quote:
waarom hoor je dan zoveel klachten van mensen die
genegeerd zijn, of waar wel mee 'gepraat' is, maar naar wie niet echt geluisterd werd?
quote:
[...]
In 9 van de 10 gevallen draait het bij Paulus om mensen die het verlossingswerk van Jezus loochenden en overduidelijk verdeeldheid zaaiden. Daar lijkt me in de GKv geen sprake van.
nee daar heb je helemaal gelijk in. Zover is het op dit moment gelukkig nog niet. En het zal wel cliché-matig zijn, maar toen Kuitert in de jaren '70 begon met z'n verwoesttende werk, ging het ook nog niet om "Jezus-loochenen", en omdat verontrustten daar bang voor zijn, is hun toon scherp. Het gaat hier niet om de kleurverf die gebruikt wordt om de kerk op te knappen, maar om wezenlijke zaken.
quote:
[...]
Oh? En een stijl opzich kan niet onchristelijk zijn?

Voor de rest was mijn opmerking slechts bedoeld als tip aan EiW hoe je serieuzer genomen kan worden.
nee, dat zei ik niet en dat bedoel ik ook niet. De stijl van theologische debatten heel vaak scherp geweest in het verleden. Het was zelfs in bijbelse tijden al scherp, en uit Paulus' brieven kunnen we opmaken dat ie scherp is, ironie gebruikt, en mensen op hun fouten wijst (óók qua leer). De stijl kan dus best scherp, prikkelend of ironisch zijn.
Waar het mij om gaat, is dat argumenten als "ze zijn zo fel" of "de stijl is niet goed" simpelweg neerkomen op stokken om honden me te slaan. Immers, als de toon anders is (bv. gereformeerdblijven.nl waar
predikanten op eieren lopen om geen verkeerd woord te zeggen omdat al hun collega's meekijken) dan wordt er evenmin geluisterd of gereageerd.
quote:
[...]
Zijn 'niet gehoor aan gegeven' en 'niet naar luisteren' voor jou identiek? Verder weet ik de redenen niet precies. In de jaren '90 verdiepte ik me ook nog een stuk minder in dit soort zaken.
als iemand niet ingaat op argumenten, is dat inderdaad 'niet luisteren' en 'geen gehoor geven aan'. Het is altijd 'traditie' geweest (Berea, hand.17) om alles te onderzoeken a.h.v. de Schriften, en uit te pluizen.
quote:
[...]
Wat frustratie? Dat is nu juist het punt. Het druipt van de frustratie. Frustratie die weer sarcasme en respectloosheid oplevert. En voor een christen vind ik dat allesbehalve irrelevant. Zeker richting broeders en zusters.
over welke respectloosheid heb je het? Er wordt niemand uitgescholden, er wordt niemand zwartgemaakt, er wordt niet over mensen gelogen.
(Dat is andersom wel eens anders. Over eeninwaarheid.nl wordt nog al wat negatiefs gespuid, wat als je het gaat controleren helemaal niet klopt).
quote:
Zoals zojuist al gezegd is het allesbehalve gehakketak. Voor een christen is niet alleen de inhoud relevant, maar juist ook sfeer en schrijfstijl. Een christen moet juist daarin herkenbaar zijn als christen. Ook een gereformeerde christen.
Als de waarheid in het geding is, dan mag daarop gewezen worden, en met een ironische stijl is niks mis. Maar goed, zelfs als er iets grondig mis is met die ironische stijl,
dan nog gaat het om de inhoud, en kun je hooguit zeggen dat men het met de beste bedoelingen verkeert brengt. Is wat in het gelinkte artikel staat onwaar? Is het laster? Is het verdachtmaking zonder fundering? Ja of nee? Dat is de vraag.