Voeg toe aan favorieten
Topic: Kruistochten - 3 pagina's
Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!

1. quote:

vrolijke schreef op 07 juni 2009 om 18:23:
    [...]

Een wit-zwarte bril brengt ons hier niet verder.
    Dat denk ik ook niet. Gelukkig heb ik dan ook niet de zwart-wit bril opgehad in dit gesprek.

quote:

Als je de kruistocht rechtvaardigd, rechtvaardig je ook de duizende doden die er (ook al onderweg) vielen.
    Dat klopt.

quote:

Voor mij dus: eenduidig niet gerechtvaardigd.
    Mooi dat jij dat vind, ik vind dat het wel gerechtvaardigd was. De uitwerking (bij de uiteindelijke verovering van Jeruzalem) was wat minder, maar dat er doden vallen bij zo'n onderneming vind ik gezien de belangrijkheid acceptabel.

Thorgrem wijzigde dit bericht op 07-06-2009 18:56 met 0%
    Deus in adiutorium meum intende. Domine ad adiuvandum me festina.

2. quote:

Thorgrem schreef op 06 juni 2009 om 18:10:
    [...]

Dat konden ze doen. Maar de geschiedkundige feiten die aan de eerste kruistocht voorafgingen waren eigenlijk al genoeg motivatie voor zo'n onderneming. Daar hadden ze geen losgerukte bijbelcitaten voor nodig.
    Ik zal even een stukje quoten over de geschiedkundige feiten die vooraf gingen aan de kruistochten, van wikipedia die jij me gaf:

quote:

Voorgeschiedenis

De tegenstelling tussen het Oost-Romeinse en West-Romeinse Rijk, in wereldlijke en in religieuze zin, de opkomst van de islam en de machtsverhoudingen in het Oost-Romeinse Rijk zijn van belang geweest als aanleiding en motief voor de Eerste Kruistocht. Na de val van het West-Romeinse Rijk maakten de nieuwe overheersers gretig gebruik van de katholieke kerk om hen te helpen bij het besturen van hun gebieden en deze kon daardoor later uitgroeien tot een grote politieke macht. Het Oost-Romeinse Rijk, later door historici ook wel aangeduid als het Byzantijnse Rijk hoewel het die naam nooit gedragen heeft, overleefde de val van het West-Romeinse Rijk, maar door de constante interne conflicten was het een verre van stabiel gebied. De Oost-Romeinse keizers wilden allen graag hun gebied uitbreiden, iets dat veel geld kostte. Omdat dat geld werd verhaald op de bevolking, zorgde dit voor veel ontevredenheid in het Oost-Romeinse Rijk. Na eerst een lange oorlog tegen de Perzen gevoerd te hebben, werd het Oost-Romeinse Rijk zelf bedreigd: Mohammed verenigde begin 7e eeuw de stammen van Arabië onder de banier van de islam. Na zijn dood in 632 begonnen de moslims met hun eigen expansie. Omdat de Oost-Romeinse keizers niet geliefd waren, werden deze nieuwe overheersers met open armen ontvangen, mede vanwege het feit dat ze onder deze nieuwe overheersers minder belasting hoefden te betalen.

Pas tegen het einde van de 10e eeuw kon het Oost-Romeinse Rijk zich genoeg herstellen om in de tegenaanval te gaan. Ondertussen had de katholieke Kerk zich in het westen ontpopt tot een politieke macht van enige betekenis. De katholieke Kerk en de Byzantijnse (lees: Oost-Romeinse) Kerk, en dientengevolge ook de Byzantijnse keizer, hadden veel meningsverschillen, vooral over dogmatische kwesties, die nogal eens leidden tot het over en weer uitspreken van banvloeken. Tegen het einde van de 11e eeuw was in het Oost-Romeinse Rijk Romanos IV aan de macht gekomen. Na de Slag bij Manzikert (1071) was hij het Anatolische deel van zijn rijk vrijwel geheel kwijtgeraakt. Romanos, en tevens zijn opvolgers, ontbrak het aan manschappen om dit verlies ongedaan maken.

[bewerken] Santiago de Compostella

Niet alleen het Oost-Romeinse Rijk had last van de expansie van de islam, ook het westelijke mediterrane gebied had hiervan last. Spanje was al sinds de 8e eeuw grotendeels in islamitische handen. Moslimpiraten waren zelfs gevestigd in Italië. In de late 10e eeuw werden de moslims daar aangevoerd door de vizier van Córdoba, Mahomet ibn Abi Amir, bijgenaamd Al-Mansur en zodoende bekend bij de Spanjaarden als Almanzor. Deze Almanzor had een groot gebied op de christenen heroverd na een verzwakking van de moslimoverheersing tijdens de 9e eeuw, ook had hij een belangrijk bedevaartsoord geplunderd: Santiago de Compostella. In 1001 stierf hij en de moslims in de regio waren weer verdeeld. De Spaanse vorsten voelden dat de tijd rijp was voor een tegenaanval en zochten hiervoor steun bij de Kerk. Hun belangstelling ging vooral uit naar de invloedrijke benedictijnerabdij Cluny. Cluny ontving jaarlijks vele pelgrims en was er bij gebaat dat de pelgrims op weg naar Compostela niet een zekere dood tegemoet zouden treden. De Cluniacenzers waren gewillig en spoorden veel vorsten en ridders aan om te vechten tegen de heidenen in Spanje. Toen de monniken van Cluny in het midden van de 11e eeuw zelfs een dominante rol binnen het pauselijk hof begonnen te krijgen, kreeg de onderneming zelfs de pauselijke zegen. Paus Alexander II gaf een aflaat aan alle deelnemers. Zijn opvolger paus Gregorius VII gaf echter alleen absolutie aan hen die stierven in hun strijd voor het Kruis, maar hij stond wel toe dat veroverd land mocht behouden worden, zij het als leengoed van de paus. De combinatie van Gods werk verrichten en land veroveren bleek populair onder de verveelde en landzoekende ridders van het Westen, en de onderneming was een succes. Niet alleen de ridders hadden hier baat bij, ook voor de katholieke Kerk was de onderneming een succes. Het liet zien dat een oorlog met pauselijke steun een effectief middel kon zijn om de politieke agenda van de katholieke Kerk te verwezenlijken, in het geval van Compostela het beveiligen van pelgrimroutes. Nu was de vraag alleen nog maar: kan het succes van Compostela herhaald worden?

Het was een feit dat er eeuwen strijd was tussen de Romeinse en de Oosterse Kerk, die vooral ging om de macht binnen de Kerk. Rome claimde dat de paus, als opvolger van Petrus, de macht had en de Oosterse Kerk claimde dat hun keizer de heerser was van alle gelovigen. Een ander belangrijk punt was tevens het feit dat de katholieke Kerk uniformiteit wilde op het vlak van regelgeving en liturgie, de Oosterse Kerk was te uitgebreid en had teveel verschillende afsplitsingen in hun geloof waardoor uniformiteit voor hen niet (politiek) haalbaar was. De Rooms-katholieke Kerk zocht dus naar manieren om een uniforme heerschappij over de kerk en toch ook verbeterde relaties tussen oost en west te bewerkstelligen.
    Even dat ik je niet verkeerd begrijp. Staat in dit gedeelte waar je op doelt met voorafgaande geschiedkundige feiten?

Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme. Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

3. quote:

Thorgrem schreef op 07 juni 2009 om 19:08:
    Als je er verder op door wil gaan kun je in het volgende topic terecht: Kruistochten

Ik heb het even bekeken maar ik vind er geen antwoord in op de vraag waarom die feiten uit de geschiedenis de kruistochten rechtvaardigen, of juist niet.
    Er worden wel wat redenen genoemd:
    Peter in "Kruistochten"
    Jij zegt om dat topic het volgende:
    Thorgrem in "Kruistochten"

quote:

Thorgrem schreef op 08 maart 2009 om 12:20:
    Interessant onderwerp. Zelf ben ik zeer gefascineerd over de kruistochten. Wie weet nog een goed boek hierover en dan het liefste een boek wat een genuanceerd beeld of een positief beeld neerzet.
    Wil dit zeggen dat jij de kruistochten (of iig de reden ervan vanuit dat stuk van wikipedia) als positief wil duiden, en mijn vraag was dan wat je precies gerechtvaardigd vind.

Priscilla en Aquila wijzigde dit bericht op 07-06-2009 19:28 met 5%
    Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme. Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

4. Modbreak:
    enkele berichten verplaatst vanuit dit topic: Wakkert een superieur geloof conflicten aan? naar dit topic waar het on-topic is

5. quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 juni 2009 om 19:22:
    [...]

Wil dit zeggen dat jij de kruistochten (of iig de reden ervan vanuit dat stuk van wikipedia) als positief wil duiden, en mijn vraag was dan wat je precies gerechtvaardigd vind.

Een reden om tot oorlog over te gaan kan nooit positief zijn. Oorlog is namelijk geen lichtzinnige bezigheid, geen positieve gebeurtenis. Wel vind ik dat de eerste kruistocht een rechtmatig antwoord was op geschiedkundige gebeurtenissen (waaronder dat het christendom reeds meer dan de helft van haar territorium had verloren en steeds verder en verder werd teruggedreven).

Verder heb ik heb algemene interesse in militaire campagnes en geschiedenis.

6. quote:

Thorgrem schreef op 09 juni 2009 om 21:45:
    [...]

Een reden om tot oorlog over te gaan kan nooit positief zijn. Oorlog is namelijk geen lichtzinnige bezigheid, geen positieve gebeurtenis. Wel vind ik dat de eerste kruistocht een rechtmatig antwoord was op geschiedkundige gebeurtenissen (waaronder dat het christendom reeds meer dan de helft van haar territorium had verloren en steeds verder en verder werd teruggedreven).
    Verder heb ik heb algemene interesse in militaire campagnes en geschiedenis.

Neem nou theoretisch, dat de moslims meer mensen bekeren, en zodus in Europa een meerderheid worden. Naar jou leesaard mag je dan beginnen een oorlog te voeren om dat terrug om te draaien.
    Of hoe moet ik je anders verstaan, als je schrijft "dat het christendom reeds meer dan de helft van haar territorium had verloren"? Heeft het christendom dan wel eens een staat gehad?

7. quote:

vrolijke schreef op 09 juni 2009 om 23:39:
    [...]

Neem nou theoretisch, dat de moslims meer mensen bekeren, en zodus in Europa een meerderheid worden. Naar jou leesaard mag je dan beginnen een oorlog te voeren om dat terrug om te draaien.
    Indien men Europa zou overnemen met het zwaard dan ben ik van mening dat je je daartegen mag verzetten. Zoals Europa, gesteund door bondgenoten, het recht had om zich te verzetten tegen de Duitse expansiedrift zo rond 1939/1940

quote:

Of hoe moet ik je anders verstaan, als je schrijft "dat het christendom reeds meer dan de helft van haar territorium had verloren"?
    In de geschiedkundige context zou een mooi begin zijn.

quote:

Heeft het christendom dan wel eens een staat gehad?
    Jazeker.

Thorgrem wijzigde dit bericht op 10-06-2009 07:49 met 21%

8. Er komt binnenkort een boek uit (of is al uitgekomen) wat wellicht een nieuwe kijk op het hele gebeuren werpt; http://www.katholieknieuw...ochten_hadden_goede_reden

Ik kijk hier met interesse naar uit.

9. quote:

Thorgrem schreef op 08 januari 2010 om 22:28:
    Er komt binnenkort een boek uit (of is al uitgekomen) wat wellicht een nieuwe kijk op het hele gebeuren werpt; http://www.katholieknieuw...ochten_hadden_goede_reden

Ik kijk hier met interesse naar uit.

Citaat uit dit artikel:
    “De Kruistochten werden uitgelokt door islamitische provocaties: door eeuwen van bloedige pogingen om het Westen te koloniseren en door onverhoedse aanvallen op christelijke pelgrims en de heilige plaatsen.”

Ik ben ook heel benieuwd wat de goede man te melden heeft... Hou me op de hoogte wanneer het uitkomt!!

Alleen al de reden voor de 1e kruistocht zou passen bij het citaat... Die werd op poten gezet na een verzoek om hulp van de keizer van Byzantium in zijn strijd tegen de gestaag optrekkende Seldjoeken (Turken). Met een helaas maar al te bekende afloop voor Constantinopel zelf...

Ook uit dit boek zal wel duidelijk worden dat de menselijke geschiedenis een "tragicomedy of errors" is, helaas... Meestal hebben alle ruziënde partijen ieder afzondelijk het grootste gelijk en dus ook allemaal ongelijk...

Hendrik-NG wijzigde dit bericht op 09-01-2010 15:04 met 0%
    'De roeping van de mens is mens te zijn!'

10. quote:

Hendrik-NG schreef op 09 januari 2010 om 10:22:
    [...]

“De Kruistochten werden uitgelokt door islamitische provocaties: door eeuwen van bloedige pogingen om het Westen te koloniseren en door onverhoedse aanvallen op christelijke pelgrims en de heilige plaatsen.”

(..)

ik heb eens een keer (op het credible.nl forum) een lijstje gemaakt met de daden van agressie die aan de kruistochten vooraf gingen. Een flinke lijst van invallen, plunderingen en veroveringen op europees grondgebied (Italie, Griekenland, Frankrijk, Spanje) door islamitische landen/stammen.

Alleen om e.o.a. reden willen wij schuldbewuste westerlingen dat nooit horen... het is niet zo politiek correct namelijk

Nunc dimittis servum tuum Domine secundum verbum tuum in pace (The Impossible Faith!, The Dawkins Delusion)

11. De kruistochten en de mislukking ervan hadden moeten leren dat economische hebzucht en het verlangen naar politiek aanzien tot fanatisme en bloedbaden kunnen leiden.
    Maar die les is in de wind geslagen.

Dat blijkt uit de vele conflicten die menig gedeelte van onze planeet met bloed zijn blijven besmeuren. Daarbij dient godsdienst vaak als een dekmantel voor gruwelen.

12. quote:

Nunc schreef op 09 januari 2010 om 11:13:
    [...]

ik heb eens een keer (op het credible.nl forum) een lijstje gemaakt met de daden van agressie die aan de kruistochten vooraf gingen. Een flinke lijst van invallen, plunderingen en veroveringen op europees grondgebied (Italie, Griekenland, Frankrijk, Spanje) door islamitische landen/stammen.

Alleen om e.o.a. reden willen wij schuldbewuste westerlingen dat nooit horen... het is niet zo politiek correct namelijk

Dat komt erop aan wie je geloofd.
    Bush kon zijn oorlog ook beginnen, omdat Irak kernwapens in zijn bezit had. :+
    Denk maar eens: germaanse stammen habben de keltische stammen verjaagd uit midden-Europa. Zullen we ze dat maar terruggeven?

13. Een paar interessante linkjes:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rodney_Stark

http://www.rodneystark.com/

Rodney Stark is in ieder geval geen kleintje op het gebied van religie. Zijn bekendste publicatie is (denk ik) The rise of Christianity (1996). Gezien de bewoordingen van het KN artikel dacht ik even dat het een katholiek conservatief was die vooral voor eigen parochie preekte, maar dit is een beproefde academicus en 'independent christian'. Ik word steeds benieuwder naar zijn boek. Het grootste deel lijkt te bestaan uit nuancering van de tot nu toe gedachte gang van zaken. Natuurlijk is er altijd een verschil tussen wat de historische wetenschap vindt en wat bekend is bij de publieke opinie. Het is erg lastig die laatste te beïnvloeden en ik ben benieuwd of het boek hout snijdt en daar wellicht verandering in kan brengen.

'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

14. Ook ik lees erg graag boeken over geschiedenis. In haar boek Byzantium heeft Judith Herrin ook een gedeelte gewijd aan de eerste kruistocht...

Toch schreef ik ook: "Ook uit dit (nieuwe) boek zal wel duidelijk worden dat de menselijke geschiedenis een "tragicomedy of errors" is, helaas... Meestal hebben alle ruziënde partijen ieder afzondelijk het grootste gelijk en dus ook allemaal ongelijk..."

Wat maakt het uit wie er ooit begonnen is? En er oude geschiedenis bijhalen om elkaar bij conflicten in het heden mee om de oren te slaan... Ik zie er weinig heil in...

Is er een andere uitweg?

Mat 5:38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 5:39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. 5:40 Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 5:41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 5:42 Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.
    5:43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 5:44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, 5:45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel.

Hoe zou dat uitpakken???

(maar het bloed kruipt... ben wel benieuwd naar het boek...)

15. quote:

Hendrik-NG schreef op 09 januari 2010 om 20:25:
    Wat maakt het uit wie er ooit begonnen is? En er oude geschiedenis bijhalen om elkaar bij conflicten in het heden mee om de oren te slaan... Ik zie er weinig heil in...

In discussies op internet waarin christenen de oren wordt gewassen over hoe slecht de Kerk, het christendom enz enz wel niet is. En waar de kruistochten worden aangehaald is het wel degelijk belangrijk dat de geschiedkundige feiten in hun context boven tafel komen. Net zoals bijvoorbeeld de Spaanse inquisitie, ook daar gonst het van de spannende jongensboek verhalen die geschiedkundig simpelweg niet waar zijn, maar die als zoete koek geslikt worden.

We hebben kunnen zien hoe makkelijk een grote doelgroep gemanipuleerd kan worden met onjuiste informatie toen Dan Brown zijn Da Vinci Code uitbracht. De geschiedkundige nonsens die daarin staat werd door een grote groep gelijk als absolute waarheid aangenomen. Hetzelfde is gebeurd met Pius XII.

16. Precies. Als iemand over geschiedenis begint en daarover onvolledig of foutief spreekt, dan heb je het volste recht om dat recht te zetten en daarover in gesprek te gaan met die ander. Zéker als het om zeer complexe onderwerpen als de kruistochten of inderdaad de inquisitie gaat.

17. Op een forum mag men denk ik toch verwachten ,of toestaan dat een onderwerp uit verschillende hoeken bekeken wordt.

Het motief dat voor de kruistochten werd aangevoerd, was de verovering van Jeruzalem en het zogenoemde Heilige Graf op de moslims. Maar er was meer bij betrokken.
    Enkele incidenten daargelaten waren de relaties tussen de belijdende christenen die in het Midden-Oosten woonden en de moslims betrekkelijk rustig geweest.
    Een belangrijke factor die tot de kruistochten leidde, was het woelige politieke, economische en godsdienstige klimaat dat in Europa heerste.
    In de elfde eeuw werden nieuwe landelijke gebieden vrijgemaakt voor landbouw in een poging de voedselproduktie te vergroten. Stedelijke gebieden leefden op. De bevolking groeide. Maar wanneer grote aantallen boeren door een hongersnood tot armoede vervielen, trokken velen naar de steden, waar hun werkloosheid en misère wachtte. Vaak barstten er protesten uit.
    Aan de top van de maatschappelijke hiërarchie stonden talrijke feodale baronnen. Deze professionele krijgsheren wilden gebruik maken van het politieke vacuüm dat door het uiteenvallen van het rijk van Karel de Grote was ontstaan en hun grondbezit uitbreiden.
    De kerk van Rome maakte ook een woelige periode door. In 1054 verloor ze haar macht over de Oosterse Kerk. Daarnaast werden veel geestelijken beschuldigd van immoraliteit en van inmenging in de politiek.

In dit klimaat werd tot de Eerste Kruistocht opgeroepen door paus Urbanus II.

18. quote:

Etienne schreef op 10 januari 2010 om 12:07:
    Op een forum mag men denk ik toch verwachten ,of toestaan dat een onderwerp uit verschillende hoeken bekeken wordt.
    Dat mag zeker. Dat daarbij nogal essentiële dingen als bijzaken afgedaan worden en enkele bijzaken als hoofdzaken worden neergezet is een beetje jammer. Maar ach, we zien het wel terug in het boek.

19. quote:

Thorgrem schreef op 09 januari 2010 om 21:05:
    [...]

In discussies op internet waarin christenen de oren wordt gewassen over hoe slecht de Kerk, het christendom enz enz wel niet is. En waar de kruistochten worden aangehaald is het wel degelijk belangrijk dat de geschiedkundige feiten in hun context boven tafel komen. Net zoals bijvoorbeeld de Spaanse inquisitie, ook daar gonst het van de spannende jongensboek verhalen die geschiedkundig simpelweg niet waar zijn, maar die als zoete koek geslikt worden.

We hebben kunnen zien hoe makkelijk een grote doelgroep gemanipuleerd kan worden met onjuiste informatie toen Dan Brown zijn Da Vinci Code uitbracht. De geschiedkundige nonsens die daarin staat werd door een grote groep gelijk als absolute waarheid aangenomen. Hetzelfde is gebeurd met Pius XII.
    Nobody expects the Spanish Inquisition!!!!

Natuurlijk is geschiedenis belangrijk, maar we leren er meestal niets van... Zeker niet als we geen feiten van fictie kunnen scheiden...

Enne: de "poking with soft cushions" en "comfy chair"-methodes van Ximinez en consorten waren ook te vreselijk voor woorden... ;)

20. quote:

Hendrik-NG schreef op 10 januari 2010 om 14:16:
    [...]

Nobody expects the Spanish Inquisition!!!!

Natuurlijk is geschiedenis belangrijk, maar we leren er meestal niets van... Zeker niet als we geen feiten van fictie kunnen scheiden...

Enne: de "poking with soft cushions" en "comfy chair"-methodes van Ximinez en consorten waren ook te vreselijk voor woorden... ;)
    Ja, dat was nog eens hilarische humor. :D Britse humor is vaak toch wel erg goed.

21. quote:

Hendrik-NG schreef op 10 januari 2010 om 14:16:
    Wat!! Mijn hele (historische) wezen protesteert! Onze geschiedenis is onze identiteit. De manier waarop jij omgaat met het verleden bepaalt wie je bent.

22. quote:

Ursa schreef op 10 januari 2010 om 14:47:
    [...]

Wat!! Mijn hele (historische) wezen protesteert! Onze geschiedenis is onze identiteit. De manier waarop jij omgaat met het verleden bepaalt wie je bent.

Vergeef me... Ook ik heb mijn "bias"...

Wat er was, zal er altijd weer zijn,
    wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan.
    Er is niets nieuws onder de zon.
    Wanneer men van iets zegt: ‘Kijk, iets nieuws,’
    dan is het altijd iets dat er sinds lang vervlogen tijden is geweest.
    De vroegere generaties zijn vergeten,
    en ook de komende zullen weer worden vergeten.

23. Ook dat is een manier om naar het verleden te kijken. :)

24. Aangezien ik via via op een nieuw blog werd gewezen stuitte ik op het volgende artikel wat over de kruistochten gaat;

http://www.catholica.nl/archief/150

25. Is het niet zo dat degenen die er aan deelnamen onmiddellijke kwijtschelding van zonden werd beloofd voor hen die onderweg of in de strijd stierven?

Zo konden ze hun bloedige onderlinge geschillen omzetten in een „heilige” oorlog tegen de „ongelovigen”.

Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!