Voeg toe aan favorieten
Topic: Waarom scheuring GKV? - 10 pagina's
Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!

1. quote:

Piebe schreef op 25 februari 2010 om 22:49:
    [...]

Zelfs al was de duivel niet gebonden, hij moest altijd toestemming aan God vragen (Job 1,12) voordat hij wat kon. Nu, indien de duivel aan God vraagt of hij zijn kerk vanbinnen uit mag verwoesten, wat zal dan God zijn antwoord zijn? :)

Wat zei God tegen hem toen hij Job wilde verwoesten en Jezus wilde verlijden in de woestijn?

En wat zegt de bijbel als het zegt dat zelfs mensen van het licht in de dwalingen van de eindtijd zullen meegezogen worden?

Het zit zo: voor ieder die in Jezus is kan satan niets kwaads doen, maar wanneer hij je lokt en lokt als een kinderlokker (hij lokt geestelijke kleine kindjes maar wat graag) en je gaat daar vanuit geestelijke onvolwassenheid op in, dan ben je met het erin mee gelokt worden niet meer in Jezus en raak je zeg maar gevangen in die zelfde ketens waar satan in zit.

Kijk maar naar die o zo vele jongeren die niets meer doen met hun geloof, dan enkel nog te geloven met vaak warrige denkbeelden. Ze leiden een leven dat lauw en gelijkvormig is en laten zich verlokken door de lusten waarmee ze gelokt worden. Al zou satan ze niet lokken, dan nog lokt het kwaad ze.

Want ja, de keuze is vaak tussen twee dingen
    (niet mijn beeld trouwens)

1. Naar de kerk, braaf christelijk bij je ouders op de bank, terwijl je vrienden naar de disco gaan en daar lekker gaan scoren en je aan heel veel regels houden.

of
    2. Naar de disco, ook scoren en uitslapen inplaats van de kerk. en wil je scoren, dan is het toch echt iets voor een loser om te zeggen dat je wel graag wilt trouwen, de bijbel lezen, je leven aan Jezus geven, doen wat Hij zegt, evangeliseren, netjes praten, de tien geboden houden, geen seks voor het huwlijk te hebben, met je kinderen naar de club en de kerk etc... Nee, geloven is toch genoeg? Als je Jezus maar in je hart hebt? Wel, dan dien ik hem wel door lief te zijn voor de mensen.

Ik zelf heb een andere beleving, maar ik stel me zo voor dat velen het eerder zo voorstellen.

gaitema wijzigde dit bericht op 26-02-2010 01:11 met 72%
    Een nieuwe start is een nieuw begin

2. Op eiw schrijft één van de redactieleden het volgende:
    artikel
    Opvallend is dat in de voetnoten een soort van excuses lijkt te staan:

quote:

"Daarbij komt dat vanuit Kampen het parool is gegeven om verontrusten die openlijk verkeerde zaken in het kerkverband aan de kaak stellen, aan te pakken. Het zal daarom wel niet toevallig zijn dat gelijktijdig in twee kerken van Drachten in de preken expliciet aandacht werd gegeven aan de verontrusten. Allebei precies een week na de beruchte publicatie in De Reformatie! De inhoud van de ene preek is zodanig dat die er met náme om vraagt om tegengesproken te worden."
    Inmiddels heb ik begrepen van beide predikanten dat hun preken niets te maken hadden met dit Reformatieartikel. Mijn vermoeden was dus fout.

En dat vind ik opvallend omdat er steeds is geroepen door de scribent dat het om feiten gaat (in versie vijf van deze serie schrijft hij nog dat het muisje nog een staartje krijgt) maar dat lijkt niet het geval.
    Dit herroepen zou gerust op de eerste pagina mogen van mij.
    Maar wat ik nog vreemder vind is dit deel:

quote:

Ik zal met instemming van mijn vrouw onze bezwaren die we zonden aan onze eigen kerkenraad publiek maken. En daarbij het antwoord van de kerkenraad (kerkenraden!) geven, alsmede reactie van ons (en één in waarheid!) die we aan onze kerkenraad zonden, daarop. We zullen daarbij voorzover nodig opnieuw de preek betrekken.

Het positieve hiervan is dat iedereen in de beide gemeenten, Drachten-ZuidWest en -Nijega nu precies kan meeleven hoe door de beide kerkenraden de besluiten van de laatste synode zijn geratificeerd en welke bezwaren ertegen al dan niet verworpen werden.
    En wat de consequenties ervan zijn …
    Dat de scribent de brief van hem en zijn echtgenoot zoals zij die aan de KR gezonden hebben wil publiceren kan natuurlijk want het is hun private schrijven. Maar ook het antwoord van de KR aan hen publiceren is m.i. een stap te ver.
    Dat laatste heb ik vraagtekens bij. Kan en mag dat zomaar? Brieven die een KR in vertrouwelijkheid aan je zend publiceren?

En waarom die opmerking over het ratificeren van de synodebesluiten.
    Elk gemeentelid die wil weten hoe een KR de besluiten heeft beoordeeld kan gewoon naar zijn kerkenraad gaan.
    Waarom zo geheimzinnig over iets wat bekend is in de gemeente? Welk nut heeft dit?
    Wederom olie op het vuur.

Opvallend is ook dat het redactionele artikel van de besproken predikant in de plaatselijke kerkbode niet in het geheel is opgenomen maar slechts ten dele en dan verknipt.
    Het feitelijke artikel is langer en meer genuanceerd dan wat er nu via naar voren komt. En daarmee komt er een vertekend beeld naar buiten van het geheel.
    En ook dat is jammer en niet nodig. Geef dan als bron de totale tekst neer zodat het controleerbaar is voor wie dat wil.

Dan nog de opmerking over het toneel.
    Er is in geen van de kerken in Drachten toneel toegepast in de diensten.
    De gewraakte dienst in dezen was in Dalfsen. Zo lezen we in de verklaring van ds. Heres cc het volgende:

quote:

In de eerste jeugddienst, op 3 januari ’10 heeft dat geresulteerd in het optreden van een dramagroepje, waarvan één deelnemer, in wit kleed gehuld, de Persoon van onze Heiland Jezus Christus moest spelen. In deze eredienst, onder volle verantwoordelijkheid van de kerkenraad, is er ook voor gekozen vrouwelijke jonge gemeenteleden te laten voorgaan in de Schriftlezing en de dienst van de voorbede.
    [zie ook gereformeerdekerkdalfsen.nl].

Preken die breken?
    Een ieder kan op de audioserver de diensten van Drachten Zuid West en Drachten Oost gewoon beluisteren en beoordelen.
    Onrust in Drachten?
    Nee, geen onrust maar levende gemeenten van Christus.
    Gereformeerde kerken in hart en nieren.

Riemer Lap wijzigde dit bericht op 08-03-2010 10:04 met 17%
    Er zijn slecht twee manieren om je leven te leven: doen alsof niets een wonder is, en doen alsof alles een wonder is. Ik geloof in het laatste. (Albert Einstein)

3. ik post m maar even hier: artikel in het RD over een boekje van ds Wilschut; GKV is geen valse kerk maar wel de weg kwijt: http://www.refdag.nl/arti...ormeerde+spoor+kwijt.html

Marloes wijzigde dit bericht op 25-03-2010 08:58 met 4%
    [Prediker 7:29]

4. @Marloes:het is zo ongeveer wat er idd de laatste tijd gaande is binnen de GKV,niet eens van binnenuit waargenomen maar ook als buitenstaander.

5. door de afstand is het dan vaak makkelijker te zien.

Misschien een vreemde denksprong, maar komen er nog jongens uit Australie, Canada en Zuid-Afrika naar Kampen om voor dominee te leren? Of lopen die aantallen terug?

[Prediker 7:29]

6. Je zou evt navraag kunnen doen bij de TU hoe de cijfers er uit zien.

7. Repeterende breuk?

Vanmorgen is de Gereformeerde kerk hersteld van Zwolle afgelezen dat de kerkenraad 3 ouderlingen en 2 diakenen heeft afgezet. De berichten over een conflict in deze gemeente lijken erop te wijzen dat de achtergrond van dit conflict een verschil van opvatting is over de relatie met de nieuwe afgescheiden olv de predikanten Hoogendoorn, vd Wolff en Heres.
    De kerkenraad van ds. S. de Marie, de voorganger in deze gemeente in Zwolle, heeft zich de afgelopen maanden iedere week minstens 1 avond per week bezig gehouden met deze kwestie. Desondanks is men er niet uitgekomen. Voor een buitenstaander is niet te begrijpen dat dit weer zo moest aflopen.
    Een kleine groep van 1500 leden, waarvan 300 in Zwolle en dan nu deze scheuring en dat is het zoveelste conflict in de 6 jaar dat deze kerkengroep bestaat.
    Laten wij bidden om wijsheid en inkeer voor de betrokkenen. Verdrietig zo'n conflict.

8. quote:

leeuw schreef op 04 april 2010 om 19:31:
    Repeterende breuk?

Vanmorgen is de Gereformeerde kerk hersteld van Zwolle afgelezen dat de kerkenraad 3 ouderlingen en 2 diakenen heeft afgezet. De berichten over een conflict in deze gemeente lijken erop te wijzen dat de achtergrond van dit conflict een verschil van opvatting is over de relatie met de nieuwe afgescheiden olv de predikanten Hoogendoorn, vd Wolff en Heres.
    De kerkenraad van ds. S. de Marie, de voorganger in deze gemeente in Zwolle, heeft zich de afgelopen maanden iedere week minstens 1 avond per week bezig gehouden met deze kwestie. Desondanks is men er niet uitgekomen. Voor een buitenstaander is niet te begrijpen dat dit weer zo moest aflopen.
    Een kleine groep van 1500 leden, waarvan 300 in Zwolle en dan nu deze scheuring en dat is het zoveelste conflict in de 6 jaar dat deze kerkengroep bestaat.
    Laten wij bidden om wijsheid en inkeer voor de betrokkenen. Verdrietig zo'n conflict.

Het gaat idd om de door jouw aangegeven kwestie en er zijn een aantal ambtsdragers afgezet in Zwolle. Het gaat om de ambtsdragers die graag wilden dat er ruimte was om samen te spreken met de andere gemeenten in de nieuwe vrijmaking.
    Het lijkt maar door te woekeren in die kerken, laten we bidden dat er meer eenheid komt en er een weg is om weer samen te gaan!
    dienst

Er zijn slecht twee manieren om je leven te leven: doen alsof niets een wonder is, en doen alsof alles een wonder is. Ik geloof in het laatste. (Albert Einstein)

9. -

Riemer Lap wijzigde dit bericht op 06-04-2010 15:08 met 100%

10. Heeft het niet altijd(!) al erg gerommeld binnen deze kerk?
    Als ik de website lees van de nieuwe kerk/gemeente (?) die is onstaan dan vind ik het min of meer een schijnvertoning.

Het verbaast me ook erg dat er nu nog mensen zijn die zeggen dat het GEEN kerkscheuring is..met alle respect, hoe moeten we dit dan noemen?

Ik denk dat er geen weg meer is om nog 'samen' verder te gaan, daarvoor is er alweer veel te veel gebeurd.
    Laat deze kerk trots zijn op hun behaalde resultaat!

11. quote:

okidoki schreef op 05 april 2010 om 00:33:
    Het gaat idd om de door jouw aangegeven kwestie en er zijn een aantal ambtsdragers afgezet in Zwolle. Het gaat om de ambtsdragers die graag wilden dat er ruimte was om samen te spreken met de andere gemeenten in de nieuwe vrijmaking.

Huh? De verschillende afgesplitste vrijgemaakten mogen onderling niet eens met elkaar praten? Waarin verschillen ze uiteindelijk dan?

In die dienst wordt er trouwens bizar weinig over gezegd aan het begin...

quote:

Het lijkt maar door te woekeren in die kerken, laten we bidden dat er meer eenheid komt en er een weg is om weer samen te gaan!
    Ben je verbaasd dat het doorwoekerd? Ik sta niet te juichen, maar in een kerk die gedefinieerd wordt door het weglopen uit frustratie, is dit misschien niet zo heel verwonderlijk, toch?

Meer vragen, minder schieten... (valt nog niet mee!)

12. Ik sta er niet bij te juichen maar echt onverwacht is het niet. Als je de enige ware kerk wil overhouden moet je flink snijden in leden die niet de enige ware kerkenraad en leidslieden willen volgen. Een verschijnsel wat je wel bij meer sekte-achtige clubs ziet en ongetwijfeld sociologisch te verklaren is maar je toch niet blij van wordt.

Life is a terminal disease. And don't forget sexually transmitted.

13. quote:

dingo schreef op 07 april 2010 om 18:31:
    Een verschijnsel wat je wel bij meer sekte-achtige clubs ziet en ongetwijfeld sociologisch te verklaren is maar je toch niet blij van wordt.

Ach,een aantal kenissen van mij zijn lid van de GKV.Op goede vrijdag gaan ze met "tranen" in de ogen aan het avondmaal en op zondagmiddag als er ook een dienst gehouden wordt binnen deze kerkstroming gaan ze niet meer en lopen een rondje met de hond.Als ik dan vraag of ze niet verwacht worden om naar de dienst te gaan dan komen er ook de meest discutabele reactie's dus of je daar nou zo blij van moet worden ?

Overigens zie ik ze niet als sekte-achtige club,meer als "vechters" die het vechten moe zijn geworden en nu onderling slaags raken.

14. quote:

rtfm08 schreef op 07 april 2010 om 19:04:
    [...]
    Ach,een aantal kenissen van mij zijn lid van de GKV.Op goede vrijdag gaan ze met "tranen" in de ogen aan het avondmaal en op zondagmiddag als er ook een dienst gehouden wordt binnen deze kerkstroming gaan ze niet meer en lopen een rondje met de hond.Als ik dan vraag of ze niet verwacht worden om naar de dienst te gaan dan komen er ook de meest discutabele reactie's dus of je daar nou zo blij van moet worden ?

Overigens zie ik ze niet als sekte-achtige club,meer als "vechters" die het vechten moe zijn geworden en nu onderling slaags raken.

Wat vind jij een vreemde reactie en welke reactie had je dan liever gezien? Ik vind dit nogal een vreemde manier van denken en praten.

Bovendien; de opmerking over 'sekte-achtige' club vind ik totaal ongepast in dit topic.

15. Wat is er precies ongepast aan?

16. quote:

Annet schreef op 07 april 2010 om 19:18:
    [...]

Wat vind jij een vreemde reactie en welke reactie had je dan liever gezien? Ik vind dit nogal een vreemde manier van denken en praten.

Bovendien; de opmerking over 'sekte-achtige' club vind ik totaal ongepast in dit topic.

Sekte-achtig komt niet uit mijn koker,maar dat terzijde.

Als je op Goede Vrijdag zo ontdaan bent dat Jezus voor onze zonden aan het kruis is gestorven en je vervolgens op Paaszondag,de feestdag van de opstanding zegt nou ik vind een dienst wel voldoende want ik heb daar genoeg aan dan mag dat natuurlijk maar ik kan het maar moeilijk met elkaar passend maken te meer daar ze nog steeds met elkaar afgesproken hebben dat ze 2 diensten hebben en die ook alszodanig vieren,ik zou zeggen al helemaal op Paaszondag toch ?
    Waarom schaffen ze dan die tweede dienst niet gewoon af ?

rtfm08 wijzigde dit bericht op 07-04-2010 20:30 met 0%

17. quote:

dingo schreef op 07 april 2010 om 20:25:
    Wat is er precies ongepast aan?
    Als jij goed kunt onderbouwen dat het goed vergelijk is, dan wil ik je wel uitleggen waarom het ongepast is. Kom zeg.

18. quote:

rtfm08 schreef op 07 april 2010 om 20:28:
    [...]

Sekte-achtig komt niet uit mijn koker,maar dat terzijde.

Als je op Goede Vrijdag zo ontdaan bent dat Jezus voor onze zonden aan het kruis is gestorven en je vervolgens op Paaszondag,de feestdag van de opstanding zegt nou ik vind een dienst wel voldoende want ik heb daar genoeg aan dan mag dat natuurlijk maar ik kan het maar moeilijk met elkaar passend maken te meer daar ze nog steeds met elkaar afgesproken hebben dat ze 2 diensten hebben en die ook alszodanig vieren,ik zou zeggen al helemaal op Paaszondag toch ?
    Waarom schaffen ze dan die tweede dienst niet gewoon af ?

Het zou je sieren als je daarin ieder gewoon de vrije keuze liet, zonder er (ver) oordelend over te spreken!
    Je haalt hier natuurlijk van alles door elkaar..."ze".."we"...welke kant wil je nou eigenlijk op?
    Kijk, als iemand er voor kiest om met zijn/haar hond te gaan wandelen in plaats van de tweede dienst op Paaszondag bij te wonen, dan is dat toch een vrije keuze? Misschien is de betreffende persoon ook wel van mening dat "ZE" die tweede dienst af mogen schaffen. Gelukkig voor de mensen die blij zijn dat "WE" nog een tweede dienst kennen op Paaszondag om daar naar toe te gaan.
    Als "WE" dan onverhoopt "ZE" tegenkomen, dan weten we precies wat "ZE" beweegt toch?
    "De begrippen der mensen van de dingen zijn meestal niets dan hun oordelen over die dingen"

19. Wie meer wil weten van het denkklimaat in de Gereformeerde Kerk hersteld kan onderstaand artikel lezen dat onlangs in hun kerkblad de Bazuin is verschenen. Dit is wat deze kerken zelf zeggen over o.a de scheuringen in hun gelederen, het is ondertekend door Deputaten Curatoren Landelijk kerkblad en website.

http://www.gereformeerdkerkbladdebazuin.nl/artikel/648

20. Kenmerken van een sekte zijn o.a.:

* De neiging tot perfectionisme
    * De neiging tot isolatie en groepsvorming, vaak met het idee van het 'uitverkoren' (elite) zijn van de volgelingen
    * De neiging tot anticipatie op de toekomst (toekomstige verlossing uit huidig onheil)
    * De neiging tot verabsolutering van een deelwaarheid en/of de eigen waarheid
    * De neiging tot ressentiment (het sterk afzetten tegen de 'anderen', de vorige groep en verguizing of erger van 'afvalligen')
    * De neiging tot intense zendingsdrang, met alle middelen overhalen van anderen tot de eigen groep

En deze lijken me allemaal van toepassing helaas.

21. quote:

Zwever schreef op 07 april 2010 om 14:53:
    [...]

Huh? De verschillende afgesplitste vrijgemaakten mogen onderling niet eens met elkaar praten? Waarin verschillen ze uiteindelijk dan?

Het kerkverband van ds. de Marie heeft in een eerder stadium aangegeven dat ds. de Wolf en de zijnen zich bij hen hadden moeten voegen en niet een eigen kerkverband hadden mogen oprichten.
    Een deel van de KR in Zwolle heeft aangegeven dat zij de deur open willen houden voor het verband van ds,de Wolf cc maar dat wilde de rest van de KR van Zwolle weer niet.
    De ambtsdragers die dat wel wilden hebben de rest daarop aangegeven dat zij zich niet konden voegen onder dat KR besluit en de KR op moesten roepen om dit besluit te vernietigen.
    dat deed de KR niet en de ambtsdragers die wel wilden spreken met het verband van ds, de Wolf zijn daarop diensten gaan beleggen met een deel van de gemeente op een andere plaats.
    Omdat dit scheurmakerij is was er alle ruimte om hen uit het ambt te zetten.
    Het is een trieste zaak dat dit allemaal gebeurt!
    (bovenstaande is wat ik heb begrepen van iemand die er zijdelings bij betrokken is. Het zal allicht gekleurd zijn daardoor)

22. quote:

Annet schreef op 07 april 2010 om 20:39:
    [...]

Het zou je sieren als je daarin ieder gewoon de vrije keuze liet, zonder er (ver) oordelend over te spreken!
    Je haalt hier natuurlijk van alles door elkaar..."ze".."we"...welke kant wil je nou eigenlijk op?
    Kijk, als iemand er voor kiest om met zijn/haar hond te gaan wandelen in plaats van de tweede dienst op Paaszondag bij te wonen, dan is dat toch een vrije keuze? Misschien is de betreffende persoon ook wel van mening dat "ZE" die tweede dienst af mogen schaffen. Gelukkig voor de mensen die blij zijn dat "WE" nog een tweede dienst kennen op Paaszondag om daar naar toe te gaan.
    Als "WE" dan onverhoopt "ZE" tegenkomen, dan weten we precies wat "ZE" beweegt toch?
    "De begrippen der mensen van de dingen zijn meestal niets dan hun oordelen over die dingen"
    Je kunt mooie zinspelingen maken maar daar gaat het niet om.Het is het bekende vrijheid blijheid en kom niet te dicht bij me.Maar zo vrijblijvend was of is het volgens mij niet en de tendens is ook binnen de GKV (zoals ook bij de PKN al tijden geleden heeft plaatsgevonden secularisatie en halen wat je nodig hebt resp past.

23. quote:

rtfm08 schreef op 07 april 2010 om 22:06:
    [...]

Je kunt mooie zinspelingen maken maar daar gaat het niet om.Het is het bekende vrijheid blijheid en kom niet te dicht bij me.Maar zo vrijblijvend was of is het volgens mij niet en de tendens is ook binnen de GKV (zoals ook bij de PKN al tijden geleden heeft plaatsgevonden secularisatie en halen wat je nodig hebt resp past.

Goed, leg jij me dan eens uit wat al deze bevindingen te maken hebben met de scheuring binnen de GKV? Gewoon even heel concreet graag!

Voor zover ik van een scheuring mag spreken natuurlijk... :)

24. quote:

Annet schreef op 07 april 2010 om 22:15:
    [...]

Goed, leg jij me dan eens uit wat al deze bevindingen te maken hebben met de scheuring binnen de GKV? Gewoon even heel concreet graag!

Voor zover ik van een scheuring mag spreken natuurlijk... :)

Waarom zou je niet van scheuring mogen spreken ?

Ik kan het zelf verwoorden maar het wordt in onderstaande link veel duidelijker omschreven:

http://www.refdag.nl/arti...ag.nl/artikel/1469551/Het+gereformeerde+spoor+kwijt.html?PHPSESSID=1dd2f0935822eb9ba7ab41eb82cdba44

25. quote:

Annet schreef op 07 april 2010 om 20:30:
    [...]

Als jij goed kunt onderbouwen dat het goed vergelijk is, dan wil ik je wel uitleggen waarom het ongepast is. Kom zeg.
    Ik heb onderbouwd wat ik zei nu jij nog.

Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!