Auteur Topic: feedback op "Geruzie op het forum"  (gelezen 7468 keer)

Knalkaas

  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Gepost op: november 27, 2011, 08:52:40 am »

quote:

Dit forum is een discussieforum, geen gezellig babbel-forum, geen koffie-en-bier-drink forum, en al helemaal geen plek om ruzie te maken.

Natuurlijk mag het in Grand Cafe en 't chatforum best gezellig worden, en een topic als 'de boom' mag best z'n plek hebben, maar begrijp wel dat dat niet het hoofddoel van dit forum is. Als alleen Chat en Grand Cafe overblijven als actieve delen, is het tijd om dit hele forum van een slotje te voorzien.

In discussietopics is het vrij duidelijk: de ander is nooit het onderwerp, en dus worden ruzies verwijderd omdat ze off-topic zijn. In grand cafe en chat is dat wat minder duidelijk, maar we willen gewoon geen geruzie op het forum. Gedraag je volwassen, of vecht het buiten het forum uit, maar loop niet de sfeer hier te verzieken. Een willekeurige buitenstaander die op dit forum terechtkomt rent gillend weg als zulk geharrewar de 'actieve topics'-lijst bevuilt.

Als mensen zich niet kunnen gedragen, gaan we niet alleen posts verwijderen, maar ook users. Laat dat duidelijk zijn.

Let op: over deze mededeling is geen discussie mogelijk. Vanaf nu hanteer ik een zero-tolerance beleid. Elke vorm van op-de-man-spelen, of onbeargumenteerd afkraken van een ander zijn mening of posts, wordt op het moment dat ik het zie, zonder overleg, zonder enige vorm van proces en zonder beroepsmogelijkheid gevolgd door een tijdelijke ban.

Voor argumenten als 'maar hij deed het ook', 'ik ben slecht behandeld' of 'vroeger dit of dat' ben ik niet gevoelig. Als je problemen met een user hebt, vecht je dat maar buiten het forum uit, of je negeert elkaar.

Sorry hoor. Maar wat is dit voor reactie? Van Joseph Stalin? Je zou bijna gaan denken dat je zelf geen zin meer hebt in het forum en het nu heel heel graag wilt opdoeken. Als jouw zogenaamde zero tolerance beleid inhoudt dat je post gaat verwijderen van mensen die part noch deel hebben aan de ruzie en die juist ruziemakers met elkaar trachten te verzoenen, dan blijkt dat je je helemaal niet echt verdiept in wat er op het forum wordt gepost. En ook, naar ik vrees, dat je zelf helemaal geen zin meer hebt in dit forum en je moderatorschap. Dat kan natuurlijk. Maar draag dan het moderatorschap over aan een ander die er nog wel zin in heeft.
Ook hier, zoals in zoveel andere forums, zijn het uiteindelijk de moderatoren zelf die het forum om zeep helpen, door op een zeker moment de mensen door hun beleid weg te jagen. Ik heb dat helaas te vaak zien gebeuren.
« Laatst bewerkt op: november 27, 2011, 08:59:30 am door Knalkaas »

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #1 Gepost op: november 27, 2011, 09:22:24 am »
Een aantal punten:

- Natuurlijk ban ik niet zomaar mensen die niets met geruzie te maken hebben.
- Je in een ruzie mengen kan wel gevaarlijk zijn. Het is voor mods echt niet te doen om te gaan controleren 'wie er begon' of 'wie de meeste schuld heeft'. Er gelden hier 2 uitgangspunten: Als er meerdere mensen ruzie maken hebben er meerdere schuld. En: Als er geruzie is, hou je er dan buiten en maak een TR aan als nodig.
- Nog niet zo lang geleden is er een sollicitatieronde geweest voor mods. Ik begrijp dat je die gemist hebt?
- Qua beleid is er echt helemaal niets veranderd. Dit doen we echt al jaren zo. Alleen bleken nu een aantal waarschuwingen aan een aantal personen niet duidelijk genoeg, en heb ik ze even in een mededeling neergezet. Dan weet iedereen waar hij aan toe is.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #2 Gepost op: november 27, 2011, 10:52:29 am »
@ Knalkaas: de post van Pooh is volgens mij helder en ook terecht. Het kan zijn dat je de situatie niet gevolgd hebt en er niet bij betrokken of ingetrokken werd en dat het daarom wat onduidelijk is.
 
Daarnaast kan een ieder via mail of andere wegen contact leggen met anderen om problemen op te lossen. In 9 van de 10 gevallen werkt dat prima.
Daarmee voorkom je wat er in een aantal draden gebeurde en terecht is verwijderd door de mods.

offtopic:Overigens hoort dit topic niet in FB te staan?
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #3 Gepost op: november 27, 2011, 12:09:28 pm »
Zoals we merken hangt er nog veel in de lucht en ik vind dat een goeie moderator daar oplossend in dient te denken. Wat dat betreft ben ik het roerend eens met Knalkaas want Pooh wekt inderdaad de indruk er helemaal geen zin meer in te hebben. Wellicht zou je nog een sollicitatieronde kunnen houden, of vraag Trajecto om te modereren als hij daar zin in heeft. Ik denk dat hij de meest geschikte persoon is voor de functie en onpartijdig kan handelen.
« Laatst bewerkt op: november 27, 2011, 12:15:07 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #4 Gepost op: november 27, 2011, 12:16:59 pm »
Modbreak:
Aantal posts verwijderd, aantal users krijgt mail
« Laatst bewerkt op: november 27, 2011, 12:17:14 pm door Pooh »

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2011, 12:47:25 pm »
Het ontspoort natuurlijk al langer hier, dit conflict is slechts de laatste in een lange reeks. En dit is mede oorzaak dat er vele gewaardeerde users zijn vertrokken dan wel eruit gekickt. Ik denk ook dat het inderdaad goed is als er nieuwe mods bij komen. Voordat nu iedereen namen gaat noemen en zijn/haar kandidaat gaat pushen, denk ik dat we beter eerst naar de criteria kunnen kijken. Moet een mod per definitie een gkv-er zijn? Voor de grefo draadjes lijkt me dat wel wenselijk, voor de andere draadjes is dat geen noodzaak. Bovendien zijn er m.i. genoeg geschikte kandidaten, maar zij moeten dit ook wel willen...
« Laatst bewerkt op: november 27, 2011, 12:53:28 pm door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #6 Gepost op: november 27, 2011, 01:06:39 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 27 november 2011 om 12:47:
Het ontspoort natuurlijk al langer hier, dit conflict is slechts de laatste in een lange reeks. En dit is mede oorzaak dat er vele gewaardeerde users zijn vertrokken dan wel eruit gekickt. Ik denk ook dat het inderdaad goed is als er nieuwe mods bij komen. Voordat nu iedereen namen gaat noemen en zijn/haar kandidaat gaat pushen, denk ik dat we beter eerst naar de criteria kunnen kijken. Moet een mod per definitie een gkv-er zijn? Voor de grefo draadjes lijkt me dat wel wenselijk, voor de andere draadjes is dat geen noodzaak. Bovendien zijn er m.i. genoeg geschikte kandidaten, maar zij moeten dit ook wel willen...
In de draad gereformeerd leven denk ik dat een gk-ver wel op zijn plek is inderdaad, in meerdere andere draden kan denk ik iedereen mod worden.
Criteria kunnen aangegeven door de huidige mods denk ik?
(Wat denk ik  vandaag eigenlijk veel  :)   )
« Laatst bewerkt op: november 27, 2011, 01:13:36 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #7 Gepost op: november 27, 2011, 01:28:36 pm »

quote:

Piebe schreef op 27 november 2011 om 12:09:
Zoals we merken hangt er nog veel in de lucht en ik vind dat een goeie moderator daar oplossend in dient te denken.
Misschien moeten we niet teveel verwachten van moderatoren cq. ons daar niet te afhankelijk van opstellen.
Laten we in de eerste plaats zelf 'tot 10 tellen' voordat we reageren op een ander en ons niet alleen afvragen of we gelijk hebben met wat we schrijven, maar ook hoe het 'het proces' en de sfeer in dit forum beïnvloedt en of het ook (iets) anders kan waardoor het risico van negatieve neven-effecten minder wordt.

Moderatoren kunnen niet oplossen wat in deelnemers zelf zit.
Gezien de 'snelheid' van dit forum stel ik me zo voor dat ze het op dit moment tamelijk druk hebben met het monitoren van wat we allemaal schrijven en (als dat uit de hand loopt) niet de tijd hebben om meer te doen dan de botte bijl te hanteren.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #8 Gepost op: november 27, 2011, 04:25:33 pm »
Inderdaad. De crew schept hier, geheel vrijwillig en vrijblijvend, de randvoorwaarden. Er is een mooi stukje techniek, er is een indeling in topics, er zijn mods die dingen kunnen verplaatsen, samenvoegen, opschonen en die een oogje in het zeil houden en mensen op hun gedrag kunnen wijzen.

Maar daar houdt 't wel ongeveer op. Als users zich niet kunnen gedragen, kunnen we ze moeilijk opvoeden. We zijn er niet altijd, en hebben ook niet de ambitie om elke post door te lezen en meteen in te grijpen als 't fout gaat.

Daarom verwachten we medewerking van users. Als 1 user zich misdraagt, wordt hij daarop gewezen, en na herhaaldelijke waarschuwingen tijdelijk of definitief geband. Maar nu zitten we met een groepje users dat elkaar voortdurend in de haren vliegt. Daar hebben we genoeg energie ingestoken, er zijn genoeg bijsturingen geweest, genoeg gewaarschuwd, genoeg uitgelegd dat mensen zich moeten inhouden, maar het houdt een keer op. We kunnen niet bezig blijven met alleen maar waarschuwen, de maat is gewoon vol.

Dus krijg je dan een vervelende zero-tolerance mededeling. Die schrijf ik niet omdat ik het leuk vind, omdat ik zo graag m'n macht wil laten gelden, maar omdat ik domweg geen andere optie zie. Geloof me, als de sfeer op dit forum zo blijft als dat hij de laatste weken was, dan zal ik de GKv gewoon adviseren om de stekker eruit te trekken.

Heb ik geen zin meer, of wil ik het forum graag opdoeken? Dat laatste zeker niet. Maar inderdaad, ik word wel moe van users die blijkbaar niet willen of kunnen luisteren. Niet naar elkaar, en ook niet naar de crew. Dat is erg slecht voor mijn motivatie. Maar die motivatie heeft weinig te maken met dit beleid, volgens mij is dit beleid gewoon bedoeld om normaal gedrag en normale omgangsvormen af te dwingen.

Uiteindelijk blijft gelden: het forum, dat ben je zelf. De crew is er voor jullie, niet andersom. Zolang gebruikers met plezier dit forum blijven gebruiken, blijven wij faciliteren. Maar als mensen echt niks beters te doen hebben als ruzie maken, houdt het snel op. Er is niets veranderd aan de ruimte hier om op een positieve, opbouwende manier met elkaar in gesprek te zijn. Die ruimte is er altijd geweest, en wordt door een aantal users ook nog altijd gebruikt. Als je zin hebt daaraan mee te doen, graag, doe vooral mee.
« Laatst bewerkt op: november 27, 2011, 04:28:49 pm door Pooh »

Liudger

  • Berichten: 2050
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #9 Gepost op: november 27, 2011, 10:58:27 pm »
Is het werkelijk zo moeilijk om voor zulken die zich volgeling van Christus noemen zodanige vormen van wellevendheid te betrachten dat de moderatoren niet hoeven in te grijpen?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #10 Gepost op: november 28, 2011, 09:17:11 am »
Ach, wie heeft er niet zo nu en dan de neiging om wat geldwisselaars van het tempelplein af te ranselen?

Met v&Vriendengroet,

Wim
« Laatst bewerkt op: november 28, 2011, 07:59:46 pm door wimnusselder »

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #11 Gepost op: november 28, 2011, 10:28:57 am »
Een mooie, relativerende vergelijking Wim ! Daarmee kan ook het als minder gewenst beschouwde een goede plaats krijgen in ons begrip van de ander.

Knalkaas

  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #12 Gepost op: november 28, 2011, 01:06:31 pm »

quote:

Pooh schreef op 27 november 2011 om 09:22:
Een aantal punten:

- Natuurlijk ban ik niet zomaar mensen die niets met geruzie te maken hebben.
- Je in een ruzie mengen kan wel gevaarlijk zijn. Het is voor mods echt niet te doen om te gaan controleren 'wie er begon' of 'wie de meeste schuld heeft'. Er gelden hier 2 uitgangspunten: Als er meerdere mensen ruzie maken hebben er meerdere schuld. En: Als er geruzie is, hou je er dan buiten en maak een TR aan als nodig.
- Nog niet zo lang geleden is er een sollicitatieronde geweest voor mods. Ik begrijp dat je die gemist hebt?
- Qua beleid is er echt helemaal niets veranderd. Dit doen we echt al jaren zo. Alleen bleken nu een aantal waarschuwingen aan een aantal personen niet duidelijk genoeg, en heb ik ze even in een mededeling neergezet. Dan weet iedereen waar hij aan toe is.
Kan wel wezen. Maar ik begrijp dan toch niet waarom met name Trajecto, die feitelijk de gastheer is van De Boom, en zijn ziel en zaligheid daarin legt, als totaal onschuldige, zozeer gestraft moet worden met het opheffen van De Boom. Wat dat betreft zou het toch eens goed zijn je echt te verdiepen in wat de individuele gebruiker hier doet. Nu vallen er geheel onterecht slachtoffers.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #13 Gepost op: november 28, 2011, 01:43:08 pm »
Trajecto schreef daar zelf het volgende over:

quote:

Trajecto schreef op 27 november 2011 om 02:00:
[...]
De Boom is jouw topic en als je het wilt sluiten moet dat kunnen volgens mij. Dat moet je dan overleggen met de moderators. (De mogelijkheid van het verplaatsen van het hele topic naar de categorie "Chatforum" kun je ook aan hen voorleggen, eventueel.)
Op verzoek van Gaitema heb ik daarna de Boom gesloten en gearchiveerd in 't Chatforum. Ik zou niet weten waarom dat een straf voor Trajecto zou zijn.
« Laatst bewerkt op: november 28, 2011, 01:43:41 pm door Pooh »

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #14 Gepost op: november 28, 2011, 02:02:25 pm »

quote:

Knalkaas schreef op 28 november 2011 om 13:06:
[...]

Kan wel wezen. Maar ik begrijp dan toch niet waarom met name Trajecto, die feitelijk de gastheer is van De Boom, en zijn ziel en zaligheid daarin legt, als totaal onschuldige, zozeer gestraft moet worden met het opheffen van De Boom. Wat dat betreft zou het toch eens goed zijn je echt te verdiepen in wat de individuele gebruiker hier doet. Nu vallen er geheel onterecht slachtoffers.

Hier blijkt toch wel dat je niet goed opgelet hebt Knalkaas. (Ik heb je trouwens niet zo vaak op het forum gezien en je bent zeker meer een meelezer?)
Ik ben niet de oprichter van De Boom maar dat deed Gaitema. Ik geef toe dat men kan gedacht hebben dat ik de gastheer was, doordat ik het tot een gewoonte maakte daar in de middag om rond vier uur koffie te serveren, maar het blijft natuurlijk Gaits topic en hij mag beslissen wanneer hij het topic wil sluiten. (Dat staat trouwens ook in één van de laatste berichten daar -- ik herinner me dat ik er zelf iets over zei.) En in dit verband mag ik waarschijnlijk toch even zeggen, dat ik buiten het forum om weet dat Gaitema De Boom wilde sluiten. Het is geen actie van de mods vanwege ontoelaatbare toestanden maar gewoon een actie op verzoek van de TS zelf.
Uit de koffieschenkerij en de bemiddelende rol die ik op me nam, vorige week bij de ruzie die er in De Boom was en die tot een grote opruimactie leidde kun je misschien de indruk hebben dat ik daar de "gastheer" was maar dat klopt toch niet echt.
Liever niet één forummer met name noemen uit een ingewikkeld gebeuren en die verdedigen zonder te weten hoe de dingen in elkaar zitten.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #15 Gepost op: november 28, 2011, 02:10:29 pm »

quote:

Pooh schreef op 28 november 2011 om 13:43:
Trajecto schreef daar zelf het volgende over:

[...]


Op verzoek van Gaitema heb ik daarna de Boom gesloten en gearchiveerd in 't Chatforum. Ik zou niet weten waarom dat een straf voor Trajecto zou zijn.

Klopt.
Sorry dat ik je post niet zag toen ik mijn vorige post aan Knalkaas schreef.
Nou ja, een beetje extra uitleg kan geen kwaad.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #16 Gepost op: november 28, 2011, 02:45:28 pm »

quote:

Trajecto schreef op 28 november 2011 om 14:10:
[...]

Klopt.
Sorry dat ik je post niet zag toen ik mijn vorige post aan Knalkaas schreef.
Nou ja, een beetje extra uitleg kan geen kwaad.

Een beetje goed nieuws mag ook wel: het gaat stukken beter met Gaitema inmiddels :)
Er bestaat ook zoiets als mailverkeer ;)
Mail me maar als je wat wilt weten

Knalkaas

  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #17 Gepost op: november 28, 2011, 04:09:24 pm »

quote:

Trajecto schreef op 28 november 2011 om 14:02:
[...]

Hier blijkt toch wel dat je niet goed opgelet hebt Knalkaas. (Ik heb je trouwens niet zo vaak op het forum gezien en je bent zeker meer een meelezer?)
Ik ben niet de oprichter van De Boom maar dat deed Gaitema. Ik geef toe dat men kan gedacht hebben dat ik de gastheer was, doordat ik het tot een gewoonte maakte daar in de middag om rond vier uur koffie te serveren, maar het blijft natuurlijk Gaits topic en hij mag beslissen wanneer hij het topic wil sluiten. (Dat staat trouwens ook in één van de laatste berichten daar -- ik herinner me dat ik er zelf iets over zei.) En in dit verband mag ik waarschijnlijk toch even zeggen, dat ik buiten het forum om weet dat Gaitema De Boom wilde sluiten. Het is geen actie van de mods vanwege ontoelaatbare toestanden maar gewoon een actie op verzoek van de TS zelf.
Uit de koffieschenkerij en de bemiddelende rol die ik op me nam, vorige week bij de ruzie die er in De Boom was en die tot een grote opruimactie leidde kun je misschien de indruk hebben dat ik daar de "gastheer" was maar dat klopt toch niet echt.
Liever niet één forummer met name noemen uit een ingewikkeld gebeuren en die verdedigen zonder te weten hoe de dingen in elkaar zitten.
O help, had ik toch helemaal gedacht dat het jouw boom was... Zo druk was je er altijd mee. Is het nota bene de boom van Gaitema. En een ieder mag doen met z´n boom wat hij wil. Je hoeft hier blijkbaar geen toestemming van de gemeente te hebben, om hier een boom te vellen. Misschien heeft hij hem koudweg omgehakt. In ieder geval ben ik blij dat jij niet bij de takken neerzit.

Joesoef

  • Berichten: 7743
  • Administrator ALG
    • Bekijk profiel
feedback op "Geruzie op het forum"
« Reactie #18 Gepost op: december 22, 2011, 04:53:19 pm »
lol :+
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised