quote:
op 06 May 2003 09:51:40 schreef Wilhelmina:
[...]
Jammer. Ik zal nooit zeggen dat de GKV en valse leer verkondigd. Ik denk dat je beter kunt zeggen een andere uitleg, van het woord van God. Maar we hebben het beiden over het woord van God.
Ik maak ook bezwaar dat je het hebt over vele baptisten die de GKV een valse kerk zouden noemen. Baptisten praten zo wie zo niet over ware kerk of valse kerk. Dat ben ik hier op dit forum ( na 50 jaar) pas voor het eerst tegengekomen.
Als ik jullie was zou ik daar trouwens wat voorzichtiger mee omspringen. Een kerk een valse kerk noemen omdat ze dopen door onderdompeling, notabene de enige beschreven en gepraktizeerde doop in de hele bijbel, is bijna lachwekkend.
Hallo Wilhelmina,
Je hebt gedeeltelijk gelijk.
Ik heb ook proberen aan te geven dat imho de termen 'ware' en 'valse' kerk niet echt handige termen zijn.
Wat betreft ware/valse leer: het is misschien een wat sterke (en uit de tijd geraakte?) term, maar toch komt een dergelijke omschrjiving wel degelijk in de bijbel voor, namelijk 'gezonde' leer. 1 Tim 1:10, 1 Tim 4:6, 2 Tim 4:3, Titus 1: 9, Titus 2:1
Een uitleg hoeft namelijk niet correct te zijn en met de term ware/valse geef je mi beter aan of een uitleg correct is of niet.
Wat je bezwaar betreft: daar heb je (waarschijnlijk) gelijk in. Het enige wat hier mee wilde aangeven is dat als je aan de gemiddelde baptist vraagt of in de GKV bv de 'gezonde' leer aangaande de doop geleerd wordt, ze toch ontkennend zullen antwoorden.
Verder de uitspraak over NGB 29: ik had beter kunnen zeggen "
als baptisten een uitspraak over de GKV als zijnde ware/valse kerk hadden willen doen", omdat ik daarmee dan niet aangeef of een baptist zoiets zou zeggen
Wat betreft het laatste over de doop: hierbij trek ik geen conclusie op grond van de manier van dopen, maar over de leer die bij deze doop beleden wordt. Zoals jij een andere leer hierover belijdt en waar wij het (zoals het er nu naar uitziet tenminste) het niet over eens zullen worden.