Auteur Topic: best vernieuwend: Genezingen in de GKv..?  (gelezen 26713 keer)

peterpan

• Bekijk profiel
best vernieuwend: Genezingen in de GKv..?
« Gepost op: juli 03, 2007, 08:11:03 pm »
Het koninkrijk van God is niet gelegen in woorden maar in kracht (1 kor 4:20)

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 03, 2007, 08:21:43 pm »
Maar eigenlijk niets nieuws ;)

peterpan

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 03, 2007, 08:42:46 pm »
Je wilt zeggen dat jij het gewend bent dat mensen genezen?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 03, 2007, 09:00:46 pm »
Misschien moeten jullie eerst het hele artikel even lezen...

peterpan

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 03, 2007, 09:03:00 pm »
Ik weet wel waar het over gaat hoor. Ik heb zelf daar getuigenis gedaan :). was echt vet. Maar ik vroeg me af of er hier ook ervaring in is dat God geneest.

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 03, 2007, 09:04:19 pm »
* MaVee heeft het artikel gelezen en is niet zo verbaasd...

Ik weet wel wat situaties waarin personen ofwel nog niet dood zijn, terwijl dat volgens artsen al een keer of 3 gebeurd zou moeten zijn, of die daadwerkelijk compleet genezen zijn, alles bij volhoudend gebed, zowel in de kerkdiensten als thuis. Dus inderdaad zoals Doarsie zegt:

quote:

wijze Doarsie...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 03, 2007, 09:09:22 pm »
Gods Geest werkt, ook in genezingen op gebed oa.    Het werd (wordt) in de GKv nogal eens ontkent.
Wat voor getuigenis heb je gedaan? Over je eigen ervaring?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 03, 2007, 09:10:41 pm »

quote:

Wow!  het dring door  :D
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2007, 09:12:15 pm door Doarsie »

peterpan

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 03, 2007, 09:26:26 pm »

quote:

Doarsie schreef op 03 juli 2007 om 21:09:
Gods Geest werkt, ook in genezingen op gebed oa.    Het werd (wordt) in de GKv nogal eens ontkent.
Wat voor getuigenis heb je gedaan? Over je eigen ervaring?
Ja, ik heb gewoon kort getuigenis gedaan. Had niet zoveel tijd, maar het ging over IJsland en Groenland. Ik ben daar geweest en heb voor veel mensen (met het zendingsteam) gebeden voor zieke mensen. TE bizarre dingen meegemaakt. Mensen genezen van kanker, gebroken botten, migraine, schouderblessure, koorts, spierziekte, whiplash, slechtziendheid... je kunt het zo gek niet bedenken. We hebben zelfs in een school gestaan en daar zijn in de kantine 20-25 man genezen (letterlijk benen zien aangroeien daar, 2,3 centimeter). Ook als we de straat op gingen baden we nog wel af en toe voor mensen, die dan gewoon genezen. Echt heel mooi joh! Op een gegeven moment zijn we gaan tellen en ik denk dat we op de 100 genezingen uit zijn gekomen in 2,5 maanden dat we er waren. En dan tel ik niet de ongeveer 25 stuks mee, die ik in Nederland sinds die tijd heb gezien. bizar! God is goed! :)
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2007, 09:30:26 pm door peterpan »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 03, 2007, 09:38:27 pm »

quote:

peterpan schreef op 03 juli 2007 om 21:26:
[...]

Ja, ik heb gewoon kort getuigenis gedaan. Had niet zoveel tijd, maar het ging over IJsland en Groenland. Ik ben daar geweest en heb voor veel mensen (met het zendingsteam) gebeden voor zieke mensen. TE bizarre dingen meegemaakt. Mensen genezen van kanker, gebroken botten, migraine, schouderblessure, koorts, spierziekte, whiplash, slechtziendheid... je kunt het zo gek niet bedenken. We hebben zelfs in een school gestaan en daar zijn in de kantine 20-25 man genezen (letterlijk benen zien aangroeien daar, 2,3 centimeter). Ook als we de straat op gingen baden we nog wel af en toe voor mensen, die dan gewoon genezen. Echt heel mooi joh! Op een gegeven moment zijn we gaan tellen en ik denk dat we op de 100 genezingen uit zijn gekomen in 2,5 maanden dat we er waren. En dan tel ik niet de ongeveer 25 stuks mee, die ik in Nederland sinds die tijd heb gezien. bizar! God is goed! :)

Ik bedoel het niet onaardig, maar je nicknaam en je verhaal hebben hopenlijk niet te veel met elkaar te maken?
Heb jij netwerk al gebeld om Jan Zijlstra wat in bescherming te nemen?
Ik geloof ook in Gods wonderen, maar je samenvatting in de quote komt wat overweldigend over. Zijn daar bewijzen van vast gelegd?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 03, 2007, 09:43:03 pm »
Geloof je dat  overweldigende wonderen op gebed  mogelijk zijn?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 03, 2007, 09:43:49 pm »
Word een beetje moe van dit soort (niet controleerbare) verhalen van allerlei spectaculaire genezingen. Al die honderden mensen die genezen door medicijnen te gebruiken zijn niet "echt" of niet van God? Gaan we straks met de gkv de concurrentie aan met Jan Zijlstra met zijn geldlevensstroom? Kortom doe je ding,gebruik je medicijnen, roep de oudsten, doe een ziekenzalving als dat vertroost, maar ga er niet mee "adverteren" en leuren maar bid en werk.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 03, 2007, 09:45:41 pm »
Wonderen zijn volgens mij nooit te controleren.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 03, 2007, 10:02:39 pm »

quote:

Doarsie schreef op 03 juli 2007 om 21:45:
Wonderen zijn volgens mij nooit te controleren.
Des te meer reden om niet te leuren en te adverteren met je wonderen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 03, 2007, 10:13:48 pm »
Modbreak:
Twee off-topic berichten verwijderd.

peterpan

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 03, 2007, 10:22:07 pm »

quote:

Doarsie schreef op 03 juli 2007 om 21:43:
Geloof je dat overweldigende wonderen op gebed mogelijk zijn?

of ik dat geloof? 100%. Ik heb er TE vaak met mijn neus bovenop gestaan. Mensen uit het zendingsteam hebben onder hun handen ruggewervels rechtgezet voelen worden.

Ik kon alleen maar juichen op het moment dat dat gebeurde in die school in Reykjavik. Maar goed, deze reacties ben ik onderhand gewend (helaas het meest onder christenen).

check anders maar even het filmpje (van de zending naar Groenland en IJsland).
http://nl.youtube.com/watch?v=467W7IYi1_4

adverteren met wonderen? Man, een man moest van zijn bevrijding getuigen in een heel dorp, zodat het hele dorp (na terugkomst in dat dorpje door Jezus) ging geloven in Hem. Halleluja! mooi verhaal! Daar kan ik wel van genieten hoor. Lekker doorgaan met het grootmaken van de Heer, door zijn wonderdaden te verkondigen  _/-\o_. (dit bedoel ik niet oneerbiedig trouwens. ik vind het ECHT fantastisch wat de Heer doet)
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2007, 10:46:58 pm door peterpan »

peterpan

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 03, 2007, 10:33:22 pm »

quote:

dingo schreef op 03 juli 2007 om 21:43:
Word een beetje moe van dit soort (niet controleerbare) verhalen van allerlei spectaculaire genezingen. Al die honderden mensen die genezen door medicijnen te gebruiken zijn niet "echt" of niet van God? Gaan we straks met de gkv de concurrentie aan met Jan Zijlstra met zijn geldlevensstroom? Kortom doe je ding,gebruik je medicijnen, roep de oudsten, doe een ziekenzalving als dat vertroost, maar ga er niet mee "adverteren" en leuren maar bid en werk.

welke concurrentie? we bouwen toch ALLEMAAL aan Gods Koninkrijk?

mensen genezen ook door medicijnen ja. Wie ontleent daar genezingskracht aan denk je? Net zo echt als een wonderbaarlijke genezing moet ik zeggen.

Heb je zelf wel eens meegemaakt dat iemand van een whiplash werd genezen in 1 seconde (niet om op te scheppen, dit is gewoon waarheid.)? Ik kan je zeggen dat je dan heel erg blij word en niet kan stoppen met het vertellen van die machtige daden van God.

Jij gelooft toch ook dat je lichaam wordt opgewekt uit de dood als Jezus terugkomt? Man, als je al moeite hebt met een simpele genezing, hoe zal dat dan gaan met dodenopwekking als Jezus de Zoon van God terug komt op een wolk naar de aarde.

Als Jezus op een wolk kan terugkomen naar de aarde, dan kan Hij ook iemand nekwerveltje vast wel in 1 seconde genezen. toch?

Waarom hebben mensen moeite als het gaat over Gods genezingskracht???

maareh, sorry als het wat overweldigend is. Maar ik vertel je geen leugens.
Ik heb hier al heel vaak van kunnen getuigen, maar als je dus meer wilt lezen moet je maar even lezen op http://forum.wezkaz.nl/vi...postorder=asc&start=0 (ook peterpan)
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2007, 10:38:33 pm door peterpan »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 03, 2007, 11:31:32 pm »

quote:

peterpan schreef op 03 juli 2007 om 21:26:
[...]

En zijn al die genezen mensen ook tot geloof gekomen?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 03, 2007, 11:57:22 pm »

quote:

dingo schreef op 03 juli 2007 om 22:02:
[...]

Des te meer reden om niet te leuren en te adverteren met je wonderen.
-
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2007, 08:52:50 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

peterpan

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 03, 2007, 11:59:35 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 juli 2007 om 23:31:

[...]

En zijn al die genezen mensen ook tot geloof gekomen?

allemaal? nou, ik denk wel meer dan 1/10 dan dat bij Jezus het geval was met die melaatse mensen. Tenminste er kwam maar 1 persoon terug om Jezus te bedanken toch? De rest kwam niet terug bij de Heer.

Mensen zijn inderdaad tot geloof gekomen in de kerkdienstjes waar we waren. Ook was er opvang. (maar waarom schrijf ik nu zo verdedigend vraag ik me af).

Om eerlijk te zijn: ik krijg deze vraag wel vaker. en vaak zit er deze gedachte achter:"als hij zegt van niet, dan is het dus spectakel en dan doet ie het fout." (om het kort door de bocht te zeggen). gelukkig is er in Christus geen veroordeling, behalve dan soms in zijn lichaam. ik ben wel eens benieuwd of ik dat ook doe en of Hem dat zeer doet. misschien doe ik dat zelfs nu al?

Weet je, werk van de Heer kraak ik niet (meer) af, want het is werk van de HEER en niet van ons. Absoluut moet erbij worden gezegd dat zo'n genezing niet een op zichzelf staand  dingetje is, maar dat er IEMAND achter zit die zielsveel van deze mensen houdt en gebrokenheid niet kan verdragen. Mijn Heer houdt van mensen. :) Dat zeggen we er dus altijd bij en je ziet dat mensen dan soms wel en soms niet tot geloof komen. Net als bij Jezus.

De Heer is het kruis op gegaan voor verlossing, bevrijding, genezing = herstel. Fantastisch om dat in het dagelijks leven ook zo mee te maken toch?

Maar mijn oprechte vraag blijft: waarom zijn mensen (christenen vaker dan ongelovigen) zo sceptisch over het mooie werk van Jezus, dat Hij dus nog steeds doet? Iemand enig idee? Waarom nemen we die werken van Hem niet meer aan "als kinderen". Enig idee Priscilla en Aquila? Werken van Satan weten we altijd haarfijn eruit te halen en vaak zeggen we helaas ook nog SPOOK tegen Jezus (net als zijn discipelen in de boot dat deden toen ze iets onverklaarbaars zagen). Maar waar is de vreugde over Zijn werken?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 04, 2007, 12:00:13 am »

quote:

peterpan schreef op 03 juli 2007 om 22:33:
[...]

Waarom hebben mensen moeite als het gaat over Gods genezingskracht???
Mensen hebben meer moeite met de campagne die christenen voeren op Zijn genezing dan met de genezing???

peterpan

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 04, 2007, 12:39:57 am »

quote:

okidoki schreef op 04 juli 2007 om 00:00:
[...]

Mensen hebben meer moeite met de campagne die christenen voeren op Zijn genezing dan met de genezing???

Maar waarom is er dan moeite met die campagne? Het is toch GODS werk dat er wordt uitgevoerd? En wij zijn toch nooit volmaakt? Jezus zei toch dat dit gedaan moest worden:"eet wat men je voorzet, genees er de zieken en zeg tegen de mensen: Het Koninkrijk van God is dicht bij u".  (luc 10:8,9) Dat is wat we daar ook deden. En dat Hij zei dat tekenen de gelovigen zouden volgen. En we zouden nog grotere dingen doen dan Hij. Dat zijn toch zijn eigen woorden? Is het dan niet God die doet groeien en wij voeren gewoon uit?

Veel vragen, maar okee.

Mijn vraag is eigenlijk nog steeds: WAAROM hebben mensen (en veelal christenen) een veroordelende houding of gewoon moeite naar 'campagnes'?
Ik denk namelijk dat Jezus 1 grote campagne hield waarbij de wonderen dagelijks waren, terwijl velen alleen maar kwamen voor genezing (er wordt geen notie gemaakt dat velen ook het geloof aanvaardden).

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 04, 2007, 09:07:55 am »
Peterpan, misschien heeft dit iets te maken met de moeite van veel mensen met 'campagne':

quote:

Er kwam iemand naar hem toe die aan huidvraat leed. Hij wierp zich voor hem neer en zei: ‘Heer, als u wilt, kunt u mij rein maken.’ 3 Jezus strekte zijn hand uit, raakte hem aan en zei: ‘Ik wil het, word rein.’ En meteen was hij gereinigd van zijn huidvraat. 4 Jezus zei tegen hem: ‘Denk erom dat u er met niemand over praat, maar ga u aan de priester laten zien en breng als getuigenis voor de mensen het offer dat Mozes heeft voorgeschreven.’
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2007, 09:08:43 am door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 04, 2007, 09:13:22 am »

quote:

peterpan schreef op 03 juli 2007 om 23:59:
[...]

allemaal? nou, ik denk wel meer dan 1/10 dan dat bij Jezus het geval was met die melaatse mensen. Tenminste er kwam maar 1 persoon terug om Jezus te bedanken toch? De rest kwam niet terug bij de Heer.

Mensen zijn inderdaad tot geloof gekomen in de kerkdienstjes waar we waren. Ook was er opvang. (maar waarom schrijf ik nu zo verdedigend vraag ik me af).
Weet ik niet. :)

quote:

Om eerlijk te zijn: ik krijg deze vraag wel vaker. en vaak zit er deze gedachte achter:"als hij zegt van niet, dan is het dus spectakel en dan doet ie het fout." (om het kort door de bocht te zeggen). gelukkig is er in Christus geen veroordeling, behalve dan soms in zijn lichaam. ik ben wel eens benieuwd of ik dat ook doe en of Hem dat zeer doet. misschien doe ik dat zelfs nu al?

Weet je, werk van de Heer kraak ik niet (meer) af, want het is werk van de HEER en niet van ons. Absoluut moet erbij worden gezegd dat zo'n genezing niet een op zichzelf staand  dingetje is, maar dat er IEMAND achter zit die zielsveel van deze mensen houdt en gebrokenheid niet kan verdragen. Mijn Heer houdt van mensen. :) Dat zeggen we er dus altijd bij en je ziet dat mensen dan soms wel en soms niet tot geloof komen. Net als bij Jezus.

De Heer is het kruis op gegaan voor verlossing, bevrijding, genezing = herstel. Fantastisch om dat in het dagelijks leven ook zo mee te maken toch?

Lijkt me toch iets meer Oud-testamentisch om genezing zo te koppelen aan Jezus werk.
Jezus is Almachtig en kan daarom genezen. Ik geloof dat en heb ook dingen meegemaakt wat dat betreft.
Maar om genezing zo bij de verlossing in te trekken, dan doe je een heleboel oprechte christenen die lijden te kort. En dan heb ik het over ziekten die je overkomen waar je niets aan kunt doen.
Want dat lijden is dan onnodig. Je gelooft toch? En Jezus is de genezer?
(vergelijk Rom 8:

18 Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. 19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods. 20 Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om (de wil van) Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, 21 in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. 22 Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. 23 En niet alleen zij, maar ook wij zelf, [wij,] die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam. 24 Want in die hoop zijn wij behouden. Maar hoop, die gezien wordt, is geen hoop, want hoe zal men hopen op hetgeen men ziet? 25 Indien wij echter hopen op hetgeen wij niet zien, verwachten wij het met volharding. 26 En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. 27 En Hij, die de harten doorzoekt, weet de bedoeling des Geestes, dat Hij namelijk naar de wil van God voor heiligen pleit. 28 Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben,

het lijden van de tegenwoordige tijd weegt niet op tegen de heerlijkheid - we hier nu nog dit lichaam dat onderworpen is aan de zonde, dit is de NT-boodschap.We hopen op wat we nog niet zien: de verlossing van ons lichaam.

quote:

Maar mijn oprechte vraag blijft: waarom zijn mensen (christenen vaker dan ongelovigen) zo sceptisch over het mooie werk van Jezus, dat Hij dus nog steeds doet? Iemand enig idee? Waarom nemen we die werken van Hem niet meer aan "als kinderen". Enig idee Priscilla en Aquila? Werken van Satan weten we altijd haarfijn eruit te halen en vaak zeggen we helaas ook nog SPOOK tegen Jezus (net als zijn discipelen in de boot dat deden toen ze iets onverklaarbaars zagen). Maar waar is de vreugde over Zijn werken?

Hoezo weten we werken van Satan er haarfijn uit te halen?
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2007, 09:21:01 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 04, 2007, 09:39:17 am »

quote:

peterpan schreef op 04 juli 2007 om 00:39:
[...]

Maar waarom is er dan moeite met die campagne? Het is toch GODS werk dat er wordt uitgevoerd? En wij zijn toch nooit volmaakt? Jezus zei toch dat dit gedaan moest worden:"eet wat men je voorzet, genees er de zieken en zeg tegen de mensen: Het Koninkrijk van God is dicht bij u".  (luc 10:8,9) Dat is wat we daar ook deden. En dat Hij zei dat tekenen de gelovigen zouden volgen. En we zouden nog grotere dingen doen dan Hij. Dat zijn toch zijn eigen woorden? Is het dan niet God die doet groeien en wij voeren gewoon uit?

Veel vragen, maar okee.

Mijn vraag is eigenlijk nog steeds: WAAROM hebben mensen (en veelal christenen) een veroordelende houding of gewoon moeite naar 'campagnes'?
Ik denk namelijk dat Jezus 1 grote campagne hield waarbij de wonderen dagelijks waren, terwijl velen alleen maar kwamen voor genezing (er wordt geen notie gemaakt dat velen ook het geloof aanvaardden).

Het wordt een verkoopmiddel.
Als voorbeeld:
Ik ken veel mensen uit charismatische kring (ook voorgangers) die zich hebben afgevraagd waarom de EO in vredesnaam een programma uitzendt: op zoek naar het wonder.
Daar hebben velen moeite mee - en juist ook mensen die wel op ' jouw' manier geloven dat er genezing plaats vindt.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 04, 2007, 10:24:37 am »
P&A:  Het valt je niet op dat je nu steeds bezig bent het stereotype dat hij beschrijft te bevestigen?

quote:

Hoezo weten we werken van Satan er haarfijn uit te halen?

Misschien moet je het allemaal nog eens rustig doorlezen wat je post hier, dan zie je wat hij bedoelt (tenminste, wat ik denk dat hij bedoelt ;)  )

Je focus ligt constant op de fouten die mensen maken als het om gebedsgenezing gaat. Dat ze er campagne mee voeren, dat ze er een TV-serie over maken.. Dat heeft hij al lang toegegeven dat ook hij/zij niet perfect zijn..  Dat zijn dus "de werken van satan" waar hij het over heeft...

Misschien zou je je eens meer op het positieve moeten richten, namelijk de grote werken die God verricht heeft en waar Peterpan van mag getuigen.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2007, 10:32:32 am door Joesoef »
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 04, 2007, 11:16:54 am »
Blijft de vraag of al die aandacht voor allerlei spectaculaire genezingen niet de aandacht te veel afleidt van het verlossingswerk van Christus. Het is niet voor niets dat Jezus enig moment in gelijkenissen gaat spreken, mensen verbiedt over hun genezing te praten en eenzame plaatsen opzoekt om te bidden. Hij is niet gekomen om mensen tijdelijk te genezen maar voor de eeuwigheid en alles wat daarvan afleidt is onnut.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2007, 11:17:19 am door dingo »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 04, 2007, 11:29:59 am »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 04, 2007, 11:43:11 am »
Ook ik ken veel evangelische mensen die niet te koop lopen met de wonderen in hun leven.
Ook de wonderen die ik heb ervaren en soms ervaar ga ik niet aan de grote klok hangen.
In een 1:1 gesprek praat ik daar wel eens over met mensen maar ik ga geen getuigenissen afleggen op massale bijeenkomsten.

Als ik dan kijk naar de zgn. genezingscampagne van bv. Zijlstra of de hype die er was rondom TBJoshua dan krijg ik kriebels, persoonlijk kan ik er niets mee.
voorbeeld: voormalige buren van ons gingen naar TB om genezing te vinden vooreen kind met een verstandelijke beperking en een ontbrekende arm.
Ik heb video opnamen gezien van de rituelen rond het kind.
Veel theater, vee gedoe zeg maar.
(overigens geen genezing en een illussie+ veel geld armer)

Is dat wat God wil? Deed Jezus dat ook zo? Huurde Hij een voetbalstadion af zeg maar?
Zocht Hij vooraf de media in de zin van "dinsdag aanstaande grote genezingsbijeenkomst bij het meer van Galilea? Komt allen die ziek zijn?"

Misschien dat de aanpak die er gekozen wordt de mensen soms steekt?
Dan gaat het niet om het wonder maar om de manier waarop er mee omgegaan wordt.
De campagne zeg maar.
Het breeduit meten van wat bv. Jan Zijlstra doet.
Er staat nooit op de posters dat er een genezingsdienst met Jezus Christus is. Nee, genezingsdienst met Jan Zijlstra.
even ter illustratie:

quote:

Evangelist houdt vanaf morgen genezingsdiensten in Heerenveen
Jan Zijlstra drie dagen in Thialf
Leeuwarden - Evangelist Jan Zijlstra uit Leiderdorp, die de afgelopen jaren al vele zalen in Fryslân vol kreeg met zijn genezingsdiensten, is de komende dagen in Thialf in Heerenveen. Hij gebruikt niet de grote ijshal, maar de ijshockeyhal die plaats biedt aan zo’n 2500 mensen.
http://www.levensstroom.nl/diversen/Internationalegast/extragendienst.jpg

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 04, 2007, 11:43:50 am »

quote:

dingo schreef op 04 juli 2007 om 11:16:
Blijft de vraag of al die aandacht voor allerlei spectaculaire genezingen niet de aandacht te veel afleidt van het verlossingswerk van Christus. Het is niet voor niets dat Jezus enig moment in gelijkenissen gaat spreken, mensen verbiedt over hun genezing te praten en eenzame plaatsen opzoekt om te bidden. Hij is niet gekomen om mensen tijdelijk te genezen maar voor de eeuwigheid en alles wat daarvan afleidt is onnut.
_/-\o_

peterpan

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 04, 2007, 12:02:52 pm »
:). ja dat is em!

Fair dat je met verzen aankomt dat Jezus zegt: vertel niets hoor, maar laat je aan de priester zien. Volgens mij heeft dat alleen meer te maken met het feit dat er in het OT staat dat als je rein bent van huidvraat, dat je het MOET laten zien aan de priester, die je dan rein verklaard. Zo hield Jezus rekening met de voorschriften uit het OT, die Hij zelf ooit had gegeven met Zijn Vader. Niets meer en niets minder.

hoe het ook zij, ik ga liever met David mee:"Ik zwijg niet over uw goedheid, maar getuig van uw trouw en uw HULP. In de kring van het volk verheel ik niet hoe liefdevol, hoe trouw u bent." Thank you lord! :). En die hulp is niet alleen redding, maar ook het feit dat demonen worden uitgedreven en zieken worden genezen. Een jacht hiernaar, das een ander verhaal. Maar dat mag de Heer zelf oordelen, ik denk dat Hij de harten beter kent dan ik.

En deze vind ik ook prachtig: Let all those that seek thee rejoice and be glad in thee: let such as love thy salvation say continually, The LORD be magnified. Salvation houdt hier in: bevrijding, hulp, veiligheid, redding, overwinning.

Maar met werken van Satan bedoel ik niet gebedsgenezers die net als jij en ik fouten maken. Alsjeblieft niet zeg. ha!  Ik bedoel daarmee dat we over het algemeen gesproken liever zeggen dat iets van de vijand is dan van de Heer. En als er iets overduidelijks van de Heer komt, dan zijn we er stil over.
Das nou jammer denk ik, omdat God juist wonderen en tekenen lijkt te gebruiken om mensen te BEREIKEN (ex 9:16 Maar Ik heb u in leven gelaten om u mijn macht te tonen en om iedereen op aarde te laten weten wie ik ben). En alsof dat niet genoeg was (ex 11:9) "de farao zal niet naar jullie luisteren. Zo kan Ik des te meer wonderen in Egypte laten gebeuren." Dat vind ik nou grappig, want in ex 10:7 staat dat GOD er zelf nog voor zorgde dat farao hardnekkig bleef weigeren.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 04, 2007, 12:04:25 pm »

quote:

dingo schreef op 04 juli 2007 om 11:16:
Blijft de vraag of al die aandacht voor allerlei spectaculaire genezingen niet de aandacht te veel afleidt van het verlossingswerk van Christus.

Daar zit 'm inderdaad de 'stekelige' reactie van veel christenen in. Dit is namelijk niet de eerste keer dat wonderen in de belangstelling staan, en vaak zie je hetzelfde patroon terugkeren.

Jezus (de apostelen trouwens ook, zie Handelingen) gebruikte zijn wonderen als tekenen van het Koninkrijk. Hij deed wonderen om te laten zien wie Hij is. Een diens over wonderen kan op dezelfde manier wijzen op Jezus, maar een dienst over wonderen kan evengoed (en vaak nog wel sneller) verzanden in een genzingsdienst waarin sensatie centraal staat.

Wonderen zullen de gelovigen volgen (nogal wiedes, ze hebben een Hemelse Heer!) maar dat betekent niet dat je aan de wonderen kunt afmeten wie er gelooft of niet, en evenmin dat je je de wonderen af kunt dwingen of oproepen. God geneest wanneer Hij wil, en vaak past dat niet in ons wensenplaatje.

Maar omdat wonderen sensationeel zijn, passen ze wel heel goed bij wat wij willen zien. Wonderen kunnen dus voor iemand gewoon de bewijzen zijn van wie God is, en van Zijn liefde voor ons, maar ze kunnen net zo goed verworden tot een attractie.

Dus wonderen die iemand meegemaakt heeft, worden niet afgewezen (alhoewel we wel een beetje kritisch mogen zijn), maar wel wordt afgewezen wat er vaak mee gedaan wordt. Zodra wonderen een indicatie gaan worden of je wel goed gelooft, of als men interesse voor wonderen gaat vertonen omdat het sensationeel is, dan gaat het goed mis.

quote:

Het is niet voor niets dat Jezus enig moment in gelijkenissen gaat spreken, mensen verbiedt over hun genezing te praten en eenzame plaatsen opzoekt om te bidden. Hij is niet gekomen om mensen tijdelijk te genezen maar voor de eeuwigheid en alles wat daarvan afleidt is onnut.

inderdaad

peterpan

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 04, 2007, 12:16:41 pm »

quote:

alles wat daarvan afleidt is onnut? Ik denk dat Jezus de koorts niet weg haalde uit show, maar uit ZORG. Zo moeten ook wij voor mensen klaarstaan om te zorgen en met de ziekte bij de Heer te komen (werp uw zorgen op de Heer toch? en Draag elkanders lasten). Zolang christenen dat blijven afschuiven, moet je niet raar staan te kijken dat God er iemands roeping van maakt. Jan Zijlstra is evangelist. ik heb zwaar respect voor die man en ben God dankbaar dat er IEMAND bereidt is om verloren mensen te redden. Hoe hij dat ook doet, mensen worden erdoor gered. Dat is geen mensenwerk, maar GOD doet groeien. En kennelijk vind God Jan Zijlstra waardig genoeg.

de farizeeen vonden het werk van Jezus ook niet tof en bij Zijn preekje werd ie al direct uit de synagoge gegooid (lucas 4). Ik heb mij regelmatig afgevraagd hoe vaak IK dat ook heb gedaan... jullie nooit?
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2007, 12:25:30 pm door peterpan »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 04, 2007, 12:25:49 pm »

quote:

peterpan schreef op 04 juli 2007 om 12:16:
[...]

alles wat daarvan afleidt is onnut? Ik denk dat Jezus de koorts niet weg haalde uit show, maar uit ZORG. Zo moeten ook wij voor mensen klaarstaan om te zorgen en met de ziekte bij de Heer te komen (werp uw zorgen op de Heer toch? en Draag elkanders lasten). Zolang christenen dat blijven afschuiven,

Kennelijk ben jij van mening dat christenen dat afschuiven, die mening deel ik niet.
er zijn christenen die deze opdracht negeren of niet uit (kunnen/willen) uitoefenen.
Er zijn echter ook heel veel christenen die in de stilte werken.

quote:

moet je niet raar staan te kijken dat God er iemands roeping van maakt. Jan Zijlstra is evangelist. ik heb zwaar respect voor die man en ben God dankbaar dat er IEMAND bereidt is om verloren mensen te redden.
Jan Zijlstra KAN geen mensen redden. Jan Zijlstra KAN niet genezen.

quote:

Hoe hij dat ook doet, mensen worden erdoor gered. Dat is geen mensenwerk, maar GOD doet groeien. En kennelijk vind God Jan Zijlstra waardig genoeg.
Ik zal geen oordeel vellen over Zijlstra als persoon, ik geef aan dat ik moeite heb met de manier waarop hij campange voert.

quote:

de farizeeen vonden het werk van Jezus ook niet tof en bij Zijn eerste preekje werd ie al direct uit de synagoge gegooid (lucas 4). Ik heb mij regelmatig afgevraagd hoe vaak IK dat ook heb gedaan... jullie nooit?
de vergelijking tussen mensen die vragen hebben bij de methode van Zijlstra en Farizeeën vind ik vreemd en onjuist.

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 04, 2007, 12:37:56 pm »
Als je nu de gave van genezen op dezelfde voet zet met iemand die goed kan spreken, zingen, muziek maken, schrijven of wat dan ook. Dan zie je dezelfde valkuil:
Mensen zijn geneigd zichzelf in het centrum te zetten in plaats van God. Je kan nog zo opbouwend bezig zijn in de kerk met de gaven die je hebt gekregen, als je God niet in het centrum zet dan ga je aan de haal met je gaven.

De vraag is dus: Staat God of Jan Zijlstra centraal in de genezingsdiensten.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2007, 12:38:12 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 04, 2007, 01:09:48 pm »
Ik denk dat omdat Jezus dit zei er heel veel mensen zijn die nogal kritisch naar genezingsbijeenkomsten kijken.

Mat 7
15 ‘Pas op voor de valse profeten. Ze komen in schaapskleren naar u toe, maar in werkelijkheid zijn het roofzuchtige wolven. 16 U kunt hen herkennen aan hun vruchten. Men plukt geen druiven van doornstruiken en geen vijgen van distels. 17 Een goede boom draagt goede vruchten, een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een slechte boom geen goede. 19 Iedere boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur gegooid. 20 Zo kunt u hen herkennen aan hun vruchten.
21 Niet iedereen die tegen mij zegt: Heer! Heer! komt het hemelse koninkrijk binnen, maar alleen wie de wil doet van mijn Vader in de hemel. 22 Op de dag van het oordeel zullen velen tegen mij zeggen: Heer! Heer! In uw naam hebben wij toch geprofeteerd, in uw naam hebben wij demonen uitgedreven en veel wonderen gedaan. 23 En dan zal ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; verdwijn uit mijn ogen, boosdoeners.’

Over wie heeft Jezus het hier? En hoe kun je die mensen herkennen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 04, 2007, 01:55:02 pm »

quote:

Joesoef schreef op 04 juli 2007 om 10:24:
P&A:  Het valt je niet op dat je nu steeds bezig bent het stereotype dat hij beschrijft te bevestigen?

[...]

Misschien moet je het allemaal nog eens rustig doorlezen wat je post hier, dan zie je wat hij bedoelt (tenminste, wat ik denk dat hij bedoelt ;)  )

Je focus ligt constant op de fouten die mensen maken als het om gebedsgenezing gaat. Dat ze er campagne mee voeren, dat ze er een TV-serie over maken.. Dat heeft hij al lang toegegeven dat ook hij/zij niet perfect zijn..  Dat zijn dus "de werken van satan" waar hij het over heeft...

Dat weet ik nog zo net niet. En ik relativeer juist door charismatische kritiek op dat betreffende programma door te geven.
Het zijn niet alleen: ik ben tegen dus ben ik tegen-verhalen....

quote:

Misschien zou je je eens meer op het positieve moeten richten, namelijk de grote werken die God verricht heeft en waar Peterpan van mag getuigen.

Ik heb het hier niet over satan gehad.
Misschien heeft Peterpan al een heleboel discussies gevoerd waar dat werd aangehaald, en gaat ie dat nu hier projecteren.....
Hoezo verdedigen komt daar ook vandaan.
Ga dan hier de discussie niet aan als je alleen maar bevestiging wil van je eigen standpunt.

Maar een paar van de kwalen waar mensen van worden genezen, dat zou mij ook wel uitkomen - heb ik ook wel baat bij.
Dus het is niet zomaar wat, wat je dan schrijft.
En ik redeneer even door: wat doe je met het lijden dan? Als ieder kan genezen want Jezus verlost van ziekten.....

Dat is het eerste.
Verder heb ik ook gezegd dat ik de kracht van gebed ken en genezngen heb meegemaakt. Alleen niet in een grote campagne maar op gewoon op een gebed.
 Alleen nog niet zo spectaculair als hij beschrijft.... (lijkt sarcasme, ik bedoel het echter serieus)
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2007, 06:17:40 pm door Priscilla en Aquila »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 04, 2007, 02:20:29 pm »

quote:

Macguinness schreef op 04 juli 2007 om 13:09:
Ik denk dat omdat Jezus dit zei er heel veel mensen zijn die nogal kritisch naar genezingsbijeenkomsten kijken.

Mat 7
15 ‘Pas op voor de valse profeten. Ze komen in schaapskleren naar u toe, maar in werkelijkheid zijn het roofzuchtige wolven. 16 U kunt hen herkennen aan hun vruchten. Men plukt geen druiven van doornstruiken en geen vijgen van distels. 17 Een goede boom draagt goede vruchten, een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een slechte boom geen goede. 19 Iedere boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur gegooid. 20 Zo kunt u hen herkennen aan hun vruchten.
21 Niet iedereen die tegen mij zegt: Heer! Heer! komt het hemelse koninkrijk binnen, maar alleen wie de wil doet van mijn Vader in de hemel. 22 Op de dag van het oordeel zullen velen tegen mij zeggen: Heer! Heer! In uw naam hebben wij toch geprofeteerd, in uw naam hebben wij demonen uitgedreven en veel wonderen gedaan. 23 En dan zal ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; verdwijn uit mijn ogen, boosdoeners.’

Over wie heeft Jezus het hier? En hoe kun je die mensen herkennen?
En, als aanvulling daarop, diezelfde Jezus, die blinden en kreupelen genas, zij ook:

quote:

8 En als je hand of je voet je op de verkeerde weg brengt, hak hem dan af en werp hem weg: je kunt beter verminkt of kreupel het leven binnengaan dan in het bezit van twee handen of twee voeten in het eeuwigbrandend vuur geworpen worden. 9 Brengt je oog je op de verkeerde weg, ruk het dan uit en werp het weg: je kunt beter met één oog het leven binnengaan dan in het bezit van twee ogen in het vuur van de Gehenna geworpen worden.
Mat 18

Geloof is het criterium, en satan is ook machtig genoeg om mensen te kunnen genezen.
Als iemand genezen wordt en vervolgens alsnog als ongelovige naar de hel gaat was dat behoorlijk zinloos, als iemand niet genezen wordt maar als gelovige sterft dan is hij pas echt genezen en beter af dan wanneer hij was blijven leven.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2007, 02:21:11 pm door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

peterpan

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 04, 2007, 03:13:22 pm »
ik heb me ook wel eens afgevraagd of ik een wolf was. ik heb echt veel genezingen gezien door ons heen, maar wat zegt Jezus? ik heb u nooit gekend. En toen kwam ik erachter dat Jezus dus ook echt bedoelt: gekend. De sleutel is de KENNEN. Maar ik heb gelukkig wel een levende relatie met Hem (net als iedereen hier op het forum denk ik) :).

En een wolf heeft schaapskleren aan dus hij vermomd zich. Maar de sleutel is dus het KENNEN van Jezus. En wanneer ken je Hem? Als je doet wat Hij zegt. God liefhebben is Hem gehoorzamen.

Maar over het afhakken van ledematen en dergelijke... dat hoeven we natuurlijk niet letterlijk te zien  :P , maar daar gaat het om "als uw oog u verleid": als iets u tot zonde aanzet: haal het weg. Zet internet je aan tot het kijken van porno? Haal internet van je computer of zet er een stevig filter op. Met andere woorden; ga drastisch in je voorzorgsmaatregelen.

Overigens is de focus die Zijlstra legt: de verlossing en redding door het bloed van Jezus.

Ik wil niet beweren dat alle christenen weglopen voor wat Jezus zegt dat we moeten doen. Echt niet. Maar een stuk zelfonderzoek is altijd goed. Doe ik ook, en soms komt eruit dat God niet wil dat ik bepaalde dingen doe (in karakter). Zo blijf ik gelukkig leren. Maar wat ik ermee wil zeggen is dat velen de spiegel niet voor willen houden. Trots, religie, haat, en onvergevingsgezindheid heersen en als er iets van wordt gezegd, dan gaat de verdediging hoog op. Dat zou niet moeten denk ik.

peterpan

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 04, 2007, 04:39:53 pm »
Er werd ergens gevraagd hoe ik dan met lijden omga. Nou, ik denk net als jij: dat doet zeer en ook dat ligt in Gods handen toch? Maar al het lijden mag je in Zijn hand geven, en het is niet ongewoon meer dat God dan geneest. Maareh, bij ons in de gemeente is ook een vrouw gestorven, waarvan we dachten dat God haar zou genezen. Maakt dat God slecht? Maakt dat onze hoop slecht? Nee, denk het niet, we doen wat God zegt: Werp uw zorgen op de Heer, want wij liggen hem na aan Zijn hart.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2007, 04:44:58 pm door peterpan »

Druif

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 04, 2007, 09:05:41 pm »

quote:

Doarsie schreef op 03 juli 2007 om 20:21:

pssst! Prediker 1:4-10  :w

4 Generaties gaan, generaties komen,
maar de aarde blijft altijd bestaan.
5 De zon komt op, de zon gaat onder,
en altijd snelt ze naar de plaats waar ze weer op zal gaan.
6 De wind waait naar het zuiden,
dan draait hij naar het noorden.
Hij draait en waait en draait,
en al draaiend waait de wind weer terug.
7 Alle rivieren stromen naar de zee,
toch raakt de zee niet vol.
De rivieren keren om,
ze gaan weer naar de plaats vanwaar ze komen,
en beginnen weer opnieuw te stromen.
8 Alles is vermoeiend,
zozeer dat er geen woorden voor te vinden zijn.
De ogen van een mens kijken, en vinden geen rust,
zijn oren horen, en ze blijven horen.
9 Wat er was, zal er altijd weer zijn,
wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan.
Er is niets nieuws onder de zon.
10 Wanneer men van iets zegt: ‘Kijk, iets nieuws,’
dan is het altijd iets dat er sinds langvervlogen tijden is geweest.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 05, 2007, 11:38:44 am »

quote:

peterpan schreef op 04 juli 2007 om 12:02:

Maar met werken van Satan bedoel ik niet gebedsgenezers die net als jij en ik fouten maken. Alsjeblieft niet zeg. ha!  Ik bedoel daarmee dat we over het algemeen gesproken liever zeggen dat iets van de vijand is dan van de Heer. En als er iets overduidelijks van de Heer komt, dan zijn we er stil over.
Das nou jammer denk ik, omdat God juist wonderen en tekenen lijkt te gebruiken om mensen te BEREIKEN (ex 9:16 Maar Ik heb u in leven gelaten om u mijn macht te tonen en om iedereen op aarde te laten weten wie ik ben). En alsof dat niet genoeg was (ex 11:9) "de farao zal niet naar jullie luisteren. Zo kan Ik des te meer wonderen in Egypte laten gebeuren." Dat vind ik nou grappig, want in ex 10:7 staat dat GOD er zelf nog voor zorgde dat farao hardnekkig bleef weigeren.

We hebben het hier specifiek over genezingen in dit topic en als je dan Farao aanhaalt, kun je me dan zeggen hoeveel mensen er werden genezen in Egypte?
En hoeveel er tot geloof kwamen?

M.a.w. kun je dit niet echt met elkaar vergelijken.
En worden genezingsdiensten ook op de verkeerde manier gebruikt.
Mozes moest inderdaad Gods macht laten zien en bewijs geven dat hij van God kwam.
Dat deed hij.
Maar dat is iets heel anders dan tegen iemand zeggen dat ie genezen is in jezus naam en helaas was het toch niet zo, of maar even.

Mozes maakte geen fouten als hij een plaag aankondigde gebeurde die ook.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 05, 2007, 12:23:38 pm »
Weet je wat volgens mij het grootste probleem is, dat men ziet bij (gebeds)genezingsdiensten? Dat de aandacht uitgaat naar de lichamelijke genezing, ten koste van de aandacht voor de geestelijke genezing en vergeving van Jezus. Alsof dát geen wonder is.

Waar ik ook vaak aan moet denken, is de hele rede van Jezus tegen de mensen die hem achterna zijn gekomen na de spijziging van de 5000:

quote:

26 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: u zoekt me niet omdat u tekenen hebt gezien, maar omdat u brood gegeten hebt en verzadigd bent. 27 U moet geen moeite doen voor voedsel dat vergaat, maar voor voedsel dat niet vergaat en eeuwig leven geeft; de Mensenzoon zal het u geven, want de Vader, God zelf, heeft hem die volmacht gegeven.’ 28 Ze vroegen: ‘Wat moeten we doen? Hoe doen we wat God wil?’ 29 ‘Dit moet u voor God doen: geloven in hem die hij gezonden heeft,’ antwoordde Jezus.
30 Toen vroegen ze: ‘Welk wonderteken kunt u dan verrichten? Als we iets zien zullen we in u geloven. Wat kunt u doen? 31 Onze voorouders hebben immers manna in de woestijn gegeten, zoals geschreven staat: “Brood uit de hemel heeft hij hun te eten gegeven.”’ 32 Maar Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niet Mozes heeft u het brood uit de hemel gegeven, maar mijn Vader; hij geeft u het ware brood uit de hemel. 33 Het brood van God is het brood dat neerdaalt uit de hemel en dat leven geeft aan de wereld.’ 34 ‘Geef ons altijd dat brood, Heer!’ zeiden ze toen. 35 ‘Ik ben het brood dat leven geeft,’ zei Jezus. ‘Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst hebben. 36 Maar ik heb u al gezegd dat u niet gelooft, ook al hebt u me gezien. 37 Iedereen die de Vader mij geeft zal bij mij komen, en wie bij mij komt zal ik niet wegsturen, 38 want ik ben niet uit de hemel neergedaald om te doen wat ik wil, maar om te doen wat hij wil die mij gezonden heeft. 39 Dit is de wil van hem die mij gezonden heeft: dat ik niemand van wie hij mij gegeven heeft verloren laat gaan, maar dat ik hen allen laat opstaan op de laatste dag. 40 Dit wil mijn Vader: dat iedereen die de Zoon ziet en in hem gelooft, eeuwig leven heeft, en dat ik hen op de laatste dag uit de dood zal opwekken.’

Als je nu voor 'brood dat vergaat' invult 'genezing die tijdelijk is', zie je misschien, waardoor die ophef rond die wonderen toch wat sceptisch bekeken wordt. Zeker als je ziet hoe die discussie afliep: velen hebben zich afgekeerd van Jezus.

En ook de berisping die Simon de Tovenaar krijgt (hand 8):

quote:

9 Voordien had een zekere Simon in de stad magie bedreven en de bevolking versteld doen staan. Hij beweerde over bijzondere gaven te beschikken, 10 en iedereen, van groot tot klein, keek vol ontzag naar hem op omdat ze werkelijk meenden dat de grote macht van God in hem zichtbaar werd. 11 Hij boezemde de bevolking ontzag in omdat hij hen geruime tijd verbaasd had met zijn magische kunsten. 12 Maar toen Filippus hen door zijn verkondiging van het koninkrijk van God en de naam van Jezus Christus tot geloof had gebracht, lieten ze zich dopen, mannen zowel als vrouwen. 13 Ook Simon aanvaardde het geloof, en na zijn doop bleef hij voortdurend bij Filippus; en hij stond versteld van de tekenen en de machtige wonderen die hij zag gebeuren.
14 Toen de apostelen in Jeruzalem hoorden dat de inwoners van Samaria het woord van God hadden aanvaard, stuurden ze Petrus en Johannes naar hen toe. 15 Nadat ze waren aangekomen, baden ze dat ook de Samaritanen de heilige Geest mochten ontvangen, 16 want deze was nog op niemand van hen neergedaald; ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. 17 Na het gebed legden Petrus en Johannes hun de handen op, en zo ontvingen ze de heilige Geest. 18 Toen Simon zag dat de mensen door de handoplegging van de apostelen vervuld raakten van de Geest, bood hij Petrus en Johannes geld aan 19 en zei: ‘Geef ook mij deze macht, zodat iedereen wie ik de handen opleg de heilige Geest ontvangt.’ 20 Maar Petrus zei tegen hem: ‘U zult in het verderf worden gestort, u met uw geld, omdat u denkt te kunnen kopen wat God geschonken heeft. 21 U kunt beslist geen deel hebben aan onze taak, want uw houding tegenover God is niet oprecht. 22 Toon berouw over uw verfoeilijke gedrag en smeek de Heer of hij u uw slechte gedachten wil vergeven, 23 want ik zie dat u vol venijn zit en verstrikt bent in het kwaad.’

Het gaat daar niet alleen over het feit dat Simon er géld voor biedt. Maar meer nog de oorzaak daarvan: macht willen hebben over een gave, daarmee mensen willen versteld doen staan.

Daarbij, wat mij altijd opvalt, is dat de gave die Petrus had gekregen, waardoor mensen zelfs met zijn schaduw genezen werden, en de gave die Paulus had gekregen, waardoor mensen ook met zijn ondergoed werden genezen, zo als norm voor álle christenen wordt gehanteerd.
Het opvallende is, dat dat niet wordt gezegd van de andere gewone gemeenteleden uit de eerste gemeente.
Dat gecombineerd met de opmerking van Paulus in 2 Kor 12:12:

quote:

De tekenen van een apostel zijn bij u verricht met alle volharding, door tekenen, wonderen en krachten.

Wat moeten we verstaan onder die 'tekenen van een apostel'? Wat zegt dat over de gave van genezing, en over de mate waarin we die bij niet-apostelen moeten / mogen veronderstellen?

Zomaar een paar bijbelgedeelten die volgens mij óók relevant zijn, in de vraag hoe we om moeten gaan met de grote aandacht voor (gebeds)genezing. Daarmee wil ik niet ontkennen dat er inderdaad verhoring van gebed is, en ook niet suggereren dat wonderen niet meer zouden (kunnen) gebeuren.

Ik kan zelf ook bijzondere dingen vertellen, die ik heb meegemaakt, maar liever nog verkondig ik gewoon het Woord van God. Zodat mensen niet geloven om wat ík heb meegemaakt, of om hoe ík geloof; maar zodat ze geloven om wat God Zelf zegt, waar zij op kunnen terugvallen.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2007, 12:29:20 pm door E-line »

peterpan

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 05, 2007, 12:43:11 pm »
Je zegt dat genezingsdiensten op een verkeerde manier worden gebruikt. Wanneer worden ze volgens jou dan goed gebruikt? Jezus had diverse grote campagnes, maar toen bestonden er geen flyers "Jezus geneest écht!", maar alleen mond-tot-mond reclame "d'r is een kerel bij het meer die mensen geneest! kom mee!"

Jij bent toch ook wel eens uitgestapt in geloof en had het toen fout ("genees in Jezus naam", maar er gebeurde niets)??

Wat we vaak vergeten denk ik: we zitten hier in dezelfde loopgraaf volgens mij en moeten niet naar mekaar schieten, maar naar de vijand. Laten we daar mee bezig gaan dan en mensen genezen, bevrijden en naar Jezus richten.

Jezus geneest, bevrijdt en verlost. Dat doet ie door óns heen. echt bizar. De Eeuwige Almachtige God die aarde en hemel gemaakt heeft in 7 daagjes, kiest ervoor om via GKV'ers, EO'ers, kinderen, mijn zusters Priscilla en Aquila te genezen, te bevrijden en te verlossen. Maar dan moeten we wel onze autoriteit als ambassadeurs gebruiken natuurlijk.

ik vind het trouwens wel fijn om te getuigen over de prachtige genezingen die de Heer doet. In openbaringen staat het ook volgens mij: "zij overkwamen hem door het bloed van het Lam EN hun getuigenis". Dus gewoon vertellen wat God in je leven doet. Dan ben je een wandelende getuigenis en ambassadeur van de Heer.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2007, 12:46:08 pm door peterpan »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 05, 2007, 01:09:55 pm »
Voordat ik inhoudelijk reageer, eerst even een paar vraagjes omdat ik een paar zinnen niet helemaal snap:

quote:

peterpan schreef op 05 juli 2007 om 12:43:
Jij bent toch ook wel eens uitgestapt in geloof en had het toen fout ("genees in Jezus naam", maar er gebeurde niets)??

Wat bedoel je met 'uitgestapt'? Ik snap je zin niet helemaal.

quote:

ik vind het trouwens wel fijn om te getuigen over de prachtige genezingen die de Heer doet. In openbaringen staat het ook volgens mij: "zij overkwamen hem door het bloed van het Lam EN hun getuigenis". Dus gewoon vertellen wat God in je leven doet. Dan ben je een wandelende getuigenis en ambassadeur van de Heer.

Kun je de tekst opzoeken? Hij komt mij zo niet bekend voor, met name dat woord 'overkwamen' in deze zin kan ik niet plaatsen.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2007, 01:10:10 pm door E-line »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 05, 2007, 02:16:43 pm »

quote:

E-line schreef op 05 juli 2007 om 13:09:
Voordat ik inhoudelijk reageer, eerst even een paar vraagjes omdat ik een paar zinnen niet helemaal snap:
Wat bedoel je met 'uitgestapt'? Ik snap je zin niet helemaal.

Die vraag wilde ik ook al stellen. :)

quote:

Kun je de tekst opzoeken? Hij komt mij zo niet bekend voor, met name dat woord 'overkwamen' in deze zin kan ik niet plaatsen.

Is het deze:
Op 12
11 En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad, tot in de dood.

Dat getuigenis ging toch niet specifiek over genezing. :?
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2007, 02:17:34 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 05, 2007, 02:41:50 pm »

quote:

peterpan schreef op 05 juli 2007 om 12:43:
Je zegt dat genezingsdiensten op een verkeerde manier worden gebruikt. Wanneer worden ze volgens jou dan goed gebruikt? Jezus had diverse grote campagnes, maar toen bestonden er geen flyers "Jezus geneest écht!", maar alleen mond-tot-mond reclame "d'r is een kerel bij het meer die mensen geneest! kom mee!"
Als je de autoriteit - de gave hebt ontvangen van de Heilige Geest om de gave van genezing te gebruiken, zal dat ook altijd goed moeten aflopen.
Geen missers van de Heilige Geest m.i. :)
Maar degene die de gave zou hebben, legt het dan toch bij de zieke. Want God doet natuurlijk niets fout, en ik volg gewoon Gods opdracht dat ik op zieken de handen leg, en als het dan toch niet gebeurt? Wat dan?
En bij Jan Zijlstra gaat het vaak mis. Ik keek n.a.v. dit topic gisteravond de uitzending van netwerk van 28 juni j.l.
Dan ben ik geschokt dat er met mensen wordt gespeeld. Al is dat niet de intentie - het gebeurt wel.
Dat jonge meisje wat al diverse malen was geweest maar elke keer mislukt het. De grote teleurstelling en de kwaal wordt zelfs erger.
Commentaar is dan dat ze eens zal genezen maar hij weet niet wanneer.  En zij zegt onder het bidden en handenopleggen: ik heb nog steeds pijn, in mijn been komt de warmte niet, het doed nog steeds erg zeer.
Commentaar van hem: je moet niet afgaan op je gevoel.!!!
Richt je op Jezus, richt je op Jezus.
Die uitspraak is hier volstrekt ongepast. Pijn is pijn. Het gaat hier niet om zielse emotionele gevoelens!!!
Hoe vaak moet ze dan nog heen gaan en de teleurstelling weer verwerken.
Je zou je geloof verliezen....

quote:

Die uitspraak zou ik nooit in de mond nemen. Ik neem ook geen slang op of drink dodelijk gif.... :)
Ik bid voor genezing en geloof dat God dat kan. Maar ik laat de beslissing bij God. Uw wil geschiede hoort er altijd bij.
Dan denk je niet klein van God, je laat Hem souverein zijn.

quote:

Wat we vaak vergeten denk ik: we zitten hier in dezelfde loopgraaf volgens mij en moeten niet naar mekaar schieten, maar naar de vijand. Laten we daar mee bezig gaan dan en mensen genezen, bevrijden en naar Jezus richten.

De volgorde is wel opvallend. Je noemt eerst genezen....
Stuur de mensen naar Jezus. Of ze dan genezen is vers 2.

quote:

Jezus geneest, bevrijdt en verlost. Dat doet ie door óns heen. echt bizar. De Eeuwige Almachtige God die aarde en hemel gemaakt heeft in 7 daagjes, kiest ervoor om via GKV'ers, EO'ers, kinderen, mijn zusters Priscilla en Aquila te genezen, te bevrijden en te verlossen. Maar dan moeten we wel onze autoriteit als ambassadeurs gebruiken natuurlijk.

Tja, vreemd dat die autoriteit ook vaak faalt. Dat is toch ook bizar?
En je kunt dus tijdelijk genezen en moet dan steeds weer terug om de genzing weer terug te laten komen. :? Op de video van de dienst van Jan Zijlstra staan genezingen waarvan die mensen nu weer ziek zijn, of al weer geopereerd.
Maar het is een verslag van wat er in de dienst gebeurde.....
Wat daarna gebeurt, zie je niet.

quote:

l

Maar gaat dat over genezingen? Zij hebben hun leven niet liefgehad tot de dood, staat erachter
En hechtten m.i. niet aan aardse zaken zoals gezondheid en voorspoed, en zelfs hun leven hechtten ze niet aan.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2007, 02:53:59 pm door Priscilla en Aquila »

peterpan

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 05, 2007, 03:35:29 pm »
echt veel vragen :). nou, weet je over Zijlstra wil ik het eigenlijk niet eens hebben. Zegen aan die man. einde verhaal wat mij betreft. Ik ben er nooit geweest, ken die man niet, en als Jezus terugkomt zal die ook alles aan het licht brengen wat wij en Zijlstra in ons hart hebben.

Waar het mij om gaat is die autoriteit die zou falen. De vraag is van wie komt die autoriteit? Van Jezus. Dus kennelijk faalt de autoriteit niet, maar ons gebruik ervan is niet altijd even goed.

Hier dan even een hele korte studie:
Joh. 1:12 zegt: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.
Dit gaat over de wedergeboorte van jou en mij. We zitten in de familie :) als we Hem hebben aangenomen.

het woordje MACHT is Exousia (grieks) wat inhoudt dat we iets hebben gekregen, namelijk het Goddelijke nieuwe leven. Dit Goddelijke creeert onze wedergeboorte.

exousia wordt vertaald als autoriteit, jurisdictie, kracht, vrijheid, gedelegeerde invloed. We zijn niet langer slaaf van de zonde. :)

Dit is even heel simpel over wat God ons geeft als we Jezus aannemen. de wedergeboorte. Hij geeft het ons. De grote vraag is: wat doen we ermee? Blijven we lekker zitten in de macht van de zonde (terwijl God ons zo'n enorm geschenk geeft dat we daar niet in hoeven blijven zitten.). De volgende tekst gaat nog verder:

handelingen 1:8 Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde.
Hier gaat het over zijn volgelingen (Mijn getuigen tot de uiterste der aarde= Priscilla, E-line, ikke, enzovoorts)

Hier is het woordje KRACHT in het grieks: Dunamis. Daar halen wij dus dynamiet vandaan. Dat geeft wel een knalletje. En dit betekent het: force; specifically miraculous power (usually by implication a miracle itself): - ability, abundance, meaning, might (-ily, -y, -y deed), (worker of) miracle (-s), power, strength, violence, mighty (wonderful) work.

Wij KRIJGEN dat van de Heer, zegt ie hier. De grote vraag aan ONS is: wat doen we ermee? Het is niet claimen, het is gebruiken wat God ons geeft. Hij verwacht dat WIJ ermee aan de gang gaan. Je merkt misschien dat er een verschuiving van de verantwoordelijkheid komt. God geeft ons Zijn kracht; wij moeten erin gaan uitstappen.

En dat is dan wat ik bedoel met 'uitstappen' in geloof. Iets doen (bidden voor genezing bijvoorbeeld). Maar dan ligt het niet aan de autoriteit die de Heer ons geeft, maar aan ons gebruik ervan.

Als een politiemannetje op een kruising staat en zijn autoriteit niet gebruikt en maar een beetje daar staat als een dweiltje  :Z , dan moet ie niet raar staan te kijken dat er auto's ineens stiekum langs gaan rijden ;). effe heel kortzichtig gezegd hoor, maar ik hoop dat je de strekking snapt.

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 05, 2007, 03:38:01 pm »
Wat staat er in de gereformeerde belijdenisgeschriften over genezing? Misschien komen we wat verder als we dit als basis nemen. Of toch niet? In de evangeliën gaat een vierde deel over genezingen. Wat vind ik daarvan terug in de gereformeerde leer? ik ken alleen maar de vijf bladzijden achterin mijn oude psalmboekje over de ziekentroost. Als je per se depressief en beroerd wil worden is dit erg aanbevelenswaardige lectuur. Is het niet beter om eens na te gaan waarom we dit onderwerp zo schromelijk verwaarloosd hebben? I.p.v. Jan Zeilstra te veroordelen, die ook alleen maar zijn best doet.

peterpan

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 05, 2007, 03:48:52 pm »

quote:

Esek schreef op 05 juli 2007 om 15:38:
Wat staat er in de gereformeerde belijdenisgeschriften over genezing? Misschien komen we wat verder als we dit als basis nemen. Of toch niet? In de evangeliën gaat een vierde deel over genezingen. Wat vind ik daarvan terug in de gereformeerde leer? ik ken alleen maar de vijf bladzijden achterin mijn oude psalmboekje over de ziekentroost. Als je per se depressief en beroerd wil worden is dit erg aanbevelenswaardige lectuur. Is het niet beter om eens na te gaan waarom we dit onderwerp zo schromelijk verwaarloosd hebben? I.p.v. Jan Zeilstra te veroordelen, die ook alleen maar zijn best doet.

Lees hierboven maar. Weet je, er ging een wereld voor mij open toen ik erachter kwam dat God van MIJ verwacht dat IK aan de gang ga met de dingen die Hij geeft. Gave van genezing bijvoorbeeld. Ik werd gewezen op MIJN aandeel in het geheel.

Ik zei altijd: Gods wil geschiede en hield daarmee afstand van eigen verantwoordelijkheid. Check Ezec 22:30 eens: "IK (God) heb gezocht naar iemand die een muur om de stad kon bouwen, die voor het land (NEderland?) in de bres wilde springen opdat het niet zou worden vernietigd - maar zo iemand heb Ik niet gevonden". Kennelijk zoekt God naar mensen die tussenbeide willen staan. Hij wijst mij hier op MIJN verantwoordelijkheid. Is dit iets verdienen bij God? Nee, het is samenwerken met de Heer. Laat de reactie dan maar aan God over, maar go do your job en ga in de bres staan (voor familie bijvoorbeeld).