echt veel vragen

. nou, weet je over Zijlstra wil ik het eigenlijk niet eens hebben. Zegen aan die man. einde verhaal wat mij betreft. Ik ben er nooit geweest, ken die man niet, en als Jezus terugkomt zal die ook alles aan het licht brengen wat wij en Zijlstra in ons hart hebben.
Waar het mij om gaat is die autoriteit die zou falen. De vraag is van wie komt die autoriteit? Van Jezus. Dus kennelijk faalt de autoriteit niet, maar ons gebruik ervan is niet altijd even goed.
Hier dan even een hele korte studie:
Joh. 1:12 zegt: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.
Dit gaat over de wedergeboorte van jou en mij. We zitten in de familie

als we Hem hebben aangenomen.
het woordje MACHT is Exousia (grieks) wat inhoudt dat we iets hebben gekregen, namelijk het Goddelijke nieuwe leven. Dit Goddelijke creeert onze wedergeboorte.
exousia wordt vertaald als autoriteit, jurisdictie, kracht, vrijheid,
gedelegeerde invloed. We zijn niet langer slaaf van de zonde.

Dit is even heel simpel over wat God ons geeft als we Jezus aannemen. de wedergeboorte. Hij geeft het ons. De grote vraag is: wat doen we ermee? Blijven we lekker zitten in de macht van de zonde (terwijl God ons zo'n enorm geschenk geeft dat we daar niet in hoeven blijven zitten.). De volgende tekst gaat nog verder:
handelingen 1:8 Maar gij zult ontvangen de
kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde.
Hier gaat het over zijn volgelingen (Mijn getuigen tot de uiterste der aarde= Priscilla, E-line, ikke, enzovoorts)
Hier is het woordje KRACHT in het grieks: Dunamis. Daar halen wij dus dynamiet vandaan. Dat geeft wel een knalletje. En dit betekent het: force; specifically miraculous power (usually by implication a miracle itself): - ability, abundance, meaning, might (-ily, -y, -y deed), (worker of) miracle (-s), power, strength, violence, mighty (wonderful) work.
Wij KRIJGEN dat van de Heer, zegt ie hier. De grote vraag aan ONS is: wat doen we ermee? Het is niet claimen, het is gebruiken wat God ons geeft. Hij verwacht dat WIJ ermee aan de gang gaan. Je merkt misschien dat er een verschuiving van de verantwoordelijkheid komt. God geeft ons Zijn kracht; wij moeten erin gaan uitstappen.
En dat is dan wat ik bedoel met 'uitstappen' in geloof. Iets doen (bidden voor genezing bijvoorbeeld). Maar dan ligt het niet aan de autoriteit die de Heer ons geeft, maar aan ons gebruik ervan.
Als een politiemannetje op een kruising staat en zijn autoriteit niet gebruikt en maar een beetje daar staat als een dweiltje

, dan moet ie niet raar staan te kijken dat er auto's ineens stiekum langs gaan rijden

. effe heel kortzichtig gezegd hoor, maar ik hoop dat je de strekking snapt.