Auteur Topic: evangelisch gereformeerd katholiek  (gelezen 4151 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
evangelisch gereformeerd katholiek
« Gepost op: februari 08, 2009, 01:29:23 pm »
Ik noemde dit een drieluik. Daar valt over te twisten natuurlijk, het kan nogal arrogant overkomen: wij gereformeerden zijn het en dan zijn er nog twee groepen die wat van ons afwijken, maar in tegengestelde richting.

Dat beeld wil ik niet oproepen. Dat het me toch wel eens aan een drieluik doet denken komt omdat het wel zo is dat de gereformeerden met veel dingen in het midden zitten. Kerkregering bijvoorbeeld (of is dat alleen met de vergadering van gelovigen)?

Het komt natuurlijk ook omdat ik gereformeerd ben en we stellen ons wereldbeeld toch meestal samen met onszelf in het middelpunt.

Voor evangelischen is het meer: er is een groep, de gereformeerden die van ons afwijken en nog meer dan en wijken van ons af: de katholieken.

Voor de katholieken dan hetzelfde, maar in omgekeerde volgorde.

Op een forum (ook in het echt misschien wel, maar het unieke van een forum als dit is dat deze 3 groepen elkaar steeds 'in de ogen moeten kijken',

Waar ik dan denk te zien en waar misschien wel een oplossing voor is, is dat evangelischen liever niet de gereformeerden zelf bestrijden, want dan bestrijd je tegelijk, ook als spreek je ze niet aan, de katholieken en is het 1 tegen 2. Maar ze bestrijden de katholieken in de hoop (zal niet altijd zo zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat het niet wel eens meespeelt) dat de gereformeerden daarmee mee gaan doen.

En andersom is dat ook in te vullen voor katholieken.

Gereformeerden hebben het aan de ene kant heel makkelijk als ze zelf iemand willen 'bestrijden'. Ze zijn er vrijwel zeker van dat de andere partij met hen mee zal doen.

Alleen als ze zelf worden meegetrokken in een strijd tussen katholieken en evangelischen, wordt het juist heel ingewikkeld. Dat hoeft niet erg te zijn, simpelheid is erger. Maar op een gegeven moment wordt het zo ingewikkeld dat we vervallen tot gaan reageren op het strijden zelf en niet op de inhoud.

Is hier wat aan te doen?
De post van J&J en de analyse van rkdiak daarvan (waar ik me bij kan aansluiten) is hier een illustratie van.

Ik zou zelf niet zeggen: laat cynische achterwege en dan komt het helemaal goed. Dat is te hoog van jezelf denken. Dat is net zoiets als zeggen: als de buitenlanders uit Nederland weg zijn, dan wordt het hier weer net zo fijn als vroeger.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2009, 01:31:11 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 08, 2009, 01:39:01 pm »
Je hebt wel een idyllisch beeld van de verhoudingen.

Even ongenunanceerd de andere kant:
Naar mijn idee (als gereformeerde) liggen gereformeerd en rooms-katholiek vlak bij elkaar, en evangelisch daar mijlenver vanaf. Op dit forum kom je dan ook zelden discussies tussen (niet evangelicale) grefo's en katholieken tegen, laat staan dat er sprake zou zijn van "gereformeerden die katholieken bestrijden" en dan blij zouden zijn als de "evengelischen mee gaan doen". Dat lijkt me eerder een ballast.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 08, 2009, 01:50:16 pm »
Nah, er is een grote groep grefo (jongeren) die richting evangelicalen trekt omdat ze het verschil op theologisch niveau niet zien (en er dikwijls ook niet in geinteresseerd zijn) en de praktijk uitnodigend vinden. Katholieken kom je niet tegen, dus daar vorm je je dan ook geen mening over (anders dan op school geleerd wordt).
Allerlei oudere grefo's weten nog dat katho's fout zijn, maar die weten niet dat evangelicalen nog veel 'fouter' zijn, omdat onze belijdenisgeschriften niet op die groep zijn toegespitst (Baptisten zijn natuurlijk wel fout: dat zijn wederdopers).

Wanneer je niet oplet, dan kun je dus als grefo jongere het idee krijgen dat het gras bij evangelicalen groener is en dat katholieken nog immer dwalen.

Dat allerlei grefo (jongeren) hun geloof evangelisch beleven, wil in het geheel niet zeggen dat de verschillen qua leer en de dogmatiek ook zo liggen. En neem je kerkopbouw/-structuur, dan voeg je weer een andere laag toe.

(NB: Ook deze mening is niet geheel vrij van ongenuanceerdheid.)
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2009, 01:54:25 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 08, 2009, 01:52:19 pm »

quote:

Ja. Ik weet sinds kort dat ik cynisch, ongelovig en niet in protestanten geïnteresseerd ben, omdat ik helemaal geen behoefte heb of noodzaak zie tot het altijd maar strijden met protestanten, maar dat is toch de eenvoudigste oplossing. Ik voel niet de minste behoefte anderen van mijn geloof te overtuigen, heb dat ook nooit gevoeld. Ik reageer als de leer van de Kerk fout of zelfs lasterlijk wordt weergegeven, of onterecht wordt aangevallen. En natuurlijk, als iemand het graag op de persoon wil spelen, reageer ik. Maar strijd tussen katholiek en protestant? Energieverspilling, onnodig, onkatholiek, onchristelijk en vooral een uiting van spiritueel gebrek aan hygiene.
So sue me!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 08, 2009, 02:14:54 pm »
Ik geloof je, (het tweede deel dan en het eerst deel geloof ik je dat dat je overkomen is zo gezien te worden, het is ellendig...)

maar ja, je bent nu eenmaal beland bij een groep die zelf wel gewend is aan het elkaar bestrijden.

We kunnen het er ook over hebben hoe we kunnen voorkomen dat we elkaar gaan bestrijden. Dit bedoelde ik eigenlijk voor als er nu eenmaal toch al bestreden wordt.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2009, 02:16:07 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 08, 2009, 04:21:33 pm »

quote:

Pooh schreef op 08 februari 2009 om 13:39:
Je hebt wel een idyllisch beeld van de verhoudingen.

Even ongenunanceerd de andere kant:
Naar mijn idee (als gereformeerde) liggen gereformeerd en rooms-katholiek vlak bij elkaar, en evangelisch daar mijlenver vanaf. Op dit forum kom je dan ook zelden discussies tussen (niet evangelicale) grefo's en katholieken tegen, laat staan dat er sprake zou zijn van "gereformeerden die katholieken bestrijden" en dan blij zouden zijn als de "evengelischen mee gaan doen". Dat lijkt me eerder een ballast.

Dat is dan grappig in dit alles, want in mijn ogen komt het vooral door een leer die theologisch tussen gereformeerd en katholiek overeen komt, en de evangelischen houden zich "net als de meeste kerkgangers" niet zo bezig met het uit ons hoofden kennen van de leer, maar eerder met het lezen van de bijbel en wat ze daar van begrepen hebben. Dat is per persoon nogal verschillend. Als we de leer gaan bestuderen als evangelischen, gereformeerden en katholieken dan denk ik dat veel evangelischen het nogwel aardig met ze eens kunnen zijn of niet voldoende weten van de theologie net als de meeste kerkgangers om dat precies zo te kunnen verwoorden. Het verschil tussen gereformeerd protestantse en evangelisch is dan ook weer dat evangelischen de nadruk leggen op "geloof" en de gereformeerd protestantse om "de leer" voor zover ze er van af weten. volgens mij is het kennen en weten van die leer altijd al beperkt geweest onder de kerkgangers daar men geen theologie in hun vrije tijd bestuderen maar gewoon de bijbel lezen en wel eens met andere over hun geloof spreken of er van in de kerk voor zo ver dat het besproken wordt. Dat is altijd beknopter dan letterlijk de theologie kennen.

Ik denk dat in de praktijd de verschillen daarom klein zijn. en wat fout betreft: de mens heeft het altijd fouter dan God zelf, Hij is immers de beste theoloog en de mensen schieten daaraan altijd te kort.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 08, 2009, 06:44:47 pm »

quote:

mirt schreef op 08 februari 2009 om 13:29:
Ik noemde dit een drieluik. Daar valt over te twisten natuurlijk, het kan nogal arrogant overkomen: wij gereformeerden zijn het en dan zijn er nog twee groepen die wat van ons afwijken, maar in tegengestelde richting.

Dat beeld wil ik niet oproepen. Dat het me toch wel eens aan een drieluik doet denken komt omdat het wel zo is dat de gereformeerden met veel dingen in het midden zitten. Kerkregering bijvoorbeeld (of is dat alleen met de vergadering van gelovigen)?
Het klinkt mij een beetje in de oren als de muis en de olifant die op een brug lopen en dat de muis dan tegen de olifant zegt; "wat stampen wij toch hard he". :)

quote:

Het komt natuurlijk ook omdat ik gereformeerd ben en we stellen ons wereldbeeld toch meestal samen met onszelf in het middelpunt.

Ik geloof dat ook gereformeerden God in het middelpunt zetten. :)
Maar een wat realistischere kijk naar de verhoudingen in de christelijke wereld zou niet misstaan nee.

quote:

Voor evangelischen is het meer: er is een groep, de gereformeerden die van ons afwijken en nog meer dan en wijken van ons af: de katholieken.

Voor de katholieken dan hetzelfde, maar in omgekeerde volgorde.
Dat kun je je afvragen. De katholieke kerk is de algemene christelijke kerk die wereldwijd aanwezig is. Ook binnen de katholieke kerk is er bijvoorbeeld een charismatische lekenbeweging (KCV). Het zijn echter de excessen waar een klein deel van de katholieken tegen ageren. Ik zeg bewust een klein deel omdat het het overgrote deel van de katholieken gewoon bijzonder weinig kan schelen van wat zich buiten de katholieke kerk afspeelt. Sterker nog, de meeste katholieken zal de term evangelisch echt helemaal niets zeggen.

quote:

Op een forum (ook in het echt misschien wel, maar het unieke van een forum als dit is dat deze 3 groepen elkaar steeds 'in de ogen moeten kijken',

Waar ik dan denk te zien en waar misschien wel een oplossing voor is, is dat evangelischen liever niet de gereformeerden zelf bestrijden, want dan bestrijd je tegelijk, ook als spreek je ze niet aan, de katholieken en is het 1 tegen 2. Maar ze bestrijden de katholieken in de hoop (zal niet altijd zo zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat het niet wel eens meespeelt) dat de gereformeerden daarmee mee gaan doen.

En andersom is dat ook in te vullen voor katholieken.
Wellicht heb ik me wel eens laten gaan, maar over het algemeen is het mijn bedoeling om enkel te reageren wanneer er weer eens kant en klare onzin wordt verkondigd over de katholieke kerk of wat katholieken wel of niet geloven. Dat het vaak mensen van 'evangelische' signatuur zijn die zich daarmee bezighouden (kijk bijvoorbeeld is op wat anti katholieke sites) en vervolgens de wind van voren krijgen is slechts actie reactie. Het boeit me overigens ook enorm hoe zulke stropoppen in de hoofden van mensen komen. Maar katholieken die strijden tegen evangelischen, nee, daar kan ik me in Nederland weinig bij voorstellen. Wellicht in landen als Brazilië.

quote:

Gereformeerden hebben het aan de ene kant heel makkelijk als ze zelf iemand willen 'bestrijden'. Ze zijn er vrijwel zeker van dat de andere partij met hen mee zal doen.
Ik denk niet dat 'bestrijden' de juiste insteek is. Het beste kun je van je eigen kracht uitgaan. Niet voor niets waren de jezuïeten het beste in het bestrijden van de islam, niet door de islam zwart te maken maar door het verspreiden van de blijde boodschap.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 08, 2009, 10:44:22 pm »

quote:

elle schreef op 08 februari 2009 om 13:50:
Wanneer je niet oplet, dan kun je dus als grefo jongere het idee krijgen dat het gras bij evangelicalen groener is en dat katholieken nog immer dwalen.

Laat ik dan maar even stellen:

Dat bij elke denominatie het gras groen en evenzo op deelterreinen vergeeld of zelfs verdord of hartstikke dood is.
Dat wij allen slechts een schim mogen waarnemen van de waarheid, de ultieme genade en liefde van God.
Dat we ons eens moesten gaan schamen de satan de kans te geven ons zo uit elkaar te spelen.
Dat we eens moeten ophouden te redeneren vanuit ons gelijk, eens stil te zijn en eerst eens de Heilige Geest "aan het Woord" of zo men wil "aan het woord" te laten.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2009, 11:03:30 pm door grondig christelijk »