Auteur Topic: Bekering volgens Heidelberger Cathechismus  (gelezen 766 keer)

j@f@

• Bekijk profiel
Bekering volgens Heidelberger Cathechismus
« Gepost op: juni 06, 2003, 09:06:50 pm »
Volgens de cathechismus bestaat bekering uit Ellende, verlossing en dankbaarheid.
Is het noodzakelijk dat een dominee tijdens een kerkdienst evenveel aandacht geeft aan deze 3 'stukken'?
Mijn ervaring is dat predikanten soms de hele prediking vertellen dat God liefde is en dat iedereen die in de kerk zit bekeerd is.
Dat geeft mij het idee dat de gemeente te kort wordt gedaan. Want natuurlijk is God liefde........... maar mijns inziens is niet iedereen bekeerd (al mag ik daar niet overoordelen).
Graag jullie mening hierover.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 07, 2003, 01:32:22 am »

quote:

op 06 Jun 2003 21:06:50 schreef jfwolf:
Volgens de cathechismus bestaat bekering uit Ellende, verlossing en dankbaarheid.
Is het noodzakelijk dat een dominee tijdens een kerkdienst evenveel aandacht geeft aan deze 3 'stukken'?
Mijn ervaring is dat predikanten soms de hele prediking vertellen dat God liefde is en dat iedereen die in de kerk zit bekeerd is.
Dat geeft mij het idee dat de gemeente te kort wordt gedaan. Want natuurlijk is God liefde........... maar mijns inziens is niet iedereen bekeerd (al mag ik daar niet overoordelen).
Graag jullie mening hierover.

Tja, vorige week was ik nog in een trouwdienst in de GerGem.
Het voelde mij meer aan als rouwdienst. De nadruk lag vooral op: Door droefheid heen kunnen we pas de vreugde bereiken.
Maar helaas heb ik geen vreugde verkondiging gehoord.

Aan de andere kant heb ik ook wel een de pee er in als onze dominee een vrolijk verhaaltje vertelt dat het allemaal zo mooi is.

Volgens mij is het dus idd goed om daar een balans in te hebben. Nu hoeft dat niet per se in 1 preek, maar wel over de hele linie denk ik.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 07, 2003, 10:25:20 am »

quote:

op 07 Jun 2003 01:32:22 schreef Johan V.:
[...]

Tja, vorige week was ik nog in een trouwdienst in de GerGem.
Het voelde mij meer aan als rouwdienst. De nadruk lag vooral op: Door droefheid heen kunnen we pas de vreugde bereiken.
Maar helaas heb ik geen vreugde verkondiging gehoord.

Aan de andere kant heb ik ook wel een de pee er in als onze dominee een vrolijk verhaaltje vertelt dat het allemaal zo mooi is.

Volgens mij is het dus idd goed om daar een balans in te hebben. Nu hoeft dat niet per se in 1 preek, maar wel over de hele linie denk ik.

Ja, bij de GerGem ligt mijns inziens de nadruk heel erg op droefheid. En de droefheid, lees ellendige staat van de mens, moet je kennen om de verlossing te krijgen. De vreugde ontbreekt wel eens.

Wat jij zegt dat jij er de pee in het als de dominee een vrolijk verhaaltje verteld, kan ik ook helemaal inkomen. Dan heb ik het gevoel dat de gemeente voor de gek wordt gehouden. Het wordt dan allemaal zo mooi voorgespiegeld en met gaat op die manier met open ogen de verkeerde kant op, menende dat men in het Koninkrijk Gods in zal gaan.
Staat er daarom ook niet vermeld in de bijbel: Velen die menen in te gaan, zullen buiten geworpen worden.

Daarom is mijns inziens de prediking  van de 3 stukken als combinatie heel belangrijk. En natuurlijk moet je vertellen over de droefheid en ellende, want daar begint het allemaal mee. Maar daarnaast is het heel belangrijk dat het Evangelie wordt verkondigd, de weg naar het Eeuwige leven.