk om het zondigen te laten. Maar het is dus niet zo dat je zondige natuur verdwijnt door de doop. Daar was ik inderdaad iets te onduidelijk over, waarvoor mijn excuses.

quote:

Ja, dat wel.

:)

quote:

mm, zeggen we nu hetzelfde, of niet?

Volgens mij staat zoiets in het formulier, en ook in de HC. Daarin wordt gezegd dat de Wet een spiegel voorhoudt. 'De Wet doet zonde kennen'. En verder zegt de Bijbel ook dat we de Wet in onze harten gegrift krijgen. We krijgen een hart van vlees. Volgens mij was het Ezechiël 26 of 36 (of iets in die buurt).

Dus doordat we geloven krijgen we een steeds beter beeld van wat God van ons wil, we krijgen inderdaad een relatie met Hem, en we gaan alles steeds meer haten wat die relatie verstoort (de zonde dus). En daar is dus een wisselwerking. Wij verlangen steeds meer naar God, maar God bewerkt dat willen in ons door de Trooster te sturen. Dus dan mag jij zeggen in hoeverre dat hetzelfde is. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 23, 2006, 09:54:19 pm »

quote:

reformist schreef op 23 augustus 2006 om 11:42:
[...]

Dat klopt

[...]

Ik vind het zo vreselijk jammer, dat dergelijke vragen, doorweven met allerlei suggestieve opmerkingen gesteld worden.

Aquila:
??
Ik vind het jammer dat je het zo opvat. Ik herken me hier niet in.  Je leest helaas suggestieve vragen die in ieder geval niet zo bedoeld zijn.

quote:

Jij vindt het niet nodig als het kind vlak daarna sterft. Waarom niet?, een onderbouwing/uitwerking van zo'n gedachte is wel nuttig als je het doel hebt om in een discussie van gedachten te wisselen. Verder lijkt deze gedachte een reactie op een andere gedachte er 'vruchten van het nieuwe wedergeboren leven nodig zijn' (of iets dergelijks). Mij is niets bekend van enige leer waarin geleerd wordt dat de mens goede werken moet doen als vrucht van het nieuwe wedergeboren leven. Wat wél geleerd wordt dat áls iemand eenmaal is wedergeboren (en dat is geen aanwijsbaar moment), dat je het resultaat van die wedergeboorte kunt zien omdat diegene goede werken doet. Dat doet hij niet uit zichzelf, dat doet hij omdat hij daarin gestuurd wordt door de H. Geest. Daarin kun je zien dat God zich aan de belofte houdt die is uitgesproken is bij de doop.

Ik bedoelde dat een baby moeilijk goede werken kan doen. Het slaapt en drinkt. Het kan niet een ander helpen, voor iem. Bidden. Dat heb ik ermee bedoeld.
Ik ben het eens met je verwoording van de ‘noodzaak’ van goede werken, je verwacht ze maar het is geen moeten. Ook je verklaring deel ik, het is het werk van de H. Geest in je.

quote:

Ik heb niet geprobeerd doop en wedergeboorte te laten samenvallen. Ik dacht dat er vroeger een strijd is geweest over ‘veronderstelde wedergeboorte’.
Verder lijkt mij de volgende tekst: “Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert de Heilige Geest ons door dit sacrament ervan, dat Hij in ons wonen wil en ons tot levende leden van Christus wil maken.” toch wel iets van relatie tussen wedergeboorte en doop. Tenminste ik relateer inwoning van de H. Geest en wedergeboorte aan elkaar. Maar ik weet niet of dit gedeeld wordt.

quote:

En dan lanceer je de term goede werken, wat bedoel je daar eigenlijk mee?. Bedoel je daar de vermeende 'goede werken leer' die de RKK zou hebben gehad, maar wat in werkelijkheid een stuk genuanceerder ligt? Bedoel je daar de gereformeerde definitie van goede werken mee of heb je een eigen definitie? Enige uitwerking zou de discussie wel bevorderen.

Ik heb er niets ander mee bedoeld dan iets wat men doet wat in Gods ogen goed is. Ik had trouwens de term niet gelanceerd.

quote:

[...]

Ik vermoed dat er geen verschil is. En als er al een verschil is dan is het een verschil in formulering of een verschil in definitie.

Op grond van het geconstateerde feit dat de leer uit het formulier nagenoeg hetzelfde is, mag je verwachten dat de gevolgde logica (waar zowel RKK als GKv zich van trachten te bedienen) ook hetzelfde is.

Diak2b zegt ergens later: “ In de RKK ben je vanaf je doop katholiek, lid van de Kerk van Christus, en dat lidmaatschap kan je op geen enkele manier meer worden ontnomen.”

Hoe zit het dan met een kind dat nog niet gedoopt is en wel gestorven? De zin van Diak2b lijkt te suggereren dat het wel een verschil maakt of iem. Gedoopt is voor hij sterft. Volgens mij doen geref. daar niet moeilijk over: een kind van gelovige ouders is behouden, komt in de hemel.

Zo duidelijker trouwens?
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2006, 10:00:32 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 23, 2006, 10:07:48 pm »

quote:

reformist schreef op 23 augustus 2006 om 21:42:
[...]

Zou je ook kunnen aangeven waar hij dat zegt?
Maar natuurlijk :+

In "Belijdenissen", boek I, hoofdstuk VII, bijvoorbeeld. En het mooiste is, hij beweert het niet alleen, onderbouwt het niet alleen uit de Schrift, maar toont het ook aan uit de praktijk.

quote:

In principe ben je door je doop dooplid van de GKv en dat lidmaatschap van de kerk verlies je alleen maar als je je aan de gemeenschap van de kerk onttrekt of wanneer je afgesneden wordt (geëxcommuniceerd). Dat laatste komt niet vaak voor en als het voor komt gaat het over mensen die niet meer geloven etc. De doop zelf kan niet vervallen. Gereformeerden maken, denk ik, een onderscheid tussen lidmaatschap van de kerk van Christus en kerklidmaatschap als een soort administratieve inschrijving.
Ja, dat verklaart het verschil in excommunicatie dan ook. De RKK kent dat verschil niet, en dus is het onmogelijk iemand uit de RKK te zetten. Excommunicatie kan wel, maar ontneemt je niet het lidmaatschap van de Kerk. Wel alle normale rechten, en toegang tot iedere ritus en ieder sacrament. De facto ben je dan dus ook de sjors :)

quote:

Je bent in de gereformeerde kerk vanaf je doop niet 'gereformeerd', eerder 'christen' in de algemene zin van het woord. 'Gereformeerd' geeft alleen maar iets aan over bij welke kerk je ingeschreven staat, da's dus een administratieve term.
Ja, dat is bij de RKK hetzelfde. Alleen "christen" en "rooms katholiek" is voor de RKK zo goed als synoniem. Alleen aan de randen (theologisch en geografisch) van de Kerk ontstaan verschillen.

quote:

Biecht en Eucharistie hebben we niet, we hebben wel tucht dat een beetje dezelfde functie behoort te hebben (huisbezoek van dominee en ouderlingen) als biecht.
Zoals ik de tucht begrijp, is die vooral gericht op het aspect van de tijdelijke zondestraf, ofwel de schade die je jezelf en je omgeving toebrengt, en minder op de relatie met God. Of zie ik dat fout?

quote:

Ik had de situatie in sommige kringen in gedachten waarin gedacht wordt dat de doop ALLE zonden afwast.
Dat leert de RKK ook ja.

quote:

Dus als je gedoopt bent kun je niet meer zondigen.
Ik snap de "dus" niet. Van mijn kinderen weet ik dat ze, in de seconde dat ze onder de douche uitstappen zichzelf alweer vies kunnen maken. Kan je die "dus" dus uitleggen?

quote:

Als je wel zondigt was he t geen 'echte' doop. En meer van dat soort onverkwikkelijkheden.
Onverkwikkelijk? Onzin, lijkt me eerder. Waarom zou iets wat schoon gewassen is niet meer vuil kunnen worden?

quote:

Ik denk dat als je het goede doet, je op dat moment niet zondigt, maar wel nog steeds intrinsiek zondig bent.
Wat betekent "zondig" dan? Als je zegt dat je een gebroken natuur hebt, dat je een zondaar bent, helemaal mee eens. Maar als je zegt dat je relatie met God na de doop hoe dan ook beschadigd zal worden, ben ik het niet met je eens.

quote:

Het wordt je alleen niet aangerekend.
Dan zit daar wel een verschil. De RKK leert dat het je wel degelijk wordt aangerekend, in beginsel.

quote:

Ergo, zelfs als je zondig bent is het mogelijk om het zondigen te laten. Maar het is dus niet zo dat je zondige natuur verdwijnt door de doop. Daar was ik inderdaad iets te onduidelijk over, waarvoor mijn excuses.
Maakt niet uit, dat maakt dit hele gesprek juist leuk vind ik, al tastend elkaar vinden. Met deze laatste formulering zit wat je zegt overigens imho weer volledig op lijn met de leer van de RKK.

quote:

Volgens mij staat zoiets in het formulier, en ook in de HC. Daarin wordt gezegd dat de Wet een spiegel voorhoudt. 'De Wet doet zonde kennen'. En verder zegt de Bijbel ook dat we de Wet in onze harten gegrift krijgen. We krijgen een hart van vlees. Volgens mij was het Ezechiël 26 of 36 (of iets in die buurt).
De wet in onze harten gegrift? Bij de doop, of bij geboorte? En zo ja, bedoel je dan de natuurwet?

quote:

Dus doordat we geloven krijgen we een steeds beter beeld van wat God van ons wil, we krijgen inderdaad een relatie met Hem, en we gaan alles steeds meer haten wat die relatie verstoort (de zonde dus). En daar is dus een wisselwerking. Wij verlangen steeds meer naar God, maar God bewerkt dat willen in ons door de Trooster te sturen. Dus dan mag jij zeggen in hoeverre dat hetzelfde is. :)
pretty much, I would say.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 23, 2006, 10:13:58 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 augustus 2006 om 21:54:

[...]
Ik bedoelde dat een baby moeilijk goede werken kan doen. Het slaapt en drinkt. Het kan niet een ander helpen, voor iem. Bidden. Dat heb ik ermee bedoeld.
En van wie zou dat moeten dan?

quote:

Ik heb niet geprobeerd doop en wedergeboorte te laten samenvallen. Ik dacht dat er vroeger een strijd is geweest over ‘veronderstelde wedergeboorte’.
Verder lijkt mij de volgende tekst: “Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert de Heilige Geest ons door dit sacrament ervan, dat Hij in ons wonen wil en ons tot levende leden van Christus wil maken.” toch wel iets van relatie tussen wedergeboorte en doop. Tenminste ik relateer inwoning van de H. Geest en wedergeboorte aan elkaar. Maar ik weet niet of dit gedeeld wordt.
Ik heb geen idee, want ik heb geen idee wat de woorden betekenen. Wedergeboorte zegt me niets, en wat "inwoning van de H. Geest" is, weet ik ook niet. Dus ik weet ook niet of ik deel wat je wil zeggen.

quote:

Diak2b zegt ergens later: “ In de RKK ben je vanaf je doop katholiek, lid van de Kerk van Christus, en dat lidmaatschap kan je op geen enkele manier meer worden ontnomen.”

Hoe zit het dan met een kind dat nog niet gedoopt is en wel gestorven? De zin van Diak2b lijkt te suggereren dat het wel een verschil maakt of iem. Gedoopt is voor hij sterft. Volgens mij doen geref. daar niet moeilijk over: een kind van gelovige ouders is behouden, komt in de hemel.
Ik weet niet of katholieken daar wel moeilijk over doen, maar ik ben benieuwd naar de theologische onderbouwing voor het idee dat het geloof van de ouders dienstig is voor een kind, in eschatologische zin dan. Ik kan over deze kwestie overigens niets zinnigs melden. De RKK leer op dit moment vind ik volstrekt onbegrijpelijk.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 23, 2006, 10:40:09 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 augustus 2006 om 21:54:

[...]

Aquila:
??
Ik vind het jammer dat je het zo opvat. Ik herken me hier niet in.  Je leest helaas suggestieve vragen die in ieder geval niet zo bedoeld zijn.

OK, laat ik dan als tip meegeven dat het reageren op iemand met allerlei vragen in de trant van 'Is het niet zo dat' of 'jullie leren toch (en dan komt er een bepaalde versie van wat er geleerd zou worden) + meteen erachteraan een conclusie, gebaseerd op jouw interpretatie van die leer. En negen van de tien keer is de vermeende leer van de ander niets anders dan een karikatuur of de net-niet leer van de ander. Dat komt over als 'suggestieve vragen'. Alsof de ander de leer moet hebben die jullie hem/haar in de schoenen schuift. Dat kan irritaties veroorzaken. Dus misschien ligt het daaraan. Je bedoelt het kennelijk niet rot, dus zand erover dan. :)

quote:

Wie zegt dat een baby dat doet, danwel moet doen? De goede werken komen vanzelf, alleen niet op het moment van de doop, maar gedurende het opgroeien naar een volwassen christen.

quote:

Ik ben het eens met je verwoording van de ‘noodzaak’ van goede werken, je verwacht ze maar het is geen moeten. Ook je verklaring deel ik, het is het werk van de H. Geest in je.

Dan zijn we het eens toch? In het formulier wordt dus verondersteld dat áls het kind gaat geloven (en dat moment is niet aan te wijzen, maar het is ergens tussen doop en belijdenis doen), dan zullen er goede werken gaan volgen, dat is het doel van de opvoeding van een kind als discipel van de Heer.

quote:

Ja, en dus? Er is niets te vinden in het formulier dat daarnaar verwijst. Een baby is niet wedergeboren. Dat vinden gereformeerden niet, en als ik goed ben ingelicht vinden katholieken dat ook niet. Alleen is de doop een zegel van Gods belofte: God wil dat wij gaan geloven, hij belooft dat Hij geloof geeft (belofte), maar daartegenover staat ook de eis dat we voor Hem kiezen. En we krijgen alvast de H. Geest als beschermer mee.

quote:

Verder lijkt mij de volgende tekst: “Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert de Heilige Geest ons door dit sacrament ervan, dat Hij in ons wonen wil en ons tot levende leden van Christus wil maken.” toch wel iets van relatie tussen wedergeboorte en doop.
Dat komt doordat je een evangelische interpretatie plakt aan een gereformeerd doopformulier. Hij wil in ons gaam wonen. Dat is toekomende tijd. Dus daar is op het moment van dopen geen sprake van, het is een belofte

quote:

Tenminste ik relateer inwoning van de H. Geest en wedergeboorte aan elkaar. Maar ik weet niet of dit gedeeld wordt.

Dat komt dus omdat je evangelisch bent. Gereformeerden (en naar ik meen ook katholieken) denken niet dat je pas de H. Geest krijgt/ontvangt ná je wedergeboorte. De Geest laat zich daardoor niet beperken. Hoe kun je trouwens geloof krijgen en wederom geboren worden, als de H. Geest nog niet in je werkzaam is? Dat lijkt me niet alleen heel lastig, zelfs onmogelijk.

quote:

Ik heb er niets ander mee bedoeld dan iets wat men doet wat in Gods ogen goed is. Ik had trouwens de term niet gelanceerd.

Jij begon toch over goede werken? Zonder verder erbij te vertellen wat je daaronder verstaat? Dat noem ik 'het lanceren van een term'. Ik ben trouwens nog steeds benieuwd wat het betekent.

quote:

Ik denk dat evangelische mensen dat zo denken, katholieken en gereformeerden niet per e.

Wat ik wel weet is dat behalve gereformeerden ook katholieken geloven dat iemand die niet de mogelijkheid heeft gehad om het Evangelie te horen en Jezus ten volle te kennen toch naar de hemel kan gaan (Rom 1 en Rom 5). Dat heeft iets met Schuldige Onwetendheid te maken. Diak2b zal dat ongetwijfeld beter weten, maar het zou me niet verbazen als je zoiets ook op doodgeboren kinderen etc. zou kunnen toepassen.

quote:

Zo duidelijker trouwens?
Nou, ik zou het wel fijn vinden als je ook toelicht wat je ergens mee bedoelt. Ik moet daar telkens maar naar gissen. Ik ben niet evangelisch en ik weet niet wat jij met allerlei begrippen bedoelt. :) In een discussie is het belangrijk dat we van elkaar weten wat we met bepaalde begrippen bedoelen. We kunnen dezelfde begrippen gebruiken, maar er totaal iets anders mee bedoelen. En dat wekt verwarring, en bevordert het 'langs elkaar heen praten'.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:11:19 pm »

quote:

diak2b schreef op 23 augustus 2006 om 22:07:
[...]

[...]
Onverkwikkelijk? Onzin, lijkt me eerder. Waarom zou iets wat schoon gewassen is niet meer vuil kunnen worden?

Aquila:
Helemaal onzin lijkt het niet omdat ze - bv. de Noorse broeders - de volgende tekst nogal letterlijk lezen en ver doorvoeren. Maar het schijnt me toe dat ze de tekst verkeerd lezen/toepassen en geen realititeitszin hebben.

1 Joh 3,9

Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2006, 11:12:07 pm door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:23:20 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 augustus 2006 om 23:11:

[...]

Aquila:
Helemaal onzin lijkt het niet omdat ze - bv. de Noorse broeders - de volgende tekst nogal letterlijk lezen en ver doorvoeren. Maar het schijnt me toe dat ze de tekst verkeerd lezen/toepassen en geen realititeitszin hebben.

1 Joh 3,9

Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren.

Het is evident dat uit "schoon gewassen" niet kan volgen "kan nooit meer vuil worden". Om nooit meer vuil te worden is iets anders nodig, laten we zeggen X. Als de doop afwassing van zonden betekent, dan kan de doop dus niet X zijn. Johannes kan in deze zin dus niet verwezen hebben naar de doop, maar naar X. Dat levert drie conclusies, op grond van de hier aangehaalde regel:

1. De doop maakt niet dat je uit God geboren bent.
2. "Uit God geboren zijn" is, gezien de Schrift, alleen hij die vrij is van zonde, en dat is dan weer buitengewoon toevallig, maar wie dat is weten we: Jezus Christus, die inderdaad de eniggeboren zoon van de Vader is
3. het nogal letterlijk lezen van een los zinnetje levert al snel onzin op. Maar nog erger, het op jezelf van toepassing verklaren van die onzin, zoals die Noorse broeders doen als ik je goed begrijp, levert precies dat op, waar Paulus zo nadrukkelijk tegen ten strijde trekt, in zijn brief die we kennen als de eerste Korinthebrief. Ook daar leefden broeders in de veronderstelling dat ze niet meer konden zondigen. Nee, zegt Paulus, alles is toegestaan, maar niet alles is goed.

Kortom, ik deel je eerste conclusie niet, het is mi wel degelijk onzin. Ik deel wel je tweede conclusie, die volgt uit de constatering van onzinnigheid: jezelf op grond van een misverstaan van een zin uit een brief van Johannes wijsmaken dat je niet meer kan zondigen, brengt je ver van de realiteit, en dicht bij een herhaling van een oud conflict met Paulus.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:27:54 pm »

quote:

reformist schreef op 23 augustus 2006 om 22:40:
[...]
Jij begon toch over goede werken? Zonder verder erbij te vertellen wat je daaronder verstaat? Dat noem ik 'het lanceren van een term'. Ik ben trouwens nog steeds benieuwd wat het betekent.
Ik sluit me daar volledig bij aan. Ik ben ook reuze benieuwd.

quote:

Wat ik wel weet is dat behalve gereformeerden ook katholieken geloven dat iemand die niet de mogelijkheid heeft gehad om het Evangelie te horen en Jezus ten volle te kennen toch naar de hemel kan gaan (Rom 1 en Rom 5). Dat heeft iets met Schuldige Onwetendheid te maken. Diak2b zal dat ongetwijfeld beter weten, maar het zou me niet verbazen als je zoiets ook op doodgeboren kinderen etc. zou kunnen toepassen.
Van belang is te bedenken dat de RKK zelden of nooit al te stellig leert dat iemand onder omstandigheid zus of zo niet naar de hemel zal gaan. Zelfs sterven in staat van doodzonde levert geen zekerheid op. Wat de RKK leert is wanneer we wel ergens zeker van mogen zijn, wanneer je wel naar de hemel gaat bijvoorbeeld. Over "de rest", waaronder ongedoopten, leert ze hooguit dat we daarin maar moeten vertrouwen op God. We weten het botweg niet.

De kwestie van schuldige onwetendheid staat hier goeddeels buiten overigens, dat is een moraal-theologische kwestie over de aanrekenbaarheid van schuld.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:52:32 pm »
offtopic:De discussie teruglezend zie ik dat Ignatius begon over goede werken. Mijn excuses voor het toeschrijven van de lancering aan de verkeerde persoon! :o

Wat mij aldoor verbaast over die goede werken die dan 'extra' gedaan moeten worden naast de genade, is dat niet-katholieken mij haarfijn weten uit te leggen hoe katholieken dat leren, namelijk dat je goede werken moet doen om in de hemel te kunnen komen. En als je dat dan aan een katholiek voorlegt, je niet-begrijpend wordt aangestaard.

Nou ken ik wel gelovigen die een soort 'air miles' sparen door goede werken te doen, maar dat zijn moslims. :?

Er zal vast in een ver (en vooral grijs) verleden een praxis geweest zijn waarin de suggestie ontstaan is dat er een leer van 'goede werken' is, maar ik hoor die 'leer' dus alleen van niet-katholieken. Dus vandaar mijn (misschien iets te vinnige) reactie daarop. Net alsof sommige vooroordelen gewoon niet uit te roeien zijn.

In de gereformeerde terminologie spreken we wel van goede werken, maar dat zijn niet bovengenoemde 'goede werken', maar is een synoniem voor datgene wat ook wel 'leven uit dankbaarheid' genoemd wordt. Doordat je gelooft, doordat je geestelijk 'opnieuw geboren' (wedergeboren, wederom geboren) bent, ga je gedreven door de Geest uit liefde dingen doen. Ergens in Galaten staat een rijtje van die eigenschappen. Evangelischen noemen dat 'Vruchten van de Heilige Geest'. En het wordt vaak gebruikt in de betekenis 'bewijs dat iemand is wedergeboren'. Nou zou ik dat als gereformeerde niet zo noemen, omdat iemand die nog niet die geestelijke geboorte gehad heeft ook vrucht kan dragen. Ik zou het noemen: bewijs dat de H. Geest werkzaam is in iemand, al dan niet opnieuw (geestelijk geboren.)

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: augustus 23, 2006, 11:53:20 pm »

quote:

diak2b schreef op 23 augustus 2006 om 22:07:
Maar natuurlijk :+

In "Belijdenissen", boek I, hoofdstuk VII, bijvoorbeeld. En het mooiste is, hij beweert het niet alleen, onderbouwt het niet alleen uit de Schrift, maar toont het ook aan uit de praktijk.
Ben zelf de gelukkige bezitter van het boek, maar voor wie dit niet heeft is hier een uitgebreide bloemlezing

Overigens boeiend en prettig deze topic mee te lezen. :)
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 24, 2006, 12:15:07 am »

quote:

reformist schreef op 23 augustus 2006 om 23:52:
De discussie teruglezend zie ik dat Ignatius begon over goede werken. Mijn excuses voor het toeschrijven van de lancering aan de verkeerde persoon! :o
Maakt niet uit, ik blijf benieuwd naar wat de term betekent.

quote:

Wat mij aldoor verbaast over die goede werken die dan 'extra' gedaan moeten worden naast de genade, is dat niet-katholieken mij haarfijn weten uit te leggen hoe katholieken dat leren, namelijk dat je goede werken moet doen om in de hemel te kunnen komen. En als je dat dan aan een katholiek voorlegt, je niet-begrijpend wordt aangestaard.
http://www.smilies.our-local.co.uk/index_files/stun.gif

Goede werken doen om in de hemel te komen? Het is toch wat.

Als je in de bronnen van het katholieke geloof gaat zoeken naar "goede werken" dan kom je stukken tegen als

quote:

Er kan in het christelijk leven sprake zijn van een menselijke verdienste bij God, omdat God uit eigen wil de mens heeft willen betrekken bij het werk van zijn genade . Het vaderlijk handelen van God komt steeds op de eerste plaats, omdat Hij de aanzet geeft; het vrije handelen van de mens komt op de tweede plaats, omdat hij zijn medewerking verleent. De verdiensten voor de goede werken moeten dan ook eerst aan Gods genade toegeschreven worden en vervolgens aan de gelovige. De verdienste van de mens komt trouwens ook aan God toe, want de goede daden van de mens komen, in Christus, voort uit de voorkomende genade en de hulp van de heilige Geest
(KKK)

quote:

De kinderen van onze moeder de heilige kerk hopen terecht op de genade van de volharding ten einde toe en de beloning door God, hun Vader, voor de goede werken die ze hebben volbracht met zijn genade in gemeenschap met Jezus.  Levend volgens dezelfde leefregel delen alle gelovigen in de "gelukzalige hoop" van hen die door de goddelijke barmhartigheid verzameld worden in "de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, die van God uit de hemel neerdaalt, gekleed als een bruid die zich Voor haar man heeft getooid" (Apok. 21,2).
(KKK)

quote:

Het volgende mag echter niet buiten beschouwing gelaten worden: dat als ook aan de goede werken in de heilige Schrift een zo grote betekenis wordt gegeven, dat Christus zelfs beloofd, dat wie één van deze geringsten van mij een slok fris water geeft, hem zijn loon niet zal ontgaan.  (Vgl. Mt. 10, 42; Mc. 9, 41) en ook de apostel getuigt, dat "dat wat momenteel aanwezig is in onze kwellingen, ons een overtreffende volheid van eeuwige glorie bezorgd" (2 Kor. 4, 17)

Zo is het af te wijzen, dat de christenmens zijn vertrouwen op zich zelf zet, zichzelf roemt en verheerlijkt, en niet de Heer  (Vgl. 1 Kor. 1, 31; 2 Kor. 10, 17) wiens goedheid tegenover de mensen zó groot is, dat Hij zou wensen, dat hun verdiensten, volgt nog zouden zijn, wat Zijn eigen geschenken zijn.
(Trente)

quote:

Naar katholieke opvatting dragen de goede werken, die mogelijk zijn gemaakt door de genade en de werking van de Heilige Geest, tot een groei in de genade bij, zodat de van God ontvangen gerechtigheid bewaard en de gemeenschap met Christus verdiept worden. Wanneer katholieken aan het 'verdienstelijk' karakter van de goede werken vasthouden, dan willen zij zeggen dat voor deze werken naar het bijbels getuigenis een loon in de hemel is beloofd. Het is hun bedoeling de verantwoordelijkheid van de rnens voor zijn handelen te benadrukken, maar niet het geschenkkarakter van de goede werken te bestrijden, laat staan te ontkennen dat de rechtvaardiging zelf steeds een onverdiend genadegeschenk blijft.
(Gemeenschappelijke verklaring over de rechtvaardigingsleer van de RKK en de LWF)

Kortom, goede werken om in de hemel te komen? Duh?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: augustus 24, 2006, 11:44:28 am »
Aquila: ik kan mij goed vinden in de omschrijving van goede werken zoals die beschreven zijn bij reformist en diak2b. vlgs mij zijn we het wel eens.

Ik heb ook in de RKK-docs gevonden dat men het doopsel heilsnoodzakelijk acht voor hen die aan wie het evangelie verkondigd werd en die de mogelijkheid hebben gehad om dit sacrament te vragen. Het past dus niet op pasgeborenen lijkt me.

Diak2b schreef:Kortom, ik deel je eerste conclusie niet, het is mi wel degelijk onzin. Ik deel wel je tweede conclusie, die volgt uit de constatering van onzinnigheid: jezelf op grond van een misverstaan van een zin uit een brief van Johannes wijsmaken dat je niet meer kan zondigen, brengt je ver van de realiteit, en dicht bij een herhaling van een oud conflict met Paulus.

Mooi dat we het eens zijn. Ik schreef overigens lijkt in "Helemaal onzin lijkt het niet ..." Ik ben het denk ik met je eens.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: augustus 24, 2006, 11:50:53 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 augustus 2006 om 11:44:
Ik heb ook in de RKK-docs gevonden dat men het doopsel heilsnoodzakelijk acht voor hen die aan wie het evangelie verkondigd werd en die de mogelijkheid hebben gehad om dit sacrament te vragen. Het past dus niet op pasgeborenen lijkt me.
En wederom wordt er met een 'evangelische bril' gekeken naar wat de RKK leert. Schrijf eens een brief aan de paus zou ik zeggen, vertel hem hoe fout de RKK handelt i.v.m. het het dopen van baby's.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2006, 01:00:48 pm door Aafke »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: augustus 24, 2006, 02:36:20 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 augustus 2006 om 11:44:
Aquila: ik kan mij goed vinden in de omschrijving van goede werken zoals die beschreven zijn bij reformist en diak2b. vlgs mij zijn we het wel eens.
Je onderschrijft, begrijp ik, dat het gillende onzin is om te beweren dat de RKK leert dat je goede werken moet doen om in de hemel te komen. Mooi, dat scheelt weer.

quote:

Zou je zo goed willen zijn het jumping to conclusions even voor de simpelere zielen onder ons, waaronder ik, te willen vervangen door een logisch betoog? Hoe kom je precies tot de conclusie dat volgens de RKK de doop niet past bij pasgeborenen? Secundair, als je bedoelt te zeggen dat het volgens jou niet past, wat heeft je genoemde vondst in "de RKK-docs" er dan mee te maken?

quote:

Diak2b schreef:Kortom, ik deel je eerste conclusie niet, het is mi wel degelijk onzin. Ik deel wel je tweede conclusie, die volgt uit de constatering van onzinnigheid: jezelf op grond van een misverstaan van een zin uit een brief van Johannes wijsmaken dat je niet meer kan zondigen, brengt je ver van de realiteit, en dicht bij een herhaling van een oud conflict met Paulus.

Mooi dat we het eens zijn. Ik schreef overigens lijkt in "Helemaal onzin lijkt het niet ..." Ik ben het denk ik met je eens.
ik zeg dat het onzin is, jij reageert met vertellen dat het geen onzin lijkt, maar eigenlijk zijn we het eens dat het onzin is. Hoewel de betekenis van je interventie over onzin die volgens jou geen onzin lijkt maar wel is me ontgaat, toch fijn dat we beiden tot de conclusie komen dat het onzin is. En met wat het lijkt heb ik niks te maken, dus daar zijn we het iig niet oneens, lijkt het.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: augustus 24, 2006, 03:07:56 pm »

quote:

diak2b schreef op 24 augustus 2006 om 14:36:
[...]

[...]
Zou je zo goed willen zijn het jumping to conclusions even voor de simpelere zielen onder ons, waaronder ik, te willen vervangen door een logisch betoog? Hoe kom je precies tot de conclusie dat volgens de RKK de doop niet past bij pasgeborenen? Secundair, als je bedoelt te zeggen dat het volgens jou niet past, wat heeft je genoemde vondst in "de RKK-docs" er dan mee te maken?

Jullie trekken conclusies uit mijn verhaal die ik, door mijn onvolledigheid wellicht, niet in wilde leggen. Ik bedoelde niet dat je uit die tekst kon concluderen dat doop niet past bij pasgeborenen. Dit komt vast door jullie idee dat ik wel tegen kinderdoop zal zijn en dus dit zo post. Doen jullie eindelijk ook eens zoiets ;)
Nee ik bedoelde dat de heilsnoodzakelijkheid alleen berust bij hen die het gehoord en begrepen kunnen hebben. Dus DIT geldt niet voor pasgeborenen, zij kunnen niet begrijpen wat het evangelie inhoudt. Dus of ze nu wel of niet gedoopt zijn zegt niets (?) over hun behoud (voor de hemel). Zeg ik het zo goed?

Ik las in een ander topic dat Fleur niet echt weet wat de term heilsnoodzakelijkheid moet inhouden. Misschien iets om even (?) uit te leggen of iets voor een ander topic?
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2006, 03:08:07 pm door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: augustus 24, 2006, 03:33:09 pm »

quote:

Wij, diak2b, zijn hier alleen, en vinden het helemaal niet erg om in singularis vulgaris te worden aangesproken hoor :)

quote:

trekken conclusies uit mijn verhaal die ik, door mijn onvolledigheid wellicht, niet in wilde leggen. Ik bedoelde niet dat je uit die tekst kon concluderen dat doop niet past bij pasgeborenen.
Ooooh, je bedoelt Aafke en ik met "jullie". Jammer, ergens voelde het wel even koninklijk :+

Maar nee, ik trek geen conclusies, ik vraag om verduidelijking van wat ik lees. Ik lees dat "het" niet past op pasgeborenen, en dat roept vragen op. Dus de vraag is vooral: wat bedoel je?

quote:

Dit komt vast door jullie idee dat ik wel tegen kinderdoop zal zijn en dus dit zo post. Doen jullie eindelijk ook eens zoiets ;)
Grappig, maar nee, dat speelde niet mee volgens mij. De hele kinderdoopkwestie vind ik vrij irrelevant, zoals ik in dit topic al heb proberen aan te geven, zeker waar het gaat om gereformeerde doopleer versus katholieke doopleer en ik geloof niet dat ik erg de neiging heb die discussie op te zoeken. Nee, ik volg gewoon niet wat je zegt, je neemt te snelle stappen voor me, dus ik vroeg je die in te vullen.

Terzijde, er staat volgens mij nog een vraag open, zoals de theologische onderbouwing waaruit het geloof van gereformeerde ouders nut, in eschatologische zin, zou hebben voor hun kinderen. En de goede werken-kwestie, zou je die ook nog willen afronden? Ik bedoel, zie je in dat het volstrekte nonsens is te beweren dat de RKK zou leren dat het doen van goede werken noodzakelijk is om een plekje in de hemel te verdienen, of denk je daar (nog?) anders over?

quote:

Nee ik bedoelde dat de heilsnoodzakelijkheid alleen berust bij hen die het gehoord en begrepen kunnen hebben. Dus DIT geldt niet voor pasgeborenen, zij kunnen niet begrijpen wat het evangelie inhoudt. Dus of ze nu wel of niet gedoopt zijn zegt niets (?) over hun behoud (voor de hemel). Zeg ik het zo goed?
Nee, niet als je de katholieke leer probeert weer te geven tenminste. De katholieke leer is betrekkelijk eenzijdig: we weten wel wanneer je met zekerheid naar de hemel gaat (de term behoud is echt zo volstrekt niet katholiek, ik snap echt niet waar die vandaan komt), maar de zekerheid dat je niet naar de hemel gaat heb je eigenlijk nooit. Hooguit zit je in waarschijnlijkheden te denken als het daar op aan komt. Maar het staat God vanzelfsprekend altijd vrij te doen en te laten waar Hij zin in heeft, dus men moet wat oppassen met mensen naar de hel verwijzen. Overigens wist je dat natuurlijk al, want het staat in precies dezelfde tekst waarin je de zin las die je aanhaalde:

quote:

De Heer zelf bevestigt dat het Doopsel noodzakelijk is voor het heil.  Hij heeft dan ook aan zijn leerlingen bevolen het Evangelie te verkondigen en alle volkeren te dopen.  Het Doopsel is heilsnoodzakelijk voor hen aan wie het evangelie verkondigd werd en die de mogelijkheid hebben gehad dit sacrament te vragen. De Kerk kent geen ander middel dan het Doopsel om de toegang tot de eeuwige gelukzaligheid te verzekeren. Daarom hoedt zij zich ervoor de zending te verwaarlozen die zij van de Heer ontvangen heeft om al wie het Doopsel kan ontvangen te doen "herboren worden uit water en geest". God heeft het heil verbonden met het sacrament van het Doopsel; Hijzelf is echter niet aan zijn sacramenten gebonden.

quote:

Ik las in een ander topic dat Fleur niet echt weet wat de term heilsnoodzakelijkheid moet inhouden. Misschien iets om even (?) uit te leggen of iets voor een ander topic?
De term zegt het al: iets is heilsnoodzakelijk als het in principe noodzakelijk is voor ons heil.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: augustus 24, 2006, 03:55:49 pm »

quote:

diak2b schreef op 24 augustus 2006 om 15:33:
Ooooh, je bedoelt Aafke en ik met "jullie". Jammer, ergens voelde het wel even koninklijk :+

Ben je ook..  :o

Maar even serieus, wetende wat het is om in de evangelische traditie ("vies" woord?) te staan, wetende hoe het is om op die manier de Bijbel, en eventueel RKK-doc's te lezen.
Op de letter, zonder rekening te houden met de historie, een Kerk in beweging, zonder de Bijbel te plaatsen in een bepaalde tijd waar het hoort. Denk ik persoonlijk dat we beide reageren vanuit een "ander" gezichtsveld.
Maar... als ik P&A goed begrijp hebben ze helemaal geen moeite met het dopen van baby's (en is het overdopen onzinnig; lees beslist niet nodig) Of ik moet het verkeerd begrijpen/lezen.

Edit: alhoewel.. heb even terug gelezen, eigenlijk begrijp ik helemaal niet wat ze nu willen zeggen over de doop.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2006, 04:00:39 pm door Aafke »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: augustus 24, 2006, 03:59:59 pm »

quote:

erzijde, er staat volgens mij nog een vraag open, zoals de theologische onderbouwing waaruit het geloof van gereformeerde ouders nut, in eschatologische zin, zou hebben voor hun kinderen. En de goede werken-kwestie, zou je die ook nog willen afronden? Ik bedoel, zie je in dat het volstrekte nonsens is te beweren dat de RKK zou leren dat het doen van goede werken noodzakelijk is om een plekje in de hemel te verdienen, of denk je daar (nog?) anders over?

De esch. vraag laat ik a/d geref. over. Bij mij heeft het alleen praktisch nut. De kinderen zijn in de ouders geheiligd, apart gezet van de wereld. Ze worden in een gelovig klimaat opgevoed. Maar dit heeft geen (rechtstreeks) effect voor hun heil/uiteindelijke behoudenis*. Maar dit is redelijk off-topic.
Ik heb niet het idee dat goede werken noodzakelijk zijn.
Maar de vraag die opkomt vanuit je reactie over wat heilsnoodzakelijk is. Welke zaken zijn heilsnoodzakelijk?

Fleur zei het eens zo: "Ik struikel inderdaad telkens over dat woordje 'heilsnoodzakelijk'. Ik kan moeilijk tot de betekenis ervan doordringen. Ik kan me niet voorstellen dat de Kerk hier bedoelt dat degene die de Sacramenten niet ontvangt, het heil niet zal beërven. De Sacramenten van het Huwelijk en de Priesterwijding bijvoorbeeld vallen velen nooit ten deel, evenals het Sacrament van de Ziekenzalving. Ik zal eens wat nadere studie maken over die heilsnoodzakelijkheid."

* Behoudenis komt toch in de Bijbel voor: dat je het eeuwige leven hebt, in de hemel komt, bij Christus hoort, ...
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2006, 04:01:31 pm door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: augustus 24, 2006, 04:13:27 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 augustus 2006 om 15:59:
[...]

De esch. vraag laat ik a/d geref. over. Bij mij heeft het alleen praktisch nut. De kinderen zijn in de ouders geheiligd, apart gezet van de wereld. Ze worden in een gelovig klimaat opgevoed. Maar dit heeft geen (rechtstreeks) effect voor hun heil/uiteindelijke behoudenis*. Maar dit is redelijk off-topic.
Niet zo. Ten eerste begon je er zelf over, en ten tweede hebben we het hier over de doopvisie van gereformeerden en katholieken, dus het lijkt me knap on-topic.

Je antwoord is overigens wat weinig bevredigend in het licht van de opmerking waarmee je deze vraag uitlokte. Tenzij je wil zeggen dat de doop voor gereformeerden uberhaupt geen eschatologische betekenis heeft, en alleen praktisch nut. Je plaatste je opmerking immers in relatie tot de doop. Zou je willen uitleggen wat je daarmee dan bedoelde?

quote:

Ik heb niet het idee dat goede werken noodzakelijk zijn.
Dat was de vraag niet. De vraag was of je het idee hebt dat de RKK dat leert.

quote:

Maar de vraag die opkomt vanuit je reactie over wat heilsnoodzakelijk is. Welke zaken zijn heilsnoodzakelijk?
de doop. Verder kan ik zo snel niets verzinnen dat altijd en voor iedereen heilsnoodzakelijk is.

quote:

Fleur zei het eens zo: "Ik struikel inderdaad telkens over dat woordje 'heilsnoodzakelijk'. Ik kan moeilijk tot de betekenis ervan doordringen. Ik kan me niet voorstellen dat de Kerk hier bedoelt dat degene die de Sacramenten niet ontvangt, het heil niet zal beërven. De Sacramenten van het Huwelijk en de Priesterwijding bijvoorbeeld vallen velen nooit ten deel, evenals het Sacrament van de Ziekenzalving. Ik zal eens wat nadere studie maken over die heilsnoodzakelijkheid."
Dan hoop ik voor Fleur dat hij inmiddels de term beter kan plaatsen, want de Kerk bedoelt inderdaad niet dat het ontvangen van alle sacramenten heilsnoodzakelijk is. Sterker, zoals al eerder aangegeven, zelfs dat wat heilsnoodzakelijk is, is nog niet zo noodzakelijk, dat we ooit enige zekerheid van onheil hebben.

quote:

* Behoudenis komt toch in de Bijbel voor: dat je het eeuwige leven hebt, in de hemel komt, bij Christus hoort, ...
Dat de term in jouw vertaling voorkomt zal ongetwijfeld waar zijn. Mij zegt de term weinig, en ik begrijp haar al helemaal niet in de context waarin ik de term gebruikt zie worden, zoals nu door jou. Ik ken het woord in de eerste betekenis die Van Dale geeft: "handhaven, in stand houden", maar ik begrijp dat ik het moet lezen in de tweede betekenis: "redden". Het is overigens niet zo dat ik geen betekenis kan bedenken, ik neem altijd maar aan dat het zoiets is als wat wij verlossing zouden noemen. Maar ik hou er niet van de "vak"termen van een ander van een eigen betekenis te voorzien, dus vraag ik er maar naar.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: augustus 24, 2006, 04:50:46 pm »

quote:

diak2b schreef op 24 augustus 2006 om 16:13:
[...]
Niet zo. Ten eerste begon je er zelf over, en ten tweede hebben we het hier over de doopvisie van gereformeerden en katholieken, dus het lijkt me knap on-topic.

Je antwoord is overigens wat weinig bevredigend in het licht van de opmerking waarmee je deze vraag uitlokte. Tenzij je wil zeggen dat de doop voor gereformeerden uberhaupt geen eschatologische betekenis heeft, en alleen praktisch nut. Je plaatste je opmerking immers in relatie tot de doop. Zou je willen uitleggen wat je daarmee dan bedoelde?

Mijn visie is redelijk off-topic omdat ik evangelisch denk. Ik dacht dat geref. ouders wel degelijk denken dat hun (gedoopte?) kinderen gered zijn omdat ze kinderen zijn van gelovige ouders. Totdat in hun latere leven blijkt dat ze de doop niet beantwoorden. Maar ik hoopte dat een geref. dit zou vertellen. En als ik hun visie verkeerd neerzet 'hoor' ik het graag.

quote:

[...]
Dat was de vraag niet. De vraag was of je het idee hebt dat de RKK dat leert.

Dat bedoelde ik ook te zegen, sorry. Op jouw aangeven denk ik dat de RKK niet beweert dat goede werken noodzakelijk zijn.

quote:

[...]
de doop. Verder kan ik zo snel niets verzinnen dat altijd en voor iedereen heilsnoodzakelijk is.
Dus als iem. gelooft maar zich niet laat dopen dan ......?

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: augustus 24, 2006, 04:52:21 pm »

quote:

P&A, als ik het goed begrepen heb vanuit de evangelische leer is het zo dat daar geleerd wordt dat de doop niet heilsnoodzakelijk is. Is dat ook zo..? (In zoverre er een eenheid in leer gevonden/gezien kan worden) Wat ik altijd begrepen heb is dat de doop niet heilsnoodzakelijk is, maar dat enkel en alleen geloof voldoende is.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: augustus 24, 2006, 05:01:47 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 augustus 2006 om 16:50:

[...]

Mijn visie is redelijk off-topic omdat ik evangelisch denk.
Ach welnee, voel je niet off topic hoor. Alles wat bijdraagt aan het onderzoeken van de doopvisies is toch zeker meegenomen?

quote:

Ik dacht dat geref. ouders wel degelijk denken dat hun (gedoopte?) kinderen gered zijn omdat ze kinderen zijn van gelovige ouders. Totdat in hun latere leven blijkt dat ze de doop niet beantwoorden. Maar ik hoopte dat een geref. dit zou vertellen. En als ik hun visie verkeerd neerzet 'hoor' ik het graag.
Daar ben ik dan ook benieuwd naar, het zou, bizar genoeg, nauw aansluiten bij de huidige doopvisie van de RKK, die ik maar nauwelijks begrijp op dit punt.

quote:

Dat bedoelde ik ook te zegen, sorry. Op jouw aangeven denk ik dat de RKK niet beweert dat goede werken noodzakelijk zijn.
Geen sorry nodig hoor, ik wilde het alleen zo scherp mogelijk helder hebben, dat we tenminste weten wat we over en weer bedoelen. Dank voor je verheldering.

quote:

Dus als iem. gelooft maar zich niet laat dopen dan ......?
Dan gelooft zo iemand niet. Of zo iemand spoort niet, dat kan natuurlijk ook :+

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: augustus 24, 2006, 05:03:24 pm »

quote:

diak2b schreef op 24 augustus 2006 om 17:01:
Of hij heeft koudwatervrees ;)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: augustus 24, 2006, 05:06:37 pm »

quote:

Dan hoop ik voor Fleur dat hij ....
offtopic:Nou hoorde ik dit weekend ook al van Laodicea, dat Fleur een man is .. het verbaasde me enigszins, aangezien Fleur volgens mij een vrouwennaam is .. maar het is dus echt waar? Er zijn er nu in ieder geval al twee die 't zeggen :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: augustus 24, 2006, 05:07:23 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 24 augustus 2006 om 17:03:
[...]

Of hij heeft koudwatervrees ;)
d:)b  :+  _/-\o_

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: augustus 24, 2006, 05:15:12 pm »
Het doopwater vantevoren ff in de magnetron doen (niet té lang ;))?

offtopic:Diak, heb je nog zin om dat over die alverzoening in een nieuw topic uit te leggen? :)
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2006, 05:15:34 pm door wateengedoe2 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: augustus 24, 2006, 05:17:13 pm »

quote:

diak2b schreef op 24 augustus 2006 om 17:01:

Of hij kan het niet, zoals de misdadiger aan het kruis naast Jezus.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: augustus 24, 2006, 05:48:18 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 augustus 2006 om 17:17:

[...]

Of hij kan het niet, zoals de misdadiger aan het kruis naast Jezus.
Oh, maar die is wel gedoopt hoor.