Topic: Is de Bijbel compleet en waar - 13 pagina's
Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!
- Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 16:56
quote: grondig
Zoek je wat jij wilt vinden of wil je je laten vinden?
Ik zoek hoe het zit, niet hoe ik wil dat het zit. Tja, soms zit het dus niet hoe ik wil.
Ik hoop dat ik Gods Liefde mag ervaren, dat het mij vinden kan.
Je kan alles wel wegrelativeren, ook het goede tov. het kwade.quote:
Maar 2500 jaar geschiedenis m.b.t. het denken over het Kwaad schuif jij terzijde als onzin.
Ook liefde, verdriet en geluk kan je niet bewijzen. Enz.... - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 16:58
quote:
rkdiak schreef op 23 augustus 2009 om 16:47:
[...]
Excuses maken, maar de aanstoot laten staan is hypocriet*. De voorspelde agressie was maar moeilijk te onderdrukken he?
Ach, je kent me toch een beetje...
Mja, noem het agressie. Je lokt het zelf uit.
(* ik heb het inmiddels even aangepast)Jerommel wijzigde dit bericht op 23-08-2009 17:05 met 6% - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 16:59Wat was, Dat is, Zal zijn
Hij heeft zijn liefde naar jou al laten zien en ervaren, heb je dat nog niet gemerkt?quote:
Jerommel schreef op 23 augustus 2009 om 16:56:
[...]
Ik zoek hoe het zit, niet hoe ik wil dat het zit. Tja, soms zit het dus niet hoe ik wil.
Ik hoop dat ik Gods Liefde mag ervaren, dat het mij vinden kan.
www.kajem2010.hyves.nl - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 17:08
quote:
grondig christelijk schreef op 23 augustus 2009 om 16:59:
[...]
Hij heeft zijn liefde naar jou al laten zien en ervaren, heb je dat nog niet gemerkt?
Mja.. soms.
Maar mijn 'ik' wil maar niet dood.
Da's een moeizaam proces... - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 17:20
quote: mark85
En of ik het gezien heb;)
Op een gegeven moment zal je ook wel begrijpen waarom.
Het is namelijk het punt dat vaak terugkomt: Volg je de Kerk of volg je de Bijbel ?
Een gevoelig punt, zoals je ziet.
Tja, dat ik er dan zo onhandig mee om ga heeft er verder weinig mee te maken. - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 17:30@jerommel
Ik volg de kerk al 3 jaar niet meer, alleen de bijbel. Maar er staan te veel tegenstrijdigheden in.
Ik ben nu bezig "Zeitgeist refuted" te kijken, maar bij de eerste 5 minuten heb ik al zoiets van er klopt niet zo veel van die voorspellingen. - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 17:38Ah, dus dan weet je meer dan ik veronderstelde, wellicht meer dan ik.
Zg. refuted begint idd niet zo boeiend (meen ik me te herinneren) maar gaat verder punt voor punt op de beweringen van Zg. in, die hun info weer van ruim weerlegde bronnen heeft.
Er blijft nagenoeg niks over van Zg.
Noteer anders de bronnen die Zg. gebruikt en zoek zelf verder.
Er zijn wel meer docu(tje)s te vinden op joetjoep en google-video
Ik vind "Total Onslaught" wel een goeie serie. Of dingen van Chuck Missler. - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 17:50
quote:
Jerommel schreef op 23 augustus 2009 om 17:20:Op een gegeven moment zal je ook wel begrijpen waarom.
Het is namelijk het punt dat vaak terugkomt: Volg je de Kerk of volg je de Bijbel ?
Een gevoelig punt, zoals je ziet.
Tja, dat ik er dan zo onhandig mee om ga heeft er verder weinig mee te maken.
Waarbij voorop gesteld moet worden dat bovenstaande vraag alleen voorkomt bij kerkgemeenschappen van ná de Reformatie.
De Katholieke Kerk zal vooral de vraag stellen: ´Volg je Jezus Christus en de Kerk die Hij heeft opgericht óf volg je dwaalleraren die de wijsheid in pacht menen te hebben...St. Ignatius wijzigde dit bericht op 23-08-2009 17:51 met 0%Magnificat anima mea Dominum - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 18:04
Maar hoe kom je er achter wie dan de zogenoemde dwaalleraren zijn? Naarmate ik verder ga kijken, des te meer ik het idee heb dat veel mensen de bijbel vertalen naar hoe ze het zelf willen zien. Van daar de reformaties (verbeter me als ik het fout heb). En na wat rkdiak heeft gezegd, dat de "originele" bijbel niet bestaat (ben het daar zeker mee eens), dan weet ik niet wat ik nou moet geloven. Hoofdzaak is dat ik nu ga kijken hoe ik de bijbel moet zien. Ik weet dan nog niet waar ik moet beginnen, maar met zeker onderzoek lukt dat welquote:
St. Ignatius schreef op 23 augustus 2009 om 17:50:
[...]
De Katholieke Kerk zal vooral de vraag stellen: ´Volg je Jezus Christus en de Kerk die Hij heeft opgericht óf volg je dwaalleraren die de wijsheid in pacht menen te hebben... - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 19:06Tja, komt het weer neer op de vraag: Bijbel of kerk?
Neem je de Bijbel als basis, komt de RK-kerk duidelijk als dwalende kerk uit.
Volgens velen zelfs als de hoer die het beest berijdt.
Neem je de kerkleer als basis dan kom je bij de kerk van die leer uit.
Die kerken zullen ook twijfel zaaien over de feilbaarheid van de Bijbel.
Okee, sowieso komt er een groot stuk geloof en liefde voor God en waarheid bij kijken.
Lastig onderwerp...
Maar ik kom toch steeds op aanwijzingen terecht dat er helemaal niet zo veel mis is met de Bijbel als men wil doen geloven. - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 19:23
quote:
Jerommel schreef op 23 augustus 2009 om 19:06:
Tja, komt het weer neer op de vraag: Bijbel of kerk?
Neuh, zoals ik al zei dat is alleen een vraag die voorkomt bij kerkgemeenschappen van ná de reformatie.
Bijbel of Kerk volgen.. Er is dus maar keuze uit deze twee ´dingen´ (entiteiten, zo je wil). Een boek of een gebouw. Alleen tastbare dingen zijn te volgen (een gouden kalf, zo je wil).
De Katholieke Kerk volgt liever Jezus Christus in plaats van een boek of een gebouw.
Neem je de Bijbel als basis, dan zal je eerst moeten nagaan waar de bijbel vandaan komt en wie deze heeft samengesteld. Wie heeft de bijbel de autoriteit gegeven die het nu bezit?
Daarna kan je in Mattheus lezen dat de Katholieke Kerk de ENIGE Kerk is die opgericht is door Christus. Niet duizenden protestantse gemeenschappen met elk verschillende interpretaties van de bijbel. Zoveel verdeeldheid en onderlinge onenigheid kan alleen van het Kwaad afkomstig zijn.Magnificat anima mea Dominum - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 19:38
quote:
Jerommel schreef op 23 augustus 2009 om 17:08:
Mja.. soms.
Maar mijn 'ik' wil maar niet dood.
Da's een moeizaam proces...
Hallo Jerommel, blij dat je weer meedoet!
In de eerste plaats is het goed om iedere gedachte bij God te brengen. Niets voor Hem verbergen. Dus zeggen tegen God "mijn 'ik' wil maar niet dood". Dus nu is het niet meer jouw probleem, maar het probleem is bij God neergelegd. Want jij wil dat je eigen 'ik' sterft toch? Als je het eigenlijk liever niet wil, zou ik dat ook tegen God zeggen.
Sterven aan je eigen "ik" betekent niet dat je je eigen identiteit verliest. Het betekent dat je niet je eigen kop volgt, maar dat je Jezus volgt. Dus ook geen kerk volgen, of een leer volgen, maar Jezus!! Je geeft Hem het recht om jou te leiden, de "Baas" over jou te zijn. En Hij heeft het goed met je voor. Jouw identiteit zal juist dan tot zijn recht komen.
Het betekent eigenlijk dat niets of niemand voor ons belangrijker is als Jezus.
Jezus zegt:
Als je je naar Jezus uitstrekt, komt het met dat sterven van het eigen "ik" wel goed. Geloof dat maar.quote:
Joh.15:4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen.Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede. - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 19:39
In de betere boekhandel, maar vooral (als je daar toegang toe hebt) in de universitaire boekhandels en bibliotheken. Zoek vooral even uit of de auteur vooral historicus oid is, of predikant oid. Aan die laatste groep auteurs heb je voor jouw doel erg weinig.quote:
Mark85 schreef op 23 augustus 2009 om 16:55:
[...]
Bedankt, hoop dat het lukt. Waar kan ik het beste boeken krijgen? En of ik het gezien heb;)So sue me! - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 19:42
Je wijst makkelijk naar anderen. Intussen valt me op dat ieder topic waarin jij verschijnt dezelfde kant op gaat. Je draagt een hoop nutteloze agressie aan, beschuldigt anderen, en wast je eigen handen makkelijk schoon. Jammer, want zoals ik eerder al merkte, als je die nutteloze lompheid zou bedwingen, zou je veel boeiends te melden hebben. Maar je luistert/leest slecht en je vooroordelen en gebrek aan kennis verhinderen je kennelijk om een normaal gesprek te voeren. Heel, heel jammer.quote:
Jerommel schreef op 23 augustus 2009 om 16:58:
[...]
Ach, je kent me toch een beetje...
Mja, noem het agressie. Je lokt het zelf uit.
So sue me! - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 20:08Wat was, Dat is, Zal zijn
Als ik deze reactie lees meen ik te veronderstellen dat je beter weet hoe de verschillende vlaggen er in de theologische wereld voor staan als je wil doen veronderstellen.quote:
Jerommel schreef op 23 augustus 2009 om 19:06:
Tja, komt het weer neer op de vraag: Bijbel of kerk?
Neem je de Bijbel als basis, komt de RK-kerk duidelijk als dwalende kerk uit.
Volgens velen zelfs als de hoer die het beest berijdt.
Neem je de kerkleer als basis dan kom je bij de kerk van die leer uit.
Die kerken zullen ook twijfel zaaien over de feilbaarheid van de Bijbel.
Okee, sowieso komt er een groot stuk geloof en liefde voor God en waarheid bij kijken.
Lastig onderwerp...
Maar ik kom toch steeds op aanwijzingen terecht dat er helemaal niet zo veel mis is met de Bijbel als men wil doen geloven.www.kajem2010.hyves.nl - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 20:22Thanks Adinomis.
Lig meteen weer in de clinch met de roompjes... Ja, m'n eigen schuld...
Dat maak jij er nu van. Gaat natuurlijk om de vraag waar je je als persoon die zich orienteert, zoals TS bij mij de indruk wekte, op moet baseren om tot de Waarheid te komen. Dan is er die keuze.quote:
Bijbel of Kerk volgen.. Er is dus maar keuze uit deze twee ´dingen´ (entiteiten, zo je wil). Een boek of een gebouw. Alleen tastbare dingen zijn te volgen (een gouden kalf, zo je wil).
Ja, maar welke Jezus? De eucharistie? Biddend tot de Theotokos? Werken voor je gratie? 8 + 2/2 geboden? Roept bij mij een hoop vragen op.quote:
De Katholieke Kerk volgt liever Jezus Christus in plaats van een boek of een gebouw.
En wat hier http://www.inderechtestraat.nl/ te lezen valt is ook interessant. - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 20:46
quote:
grondig christelijk schreef op 23 augustus 2009 om 20:08:
[...]
Als ik deze reactie lees meen ik te veronderstellen dat je beter weet hoe de verschillende vlaggen er in de theologische wereld voor staan als je wil doen veronderstellen.
Bedoel je dat ik meer weet dan je dacht, of bedoel je dat ik a.h.w. partij gekozen heb ?
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt. - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 21:44Wat was, Dat is, Zal zijn
dat je meer weet dan ik verondersteldequote:
Jerommel schreef op 23 augustus 2009 om 20:46:
[...]
Bedoel je dat ik meer weet dan je dacht, of bedoel je dat ik a.h.w. partij gekozen heb ?
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt.www.kajem2010.hyves.nl - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 21:46@iedereen
Bedankt voor het posten, maar is het mogelijk om on topic te blijven?
Het wordt mij meer een discussie over welk geloof waar is en welke niet. Graag wat meer info aangaande de bijbel
alvast bedankt - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 22:03
quote:
Jerommel schreef op 23 augustus 2009 om 20:22:
Lig meteen weer in de clinch met de roompjes... Ja, m'n eigen schuld...
Wederom kan je het niet laten om mensen denigrerend toe te spreken, erg christelijk allemaal. Die eerdere hypocriete excuses moeten we dus maar met een korreltje zout nemen.
quote:
Dat maak jij er nu van. Gaat natuurlijk om de vraag waar je je als persoon die zich orienteert, zoals TS bij mij de indruk wekte, op moet baseren om tot de Waarheid te komen. Dan is er die keuze.
Ik maak nergens iets van, ik herhaal gewoon wat jij zegt. En jij creëert een valse dichotomie tussen kerk en bijbel, wat vooral voorkomt bij bijbelaanbidders. Zij hebben de bijbel verheven tot gouden kalf… Zoals gezegd, katholieken volgen liever Jezus Christus.
De Eucharistie (Joh 6: 35, 48, 51), Theotokos (Jes 7:14, Matt 1: 16, 18; 2:11, 13, 20; 12:46; Lc 1:31,35,43; Joh 1:15; 2:1; Gal 4:4) (overigens ook geloofd door Luther, Zwingli en Calvijn) zijn zeer zeker belangrijke katholieke leerstellingen die ook uit de bijbel zijn te halen (maar niet exclusief). Werken voor je gratie is niet katholiek…quote:
Ja, maar welke Jezus? De eucharistie? Biddend tot de Theotokos? Werken voor je gratie? 8 + 2/2 geboden? Roept bij mij een hoop vragen op.Magnificat anima mea Dominum - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 22:10
quote:
Mark85 schreef op 23 augustus 2009 om 21:46:
@iedereen
Bedankt voor het posten, maar is het mogelijk om on topic te blijven?
Het wordt mij meer een discussie over welk geloof waar is en welke niet. Graag wat meer info aangaande de bijbel
alvast bedankt
Excuus, maar als sommigen mensen op ´van dik hout zaagt men planken´ niveau begint te debateren dan volgt daar een reactie op. Ik zal proberen daar niet meer op te reageren en ontopic te blijven.
Maar goed, zoals gezegd zijn vooral universiteitsbibliotheken aan te raden. Lees vooral ook de kerkvaders en kerkgeschiedenis. Het tot stand komen van de bijbel is nogal essentieel. Mensen kunnen wel beweren de bijbel te volgen, maar hebben vaak geen idee waar die vandaan komt en dat deze inderdaad geen volmaakt geheel is. Uiteindelijk zijn er 73 boeken gekozen waar de christelijke leer in te vinden is... Overigens is er in een ander topic reeds een discussie gaande over ditzelfde onderwerp. Succes!
Magnificat anima mea Dominum - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 22:24
Ach, van de balk en de splinter... Was heus niet zo denigrerend bedoelt overigens. Beetje plagend. Jij noemt mij een bijbelaanbidder, volgens anderen ben ik een domme leugenaar, ach ja...quote:
Wederom kan je het niet laten om mensen denigrerend toe te spreken, erg christelijk allemaal. Die eerdere hypocriete excuses moeten we dus maar met een korreltje zout nemen.
En m.i. creeerde Rome zelf een dichotomie tussen kerk en bijbel.
Ja, de Bijbel laat hier en daar wel een schijnbaar verband zien met typisch RK zaken, maar ik kan er weinig solide basis voor ontdekken.
Verder zijn er nog een aantal andere zaken die me wellicht bevooroordeeld hebben gemaakt.
Als we kijken naar wat vruchten die Rome heeft gegeven door de eeuwen heen...
Dood en verderf.Jerommel wijzigde dit bericht op 23-08-2009 22:33 met 14% - Geplaatst op zondag 23 augustus 2009 22:28
je bent echt niets meer dan een vervelende ruziezoeker he. Helemaal niets.quote:
Jerommel schreef op 23 augustus 2009 om 20:22:
Thanks Adinomis.
Lig meteen weer in de clinch met de roompjes...So sue me! - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 00:10Rkdiak, ik had moeten schrijven "Heb meteen weer oorlog met Rome" maar je quoot niet m'n "Ja, m'n eigen schuld..." Ik dacht dat de zelfspot daarmee wel duidelijk zou zijn.
Niet om mijn handen in onschuld te wassen, want "roompjes" klinkt inderdaad te denigrerend.
Maar, weet je, ik lees weleens een topicje mee, en ik stoor me regelmatig aan de arrogantie die er uit de roomse hoek komt op dit forum. Ik weet niet zeker of dat aan mij ligt, deels wel, denk ik.
Maar ik zie ook dat anderen er ook moeite mee hebben. Dat trek ik me dan aan. Tja, stom misschien, en ik ga er niet handig mee om. Ik heb ook al 2 waarschuwingen staan, en terecht, wellicht.Jerommel wijzigde dit bericht op 24-08-2009 10:18 met 0% - Geplaatst op maandag 24 augustus 2009 09:22Lijkt me inderdaad terecht. De "arrogantie uit roomse hoek" is verklaarbaar, en als je niet op voorhand negatief insteekt kan je ook zien dat het met arrogantie niets te maken heeft. Maar ik heb inmiddels geen enkele behoefte meer een poging te doen je dat uit te leggen. Je vooringenomenheid en je ultieme wens ruzie te zoeken is te duidelijk.So sue me!
Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!