Ja deze teksten komen regelmatig voorbij, doch helaas in negen van de tien gevallen en ook in het jouwe uit de context gerukt. Lees de hele passaga maar eens:
Mattheus 7
3 Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op?
4 Of, hoe zult u tegen uw broeder zeggen: Laat toe dat ik de splinter uit uw oog haal; en zie, er is een balk in uw eigen oog?
5 Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Nadat iemand de balk uit zijn oog heeft gehaald is hij prima in staat om de splinter uit die van zijn broeder te verwijderen. Dus wat dit betekent is dat je rechtvaardig moet oordelen, niet dat je nimmer mag oordelen, want dan krijg je alleen maar slijmjurken die nooit to the point komen.
'....oordeel rechtvaardig tussen een man, zijn broeder en de vreemdeling die bij hem is.' (Deut 1,16)
'Oordeel niet naar wat voor ogen is, maar vel een rechtvaardig oordeel. ' (Joh 7,24)
En ook het volgende wat Jezus zei toont aan dat wij absoluut wel mogen oordelen, sterker nog, we moeten:
'laat uw woord ja echter ja zijn en uw nee nee; wat hierboven uitgaat, is uit de boze.' (Mat 5,37)
Reeds onder het oude verbond stelde God rechters aan uit de mensen (Ex 2,14; Spr 8,16) om te oordelen of iemand te ja of te nee ergens des doods aan schuldig was. Er waren dus vanaf het begin al mensen die in naam van God oordeelden over zaken middels de wet van Mozes die ook een rechter was. Christus is de rechter van de rechters en de apostelen die hij uitkoos waren ook allemaal rechters en hij gaf hen zelfs de macht om te oordelen of iemand al dan niet vergeving kreeg van diens zonden (Joh 20,23) dus zij kregen de macht om mensen het koninkrijk binnen te laten. Paulus zei ook:
'Ik heb toch niet lichtvaardig gehandeld door mij dit voor te nemen? Of zijn de dingen die ik me voorneem, voornemens naar het vlees, zodat het bij mij zou zijn: ja, ja en tegelijk nee, nee?' (2 Kor 1,17)
Paulus zegt dus feitelijk, hetzij in andere bewoordingen, dat iemand die niet oordeelt over goed en fout (ja en nee) en iets anders zegt dan wat hij meent, voornemens naar het vlees heeft. Het woord misschien is misschien wel het verboden woord voor christenen, maar aangezien wij alles mogen is niets dat natuurlijk uitdrukkelijk. Als iemand je vraagt of Hitler schuldig was, antwoord je dan ook: ik mag niet oordelen?