Ik noemde dit een drieluik. Daar valt over te twisten natuurlijk, het kan nogal arrogant overkomen: wij gereformeerden zijn het en dan zijn er nog twee groepen die wat van ons afwijken, maar in tegengestelde richting.
Dat beeld wil ik niet oproepen. Dat het me toch wel eens aan een drieluik doet denken komt omdat het wel zo is dat de gereformeerden met veel dingen in het midden zitten. Kerkregering bijvoorbeeld (of is dat alleen met de vergadering van gelovigen)?
Het komt natuurlijk ook omdat ik gereformeerd ben en we stellen ons wereldbeeld toch meestal samen met onszelf in het middelpunt.
Voor evangelischen is het meer: er is een groep, de gereformeerden die van ons afwijken en nog meer dan en wijken van ons af: de katholieken.
Voor de katholieken dan hetzelfde, maar in omgekeerde volgorde.
Op een forum (ook in het echt misschien wel, maar het unieke van een forum als dit is dat deze 3 groepen elkaar steeds 'in de ogen moeten kijken',
Waar ik dan denk te zien en waar misschien wel een oplossing voor is, is dat evangelischen liever niet de gereformeerden zelf bestrijden, want dan bestrijd je tegelijk, ook als spreek je ze niet aan, de katholieken en is het 1 tegen 2. Maar ze bestrijden de katholieken in de hoop (zal niet altijd zo zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat het niet wel eens meespeelt) dat de gereformeerden daarmee mee gaan doen.
En andersom is dat ook in te vullen voor katholieken.
Gereformeerden hebben het aan de ene kant heel makkelijk als ze zelf iemand willen 'bestrijden'. Ze zijn er vrijwel zeker van dat de andere partij met hen mee zal doen.
Alleen als ze zelf worden meegetrokken in een strijd tussen katholieken en evangelischen, wordt het juist heel ingewikkeld. Dat hoeft niet erg te zijn, simpelheid is erger. Maar op een gegeven moment wordt het zo ingewikkeld dat we vervallen tot gaan reageren op het strijden zelf en niet op de inhoud.
Is hier wat aan te doen?
De post van J&J en de analyse van rkdiak daarvan (waar ik me bij kan aansluiten) is hier een illustratie van.
Ik zou zelf niet zeggen: laat cynische achterwege en dan komt het helemaal goed. Dat is te hoog van jezelf denken. Dat is net zoiets als zeggen: als de buitenlanders uit Nederland weg zijn, dan wordt het hier weer net zo fijn als vroeger.