Auteur Topic: Talstelling en verkiezingen  (gelezen 2695 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Talstelling en verkiezingen
« Gepost op: maart 01, 2003, 07:58:41 pm »
In veel kerken is het deze tijd van het kerkelijk jaar weer raak. De talstelling. Veel ouderlingen en predikanten zien er tegenop. Wie is er geschikt? Meestal lukt dat nog wel. Maar daarna begint meestal het 'feest' want de een na de ander bedankt al voordat ie op tal komt. Vaak om voor hen moverende redenen, en de kerkenraad rest niet meer dan daar in te berusten. Als dan uiteindelijk de gemeente dan heeft verkozen, dan volgen vaak ook nog weer de bedankjes, en ook hier geldt de kerkenraad berust er meestal in.

De vraag kan echter gesteld worden, voelen mensen zich nog wel geroepen tot het ambt? Vinden wij dat God hier nog wat in te zeggen heeft, of is het verworden tot een mensenzaak? Of mag je er zo niet over spreken?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2003, 08:07:10 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 19:58:41 schreef Jan W:
[...]de een na de ander bedankt[...]
Ik dacht altijd dat in de gkv zo zwaar aan die roeping getild werd. Een oom van mij "moest" weer de kerkenraad in, terwijl hij daar eigenlijk niet op zat te wachten. Is mijn beeld verkeerd?

Om op de vraag in te gaan:
Het ís toch een mensenzaak? We hebben toch geen 'geestelijkheid' zoals in de rk-kerk?
Wat mij betreft spelen dezelfde overwegingen een rol als waneer je bijvoorbeeld gevraagd wordt een jeugdvereniging te leiden, de autodienst te doen, etc. Je moet wijs met je tijd omgaan. Soms is het dan beter om dergelijke taken niet te aanvaarden.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 01, 2003, 08:08:07 pm »

quote:

Vaak om voor hen moverende redenen...

Zou dit niet te maken hebben met zaken als:
1- niet weten wat er van je verwacht wordt (het aantal "afhakers" ligt veel lager  bij mensen die al ervaring als ouderling of diaken hebben)
2- de taakzwaarte die gemiddeld aanwezig is bij een ouderling cq diaken?
(Als ik hoor van minimaal drie avonden per week bezig zijn buiten je eigen gezin heeft dit natuurlijk impact.)
3-Het niet duidelijk maken bij de talstellingsgesprekken dat God het is die roept en dat het niet gaat om mensen die "je wel zien zitten"?

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 01, 2003, 08:16:08 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 20:07:10 schreef Pulpeet:

Het ís toch een mensenzaak? We hebben toch geen 'geestelijkheid' zoals in de rk-kerk?
Wat mij betreft spelen dezelfde overwegingen een rol als waneer je bijvoorbeeld gevraagd wordt een jeugdvereniging te leiden, de autodienst te doen, etc.

Het is m.i. geen mensenzaak. HEt gaat om het vervullen van een rol binnen de gemeente van Christus.
Ondanks dat ook het rijden van bejaarden, het schoffelen van tuintjes bij gemeenteleden en het leiden van een jeugdclub een taak is binnen de gemeente vind ik de overeenkomst minimaal met die van ouderling of diaken.
Simpelweg omdat in de door jou genoemde zaken geen sprake is van toezicht houden op leer en leven en de "ambten" duidelijk een bijbelse grondslag hebben.

quote:

Je moet wijs met je tijd omgaan. Soms is het dan beter om dergelijke taken niet te aanvaarden.

Wijs met je tijd omgaan is wat anders dan bij voorbaat nee zeggen.
Persoonlijk heb ik er moeite mee als mensen zeggen geen tijd te hebben omdat bv. hun werk zwaar is of hun sportclub in gevaar komt.
Persoonlijk heb ik de ervaring dat Ja zeggen meer rust geeft dan nee zeggen, ondanks dat het gevolgen heeft voor het gezin en voor het werk.
Het mag ook een stuk persoonlijke verrijking zijn...

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 01, 2003, 08:23:26 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 20:07:10 schreef Pulpeet:
dacht altijd dat in de gkv zo zwaar aan die roeping getild werd (1)
Een oom van mij "moest" weer de kerkenraad in, terwijl hij daar eigenlijk niet op zat te wachten. (2)

1-Binnen alle "behoudende" (vergeef me de uitdrukking) kerken erkent men de zwaarte van de roeping, hoewel ik RK-leden ken die het mogelijk nog zwaarder ervaren.

2-Misschien vond God dat je oom weer moest?
Dan draai ik de vraag om en komt de vraag om te werken in de gemeente weer van God af. Met nee antwoorden wordt dan een stuk moeilijker.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 01, 2003, 08:28:53 pm »
1. RK-leden?

2. Hoe weet je of God zulke dingen 'vindt'. Dit vind ik een gevaarlijke opmerking. Als je dan 'nee' zegt, ga je tegen God zelf in. Durf dat eens!

Voor de duidelijkheid. Als er een beroep op je gedaan wordt, dan moet je natuurlijk niet 'bij voorbaat' nee zeggen. Als het in je vermogen ligt om die taak op je te nemen, en je doet het niet, dan ben je volgens mij verkeerd bezig. Maar om het tot roeping van God zelf te verheffen gaat wel erg ver.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 01, 2003, 08:32:37 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 20:28:53 schreef Pulpeet:
1. RK-leden?[/qoute]

Ja, een goede kennis is nog niet zo lang geleden ingetreden binnen een RK gemeenschap.
Veel gesprekken met haar (en haar toekomstige medezusters) gehad.
Ook binnen de Rk zijn er mensen die geroepen worden.

2. Maar om het tot roeping van God zelf te verheffen gaat wel erg ver.
Ontken je daarmee de instelling van de ambten in de Bijbel?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 01, 2003, 09:03:40 pm »
Volgens mij ligt het 'probleem' o.a. hierin dat we met de mond en theoretisch belijden dat het erom gaat dat God mensen roept, maar dat we door de manier waarop 'wij' (de KR) vaak met de talstelling omgaan terechtkomen op een 'menselijke' manier van het op tal zetten van mensen.
De KR zou bij elke persoon die ze op tal (willen) zetten naar God toe moeten gaan om te vragen of het Zijn wil is dat die bepaalde persoon ook op tal komt. Gebeurt dat niet en vervolgens wel met 'de wil van God' aan komen zetten, vind ik uiterst bedenkelijk.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 01, 2003, 09:29:59 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 21:03:40 schreef Mezzamorpheus:
De KR zou bij elke persoon die ze op tal (willen) zetten naar God toe moeten gaan om te vragen of het Zijn wil is dat die bepaalde persoon ook op tal komt. Gebeurt dat niet en vervolgens wel met 'de wil van God' aan komen zetten, vind ik uiterst bedenkelijk.

Zou het in die zin niet logischer zijn om een enkelvoudige voordracht te gaan doen? Ofwel: niet meer stemmen maar bevestigen (ofwel in functie stellen) mits er geen bezwaren uit de gemeente zijn?
Nu dragen we namen op aan God, maken een keuze (onder Zijn leiding) en laten de gemeente stemmen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 02, 2003, 12:21:16 am »

quote:

Volgens mij ligt het 'probleem' o.a. hierin dat we met de mond en theoretisch belijden dat het erom gaat dat God mensen roept, maar dat we door de manier waarop 'wij' (de KR) vaak met de talstelling omgaan terechtkomen op een 'menselijke' manier van het op tal zetten van mensen.
Mee eens. Volgens mij is er behoorlijk spanningsveld tussen wat de Bijbel aan eisen stelt aan ambtsdragers (I Tim. 3) en wat wij als eisen stellen. Dit geldt zowel voor de talstelling als voor de verkiezing! Dit is een discussie apart, misschien open ik daar nog eens een topic voor.

quote:

De KR zou bij elke persoon die ze op tal (willen) zetten naar God toe moeten gaan om te vragen of het Zijn wil is dat die bepaalde persoon ook op tal komt.
Maar ... hoe stel je je dat voor?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 02, 2003, 12:23:49 am »

quote:

op 01 Mar 2003 21:29:59 schreef Skynolimit:
Zou het in die zin niet logischer zijn om een enkelvoudige voordracht te gaan doen? Ofwel: niet meer stemmen maar bevestigen (ofwel in functie stellen) mits er geen bezwaren uit de gemeente zijn?
Nu dragen we namen op aan God, maken een keuze (onder Zijn leiding) en laten de gemeente stemmen.
Wat is het verschil dan? In beide gevallen maken toch mensen de keuze?

paules

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 03, 2003, 02:42:03 pm »
Hallo allemaal. Na veel gezoek eindelijk ergens beland waar ik wat kwijt kan.  
Woensdag voor twee weken terug werd ik gebeld dat ik op tal stond voor ouderling. (dit is al de tweede keer dat ik van niets af weet.) Omdat er te weinig broeders zijn ben ik ook gelijk maar aangesteld als ouderling. Zondag werd dit alles aan de gemmente verteld. (ik kon er dus niets meer aan veranderen) Nu vraag ik mij af het is toch heel normaal als er zoiets gaande is je eerst met die broeder gaat praten.
Ik vindt dit een zeer droevige zaak dat er niet met mij van te voren is over gepraat. Ik kan daarom ook niet achter dit besluit staan en aanvaard dit niet als een roeping. Graag julie reactie hierop.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 03, 2003, 03:29:13 pm »
Hoi paules,
Ik vind het inderdaad niet echt netjes dat je van tevoren niet op de hoogte bent gebracht van de talstelling. Het lijkt me dat je je dan rot schrikt zondags in de kerk! Heb je ook gevraagd of daar een bepaalde gedachte achter zit, of dat het zomaar een 'foutje' is?
Bij ons in de gemeente is het ook niet gebruikelijk dat de broeders daarover van tevoren bezoek krijgen. En ik kan me daar eerlijk gezegd ook wel iets bij voorstellen. Het is natuurlijk tóch een roeping die je van de Here krijgt! Of er nu een groot gebrek is aan goede kandidaten of niet, of er bij de talstelling nu netjes gehandeld is of niet, je móet er vanuit gaan dat als je door de kerkenraad geroepen wordt het de de Here is die je roept!
Kijk, wanneer er van tevoren al een bezoekje over wordt afgelegd, dan kan het gemakkelijk lijken alsof er alleen maar poolshoogte bij je genomen wordt. Grote kans dat 'kandidaten' al bij zo'n bezoekje zullen zeggen: nee dank je, zoek maar een ander. En waar is dan de klem van de roeping nog?
Als er dringende redenen zijn om 'nee' te zeggen, kun je na de verkiezing/ benoeming nog ontheffing vragen. Maar dat moet niet nog gemakkelijker worden dan dat het hu al is, lijkt mij.
In de gemeente waar ik lid van ben hebben van de 14 gekozen ambtsdragers er 10 ontheffing gevraagd! De kerkenraad heeft er speciaal een hele avond aan gewijd om met hen en hun echtgenotes te praten, maar het heeft niet mogen baten. We zitten nu als gemeente met een immens groot probleem: er zijn domweg geen mannenbroeders te vinden die die vele lege plaatsen kunnen opvullen!
Hoe moet de Here hier wel over denken? Hij zoekt onderherders voor Zijn gemeente! Hij roept, maar....tevergeefs!
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2003, 03:41:23 pm door Jakolien »
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

paules

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 03, 2003, 04:22:33 pm »
Hoi Jakolien,
Daar ben ik het aan de ene kant wel mee eens. Maar als je een levend gemeente lid bent en je hebt God lief met een oprecht hart, dan kun je daar gewoon met een ouderling van te voren over bidden / praten. Het mag niet zo zijn dat je dan al nee zegt. Als dat zo is dan is er iets fout.

En ik ben ervan overtuigd dat er iets fout zit als je een gemeente bent van 700 zielen en daar nog geen handje vol mensen beschikbaar hebt voor het ambt van ouderling.

Het is de verkeerde volgorde als je een broeder eerst op de lijst zet, afgelezen is en dan pas gaat vragen hoe zijn situatie is omtrend gezin en werk. Als je dan een broeder hebt die op het punt staat om te verhuizen dan moet hij weer ontheffing vragen. Dat is onnodig veel werk voor de kerkenraad en daar wordt de gemeente ook niet beter van.

Ik denk dat veel mensen die op zo'n manier op tal worden gezet, net zoals mij zouden reageren. Het is gewoon niet leuk als de kerkenraad zo met jou als gemeente lid omgaat. Is er dan helemaal geen vertrouwen meer?

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 04, 2003, 11:12:55 pm »
Stukje oplossing:
De vrouw in het diaken-ambt???????????  Oei oei oei wat zeg ik nu weer.
Reageer eens , mensen?  :)   Gr. Anne-Marie

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 04, 2003, 11:17:58 pm »
En nog even een reactie op de moeilijkheid om ambtsdragers te vinden.
Als wij werkelijk geloven dat God mensen roept tot het ambt, moet er helemaal niet meer overlegd en gepraat worden. Gewoon het kerkboekje alfabetisch afwerken. Lekker duidelijk en verborgen talenten komen boven. Er zijn altijd mensen die worden overgeslagen om een of andere duistere reden. Niet nodig, denk ik. Juist iedereen erbij betrekken kan veel begrip kweken voor werk van de KR.  Als iedereen er ooit een keer in terecht komt, voelt iedereen zich betrokken.
En de ambtsperiode is met een jaar of 2,3 lang zat.
Langer hoeft echt niet. 4 jaar is te lang.  Gr. Anne-Marie.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 04, 2003, 11:31:18 pm »

quote:

op 04 Jun 2003 23:12:55 schreef Anne-Marie:
De vrouw in het diaken-ambt???????????

Waarom alleen Diaken-ambt? (das bijna net zo conservatief als mensen die helemaal geen vrouwen in een ambt toe willen staan ;))

Ik denk dat een vrouwelijk figuur in de kerkeraad (welke functie dan ook) een verrijking kan zijn voor gemeente en kerk, gezien het feit dat vrouwen vaak anders tegen dingen aan kijken dan mannen, en relativerend kunnen werken bij bepaalde zaken waar mannen dat niet zijn. Een soort wisselwerking zou een goede basis zijn voor ambtelijk werk (is het niet zo dat man en vrouw elkaar aanvullen?).

En nee, ik ben niet stiekum een vrouw :P

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 05, 2003, 12:24:04 am »
Nou ja, voorzichtig beginnen, dacht ik  :)  Gr. Anne-Marie

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 08, 2003, 12:35:02 am »
Niemand een mening? Iedereen vermoeid?

Jammer.............................Anne-Marie