Auteur Topic: Derek Prince  (gelezen 11295 keer)

xgnoom

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Gepost op: mei 13, 2003, 12:27:53 pm »
Weet iemand iets over Derek Prince Ministries? Ik heb die naam eerder gehoord.

Zie ook: http://www.dpmnederland.nl/
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

marijma

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2003, 12:55:18 pm »
xgnoom, Derek Prince is een internationaal erkend Bijbel-Leraar (Ik heb een boekje van hem, dit stond achterop ;)).
Hij is in Nederland vooral bekend om zijn boekjes, die te koop zijn in , volgens mij wel elke evangelische/christelijke boekhandel.
Ik wist niet van het bestaan van deze site af en ben er wel blij mee :D.
Ik denk dat hij voorganger is geweest van een pinkstergemeente in Amerika maar zeker weten doe ik het niet helemaal.
Ik vind wel dat die goed en helder schrijft, hij is heel radicaal.
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #2 Gepost op: mei 13, 2003, 01:36:48 pm »

quote:

op 13 May 2003 12:27:53 schreef xgnoom:
Weet iemand iets over Derek Prince Ministries? Ik heb die naam eerder gehoord.

Zeer aan te bevelen ! Vraag vooral zijn gratis onderwijsbrieven aan waar ook een zeer bijbelse uitleg van de gaven van de Geest, het spreken in tongen, doop in de Geest enz. gegeven wordt. Vooral omdat daar in de topic "Gods Geest werkt "zoveel vragen over zijn.
Ook zijn bijbelstudie "fundamenten van het geloof" is zeer aan te bevelen.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Paul Mauer

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #3 Gepost op: mei 22, 2003, 01:02:02 pm »
Dereck Prince legt in zijn onderwijs erg veel accent op demonie en geestelijke oorlogvoering. Iets wat in veel kerken - ook charismatische- wat ondergesneeuwd is. Toch merk ik als je veel van zijn boeken leest, je wel erg geneigd bent om alles op demonen en geesten af te schuiven. Uiteraard zijn er charismatische stromingen die hier erg in meegaan. Ik ben erg benieuwd eigenlijk hoe de gereformeerde kerken hier over denkt.
Uit de benauwdheid heb ik tot de Here geroepen, de here heeft mij geantwoord en mij in de ruimte gesteld. Psalm 118:5

bert

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2003, 10:54:37 pm »
Ben net zijn boek aan het lezen met de titel Zegen of Vloek.

Door 3 verschillende wegwijzers geadviseerd. Is voor mij al vrijgemaakte echt een eye-opener.

Het is ook iets waar ik voorlopig niet ongevraagd binnen de kerk over zal praten. Afgelopen week in een studiegroep maakte ik een opmerking over de geestelijke strijd die gevoerd wordt en hoe we dat in het Alpha team heel concreet ondervinden. Nou, daar mag ik dus niet zo over praten. Je denkt toch niet echt dat dat zo werkt? Dat als antwoord op de vraag hoe er door velen binnen de GKV over wordt gedacht. Maar goed, er zijn ook mensen zoals ik die daar wel over nadenken.

Terugkomend op het genoemde boek, het is het resultaat van een systematische studie van wat de Bijbel zowel over zegeningen als vervloekingen leert.

"Ik was verbaasd dat de Bijbel daar zoveel over te vertellen heeft. Woorden als 'zegen' of 'zegening' komen ongeveer 410 maal voor, afgezien van de gevallen waarin het woord in de originele tekst alleen maar de betekenis heeftvan 'gelukkig' of 'fortuinlijk'. Het woord 'vloek' of 'vervloeking' komt ongeveer 230 keer voor. Ik bedacht hoe weinig onderricht ik, in al die jaren dat ik al christen was, over dit thema had gehoord." pg 23.

Dat heb ik nu ook, we praten graag over gezegend worden. Wordt je niet gezegend dan wordt je gewoon niet gezegend. Over het idee van een vloek wordt niet gesproken. Dat is middeleeuws.

Dat de wet zelfs zegt dat een vloek zelfs door kan werken tot het derde en vierde geslacht, wordt over het algemeen afgedaan met: Dat is gewoon logisch, oorzaak en gevolg. Als ouders niet goed voor de Here leven dan heeft dat gewoon gevolgen voor de kinderen.

Het boek geeft aan dat vloek iets is waar we alert op moeten zijn. Dat ziekte ook het gevolg kan zijn van een vloek. Dat in zo'n geval eerst vergeving moet worden gevraagd voor de oorzaak van de vloek en dan genezing mogelijk wordt.

Het boek komt mij heel gedegen en onderbouwd over, het is iets wat antwoorden geeft op dingen die ik heb meegemaakt, en goed om in breder verband over na te denken.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

dingo

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #5 Gepost op: mei 29, 2003, 11:55:07 pm »

quote:

op 22 May 2003 13:02:02 schreef Paul Mauer:
Dereck Prince legt in zijn onderwijs erg veel accent op demonie en geestelijke oorlogvoering. Iets wat in veel kerken - ook charismatische- wat ondergesneeuwd is. Toch merk ik als je veel van zijn boeken leest, je wel erg geneigd bent om alles op demonen en geesten af te schuiven. Uiteraard zijn er charismatische stromingen die hier erg in meegaan. Ik ben erg benieuwd eigenlijk hoe de gereformeerde kerken hier over denkt.
Ja als je sommige charismatische stromingen volgt dan bestaat de eigen zondige natuur van de mens niet meer en is al het kwade het werk van demonen. De meeste gereformeerde kerken gaan uit van de aanwezigheid van beiden.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #6 Gepost op: mei 30, 2003, 12:27:28 am »

quote:

op 29 May 2003 23:55:07 schreef dingo:
Ja als je sommige charismatische stromingen volgt dan bestaat de eigen zondige natuur van de mens niet meer en is al het kwade het werk van demonen. De meeste gereformeerde kerken gaan uit van de aanwezigheid van beiden.
En als derde de 'wereld'.  (hoewel ik me afvraag of de 'wereld' in het gereformeerde denken een eigen 'substantie' heeft.)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #7 Gepost op: mei 30, 2003, 09:31:11 am »

quote:

op 29 May 2003 23:55:07 schreef dingo:
[...]Ja als je sommige charismatische stromingen volgt dan bestaat de eigen zondige natuur van de mens niet meer en is al het kwade het werk van demonen. De meeste gereformeerde kerken gaan uit van de aanwezigheid van beiden.
Maar praten in de praktijk alleen over de eerste en hebben het never nooit over het tweede...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #8 Gepost op: mei 30, 2003, 09:33:45 am »

quote:

op 29 May 2003 22:54:37 schreef bert:
Ben net zijn boek aan het lezen met de titel Zegen of Vloek.

Door 3 verschillende wegwijzers geadviseerd. Is voor mij al vrijgemaakte echt een eye-opener.

Het is ook iets waar ik voorlopig niet ongevraagd binnen de kerk over zal praten. Afgelopen week in een studiegroep maakte ik een opmerking over de geestelijke strijd die gevoerd wordt en hoe we dat in het Alpha team heel concreet ondervinden. Nou, daar mag ik dus niet zo over praten.
Het is helemaal niet zo dat je er niet over mag praten. Mensen zijn het alleen niet gewend. Ik zou zeggen: laat je daar niet door intimideren en zeg er gewoon over wat je erover wilt zeggen. De waarheid mag toch niet onbesproken blijven omdat sommige mensen het daar liever niet over hebben?

bert

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #9 Gepost op: mei 30, 2003, 10:56:24 am »
Bedankt voor dit advies. Laat ik voorop stellen dat ik in z'n algemeen mijn mond niet dicht houd over dit soort dingen.

Maar het is op een gegeven ogenblik zinloos om nog wat te zeggen, het werkt soms zelfs averechts.

Hoezeer ik ook probeer er open en (volgens mij) reeel over te praten, het wordt op een of andere manier vertaald in kritiek en mensen gaan op de bres. Juist als ik aangeef dat het niet gaat om mijn mening of mijn verhaal, maar dat ik gewoon alleen maar probeer te begrijpen wat er in de Bijbel staat is dat een rode vlag.

Wat ik me had voorgenomen is om me te beperken tot verschillende hoofdonderwerpen, de rest komt later wel. Die hoofdonderwerpen zijn voor mij aandacht voor 1. het gegeven dat Gods Geest ook vandaag nog werkt zoals in de vroeg christelijke kerk en 2. het geloofsgesprek waar je in eerste instantie de ander zoekt, probeert te begrijpen en probeert aan te reiken wat de ander kan gebruiken.

Ik ervaar dat door mezelf daartoe te beperken, langzaam gesprek op gang komt.
Iets wat door hierover te praten weer kan verdwijnen.

Maar goed, het is wel iets waar ik dagelijks voor in gebed ga.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #10 Gepost op: mei 30, 2003, 04:35:32 pm »

quote:

op 30 May 2003 10:56:24 schreef bert:

Hoezeer ik ook probeer er open en (volgens mij) reeel over te praten, het wordt op een of andere manier vertaald in kritiek en mensen gaan op de bres. Juist als ik aangeef dat het niet gaat om mijn mening of mijn verhaal, maar dat ik gewoon alleen maar probeer te begrijpen wat er in de Bijbel staat is dat een rode vlag.

Toen ik pas op dit forum kwam werd ook elke bijdrage van mij uiterst argwanend bekeken, en vaak las ook ik het woordje "kritiek"
Gewoon doorgaan, het is even wennen, voor beide partijen.  ;) ;) ;)

Anita

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #11 Gepost op: mei 30, 2003, 04:39:15 pm »

quote:

op 13 May 2003 12:27:53 schreef xgnoom:

hé, bedankt voor de link. Staan mooie dingen op die site, vooral die proclamaties!
Gaaf!

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #12 Gepost op: oktober 22, 2004, 09:20:34 pm »
Ik vraag me af of de Bijbelleraar Derek Prince ook bekend is onder ons forummers (zeg ik dat goed). Ik heb nu een paar werken van hem gelezen en ik ben van veel dingen onder de indruk, maar er zijn ook uitspraken van hem waar ik moeite mee heb.
Is er iemand die mij iets kan vertellen over deze bijzondere man?

Ik zou graag van gedachten willen wisselen over wat uitspraken van hem.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #13 Gepost op: oktober 22, 2004, 09:23:34 pm »

quote:

Karina schreef op 22 oktober 2004 om 21:20:
Ik vraag me af of de Bijbelleraar Derek Prince ook bekend is onder ons forummers (zeg ik dat goed). Ik heb nu een paar werken van hem gelezen en ik ben van veel dingen onder de indruk, maar er zijn ook uitspraken van hem waar ik moeite mee heb.
Is er iemand die mij iets kan vertellen over deze bijzondere man?

Ik zou graag van gedachten willen wisselen over wat uitspraken van hem.

Hij vertegenwoordigt wel een bepaalde stroming binnen de charismatische kringen. Ik heb nog nooit een heel boek van hem gelezen; wel in gekeken en stukjes gelezen. En wat over zijn achtergrond en ideeen gelezen.
Maar vraag gerust. Ik zal allicht er wat over kunnen zeggen.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2004, 09:25:44 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Karina

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #14 Gepost op: oktober 22, 2004, 10:01:34 pm »
In het boekje Vergeven, de poort naar kracht lees ik dat veel christenen blokkade hebben in hun leven die ervoor zorgen dat ze Gods vervulling, voldoening, vrede, genezing enz. niet ervaren. Een van de blokkades is: het niet kunnen of willen vergeven.
Door het offer van Jezus zijn alle blokkades van Gods kant weggenomen, dus hij gaat ervan uit dat alle blokkades zich aan onze kant bevinden. Je geestelijke groei kan dus worden tegengehouden door een onzichtbare barriere en de grootste blokkade is onvergevingsgezindheid.
Dit snap ik.
De studie begint met Matth. 18:15-35.
Volgens Derek is de krachtcentrale van de kerk het gedeelte in vers 18 en 19 waarin Jezus zegt: "alles wat je op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel(?). Als twee van u op aarde iets eenparig zullen begeren, zal het u ten deel vallen  van Mijn Vader die in de hemel is."
Oke: dan staat er dat dit vers de levensader van de Kerk is. 2 of 3 gelovigen die samen worden geleid door de HG en elkaar ontmoeten in de naam van Jezus vormen de kleinste cel van de gemeente. In je natuurlijke lichaam geldt dat als het cel-leven wordt aangetast, het lichaam ziek wordt. Als in het Lichaam van Christus het cel-leven op 1 plaats wordt aangetast, is het totale Lichaam niet langer gezond.
De belofte van dit laatste vers, (als twee van u op aarde enz....)is ommuurd en afgeschermd door een hekwerk.; je kunt er niet bijkomen door aan de voorwaarden te voldoen. Het hekwerk zijn "juiste relaties". Niemand hoort thuis binnen het hek, die niet leeft in een juiste, zuivere relatie met God en mensen. Vlak na de belofte, in vers 23-35, vertelt Jezus de gelijkenis van de knecht die niet wilde vergeven. Daarmee waarschuwt Hij ons voor de vreselijke gevolgen als we een ander niet vergeven. Uit de volgorde van deze teksten zien we dus dat de plaats van kracht en autoriteit wordt omringd en bewaakt door principes van juiste, zuivere relaties.
Of kort samengevat:
"Gods belofte van kracht is ommuurd en afgeschermd met een hekwerk; je kunt er niet bijkomen zonder aan de voorwaarden te voldoen. Het hekwerk zijn" juiste relaties".... Niemand hoort thuis binnen het hek, (de gemeente) die niet leeft in een juiste, zuivere relatie met God en mensen."

Vraag: gaat dit niet een beetje te ver????? Is het niet Jezus die aan alle voorwaarden voldaan heeft, of maak ik me er dan te gemakkelijk vanaf..........

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #15 Gepost op: oktober 22, 2004, 11:23:33 pm »

quote:

Karina schreef op 22 oktober 2004 om 22:01:
In het boekje Vergeven, de poort naar kracht lees ik dat veel christenen blokkade hebben in hun leven die ervoor zorgen dat ze Gods vervulling, voldoening, vrede, genezing enz. niet ervaren. Een van de blokkades is: het niet kunnen of willen vergeven.
Door het offer van Jezus zijn alle blokkades van Gods kant weggenomen, dus hij gaat ervan uit dat alle blokkades zich aan onze kant bevinden. Je geestelijke groei kan dus worden tegengehouden door een onzichtbare barriere en de grootste blokkade is onvergevingsgezindheid.
Dit snap ik.
Ik ook :)

quote:

De studie begint met Matth. 18:15-35.
Volgens Derek is de krachtcentrale van de kerk het gedeelte in vers 18 en 19 waarin Jezus zegt: "alles wat je op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel(?). Als twee van u op aarde iets eenparig zullen begeren, zal het u ten deel vallen  van Mijn Vader die in de hemel is."
Oke: dan staat er dat dit vers de levensader van de Kerk is. 2 of 3 gelovigen die samen worden geleid door de HG en elkaar ontmoeten in de naam van Jezus vormen de kleinste cel van de gemeente. In je natuurlijke lichaam geldt dat als het cel-leven wordt aangetast, het lichaam ziek wordt. Als in het Lichaam van Christus het cel-leven op 1 plaats wordt aangetast, is het totale Lichaam niet langer gezond.
De belofte van dit laatste vers, (als twee van u op aarde enz....)is ommuurd en afgeschermd door een hekwerk.; je kunt er niet bijkomen door aan de voorwaarden te voldoen. Het hekwerk zijn "juiste relaties". Niemand hoort thuis binnen het hek, die niet leeft in een juiste, zuivere relatie met God en mensen.
Hoe bedoelt hij dit precies? Dat je niet tot de gemeente behoort als er iets niet in orde is met je? Het komt me een beetje over dat je toch wel ongeveer volmaakt moet zijn, wil de belofte van het zal geschieden werkelijkheid worden.

quote:

Vlak na de belofte, in vers 23-35, vertelt Jezus de gelijkenis van de knecht die niet wilde vergeven. Daarmee waarschuwt Hij ons voor de vreselijke gevolgen als we een ander niet vergeven. Uit de volgorde van deze teksten zien we dus dat de plaats van kracht en autoriteit wordt omringd en bewaakt door principes van juiste, zuivere relaties.
Of kort samengevat:
"Gods belofte van kracht is ommuurd en afgeschermd met een hekwerk; je kunt er niet bijkomen zonder aan de voorwaarden te voldoen. Het hekwerk zijn" juiste relaties".... Niemand hoort thuis binnen het hek, (de gemeente) die niet leeft in een juiste, zuivere relatie met God en mensen."
Wat bedoeld hij met belofte van kracht?
Waarom noemt hij deze voorwaarde juiste relaties met God en mensen?
Ik mis eigenlijk vers 20 in dit verhaal:

Matt 18
 18 Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel.
19 Wederom, [voorwaar] Ik zeg u, dat, als twee van u op de aarde iets eenparig zullen begeren, het hun zal ten deel vallen van mijn Vader, die in de hemelen is. 20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden.

Ik formuleer het liever zo: het zal ons ten deel vallen als we samen zijn in/tot Zijn naam; waar de Heer het gezag wordt gegeven in de Gemeente... Al zijn het maar twee of drie. Als we Hem het gezag toekennen en ook eenparig iets begeren wat in overeenstemming is met de wil en het gezag van de Heer, als gemeente, dan zal het gebeuren.

quote:

Vraag: gaat dit niet een beetje te ver????? Is het niet Jezus die aan alle voorwaarden voldaan heeft, of maak ik me er dan te gemakkelijk vanaf..........

Ik heb inderdaad het gevoel dat we nog aan bepaalde eisen moeten voldoen van Derek Prince.
Als je iemand niet vergeeft, loopt het verkeerd met je af is zijn uitleg van die gelijkenis.
Het is echter een gelijkenis van het koninkrijk waar goed en verkeerd samen opgroeien. Vergelijk de gelijkenis van de zaaier die goed zaad heeft gezaaid en de boze komt er onkruid tussendoor zaaien.
Het is dus een gelijkenis van de christenheid waarin mensen aanwezig zijn, die naamchrsitenen zijn. Deze hebben gehoord dat hen genade is bewezen, maar ze hebben het niet zich eigen gemaakt want ze kunnen zelf geen genade bewijzen. Daarom loopt het aan het eind slecht met hun af. Ze horen er niet bij omdat ze in wezen ongelovigen zijn.
Zoals de vijf dwaze maagden die geen olie hadden.

Ik weet niet of je mij kan volgen. Ik heb natuurlijk het boek niet gelezen en kan het zijn dat ik bepaalde uitleggingen van hem niet helemaal snap, of denk dat hij iets bedoeld wat hij eigenlijk toch weer anders ziet.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2004, 06:06:40 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Karina

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #16 Gepost op: oktober 24, 2004, 03:41:13 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 oktober 2004 om 23:23:

[...]

Ik ook :)

[...]

Hoe bedoelt hij dit precies? Dat je niet tot de gemeente behoort als er iets niet in orde is met je? Het komt me een beetje over dat je toch wel ongeveer volmaakt moet zijn, wil de belofte van het zal geschieden werkelijkheid worden.

Zo begrijp ik het ook en dat lijkt me niet juist]

Wat bedoeld hij met belofte van kracht?De belofte van kracht is vs 19 en 20
Waarom noemt hij deze voorwaarde juiste relaties met God en mensen?
Ik mis eigenlijk vers 20 in dit verhaal:

Matt 18
 18 Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel.
19 Wederom, [voorwaar] Ik zeg u, dat, als twee van u op de aarde iets eenparig zullen begeren, het hun zal ten deel vallen van mijn Vader, die in de hemelen is. 20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden.

Ik formuleer het liever zo: het zal ons ten deel vallen als we samen zijn in/tot Zijn naam; waar de Heer het gezag wordt gegeven in de Gemeente... Al zijn het maar twee of drie. Als we Hem het gezag toekennen en ook eenparig iets begeren wat in overeenstemming is met de wil en het gezag van de Heer, als gemeente, dan zal het gebeuren.

[...]

Ik heb inderdaad het gevoel dat we nog aan bepaalde eisen moeten voldoen van Derec Prince.
Als je iemand niet vergeeft, loopt het verkeerd met je af is zijn uitleg van die gelijkenis.
Het is echter een gelijkenis van het koninkrijk waar goed en verkeerd samen opgroeien. Vergelijk de gelijkenis van de zaaier die goed zaad heeft gezaaid en de boize komt er onkruid tussendoor zaaien.
Het is dus een gelijkenis van de christenheid waarin mensen aanwezig zijn, die naamchrsitenen zijn. Deze hebben gehoord dat hen genade is bewezen, maar ze hebben het niet zich eigen gemaakt want ze kunnen zelf geen genade bewijzen. Daarom loopt het aan het eind slecht met hun af. Ze horen er niet bij omdat ze in wezen ongelovigen zijn.
Zoals de vijf dwaze maagden die geen olie hadden.

Ik weet niet of je mij kan volgen. Ik heb natuurlijk het boek niet gelezen en kan het zijn dat ik bepaalde uitleggingen van hem niet helemaal snap, of denk dat hij iets bedoeld wat hij eigenlijk toch weer anders ziet.

Bedankt voor je reactie. Ik zag nu dat er al een topic bestaat over Derek Prince en DPM.

Ik ben nu het boekje : Zegen of vloek aan het lezen. Dat vind ik wel een openbaring tot nu toe.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #17 Gepost op: oktober 24, 2004, 04:54:27 pm »

quote:

Karina schreef op 24 oktober 2004 om 15:41:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik zag nu dat er al een topic bestaat over Derek Prince en DPM.
Welk topic bedoel je?

quote:

Ik ben nu het boekje : Zegen of vloek aan het lezen. Dat vind ik wel een openbaring tot nu toe.

Wat vind je zo bijzonder aan dat boekje?
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2004, 04:57:43 pm door Priscilla en Aquila »

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #18 Gepost op: oktober 24, 2004, 05:36:38 pm »
Discussieer hier verder, ik heb zelf nog niets gelezen van Derek Prince, maar ben best benieuwd.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Karina

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #19 Gepost op: oktober 24, 2004, 09:27:40 pm »
Sorry P en A in de haast ging er iets mis met mijn antwoord. Ik hoop dat je me begrepen hebt. Ik krijg de indruk, dat je aan een aantal voorwaarden moet voldoen voordat je jezelf christen mag noemen. Verder is het wel leerzaam en goed om eens te benadrukken hoe belangrijk vergeven voor God is.

Karina

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #20 Gepost op: oktober 24, 2004, 09:35:28 pm »
Ik ben niet zo goed in het quoten geloof ik. Nu: van het boekje zegen en vloek leer ik dat er een zichtbare wereld is en een onzichtbare (dat wist ik natuurlijk wel, maar nu denk ik daar over na) en hoe vaak dat in de Bijbel staat.

Deuteronomium 18 staat vol met zegeningen en vervloekingen. In dit aardse leven is het wel goed om te leren onderscheiden wat een zegen is en wat een vloek is.

Interessant om over na te denken dat een bepaalde vloek blijkbaar al eeuwen in je familie kan zijn (bijv. alcoholisme, depressie, een erfelijke ziekte) zonder dat je dat weet.

Derek heeft geleerd in de loop der jaren om mensen te bevrijden van een vloek, nadat hij daarvoor gebeden heeft natuurlijk en de HG gevraagd om inzicht en dan pas te bidden voor genezing.

Het benauwd me dan wel weer een beetje om te bedenken dat alles wat niet lekker gaat in je leven iets te maken zou kunnen hebben met een vloek.

Maar afijn ik ben nog niet eens op de helft en tot nu toe heb ik gelukkig nog geen aanwijzing voor een vloek gevonden, hoewel ik daar nog ernstig over aan het nadenken ben........... O-)

JeeHaa

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #21 Gepost op: oktober 24, 2004, 10:43:45 pm »

quote:

Interessant om over na te denken dat een bepaalde vloek blijkbaar al eeuwen in je familie kan zijn (bijv. alcoholisme, depressie, een erfelijke ziekte) zonder dat je dat weet.

Derek heeft geleerd in de loop der jaren om mensen te bevrijden van een vloek, nadat hij daarvoor gebeden heeft natuurlijk en de HG gevraagd om inzicht en dan pas te bidden voor genezing.

Het benauwd me dan wel weer een beetje om te bedenken dat alles wat niet lekker gaat in je leven iets te maken zou kunnen hebben met een vloek.

Wat dan ook gelijk aan de kern van de DPM leer raakt: Angst. Angst voor alles en iedereen. Maar gelukkig heeft DP daar een amuletje of een gebedje voor.

Ik wordt een beetje iebelig van dit soort leersels, voornamelijk omdat het een geloof lijkt te tranformeren naar een soort bijgeloof, waarin de juiste bezweringsformule de 'vloek' in kwestie kan opheffen. Bijna Wicca met een christelike traditie.

Ik moet er niet veel van hebben...

Karina

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #22 Gepost op: oktober 24, 2004, 11:08:38 pm »
Ja dat gevoel bekruipt mij ook een beetje, toch kunnen we er ook veel van leren. In de GKV wordt dit soort dingen echt onderbelicht. Bij ons in de gemeente zijn er verschillenden die aan Reiki doen. Het valt mij op dat bijna niemand weet wat dit is en de betrokken personen zeggen allemaal: "ja maar het werkt echt hoor en de hulpverlener die het toepast is ook gelovig"
Tot nu toe vind ik het heel moeilijk om kort en duidelijk uit te leggen dat het niet goed is en dat hoop ik in dit boekje ook te leren.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #23 Gepost op: oktober 24, 2004, 11:20:29 pm »
Vanochtend een preek gehad over Numeri 18:

quote:

13 Gij zult onberispelijk staan tegenover de HERE, uw God; 14 want deze volken, die gij verdrijven zult, luisteren naar wichelaars en waarzeggers, maar u heeft de HERE, uw God, dit niet toegelaten. 15 Een profeet uit uw midden, uit uw broederen, zoals ik ben, zal de HERE, uw God, u verwekken; naar hem zult gij luisteren.

Het ging onder andere over paranormale zaken en alles wat daarmee te maken heeft en dat God wil dat wij daar ver van blijven. Niet omdat het onzin is / onschuldig is, maar juist omdat het een (kwaadaardige) realiteit is die je bij God vandaan trekt.
Zoek hulp, troost, nabijheid, kracht (voor de toekomst) alleen bij God!
Het is gewoon onbestaanbaar dat er christenen zijn die zich met dingen als Reiki inlaten. Echt ongelooflijk! Dan heb je ergens toch iets niet goed begrepen...  ;(
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2004, 11:22:02 pm door Mezzamorpheus »

Karina

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #24 Gepost op: oktober 24, 2004, 11:24:56 pm »
Ja, mooi, maar het beangstigd mij zo dat veel mensen bijvoorbeeld Reiki helemaal niet zien als iets paranormaals. Het wordt goedgepraat en als ik vertel dat een Reikimaster bij de opleiding mantra's heeft moeten uitspreken dan wordt vaak gezegd: "nee hoor ze zegt dat dat niet zo is".
Oke, soort dingen blijven moeilijk: het onderscheiden van wat kan en wat niet kan.

Adinomis

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #25 Gepost op: oktober 24, 2004, 11:49:41 pm »
Het boekje "Zegen of vloek" heb ik ook gelezen. Misschien gaat Derek Prince daarin heel ver. Maar het heeft me toch aan het denken gezet en ik heb er zeker van geleerd. Een ander boek van Derek Prince is "Ontmoeting in Jeruzalem". Dat vond ik bijzonder mooi! Het is eigenlijk een levensbeschijving van zijn eerste vrouw, de Deense Lydia. Omdat ik veel met asielzoekers werk heb ik Derek Prince persoonlijk ontmoet op een Iraanse conferentie en ik heb nog een video opname met een prachtige toespraak van hem. Deze schrijver is inmiddels overleden. Hij is in Engeland geboren en heeft zich later in Israël gevestigd. Hij is twee maal weduwnaar geworden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Adinomis

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #26 Gepost op: oktober 25, 2004, 12:07:13 am »
Karina schreef:

Het benauwt me dan wel weer een beetje om te bedenken dat alles wat niet lekker gaat in je leven iets te maken zou kunnen hebben met een vloek.
-------------------

Is het juist niet bevrijdend te weten dat zo'n vloek verbroken kan worden in de naam van Jezus? Onverklaarbare moeiten bezorgen de mens juist veel angst. Als we deze moeiten brengen onder het kruis van Jezus, zijn Naam erover aanroepen en de macht van Satan verbreken, zijn we met Jezus OVERWINNAAR! Dat geeft rust....!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #27 Gepost op: oktober 25, 2004, 12:10:46 am »

quote:

Karina schreef op 24 oktober 2004 om 21:35:
Ik ben niet zo goed in het quoten geloof ik. Nu: van het boekje zegen en vloek leer ik dat er een zichtbare wereld is en een onzichtbare (dat wist ik natuurlijk wel, maar nu denk ik daar over na) en hoe vaak dat in de Bijbel staat.

Deuteronomium 28 staat vol met zegeningen en vervloekingen. In dit aardse leven is het wel goed om te leren onderscheiden wat een zegen is en wat een vloek is.

Dat staat toch in het OT. Als Israel niet luisterde, werden ze niet gezegend met aardse voorspoed. Dat is toch echt oud-testamentisch. Hoe kun je nu weten of iets waar je last van hebt een vloek is? Dan zie je daar dus een duivel achter. In principe wordt aan een christen geen aardse zegen belooft. Maar is lijden iets wat bij het geloof hoort en waarvan je niet kunt zeggen dat het niet zou mogen omdat we een voorspoedig leven zonder problemen moeten hebben als christen.

quote:

Maar afijn ik ben nog niet eens op de helft en tot nu toe heb ik gelukkig nog geen aanwijzing voor een vloek gevonden, hoewel ik daar nog ernstig over aan het nadenken ben........... O-)

En de vloek is toch ook een straf van Godals je Deut. 28 leest?
Daar geloof ik dus niets van.....
Je bent niet gehoorzaam genoeg geweest en je leeft dus eigenlijk altijd in de stress om geen fouten te maken want dan zou er wel eens een vloek kunnen komen over je leven.
Je bent alleen veilig als je onberispelijk leeft, als je luistert naar de stem van de Heer. Doe je dat niet volledig, dan zal God je niet beschermen tegen vloeken waarmee de dienaren van de satan je bedreigen. God zal je zelfs ook nog eens zelf achtervolgen met zijn eigen vloeken.

Dat is toch niet wat God zijn kinderen belooft in het Nieuwe testament?
Volgens mij beschermt God al zijn kinderen. Dat garandeert de bijbel ons, zie b.v.

2 Thess. 3:3.
Maar wel getrouw is de Here, die u sterken zal en u bewaren voor de boze.

Onze veiligheid rust op de trouw van God en op het feit dat we zijn kinderen zijn. Hij zal ons bewaren voor de boze.
Als wij, als kinderen Gods, tegen zijn wil ingaan en zondigen dan zal hij ons niet "vloeken" of ons onbeschermd overlaten aan de vloeken van de vijand. Hij zal ons eerst waarschuwen en als wij zijn waarschuwingen in de wind slaan zal Hij ons tuchtigen, zoals een vader dat met een zoon doet die hij liefheeft, opdat wij tot inkeer komen.

Hebr. 12
 5 en gij hebt de vermaning vergeten, die tot u als tot zonen spreekt:
Mijn zoon, acht de tuchtiging des Heren niet gering,
en verslap niet, als gij door Hem bestraft wordt,
6 want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Here, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt.
7 Als tuchtiging hebt gij dit te dragen: God behandelt u als zonen. Want is er wel een zoon, die door zijn vader niet getuchtigd wordt? 8 Blijft gij echter vrij van de tuchtiging, welke allen ondergaan hebben, dan zijt gij bastaards, en geen zonen. 9 Voorts, de tuchtiging van onze vaders naar het vlees hebben wij ondergaan en wij zagen tegen hen op; zullen wij ons dan niet nog veel meer onderwerpen aan de Vader der geesten, en leven? 10 Want zíj hebben ons voor luttele dagen naar hun beste weten getuchtigd, maar Híj doet het tot ons nut, opdat wij deel verkrijgen aan zijn heiligheid. 11 Want alle tucht schijnt op het ogenblik zelf geen vreugde, maar smart te brengen, doch later brengt zij hun, die erdoor geoefend zijn, een vreedzame vrucht, die bestaat in gerechtigheid.

Karina

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #28 Gepost op: oktober 25, 2004, 10:41:30 am »
Ja, oke dat had ik even nodig, God beschermt zijn kinderen en we mogen toch leven vanuit door overwinning door de Here Jezus.

Maar hoe denken jullie dan over het verhaal dat satan ingang kan hebben in een geslacht via een zonde van voorvaderen (of een vloek) en dat die invloed van geslacht op geslacht kan overgaan.
Dat spreekt mij wel aan. Het heeft ook iets te maken met het bolwerk wat in de Bijbel genoemd wordt. Er is een fundament gelegd ergens en satan bouwt daarop voort van geslacht tot geslacht als hij de kans krijgt natuurlijk.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #29 Gepost op: oktober 25, 2004, 02:09:49 pm »

quote:

Karina schreef op 25 oktober 2004 om 10:41:
Ja, oke dat had ik even nodig, God beschermt zijn kinderen en we mogen toch leven vanuit door overwinning door de Here Jezus.

Maar hoe denken jullie dan over het verhaal dat satan ingang kan hebben in een geslacht via een zonde van voorvaderen (of een vloek) en dat die invloed van geslacht op geslacht kan overgaan.
Dat spreekt mij wel aan. Het heeft ook iets te maken met het bolwerk wat in de Bijbel genoemd wordt. Er is een fundament gelegd ergens en satan bouwt daarop voort van geslacht tot geslacht als hij de kans krijgt natuurlijk.

Zou.....kunnen...... Voorzichtig gezegd. Dan associeer ik dit meer met voorvaderen vanuit 'de rimboe'-gek gezegd..bijvoorbeeld uit Indonesie of Surname waar toch voorvaderverering en al dat soort dingen in de cultuur zit ingebakken. Dan zou het kunnen zijn dat je zoiets 'meeneemt'.

Maar kun je het dan een 'vervloeking' noemen? Het lijkt me zoiets wat speelt bij iemand die tot geloof komt en een achtergrond heeft waar hij/zij een occulte gebondenheid heeft opgelopen.  Daar moet je dan wel iets mee doen, je moet daar wel van worden bevrijd.

Maar ik zie het zeker niet zo makkelijk als D.Prince. Ziekte is toch al een vloek, net als armoede. Christenen moeten succes hebben.... anders is er iets met hen mis.
Toch is het ook nog steeds oud-testamentisch dat: tot in het derde en vierde geslacht etc.

Derek prince heeft het toch ook over de benen van z'n vrouw in dat boekje? Daar heb ik wel eens wat van gelezen.
Het heeft te maken met wat je zegt, dat dat dan ook gebeurt.
Als je negatief over jezelf spreekt of hebt gesproken dan gaat er, zo stelt Prince, een vloek in je leven werken.
Mevrouw Prince' vertelt over het moeizame gevecht met de vele vloeken op haar leven.  Het verwerpen van al die vloeken was een langdurig proces. De voorbede van duizenden christenen over de gehele wereld is ingeroepen. Het resultaat? Haar gezondheid is nog niet helemaal hersteld. Oftewel, de vloek is er nog steeds.

Dat ziet er dan toch niet goed uit voor ons christenen. Voor m'n gevoel ben je dan ook steeds met deze dingen bezig. Met jezelf dus en of de eventuele vloek alweer is opgeheven.

Karina

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #30 Gepost op: oktober 25, 2004, 04:44:01 pm »
Oke, dat ben ik met je eens denk ik, maar hoe zit het bijvoorbeeld met alcoholisme. Vaak zie je wel dat dat van generatie op generatie meegaat.
D.Prince zegt ook dat de meeste gevallen van reuma duiden op een vloek in je leven. Dat vind ik nogal een pittige uitspraak.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #31 Gepost op: oktober 25, 2004, 06:43:26 pm »

quote:

Karina schreef op 25 oktober 2004 om 16:44:
Oke, dat ben ik met je eens denk ik, maar hoe zit het bijvoorbeeld met alcoholisme. Vaak zie je wel dat dat van generatie op generatie meegaat.
D.Prince zegt ook dat de meeste gevallen van reuma duiden op een vloek in je leven. Dat vind ik nogal een pittige uitspraak.

Wat betreft de reuma... en ander ziektes zijn ook een vloek bij hem of niet?
Als je tot je door laat dringen wat hij daar zegt is dat nogal veroordelend. Hij gaat voor 'god' spelen. Ziekte moet dus wel uitgebannen zijn bij christenen.....
Eigenlijk zegt hij hier iets verschrikkelijks. Ik durf dit wel onbijbels te noemen zelfs.
Ons lichaam heeft nog steeds te lijden van de gevolgen van de zondeval, en dat stopt pas als we bij de Heer zijn. Zelfs beinvloedt dat (de zonde) nog ons dagelijks leven, zodat we nog steeds zondigen.
D. Prince zal na z'n bekering wel volmaakt geweest zijn bij wijze van spreken.....

God kan je afhelpen van een alcoholprobleem.... geloof ik echt.

Maar heeft hij het dan over echte gelovigen? Ik kan me niet voorstellen dat die al generaties lang alcoholist zijn, dan.
Wel kan iets in het ene milieu misschien eerder voorkomen dan bij het andere. Je sociale omgeving waarvan je soms zegt: Hoe kan het dat die vrouw weer net zo'n man trouwt als dat haar moeder deed (en die had bijv. ook al geen goed huwelijk)

Maar dan spreek ik in het algemeen en niet speciaal over gelovigen. Dan kun je uit een circel komen... al is dat niet perse iets dat dan vanzelf gaat.
Maar of dan van een vloek te spreken....
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2004, 07:37:35 pm door Priscilla en Aquila »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #32 Gepost op: oktober 25, 2004, 07:26:25 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 oktober 2004 om 18:43:
Wat betreft de reuma... en ander ziektes zijn ook een vloek bij hem of niet?

Misschien 'flauw', maar alle ziekten zijn toch een gevolg van:
1. De vloek  na de zondeval (degeneratie e.d.)
2. Eigen zonde, persoonlijke vloek

Dus alle ziekten zijn een gevolg van een vloek.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #33 Gepost op: oktober 25, 2004, 07:40:21 pm »

quote:

Zwever schreef op 25 oktober 2004 om 19:26:
[...]

Misschien 'flauw', maar alle ziekten zijn toch een gevolg van:
1. De vloek  na de zondeval (degeneratie e.d.)
2. Eigen zonde, persoonlijke vloek

Dus alle ziekten zijn een gevolg van een vloek.

Als jij morgen zwaar verkouden wordt, heb je dus een zonde gedaan die dat veroorzaakt?
En misschien heeft je moeder reuma... wie weet waarmee ze God ongehoorzaam is geweest, of nog steeds is, dat ze die ziekte als een vloek heeft ontvangen.

Zwever, ik ga voor betekenis 1 in het algemeen.
En dus NIET voor 2.

Rom. 8
18 Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. 19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods. 20 Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om (de wil van) Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, 21 in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. 22 Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. 23 En niet alleen zij, maar ook wij zelf, [wij,] die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam.

Het lijden voor Gods kinderen houdt niet plotseling op als ze God gehoorzaam zijn. En ook wij als gelovigen zuchten net als de schepping in de verwachting van ons zoonschap.
Dan zijn we van ons lichaam verlost en is er geen zonde en ziekte meer die ons in de greep houden.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2004, 07:45:13 pm door Priscilla en Aquila »

Adinomis

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #34 Gepost op: oktober 25, 2004, 10:32:53 pm »
Wat ik uit het boek van Derek Prince heb geleerd, is dat woorden die uitgesproken worden kracht hebben in de hemelse gewesten. Dat geloven we toch ook als we iemand zegenen? Is de geschiedenis met Bileam daar geen duidelijk voorbeeld van? In het huwelijk van Derek Prince was ook ziekte. Dus het is niet zo dat hij leert dat alle ziekte een gevolg van een vloek is, of het moet al de vloek zijn na de zondeval. Hij waarschuwt zelfs voor manipulerende gebeden en voor "god" spelen op blz. 144 van "Zegen of Vloek".

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #35 Gepost op: oktober 25, 2004, 11:24:57 pm »

quote:

Adinomis schreef op 25 oktober 2004 om 22:32:
Wat ik uit het boek van Derek Prince heb geleerd, is dat woorden die uitgesproken worden kracht hebben in de hemelse gewesten.
Maar niet als ik goed over iemand denk gebeurt het, als ik iemand verwens gebeurt het ook....

quote:

Dat geloven we toch ook als we iemand zegenen? Is de geschiedenis met Bileam daar geen duidelijk voorbeeld van?
Bileam gaf Gods woorden door tegen wil en dank over het volk van God omdat God hem daartoe dwong. Dit is echter wederom het Oude Testament.....
Zo kan ik niet een profetie hebben over iemand anders dat er dat en dat gaat gebeuren.

quote:

In het huwelijk van Derek Prince was ook ziekte.
Ze was ziek door alle vloeken die op haar leven lagen. (blz 10)

quote:

Dus het is niet zo dat hij leert dat alle ziekte een gevolg van een vloek is, of het moet al de vloek zijn na de zondeval. Hij waarschuwt zelfs voor manipulerende gebeden en voor "god" spelen op blz. 144 van "Zegen of Vloek".

Ik ga toch voor het woord van God dat kracht heeft. Op de manier waarop de Here Jezus de duivel weerstond met het woord van God: Er staat geschreven.
Dan wedersta je de duivel zodat hij van je vliedt.
En het woord van God, de bijbel is het zwaard des geestes wat we moeten hanteren volgens Efeze 6, bij de geestelijke strijd die gevoerd word in de hemelse gewesten.

En niet voor een woord dat ik uitspreek zoals de vrouw van Derek Prince een vloek over haar benen uitsprak toen ze zei: 'Ik haat mijn benen'...... Dan zou je een vloek in werking stellen, die dan daarna weer moet worden verbroken.

Ik zal het ook nog eens weer nakijken hoe hij dat precies beschrijft.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2004, 09:14:08 am door Priscilla en Aquila »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #36 Gepost op: oktober 26, 2004, 09:06:30 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 oktober 2004 om 23:24:

Ja, en haar tanden vielen uit door de "demon van tandbederf". Nou, sorry hoor!

Ik zou eerder geloven in een demon van luiheid die er voor zorgt dat je je tanden niet poetst en te weinig beweging krijgt waardoor je last hebt van je benen, maar nog eerder dat hier helemaal geen sprake is van demonen.

Dit soort lui (het is voor mij ook al een tijdje geleden dat ik het boek heb gelezen hoor, maar dat is het gevoel wat ik er van overhield) heeft altijd de mond boordevol over de "vrije wil" en de "eigen keus" (in het volgen van Jezus enzo) maar als er iets FOUT gaat is er van die vrije wil en eigen verantwoordelijkheid ineens niets meer te bekennen en is er sprake van demonie.

Dat ik gisteren de afslag op de ring miste kwam allerminst door een Demon van Desoriëntatie, maar doordat ik niet oplette waar ik reed.

Overigens geloof ik WEL in de invloed van Satan en in het bestaan van boze geesten maar die Derek Prince gaat mij véél te ver.
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #37 Gepost op: oktober 26, 2004, 09:08:22 am »

quote:

Adinomis schreef op 25 oktober 2004 om 22:32:
Wat ik uit het boek van Derek Prince heb geleerd, is dat woorden die uitgesproken worden kracht hebben in de hemelse gewesten. Dat geloven we toch ook als we iemand zegenen?
Niet onze woorden hebben kracht in de hemelse gewesten, maar de God in Wiens Naam wij mogen zegenen heeft kracht!!!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #38 Gepost op: oktober 26, 2004, 09:13:00 am »

quote:

Bumblebee schreef op 26 oktober 2004 om 09:08:
[...]

Niet onze woorden hebben kracht in de hemelse gewesten, maar de God in Wiens Naam wij mogen zegenen heeft kracht!!!

Mee eens....
Als je in Naam van de Heer iets uitspreekt moeten het woorden van God uit de bijbel zijn. Zoals je dat alleen kan doen als je weet dat het de wil van de Heer IS dat je Gods woord gebruikt om de duivel te bestraffen. Maar dat is nog iets heel anders dan vloeken veroorzaken en weer verbreken volgens D. Prince.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2004, 09:13:22 am door Priscilla en Aquila »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #39 Gepost op: oktober 26, 2004, 09:18:54 am »
<font color=blue>Schopje naar Christen-zijn in de dagelijkse praktijk.</font>
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2004, 09:19:38 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #40 Gepost op: oktober 26, 2004, 09:23:03 am »
Een aantal bezwaren tegen de onbijbelse leer die Prince brengt.
Volgens mij afkomstig uit een artikel van P&A dat ik voor het grootste deel van harte kan onderschrijven.

quote:

Prince brengt het "health and wealth" evangelie

De zegeningen en vloeken die in Deut. 28 worden beschreven betreffen aardse zaken. Gezondheid, succes in (verdedigings)oorlogen, vruchtbaarheid, goede oogsten, gezondheid, etc. Prince gaat er vanuit dat wij als christenen al deze aardse verbondszegeningen kunnen verkrijgen. Gezondheid, welvaart, kortom succes, gemeten naar aardse maatstaven.
Zie o.a. pp. 36-39 van het boek. In de rest van het boek wordt zijn lering met talloze praktijkvoorbeelden herhaald en "bevestigd".
Prince brengt het evangelie van welvaart en gezondheid. Als je als christen b.v. een slechte gezondheid hebt en/of financieel krap zit dan is dat het gevolg van een vloek op je leven. En die vloek is weer het gevolg van ongehoorzaamheid. Het is dus in feite je eigen schuld als je (langdurig) ziek of arm bent.
Het is, volgens Prince, Gods bedoeling dat we als christenen gezond en financieel voorspoeding zullen zijn. Dat zal ook altijd het geval zijn als wij gehoorzamen, als wij naar de stem van de Heer luisteren, want gehoorzaamheid brengt immers, zo stelt, hij Gods zegen (p. 38). Dit zegt hij letterlijk, ik citeer "armoede is een vloek" (p.47, 38).  

Prince brengt een "succes" evangelie

Dit woord gebruikt hij zelf herhaaldelijk in het boek.
Als het succes (gezondheid, welvaart, etc) voortdurend aan je voorbij gaat, dan is het duidelijk dat er vloeken in je leven werken (p. 13).
Ik citeer Prince: "Paulus maakte duidelijk dat succes in het leven er van afhangt of je datgene wat zichtbaar en geestelijk is, kunt bevatten en hoe je daar tegenover staat." (p. 27)
Daarmee bedoelt hij dat je er oog voor moet krijgen dat je situatie vanuit het bovennatuurlijke wordt bepaald, zowel je succes als je falen. Succes is het gevolg van Gods zegen, falen is het gevolg van een vloek. Als je dat niet door hebt en als je niet leert hoe daar mee om te gaan kunt je, zo stelt Prince, niet verwachten succes in het leven te hebben. Kortom de leer van Prince over vloek en zegen is, zo claimt hij hier, de sleutel tot succes.

Ja, hier wordt je vrolijk van als vervolgde christen in China.

quote:

Zelfverlossing: De enige bescherming is onberispelijk wandelen

Je bent alleen veilig als je onberispelijk leeft, als je luistert naar de stem van de Heer. Doe je dat niet volledig, dan zal God je niet beschermen tegen vloeken waarmee de dienaren van de satan je bedreigen. Ja, sterker nog, God zal je ook nog eens zelf achtervolgen met zijn eigen vloeken.
Ik citeer "haar onschuld zal haar tegen de vloek beschermen" (p.32). Onschuld, dat wil zeggen niet schuldig zijn aan ongehoorzaamheid. Dat geeft immers ook volgens Deut. 28 bescherming.
Dit is in strijd met het onderwijs van de bijbel. God beschermt al zijn kinderen. Dat garandeert de bijbel ons, zie b.v. 2 Thess. 3:3. "Maar wel getrouw is de Here, die u sterken zal en u bewaren voor de boze." Onze veiligheid rust op de trouw van God en op het feit dat we zijn kinderen zijn. Hij zal ons bewaren voor de boze.
Als wij, als kinderen Gods, tegen zijn wil ingaan en zondigen dan zal hij ons niet "vloeken" of ons onbeschermd overlaten aan de vloeken van de vijand. Hij zal ons eerst waarschuwen en als wij zijn waarschuwingen in de wind slaan zal Hij ons tuchtigen, zoals een vader dat met een zoon doet die hij liefheeft, opdat wij tot inkeer komen. (Hebr. 12:4-11)
Hier wil Prince niets van weten. Hij wil er aan vasthouden dat wij onder de verbondszegen en verbondsvloek staan, waar de zegen afhangt van volledige gehoorzaamheid. Daartoe negeert hij het onderwijs van het Nieuwe Testament, waarvan hierboven twee teksten zijn genoemd.

Dit vond ik ook een mooie:

quote:

Een magische visie op taal

Pas op wat je zegt, want, voor je het door hebt, heb je jezelf of een ander vervloekt.
Prince stelt het voor alsof er een bovennatuurlijke werking van woorden uitgaat. Hier wordt de mens weer tot een "godje" gemaakt, die door zijn woorden de werkelijkheid bepaalt en beïnvloedt. We kunnen met onze woorden anderen pijn doen of opbeuren, we kunnen echter niet met onze woorden een lichamelijke ziekte bewerken of iets dergelijks. Toverkracht toekennen aan worden is animistische, magisch denken.

En tenslotte:

quote:

Mevrouw Prince vertelt over het moeizame gevecht met de vele vloeken op haar leven (p.10.). Het verwerpen van al die vloeken was een langdurig proces. De voorbede van duizenden christenen over de gehele wereld is ingeroepen. Het resultaat? Haar gezondheid is nog niet helemaal hersteld (p.10). Oftewel, de vloek is er nog steeds.
Beste mensen wat voor hoop is er, in het licht van het bovenstaande, voor eenvoudige christenen als u en ik? Wij kunnen geen duizenden mensen vragen om voorbede voor ons te doen. En als dat al niet volledig hielp bij mevrouw Prince, terwijl ze nota bene bijgestaan werd door Derek Prince zelf, de grote man Gods, de vloekdeskundige bij uitstek. Wat voor hoop is er dan voor ons als zelfs de grote "vloekspecialist" Prince zijn eigen vrouw niet volledig vrij krijgt? Dat ziet het er somber voor ons uit, is het niet?

Wat een ontzettend onmachtige God aanbidt Prince!
Er stond nog veeeeel meer in dit artikel, ik kan de rest ook wel even plaatsen of misschien kan P&A het terugvinden en een linkje zetten?   :*)   Ik heb het namelijk als Word-document bewaard dus weet niet meer waar het vandaan kwam.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2004, 09:23:51 am door Bumblebee »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #41 Gepost op: oktober 26, 2004, 09:46:16 am »
Gevonden:http://www.solcon.nl/apge...oc/bio.derekprince1.htm#1

Wat ik nog erbij wil opmerken: Artikelen over ideeen/boeken van personen, zie ik altijd los van de persoon zelf. Het gaat er dus niet om te zeggen 'moet je zien wat voor onzin die en die verkondigt', maar probeer ook zelf na te gaan aan de hand van de aangehaalde bijbelteksten of het klopt wat er gezegd wordt.
Probeer het zelf altijd op die manier te doen.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2004, 10:04:16 am door Priscilla en Aquila »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #42 Gepost op: oktober 26, 2004, 09:53:27 am »
Inderdaad, mee eens. Daarom vind ik dit artikel over Derek Prince dan ook goed, terwijl meneer Geelhoed ook zo hier en daar wat flauwekul (in mijn ogen) verkondigd over bijvoorbeeld C.S. Lewis en Tolkien  :*)

Overigens vind ik niet dat wat jij beschrijft, hier gebeurt met Derek Prince door Geelhoed. Ik vind het een goed en Bijbels-christelijk onderbouwd verhaal. (Niet alles, maar wel grotendeels)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #43 Gepost op: oktober 26, 2004, 10:00:59 am »

quote:

Bumblebee schreef op 26 oktober 2004 om 09:53:
Inderdaad, mee eens. Daarom vind ik dit artikel over Derek Prince dan ook goed, terwijl meneer Geelhoed ook zo hier en daar wat flauwekul (in mijn ogen) verkondigd over bijvoorbeeld C.S. Lewis en Tolkien  :*)

Overigens vind ik niet dat wat jij beschrijft, hier gebeurt met Derek Prince door Geelhoed. Ik vind het een goed en Bijbels-christelijk onderbouwd verhaal. (Niet alles, maar wel grotendeels)

Ik wilde waarschuwen voor klakkeloos dingen overnemen van anderen. Zowel dingen die wel in mijn eigen straatje passen als dingen die heel anders zijn, maar mooi lijken.
En dan hoop ik Gods straatje te ontdekken en te volgen. Hoe moeilijk het soms ook is dat er massa's mensen met bepaalde dingen een heel andere kant uitlopen als ik. Dat blijft altijd moeilijk. (Wat mijn 'vlees' betreft zou ik soms ook wel met die anderen mee willen....)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #44 Gepost op: oktober 26, 2004, 10:34:45 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 oktober 2004 om 10:00:
Ik wilde waarschuwen voor klakkeloos dingen overnemen van anderen. Zowel dingen die wel in mijn eigen straatje passen als dingen die heel anders zijn, maar mooi lijken.
En dan hoop ik Gods straatje te ontdekken en te volgen. Hoe moeilijk het soms ook is dat er massa's mensen met bepaalde dingen een heel andere kant uitlopen als ik. Dat blijft altijd moeilijk. (Wat mijn 'vlees' betreft zou ik soms ook wel met die anderen mee willen....)
Hm, en ben je erg bang dat ik dat niet doe?  :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #45 Gepost op: oktober 26, 2004, 10:40:38 am »

quote:

Bumblebee schreef op 26 oktober 2004 om 10:34:
[...]

Hm, en ben je erg bang dat ik dat niet doe?  :)

Nee hoor, maar het lijkt altijd msakkelijk een artikel van iemand van internet te plukken. Dan ben je er zelf van af. bij wijze van spreken. Ik praat dus voor mezelf. :)

Adinomis

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #46 Gepost op: oktober 26, 2004, 11:57:06 pm »
quote:
Maar niet als ik goed over iemand denk gebeurt het, als ik iemand verwens gebeurt het ook....
-----------------------------
Hiermee ben ik het eens. Maar onze gedachten moeten we wel als Gods kinderen krijgsgevangene  maken onder de gehoorzaamheid van Christus (2 Kor. 10: 6).We hebben het nodig dat onze gedachten behoed worden door de vrede van God (Fil. 4:7) Gedachten kunnen voor ons zelf en voor anderen rampzalige gevolgen hebben of  tot zegen zijn.
--------------------
quote:
Dat geloven we toch ook als we iemand zegenen? Is de geschiedenis met Bileam daar geen duidelijk voorbeeld van?
---------------------
Bileam gaf Gods woorden door tegen wil en dank over het volk van God omdat God hem daartoe dwong. Dit is echter wederom het Oude Testament.....
Zo kan ik niet een profetie hebben over iemand anders dat er dat en dat gaat gebeuren.
---------------
Wat vind je dan van de profeet Agabus in het Nieuwe Testament (Hand. 21:11)?
Hij zegt: "dit zegt de Heilige Geest: de man van wie deze gordel is, zullen de Joden te Jeruzalem zo binden en uitleveren in de handen der heidenen."
Ik ben met je eens dat er op dit punt veel bedrog is, maar ik wil het niet uitsluiten. God zou dit dan op één of andere manier moeten bevestigen, voordat ik het serieus zou nemen.
------------------
quote:
(In het huwelijk van Derek Prince was ook ziekte.)  

Op blz. 41 geeft Derek Prince een lijst van ziektes. Daarachter schrijft hij: "deze lijst betekent niet dat iedere vorm van ziekte of kwaal het regelrechte gevolg is van een vloek." En op blz. 42: "in mijn eerder commentaar heb ik doelbewust afgezien van de suggestie, dat iedere specifieke ziekte altijd of onvermijdelijk aan een vloek te wijten is."
quote:
Ik ga toch voor het woord van God dat kracht heeft.

Maar dat is toch niet in tegenspraak met wat Derek Prince leert? Ik zie dat in veel geschriften van hem juist naar voren komen. Ik heb hier een onderwijsbrief voor me "over het zwaard van de Geest, dat is het woord van God". Het gaat hier over de geestelijke wapenrusting. (Jan.2001)
------------------------
Ik wil ook geen welvaartsgeloof aanhangen. Ik weet dat God onze veiligheid is en met ons mee wil gaan door onze moeiten. Ik heb op dit moment ook het boek "Zal God mij genezen?" van Ron Dunn. Door wat hier in dit forum over Derek Prince geschreven is, lijkt het inderdaad dat hij een succes formule propageert. Ik weet niet of dit hem helemaal recht doet. Ik lees hier van zijn hand: "Wie ondanks druk, lijden en beproeving tóch volhoudt, zal zien dat ieder gebied van zijn of haar karakter en persoonlijkheid positief gevormd wordt. Het maakt je tot een complete, gebalanceerde christen, en uiteindelijk zullen er weinig of geen gebieden in je karakter buiten schot blijven."  en ….. "Als we eens goed bekijken waar Paulus allemaal doorheen gegaan is, dan zouden we ons vandaag nog wel een keer bedenken voordat we klaagden over onze eigen moeilijkheden . (onderwijsbrief juni 2003). Eigenlijk uiteindelijk ook een succes, want de bijbel zegt in Rom. 8:28: "wij weten nu, dat God alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepen zijn."

Natuurlijk bedoel ik niet te zeggen "ik ben van Derek Prince", met een variatie op 1 Kor. 3:4. Het gaat uiteindelijk om wat God zegt en daaraan mogen we alles toetsen. Ik denk dat Derek Prince toch wel een bediening heeft gehad in het onderkennen en uitdrijven van boze geesten, wat in heel veel kerkgemeenschappen nooit wordt toegepast.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #47 Gepost op: oktober 27, 2004, 12:12:41 am »

quote:

Adinomis schreef op 26 oktober 2004 om 23:57:

Wat vind je dan van de profeet Agabus in het Nieuwe Testament (Hand. 21:11)?
Hij zegt: "dit zegt de Heilige Geest: de man van wie deze gordel is, zullen de Joden te Jeruzalem zo binden en uitleveren in de handen der heidenen."
Ik ben met je eens dat er op dit punt veel bedrog is, maar ik wil het niet uitsluiten. God zou dit dan op één of andere manier moeten bevestigen, voordat ik het serieus zou nemen.
Ik sluit het ook niet geheel uit. ...... Maar heb teveel proftieen meegemaakt in de trant van: De Heer zegt dat...en dan kwam er een heel verhaal. En de Heer zegt mij dat jullie (iemand anders dan ik hoor) nog een derde kind krijgen. Die persoon krijgt daarna een paar keer een kindje wat op de helft van de zwangerschap wordt geboren. Ze is dan heel onzeker want we hadden toch een profetie gekregen van die en die.
Ik denk dat de tijd van handelingen zonder dat er een nieuw testament was, toch wel anders was dan nu.

quote:

Op blz. 41 geeft Derek Prince een lijst van ziektes. Daarachter schrijft hij: "deze lijst betekent niet dat iedere vorm van ziekte of kwaal het regelrechte gevolg is van een vloek." En op blz. 42: "in mijn eerder commentaar heb ik doelbewust afgezien van de suggestie, dat iedere specifieke ziekte altijd of onvermijdelijk aan een vloek te wijten is."

Het is toch voor een groot gedeelte wel zo als je nagaat wie er op de wereld als christen reuma heeft en menstruatiestoornissen noemt hij ook....
Als het fout is om ziekten als een vloek te beschouwen, is het OOK fout als je de helft of eenderde van de ziekten als een vloek beschouwt.
Dat verhaal van z'n vrouw en de vloeken waardoor zij ziek was klopt toch?

quote:

Maar dat is toch niet in tegenspraak met wat Derek Prince leert? Ik zie dat in veel geschriften van hem juist naar voren komen. Ik heb hier een onderwijsbrief voor me "over het zwaard van de Geest, dat is het woord van God". Het gaat hier over de geestelijke wapenrusting. (Jan.2001)

Dat zal hij ook niet ontkennen. En ik heb ook goede dingen op zijn site gelezen.... toen ik daar even rondkeek. :)
Maar nu hebben we het over dit specifieke boekje en daar staan toch ook andere dingen in.

quote:

Natuurlijk bedoel ik niet te zeggen "ik ben van Derek Prince", met een variatie op 1 Kor. 3:4. Het gaat uiteindelijk om wat God zegt en daaraan mogen we alles toetsen. Ik denk dat Derek Prince toch wel een bediening heeft gehad in het onderkennen en uitdrijven van boze geesten, wat in heel veel kerkgemeenschappen nooit wordt toegepast.

Ja, dat kan. Maar als hij teveel vloeken zou zien, kan hij ook teveel overal een duivel achter zien en ook teveel uitdrijven.....
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2004, 12:13:13 am door Priscilla en Aquila »

CZ

• Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #48 Gepost op: oktober 31, 2004, 12:06:15 am »
quote: Als het fout is om ziekten als een vloek te beschouwen, is het OOK fout als je de helft of eenderde van de ziekten als een vloek beschouwt.

Hoezo dan? Dus volgens jou zijn er geen ziektes die door een vloek veroorzaakt zijn ? Dat is waar het omgaat : wat is de reden van de ziekte? Een slechte eet-of-rook gewoonte, een ongeluk of virus, of misschien een zonde waardoor een vloek in je leven kan komen? In dat laatste geval kan die maar op één manier worden opgeheven: door berouw tonen, vergeving te vragen en de vloek in Jezus naam opheffen. Of de ziekte dan volledig verdwijnt, is de vraag. Maar de oorzaak is in elk geval ongedaan gemaakt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Derek Prince
« Reactie #49 Gepost op: oktober 31, 2004, 12:20:31 am »

quote:

Zandbergen schreef op 31 oktober 2004 om 00:06:
quote: Als het fout is om ziekten als een vloek te beschouwen, is het OOK fout als je de helft of eenderde van de ziekten als een vloek beschouwt.

Hoezo dan? Dus volgens jou zijn er geen ziektes die door een vloek veroorzaakt zijn ? Dat is waar het omgaat : wat is de reden van de ziekte? Een slechte eet-of-rook gewoonte, een ongeluk of virus, of misschien een zonde waardoor een vloek in je leven kan komen? In dat laatste geval kan die maar op één manier worden opgeheven: door berouw tonen, vergeving te vragen en de vloek in Jezus naam opheffen. Of de ziekte dan volledig verdwijnt, is de vraag. Maar de oorzaak is in elk geval ongedaan gemaakt.

We hadden het over Derek Prince die zegt dat reuma en menstruatiestoornissen bijvoorbeeld het gevolg van een vloek zijn. Maar niet alle ziektes zou hij van willen zeggen dat het door een vloek komt.

Nu, deze twee voorbeelden vind ik genoeg om dat verhaal naar het rijk der fabelen te verwijzen.
Ik hoop niet voor je dat je toevallig reuma hebt, of misschien krijgt over tien jaar; het is een vloek....
Dus je moet de zaken niet omdraaien dat ik zeg dat een ziekte helemaal nooit door een vloek zou komen. Dat was even niet het onderwerp. Maar voor een christen lijkt me dit niet iets wat tot de normale mogelijkheden behoort.
Als ik ziek ben is niet het eerste waar ik aan denk of ik misschien een vloek heb gekregen want ik ben ziek geworden.
Eerlijk gezegd is dit het laatste waar ik aan denk.