Topic: Jubileum Christenunie; tijd voor een feestje? - 3 pagina's
Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!
- Geplaatst op woensdag 03 februari 2010 20:42
quote:
Thorgrem schreef op 03 februari 2010 om 20:30:
[...]
Elke partij die zich niet echt weet te onderscheiden van een andere kan beter tot fusie of opheffing overgaan. Dat scheelt een heleboel zorgen bij de komende samenstelling van een regering.
Je bedoelt toch hopelijk niet te zeggen dat het CDA zich zou moeten opsplitsen in de linker en rechter vleugel, en zich over VVD en PVDA zou moeten verdelen? Dat zou ik nou OOK jammer vinden...!!!
(en ik zou het MEER dan jammer vinden als het CDA met de PVV in een regering zou stappen... excuses voor deze offtopic verzuchting maar ik zie een vreselijke bui hangen...)Hendrik-NG wijzigde dit bericht op 03-02-2010 20:48 met 14%'De roeping van de mens is mens te zijn!' - Geplaatst op woensdag 03 februari 2010 20:51
Dat zeg ik dan ook niet. Daar het CDA dan opgesplitst moet worden. In het geval van de CU is het echter een marginale partij die prima in zijn geheel opgenomen kan worden in het CDA.quote:
Hendrik-NG schreef op 03 februari 2010 om 20:42:
[...]
Je bedoelt toch hopelijk niet te zeggen dat het CDA zich zou moeten opsplitsen in de linker en rechter vleugel, en zich over VVD en PVDA zou moeten verdelen? Dat zou ik nou OOK jammer vinden...!!!
Deus in adiutorium meum intende. Domine ad adiuvandum me festina. - Geplaatst op woensdag 03 februari 2010 21:10
quote:
Thorgrem schreef op 03 februari 2010 om 20:51:
[...]
Dat zeg ik dan ook niet. Daar het CDA dan opgesplitst moet worden. In het geval van de CU is het echter een marginale partij die prima in zijn geheel opgenomen kan worden in het CDA.
Je hebt het over "de ene partij kunnen onderscheiden van de ander" als bestaansgrond van een partij... Dan lust ik er nog wel een paar... Alsof die vlieger voor het CDA niet op zou gaan...
Maar, goed plan: maken we twee partijen: rechts en links... Kunnen we ze tenminste ECHT goed uit elkaar houden!! Weten we na de verkiezingen meteen waar we voor de komende 4 jaar aan toe zijn... Want geen gezeur meer met het vormen van coalities waarin de partijen toch nader tot elkaar MOETEN komen t.b.v. het krijgen van een enigszins bestendig "huwelijk"...
Volgen we de geschiedenis van het CDA dan zou toch duidelijk moeten worden dat "de kleur aanpassen om een coalitie te vormen" echt niet zo uitzonderlijk is... En dan druk ik me nog zwak uit...
Let wel: niets ten nadele van CDA... Ik heb er ooit zelf op gestemd en er nooit (bijna nooit... hierna werd het de CU voor me) spijt van gehad... En ik kan me best voorstellen dat er ook nu nog mensen op die partij stemmen...'De roeping van de mens is mens te zijn!' - Geplaatst op woensdag 03 februari 2010 21:15
Het CDA als geheel onderscheid zich van alle andere politieke partijen. Van het CU kun je dat in de praktijk niet meer zeggen, niet na deze deelname aan dit kabinet. Het is niet meer of minder dan een vazal van het CDA.quote:
Hendrik-NG schreef op 03 februari 2010 om 21:10:
[...]
Je hebt het over "de ene partij kunnen onderscheiden van de ander" als bestaansgrond van een partij... Dan lust ik er nog wel een paar... Alsof die vlieger voor het CDA niet op zou gaan...
We hebben nu idd zoveel partijen dat het steeds onmogelijker wordt om werkbare coalities te maken. Ik denk dat daar wat aan gedaan moet worden. Twee partijen is wat weinig, maar ik zou een stelsel van een partij of 6 aanmoedigen.quote:
Maar, goed plan: maken we twee partijen: rechts en links... Kunnen we ze tenminste ECHT goed uit elkaar houden!! Weten we na de verkiezingen meteen waar we voor de komende 4 jaar aan toe zijn... Want geen gezeur meer met het vormen van coalities waarin de partijen toch nader tot elkaar MOETEN komen t.b.v. het krijgen van een enigszins bestendig "huwelijk"...
Ongetwijfeld, maar dit topic gaat over de CU. En idd dan blijkt dat de CU net zo is als waarvan de aanhang (of een groot deel ervan) de CDA altijd heeft verfoeit. Dat het nu goedgepraat wordt is des te komischer.quote:
Volgen we de geschiedenis van het CDA dan zou toch duidelijk moeten worden dat "de kleur aanpassen om een coalitie te vormen" echt niet zo uitzonderlijk is... En dan druk ik me nog zwak uit...Deus in adiutorium meum intende. Domine ad adiuvandum me festina. - Geplaatst op woensdag 03 februari 2010 21:30
quote:
Hendrik-NG schreef op 02 februari 2010 om 16:29:
Ik kan me nog heel goed herinneren dat na de laatste verkiezingen etc etc etc
Ik praat niets goed. Ik heb er wel een hele duidelijke mening over. Zie deze voorgaande post van me van 2 febr...!!! Dan achteraf zeggen dat de twee partijen ZO op elkaar lijken dat ze samen kunnen gaan is flauw.
Dan kunnen we net zo goed zeggen dat de CU hardere eisen had moeten stellen bij de coalitievorming... Of "in het zicht van de haven de boot lek moet schieten" door nu hardere eisen te gaan stellen, om zichzelf weer te kunnen profileren met de verkiezingen in zicht... Hebben we in het verleden ook mooie staaltjes van gezien (voor zover ik me kan herinneren noch bij CU noch bij CDA, trouwens....).
En nee, ik ben helemaal niet voor een 2(of 6)-partijenstelsel of het verhogen van kiesdrempels... Moeten we vooral niet willen als we niet nog grotere delen van de bevolking van de politiek willen vervreemden... Het lijkt me alleen maar goed als je je tenminste nog in een kleinere (oppositie?)partij vertegenwoordigd kan voelen.......!!!'De roeping van de mens is mens te zijn!' - Geplaatst op woensdag 03 februari 2010 21:41
quote:
Hendrik-NG schreef op 03 februari 2010 om 21:30:
[...]
Ik praat niets goed. Ik heb er wel een hele duidelijke mening over.
Ik bedoel niet specifiek jou. Toen was ik volgens mij nog geen eens actief op dit forum.
Overigens had de CU zeker harder moeten onderhandelen. Daar miste ze de ervaring echter voor volgens mij. En ook in de coalitie spelen ze het spel niet al te slim mee.Thorgrem wijzigde dit bericht op 03-02-2010 21:42 met 23%Deus in adiutorium meum intende. Domine ad adiuvandum me festina. - Geplaatst op woensdag 03 februari 2010 21:53
Dan is ze hooguit gebrek aan "regeringservaring" aan te wrijven, denk ik dan... Maar ik weet niet of dat een partij kwalijk te nemen is... "Macht" hebben is ook niet alles...quote:
Thorgrem schreef op 03 februari 2010 om 21:41:
[...]
Ik bedoel niet specifiek jou. Toen was ik volgens mij nog geen eens actief op dit forum.
Overigens had de CU zeker harder moeten onderhandelen. Daar miste ze de ervaring echter voor volgens mij. En ook in de coalitie spelen ze het spel niet al te slim mee.'De roeping van de mens is mens te zijn!' - Geplaatst op zaterdag 06 februari 2010 17:08Een kleine impressie. Let op; de reacties niet lezen.
http://www.dumpert.nl/med...christenunie_in_nova.htmlThorgrem wijzigde dit bericht op 06-02-2010 17:08 met 0%Deus in adiutorium meum intende. Domine ad adiuvandum me festina. - Geplaatst op zaterdag 06 februari 2010 18:29
quote:
Thorgrem schreef op 06 februari 2010 om 17:08:
Een kleine impressie. Let op; de reacties niet lezen.
Tja... We moeten Wouter Bos onze nederlandse verdraagzaamheid te gelde laten maken... Prachtig exportproduct...!!! En meteen voor generaties onze begroting op orde...!!!
Oh... het is satire... Nee, sorry, dan is alles geoorloofd! Net als in de politiek, hè Geert??!!'De roeping van de mens is mens te zijn!' - Geplaatst op zaterdag 06 februari 2010 18:39
Ach ja, voornamelijk politici geven altijd zo hoog op van de Nederlandse verdraagzaamheid en meer van dat soort mooie woorden. Ik kan me vrij weinig punten in de geschiedenis indenken dat het Nederlandse volk verdraagzaam was. Wellicht in een korte periode ergens na de tweede wereldoorlog, maar om daar nou aan af te leiden dat het Nederlandse volk tolerant is.... In mijn ogen zou dat geschiedvervalsing zijn.quote:
Hendrik-NG schreef op 06 februari 2010 om 18:29:
[...]
Tja... We moeten Wouter Bos onze nederlandse verdraagzaamheid te gelde laten maken... Prachtig exportproduct...!!! En meteen voor generaties onze begroting op orde...!!!
Oh... het is satire... Nee, sorry, dan is alles geoorloofd! Net als in de politiek, hè Geert??!!Deus in adiutorium meum intende. Domine ad adiuvandum me festina. - Geplaatst op maandag 15 februari 2010 14:52Dan toch een vraag. Waar ligt volgens jullie de grens wat de CU minimaal had moeten binnenhalen om te regeren. M.n. Morza e.a. vinden dat er genoeg is binnengehaald. Wanneer was dat volgens jullie niet het geval geweest?
- Geplaatst op maandag 15 februari 2010 21:47Waarschijnlijk bedoel je mij en je mag mij Mezza noemen.
Ik heb overigens nooit gezegd dat ik vind dat er genoeg is binnengehaald. Ik heb alleen gehamerd op inhoudelijk discussiëren in plaats van afgaan op onderbuikgevoelens. - Geplaatst op dinsdag 16 februari 2010 15:02Ok, ik bedoel inderdaad Mezza. En ik bedoel al helemaal geen onderbuikgevoelens. Daar ben ik niet van. Maar dan nog is de vraag: Is te definiëren hoeveel van de programmapunten in een regeerakkoord gerealiseerd moeten zijn om af te wegen of regeringsdeelname geloofwaardig is? Daarmee rekening houdend met het beperkte aantal zetels.
Ik ben van mening dat de Christenunie te snel ‘ja’ heeft gezegd, maar ik ben waarschijnlijk op dit forum in de minderheid. So be it. Maar kunnen jullie aangeven waar voor jullie de ondergrens lag (in 2007) en ligt (in 2011)?
Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!