Auteur Topic: Oecumene in een relatie: RKK & protestant  (gelezen 10850 keer)

Vogel

• Bekijk profiel
Oecumene in een relatie: RKK & protestant
« Gepost op: april 29, 2010, 12:55:12 pm »
Beste mensen,

Als eerst zal ik mij even voorstellen. Ik ben een man van eind twintig, ik ben belijdend lid van een GKV gemeente en bezoek wekelijks kerkdiensten van de GKV. Onverwacht ben ik in contact gekomen met een erg leuke dame van mijn leeftijd.  Deze dame is Rooms katholiek opgevoed en gaat wel naar de kerk maar meer bij gelegenheden.  Tussen ons beiden is er een vriendschap ontstaan met een mogelijkheid op meer. Nu ben ik niet thuis in het katholisisme en zij is niet thuis in het protestantisme. Over geloofszaken hebben we al wel gesprekken gevoerd, maar dit was nog vrij oppervlakkig. Heeft iemand hier op dit forum ook iets vergelijkbaars meegemaakt, of kan iemand mij een advies geven? Alvast dank!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 29, 2010, 04:21:20 pm »
Ik als katholiek heb een relatie met een gereformeerd meisje (PKN) en heb dus wel ervaring met een oecumenische relatie. Maar wat wil je precies (of zo ongeveer) weten?

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 29, 2010, 05:55:45 pm »

quote:

Vogel schreef op 29 april 2010 om 12:55:
Beste mensen,

Als eerst zal ik mij even voorstellen. Ik ben een man van eind twintig, ik ben belijdend lid van een GKV gemeente en bezoek wekelijks kerkdiensten van de GKV. Onverwacht ben ik in contact gekomen met een erg leuke dame van mijn leeftijd.  Deze dame is Rooms katholiek opgevoed en gaat wel naar de kerk maar meer bij gelegenheden.  Tussen ons beiden is er een vriendschap ontstaan met een mogelijkheid op meer. Nu ben ik niet thuis in het katholisisme en zij is niet thuis in het protestantisme. Over geloofszaken hebben we al wel gesprekken gevoerd, maar dit was nog vrij oppervlakkig. Heeft iemand hier op dit forum ook iets vergelijkbaars meegemaakt, of kan iemand mij een advies geven? Alvast dank!
Kijk er maar eens rond, wat spreekt je aan in de Rooms Katholieke kerk, wat spreekt jukllie beide aan in het chtristelijke geloof. kortom, onderzoekt alles, behoud het goede, veel plezier.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

wetsgeleerde

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 01, 2010, 08:16:49 pm »
Ga beiden een cursus volgen. Dezelfde en leer elkaar kennen, vanuit bijbels perspectief, natuurlijk als je beiden ervan overtuigd bent, om "in de Heer" verder te gaan. Rooms katholiek betekent de Kerk navolgen. Zij staat immers centraal, zoals de Kerk zelf ook leert en aangeeft, door de Moeder van Jezus ;Maria, meer dan Jezus op de voorgrond te stellen in de directe aanleg van relatie. Een Evangelische kerk daarintegen legt de nadruk op het navolgen van Jezus Christus, zo zij zegt.
Pas op ik beweer dat niet maar de RK zelf! Zij brengt blijkbaar respect op voor zichzelf, maar ook voor hen die voornemen om Christus waarlijk te willen navolgen. Zo is de zondag ook de Indentiteit van de RK kerk en dat is, van oorsprong niet dat wat de Bijbel voorhoudt. Ook dat wordt door de RK leiding alszodanig erkent. Vraag het een priester! Maar het belangrijkste is dat je persoonlijk Christus wilt navolgen en je hart daarop wilt afstemmen. Het gaat immers om ieders persoonlijk hart.
Jezus leert: Zie, ik klop aan de deur en die opent, zal ik maaltijd mee hebben.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2010, 08:17:28 pm door wetsgeleerde »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 01, 2010, 08:45:50 pm »
Wetsgeleerde, wellicht is het voor een volgende keer handig om dan in de context uit katholieke documenten te citeren. We willen immers niet dat mensen op basis van halve informatie een verkeerde indruk krijgen, toch?

Wellicht is de topictitel wat verkeerd gekozen. Van een vs is in deze geen sprake. Er is sprake dat de topicstarter een relatie aangaat met een katholieke vrouw. Een vs lijkt me dan geen gezond uitgangspunt.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2010, 08:55:03 pm door Thorgrem »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 01, 2010, 09:55:06 pm »
@ Thorgrem, ben jij van huis uit katholiek of over gedoopt als ik vragen mag? :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 01, 2010, 10:04:32 pm »

quote:

Piebe schreef op 01 mei 2010 om 21:55:
@ Thorgrem, ben jij van huis uit katholiek of over gedoopt als ik vragen mag? :)

Dat mag je best vragen, maar het antwoord doet er niet toe.
Ik ben als baby gedoopt in de katholieke Kerk heb e.h. communie gedaan en bewust gekozen voor het vormsel. Enige tijd daarna kwam het geloof op een laag pitje tot ik weer actief gelovig werd.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 02, 2010, 12:04:37 pm »
Ik heb net dit (nieuwe) boekje gelezen, in het Engels:

Nothing in My Hand I Bring: Understanding the Differences Between Roman Catholic and Protestant Beliefs, door Ray Galea

Het is geschreven door een Australische RK-er die op latere leeftijd naar de Protestantse kerk is gegaan. Het gaat meer over de verschillen dan de overeenkomsten, maar het is ook weer geen RK-bashing: hij geeft m.i. een eerlijk beeld van de RK, met ook positieve kanten.

Het lijkt me zeker de moeite waard om te lezen; het geeft echt een insider-blik in de RK, zowel in officiële leer als hoe zaken er voor de gemiddelde katholiek uit zien.

Je kunt hier wat reviews zien: http://www.thegoodbook.co.uk/Nothing-in-my-Hand-I-Bring-nimh_1037/
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2010, 12:09:32 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 02, 2010, 01:01:43 pm »

quote:

Zwever schreef op 02 mei 2010 om 12:04:
Het lijkt me zeker de moeite waard om te lezen; het geeft echt een insider-blik in de RK, zowel in officiële leer als hoe zaken er voor de gemiddelde katholiek uit zien.

Enkele reviews geven al aan hetgeen ik vreesde. En volgens mij is deze man naar de Anglicaanse kerk overgegaan, in zijn geheel niet vergelijkbaar met enig protestant genootschap hier in Nederland.

Evengoed zou je iemand "Dorsvloer vol confetti" aan kunnen raden voor een insider blik op de reformatorische/protestantse wereld.

Maar als de topicstarter een insider-blik wil hebben op de katholieke Kerk, het geloof enz enz dan staat het hem vrij om het te vragen, waar mogelijk zal ik antwoorden.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 02, 2010, 08:32:29 pm »
@Thorgem: ik weet niet wat je vreest, ik wilde alleen maar zeggen dat ik als protestant het een zinvol boek vond. Dat jij als RK-er het niet met hem eens bent is uiteraard per definitie het geval.

Het boek is ook niet bedoeld om RK-ers te bekeren, maar juist voor protestanten als informatie. Het leest overigens erg makkelijk weg.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 02, 2010, 08:44:01 pm »

quote:

Zwever schreef op 02 mei 2010 om 20:32:
@Thorgem: ik weet niet wat je vreest, ik wilde alleen maar zeggen dat ik als protestant het een zinvol boek vond. Dat jij als RK-er het niet met hem eens bent is uiteraard per definitie het geval.

Het boek is ook niet bedoeld om RK-ers te bekeren, maar juist voor protestanten als informatie. Het leest overigens erg makkelijk weg.

Om maar even een citaatje van een reviewer aan te halen op de door jou geplaatste link:

"Written by someone with a deep respect for his Catholic heritage, and a sincere search for the truth, this book is a real help to those seeking to be equipped in their defence of the biblical gospel in the face of false teaching from the Catholic Church."

En verder wil ik er eigenlijk geen woord meer over vuil maken, want uit dat vaatje kan ik ook nog wel enkele boeken tappen voor mensen die meer willen weten over stroming x in het protestantisme.

Vogel

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 03, 2010, 01:10:13 pm »
Thorgrem, hierboven geef je aan dat je een relatie  hebt met een gereformeerd meisje (PKN) Hoe combineren jullie de beide christelijke stromingen waar jullie uitkomen? Naar mijn idee zijn er nml redelijk grote verschillen (o.a. qua kerkelijke structuur, positie van Maria, etc.) Wat ik ook tegenkom in mijn situatie, de bijbelkennis is nihiel en de kerkgang is er wel maar minder frequent als ik gewend ben. Oke dit gaat niet voor alle katholieken op. Hoe gaan jullie met zulke zaken om?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 03, 2010, 01:41:07 pm »

quote:

Vogel schreef op 03 mei 2010 om 13:10:
Thorgrem, hierboven geef je aan dat je een relatie  hebt met een gereformeerd meisje (PKN) Hoe combineren jullie de beide christelijke stromingen waar jullie uitkomen? Naar mijn idee zijn er nml redelijk grote verschillen (o.a. qua kerkelijke structuur, positie van Maria, etc.) Wat ik ook tegenkom in mijn situatie, de bijbelkennis is nihiel en de kerkgang is er wel maar minder frequent als ik gewend ben. Oke dit gaat niet voor alle katholieken op. Hoe gaan jullie met zulke zaken om?

Er zijn verschillen, maar er zijn meer overeenkomsten. In de praktijk van alle dag merk je bijzonder weinig tot niets van de verschillen.

In een relatie zullen er 100 en 1 dingen zijn waar verschillend over wordt gedacht. En je hoeft in een relatie echt niet altijd hetzelfde te denken, dezelfde mening te hebben of hetzelfde te doen. Ik ga regelmatig naar de kerk, mijn vriendin niet. Als we wel samen gaan dan gaan we veelal naar de katholieke Kerk maar soms ook naar de PKN. Daar kun je afspraken over maken, maar bij ons loopt dat zonder vaste afspraken prima.

Waar je over na kan denken als de relatie wat serieuzer wordt is dingen als huwelijk en kinderen. Wij willen bijvoorbeeld een oecumenisch huwelijk waarbij een priester en dominee aanwezig zijn. Dat is voor beide kerken geen probleem, maar nu weet ik niet hoe dat in de praktijk in de GKv is.

Ik heb een grote devotie tot de heilige maagd Maria, mijn vriendin niet. Dat is verder nooit een probleem geweest, ik zou ook niet weten hoe zoiets een probleem zou moeten zijn in een relatie waar je elkaars mening en geloof respecteert.

Dat de een meer kennis van de Bijbel heeft (dat zal ongetwijfeld mijn vriendin zijn) maakt in de praktijk eigenlijk bitter weinig uit. De een heeft wat meer kennis van de Bijbel, de ander wat meer van mystiek en ethiek. Evengoed heeft mijn vriendin veel meer kennis van hypotheken en administratieve dingen, en mijn algemene kennis is breder. Afijn, je kan elkaar aanvullen. Kennis zal nooit gelijk zijn op alle gebieden of ook maar 1 gebied.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 04, 2010, 09:32:37 am »

quote:

Hoi Wetsgeleerde,

Zoals al aangegeven betreft het hier een topic waarin een mogelijke oecumenische relatie wordt besproken het hoe en het wat daarvan.

Wil je een wedstrijdje verplassen voor eigen genoegdoening dan adviseer ik je om dat in een ander topic te doen, bij voorkeur in het subforum 'gereformeerd leven'. Ik heb weinig zin om daaraan mee te doen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 04, 2010, 11:13:08 am »
Stel dat de gereformeerde zin krijgt om de Schrift te bestuderen en tot inzichten komt die afwijken van de katholieke interpretatie. Kan men dan nog in harmonie met elkaar leven of nooit en te nimmer? Het vereren van Maria zal iemand van de PKN altijd met argusogen bekijken en zo ook het bidden van de rozenkrans. Een oud oom van mij was gehuwd met een katholieke vrouw, maar uiteindelijk heeft ze zich bekeerd tot de PKN.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 04, 2010, 12:17:37 pm »
Dat moet een ieder voor zichzelf maar bepalen, maar het heeft weinig zin om 'wat als' verhalen hier neer te zetten. Zo kunnen we wel 101 'wat als' casussen plaatsen en daarop antwoorden fabriceren.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 04, 2010, 12:29:17 pm »

quote:

Vogel schreef op 29 april 2010 om 12:55:
Beste mensen,

Ik ben katholiek, en verloofd met een protestant (PKN, orthodoxe niet-bevindelijke tak). Beiden hebben we een orthodox geloof, gaan wekelijks naar de kerk en doen geen consessies op theologisch gebied. Zo zal ik niet aangaan aan het Avondmaal en hij niet te Communie gaan - en hij bidt niet tot Maria of de heiligen, noch zal ik dat in gezamelijk gebed met hem doen, tenzij hij expliciet heeft aangegeven dat hij het niet erg vindt op dat moment; hij doet dan evenwel niet actief mee.

Dit klinkt misschien heftig. Toch gaat het wonderwel samen. Regelmatig zitten we bij elkaar in de kerk, soms twee keer per weekend (dan gaan we zaterdagavond naar de Mis en ga ik zondagochtend mee naar zijn kerk). Andere weekends gaan we ieder naar onze eigen kerk. We lezen samen uit de Bijbel en bidden samen regelmatig de getijden (een katholieke gebedsvorm, die voor 99% zeer 'oecumeneproof' is, en die andere 1% (bijv bidden voor het zielenheil van overledenen) doe ik in stilte. In de praktijk komt het er vooral op neer, dat ik bijna alles mee kan doen met hem (behalve Avondmaal en bepaalde zeer specifiek-calvinistische dingen als 31 oktober); hij bepaalde dingen niet met mij (Communie, aanbidding van de Hostie, bidden tot Maria en de heiligen). Wat we delen is veel méér dan wat ons scheidt.

Wat Thorgrem al zegt: in het dagelijkse leven merk je er weinig van. Je bent beiden christen, met op de meeste levensgebieden dezelfde opvattingen. Mijn opvattingen over seksualiteit zijn íets strenger dan die van hem (scheelt nauwelijks wat, zeker als je als uitgangspunt de seculiere maatschappij neemt) en al in het begin hebben we hierover duidelijke afspraken gemaakt. Nu is híj het vaak die ervoor zorgt dat we ons daar ook aan houden ... W.b. huwelijk en kinderen zijn we eruit dat dat katholiek, resp. met katholieke opvoeding zal zijn. Dit past bij ons beider kerkverstaan: van mij: de Kerk is de Rooms-katholieke Kerk en van hem: de Kerk is de verzameling gelovigen die het offer van Christus aanneemt. Iemand die gelovig katholiek is, bevindt zich dus naar ons beider verstaan in de Kerk.

Overigens lees ik dat jouw vriendin wel katholiek is, maar niet zoveel met het geloof bezig (waarschijnlijk) als jijzelf. Dan is de situatie wel anders. Bljift zij 'lauw-gelovig' en kun jij daarmee leven (ongeacht haar denominatie)? Wil zij zich (weer/voor het eerst) meer gaan oriënteren op haar eigen geloofstraditie? Wil ze meer met het geloof gaan doen, maar vindt ze het geen probleem om dat eventueel in een andere traditie (GKv) te doen? Dat zijn zo al drie mogelijkheden die tot een nogal verschillende uitkomst kunnen leiden. De middelste is het beste vergelijkbaar met de situatie van mijn vriend en mij, alhoewel wij beiden al zeer gelovig waren in onze eigen traditie, toen wij elkaar leerden kennen.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2010, 12:39:33 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 04, 2010, 12:44:27 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 mei 2010 om 11:13:
Stel dat de gereformeerde zin krijgt om de Schrift te bestuderen en tot inzichten komt die afwijken van de katholieke interpretatie. Kan men dan nog in harmonie met elkaar leven of nooit en te nimmer?

Het lijkt me evident dat een gereformeerde - al dan niet na bestudering van de H. Schrift - opvattingen heeft die daarvan afwijken. Anders was hij wel katholiek geweest of geworden.

quote:

Het vereren van Maria zal iemand van de PKN altijd met argusogen bekijken en zo ook het bidden van de rozenkrans.

Tenzij je accepteert dat je partner andere opvattingen heeft en je die ook respecteert. Mijn vriend bekijkt niks van dat alles met 'argusogen', ook al zal hij het zelf niet overnemen.

quote:

Een oud oom van mij was gehuwd met een katholieke vrouw, maar uiteindelijk heeft ze zich bekeerd tot de PKN.
Dat kan. Ik denk dat de kans hierop het grootst is als de protestantse partner meer met het geloof bezig is dan de katholieke. Zeker met de abominabele geloofsopvoeding van de gemiddelde Nederlandse katholiek, aangezien het dan niet erg evident is waarom katholiek-zijn meerwaarde heeft t.o.v. andere christelijke denominaties en men makkelijk zal 'switchen'.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2010, 12:47:45 pm door wateengedoe2 »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 04, 2010, 01:02:24 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 mei 2010 om 12:17:
Dat moet een ieder voor zichzelf maar bepalen, maar het heeft weinig zin om 'wat als' verhalen hier neer te zetten. Zo kunnen we wel 101 'wat als' casussen plaatsen en daarop antwoorden fabriceren.
Maria verering is een van de grote verschillen tussen de PKN en de RKK, heeft weinig van doen met 'wat als'. Echter mag je gerust 101 casussen voorstellen, maar ik beloof je niet dat ik op alles reageer. :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 04, 2010, 01:04:48 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 04 mei 2010 om 12:44:
[...]

Het lijkt me evident dat een gereformeerde - al dan niet na bestudering van de H. Schrift - opvattingen heeft die daarvan afwijken. Anders was hij wel katholiek geweest of geworden.

[...]

Tenzij je accepteert dat je partner andere opvattingen heeft en je die ook respecteert. Mijn vriend bekijkt niks van dat alles met 'argusogen', ook al zal hij het zelf niet overnemen.

[...]

Dat kan. Ik denk dat de kans hierop het grootst is als de protestantse partner meer met het geloof bezig is dan de katholieke. Zeker met de abominabele geloofsopvoeding van de gemiddelde Nederlandse katholiek, aangezien het dan niet erg evident is waarom katholiek-zijn meerwaarde heeft t.o.v. andere christelijke denominaties en men makkelijk zal 'switchen'.

Zelfs na bestudering is dat nog voor mij niet evident, maar dat is een andere discussie. ;)

Het is mooi dat jullie er samen uit kunnen komen en misschien kan de TS daar wat aan hebben! :)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 04, 2010, 01:08:14 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 mei 2010 om 13:02:
[...]

Maria verering is een van de grote verschillen tussen de PKN en de RKK, heeft weinig van doen met 'wat als'

En het grappige is dat de gemiddelde gereformeerde hier wel méér mee bezig lijkt te zijn dan de gemiddelde (Nederlandse) katholiek. Alle kans dat de vriendin van Vogel wel eens een kaarsje bij Maria opsteekt, maar hier verder niet zoveel over nadenkt. En voor een protestant is het dan gelijk 'big deal'. Het kan dan ook best zo zijn dat een katholiek in gesprek met een protestant zowat van de sokken geblazen wordt over dingen waar hij/zij zelf nooit zo over heeft nagedacht of überhaupt mee bezig is.

Overigens is het werkelijk grootste verschil in mijn ervaring niet mariaverering, maar de Eucharistie. Maar ook dat zullen de meeste katholieke Nederlanders niet zo ervaren, omdat hun opvatting over de Eucharistie en de Communie tamelijk protestants is, als hij al niet 'non-existing' is (anders dan 'samen delen' en 'het hoort er nu eenmaal bij').
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2010, 01:09:56 pm door wateengedoe2 »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 04, 2010, 01:15:09 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 04 mei 2010 om 13:08:
[...]

En het grappige is dat de gemiddelde gereformeerde hier wel méér mee bezig lijkt te zijn dan de gemiddelde (Nederlandse) katholiek. Alle kans dat de vriendin van Vogel wel eens een kaarsje bij Maria opsteekt, maar hier verder niet zoveel over nadenkt. En voor een protestant is het dan gelijk 'big deal'. Het kan dan ook best zo zijn dat een katholiek in gesprek met een protestant zowat van de sokken geblazen wordt over dingen waar hij/zij zelf nooit zo over heeft nagedacht of überhaupt mee bezig is.
Dat geloof ik direct, zo is dat bij ons met het bestuderen van de Bijbel, ik heb dat altijd vanzelfsprekend gevonden tot ik met katholieken in contact kwam.

quote:

Overigens is het werkelijk grootste verschil in mijn ervaring niet mariaverering, maar de Eucharistie. Maar ook dat zullen de meeste katholieke Nederlanders niet zo ervaren, omdat hun opvatting over de Eucharistie en de Communie tamelijk protestants is, als hij al niet 'non-existing' is (anders dan 'samen delen' en 'het hoort er nu eenmaal bij').
Meeste protestanten weten niet wat de Eucharistie is en ook ik weet het niet precies. Binnen onze gemeente zijn er ook genoeg die de Bijbel niet bestuderen en genoegen nemen met een wekelijks kerkbezoek en de uitleg van de Dominee. Misschien worden de verschillen pas duidelijk bij de wat meer fanatieke christenen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 04, 2010, 01:29:00 pm »
In mijn (grefo) beleving is het geijkte verschil idd de eucharistie (verderfelijke afgoderij). De rol van Maria wordt meer gezien als een soort absurde folklore.

Maar ouder (en wijzer?) denk ik dat het eerder andersom is. De verschillen in opvatting tussen mis en avondmaal zijn niet onoverkomelijk groot, denk ik. De HC overdrijft schromelijk. Maar de positie van Maria en daarbij het kerkverstaan van de RKK is een groter struikelblok.

Ik vind het knap om een dergelijke oecumenische relatie te hebben. Ik zou haast denken dat het alleen goed kan gaan als je er niet te diep bij na denkt. Daarom gaan -zo is mijn vooroordeel- relaties tussen evangelischen en grefo's ook makkelijker.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 04, 2010, 01:43:47 pm »

quote:

elle schreef op 04 mei 2010 om 13:29:
Ik vind het knap om een dergelijke oecumenische relatie te hebben. Ik zou haast denken dat het alleen goed kan gaan als je er niet te diep bij na denkt. Daarom gaan -zo is mijn vooroordeel- relaties tussen evangelischen en grefo's ook makkelijker.

Zonder verder inhoudelijk in te gaan op de opvattingen over Eucharistie, Maria enz.: reken maar dat zowel mijn vriend als ik zéér diep nadenken en niets doen zonder dat we daar volop achterstaan. Het kan dus wel :) Het adagio is: geen water bij de wijn doen (niet te letterlijk nemen, want tijdens de Eucharistie doet de priester wel een weinig water bij de wijn ;)) en openstaan voor dat de ander andere opvattingen heeft - zonder die per se zelf over te hoeven nemen of consessies in je eigen opvattingen te doen.

En eerlijk gezegd denk ik dat de verschillen tussen grefo/evangelisch vaak groter zijn dan die tussen grefo/katholiek. Maar ook daarover geen discussie hier wat mij betreft; de geïnteresseerde kan een wat verder uitgewerkte reactie van mij hier nalezen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 04, 2010, 01:45:31 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 mei 2010 om 13:15:
Misschien worden de verschillen pas duidelijk bij de wat meer fanatieke christenen.
Dat denk ik ook, ja.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 04, 2010, 02:13:11 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 mei 2010 om 13:02:
[...]

Maria verering is een van de grote verschillen tussen de PKN en de RKK, heeft weinig van doen met 'wat als'.

Goed als uitzondering dan. Mariaverering komt in steeds meer protestantse kringen terug. Het is absoluut christelijk en gaat niet tegen de Bijbel in en veel protestanten zien er dus geen enkel kwaad meer in ondanks de protestantse traditie om er vel tegen te zijn.

In de praktijk komt het erop neer dat mijn vriendin zo nu en dan vraagt of ik een kaarsje wil branden voor gebeurtenis x of persoon y. Ik doe dat dan (thuis bij het icoon van Maria of in de kerk) en daarna bidden we samen in stilte.

En stel, in jouw casus, dat de protestantse wederhelft van een stelletje helemaal niets met Maria heeft, met verering en/of kaarsjes branden wat dan nog? Moet diegene het de ander dan gaan verbieden om wel te doen terwijl hij/zij er helemaal geen last van heeft? Het lijkt me dat je in een relatie op basis van gelijkwaardigheid elkaars verschillen hebt te respecteren.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 04, 2010, 02:53:00 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 mei 2010 om 14:13:
En stel, in jouw casus, dat de protestantse wederhelft van een stelletje helemaal niets met Maria heeft, met verering en/of kaarsjes branden wat dan nog? Moet diegene het de ander dan gaan verbieden om wel te doen terwijl hij/zij er helemaal geen last van heeft? Het lijkt me dat je in een relatie op basis van gelijkwaardigheid elkaars verschillen hebt te respecteren.
Ik denk dat dat is waar het in dit topic over gaat: hoe kun je ondanks je verschillen in geloofsopvatting en -beleving een goede relatie hebben met elkaar. Zowel jij en je vriendin, als ik en mijn vriend ervaren dat dat prima kan zonder de eigen opvattingen te verloochenen. Maar natuurlijk moet er wel over gepraat worden in alle openheid.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 04, 2010, 03:14:58 pm »

quote:

elle schreef op 04 mei 2010 om 13:29:
Ik vind het knap om een dergelijke oecumenische relatie te hebben. Ik zou haast denken dat het alleen goed kan gaan als je er niet te diep bij na denkt.

In het verlengde hiervan: kent iemand een voorbeeld waarbij een RK-Prostestant stel van beide kanten hun geloof erg serieus nemen (jaja, dat is moeilijk te meten, maar laten we zeggen wekelijks kerkbezoek, actief in de kerk, veel 'bezig met God'), en het dan toch goed gaat?

@Thorgem: als je vriendin zelden naar de kerk gaat, schaar ik dat dus onder 'niet erg serieus nemen'. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze geen christen is o.i.d.; daar weet ik immers niets van.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 04, 2010, 03:26:00 pm »

quote:

Zwever schreef op 04 mei 2010 om 15:14:
[...]
In het verlengde hiervan: kent iemand een voorbeeld waarbij een RK-Prostestant stel van beide kanten hun geloof erg serieus nemen (jaja, dat is moeilijk te meten, maar laten we zeggen wekelijks kerkbezoek, actief in de kerk, veel 'bezig met God'), en het dan toch goed gaat?
Euhm, lees 's ff mijn posts hierboven ;)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 04, 2010, 03:26:02 pm »

quote:

Zwever schreef op 04 mei 2010 om 15:14:
@Thorgem: als je vriendin zelden naar de kerk gaat, schaar ik dat dus onder 'niet erg serieus nemen'. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze geen christen is o.i.d.; daar weet ik immers niets van.

Het staat je vrij om dat te stellen wat je wil. Ik denk daar anders over.

Voor sommige protestanten zal de omgang met katholieken (laat staan een relatie mee aangaan) al een teken zijn van het geloof niet erg serieus nemen zijn. Het zij zo.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2010, 03:36:25 pm door Thorgrem »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 04, 2010, 03:41:31 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 mei 2010 om 15:26:
Voor sommige protestanten zal de omgang met katholieken (laat staan een relatie mee aangaan) al een teken zijn van het geloof niet erg serieus nemen zijn. Het zij zo.
Ik weet niet of Zwever dat bedoelde, maar ik vind het wel raar dat hij mijn zeer uitgebreide post over de relatie met mijn eveneens zeer gelovige vriend niet heeft gezien (?).
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2010, 03:41:43 pm door wateengedoe2 »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 04, 2010, 03:44:41 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 04 mei 2010 om 15:41:
[...]

Ik weet niet of Zwever dat bedoelde, maar ik vind het wel raar dat hij mijn zeer uitgebreide post over de relatie met mijn eveneens zeer gelovige vriend niet heeft gezien (?).

Nog van harte gefeliciteerd met de verloving :) .

Zwerver zal er vast overheen gelezen hebben, later zal hij/zij wel reageren daar het een mooi passend antwoord uit de praktijk is.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 04, 2010, 03:49:38 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 mei 2010 om 15:44:
[...]
Nog van harte gefeliciteerd met de verloving :) .

Dank je! Nou ja .. de verlovingsringen moeten we nog gaan dragen, maar dat is meer een praktisch gegeven (we krijgen niet de hele familie bij mekaar voor een feestje vóór medio juni).

quote:

Zwerver zal er vast overheen gelezen hebben, later zal hij/zij wel reageren daar het een mooi passend antwoord uit de praktijk is.
Lijkt me ook! :)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 04, 2010, 03:54:41 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 04 mei 2010 om 15:26:
Euhm, lees 's ff mijn posts hierboven ;)

Die had ik even gemist ja :)

Hm, aan de ene kant goed om te horen dat jullie het goed met elkaar kunnen vinden, aan de andere kant vraag ik me af hoe een en ander er dan in de praktijk precies uit ziet.

Een gereformeerde en een evangelical kunnen met elkaar in gesprek op basis van de Bijbel als hoogste autoriteit. Ik zie dat op een zeer constructieve manier gebeuren op de theologische college waar ik op dit moment zit. Het is zelfs vaak bijzonder moeilijk te weten of iemand nu gereformeerd of evangelisch is!

Maar een Rooms Katholiek gelovige neemt - in theorie - de Kerk als uiteindelijke autoriteit, en daarmee zit het gesprek toch in een hele andere setting. Als je je uiteindelijk niet op dezelfde autoriteit kunt benoemen, lijkt het me echt lastig worden om tot elkaar te komen.

Heel simpel gezegd: Evangelisch versus Gereformeerd is de ene Bijbelvisie tegen de andere Bijbelvisie, terwijl Katholiek versus 'Protestant' de ene Bijbelvisie is tegen de ander zijn Kerk. Daar zit het dus 'scheef' en praat je m.i. langs elkaar heen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 04, 2010, 03:59:50 pm »
En ik maar denken dat christenen (of die nu protestant, evangelisch, oosters orthodox, katholiek, anglicaans of weet ik het zijn) altijd God als ultieme en uiteindelijke autoriteit zagen. :) En of Hij nu spreekt door de Bijbel of Kerk of door allebei is dan van wat minder belang. Beide onderschrijf je de geloofsbelijdenis en daarmee heb je over het belangrijkste al overeenstemming. Een mooi gezamenlijk uitgangspunt.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 04, 2010, 04:02:36 pm »

quote:

Zwever schreef op 04 mei 2010 om 15:54:
[...]
Die had ik even gemist ja :)

:)

quote:

Hm, aan de ene kant goed om te horen dat jullie het goed met elkaar kunnen vinden, aan de andere kant vraag ik me af hoe een en ander er dan in de praktijk precies uit ziet.

In de post schreef ik al iets over ons gezamelijk kerken en gebed, en over enkele hot items in een liefdesrelatie (seksualiteit, kinderen).

quote:

Een gereformeerde en een evangelical kunnen met elkaar in gesprek op basis van de Bijbel als hoogste autoriteit. Ik zie dat op een zeer constructieve manier gebeuren op de theologische college waar ik op dit moment zit. Het is zelfs vaak bijzonder moeilijk te weten of iemand nu gereformeerd of evangelisch is!

In de praktijk lijkt het me evenwel lastig, mgoed, daarover gaat de link die ik elders in dit topic postte.

quote:

Maar een Rooms Katholiek gelovige neemt - in theorie - de Kerk als uiteindelijke autoriteit, en daarmee zit het gesprek toch in een hele andere setting. Als je je uiteindelijk niet op dezelfde autoriteit kunt benoemen, lijkt het me echt lastig worden om tot elkaar te komen.

De truc is: elkaar niet proberen overtuigen, maar elkaars opvattingen respecteren en naast elkaar laten bestaan. Er is geen enkele reden voor ons om elkaar van ons eigen gelijk te overtuigen. Het 'tot elkaar komen' zit in compleet andere dingen dan in theologische consensus. Als je die consensus hebt over de dingen die per definitie één moeten zijn (bijv hoe je de kinderen opvoedt), dan is het genoeg. En dat is bij ons het geval.

quote:

Heel simpel gezegd: Evangelisch versus Gereformeerd is de ene Bijbelvisie tegen de andere Bijbelvisie, terwijl Katholiek versus 'Protestant' de ene Bijbelvisie is tegen de ander zijn Kerk. Daar zit het dus 'scheef' en praat je m.i. langs elkaar heen.
Theoretisch gezien ja. Maar praktisch gezien is evangelisch vs gereformeerd ook de ene (bijbeluitleg)traditie vs de andere. Mijn vriend en ik praten niet langs elkaar heen, omdat ik hem niet probeer te overtuigen van Traditie en Schrift en hij mij niet van het sola-scriptura-principe.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2010, 04:03:26 pm door wateengedoe2 »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 04, 2010, 04:05:53 pm »
@Thorgem: Duh. :)

Natuurlijk ligt de uiteindelijke autoriteit bij God. En natuurlijk delen we best een hoop (Jezus dood & opstanding, een nieuw leven, doop, etcetera).

Maar juist in alle verschillen is er een verschillende 'methode' om tot de waarheid te komen. Waarbij ik overigens moet aantekenen dat er sommige charismatischen zijn die persoonlijke leiding van de Geest boven de Bijbel gaan verheffen; wat mensen dan ook geen gemeenschappelijke basis meer biedt om vast te stellen wát God dan van hen vraagt.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2010, 04:13:16 pm door Zwever »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 04, 2010, 04:09:02 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 mei 2010 om 15:59:
En ik maar denken dat christenen (of die nu protestant, evangelisch, oosters orthodox, katholiek, anglicaans of weet ik het zijn) altijd God als ultieme en uiteindelijke autoriteit zagen. :) En of Hij nu spreekt door de Bijbel of Kerk of door allebei is dan van wat minder belang. Beide onderschrijf je de geloofsbelijdenis en daarmee heb je over het belangrijkste al overeenstemming. Een mooi gezamenlijk uitgangspunt.
En dat, ja :)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 04, 2010, 04:10:51 pm »

quote:

Zwever schreef op 04 mei 2010 om 16:05:
Duh. :)

Natuurlijk ligt de uiteindelijke autoriteit bij God. En natuurlijk delen we best een hoop (Jezus dood & opstanding, een nieuw leven, doop, etcetera).

Maar juist in alle verschillen is er een verschillende 'methode' om tot de waarheid te komen. Waarbij ik overigens moet aantekenen dat er sommige charismatischen zijn die persoonlijke leiding van de Geest boven de Bijbel gaan verheffen; wat mensen dan ook geen gemeenschappelijke basis meer biedt om vast te stellen wát God dan van hen vraagt.
Het gaat niet om de methode, maar waar je uiteindelijk terechtkomt, en vooral: hoe je daarmee omgaat. Je hoeft niet hetzelfde te vinden/geloven, als je maar over de dingen waarin je één moet zijn ook daadwerkelijk kunt staan achter één keuze met jullie tweeën samen, en elkaar kunt respecteren in die gebieden waarop je individueel verschillende dingen kunt doen.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2010, 04:11:17 pm door wateengedoe2 »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 04, 2010, 04:21:31 pm »
Goed, ik heb gewoon snel gereageerd op een post van Elle, omdat ik me afvroeg of zulke relaties bestaan.

Nu, ze blijken te bestaan, en er is een site waarop daar nog veel meer over te lezen valt. Prima, ik kom wel weer terug als ik die goed heb gelezen - tot nu toe nog niet in elk geval.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 04, 2010, 05:12:22 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 mei 2010 om 14:13:
[...]

Goed als uitzondering dan. Mariaverering komt in steeds meer protestantse kringen terug. Het is absoluut christelijk en gaat niet tegen de Bijbel in en veel protestanten zien er dus geen enkel kwaad meer in ondanks de protestantse traditie om er vel tegen te zijn.
Tegenwoordig zijn protestanten er niet meer fel op tegen nee, doch komt dat mede doordat ze weinig katholieken meemaken, in tegenstelling tot onze voorvaderen. Wanneer iemand al weinig interesse voor het eigen geloof heeft, dan zal Mariaverering wel het laatste zijn waar men een menig over heeft. Persoonlijk heb ik in zoverre een 'probleem' met Mariaverering, dat ik het gewoonweg niet begrijp. De uitleg ten spijt, ik snap het niet.

quote:

In de praktijk komt het erop neer dat mijn vriendin zo nu en dan vraagt of ik een kaarsje wil branden voor gebeurtenis x of persoon y. Ik doe dat dan (thuis bij het icoon van Maria of in de kerk) en daarna bidden we samen in stilte.

Heb ik beweert van niet? Waar ik op doel is dat ik me kan voorstellen dat je je passie met je partner wilt kunnen delen, want waar het hart vol van is loopt de mond van over. Dat betekent niet dat je elkaar wat hoeft te verbieden, maar ik houd er ook niet van als ik mijn partner dood verveel door af en toe even over mijn passie te praten.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2010, 05:13:36 pm door Piebe »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 04, 2010, 07:35:49 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 mei 2010 om 17:12:
Waar ik op doel is dat ik me kan voorstellen dat je je passie met je partner wilt kunnen delen, want waar het hart vol van is loopt de mond van over. Dat betekent niet dat je elkaar wat hoeft te verbieden, maar ik houd er ook niet van als ik mijn partner dood verveel door af en toe even over mijn passie te praten.

Ja, zo heb ik het cónstant over Maria en over de Eucharistie, totdat het bij m'n vriend langs zijn oren en neus er weer uitkomt! En hij blijft maar doorzagen over psalmen op hele noten en over de protestantse belijdenisgeschriften. Maar verder hebben we best een goede relatie hoor! (H)

Hopelijk snapt iedereen dat bovenstaande een karikatuur is. Zo loopt het dus bij ons níet. Wat dan wel? We delen wat we kunnen delen op geloofsgebied (= verreweg het meeste), we hebben het wel eens over de dingen die we niet kunnen delen (maar niet zoveel dat de kotssmiley bij de ander in zicht hoeft te komen) en we luisteren met interesse naar elkaar.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2010, 07:37:20 pm door wateengedoe2 »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 04, 2010, 07:56:52 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 04 mei 2010 om 19:35:
[...]

Ja, zo heb ik het cónstant over Maria en over de Eucharistie, totdat het bij m'n vriend langs zijn oren en neus er weer uitkomt! En hij blijft maar doorzagen over psalmen op hele noten en over de protestantse belijdenisgeschriften. Maar verder hebben we best een goede relatie hoor! (H)
Klinkt gezellig ja, misschien blijf ik nog maar even vrijgezel! ;)

quote:

Hopelijk snapt iedereen dat bovenstaande een karikatuur is. Zo loopt het dus bij ons níet. Wat dan wel? We delen wat we kunnen delen op geloofsgebied (= verreweg het meeste), we hebben het wel eens over de dingen die we niet kunnen delen (maar niet zoveel dat de kotssmiley bij de ander in zicht hoeft te komen) en we luisteren met interesse naar elkaar.
Verschil moet er zijn en ik ben blij dat het voor jullie werkt! Begrijp me niet verkeerd, ik vind het mooi dat jullie elkaars verschillen accepteren. Wellicht kan de TS verder met deze uit het leven gegrepen voorbeelden. :)
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2010, 07:57:26 pm door Piebe »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 05, 2010, 11:53:43 am »
Modbreak:
Enkele berichten verwijderd.
Deze draad is niet bedoeld om verschillen tussen RKK en protestantisme uitgebreid uit te pluizen en te beoordelen. Deze draad is bedoeld om tips & adviezen te verzamelen mbt tot het gezond houden van een oecumenische relatie. Het antwoord 'dan moet een van beiden zich bekeren' is te simpel.

Ter verduidelijking ook een titelfix.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2010, 11:56:12 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 05, 2010, 11:26:04 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 04 mei 2010 om 19:35:
[...]

Ik vindt het mooi om je ervaringen weer te lezen. Welkom  Wateengedoe2 :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: mei 06, 2010, 12:41:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 mei 2010 om 23:26:
[...]

Ik vindt het mooi om je ervaringen weer te lezen. Welkom  Wateengedoe2 :)
Offtopic, maar: ik zal alleen bijdragen als het over iets heel specifieks gaat waar ik wat nuttigs over te zeggen heb. Dat is in dit topic het geval.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: mei 06, 2010, 03:59:13 pm »
Ook prima. Dan ben je een pijlmeter voor of we nuttig bezig zijn :D

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: mei 06, 2010, 06:34:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 mei 2010 om 15:59:
Dan ben je een pijlmeter voor of we nuttig bezig zijn :D
Euh, nee dus. Mgoed, dat heb je zelf ook best door. Nu weer ontopic :) Ik hoop dat Vogel nog terugkeert, ik ben benieuwd naar zijn reactie!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: mei 06, 2010, 09:59:05 pm »
okidoki :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: mei 06, 2010, 10:36:07 pm »