Auteur Topic: Wel of niet naar een wederdoopdienst  (gelezen 13739 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Wel of niet naar een wederdoopdienst
« Gepost op: november 10, 2008, 12:55:17 am »
Mijn zus is als klein kind gedoopt en zal zich binnenkort laten dopen in een evangeliegemeente.
Ik heb daar ernstig moeite mee en vraag mij af of ik gehoor kan geven aan haar oproep om te komen in deze dienst.
Vanuit mijn overtuiging zeg ik "nee"; de belofte die in de doop aan jou als kind is gegeven is voldoende en hiermee geef je aan dat je die belofte ontkent (kort samengevat).
Daarnaast heb ik op meerdere gronden moeite met de leer over de doop die zij aan wil hangen (kinderdoop is ongeldig want het kind is onmondig en kan niet getuigen van geloof).
Zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben en welke keuze heb jij toen gemaakt?
Is gaan naar zo'n dienst niet ook onderschrijven wat de dopeling gelooft?
Moet ik hierin zeggen "nee, ik ga niet want wat jij getuigd en geloofd is niet bijbels" of moet ik omwille van de naastenzorg wel gaan?
Graag reactie...
Mail me maar als je wat wilt weten

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2008, 01:05:57 am »
Ik zou niet gaan, maar dat is persoonlijk, er zijn vast tal van redenen te bedenken om wel te gaan.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2008, 01:16:26 am »
Even kort twee dingen:

quote:

okidoki schreef op 10 november 2008 om 00:55:
Vanuit mijn overtuiging zeg ik "nee"; de belofte die in de doop aan jou als kind is gegeven is voldoende en hiermee geef je aan dat je die belofte ontkent (kort samengevat).

Ik vermoed dat ze niet die belofte zal ontkennen (al snap ik dat dat voor jou zo over kan komen), maar dat de doop volgens haar meer met een symbolisatie van een veranderd leven te maken heeft dan met beloftes van God.

quote:

Nee, ik zou niet weten waarom. Als je gaat dan is het vanwege een belangrijk moment in het leven van iemand die dicht bij je staat (lijkt me) en (dus) niet omdat je die stap zelf wel of niet onderschrijft.

quote:

Moet ik hierin zeggen "nee, ik ga niet want wat jij getuigd en geloofd is niet bijbels" of moet ik omwille van de naastenzorg wel gaan?
Graag reactie...
Ik zou gaan voor de tweede optie.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 01:17:18 am door Mezzamorpheus »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2008, 08:23:32 am »
Lees ook hier eens:  :)

uitnodiging voor het bijwonen van doopdienst

Staat ook onder andere mijn mening.
Bombus terrestris Reginae

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 10, 2008, 08:43:43 am »
Om het even kort te zeggen: Ik zal de uitnodiging afwijzen, en indien het mijn broer of zus was zou ik ze vragen het te heroverwegen. Hoe dan ook, ik zal niet bij zo'n dienst aanwezig zijn. Ik beschouw het als ernstige zonde die de zieleheil in gevaar brengt. Ik verleen daar geen medewerking aan, net zoals ik bij abortus geen medewerking zal verlenen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 10, 2008, 08:45:26 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 november 2008 om 01:16:
Even kort twee dingen:
Ik vermoed dat ze niet die belofte zal ontkennen (al snap ik dat dat voor jou zo over kan komen), maar dat de doop volgens haar meer met een symbolisatie van een veranderd leven te maken heeft dan met beloftes van God.
dat vermoeden klopt niet, zij zegt dat ze onterecht als kind gedoopt is.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 10, 2008, 08:45:43 am »

quote:

okidoki schreef op 10 november 2008 om 00:55:
Mijn zus is als klein kind gedoopt en zal zich binnenkort laten dopen in een evangeliegemeente.
Ik heb daar ernstig moeite mee en vraag mij af of ik gehoor kan geven aan haar oproep om te komen in deze dienst.
Daarnaast heb ik op meerdere gronden moeite met de leer over de doop die zij aan wil hangen (kinderdoop is ongeldig want het kind is onmondig en kan niet getuigen van geloof).
Zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben en welke keuze heb jij toen gemaakt?
Graag reactie...

Persoonlijk zou ik zeker gaan. Het is blijkbaar haar hartelijk overtuiging (ook al ben jij hartelijk overtuigd van iets heel anders) en ze wil jou er bij hebben bij een belangrijke gebeurtenis in haar leven.

Jaren geleden was ik er bij toen mijn schoonzussen een partnerschap aangingen. Okay, dat is iets heel anders, maar mijn ouders voerden dezelfde reden aan waarom ik niet zou moeten gaan: dat ik door te gaan, zou aangeven dat ik het ermee eens was.

Nonsens. Mijn schoonzussen weten heel goed dat ik lesbische relaties niet per definitie toejuich. We hebben er sindsdien menig goed gesprek over gehad. Maar zij zijn ook mijn (schoon)zussen en ik dien hun lief te hebben, ook als ze keuzes maken die volgens mij fout zijn.

Ik heb er geen spijt van dat ik ben gegaan, want ik vind een goede relatie met mijn schoonzussen belangrijk. Zij hebben het van hun kant erg gewaardeerd, omdat ze weten hoe ik erover denk en ze hebben die waardering ook uitgesproken.  En dit betekent niet dat ik mijn principes opgeofferd heb om maar op goede voet te blijven met hun, of zoiets. Misschien heb ik dit soort dingen juist wel beter kunnen bespreken met mijn schoonzussen, omdat ik erbij was.

Bovendien vind ik het met die reden een beetje een eind zonder eind: waar houdt het op? Er zijn heel veel mensen die ik ken en met wie ik omga die verkeerde keuzes maken of dingen beweren die niet goed zijn. Moet ik me af keren van of afstand houden tot al die mensen? Zelf ben ik ook verre van perfect en ik zou graag willen dat mensen naast me stonden die beter zijn dan ik, een meer heldere kijk hebben op de dingen en die betere keuzes maken wanneer ik mijn keuzes maak, ook al zijn ze verkeerd.

Het spijt me als dit allemaal een beetje vaag en/of gevoelsmatig klinkt.

Edit: ik wil dit nog even aanvullen. Het gaat me nu alleen op de specifieke reden die je aanvoerde, omdat mijn ouders die ook gebruikten. Misschien zijn er ook wel hele goede redenen om niet te gaan.

Het is niet zo dat ik daar geen begrip voor zou kunnen opbrengen ofzo. Zulke dingen kunnen hele lastige keuzes zijn. Voor mij was het dat toen ook.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 09:09:49 am door Mellon »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 10, 2008, 09:06:29 am »
Als je naar zo'n dienst gaat, ga je om iets te vieren, lijkt me. Als je oprecht blij kunt zijn voor iemand (dat is dus iets heel anders dan zijn keuze goedkeuren), dan kun je prima meevieren. Maar het lijkt me krom om wanneer je alleen maar verdrietig bent, toch te komen. Waarom zou je?

Bij mij zou de afweging dan ook heel erg afhangen van de voorgeschiedenis. 2 voorbeelden: Iemand die 'ooit eens' gedoopt is, God nooit heeft leren kennen of al heel jong is kwijtgeraakt, en die op latere volwassen leeftijd God vindt in een baptistenkerk. Voor zo iemand ben je vooral blij. Zijn kerkkeus mag ongelukkig zijn, maar een jonge christen meteen gaan doorzagen met zware theologie schiet niet op.
Maar als een broeder of zuster die God prima kent op een gegeven moment de kerk uitloopt en zich voegt bij een baptisten of evangelische gemeente, en daar dan ook in een badje met water wil, zo iemand moet je vermanen. Geen haar op mijn hoofd die blij kan zijn voor iemand die op zo'n grove manier tegen God zegt dat hij 't zelf wel beter weet.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 10, 2008, 09:22:54 am »

quote:

Pooh schreef op 10 November 2008 om 09:06:
Bij mij zou de afweging dan ook heel erg afhangen van de voorgeschiedenis. 2 voorbeelden: Iemand die 'ooit eens' gedoopt is, God nooit heeft leren kennen of al heel jong is kwijtgeraakt, en die op latere volwassen leeftijd God vindt in een baptistenkerk. Voor zo iemand ben je vooral blij. Zijn kerkkeus mag ongelukkig zijn, maar een jonge christen meteen gaan doorzagen met zware theologie schiet niet op.

Deze snap ik niet goed. Ik wil graag even mijn eigen voorgeschiedenis erbij halen. Ik ben dus "ooit eens" gedoopt (in de synodaal-gereformeerde kerk), heb God nooit leren kennen en vond Hem op volwassen leeftijd in de GKV.

De dominee was toen bereid om mij te dopen omdat hij zich kon voorstellen dat ik mijn doop niet vond tellen, maar dat wilde ik niet, (na eindeloos dubben hoor) omdat de doop van God is, omdat Híj me had gedoopt hoe gebrekkig mijn ouders uiteindelijk ook invulling hebben gegeven aan het traject erna.

Omdat de doopvisie van de GKV is dat God doopt, en dus ook heeft gewerkt in mijn doop, is het toch net zo goed tegen Hem zeggen dat je 't beter weet als je je in de GKV nogmaals laat dopen?

In de baptistenkerk is het de opvatting dat de mens zich láát dopen (na door God geroepen te zijn) dus dan is 't wellicht logischer dat zo'n jonge christen die "ooit eens is gedoopt" zich laat dopen, maar dán lijkt het me ook niet zo'n probleem dat een "overloper" zich ook laat dopen.

Het is het één of het ander lijkt mij:
1. God werkt in de doop, dus ook in de onvolmaakte doop van de jonge christen (zoals ik) en die doop telt dus zowel in de GKV als in de baptistenkerk
2. God heeft in een dergelijke nepdoop niet gewerkt en het moet daarom nog een keer, maar dan zowel in de GKV als in de baptistenkerk. Als een jonge christen zich "mag" laten dopen in een baptistenkerk omdat hij/zij z'n kinderdoop niet vindt tellen, dan mag een volwassene dat ook.

Of maak ik nu een denkfout?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 10, 2008, 09:29:12 am »

quote:

okidoki schreef op 10 november 2008 om 08:45:
[...]
dat vermoeden klopt niet, zij zegt dat ze onterecht als kind gedoopt is.

Ik zeg ook niet dat ze dát niet zegt. ;)
Ik zeg dat zij de inhoud/betekenis van de doop anders is gaan zien. Dat betekent dus (wrsch.) niet dat ze niet meer gelooft dat God beloftes gedaan heeft, maar wel dat ze dáár de doop niet meer aan koppelt (omdat die vooral hoort bij een veranderd leven, in haar visie).
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 09:29:41 am door Mezzamorpheus »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 10, 2008, 09:40:33 am »
Goed een wat uitgebreidere reactie omdat er argumenten als gevoel en naastenliefde worden gebruikt.

Juist voor de naastenliefde had ik gevraagd om heroverweging en niet zou ik niet zijn gekomen op zo'n overdoop dienst. De kern van die beslissing ligt in een feitelijk en gedocumenteerde gebeurtenis waarin God aanwezig was. Ik ben er van overtuigd dat een doop eenmalig is, net zoals bijvoorbeeld een huwelijk.

Als ik het vergelijk met een huwelijk, ook dat wordt slechts eenmaal gesloten. Hoe slecht het huwelijk daarna ook mag zijn, het huwelijk is feitelijk, gedocumenteerd gesloten. Tijdens het bruiloft gaat het helemaal niet om het vrijgezellenfeest, de feestelijkheden die de gehele dag duren enz, nee het gaat om het moment voor het altaar. En ja, als je huwelijk slecht blijkt te gaan en je keer elkaar de rug toe, dan kun je jezelf voorhouden dat het geen echt huwelijk was, en er zijn mensen die dat dan ook daadwerkelijk gaan geloven. Helaas waren er getuigen bij en was God zelf aanwezig in het sacrament en is het bovendien gedocumenteerd. Het huwelijk heeft feitelijk plaatsgevonden en je zult niet nog een keer kunnen trouwen.

Alhoewel het in deze maatschappij natuurlijk bijzonder gewild is om voor een tweede of derde keer te trouwen. Je kunt je afvragen wat de grondslag daarin is, maar dat lijkt me tamelijk offtopic. De Kerk als morele baken zal echter niet toegeven aan deze tijd.

Zo is het met de doop ook. Het is eenmalig, inclusief getuigen en gedocumenteerd. Dat ontkennen is het ontkennen van het sacrament. En dan zijn de consequenties nogal groot. Dan is deze overdoop ook niets meer of minder dan een gelegenheid om jezelf in het middenpunt te zetten, een simpel toneelstukje zonder enige betekenis. En dat merk ik ook in enkele reacties door de topics heen, dat het besef van wat een sacrament is compleet verdwenen is en dat men het slechts als toneelstukjes ziet.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 10, 2008, 10:02:20 am »

quote:

Bumblebee schreef op 10 november 2008 om 09:22:
In de baptistenkerk is het de opvatting dat de mens zich láát dopen
Dat lijkt me idd de grondslag van dit probleem. Dit staat haaks op de visie die oa ikzelf heb. Een visie waarin je wordt geboren, wordt gedoopt, wordt gevormd, verliefd wordt, wordt getrouwd, en zelfs wordt gestorven. De mens wil het echter allemaal in eigen hand houden en wel op de momenten dat hun uitkomt.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 10:02:59 am door Thorgrem »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 10, 2008, 10:10:53 am »

quote:

Bumblebee schreef op 10 november 2008 om 09:22:
[...]

Deze snap ik niet goed. Ik wil graag even mijn eigen voorgeschiedenis erbij halen. Ik ben dus "ooit eens" gedoopt (in de synodaal-gereformeerde kerk), heb God nooit leren kennen en vond Hem op volwassen leeftijd in de GKV.

De dominee was toen bereid om mij te dopen omdat hij zich kon voorstellen dat ik mijn doop niet vond tellen, maar dat wilde ik niet, (na eindeloos dubben hoor) omdat de doop van God is, omdat Híj me had gedoopt hoe gebrekkig mijn ouders uiteindelijk ook invulling hebben gegeven aan het traject erna.

Omdat de doopvisie van de GKV is dat God doopt, en dus ook heeft gewerkt in mijn doop, is het toch net zo goed tegen Hem zeggen dat je 't beter weet als je je in de GKV nogmaals laat dopen?

Klopt. Betreffende predikant heeft dan ook een behoorlijke fout gemaakt volgens mij. Zulks is in ieder geval geen gebruik of correct.

quote:

In de baptistenkerk is het de opvatting dat de mens zich láát dopen (na door God geroepen te zijn) dus dan is 't wellicht logischer dat zo'n jonge christen die "ooit eens is gedoopt" zich laat dopen, maar dán lijkt het me ook niet zo'n probleem dat een "overloper" zich ook laat dopen.

Wat de baptisten denken moeten ze zelf weten, maar een reeds gedoopte opnieuw dopen lijkt me blasfemie. Een jonge christen reken ik dat niet aan, die weet niet beter (de mensen die hem op zulke ideeen hebben gebracht wel trouwens!). Vanwege die jonge christen ben ik dan best bereid om zo'n dienst bij te wonen: hij beschouwt het als zijn doop, en ik zit niet in de positie om hem te vermoeien met ingewikkelde theologie. Dus ben ik voornamelijk blij, voor hem, voor iemand die God gevonden heeft in zijn leven.
Maar een 'overloper' weet wel beter. Die kent de theologie, en dwaalt dus wanneer hij toch voor iets anders kiest. Die moet je onderwijzen, en als hij niet luistert moet je je afkeuring laten merken, en zeker niet iets gaan 'vieren' dat meer iets is om te rouwen.

quote:

Of maak ik nu een denkfout?
Nee hoor. Het is gewoon optie 1
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 10:11:15 am door Pooh »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 10, 2008, 10:17:07 am »

quote:

Pooh schreef op 10 November 2008 om 10:10:
Wat de baptisten denken moeten ze zelf weten, maar een reeds gedoopte opnieuw dopen lijkt me blasfemie. Een jonge christen reken ik dat niet aan, die weet niet beter (de mensen die hem op zulke ideeen hebben gebracht wel trouwens!). Vanwege die jonge christen ben ik dan best bereid om zo'n dienst bij te wonen: hij beschouwt het als zijn doop, en ik zit niet in de positie om hem te vermoeien met ingewikkelde theologie. Dus ben ik voornamelijk blij, voor hem, voor iemand die God gevonden heeft in zijn leven.

Gesnopen  :)

Ik interpreteerde je verkeerd: dacht dat 't voor een dergelijke jonge christen geoorloofd was om je te laten overdopen maar je bedoelde: het is niet goed, maar we rekenen 't hem niet aan omdat hij niet beter weet. De optie om hem dat te gaan uitleggen is geen eerste keus omdat dat zou inhouden een jonge, blije christen te overstelpen met ingewikkelde theologische informatie en eveneens zou betekenen dat hij erachter komt hoe hopeloos verdeeld de christenheid helaas is. Zelf kwam ik daar pas na een hele poos achter, gelukkig.

Duidelijk en terecht denk ik.  :)
Wel bijzonder van mijn dominee, destijds  :?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 10, 2008, 10:20:47 am »
Ik zal de uitnodiging wrsch aannemen, maar omdat het mijn broer of zus was zou ik eerst vragen het te heroverwegen. Ik beschouw het als ernstige zonde, maar ik waarschijnlijk kan ik het niet voorkomen. Daarom zou ik aan de toekomst denken en datgene willen doen waardoor het contact tussen ons goed blijft.
Ik vind (over)dopen een grote gebeurtenis in iemands leven. Daar niet bij aanwezig willen zijn zou voor mij voelen als desinteresse in die persoon, desinteresse in de toekomst, het opgeven van het heil voor die persoon. Ik zou wel gaan, maar daarbij mijn tegenwerpingen kenbaar maken en broer of zus niet kunnen feliciteren. (Wanneer ik vermoed dat ik juist daardoor iemand zou schofferen, zou ik niet gaan.)
Wanneer de gebeurtenis voorbij zou zijn, zou ik zijn/haar groei naar God toe verder willen ondersteunen, in de hoop dat ooit bekering/berouw volgt, in vertrouwen op de heilige Geest.

't Is ook nogal wat: door je te laten overdopen geef je impliciet een enorm negatief geluid af over al je familieleden en vrienden die wel als kind gedoopt zijn en daar geen moeite mee hebben.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 10, 2008, 10:24:02 am »

quote:

Thorgrem schreef op 10 november 2008 om 09:40:
Zo is het met de doop ook. Het is eenmalig, inclusief getuigen en gedocumenteerd. Dat ontkennen is het ontkennen van het sacrament. En dan zijn de consequenties nogal groot. Dan is deze overdoop ook niets meer of minder dan een gelegenheid om jezelf in het middenpunt te zetten, een simpel toneelstukje zonder enige betekenis. En dat merk ik ook in enkele reacties door de topics heen, dat het besef van wat een sacrament is compleet verdwenen is en dat men het slechts als toneelstukjes ziet.

In die zin zijn we het denk ik aardig eens: het ontkennen van de doop zie ik net als jou vrees ik.
Het gekke is dat als mijn zus over was gegaan naar de Jehovagetuigen iedereen zou roepen dat dát niet kan maar er nu verwacht wordt dat wij deze "blijde gebeurtenis met hen willen vieren".
Ik zie het blijde niet in deze gebeurtenis, snap je?
(het is wat lastig te omschrijven....)
Mag ik blij zijn als mijn zus een handeling verricht waarmee ze de belofte die ze als kind heeft ontvangen als "niet gedaan omdat ik er niet voor gekozen heb"?
Mag ik als gelovige aanwezig zijn bij zo'n moment?
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 12:10:16 pm door Pooh »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 10, 2008, 10:27:11 am »

quote:

Bumblebee schreef op 10 november 2008 om 10:17:
[...]
Wel bijzonder van mijn dominee, destijds  :?

Ja, vind ik wel. Zo zie je maar weer dat herder zijn lastig is.
Bij ons is een volwassene ook niet overgedoopt, en die had een nog 'dubieuzere' doop gehad: was als griek geboren en meteen in een weeshuis terechtgekomen. Voor hij als adoptiekind naar NL vertrok, is hij nog snel gedoopt. Bij een grefo-doop hebben ook de ouders een belangrijke rol: doen nl de belofte van het leren verstaan van de doop. Daar was bij hem hoe dan ook geen sprake van.

(Wanneer een grefo-kind besluit zich te laten overdopen, heb je dus als ouder gefaald in die belofte. Zo zou ik het iig voelen.)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 10, 2008, 10:28:08 am »

quote:

okidoki schreef op 10 november 2008 om 10:24:
[...]

In die zin zijn we het denk ik aardig eens: het ontkennen van de doop zie ik net als jou vrees ik.
Het gekke is dat als mijn zus over was gegaan naar de Jehovagetuigen iedereen zou roepen dat dát niet kan maar er nu verwacht wordt dat wij deze "blijde gebeurtenis met hen willen vieren".
Ik zie het blijde niet in deze gebeurtenis, snap je?
(het is wat lastig te omschrijven....)
Mag ik blij zijn als mijn zus een handeling verricht waarmee ze de belofte die ze als kind heeft ontvangen als "niet gedaan omdat ik er niet voor gekozen heb"?
Mag ik als gelovige aanwezig zijn bij zo'n moment?
Mag ik blij zijn als mijn zus abortus laat plegen omwille van haar eigen levensgenot? Mag ik haar daarin steunen? Hierbij wil ik het overigens laten in dit topic. :) Ik weet namelijk al wel waar het op uit gaat draaien, en daar heb ik geen zin in. (niets ten nadele van jou overigens, ik vind je vraag zeer terecht en kan me de moeilijke situatie voorstellen, ik had echter andere reacties verwacht/gehoopt)

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 10, 2008, 10:35:26 am »

quote:

Thorgrem schreef op 10 november 2008 om 10:28:
[...]

Mag ik blij zijn als mijn zus abortus laat plegen omwille van haar eigen levensgenot? Mag ik haar daarin steunen?
Duly noted.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 10, 2008, 10:41:26 am »
Modbreak:
Geen doopdisccussie hier. Nieuwsgierige vragen die daartoe leiden mogen ook in een ander topic. :+

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 10, 2008, 10:43:49 am »

quote:

(...)
Het gekke is dat als mijn zus over was gegaan naar de Jehovagetuigen iedereen zou roepen dat dát niet kan maar er nu verwacht wordt dat wij deze "blijde gebeurtenis met hen willen vieren". (...)

Dat zou idd nog pijnlijker zijn. Dan zou ik nog meer me voornemen om te zorgen dat het contact in de toekomst goed blijft. Dat zou dan nog veel moeilijker zijn, vanwege de sekte-achtige instructies voor jonge Jehova's tov contacten met vroeger en het verbreken daarvan.
1x fors waarschuwen en daarmee alle contact voortaan onmogelijk maken lijkt me niet de weg. Of je dan je doel, iemand een dwaling laten inzien, zult bereiken is twijfelachtig. Liever het contact waarborgen, maar dat contact zou een middel zijn, geen doel.
Dat geldt ook voor baptisten.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 10, 2008, 10:50:05 am »
Maar waarom is het nodig om zo'n dienst bij te wonen, om goed contact te houden? Waarom moet jij wel begrip opbrengen voor een overdoper (en als je niet bij die 'doop' komt opdagen ben je blijkbaar ineens een 'ongeinteresseerd figuur dat geen hoop heeft voor het heil van de ander'), en kan hij/zij geen begrip opbrengen voor jouw moeite?
Je bent het gewoon niet eens, je wilt er niet bijzijn omdat je het vreselijk vindt, je legt uit waarom, en verder kun je toch prima met elkaar omgaan?
Vergelijk het met de RKK'ers hier: prima volk, kun je zelfs wel meenemen naar een dienst, maar als er avondmaal gevierd wordt blijven ze liever weg. Dat begrijp je toch prima?
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 10:50:41 am door Pooh »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 10, 2008, 10:56:53 am »

quote:

Thorgrem schreef op 10 november 2008 om 10:28:
Hierbij wil ik het overigens laten in dit topic. :) Ik weet namelijk al wel waar het op uit gaat draaien, en daar heb ik geen zin in. (niets ten nadele van jou overigens, ik vind je vraag zeer terecht en kan me de moeilijke situatie voorstellen, ik had echter andere reacties verwacht/gehoopt)

Jammer.
De vraag raakt mogelijk wel aan wat levensheiliging is. Wat doe je wel / wat doe je niet, waar kom je wel, waar kom je niet. Iemand noemde de term blasfemisch, in eerste lezing vond ik dat nogal hard, bij nader inzien klopt het wel denk ik.
Ik geloof dat ik niet geroepen ben in de gemeente, ook niet omwille van het feit dat ze mijn zus is.
Thorgem bedankt voor de wijze woorden!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 10, 2008, 11:13:05 am »
Modbreak:
Nogmaals: geen doopdiscussie hier. Dit is GL!
Deze discussie gaat over de vraag of je wel of niet naar zo'n dienst toe zou gaan, niet over de gereformeerde visie op de doop. Dat geldt ook voor crewleden.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 11:52:46 am door Pooh »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 10, 2008, 12:05:05 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 november 2008 om 09:06:
Als je naar zo'n dienst gaat, ga je om iets te vieren, lijkt me. Als je oprecht blij kunt zijn voor iemand (dat is dus iets heel anders dan zijn keuze goedkeuren), dan kun je prima meevieren. Maar het lijkt me krom om wanneer je alleen maar verdrietig bent, toch te komen. Waarom zou je?
Dit bovenstaande, dat is de hoofdzaak. Ik zou mezelf dan echt forceren, maar er zijn waarschijnlijk ook genoeg mensen bij wie dat niet zo is.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 10, 2008, 12:22:42 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 november 2008 om 10:50:
Maar waarom is het nodig om zo'n dienst bij te wonen, om goed contact te houden? Waarom moet jij wel begrip opbrengen voor een overdoper (en als je niet bij die 'doop' komt opdagen ben je blijkbaar ineens een 'ongeinteresseerd figuur dat geen hoop heeft voor het heil van de ander'), en kan hij/zij geen begrip opbrengen voor jouw moeite? (...)
Dat hangt van de persoon in kwestie en van de situatie af. Ik zou niet willen dat mijn aanwezigheid geinterpreteerd zou kunnen worden als een goedkeuring. Neemt idd niet weg dat ik blij ben voor die persoon, zeker wanneer hij/zij een poos van God los is geweest. Ik denk niet dat de overdoop de eerste doop ongeldig maakt. Ik zou nog steeds vertrouwen op Gods leiging in zijn/haar leven. En dus aanwezig willen zijn bij de plechtigheid, zeker wanneer wegblijven meer kwaad dan goed zou doen in het onderlinge contact.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 10, 2008, 12:48:23 pm »

quote:

elle schreef op 10 november 2008 om 12:22:
[...]

Dat hangt van de persoon in kwestie en van de situatie af. Ik zou niet willen dat mijn aanwezigheid geinterpreteerd zou kunnen worden als een goedkeuring. Neemt idd niet weg dat ik blij ben voor die persoon, zeker wanneer hij/zij een poos van God los is geweest.
De persoon is helemaal niet val GOd los geweest in de zin van ongelovig.

quote:

Ik denk niet dat de overdoop de eerste doop ongeldig maakt. Ik zou nog steeds vertrouwen op Gods leiging in zijn/haar leven. En dus aanwezig willen zijn bij de plechtigheid, zeker wanneer wegblijven meer kwaad dan goed zou doen in het onderlinge contact.

Ik denk dat de 2e doop helemaal geen doop is maar een uiterlijk vertoon en een rite. Geen sacrement zoals de bijbel het leert.
Dat is ook de reden waarom ik mijn vraag hier heb neergezet.
Niet om te discussiëren over de doop an sich maar om te ontdekken wat ik met deze uitnodiging zou moeten zeg maar.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 12:50:44 pm door Riemer Lap »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 10, 2008, 01:35:38 pm »
Enige weken geleden heb ik door de handen en gebed van mijn bisschop de heilige wijding ontvangen. Daarmee ben ik deel gaan uitmaken van de clerus, de geestelijkheid, het hierarchische systeem van de katholieke Kerk. Ik heb daarbij met mijn handen in de handen van mijn bisschop, die ik ook wel "vader" noem, onbeperkt trouw en gehoorzaamheid beloofd, aan de Kerk, aan het leergezag, en aan hem zelf. Nu ik gewijd ben, deel ik, hoe beperkt ook overigens, in het kerkelijk leergezag. Ik heb mijn volstrekte en onbeperkte trouw en geloof uitgesproken aan/in de Schrift, Traditio en Magisterium, ook daar waar het Magisterium niet dogmatisch en onfeilbaar spreekt. Tijdens de viering waarin ik gewijd werd, werden bisschop, priesters, diakens, en het volk bewierookt, werd het altaar bewierookt en werd een beeld van Christus aan het kruis bewierookt. Er werd gebeden om de voorspraak van een menigte heiligen. Brood en wijn werden geofferd, en geconsacreerd tot Lichaam en Bloed van Christus. Net als het aanwezige kerkvolk, heb ik dit Lichaam en Bloed aanbeden.

Tot mijn nauwelijks voldoende te verwoorden vreugde, zat in de kerk mensen die ik als vrienden beschouw, en als broeders en zusters in het geloof. Mensen uit de GKv, uit de PKN, uit de CGK.

Wat zou ik doen met de uitnodiging van je zus? Gaan.
So sue me!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 10, 2008, 01:41:34 pm »

quote:

rkdiak schreef op 10 november 2008 om 13:35:
Enige weken geleden heb ik door de handen en gebed van mijn bisschop de heilige wijding ontvangen. Daarmee ben ik deel gaan uitmaken van de clerus, de geestelijkheid, het hierarchische systeem van de katholieke Kerk. Ik heb daarbij met mijn handen in de handen van mijn bisschop, die ik ook wel "vader" noem, onbeperkt trouw en gehoorzaamheid beloofd, aan de Kerk, aan het leergezag, en aan hem zelf. Nu ik gewijd ben, deel ik, hoe beperkt ook overigens, in het kerkelijk leergezag. Ik heb mijn volstrekte en onbeperkte trouw en geloof uitgesproken aan/in de Schrift, Traditio en Magisterium, ook daar waar het Magisterium niet dogmatisch en onfeilbaar spreekt. Tijdens de viering waarin ik gewijd werd, werden bisschop, priesters, diakens, en het volk bewierookt, werd het altaar bewierookt en werd een beeld van Christus aan het kruis bewierookt. Er werd gebeden om de voorspraak van een menigte heiligen. Brood en wijn werden geofferd, en geconsacreerd tot Lichaam en Bloed van Christus. Net als het aanwezige kerkvolk, heb ik dit Lichaam en Bloed aanbeden.

Tot mijn nauwelijks voldoende te verwoorden vreugde, zat in de kerk mensen die ik als vrienden beschouw, en als broeders en zusters in het geloof. Mensen uit de GKv, uit de PKN, uit de CGK.
Maar jij weet niet beter!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 10, 2008, 01:42:45 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 november 2008 om 13:41:
[...]

Maar jij weet niet beter!

:+

Maar JIJ wel, en toch was je er. En daar heb ik in mijn onwetendheid toch erg van genoten.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 01:43:25 pm door rkdiak »
So sue me!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 10, 2008, 01:49:30 pm »

quote:

rkdiak schreef op 10 november 2008 om 13:42:
[...]

Maar JIJ wel, en toch was je er. En daar heb ik in mijn onwetendheid toch erg van genoten.

Natuurlijk. Maar begrijp je het onderscheid dat ik hierboven maak? Iemand die te goeder trouw dwaalt is een heel ander verhaal dan iemand die weet waar het om gaat, broederlijk en herderlijk vermaand is, en dan toch niet alleen een dwaalleer volgt, maar die ook in de praktijk brengt.

Voor jou was ik blij en dankbaar, en met je kerk was ik dankbaar dat je aan hen geschonken bent. Maar bij zo'n 'doop'dienst zou ik alleen kunnen huilen, denk ik.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 10, 2008, 02:08:23 pm »

quote:

[...]
Nogmaals, de vraag is of je zus nu de overtuiging heeft dat beloftes ooit niet gegeven zijn. Het zal voor haar alléén de vraag zijn of de doop aan die beloftes gekoppeld had moeten worden.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 10, 2008, 02:17:44 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 november 2008 om 13:49:
[...]

Natuurlijk. Maar begrijp je het onderscheid dat ik hierboven maak? Iemand die te goeder trouw dwaalt is een heel ander verhaal dan iemand die weet waar het om gaat, broederlijk en herderlijk vermaand is, en dan toch niet alleen een dwaalleer volgt, maar die ook in de praktijk brengt.

Voor jou was ik blij en dankbaar, en met je kerk was ik dankbaar dat je aan hen geschonken bent. Maar bij zo'n 'doop'dienst zou ik alleen kunnen huilen, denk ik.

Ik snap wel waarom je moeite zou hebben met een overdoopdienst (ik zou dezelfde moeite hebben), ik zie alleen het onderscheid niet direct.

Een vriend van me, zelf van de uiterste bevindelijke hoek (die mensen die de SGP een nogal vrijzinnige partij vinden zeg maar), was er ook, en hij gaf achteraf aan dat hij bij veel van wat hij zag en hoorde bijzonder grote moeite had. Ik kan dat heel goed snappen, en waardeerde daarin alleen maar méér dat hij er was.

Evenzo een overdoopdienst: natuurlijk, wat IK er in zou zien is iemand die God in het gezicht spuugt. Maar als iemand die voor mij belangrijk is iets te vieren heeft dat voor hem/haar belangrijk is, dan ga ik wel, denk ik. Ik zal niet met alles mee doen, en ik zal vooraf mijn mening wellicht geven, en achteraf bidden voor de onsterfelijke ziel van die persoon. Maar wegblijven als iemand blijkbaar oprecht gelooft God te dienen?
So sue me!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 10, 2008, 02:25:16 pm »
Maar dan kom ik terug op mijn vraag aan elle: Waarom wil die persoon zo graag dat je erbij bent? Dat is dan de doorslaggevende vraag. Misschien ben ik niet volwassen genoeg om te kunnen rouwen op een feest, maar ik verlang dat ook niet van mijn omgeving.

Als het voor iemand heel belangrijk is dat ik er bij ben, ondanks dat ik het er moeilijk mee heb, dan moet ik het misschien overwegen. Maar als iemand vooral iets wil vieren met mensen die dat met hem mee willen vieren omdat ze samen blij en dankbaar zijn, dan heb ik er weinig te zoeken.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 10, 2008, 02:34:21 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 november 2008 om 14:25:
Maar dan kom ik terug op mijn vraag aan elle: Waarom wil die persoon zo graag dat je erbij bent?
Omdat die persoon je graag mag, omdat die persoon ziet dat je weliswaar anders tegen de dingen aankijkt maar wel een verlangen naar God met je deelt?

quote:

Als het voor iemand heel belangrijk is dat ik er bij ben, ondanks dat ik het er moeilijk mee heb, dan moet ik het misschien overwegen. Maar als iemand vooral iets wil vieren met mensen die dat met hem mee willen vieren omdat ze samen blij en dankbaar zijn, dan heb ik er weinig te zoeken.
Dat snap ik wel, en alle respect daarvoor, maar ik probeer toch te begrijpen wat het grote verschil is met iemand die pakweg in zijn diepste wezen er voor kiest om, strikt genomen, een aanstoot voor en ontkenning van de reformatie te zijn.
So sue me!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 10, 2008, 02:42:37 pm »

quote:

rkdiak schreef op 10 november 2008 om 14:34:
Dat snap ik wel, en alle respect daarvoor, maar ik probeer toch te begrijpen wat het grote verschil is met iemand die pakweg in zijn diepste wezen er voor kiest om, strikt genomen, een aanstoot voor en ontkenning van de reformatie te zijn.

Nogmaals: jij weet niet beter!

Maar misschien is het onderscheid dat ik maak zinloos. Ik heb veel meer moeite met een broeder of zuster die de kerk verlaat en dwaalleer achterna loopt, dan met iemand die altijd al gedwaald heeft en domweg niet beter weet.
Maar misschien werkt het niet zo. Als kerk/gemeente moet je ook de hand in eigen boezem steken, en ontdekken dat je blijkbaar niet in staat bent geweest om iets duidelijk te maken. En allicht moet je dankbaar zijn dat iemand nog steeds God zoekt en probeert te dienen. Maar het blijft pijn doen, en ik vraag me af waarom iemand mij daar zo graag bij zou willen hebben.

Dwalende katholieken doen geen pijn. Daar word ik alleen maar heel erg blij van. Mensen die God oprecht dienen, op hun eigen, volledig onnavolgbare manier. Natuurlijk zou je ze het liefst bekeren, maar dat is vreselijk veel werk. Bovendien zijn ze uiterst besmettelijk, dus dat is nog gevaarlijk ook.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 02:43:11 pm door Pooh »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 10, 2008, 03:10:27 pm »
Misschien bedoelt diak dat je je kunt afvragen of iemand die zich vanuit de GKV laat overdopen ooit, zelfs na broederlijk en herderlijk vermaan, wel écht beter heeft geweten. En aan de andere kant, of een slimme en belezen katholiek als diak wel écht zo'n onschuldige onwetende is, en geen struisvogel.

Zit het verschil erin dat diak altijd al zijn specifieke dwaalleer achterna heeft gelopen en niet een overstap maakt van het één naar het ander?

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 10, 2008, 03:35:25 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 november 2008 om 14:42:
[...]

Nogmaals: jij weet niet beter!
Denk je dat echt?

quote:

Dwalende katholieken doen geen pijn. Daar word ik alleen maar heel erg blij van. Mensen die God oprecht dienen, op hun eigen, volledig onnavolgbare manier. Natuurlijk zou je ze het liefst bekeren, maar dat is vreselijk veel werk. Bovendien zijn ze uiterst besmettelijk, dus dat is nog gevaarlijk ook.
So sue me!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 10, 2008, 03:38:54 pm »

quote:

Evenveel als ikzelf niet beter weet. Als ik een halve katholiek ben, ben jij een halve gereformeerde.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 03:39:02 pm door Pooh »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 10, 2008, 03:40:42 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 november 2008 om 15:38:
[...]

Evenveel als ikzelf niet beter weet. Als ik een halve katholiek ben, ben jij een halve gereformeerde.
mmm, ja, ok, maar dan is toch de vraag: in hoeverre weet de zus van okidoki niet beter?
So sue me!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 10, 2008, 03:45:50 pm »
Daarom gaf ik aan dat het van de voorgeschiedenis afhangt. Mijn 2 voorbeelden in Pooh in "Wel of niet naar een wederdoopdienst" zijn 2 uitersten. Doorgaans zal de waarheid ergens halverwege liggen, en de gevoelens ook. Maar dat praat zo lastig: "Nouja, je zou het kunnen doen. Of niet. Afhankelijk van vanalles en nogwat. En van jezelf.". Ik denk niet dat okidoki daar heel veel verder mee komt.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 10, 2008, 03:48:10 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 november 2008 om 15:45:
Daarom gaf ik aan dat het van de voorgeschiedenis afhangt. Mijn 2 voorbeelden in Pooh in "Wel of niet naar een wederdoopdienst" zijn 2 uitersten. Doorgaans zal de waarheid ergens halverwege liggen, en de gevoelens ook. Maar dat praat zo lastig: "Nouja, je zou het kunnen doen. Of niet. Afhankelijk van vanalles en nogwat. En van jezelf.". Ik denk niet dat okidoki daar heel veel verder mee komt.

d:)b ook weer waar.

OK, dan heb ik weinig toe te voegen.
So sue me!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 10, 2008, 06:41:51 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 november 2008 om 14:08:
[...]

Nogmaals, de vraag is of je zus nu de overtuiging heeft dat beloftes ooit niet gegeven zijn.
Ze zegt zelf dat de doop aan haar als kind ongeldig en onwettig is geweest.

quote:

Het zal voor haar alléén de vraag zijn of de doop aan die beloftes gekoppeld had moeten worden.
zie boven

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 10, 2008, 06:47:38 pm »

quote:

rkdiak schreef op 10 november 2008 om 15:40:
[...]

mmm, ja, ok, maar dan is toch de vraag: in hoeverre weet de zus van okidoki niet beter?

Als je opgegroeid bent in de GKv, actief bent als jeugdwerker in die kerk, jeugdverenigingen leidt en jeugdleiders traint dan weet je volgens mij aardig waar het in de GKv over gaat.
In die zin zou ze beter moeten weten.
Waar het om gaat is dat ik het als een afkerige daad zie en met name de doop die zij wil ontvangen een ontkenning van haar eerste doop zie.
Zij zegt echter dat ze die doop wil omdat GOD haar daar toe roept.
Ik blijf dan van mening dat die roep er bij de doop als kind al was.

@ rkdiak:
Wat mij opvalt is dat jij zegt: ga om haar.
Maar als ik ga om haar en tegen haar keuze ben, wat maakt dan dat ik zou moeten gaan?
Mag ik meedoen aan diensten van groeperingen die op meerdere gronden de bijbel (netjes gezegd) nogal vrij interpreteren en die het sacrament van de doop aan een kind als lasterlijk en onwettig zien?
Moet je als mens dan je principe overboord zetten omwille van de gezelligheid?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 10, 2008, 06:59:35 pm »

quote:

okidoki schreef op 10 november 2008 om 18:47:

(...)

Nee. Maar je kunt je eigen gekwetstheid opzij zetten wanneer je denkt dat je daarmee in de toekomst mogelijkheden krijgt/houdt om haar te onderwijzen in het dwalen wat zij doet.
Wanneer zij begrip voor je afwezigheid heeft en tegelijkertijd nog koffie kan drinken met jou op zondagochtend, is er geen reden om te gaan.
Daar zou ik het van af laten hangen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 10, 2008, 08:38:34 pm »
Een paar jaar geleden zou ik gezegd natuurlijk moet je gaan en daar een handvol gevoelselementen bij benoemd hebben. Nu zal ik dat niet meer zeggen omdat ik idd het een zware belediging van God vind om je kinderdoop terug te gooien en te beweren dat deze onwettig is. Ik zou mijn zus/broer/vrienden dus dat vertellen en dat ik het niet als een feestje beschouw en wegblijven. Zelfs niet als het de twee broers zouden zijn die nu nergens meer aan doen. Als iemand zit te vloeken tijdens het avondmaal blijf je toch ook niet zitten?

dovanlo

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 10, 2008, 08:49:40 pm »
Okidoki, ik vind het heel wat dat je je vraag hier stelt. Want -mensenlief-wat een reacties komen er meteen los. Ik kan me geheel en al vinden in wat Mellon schrijft.
Ga!!
Voor háár is het een belangrijke dag! En je verliest alle opening naar een gesprek als je je hard opstelt, veroordeelt en niet gaat.
Niet dat je haar keuze kunt veranderen, maar wéés er voor haar.

En natúúrlijk zul je je er niet geheel thuisvoelen, maar dat komt vast wel vaker voor...

Ik voel dan echt verdriet om de harde opstelling van sommigen hier en vooral de vergelijking met abortus. Kom op zeg!
Als ik dit soort reacties lees, zie ik vooroordelen over de GKV helaas bevestigd. Alsof baptisten er niet toe doen!

Sorry dat laaste was offtopic, maar ik moest het ff kwijt, want ik merk het hier veel te vaak.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 10, 2008, 08:58:36 pm »

quote:

dovanlo schreef op 10 november 2008 om 20:49:
Okidoki, ik vind het heel wat dat je je vraag hier stelt. Want -mensenlief-wat een reacties komen er meteen los. Ik kan me geheel en al vinden in wat Mellon schrijft.
Ga!!
Proef ik dat je het jammer vind dat ik de vraag uberhaupt stel?

quote:

Voor háár is het een belangrijke dag!
Dat zal allicht en dat ontken ik ook niet :)

quote:

En je verliest alle opening naar een gesprek als je je hard opstelt, veroordeelt en niet gaat.

Als ik mijn  zus willens en wetens een verkeerde keuze zie maken moet ik dan blij zijn omdat zij het is of, en Pooh gaf dat al aan, mag ik vanuit broederlijk vermaan aangeven dat ik niet blij kan zijn.
Dat is namelijk mijn tussenstand op dit moment.

quote:

Niet dat je haar keuze kunt veranderen, maar wéés er voor haar.
het feit dat zij deze stap zet zegt  niets over de verhouding die er al dan niet is.

quote:

En natúúrlijk zul je je er niet geheel thuisvoelen, maar dat komt vast wel vaker voor...
thuisvoelen is niet de vraag. De vraag is of ik er hoor te zijn :) Snap je?

quote:

Ik voel dan echt verdriet om de harde opstelling van sommigen hier en vooral de vergelijking met abortus. Kom op zeg!
Als ik dit soort reacties lees, zie ik vooroordelen over de GKV helaas bevestigd. Alsof baptisten er niet toe doen!
Ik denk dat je die opmerkingen wel in een juiste context moet lezen en (neit dat dat er toe doet) het is geen GKv-er die dat schrijft meen ik.

quote:

Sorry dat laaste was offtopic, maar ik moest het ff kwijt, want ik merk het hier veel te vaak.
Jammer omdat in de regel de insteek van de meesten hier erg open naar anderen is. Voel je vrij om dat aan te geven waar je dat ervaart of voelt.

Harold-2

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 10, 2008, 09:00:50 pm »
@ Topic starter: Welke keuze je ook maakt: Zorg in iedergeval dat je je keuze in een goed gesprek toelicht. En doe dit niet op een verwijtende manier tegenover je zus. Je zus heeft deze beslissing genomen omdat ze van mening is dat het een bijbelse opdracht is van Christus. Ik hoop dat je elkaar blijft zien als broer en zus in Jezus Christus, en dat je inziet dat ondanks de verschillen van inzicht je samen op weg bent naar Zijn koninkrijk.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 10, 2008, 09:07:10 pm »

quote:

okidoki schreef op 10 november 2008 om 18:47:
[...]
Maar als ik ga om haar en tegen haar keuze ben, wat maakt dan dat ik zou moeten gaan?
ze is je zus he.

quote:

Mag ik meedoen aan diensten van groeperingen die op meerdere gronden de bijbel (netjes gezegd) nogal vrij interpreteren en die het sacrament van de doop aan een kind als lasterlijk en onwettig zien?
Ach, mee doen? Toen ik naar de huwelijksviering van Nunc en E-line ging, deed ik toen mee aan een ketterse viering? Toen Pooh en Elle, en Nunc en E-line naar mijn wijding gingen, deden ze toen mee aan de vervloekte afgoderij van de paapse mis?

quote:

JIJ wordt toch niet overgedoopt?
So sue me!