Auteur Topic: Avondmaal en Eucharistie  (gelezen 1038 keer)

Evert

• Ik vermag alle dingen in Hem,
    • Bekijk profiel
Avondmaal en Eucharistie
« Gepost op: juni 05, 2003, 05:21:11 pm »
Mijn vrouw en ik zijn beide kerkvrijwilliger in een verpleeghuis, zij met het halen en wegbrengen van de zieke bewoners-sters en ik als koster. Van de bewoners zijn de meesten RK, zo ook van de vrijwilligers, doch nu hebben wij voor de Pinksteren een oecumenische dienst met een Eucharistie viering en het is de gewoonte dat allen daaraan deelnemen. Een ieder ontvangt dan het Brood zoals deze het ontvangen wenst. Nu was er Berlijn de landelijke Kirchentag en daar is een pastoor op non aktief geplaatst door de bisschop omdat deze deel had genomen aan een intercommunie, mocht niet van de kerkleiding, want roomsen ontvangen het Brood anders dan protestanten. Deze pastoor luisterde meer naar Jezus dan naar zijn aardse meedere.
Ik ben benieuwd hoe er hier gedacht wordt aan samen het Avondmaal/Eucharistie te ontvangen.

Vr.gr. Evert.

Evert

• Bekijk profiel
Avondmaal en Eucharistie
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2003, 05:21:50 pm »
quote:
op 05 Jun 2003 17:21:11 schreef Evert:
Mijn vrouw en ik zijn beide kerkvrijwilliger in een verpleeghuis, zij met het halen en wegbrengen van de zieke bewoners-sters en ik als koster. Van de bewoners zijn de meesten RK, zo ook van de vrijwilligers, doch nu hebben wij voor de Pinksteren een oecumenische dienst met een Eucharistie viering en het is de gewoonte dat allen daaraan deelnemen. Een ieder ontvangt dan het Brood zoals deze het ontvangen wenst. Nu was er Berlijn de landelijke Kirchentag en daar is een pastoor op non aktief geplaatst door de bisschop omdat deze deel had genomen aan een intercommunie, mocht niet van de kerkleiding, want roomsen ontvangen het Brood anders dan protestanten. Deze pastoor luisterde meer naar Jezus dan naar zijn aardse meedere.
Ik ben benieuwd hoe er hier gedacht wordt aan samen het Avondmaal/Eucharistie te ontvangen.

Vr.gr. Evert.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Avondmaal en Eucharistie
« Reactie #2 Gepost op: juni 06, 2003, 07:46:21 pm »
Schopje naar Grand café.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

arjan1

• Bekijk profiel
Avondmaal en Eucharistie
« Reactie #3 Gepost op: juni 13, 2003, 07:33:55 pm »
Op zichzelf is het verrassend dat RK-mensen het Heilig Avondmaal willen vieren.

Als dat echter onder de clausule gaat dat je het ontvangt zoals je het wilt ontvangen, lijkt me dat wat veel water in de Avondmaalswijn.
Immers, bij de instelling van het Avondmaal gebruikte Jezus een dergelijke formulering niet, maar schreef min of meer voor hoe je Avondmaal dient te vieren. Dit wordt door Paulus nog eens aangehaald in 1 Korinte 10 en 11.

Dus voordat je meedoet aan een dergelijke viering, lijkt me de vraag wat de opvattingen van de liturg zijn wel van belang.

De bischoppelijke maatregel is dan ook erg goed te begrijpen, zij het vanuit de wellicht omgekeerde invalshoek als de protestante.

Overigens lijkt me een schopje naar 'leer en leven' voor de hand te liggen.

j@f@

• Bekijk profiel
Avondmaal en Eucharistie
« Reactie #4 Gepost op: juni 15, 2003, 10:13:28 am »
quote:
op 05 Jun 2003 17:21:11 schreef Evert:

Vr.gr. Evert.

Ik vind het een zeer slecht zaak als deze dingen samen gaan. Er is een wezenlijk verschil in beleving en betekenis van het Avondmaal/Eucharistie.
Daarnaast kan en mag een protestante dienst absoluut NIET samengaan met een RK dienst.  Een protestantse kerk, wordt op die manier doordrongen van de RK beginselen: heiligenverering, heiligenaanbidding. Zalig worden door het doen van goede werken is bij een Protestantse kerk niet aan de orde.
Ik zie dit dan ook als ontkrachting van de protestantse dienst, het afbreuk doen aan het Woord van God.

Evert

• Bekijk profiel
Avondmaal en Eucharistie
« Reactie #5 Gepost op: oktober 09, 2003, 09:16:00 pm »
Even een reactie op bovenstaande schrijvers.

het is geen goede zaak om het Avondmaal/Eucharistie te scheiden. Jezus nam n.l. een brood en deed alsof dit Zijn lichaam was. Kijk, ik deel dit brood onder jullie en nu wordt Mijn lichaam net zo voor jullie allen gebroken, gedenk dit steeds tot Mijner gedachtenis. Het is zo'n 50 jaar na dit alles beschreven en kunnen er niet van opaan dat het alles zo letterlijk is gebeurd. De kerken doen wel alsof er een geluidsopname hiervan bestaat en sluiten nu voor andere gelovigen hun deuren voor het gezamelijk te gedenken met brood en wijn. Oecumene is een combinatie van het goede van de katholieken en de protestantse geloofsrichtingen. Nog een paar maanden en dan hebben wij de Protestanse Kerk van Nederland en wie weet wat de volgende stap wordt. Er is één Naam welke wij allemaal aanroepen en het is het kwade wat verdeling teweeg brengt.

Vr.gr. Evert.

Marnix

• Bekijk profiel
Avondmaal en Eucharistie
« Reactie #6 Gepost op: oktober 10, 2003, 12:25:16 am »
Ik denk dat dit niet eens het allerbelangrijkste is.... Waarom is het avondmaal ingesteld? Ter gedachtenis aan Jezus' offer. Het gaat er om dat je daar aan denkt, daar is het avondmaal voor ingesteld. En ik denk dat Roomsen dat ook doen. Dan kun je op dit punt verschillen van mening maar je bereikt wel het zelfde doel.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Evert

• Bekijk profiel
Avondmaal en Eucharistie
« Reactie #7 Gepost op: oktober 10, 2003, 10:28:04 am »
Beste Marnix.

Inderdaad, zo zie ik het ook en beleef het zo. Doch er zijn gelovigen welke de ander uitsluiten, want Avondmaal is geen Eucharistie en anders om ook niet. De één zegt dat Christus geestelijk- en de ander dat er in de bijbel staat dat Hij lichamelijk aanwezig is. Als wij in ons verpleeghuis samen Zijn offer gedenken met Brood en Wijn, staan prot. en rk naast elkaar en ontvangen beiden het Lichaam van Jezus, een ieder zoals hij/zij van thuis heeft meegekregen in de geloofs opvoeding.

Vr.gr. Evert.

arjan1

• Bekijk profiel
Avondmaal en Eucharistie
« Reactie #8 Gepost op: oktober 10, 2003, 04:02:21 pm »
Ik denk dat je een en ander te rooskleurig voorstelt, of op dit punt je niet houdt aan de RK leer. Juist de RKK heeft duidelijk afstand genomen van het Avondmaal en de leer rond de Eucharistie bekrachtigd. Het was het Concilie van Tente (1563) dat de protestantse leer over het Avondmaal in de ban deed, en dat is nooit herroepen.

Ik vind het als protestant natuurlijk best als je die RK-opvatting afwijst, maar het lijkt me geen slechte zaak je in dat geval op je positie binnen de RKK te bezinnen.

Ik geloof niet zo in schijneenheid. Ik geloof meer in echte eenheid, en wat mij betreft graag met Rooms-Katholieken!

Evert

• Bekijk profiel
Avondmaal en Eucharistie
« Reactie #9 Gepost op: oktober 10, 2003, 04:14:47 pm »
Beste Arjan.

Ik ben gereformeerd en sta open om samen met onze katholieke vrienden het lijden en sterven van Jezus te gedenken. Jezus heeft het helemaal zo niet bedoelt en het zijn de mensen welke op punten en komma's letten.

Vr.gr. Evert.

arjan1

• Bekijk profiel
Avondmaal en Eucharistie
« Reactie #10 Gepost op: oktober 13, 2003, 03:34:50 pm »
Ik heb dan toch de indruk dat je jezelf een beetje voor de gek houdt.

Je doet immers alsof je allemaal dezelfde opvatting hebt, maar dat is juist niet zo. Waarom wil je dat niet eerlijk onder ogen zien? Het gaat hier niet over punten en komma's; het gaat over het offer van Christus dat je bij het Avondmaal gedenkt, of juist dunnetjes overdoet (Eucharistie). Dat lijkt me een wezenlijk verschil, toch?

Evert

• Bekijk profiel
Avondmaal en Eucharistie
« Reactie #11 Gepost op: oktober 13, 2003, 04:34:19 pm »
quote:
op 13 Oct 2003 15:34:50 schreef arjan1:
Ik heb dan toch de indruk dat je jezelf een beetje voor de gek houdt.

Dit is altijd beter dan Jezus dat aan te doen.

Vr.gr. Evert.

zegikdusechtniet

• Bekijk profiel
Avondmaal en Eucharistie
« Reactie #12 Gepost op: oktober 13, 2003, 04:39:34 pm »

Anybody who is truly interested in Satanism should start with obtaining and reading a

copy of The Satanic Bible by Anton Szandor LaVey, ISBN 0-380-01539-0. A copy of this

book can also be bought online at amazon.com.

As opposed to what many people think, Satanism is NOT a religion that worships the

devil, and the true Satanist does not sacrifice young children, animals, virgins or any

other living creature. Nor does a Satanist participate in group orgies or anything like

that, so if you are interested in Satanism because of any of these points you should

find another religion.

It is not so that a Satanist does not believe in God. The way God is seen has always

varied throughout the years and differs in each religion. The Satanist just chooses

the definition of God that best suits his own beliefs. In my case this is as a balancing

factor in nature, but not a deity that cares about any or all of the billions of living

creatures personally.

The true Satanist knows that there is no Deity that controls our lives and our lives are

not lived by a pre-set course. There is only one thing that controls the way your life

goes, and that is your own actions. If you do not like the way your live is going then

there is no use in praying to some God to turn it around, instead you should take

control of your own actions and make your life better yourself, for the only true god

is MAN ITSELF!

The Christian Church would have everybody belief that if you become interested in

Satanism then you would surely go to Hell as a sinner. If there were such a place

where sinners go after their earthly life is over then would not each Christian

believer go there too, because they have all probably indulged themselves in the

original sin of the Christian Church: Fornication.

When a Satanist does something wrong he knows that it will do no good whatsoever

to pray or ask for forgiveness. He just realizes he made a mistake, and if he is

genuinely sorry he will make sure he doesn’t make that mistake twice. If somebody

makes a mistake and is not truly sorry and knows he would probably make the same

mistake again then what good would it do to ask for forgiveness or pretend to be

sorry for it.

A Satanist loves only the people that deserve his affection. It is ridiculous to love

everybody, for why should one love another if that other person hates you. By only

loving the people that deserve it you also make sure that the affection those people

get is much purer then the affection they would get if you love everyone. As for

hatred, repressed hatred can lead to serious physical complaints. If you release your

hatred towards those who really deserve it you will rid yourself of these emotions so

that your loved ones will not have to suffer because of the hatred built up inside. If

your enemy hits you on one cheek: HIT HIM ON THE OTHER! The person that CAN

release his hatred towards the ones that deserve will also be able to love the people

who deserve it much more because his emotions are not obscured by hatred.

In closing I would like to say that if you are not content with the way your life is going

then do not turn to others or pray to some spiritual being you call God, but take

matters into your own hands and make something of it YOURSELF!

Satan LIVES !!!