Auteur Topic: Sumeriers, Maria Magdalena, Hieros Gamos etc  (gelezen 10916 keer)

Emanuel

• Bekijk profiel
Sumeriers, Maria Magdalena, Hieros Gamos etc
« Gepost op: juli 30, 2007, 01:26:40 pm »

quote:

rinuz schreef op 26 mei 2007 om 01:04:
Wie is GOD.

GOD heeft een naam:
J.H.W.H ,  JAHWEH.

De Moslims zeggen allah.
Maar allah is geen naam. allah is de vertaling van god.

Het allermooiste vind ik dat J.H.W.H (JEHOWA),
naar deze wereld kwam, in een mens.

Oftewel GOD heeft een Naam, en een Naam.
De Laatste Naam is Jezus.
Het is niet bewezen dat Jehova en Jezus dezelfde identiteit hebben. Ik geloof dat er wel degelijk een onderscheid moet gemaakt worden tussen Jehova en Jezus. Leert elkander vergeven is niet hetzelfde als oog om oog tand om tand.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 30, 2007, 05:56:52 pm »
@ Emanuel: ik geloof dat je een paar redeneerfoutjes maakt. Je gaat er blijkbaar vanuit dat als JHWH en Jezus één zijn, ze ook dezelfde boodschap geven. Moet dat dan per se?

Deze vraag is niet om te benadrukken als zouden JHWH en Jezus verschillende dingen zeggen. Ze zeggen namelijk hetzelfde, èn zijn één. Ik heb nu te weinig tijd om allerlei Bijbelcitaten aan te halen, maar je weet waarschijnlijk zelf ook wel dat Jezus méér zegt dan 'vergeef elkaar' en JHWH méér zegt dan 'oog om oog, tand om tand'!
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 30, 2007, 06:02:02 pm »

quote:

Ursa schreef op 30 juli 2007 om 17:56:
@ Emanuel: ik geloof dat je een paar redeneerfoutjes maakt. Je gaat er blijkbaar vanuit dat als JHWH en Jezus één zijn, ze ook dezelfde boodschap geven. Moet dat dan per se?

Deze vraag is niet om te benadrukken als zouden JHWH en Jezus verschillende dingen zeggen. Ze zeggen namelijk hetzelfde, èn zijn één. Ik heb nu te weinig tijd om allerlei Bijbelcitaten aan te halen, maar je weet waarschijnlijk zelf ook wel dat Jezus méér zegt dan 'vergeef elkaar' en JHWH méér zegt dan 'oog om oog, tand om tand'!
Waarheid is niet oog om oog tand om tand. Waarheid is niet van een bepaald tijdstip. Jezus zegt ik ben de waarheid, de Weg, en het leven. Volgens mij staat Jezus Christus ver boven JHWH. De Waarheid is een kosmisch gegeven!

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 30, 2007, 06:51:22 pm »
Vragen van pinkeltje aan emanuel:
Waar baseer je jouw ideeën op over wat wel en niet waarheid is? (even afgezien van dat Jezus zichzelf de waarheid noemt)
Wat betekent volgens jou dat JHWH en Jeshua (als we dan toch hebreeuws spreken ;)) één is? Drieëenheid is nogal een lastig onderwerp, dus ik vraag me af wat volgens jou dan de relatie tussen JHWH en Jeshua is (naast Vader/Zoon)?

Vraag van pinkeltje aan een mod:
Gaat deze topic niet off-topic?
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 01, 2007, 12:53:24 pm »

quote:

Pinkeltje schreef op 30 juli 2007 om 18:51:
Vragen van pinkeltje aan emanuel:
Waar baseer je jouw ideeën op over wat wel en niet waarheid is? (even afgezien van dat Jezus zichzelf de waarheid noemt)

Op Jezus de Christus in zowel de cannonieke als de alternatieve evangeliën. Let op, ik ben verre van een gnosist, maar sluit dicht aan bij de leer van Arius. De Arianen hadden lange tijd overmacht in Europa voor de tijd van Clovis. Door toedoen van Clovis ' vrouw (Katholiek) werden zei teruggedreven. Zou hier kunnen over uitwijden, maar dan gaan we off topic. Dit is niet mijn bedoeling.

Wat betekent volgens jou dat JHWH en Jeshua (als we dan toch hebreeuws spreken ;)) één is? Drieëenheid is nogal een lastig onderwerp, dus ik vraag me af wat volgens jou dan de relatie tussen JHWH en Jeshua is (naast Vader/Zoon)?

Mag ik daar met een vraag naar jou toe op antwoorden? Waar staat in de bijbel dat JHWH (volgens mij niet hetzelfde of de vader) en Jeshua één zijn? Als Jezus over zijn vader spreekt zegt hij tenslotte toch dat Zijn Aangezicht en Zijn Stem nooit gezien of gehoord is op Aarde. Als je Jezus ziet zie de Vader en daarvoor nog niet JHWH. De naam Jehova ( oorspronkelijk Yahweh,JHWH: ik ben die ik ben ), werd gegeven als het alternatief voor de kanaänitische term Elohim, waarvan men gewoonlijk zegt dat hij God betekent. Maar Elohim is in feite een meervoudsvorm. ( enkelvoud is El). Elohim betekent Goden. Daarom staat er in gen 3:5 " Laat Ons mensen maken".  JHWH zijn idd vier medeklinkers; die elk staan voor vier afzonderlijke krachten. De vader , de moeder, de zoon en de dochter. De kleitabletten teruggevonden in Irak, zijn daarvan het bewijs.  Als Jezus over Zijn Vader spreekt, spreekt Hij over de kosmische Vader; het Christuswezen. Daarom als he Hem ziet zie je het Christuswezen!! Van identiteit gesproken.
En wat denk over mat 7:19: "Aan de vrucht ken ik de boom. Oog om oog, tand om tand is niet de vrucht van Jezus de Christus.

Vraag van pinkeltje aan een mod:
Gaat deze topic niet off-topic?

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 06, 2007, 03:03:15 pm »

quote:

Nunc schreef op 29 januari 2006 om 15:59:
[...]

Grappig, dat dan toch dat het boek spreuken dus wel de 'personificatie' van de 'Wijsheid van God' opvoert, als autonome entiteit. In de aramese Tangrums werd God gelijkgesteld met Zijn Woord (Memra), maar we weten niet precies of dat op dezelfde manier was als binnen het christendom. Ook andere attributen van God werden gepersonificeerd, bv. Zijn Aanwezigheid (Shekinah) en de Wet (Torah). Philo, een eerste eeuwse joodse filosoof (een monotheist) beschouwde de Wijsheid (of Logos) als 'beeld van God'. Wijsheid was datgene waarmee God alles geschapen had, werd door hem wel als 'eerstgeboren zoon' van God aangeduid. Over genesis 18:2 (de drie mannen die Abraham bezoeken) schrijft Philo, dat de middelste de Vader van het universum is (die we 'ik ben die ik ben' noemen), en dat de andere twee mannen Gods creatieve en koninklijke macht waren.
De Wijsheid is niet in directe zin de Logos! De Wijsheid is in directe zin de Sophia. De Logos en de Sophia zijn wel één met elkaar. De Logos stelt m.i. Jezus voor en de Sophia Maria Magdalena. Dit was m.i. de openbaring van het Christuswezen dat absolut God is. Daarin herken ik ook het huwelijk van Jezus en Maria de Magdaleense. Jezus was 100% mens, het Christuswezen heeft zich met en door Hem geopenbaard. Als je de Vader ziet, zie je Jezus en als je Jezus ziet zie je de Vader. De Vader=het Christuswezen. Dat is wat ik geloof. Het Arianisme volgt sterk deze visie, namelijk God=God (het Christuswezen) en Jezus= Jezus, en Maria = Maria. Het Christus wezen kent zowel het Heilig Mannelijk Beginsel, als het Heilig Vrouwlijk Beginsel. Het Christuswezen heeft zich zowel mannelijk, als vrouwelijk geopenbaard. De Logos of het Woord of Jezus of het mannelijk aspect enerzijds en anderzijds de Wijsheid of de Sophia of Maria. Er is trouwens een mooi boek geschreven in romanstijl i.v.m de wijsheid door Mieke Mossmuller : "De wijsheid is een vrouw". Dat is wat ik geloof.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 06, 2007, 03:40:01 pm »

quote:

Emanuel schreef op 06 augustus 2007 om 15:03:
[...]

De Wijsheid is niet in directe zin de Logos! De Wijsheid is in directe zin de Sophia. De Logos en de Sophia zijn wel één met elkaar. De Logos stelt m.i. Jezus voor en de Sophia Maria Magdalena.

heel aardig dat je dit zo stelt, maar het is niet bijbels. Christus wordt namelijk de "wijsheid Gods" genoemd in 1 Korinte 1.

quote:

Dit was m.i. de openbaring van het Christuswezen dat absolut God is. Daarin herken ik ook het huwelijk van Jezus en Maria de Magdaleense.

je bedoelt dat je er iets volkomen fictiefs in herkent, op basis van verkeerde feiten (dat Christus niet de Wijsheid Gods is en het fantasiehuwlijk tussen Jezus en MM, wat pas in de 20ste eeuw verzonnen is om centjes mee te verdienen)?

quote:

Jezus was 100% mens, het Christuswezen heeft zich met en door Hem geopenbaard. Als je de Vader ziet, zie je Jezus en als je Jezus ziet zie je de Vader. De Vader=het Christuswezen. Dat is wat ik geloof. Het Arianisme volgt sterk deze visie, namelijk God=God (het Christuswezen) en Jezus= Jezus, en Maria = Maria.

Nee hoor, wat jij hier beschrijft is helemaal geen Arianisme, maar gewoon gnostiek. Arianen geloven niet in een scheiding tussen Christus en Jezus (er is overigens ook geen consistent bijbels bewijs voor te geven) maar in een lagere positie van Jezus (= Christus), namelijk niet gelijk aan God de Vader.

quote:

Het Christus wezen kent zowel het Heilig Mannelijk Beginsel, als het Heilig Vrouwlijk Beginsel. Het Christuswezen heeft zich zowel mannelijk, als vrouwelijk geopenbaard.

misschien dat het 'christus wezen'  volgens de gnostiek zo is, maar het is niet de bijbelse Christus.

quote:

De Logos of het Woord of Jezus of het mannelijk aspect enerzijds en anderzijds de Wijsheid of de Sophia of Maria. Er is trouwens een mooi boek geschreven in romanstijl i.v.m de wijsheid door Mieke Mossmuller : "De wijsheid is een vrouw". Dat is wat ik geloof.
geen enkel probleem mee dat je zoiets wilt geloven, maar doe in ieder geval niet alsof het is wat in de bijbel staat, want dat is het aantoonbaar niet. Verder is het ook niet heel erg historisch, maar je moet natuurlijk zelf weten of je dat een probleem vindt voor wat je gelooft.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2007, 03:47:28 pm door Nunc »

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 07, 2007, 03:15:58 pm »

quote:

Nunc schreef op 06 augustus 2007 om 15:40:
[...]

heel aardig dat je dit zo stelt, maar het is niet bijbels. Christus wordt namelijk de "wijsheid Gods" genoemd in 1 Korinte 1.

Dat heeft Paulus idd gezegd volgens vele christenen. Voor zover natuurlijk bewezen is dat Paulus zelf alle zogenaamde "Paulusbrieven" geschreven heeft.

quote:

je bedoelt dat je er iets volkomen fictiefs in herkent, op basis van verkeerde feiten (dat Christus niet de Wijsheid Gods is en het fantasiehuwlijk tussen Jezus en MM, wat pas in de 20ste eeuw verzonnen is om centjes mee te verdienen)?

Niet iedereen wil op deze wijze centjes verdienen (Dan Brown wel natuurlijk, maar zegt van zichzelf dat hij een romanschrijver is). Als het allemaal leugens zijn, dan zullen auteurs, archeologen, genealogen en andere wetenschappers uiteindelijk niet veel bevrediging in hun eigen werk vinden.  Ook waren er vele Christelijke groeperingen, die zeker verre van gnostisch waren: De Nazorenen, De Essenen, De Arianen,...; waarvan sommige geloofden in het huwelijk van Jezus de Christus. Ik ben zelf geen gnosist want ik geloof niet de boom der kennis van goed en kwaad kan verlichting brengen.
Het is uiteindelijk de de kerk van Rome die veel centjes verdiend heeft, door onderdrukking van het volk. Zie ook:  http://video.google.nl/videoplay?docid=-3878247115698701470 : The secrets of the vatican.

quote:

Nee hoor, wat jij hier beschrijft is helemaal geen Arianisme, maar gewoon gnostiek. Arianen geloven niet in een scheiding tussen Christus en Jezus (er is overigens ook geen consistent bijbels bewijs voor te geven) maar in een lagere positie van Jezus (= Christus), namelijk niet gelijk aan God de Vader.

De Arianen geloofden dat God=God en dat Jezus=Jezus. Jezus laat zichzelf nergens God noemen. Hij bad: Onze Vader (het Christuswezen) die in de hemelen zijt, geheiligd is Uw naam ( en niet zijn naam),.. Hij leerde ons bidden naar de Vader, het Christuswezen.

quote:

misschien dat het 'christus wezen'  volgens de gnostiek zo is, maar het is niet de bijbelse Christus.

Vergeet niet dan je binnen het gnostisisme zelf vele strekkingen had. Ze geloofden niet allemaal hetzelfde.  Voor de één was de graal dit, voor de andere dat...

quote:

geen enkel probleem mee dat je zoiets wilt geloven, maar doe in ieder geval niet alsof het is wat in de bijbel staat, want dat is het aantoonbaar niet. Verder is het ook niet heel erg historisch, maar je moet natuurlijk zelf weten of je dat een probleem vindt voor wat je gelooft.
Dat wil ik nou net zeggen de bijbel is gemanipuleerd door het rooms gedachtengoed. Daarom focus ik me op de Christus, maar durf ook buiten de bijbel (is niet gelijk aan God) kijken naar wat men over Christus schrijft.  :)
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2007, 05:43:09 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 07, 2007, 04:35:09 pm »

quote:

Emanuel schreef op 07 augustus 2007 om 15:15:
[...]

Dat wil ik nou net zeggen de bijbel is gemanipuleerd door het rooms gedachtengoed. Daarom focus ik me op de Christus, maar durf ook buiten de bijbel (is niet gelijk aan God) kijken naar wat men over Christus schrijft.  :)
Dapper, dat je dat durft. Want als je meent dat de Bijbel onbetrouwbaar is, dan blijf je zitten met bronnen die eeuwen jonger zijn, en van geen enkele betekenis zijn. Wat dan resteert is fantastisch geoudehoer.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 07, 2007, 05:52:23 pm »

quote:

[...]

Dat heeft Paulus idd gezegd volgens vele christenen. Voor zover natuurlijk bewezen is dat Paulus zelf alle zogenaamde "Paulusbrieven" geschreven heeft.

tja, als je paranoide wilt gaan doen. Maar zelfs de meeste atheistische sceptische ongelovige bijbelwetenschappers erkennen de meeste Paulinische brieven nog wel als echt van Paulus (en zeker wel de 2 Korinte-brieven). Maar of Paulus of een ander het geschreven heeft was niet het punt. Het punt was dat je gedoe over MM die de Sophia zou zijn, volledig onbijbels is.

quote:

[...]

Niet iedereen wil op deze wijze centjes verdienen (Dan Brown wel natuurlijk, maar zegt van zichzelf dat hij een romanschrijver is). Als het allemaal leugens zijn, dan zullen auteurs, archeologen, genealogen en andere wetenschappers uiteindelijk niet veel bevrediging in hun eigen werk vinden.

mijn excuses, ik was de fantasten vergeten. Op een of andere manier neem ik mensen die ook boeken over Atlantis, UFO's etc schrijven, iets minder serieus dan historici, bijbelwetenschappers en theologen.

quote:

Ook waren er vele Christelijke groeperingen, die zeker verre van gnostisch waren: De Nazorenen, De Essenen, De Arianen,...; waarvan sommige geloofden in het huwelijk van Jezus de Christus.

die groepen waren er inderdaad, maar of ze geloofden in een 'huwlijk van Jezus de Christus' durf ik te betwijfelen. Heb je daar een bron voor?

En dat de Essenen christenen waren, is evenmin waarschijnlijk, aangezien ze al bestonden voordat Jezus geboren werd, en een joodse sekte waren.

quote:

(..)
Het is uiteindelijk de de kerk van Rome die veel centjes verdiend heeft, door onderdrukking van het volk. Zie ook:  http://video.google.nl/videoplay?docid=-3878247115698701470 : The secrets of the vatican.

Ik ben geen rooms-katholiek, dus ik heb er geen voordeel bij om de RKK te verdedigen, en ik zal eens naar die video kijken, maar als het meer van hetzelfde ongeloofwaardige complotdenken is......

quote:

[...]

De Arianen geloofden dat God=God en dat Jezus=Jezus.

ja

en ze geloofden niet in e.o.a. scheiding tussen Jezus en Christus. Daar kwam jij wel mee aanzetten, en je noemde het Ariaans. Dat klopt dus niet.

quote:

Jezus laat zichzelf nergens God noemen.

niet waar, zie Johannes 20:28.

quote:

Hij bad: Onze Vader (het Christuswezen) die in de hemelen zijt, geheiligd is Uw naam ( en niet zijn naam),.. Hij leerde ons bidden naar de Vader, het Christuswezen.
Dus de Vader is het Christus-wezen volgens jou? Dat zul je zeker niet uit de bijbel kunnen halen, want daar is Jezus de Christus. Om dat te weten te komen is het voldoende om een van de geslachtsregisters of een begin van een evangelie even te lezen.

quote:

Vergeet niet dan je binnen het gnostisisme zelf vele strekkingen had. Ze geloofden niet allemaal hetzelfde.  Voor de één was de graal dit, voor de andere dat...

inderdaad. Maar scheiding maken tussen de mens Jezus en de geest Christus is naar (voor zover ik weet) alle maten wel gnostiek.

quote:

[...]

altijd een makkelijke uitspraak, maar moeilijk vol te houden en onmogelijk te bewijzen. Sterker nog, alle schijn is tegen, want we hebben het over documenten uit de tijd dat de kerk vervolgd werd. Claimen dat de kerk van alles gemanipuleerd heeft, is ongeveer even geloofwaardig en aanemelijk als claimen dat de joden in de tweede wereldoorlog d.m.v. allerlei complotten de mening van hun tegenstanders onderdrukten.

michielk

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 07, 2007, 08:25:48 pm »

quote:

Uiteraard heb je voor deze bewering ook de nodige bronnen en onderbouwing.

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 07, 2007, 09:33:51 pm »

quote:

michielk schreef op 07 augustus 2007 om 20:25:
[...]
Uiteraard heb je voor deze bewering ook de nodige bronnen en onderbouwing.
zeer zeker: de kleitabletten gevonden in Irak. Deze ondersteunen het bijbels gedachtengoed niet.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 07, 2007, 10:02:01 pm »

quote:

Emanuel schreef op 07 augustus 2007 om 21:33:
[...]

zeer zeker: de kleitabletten gevonden in Irak. Deze ondersteunen het bijbels gedachtengoed niet.

en dan hebben we het over...? het oude testament? het nieuwe testament? Bedoel je de tabletten met daarop het Gilgamesh epos? Wat bedoel je?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 07, 2007, 10:12:20 pm »

quote:

Emanuel schreef op 07 augustus 2007 om 21:33:
[...]

En niet te vergeten: de Bhagadad-Gita ondersteunt de Bijbel ook niet! Als dat samen nog niet als bewijs wordt geaccepteerd lijkt me de conclusie duidelijk: de GKv-forum-site is een broedplaats van Rome-gezinde vrijmetselaars die samen met de Bilderberg-conferentie bezig is aan omverwerping van het bestuur van Atlantis!

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 08, 2007, 12:40:13 pm »

quote:

Nunc schreef op 07 augustus 2007 om 17:52:
[...]

tja, als je paranoide wilt gaan doen. Maar zelfs de meeste atheistische sceptische ongelovige bijbelwetenschappers erkennen de meeste Paulinische brieven nog wel als echt van Paulus (en zeker wel de 2 Korinte-brieven). Maar of Paulus of een ander het geschreven heeft was niet het punt. Het punt was dat je gedoe over MM die de Sophia zou zijn, volledig onbijbels is.

Dat kan ik aannemen, Paulus heeft de 2 Korinte-brieven geschreven. Trouwens ik heb niet gezegd dat Christus niet de wijsheid is, laten we het niet uit zijn context halen. Het Christuswezen haalde ik al aan bestaat uit de Logos en de Sophia.
[...]

mijn excuses, ik was de fantasten vergeten. Op een of andere manier neem ik mensen die ook boeken over Atlantis, UFO's etc schrijven, iets minder serieus dan historici, bijbelwetenschappers en theologen.

Als je alles wat in de bijbel staat letterlijk neemt, dan kan je ook in een fantastische, eigenbedachte wereld terechtkomen. Trouwens het bestaan van UFO's wordt zeer sterk door vele wetenschappers in overweging genomen en is nog zo fantastisch niet. De kleitabletten uit het Oude Soemer spreken over de Elohim. Piramidologie is nog m.i. zo absurd niet. Wat betreft Atlantis, daarover doe ik geen uitspraak. De piramide van Cheops is zelfs een topic op zich. Erik Von Daniken heeft wel degelijk 40 jaar onderzoek hieromtrent gedaan. Het kan niet allemaal als fantastisch afgeschreven worden. Von Daniken concentreert zich op de realiteit. De piramiden staan er tenslotte, hoe zijn ze er gekomen? Anderen bieden hierover een pover of zelfs geen alternatief.

[...]

die groepen waren er inderdaad, maar of ze geloofden in een 'huwlijk van Jezus de Christus' durf ik te betwijfelen. Heb je daar een bron voor?

Ja, http://israelreis.schouwstra.info/qumran1.htm
Wat geschiedschrijver als Plinius en Joshepius laten zien is dat de Essenen de vrouw op gelijke hoogte stelden dan de man. De vrouwen werden in deze sekte niet onderdrukt.
Ook zouden hun regels gehad hebben over het huwelijk, m.b.t. de voortplanting.

En dat de Essenen christenen waren, is evenmin waarschijnlijk, aangezien ze al bestonden voordat Jezus geboren werd, en een joodse sekte waren.

lees: http://www.constante.org/Index/Reeks1/MariaMagdala.htm
Ok, wil niet zeggen dat Jezus niet kan geleefd hebben in deze sekte. Jezus is aan zijn missie begonnen rond zijn dertigste. Wat deed hij al die tijd voordien?
[...]

Ik ben geen rooms-katholiek, dus ik heb er geen voordeel bij om de RKK te verdedigen, en ik zal eens naar die video kijken, maar als het meer van hetzelfde ongeloofwaardige complotdenken is......

Deze videos geven een duidelijk beeld van wat het vaticaan een lange tijd verborgen hielden voor de mens.
[...]

ja

en ze geloofden niet in e.o.a. scheiding tussen Jezus en Christus. Daar kwam jij wel mee aanzetten, en je noemde het Ariaans. Dat klopt dus niet.

ok , een foutje dus. Mijn geloof zal dus de combinatie inhouden.

[...]

niet waar, zie Johannes 20:28.

[...]

Dus de Vader is het Christus-wezen volgens jou? Dat zul je zeker niet uit de bijbel kunnen halen, want daar is Jezus de Christus. Om dat te weten te komen is het voldoende om een van de geslachtsregisters of een begin van een evangelie even te lezen.

Ik geloof dat Jezus de Christus is, en één met zijn Vader het Christuswezen. Hij geeft tenslotte aan dat Hij niets uit zichzelf kan. Het is de Christus in Hem die alles doet. Hij is m.a.w. het voertuig van de Christus. Jehova zou één der Goden (  de Annunaki) zijn volgens de Soemerische kleitabletten.  Ik denk  dat we deze zeer oude beschaving zeer ernstig moeten nemen, want het is tenslotte de oudste bekenste beschaving tot nog toe. Hoe ouder hoe betrouwbaarder.

[...]

inderdaad. Maar scheiding maken tussen de mens Jezus en de geest Christus is naar (voor zover ik weet) alle maten wel gnostiek.

ok, ik ken ook de volledige geloofsbelijdenis niet van de Arianen, maar deze moeten er uiteindelijk wel iets over te zeggen gehad hebben. Als ze God God laten zijn en Jezus Jezus, en Jezus was goddelijk omwille van zijn volledig menszijn (wat een kunst op zich is, want vele mensen zijn geen mensen maar beesten of robots die geleefd worden), maken ze uiteindelijk m.i. deze scheiding wel.

[...]

altijd een makkelijke uitspraak, maar moeilijk vol te houden en onmogelijk te bewijzen. Sterker nog, alle schijn is tegen, want we hebben het over documenten uit de tijd dat de kerk vervolgd werd. Claimen dat de kerk van alles gemanipuleerd heeft, is ongeveer even geloofwaardig en aanemelijk als claimen dat de joden in de tweede wereldoorlog d.m.v. allerlei complotten de mening van hun tegenstanders onderdrukten.

Niet als je een beetje historiek kent:In het jaar 66 werd de Hasmoneeër Flavius Josephus benoemd tot militair bevelhebber ter verdediging van Galilea. Daarvoor was hij in opleiding geweest voor Farizees priester, maar hij ging in militaire dienst toen de joden in opstand kwamen tegen hun Romeinse overheersers. Josephus werd daarop de meest vooraanstaande historicus van zijn tijd en zijn geschriften “De Joodse oorlog en De Joodse geschiedenis bieden een volledig inzicht in de lange en complexe geschiedenis van de natie vanaf de tijd van de vroege aartsvaders tot de jaren van de Romeinse onderdrukking. Josephus’ wetenschappelijke werk, waarvan de manuscripten zo’n 60.000 regels bevatten, werd geschreven in de jaren 80 van de eerste eeuw, toen hij in Rome was. Hoewel Petrus en Paulus onder Nero’s bewind waren geëxecuteerd, waren de evangelische geschriften niet openlijk anti-Romeins. De eerste christenen waren juist geneigd om niet Pilatus, maar de joden de schuld te geven van de vervolging van Jezus en aangezien de joodse opstand van 66-70 was mislukt, geloofden ze stellig dat God nu geen bondgenoot meer was van de joden, maar van hen.
Desondanks was de positie van de christenen binnen het Romeinse rijk nog steeds gevaarlijk; ze waren een minderheidsgroepering zonder legale status. Vanaf Petrus’ kruisiging door Nero tot het Edict van Milaan in 313 (toen het christendom officieel werd erkend) waren er niet minder dan dertig christelijke bisschoppen van Rome. De eerste bisschop die tijdens Petrus’ leven door Paulus werd benoemd in het jaar 58, was de engelse prins Linus, de zoon van koning Caractacus. Omstreeks het jaar 120 waren individuele aanstellingen het privelge geworden van een bepaalde groep en moesten de kandidaten inwoners van Rome zijn. Ten tijde van bisschop Hyginus (vanaf 136) bestond er nog maar weinig of geen verband tussen de Paulinische christenen en de Nazareense volgelingen van Jezus’ eigen Joodse leer. Laatstgenoemden hadden zich voornamelijk in Mesopotamië, Syrië, Zuid-Turkije en Egypte gevestigd. Ondertussen werden de christenen van Rome voortdurend onderdrukt, omdat hun geloof de traditionele goddelijkheid van de Caesars (keizers) zou ondermijnen. In de loop van de tijd werden die vervolgingen steeds heviger, totdat ze weer net zo gewelddadig waren als tijdens Nero’s bewind en er van een wrede onderdrukking sprake was. Het Romeinse rijk had een polytheïstisch geloof (meer dan één God); dit poytheïsme was voornamelijk voortgekomen uit de verering van natuurgoden, zoals die van bossen en het water. Toen Rome een staat werd, waren de goden van de naburige Etrusken en Sabijnen overgenomen. Onder hen bevonden zich jupiter en mars. De Griekse cultuur werd ook overgenomen en de orgieën van Cybele ( de Aziatische aardgodin), werden al snel nagevold door de de hedonistische rituelen van Dionysus ( god van wijn). Toen het Romeinse rijk zich naar het oosten uitbreidde, kwam het in contact met de esoterische cultus van Isis, de universele moeder,en met de verering voor Mithras ( god van licht, waarheid en rechtvaardigheid). Uiteindelijk werd de Syrische religie van Sol Invictus (de niet overwonnen en onoverwinnelijke zon) de overheersende religie. Volgens dit geloof was de zon de voornaamste schepper van het leven en konden alle andere culten onder hem worden geschaard. Deze religie steunde ook de keizer als incarnatie van de godheid. Halverwege de tweede eeuw waren de oorspronkelijke Nazareners ( volgelingen van de leer van Jezus en Jakobus) niet erg geliefd meer in Rome. Door de Pailinische christenen- met name door Irenaeus, bisschop van Lyon- werden ze zelfs aangevallen. Irenaeus veroordeelde hen tot ketters, omdat ze beweerden dat Jezus een mens was en niet God zelf in eigen persoon was. Hij ging zelfs zo ver, om te verklaren dat Jezus zelf de verkeerde religie had gepraktiseerd en dat zijn persoonlijke geloof op een vergissing gebasseerd was. Over de Nazareners (die hij Ebionieten of armen noemde) schreef hij en ik citeer:
Zij gaan, net als Jezus zelf en ook de Essenen en Zadokieten van twee eeuwen daarvoor, uit van de profetische boeken van het Oude Testament. Ze verwerpen de brieven van Paulus en ze verwerpen de apostel Paulus door hem een overtreder van de Wet te noemen.
   Als reactie hierop beschuldigden de Nazareners en de Desposynische Kerk Paulus ervan een ‘afvallige’ en een valse apostel’ te zijn en beweerden ze dat zijn idolate geschriften geheel verworpen moesten worden.
In het jaar 135 werd Jeruzalem weer onder de voet gelopen door Romeinse legers, dit maal onder keizer Hadrianus, waardoor de overgebleven joden verspreid raakten. De achterblijvers in Palestina moesten zich beperken tot de studie van de rabbijnse wet en de religie. Ondertussen werd de Paulinische sekte steeds lastiger voor de autoriteiten.
Nadat het onder Hadrianus een hoogtepunt had bereikt (van 117 tot 138), begon het Romeinse imperialisme onder Commodus af te brokkelen.
In het jaar 235 bepaalde keizer Maximinus dat alle christelijke bisschoppen en priesters moesten worden opgepakt, hun persoonlijke bezittingen geconfisqueerd en hun kerken verbrand. De gevangenen werden onderworpen aan verschillende vormen van straf en slavernij, waaronder dwangarbeid in de loodmijnen in Sardinië. Bij aankomst werd één oog van de gevangene verwijderd en werden zijn linkervoet en rechterknie beschadigd om zijn bewegingsvrijheid te beperken, met tal van andere folteringen. Kortom, christen zijn was in die tijd op zichzelf al gevaarlijk, maar wie een leidende positie binnen de christengemeente op zich nam, tekende zijn eigen doodvonnis.
Onder keizer Decius (249) waren de christenen zo opstandig geworden, dat ze als misdadigers werden beschouwd, waarna er een massale vervolging begon. Dit duurde tot en met het bewind van Diocletianus, die in het jaar 284 keizer werd. Hij schafte alle democratische procedures af en stelde een dictatuur in. Christenen moesten offers brengen aan de zogenaamde goddelijke keizer, en als ze ongehoorzaam waren, werden ze daar zeer streng voor gestraft. Alle christelijke ontmoetingcentra moesten worden gesloopt. Discipelen die alternatieve bijeenkomsten organiseerden, werden terechtgesteld. Alle kerkelijke bezittingen werden door de magistraten geconfisqueerd en alle boeken, testamenten en geschreven leerstellingen van het geloof werden in het openbaar verbrand. Christenen uit de hogere klassen mochten geen overheidsfuncties meer bekleden en christelijke slaven
konden elke hoop op vrijheid opgeven.
Diocletianus trachtte de voortdurende aanvallen van barbaarse indringers af te slaan door de macht te decentraliseren en het rijk in tweeën te splitsen.Vanaf het jaar 293 werd het Westen geregeerd vanuit Gallië en het Oosten vanuit Byzantium in wat nu Noord-West-Turkije is. Niettemin gingen de aanvallen door ( Allemannen, Franken) en de Romeinen waren geen invasiemacht meer. Ze werden nu zelf doelwit van invasies van alle kanten. Eén van de wreedste vervolgers onder Diocletianus’ bewind was Galerius, die de oostelijke provincies bestuurde. Hij beval dat één ieder die de keizer niet absoluut vereerde boven alle anderen, op pijnlijke wijze geëxecuteerd moest worden. Maar vlak voor zijn dood in 311 liet Galerius tot ieders verbazing de teugels wat vieren en gaf hij christenen het recht om samen te komen in hun conventikels zonder angst voor molestatie. Na tweeëneenhalve eeuw van vrees en onderdrukking gingen de christenen een tijdperk van voorwaardelijke vrijheid in..
Vanaf 312 werd Constantijn keizer in het Westen, terwijl Licinius in Oosten regeerde. Ondertussen had het christendom zijn schare volgelingen behoorlijk uitgebreid en bloeide het op in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Portugal, Griekenland, Turkije  en in alle hoeken van het Romeinse rijk. Eigenlijk hadden de christelijke evangelisten meer succes in de strijd tegen barbaren dan de Romeinse legioenen. Constantijn constateerde dat het christendom hem van dienst zou kunnen zijn, nu het Romeinse rijk uit zijn voegen dreigde te raken. Hij ontdekte het christendom als een bindende macht die hij kon uitbuiten.
Hij gaf dit gestalte door te verkondigen dat hij in een visioen een kruis aan de hemel had gezien, met daarbij de woorden: “Verover onder dit teken”. De christelijke leiders waren zeer onder de indruk dat een Romeins keizer een overwinning had behaald onder hun symbool ( tegen Maxentius). Daarop riep Constantijn de oude bisschop Miltiades bij zich, om de christelijke kerk in zijn geheel over te nemen, met de woorden: “ In de toekomst zullen wij, als de apostel van Christus, de bisschop van Rome helpen kiezen.” Constantijn bepaalde dat het schitterende Lateraanse paleis in Rome de residentie van de bisschop moest worden.
Toen Miltiades in 314 overleed, was hij in lange tijd de eerste bisschop van Rome die een natuurlijke dood stierf. Opeens was het christendom respectabel geworden en werd het als staatsreligie goedgekeurd. Constantijn werd in 324 keizer van het gehele Romeinse rijk en zou bekend worden als Constantijn de Grote. Hoewel keizers al eeuwenlang werden vereerd als godheden op aarde en Constantijn officieel beweerde een apostolische afstammeling te zijn, moest er nog één belangrijke kwestie worden geregeld. Dit deed hij na het bezoek van de Desposyni tijdens het Concilie van Nicaea in 325. De Paulinische christenen rekenden nog altijd op de wederkomst van hun messias en dus zag Constantijn zich genoodzaakt deze verwachting in te vullen, door zelf de taak van verlossende messias voor zich te nemen. Per slot van rekening was zijn moeder, Helena, afkomstig uit de koninklijke rijk van Arimatea. De keizer wist natuurlijk dat Jezus door Paulus vereerd werd als zijnde Zoon van God, maar dit idee mocht niet blijven bestaan. Jezus en God moesten in één concept worden samengevoegd, zodat de Zoon geïdentificeerd kon worden met de Vader. Bij het concilie van Nicea werd God dan ook gedefinieerd als Drie Personen in één God: een godheid die bestond uit drie gelijke en voor eeuwig verenigde delen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Deze aspecten (personen) van de drieëenheid leken verdacht veel op de drie priesterlijke titels van Vader, Zoon en Heilige Geest, zoals die lang geleden door de Essenen in Qumran werden gebruikt. De triniteit is dus een leugentje van Contantijn I de Grote, die het ego van Jezus wou als God stellen (vergroten).
Bron Laurence Gardner: uit het boek Maria Magdalena en erfopvolgers van de graal (Tamar) en verwerkt tot een eigengemaakte bijbelstudie over Maria Magdalena, die bestaat uuit een aantal retorische vragen rondom Maria Magdalena en de bijbel zelf. Laurence Gardner gebruikt zelf nog meerdere bronnen. Mijn geloof is enerzijds niet hetzelfde of het zijne, maar verwerp het kind met het badwater niet.

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 08, 2007, 12:42:52 pm »

quote:

diak2b schreef op 07 augustus 2007 om 22:12:
[...]

En niet te vergeten: de Bhagadad-Gita ondersteunt de Bijbel ook niet! Als dat samen nog niet als bewijs wordt geaccepteerd lijkt me de conclusie duidelijk: de GKv-forum-site is een broedplaats van Rome-gezinde vrijmetselaars die samen met de Bilderberg-conferentie bezig is aan omverwerping van het bestuur van Atlantis!
ok, maar de Soemeriers vormen wel de oudste beschaving die we tot nog toe kennen. Wat gaan we dan als betrouwbaar stellen?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 08, 2007, 12:54:54 pm »

quote:

Emanuel schreef op 08 augustus 2007 om 12:42:
[...]

ok, maar de Soemeriers vormen wel de oudste beschaving die we tot nog toe kennen. Wat gaan we dan als betrouwbaar stellen?

Tot nu toe kom je met pseudo-wetenschap, rabiate flauwekul, onlogische onzin, door elkaar gehussel van feiten, moderne fictie, en je presenteert dat alsof het serieus genomen zou moeten worden. Dus voorlopig durf ik de hypothese wel aan dat jij als betrouwbaar stelt wat in je fantasie past.

Persoonlijk vind ik het (vermeende) feit dat een beschaving ouder is dan een andere, niet bepaald een criterium voor de betrouwbaarheid van de uitingen van die beschaving. Zo acht ik veel wetenschappelijke uitingen van onze eigen, vrij jonge, beschaving heel wat betrouwbaarder dan de mythologie van een beschaving van tientallen eeuwen geleden.

Wat je als waarheid aanneemt moet je volstrekt zelf weten. Zelf vind ik een combinatie van interne consistentie en een logisch houdbare verklaring van waarneembare feiten wel min of meer een basaal vereiste om enig systeem als "waar" te aanvaarden.

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 08, 2007, 01:12:50 pm »

quote:

Nunc schreef op 07 augustus 2007 om 22:02:

[...]

en dan hebben we het over...? het oude testament? het nieuwe testament? Bedoel je de tabletten met daarop het Gilgamesh epos? Wat bedoel je?

Het gaat over de eerste Enûma Elisjtabletten, die werden ontdekt en opgegraven door Sir Austen Henry Layard in 1848-1876. Ze werden gepubliceerd door G. Smith v.h. Brittish Museum in 1876, onder de titel "Het Chaldeeuwse verslag over de genesis.
Gilgamesh versloeg Agga koning van Kish en maakte op die manier een einde over de heerschappij van deze koning over Soemerie. De stad Ur heerste over het grootste gedeelte van Soemerie. De kleitabletten zijn ouder dan het epos van Gilgamesh. Deze belichten het boek genesis, en plaatst Jehova (JHWH) in een heel andere context. Daar is Hij Enlil de broer van Enki en is dus één der Goden (Elohim). Later heeft Hij zich als de God gesteld over Israel; de andere Goden zo zeggen deze kleitabletten zijn trekvogels vertrokken. Daaruit vloeit de gedachte voort dat dit buitenaardse intelligentie is, die de mensheid genoten heeft binnen de evolutie van de neanderthalermens (cc 70000 vC) en de  cro-magnum mens (cc 35000 vC). Kennis wordt tenslotte overgedragen.
Er wordt dus gesproken van de Chaldeeuwse genesis. Bron L. Gardner: oorsprong van de graalkoningen 1999.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 08, 2007, 01:13:37 pm »

quote:

Emanuel schreef op 08 augustus 2007 om 12:42:
[...]

Tja, het is niet: hoe ouder, hoe beter. Maar het is wel een interessante vraag die je stelt. Tegelijk kent de mensheid verschillende verhalen; het is niet zo dat er één verhaal is waarvan de Sumerische beschaving dan de oudste papieren (kleitabletten) heeft. Elk volk had een ander verhaal over zijn oorsprong. Wij zeggen wel dat er één Waarheid is, maar feit is dat verschillende verhalen de ronde doen. Echter, elke bron die we kennen is een product van menselijke overlevering, waar dingen per generatie veranderen kunnen.

Dat laatste neemt echter niet weg dat er daarnaast veel meer over de Bijbel te zeggen valt. Daar kan ik nu niet uitvoerig op in gaan, wellicht later. 'Probleem' is wel dat alles uiteindelijk uitkomt op geloven.

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 08, 2007, 01:19:51 pm »

quote:

diak2b schreef op 08 augustus 2007 om 12:54:
[...]

Tot nu toe kom je met pseudo-wetenschap, rabiate flauwekul, onlogische onzin, door elkaar gehussel van feiten, moderne fictie, en je presenteert dat alsof het serieus genomen zou moeten worden. Dus voorlopig durf ik de hypothese wel aan dat jij als betrouwbaar stelt wat in je fantasie past.

Persoonlijk vind ik het (vermeende) feit dat een beschaving ouder is dan een andere, niet bepaald een criterium voor de betrouwbaarheid van de uitingen van die beschaving. Zo acht ik veel wetenschappelijke uitingen van onze eigen, vrij jonge, beschaving heel wat betrouwbaarder dan de mythologie van een beschaving van tientallen eeuwen geleden.

Wat je als waarheid aanneemt moet je volstrekt zelf weten. Zelf vind ik een combinatie van interne consistentie en een logisch houdbare verklaring van waarneembare feiten wel min of meer een basaal vereiste om enig systeem als "waar" te aanvaarden.
ok, het is pseudo-wetenschap, maar de wetenschap biedt op niet alles een antwoord. Deze pseudo-wetenschap lijkt mij niet zo onlogisch. Het biedt een alternatief. Hoe kwamen de Egyptenaren aan verbijsterende kennis voor het bouwen van gigantische piramides? De piramidologie biedt een logisch antwoord, niet de wetenschap.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 08, 2007, 01:28:25 pm »

quote:

Emanuel schreef op 08 augustus 2007 om 13:19:
[...]

ok, het is pseudo-wetenschap,
Zijn we het daar vast over eens.

quote:

maar de wetenschap biedt op niet alles een antwoord.
Op het meeste niet zelfs. Ik zweer ook niet zo bij "Sola Scientifica"

quote:

Deze pseudo-wetenschap lijkt mij niet zo onlogisch. Het biedt een alternatief. Hoe kwamen de Egyptenaren aan verbijsterende kennis voor het bouwen van gigantische piramides? De piramidologie biedt een logisch antwoord, niet de wetenschap.

De wetenschap toevallig wel, maar hoe off topic wil je gaan?

Je verhalen over de Bijbel blijken noch intern consistent, noch houdbaar in het licht van de feiten. Je beweert vanalles over zaken die je uitsluitend uit, of op grond van, de Bijbel kent, maar tegelijk noem je de Bijbel onbetrouwbaar. Ik vind het allemaal even prachtig hoor, ik wacht tot de kabouters en de elfjes er bij komen.

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 08, 2007, 01:38:02 pm »

quote:

Ursa schreef op 08 augustus 2007 om 13:13:
[...]

Tja, het is niet: hoe ouder, hoe beter. Maar het is wel een interessante vraag die je stelt. Tegelijk kent de mensheid verschillende verhalen; het is niet zo dat er één verhaal is waarvan de Sumerische beschaving dan de oudste papieren (kleitabletten) heeft. Elk volk had een ander verhaal over zijn oorsprong. Wij zeggen wel dat er één Waarheid is, maar feit is dat verschillende verhalen de ronde doen. Echter, elke bron die we kennen is een product van menselijke overlevering, waar dingen per generatie veranderen kunnen.

Dat laatste neemt echter niet weg dat er daarnaast veel meer over de Bijbel te zeggen valt. Daar kan ik nu niet uitvoerig op in gaan, wellicht later. 'Probleem' is wel dat alles uiteindelijk uitkomt op geloven.

ok, vindt geloven geen probleem eerder de oplossing. Het ook niet zo dat de Chaldeeuwse genesis de bijbelse genesis weerlegd, het belicht hem meer. Ook boedistische geschriften corresponderen met de Chaldeeuwse genesis.
Het enige wat ik hiermee wil aantonen is dat het voor de mens belangrijk is een goede existentiële zingeving te onderbouwen in zijn leven en daaruit te geloven. Uit leugen komt angst voort, uit waarheid liefde. Het tenslotte de liefde die blijft bestaan. Liefde voert geen oorlog, maar is vredestichtend. Het is dus belangrijk te kunnen geloven in de liefde, daarom vind ik de waarheid omtrent bepaalde zaken zoals deze belangrijk. De Waarheid verlost en dit werkt verlichtend, ook in mijn leven. Aan de vrucht kent men de boom.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 08, 2007, 02:16:16 pm »
En waarom is liefde goed, waarom is dat wat jij de waarheid noemt, de waarheid?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 08, 2007, 05:41:01 pm »

quote:

Emanuel schreef op 08 augustus 2007 om 13:38:
ok, vindt geloven geen probleem eerder de oplossing.

Ik bedoelde niet dat geloven een probleem is. Ik bedoelde dat het inzake geschriften uiteindelijk om geloof gaat. Neem bijvoorbeeld Artikel 5 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis*, waarin staat dat de Heilige Geest in ons hart getuigt van de waarheid van de Schift. Daarnaast staat er trouwens ook dat 'zelfs de blinden kunnen tasten dat de dingen die in de Schrift staan gebeuren'. Gods beloften komen uit!

* Dat is een van de Gereformeerde geschiften.

quote:

Het ook niet zo dat de Chaldeeuwse genesis de bijbelse genesis weerlegd, het belicht hem meer. Ook boedistische geschriften corresponderen met de Chaldeeuwse genesis.

Zou kunnen. Ik ken beide niet. Maar het kan best zijn dat er vergelijkbare verhalen de ronde deden. Vanuit de christelijke traditie is dat niet meer dan logisch.

quote:

Het enige wat ik hiermee wil aantonen is dat het voor de mens belangrijk is een goede existentiële zingeving te onderbouwen in zijn leven en daaruit te geloven.

Dat is mooi. Maar toch, je zit hier op een christelijk forum. Om het onbeleefd te zeggen: we hebben die boodschap niet nodig. We vinden onze existentiële zingeving in God, die Liefde is.

quote:

Uit leugen komt angst voort, uit waarheid liefde. Het tenslotte de liefde die blijft bestaan. Liefde voert geen oorlog, maar is vredestichtend. Het is dus belangrijk te kunnen geloven in de liefde, daarom vind ik de waarheid omtrent bepaalde zaken zoals deze belangrijk. De Waarheid verlost en dit werkt verlichtend, ook in mijn leven. Aan de vrucht kent men de boom.

Ik geloof niet primair in de liefde als een soort verlossende kracht. Nee, de liefde heeft een gezicht gekregen: Jezus de Messias, Verlosser en Heer van de schepping.

Mijn boodschap aan jou is: zelfverlossing bestaat niet. Zoek je heil bij God, dan hoef je zelf geen 'christus' te worden. Sterker nog, je hoeft helemaal niets. Het is je allemaal gegeven!

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 08, 2007, 06:22:22 pm »

quote:

Emanuel schreef op 08 augustus 2007 om 13:12:
[...]

Het gaat over de eerste Enûma Elisjtabletten, die werden ontdekt en opgegraven door Sir Austen Henry Layard in 1848-1876. Ze werden gepubliceerd door G. Smith v.h. Brittish Museum in 1876, onder de titel "Het Chaldeeuwse verslag over de genesis.
Gilgamesh versloeg Agga koning van Kish en maakte op die manier een einde over de heerschappij van deze koning over Soemerie. De stad Ur heerste over het grootste gedeelte van Soemerie. De kleitabletten zijn ouder dan het epos van Gilgamesh. Deze belichten het boek genesis, en plaatst Jehova (JHWH) in een heel andere context. Daar is Hij Enlil de broer van Enki en is dus één der Goden (Elohim).
in de "Enuma Elish" (zie hier) komt de naam 'Enki' niet voor, maar wel het Babylonische equivalent 'Ea' .

Maar hoe je erbij komt dat JHWH daar Enlil is, is me een raadsel. Enlil heeft amper een rol van betekenis en wordt alleen zo nu en dan even in opsommingen genoemd.

Nadat Marduk van Tiamat heeft gewonnen, horen we dat Anu, Enlil en Ea door Marduk hun positie hebben gekregen (tablet 4, regel 146 en ook tablet 5, regel 8.). Even verderop (tablet 5, regel 80) geven de broers giften aan Marduk. Daarna wil Marduk mensen maken, en heeft daarvoor het lichaam van een god nodig, dus er moet een god dood. Ea suggereert dat de god die eerder Tiamat tegen de rest had opgezet, wel een goede kandidaat is, en zo geschied het (tablet 6). Nadat de mensen gemaakt zijn, geven ze eer aan Marduk, Enlil en Ea door voor hen een tempel (o.i.d.) te maken (tablet 6, regel 64). Dan geeft Enlil nog een boog aan de anderen (t. 6, r. 82) . In tablet 7 komt Enlil nog even voor in de lofprijzing op Marduk en dat is het wel.

Dus wat Enlil met JHWH te maken heeft, snap ik niet. Enlil is een bijfiguur, Marduk is de hoofdrolspeler. Maar wellicht bedoel je een ander kleitablet? In de "Enuma Elish" komt wat je beschreef echter niet voor.

quote:

Later heeft Hij zich als de God gesteld over Israel; de andere Goden zo zeggen deze kleitabletten zijn trekvogels vertrokken.

nou, in de Enuma Elish staat dat voor zover ik kan zien niet hoor. Maar misschien in een ander kleitablet?

quote:

Daaruit vloeit de gedachte voort dat dit buitenaardse intelligentie is, die de mensheid genoten heeft binnen de evolutie van de neanderthalermens (cc 70000 vC) en de  cro-magnum mens (cc 35000 vC). Kennis wordt tenslotte overgedragen.

ja, uiteraard. Dat volgt daar allemaal logisch uit.

quote:

Er wordt dus gesproken van de Chaldeeuwse genesis. Bron L. Gardner: oorsprong van de graalkoningen 1999.

misschien kan Gardner nog wat meer details verschaffen. Van alles wat je postte kon ik namelijk alleen maar terugvinden dat Enlil broer van Ea (Enki) is, maar alle andere details staan niet in de vermeldde bron (de Enuma Elish ofwel "Chaldeeuwse genesis"), zoals je zelf kunt nalezen (http://www.crivoice.org/enumaelish.html)

overigens weet Wikipedia ook niks van wegvliegende goden/vogels of verhalen dat Enlil gelijk zou zijn aan JHWH. Nu is dat laatste wellicht speculatief en dus niks voor een degelijke encyclopedie als Wikipedia, maar het eerste is ook niet te vinden, en als dat in e.o.a. tablet staat, is dat toch gek.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2007, 06:23:52 pm door Nunc »

michielk

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 08, 2007, 08:53:52 pm »

quote:

diak2b schreef op 07 augustus 2007 om 22:12:
[...]

_/-\o_

quote:

Ursa schreef op 08 augustus 2007 om 17:41:
Ik bedoelde niet dat geloven een probleem is. Ik bedoelde dat het inzake geschriften uiteindelijk om geloof gaat. Neem bijvoorbeeld Artikel 5 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis*, waarin staat dat de Heilige Geest in ons hart getuigt van de waarheid van de Schift. Daarnaast staat er trouwens ook dat 'zelfs de blinden kunnen tasten dat de dingen die in de Schrift staan gebeuren'. Gods beloften komen uit!
Dus uiteindelijk gaat het erom wat jij leuk vind wat je dan gelooft, dat baseer je dan alleen op een verhaal uit Genesis en lijk je verder voorbij te gaan aan de unieke positie die het Christendom heeft in de wereld religie.

Artikel 5 getuigt niet alleen van Liefde, maar getuigt van de kracht van de Schrift, waarbij de Geest ons in onze harten een getuigenis geven zal. Dat is nogal een verschil met het uitgnangspunt "liefde". Heb je ook de schriftplaatsen bekekeken die bij het vijfde artikel horen?  (1Kor. 12:3; 1Joh. 4:6; 1Joh. 5:6b. 4 Deut. 18:21, 22; 1Kon. 22:28; Jer. 28:9; Ezech. 33:33. ) Want kom je op een heel ander uitleg dan jij nu eraan geeft.  

quote:

* Dat is een van de Gereformeerde geschiften.
Dat is bekend hoor. ;)

quote:

Dat is mooi. Maar toch, je zit hier op een christelijk forum. Om het onbeleefd te zeggen: we hebben die boodschap niet nodig. We vinden onze existentiële zingeving in God, die Liefde is.
God is veel meer dan liefde, als jij God alleen als Liefde bestempelt doe je God eindeloos te kort.

quote:

Ik geloof niet primair in de liefde als een soort verlossende kracht. Nee, de liefde heeft een gezicht gekregen: Jezus de Messias, Verlosser en Heer van de schepping.
Als de liefde niet een verlossende kracht is, maar wel een gezicht heeft gekregen spreekt dat elkaar niet tegen, als de persoon die het gezicht is nu juist de verlosser is?

quote:

Mijn boodschap aan jou is: zelfverlossing bestaat niet. Zoek je heil bij God, dan hoef je zelf geen 'christus' te worden.
Er wordt helemaal niet gesproken over een Christus worden.

quote:

Sterker nog, je hoeft helemaal niets. Het is je allemaal gegeven!
Nou je moet wel degelijk iets, het aannemen van dat offer.  8)

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 08, 2007, 09:09:03 pm »
Als op de existentiële zingeving gewezen wordt op God, die liefde is, dan ben ik het daar mee eens en als er dan geschreven wordt dat God daarmee tekort gedaan wordt schrik ik. want "Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder, die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe." (Joh3:16)
Dat er met Gods liefde en de daarmee verbonden eeuwigheid gegoocheld wordt doet pijn.
Het gaat hier over de triniteit, dat is toch de drie-eenheid van God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest?
Er wordt geplukt uit de Bagavad Gita, die met de Vader, de Zoon en de Heilige Geest niks te maken heeft. Waarom haalt u de 'drievoudige verwarmer' van de acunpunctuur er niet bij, daar weten de taoïsten geen raad mee, maar u misschien wel, ook een triniteit.

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 08, 2007, 10:19:32 pm »

quote:

Nunc schreef op 08 augustus 2007 om 18:22:

[...]

in de "Enuma Elish" (zie hier) komt de naam 'Enki' niet voor, maar wel het Babylonische equivalent 'Ea' .

Maar hoe je erbij komt dat JHWH daar Enlil is, is me een raadsel. Enlil heeft amper een rol van betekenis en wordt alleen zo nu en dan even in opsommingen genoemd.

Nadat Marduk van Tiamat heeft gewonnen, horen we dat Anu, Enlil en Ea door Marduk hun positie hebben gekregen (tablet 4, regel 146 en ook tablet 5, regel 8.). Even verderop (tablet 5, regel 80) geven de broers giften aan Marduk. Daarna wil Marduk mensen maken, en heeft daarvoor het lichaam van een god nodig, dus er moet een god dood. Ea suggereert dat de god die eerder Tiamat tegen de rest had opgezet, wel een goede kandidaat is, en zo geschied het (tablet 6). Nadat de mensen gemaakt zijn, geven ze eer aan Marduk, Enlil en Ea door voor hen een tempel (o.i.d.) te maken (tablet 6, regel 64). Dan geeft Enlil nog een boog aan de anderen (t. 6, r. 82) . In tablet 7 komt Enlil nog even voor in de lofprijzing op Marduk en dat is het wel.

Dus wat Enlil met JHWH te maken heeft, snap ik niet. Enlil is een bijfiguur, Marduk is de hoofdrolspeler. Maar wellicht bedoel je een ander kleitablet? In de "Enuma Elish" komt wat je beschreef echter niet voor.

[...]

nou, in de Enuma Elish staat dat voor zover ik kan zien niet hoor. Maar misschien in een ander kleitablet?

[...]

ja, uiteraard. Dat volgt daar allemaal logisch uit.

[...]

misschien kan Gardner nog wat meer details verschaffen. Van alles wat je postte kon ik namelijk alleen maar terugvinden dat Enlil broer van Ea (Enki) is, maar alle andere details staan niet in de vermeldde bron (de Enuma Elish ofwel "Chaldeeuwse genesis"), zoals je zelf kunt nalezen (http://www.crivoice.org/enumaelish.html)

overigens weet Wikipedia ook niks van wegvliegende goden/vogels of verhalen dat Enlil gelijk zou zijn aan JHWH. Nu is dat laatste wellicht speculatief en dus niks voor een degelijke encyclopedie als Wikipedia, maar het eerste is ook niet te vinden, en als dat in e.o.a. tablet staat, is dat toch gek.

Toch is er meer, veel meer! Ik wil natuurlijk niet off-topic gaan, maar als je dan toch nieuwsgierig bent, belicht ik het wel eventjes.
Niet langer dan een eeuw geleden had niemand gehoord van de Soemeriërs, maar nu hebben de collecties van het Brittisch Museum, het Louvre, het Berlijnse Museum, Yale University en elders een grotere overvloed aan Soemerische teksten dan er zijn gevonden van enige andere oude cultuur. Vele hiervan stammen uit een lang vervlogen periode, langer dan de Israëlieten de eerste aantekeningen maakten voor genesis. Soemerische teksten dus, en dat in de vorm van kleitabletten en niet te vergeten ook in rolzegels. De rolzegels waren dus cylindrisch van vorm en van steen gemaakt. De afdrukken bestonden uit schrift of beschrijvende afbeeldingen waaruit veel geleerd is van de tijd en cultuur van de Soemeriërs. Daarboven heeft men nog de oude Soemerische teksten van Nippoer, nu bewaard in het museum van de University of Pennsylvania. Terwijl de babylonische Enûma Elisj aan het verslag van genesis met meer dan duizend jaar voorafging, was het zelf gebasseerd op veel oudere documenten, en het vroegste Soemerische scheppingingsverhaal dat er tot nu toe ontdekt is, is meer dan duizend jaar ouder dan de Enûma Elisj. In de Enûma Elisj wordt de mens loellû genoemd, wat letterlijk betekent "iemand die gemengd is". In de oude Soemerische documenten van Nippoer wordt specifiek verklaard  dat Anoe, Enlil, Enki en Nin-Choersag zelf de zwartharige mensen hadden gemaakt, degenen die de soemeriërs worden genoemd, juist het volk van de mysterieuze oorsprong, taal en cultuur.
Tabletten met het verhaal van Adapa werden oorspronkelijk gevonden, samen met de Enûma Elisj, in de ruïnes van de bibliotheek van koning Asjoerbanipal in Nineve, en ook in de Egyptische archieven van faraoh Amenhotep III, die omstreeks 1400 vC regeerde. Sorry voor de onduidelijkheid, Enlil wordt sterker belicht in deze Soemerische documenten van Nippoer. Voor alle duidelijkheid ik wil hiermee niet offtopic gaan, zou dus nog verder kunnen belichten, maar dan zou ik echt te ver uitwijden. Voor verder info:
Bron Laurence Gardner Oorsprong van de graalkoningen.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2007, 10:24:24 pm door Emanuel »

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 08, 2007, 10:36:11 pm »
"Welnu; vreest de Here en dient Hem oprecht en getrouw; doet weg de goden diue uw vaderen gediend hebben aan de overzijde der Rivier en in Egypte en dient de Here." (Jozua 24:14)
God zegt Israël de Sumerische goden "aan de overzijde der Rivier," waar Abram als Hebreeër overheen stak, weg te doen. De dienst aan de goden van Egypte was onder dwang, slavernij, ook die goden moeten weg in Israël. En nu worden ze hier in het christendom geïmporteerd en nog wel via een topic over de heilige drieëenheid.
Ga ergens anders je onheilige Sumerische en/of Egyptische drieëenheden uitventen.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 08, 2007, 10:50:47 pm »

quote:

Jumbala schreef op 08 augustus 2007 om 22:36:
"Welnu; vreest de Here en dient Hem oprecht en getrouw; doet weg de goden diue uw vaderen gediend hebben aan de overzijde der Rivier en in Egypte en dient de Here." (Jozua 24:14)
God zegt Israël de Sumerische goden "aan de overzijde der Rivier," waar Abram als Hebreeër overheen stak, weg te doen. De dienst aan de goden van Egypte was onder dwang, slavernij, ook die goden moeten weg in Israël. En nu worden ze hier in het christendom geïmporteerd en nog wel via een topic over de heilige drieëenheid.
Ga ergens anders je onheilige Sumerische en/of Egyptische drieëenheden uitventen.
Jumbala, dit topic zit in levensbeschouwing, daar is juist ruimte voor opvattingen die afwijken van het christelijke. 't is maar even dat je het weet..... ;)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: augustus 08, 2007, 10:53:39 pm »
Beste michielk,

leuk dat je op mij wilt reageren. Weet wel dat je reageert op een reactie van mij op Emanuel. Ik denk dat je daarom een paar van de dingen die ik zeg, verkeerd geïntepreteerd hebt. Misschien is het handig mijn vorige post nog eens goed door te lezen. Waarom ik denk dat je mijn post verkeerd interpreteert zal ik hieronder uitleggen:

quote:

Dus uiteindelijk gaat het erom wat jij leuk vind wat je dan gelooft, dat baseer je dan alleen op een verhaal uit Genesis en lijk je verder voorbij te gaan aan de unieke positie die het Christendom heeft in de wereld religie.

Ik weet niet waar je het over hebt. Ik zeg dat het op geloven aankomt, niet 'geloven wat je leuk vindt/aanspreekt' maar geloven in de Heilige Geest die getuigt van de Waarheid. Wat Genesis daar mee te maken heeft, weet ik niet.

quote:

Artikel 5 getuigt niet alleen van Liefde, maar getuigt van de kracht van de Schrift, waarbij de Geest ons in onze harten een getuigenis geven zal. Dat is nogal een verschil met het uitgnangspunt "liefde".

Kan me niet herinneren dat ik artikel 5 NGB in verband bracht met (de) liefde. Kan wel, op zich. Immers, dat de Geest in onze harten getuigt van de waarheid van de Schrift is slechts een genadegave.

quote:

Heb je ook de schriftplaatsen bekekeken die bij het vijfde artikel horen?  (1Kor. 12:3; 1Joh. 4:6; 1Joh. 5:6b. 4 Deut. 18:21, 22; 1Kon. 22:28; Jer. 28:9; Ezech. 33:33. ) Want kom je op een heel ander uitleg dan jij nu eraan geeft.

Ik ben die verzen wel eens bijlangs gegaan voor een andere discussie. De eerlijkheid gebiedt echter dat ik ze voor mijn vorige post niet nageslagen heb. Door jouw aanzet heb ik echter weer een kijkje genomen. Ik wel ben benieuwd hoe anders die uitleg dan is van de mijne. Als je bijvoorbeeld kijkt naar 1Joh. 4:6, dan gaat het duidelijk om geloven (wel bij God horen vs. niet bij God horen). Daarnaast zei ik: 'Gods beloften komen uit!' Dat meen ik rustig te kunnen zeggen op basis van Deuteronomium 18:21,22. Daar staat immers dat profetieën getoetst moeten worden; als de profeet een ware profeet is, d.w.z. namens God spreekt moeten zijn voorspellingen uitkomen.  

quote:

Dat is bekend hoor. ;)

Misschien niet aan Emanuel.

quote:

God is veel meer dan liefde, als jij God alleen als Liefde bestempelt doe je God eindeloos te kort.

Grote woorden. Gelukkig ook niet op mij van toepassing. Ik ging mee in de redenering van Emanuel, over liefde. Daarop aansluitend kan ik prima zeggen: God is liefde (1Joh. 4:8b).

quote:

Als de liefde niet een verlossende kracht is, maar wel een gezicht heeft gekregen spreekt dat elkaar niet tegen, als de persoon die het gezicht is nu juist de verlosser is?

Scherp. Het verschil is dat er geen sprake is van een kracht die je kunt gebruiken om te buigen naar je eigen wil. Nee, het summum van liefde is juist geopenbaard in de daden van een persoon: Jezus de Messias.

quote:

Er wordt helemaal niet gesproken over een Christus worden.

Dat is een veronderstelling van mij: als je gelooft dat de 'christus' een soort verlichting is, een kracht die Jezus Vader noemt, dan is de stap naar zelfverlossing klein: als je goed je best doet kun je zelf in de christus komen of worden. Ik geef toe dat ik daarin wel wat aannames heb gedaan wat betreft de opvatting van Emanuel.

quote:

Nou je moet wel degelijk iets, het aannemen van dat offer.  8)

Ik ben dan weer geen Arminiaan. ;)

Moi!

Harm

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: augustus 09, 2007, 12:06:47 pm »
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2007, 12:07:04 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 09, 2007, 12:16:18 pm »

quote:

Emanuel schreef op 08 augustus 2007 om 22:19:
[...]

Toch is er meer, veel meer! Ik wil natuurlijk niet off-topic gaan, maar als je dan toch nieuwsgierig bent, belicht ik het wel eventjes.

ja graag. Dit gedeelte van de discussie is ondertussen afgesplitst en heeft een zelfstandige status gekregen, dus ga je gang. Het is niet meer offtopic nu.

quote:

Niet langer dan een eeuw geleden had niemand gehoord van de Soemeriërs, maar nu hebben de collecties van het Brittisch Museum, het Louvre, het Berlijnse Museum, Yale University en elders een grotere overvloed aan Soemerische teksten dan er zijn gevonden van enige andere oude cultuur.

ja

quote:

Vele hiervan stammen uit een lang vervlogen periode, langer dan de Israëlieten de eerste aantekeningen maakten voor genesis.

dat weet je niet, het is speculatie. Het kan evengoed zijn dat elementen uit Genesis via kleitabletten overgedragen zijn aan Mozes, etc.

quote:

Soemerische teksten dus, en dat in de vorm van kleitabletten en niet te vergeten ook in rolzegels. De rolzegels waren dus cylindrisch van vorm en van steen gemaakt. De afdrukken bestonden uit schrift of beschrijvende afbeeldingen waaruit veel geleerd is van de tijd en cultuur van de Soemeriërs. Daarboven heeft men nog de oude Soemerische teksten van Nippoer, nu bewaard in het museum van de University of Pennsylvania.

interessant, maar niet relevant.

quote:

Terwijl de babylonische Enûma Elisj aan het verslag van genesis met meer dan duizend jaar voorafging, was het zelf gebasseerd op veel oudere documenten, en het vroegste Soemerische scheppingingsverhaal dat er tot nu toe ontdekt is, is meer dan duizend jaar ouder dan de Enûma Elisj. In de Enûma Elisj wordt de mens loellû genoemd, wat letterlijk betekent "iemand die gemengd is". In de oude Soemerische documenten van Nippoer wordt specifiek verklaard  dat Anoe, Enlil, Enki en Nin-Choersag zelf de zwartharige mensen hadden gemaakt, degenen die de soemeriërs worden genoemd, juist het volk van de mysterieuze oorsprong, taal en cultuur.

ook heel boeiend, maar wat heeft het te maken met de Enuma Elisj, en de claim van Gardner (of van jou?) dat in de Enuma Elish Jahweh gelijk is aan Enlil. Dat is namelijk simpelweg niet te vinden in die kleitabletten, dus loopt Gardner nu een beetje uit z'n nek te kletsen en fantaseren of hoe zit het?

quote:

Tabletten met het verhaal van Adapa werden oorspronkelijk gevonden, samen met de Enûma Elisj, in de ruïnes van de bibliotheek van koning Asjoerbanipal in Nineve, en ook in de Egyptische archieven van faraoh Amenhotep III, die omstreeks 1400 vC regeerde. Sorry voor de onduidelijkheid, Enlil wordt sterker belicht in deze Soemerische documenten van Nippoer. Voor alle duidelijkheid ik wil hiermee niet offtopic gaan, zou dus nog verder kunnen belichten, maar dan zou ik echt te ver uitwijden. Voor verder info:
Bron Laurence Gardner Oorsprong van de graalkoningen.

aha, dus ik moet in de Nippoer-tabletten zoeken?

quote:

Emanuel schreef op 08 augustus 2007 om 13:12:
 (.. intermezzo over Gilgamesh ..) De kleitabletten zijn ouder dan het epos van Gilgamesh. Deze belichten het boek genesis, en plaatst Jehova (JHWH) in een heel andere context. Daar is Hij Enlil de broer van Enki en is dus één der Goden (Elohim). Later heeft Hij zich als de God gesteld over Israel; de andere Goden zo zeggen deze kleitabletten zijn trekvogels vertrokken. (..ufo's en aliens...). Bron L. Gardner: oorsprong van de graalkoningen 1999.
misschien kun je me nog even heel concreet, inclusief bronnen en tekst van die tabletten, laten zien waar dan precies JHWH gelijk blijkt te zijn aan Enlil, en waar die goden trekvogels worden etc. Je deed het voorkomen dat het in de E.E. stond, maar daar staat het dus niet in. Is dat wel wat Gardner zegt, of geef je zijn woorden per ongeluk verkeerd weer?
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2007, 12:16:59 pm door Nunc »

michielk

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: augustus 09, 2007, 07:58:30 pm »

quote:

Ursa schreef op 08 augustus 2007 om 22:53:
Beste michielk,

leuk dat je op mij wilt reageren. Weet wel dat je reageert op een reactie van mij op Emanuel. Ik denk dat je daarom een paar van de dingen die ik zeg, verkeerd geïntepreteerd hebt. Misschien is het handig mijn vorige post nog eens goed door te lezen. Waarom ik denk dat je mijn post verkeerd interpreteert zal ik hieronder uitleggen:
Ha Harm,

Inderdaad, ik zat niet goed op te letten en heb een paar posts/ namen door elkaar gegooid.  :/

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: augustus 09, 2007, 08:13:41 pm »

quote:

Jumbala schreef op 08 augustus 2007 om 22:36:
Dit is nu gebeurd, laten we vooral liefdevol blijven!

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: augustus 09, 2007, 08:18:53 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 augustus 2007 om 12:16:

[...]

ja graag. Dit gedeelte van de discussie is ondertussen afgesplitst en heeft een zelfstandige status gekregen, dus ga je gang. Het is niet meer offtopic nu.

ok

[...]

ja

[...]

dat weet je niet, het is speculatie. Het kan evengoed zijn dat elementen uit Genesis via kleitabletten overgedragen zijn aan Mozes, etc.

[...]

interessant, maar niet relevant.

ok
[...]

ook heel boeiend, maar wat heeft het te maken met de Enuma Elisj, en de claim van Gardner (of van jou?) dat in de Enuma Elish Jahweh gelijk is aan Enlil. Dat is namelijk simpelweg niet te vinden in die kleitabletten, dus loopt Gardner nu een beetje uit z'n nek te kletsen en fantaseren of hoe zit het?

Dat is juist.  
[...]

aha, dus ik moet in de Nippoer-tabletten zoeken?

idd
[...]

misschien kun je me nog even heel concreet, inclusief bronnen en tekst van die tabletten, laten zien waar dan precies JHWH gelijk blijkt te zijn aan Enlil, en waar die goden trekvogels worden etc. Je deed het voorkomen dat het in de E.E. stond, maar daar staat het dus niet in. Is dat wel wat Gardner zegt, of geef je zijn woorden per ongeluk verkeerd weer?
Neen, het komt niet voort uit de EE, sorry voor de onduidelijkheid. Het komt voort uit de Soemerische teksten van Nippoer. Zie deze sites: voor de duidelijkheid http://users.belgacom.net/verdonck.eric/law/hammoe.html en http://people.zeelandnet.nl/aderyter/mythes.html en ook http://www.bertsgeschiede...euw30/eeuw28soemerie.html en voor de freaks de kijk op de bijbel van Paul von Ward! http://www.ufoplaza.nl/mo...ile=artikel&ppid=2517 Eveneens mijn toelichting.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2007, 09:42:07 pm door Emanuel »

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: augustus 09, 2007, 09:49:52 pm »

quote:

Emanuel schreef op 09 augustus 2007 om 20:13:
[...]

Dit is nu gebeurd, laten we vooral liefdevol blijven!
Dat is juist het fijne van de God van Abraham, Izaäk en Jacob, want tegen Zijn liefde konden de goden van Sumerië en Egypte niet op. Wie gelooft er nu nog in Enlil, houdt tempeldiensten e.d.? Die godheid is dood en staat in de kast van afgedankte goden en godinnen, die niks kunnen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: augustus 09, 2007, 10:12:33 pm »
Helaas, maar ik ben de uiterst kwestende reacties van Jumbala op wat ik (niet eens tegen hem) zeg meer dan spuugzat. Ondanks verschillende verzoeken daartoe wordt door moderators niet ingegrepen, dus ik ga er maar van uit dat dit acceptabel gedrag is. Voor mij is het dat echter niet, dus ik stel me er niet verder aan bloot
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2007, 11:34:07 pm door diak2b »

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: augustus 09, 2007, 10:16:03 pm »
Ooit eens buiten geweest Jumbala, ik ken vele mensen die afgoden aanbidden.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: augustus 09, 2007, 10:25:13 pm »
Helaas, maar ik ben de uiterst kwestende reacties van Jumbala op wat ik (niet eens tegen hem) zeg meer dan spuugzat. Ondanks verschillende verzoeken daartoe wordt door moderators niet ingegrepen, dus ik ga er maar van uit dat dit acceptabel gedrag is. Voor mij is het dat echter niet, dus ik stel me er niet verder aan bloot
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2007, 11:33:54 pm door diak2b »

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: augustus 09, 2007, 10:29:47 pm »
Daarnaast staan de schappen vol met boeken over wicca, aardereligies en sinds kort kunnen 4 jarigen ook tarot kaarten van crowley kopen....dus afgedankt...ik dacht het niet

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: augustus 09, 2007, 10:37:13 pm »
[Helaas, maar ik ben de uiterst kwestende reacties van Jumbala op wat ik (niet eens tegen hem) zeg meer dan spuugzat. Ondanks verschillende verzoeken daartoe wordt door moderators niet ingegrepen, dus ik ga er maar van uit dat dit acceptabel gedrag is. Voor mij is het dat echter niet, dus ik stel me er niet verder aan bloot
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2007, 11:33:39 pm door diak2b »

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: augustus 09, 2007, 10:39:45 pm »
Wel interessant dat het gedicht het 'bestaan' van deze wezens die as goden of godinnen worden gezien niet ontkend. Is dit in jouw optiek een werk van de duivel of andere krachtten.

misschien vooringenomen, maar je weet dat vanuit mjn oogpunt er heel veel krachten op aarde zijn...

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: augustus 09, 2007, 11:02:37 pm »
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2007, 11:33:17 pm door diak2b »

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: augustus 09, 2007, 11:07:00 pm »
het modernisme verwijst naar het meest actuele beeld van religie, die nu eerder gevormd wordt door de 'hersenspinsels' (daar hoort mijn antroposofie dan ook bij?) van mensen? Is dat niet altijd vergankelijk, het beeld van het christelijke geloof is ook verandert lijkt mij, en zal ook altijd blijven veranderen?

Daar lijkt je gedicht stellig in, alsof je kunt spreken van een onneembare vestiging, die de bijbel heet.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: augustus 09, 2007, 11:25:05 pm »
P: ik begrijp dat je elders contact zoekt. Ik hoop dat dat lukt, want het gesprek boeit me. Maar ik merk dat wat ik hier zeg door Jumbala op uiterst kwetsende wijze wordt misbruikt, dus ik zwijg hier maar verder, zolang forumbeheerders dat door laten gaan.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2007, 11:31:40 pm door diak2b »

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: augustus 09, 2007, 11:32:21 pm »
Of "die weg" van die groeiende groep moslims ook dé weg is geloof ik niet.

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: augustus 09, 2007, 11:32:53 pm »
Ik geloof ook in de wederkeer naar eerdere tijden, alles vind op zijn tijd de oorsprong. Jammer dat ik de bijbel met de kerk van Christus verwarde. Ik heb de bijbel wel gelezen, maar sommige dingen stonden lijnrecht tegenover dingen die ik had geleerd, hoewel ik altijd ben gestimuleerd Christus als voorbeeld te zien.

Wat betreft de Moslims, zou het kunnen zijn dat de oorsprong van de Islam eerder is gebeurd door de basalere levensstijl en gedachtengoed die er mogelijk onder de aanhangers leeft? Je bent er misschien geen autoriteit in, maar misschien heb jij daar ook wel een visie op.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: augustus 09, 2007, 11:37:55 pm »

quote:

pupurin1 schreef op 09 augustus 2007 om 23:32:
Ik geloof ook in de wederkeer naar eerdere tijden, alles vind op zijn tijd de oorsprong. Jammer dat ik de bijbel met de kerk van Christus verwarde. Ik heb de bijbel wel gelezen, maar sommige dingen stonden lijnrecht tegenover dingen die ik had geleerd, hoewel ik altijd ben gestimuleerd Christus als voorbeeld te zien.

Wat betreft de Moslims, zou het kunnen zijn dat de oorsprong van de Islam eerder is gebeurd door de basalere levensstijl en gedachtengoed die er mogelijk onder de aanhangers leeft? Je bent er misschien geen autoriteit in, maar misschien heb jij daar ook wel een visie op.
Ik praat er, elders, graag met je over verder.

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: augustus 09, 2007, 11:39:11 pm »
Goed, ik zal een nieuw emailadres moeten aanmaken, even geduld aub