Voeg toe aan favorieten
Topic: 40 dagen - Jezus van Nazareth - 3 pagina's
Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!

1. Hallo, :)

Wij (mijn man en ik) zijn van plan in de aanloop tot Pasen het boek van Benedictus XVI te (her)lezen: Jezus van Nazareth.

Deze dus:

http://www.wouterbeek.com/images/thumb/c/c5/Voorkant_Jezus_van_Nazareth.jpg/300px-Voorkant_Jezus_van_Nazareth.jpg

Hebben er mensen zin om mee te doen en er over te praten hier?

Het zijn 313 pagina's (inclusief voorwoord) dat zou 45 bladzijden per week opleveren. Dit houden we niet strikt aan omdat je dan met de hoofdstukken in de knoei komt. Er zijn dus "kleinere" en "grotere" weken maar over het algemeen komt het wonderlijk mooi uit.

Iedereen moet echter maar ongeveer zelf uitmaken hoe veel zhij per week wil lezen, het zal uiteindelijk wel ongeveer op hetzelfde neerkomen.

Het is voor de discussie wel handig om een beetje ergens aan vast te houden vandaar mijn opzetje:

Week 9: Voorwoord, inleiding en H1. (45 blz)
    Week 10: H2 en 3 (35 blz)
    Week 11: H4 (52 blz)
    Week 12: H5 en 6 (45 blz)
    Week 13: H7 (27 blz)
    Week 14: H8 (45 blz)
    Week 15: H9 en H10 (49 blz)

Ik hoor het wel :) begin zelf vandaag met lezen.

Bumblebee wijzigde dit bericht op 22-02-2009 14:05 met 0%: twee keer week 13...
    Bombus terrestris Reginae

2. Geweldig, ik heb hem hier ook en ben nog niet verder gekomen dan hoofdstuk 2 geloof ik. Ik doe dus wel mee. :)

Deus in adiutorium meum intende. Domine ad adiuvandum me festina.

3. Ik dacht: Ik haal het uit de bieb. Is het niet aanwezig in de collectie. :?

Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme. Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

4. quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 februari 2009 om 22:32:
    Ik dacht: Ik haal het uit de bieb. Is het niet aanwezig in de collectie. :?

kijk es op de onderste plank, of op de hoogste legger. In groot britannie hebben ze besloten de koran op ooghoogte neer te leggen en de bijbel iets minder in het zicht, wellicht dat ze dat ook al met het boek van de Paus in je woonplaats doen?

By the way, mijn boekengeld is voorlopig op....

grondig christelijk wijzigde dit bericht op 22-02-2009 22:42 met 7%
    www.kajem2010.hyves.nl

5. quote:

grondig christelijk schreef op 22 februari 2009 om 22:37:
    [...]

kijk es op de onderste plank, of op de hoogste legger. In groot britannie hebben ze besloten de koran op ooghoogte neer te leggen en de bijbel iets minder in het zicht, wellicht dat ze dat ook al met het boek van de Paus in je woonplaats doen?

Nou, op dit moment is de bieb gesloten, :) maar via internet kon ik zien dat het boek niet was uitgeleend ofzo, maar helemaal niet aanwezig is in de collectie.
    Op ooghoogte liggen de duurdere producten toch? :P
    Jezus is ' gratis' om het oneerbiedig te zeggen.

Priscilla en Aquila wijzigde dit bericht op 22-02-2009 22:44 met 4%
    Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme. Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

6. quote:

Thorgrem schreef op 22 februari 2009 om 14:10:
    Geweldig, ik heb hem hier ook en ben nog niet verder gekomen dan hoofdstuk 2 geloof ik. Ik doe dus wel mee. :)

Laat uw ja een ja zijn.

7. Had graag meegedaan, maar heb helaas het boek niet. :(

8. quote:

Mezzamorpheus schreef op 22 februari 2009 om 23:16:
    Had graag meegedaan, maar heb helaas het boek niet. :(
    misschien hebben jij een bieb die het boek wel heeft?

9. Ben geen lid vd bieb meer sinds enkele jaren.

10. Administrator
    Oderint dum metuant
    Afbeelding van Pooh

Toegevoegd aan m'n lijstje 'aan te schaffen boeken'. Gezien de lengte van die lijst ben ik bang dat 't niet eerder dan volgend jaar wordt :)

Who needs tranquilizers when there is Cohen?

11. Leuk dat er mensen willen meelezen!! d:)b

quote:

Pooh schreef op 23 February 2009 om 09:49:
    Toegevoegd aan m'n lijstje 'aan te schaffen boeken'. Gezien de lengte van die lijst ben ik bang dat 't niet eerder dan volgend jaar wordt :)
    Zal ik een urgentieverklaring schrijven? :ja:

12. quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 februari 2009 om 22:32:
    Ik dacht: Ik haal het uit de bieb. Is het niet aanwezig in de collectie. :?

Het boek is WEL in de collectie van de bibliotheek opgenomen hoor,je kunt het gewoon kosteloos aanvragen/reserveren........Je kunt het tegenwoordig uit elk
    denkbaar filiaal over laten komen naar je eigen bibliotheek toe.Ik begrijp niet
    hoe je tot de conclusie komt dat het niet in de bieb is,heb je wel online gekeken
    in de catalogus?

13. quote:

Bumblebee schreef op 22 februari 2009 om 14:04:
    ...het boek van Benedictus XVI ...: Jezus van Nazareth.
    Als ik de titel zie icm de schrijver heb ik niet onmiddelijk behoefte om dit boek aan te schaffen. Wat is er nou zou enorm boeiend aan dit boek, waarom zou ik het moeten lezen?

as blunt as Ockham's razor

14. quote:

gesp schreef op 23 februari 2009 om 21:27:
    [...]
    Als ik de titel zie icm de schrijver heb ik niet onmiddelijk behoefte om dit boek aan te schaffen. Wat is er nou zou enorm boeiend aan dit boek, waarom zou ik het moeten lezen?
    :cheer: gelukkig, dat soort protestanten bestaat dus nog steeds d:)b

So sue me!

15. quote:

rkdiak schreef op 23 februari 2009 om 21:46:
    [...]

Anders hebben we toch helemaal niets meer te doen op fora. :)

quote:

gesp schreef op 23 februari 2009 om 21:27:
    [...]
    Als ik de titel zie icm de schrijver heb ik niet onmiddelijk behoefte om dit boek aan te schaffen.
    Dat heb ik bij zo ontzettend veel boeken. :) Maar heeft het bij jou nog een specifieke reden in dit geval?

quote:

Wat is er nou zou enorm boeiend aan dit boek, waarom zou ik het moeten lezen?
    Wat er zo enorm boeiend aan is is eigenlijk een persoonlijke voorkeur. Ik kan me voorstellen dat als je graag Harry Potter leest of een leuk streekromannetje je dit boek niet snel boeiend vindt. Overigens moet je natuurlijk niets. Bumblebee vraagt zich af wie er mee wil lezen om er vervolgens over te praten. Het staat je natuurlijk geheel vrij om daar niet op in te gaan. :)

16. quote:

H1961 schreef op 23 februari 2009 om 16:43:
    [...]

Het boek is WEL in de collectie van de bibliotheek opgenomen hoor,je kunt het gewoon kosteloos aanvragen/reserveren........Je kunt het tegenwoordig uit elk
    denkbaar filiaal over laten komen naar je eigen bibliotheek toe.Ik begrijp niet
    hoe je tot de conclusie komt dat het niet in de bieb is,heb je wel online gekeken
    in de catalogus?

Ja, dat weet ik dat je het kan aanvragen bij een andere... Maar ik keek in eerste instantie oline of het er gewoon was.
    En in de plats waar ik woon heb je een bieb met verschillende filialen, en in geen van die vestigingen is het aanwezig. Je kunt het aanvragen bij een bieb in een andere plaats, maar dat kost wel wat dacht ik.

Priscilla en Aquila wijzigde dit bericht op 23-02-2009 23:15 met 15%

17. quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 februari 2009 om 23:11:
    [...]

Ja, dat weet ik dat je het kan aanvragen bij een andere... Maar ik keek in eerste instantie oline of het er gewoon was.
    En in de plats waar ik woon heb je een bieb met verschillende filialen, en in geen van die vestigingen is het aanwezig. Je kunt het aanvragen bij een bieb in een andere plaats, maar dat kost wel wat dacht ik.

Of het geld kost ligt er een beetje aan. Hier in de bibliotheek kun je kosteloos boeken uit andere bibliotheken van de provincie laten komen. Je kunt echter ook opgeven dat de boeken gezocht moeten uit andere grote bibliotheken in het land (buiten deze provincie) of bij universiteiten indien je dat doet dan kost dat je 2,50 indien ze het boek vinden en opsturen.
    Op zich werkt het provinciale netwerk wel prettig.

18. quote:

Thorgrem schreef op 23 februari 2009 om 22:01:
    Dat heb ik bij zo ontzettend veel boeken. :) Maar heeft het bij jou nog een specifieke reden in dit geval?
    Wat mij interesseert is de historische en de joodse Jezus. (En ik weet van de opmerking van Albert Schweitzer, dat reconstructies van de historische Jezus meer zeggen over de schrijver dan over Jezus). Het Jezusboek waar ik het meest recent in gestrand ben: Jezus; de gnosis en het dogma, van Roukema. (link)
    Mijn vraag werd meer opgeroepen door: 'dit boek lijkt me te saai' en 'heeft Ratzinger iets speciaals te melden' dan door de kerkelijke denominatie van de auteur.

quote:

rkdiak schreef op 23 februari 2009 om 21:46:
    [...]

Misschien wel teleurstellend, dat ik niet het soort protestant ben dat gesuggereerd werd...

gesp wijzigde dit bericht op 24-02-2009 09:59 met 9%: 2e quote ingevoegd
    as blunt as Ockham's razor

19. quote:

gesp schreef op 24 februari 2009 om 09:56:
    [...]
    Wat mij interesseert is de historische en de joodse Jezus. (En ik weet van de opmerking van Albert Schweitzer, dat reconstructies van de historische Jezus meer zeggen over de schrijver dan over Jezus). Het Jezusboek waar ik het meest recent in gestrand ben: Jezus; de gnosis en het dogma, van Roukema. (link)
    Mijn vraag werd meer opgeroepen door: 'dit boek lijkt me te saai' en 'heeft Ratzinger iets speciaals te melden' dan door de kerkelijke denominatie van de auteur.

Wat ik tot nu toe gelezen heb was allerminst saai, en voor mij als redelijk geïnformeerd katholiek zeker een verdieping en er kwamen voor mij nieuwe inzichten aan bod. En dan heb ik slechts de eerste twee hoofdstukken gelezen, ga nu weer overnieuw beginnen omdat dat al een tijdje geleden is.
    Vele mensen zijn bijzonder enthousiast over dit boek wat door de paus geschreven is, een paus die toevallig ook nog eens een van de grootste theologen van deze tijd is.

20. In de inleiding, om dan maar meteen van start te gaan, schrijft Benedictus dat die "historische Jezus" nou net het probleem is.

Hij beschrijft hoe in de Jezus-boeken uit zijn jeugd de historische Jezus en de geloofs-Jezus één zijn, zoals het voor een christen ook móet zijn. Daarna kwam er echter een enorme lading boeken die de historische Jezus wilden beschrijven terwijl ze niet bij voorbaat aannamen dat Hij ook Christus is, en die Jezussen waren stuk voor stuk personificaties van de eigen idealen van de auteur.

Rudolf (of was het Roelof?) Schnackenburg probeerde de historische en de geloofs-Jezus weer te verenigen maar komt in een spagaat terecht omdat hij de historisch-kritische methode zowel de oorzaak van de problemen, als onmisbaar acht.

(Ik hoop dat ik Benedictus op de juiste manier napraat hier, ik heb het boek niet bij me op dit moment en dit gaat even uit de losse pols. Correctie van harte welkom)

Schnackenburg beweert dat de historisch-kritische methode uiteindelijk wel de manier is om toegang te krijgen tot de 'echte' Jezus onder de stapels overlevering omdat volgens hem de evangelisten Jezus 'met vlees hebben bekleed', vorm hebben gegeven voor de gelovige van nu.

Benedictus stelt ertegenover dat niet de evangelisten Jezus met vlees hebben bekleed, maar dat Jezus als Christus zélf het vlees heeft aangenomen en dat dát de sleutel is tot de historische geloofs-Jezus.

Het christendom is een historische godsdienst, het heeft zijn wortels in historische feiten: het leven van Jezus, Zijn dood en opstanding. Wat hij verder volgens mij schrijft, maar hier weet ik niet of ik 'm correct lees, is dat je met de historisch-kritische methode uiteindelijk niet bij Jezus Christus zult uitkomen maar dat daarvoor een andere benadering vereist is. Hij wil die andere benadering beschrijven en noemt het daarom een persoonlijke zoektocht naar het gelaat van de Heer, omdat geloof uiteindelijk persoonlijk is.

Hij deed in dat verband geloof ik ook de uitspraak dat er zovele wegen naar God zijn, als dat er mensen zijn. Dit kun je natuurlijk heel vrijzinnig uitleggen maar juist omdat Benedictus de uitspraak deed, ben ik ervan overtuigd dat 't dat niet is.

21. quote:

gesp schreef op 24 februari 2009 om 09:56:
    Misschien wel teleurstellend, dat ik niet het soort protestant ben dat gesuggereerd werd...

bummer :(

Waar zijn ze toch gebleven, die goede oude papenvreters?

So sue me!

22. quote:

rkdiak schreef op 25 februari 2009 om 00:21:
    [...]

bummer :(

Waar zijn ze toch gebleven, die goede oude papenvreters?
    Geheel off-topic, maar ik kon het niet laten...
    Veroordeeld door de Inquisitie >:)

eerst was ik een ei
    nu ben ik een kip
    kip zijn vind ik mooier
    er zit wel leven in een ei
    het is alleen wat dooier

23. quote:

MaVee schreef op 25 februari 2009 om 11:19:
    [...]

Geheel off-topic, maar ik kon het niet laten...
    Veroordeeld door de Inquisitie >:)
    zijn we zo effectief geweest? wow :+

So sue me!

24. quote:

rkdiak schreef op 25 februari 2009 om 11:20:
    [...]

zijn we zo effectief geweest? wow :+

Ik weet dat er nog enkele fora zijn waar ze te vinden zijn. Als je wil wil ik wel even de web adressen voor je opzoeken. :)

En of we effectief zijn geweest? Dat is denk ik wisselend succes. Katharen heb ik in ieder geval al enige tijd niets meer van vernomen. ;)

25. Kunnen jullie dat gekwek ook even ergens anders doen? http://www.irenaeus.nl/forum/images/smilies/swiss.gif

Zo blijft er van dit kwaliteitstopic niks over. Ga iets nuttigs schrijven over het boek van Benedictus!

Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!