Auteur Topic: Wat kan wel en wat kan niet?  (gelezen 14678 keer)

GKV Jongeren

• just for you
    • Bekijk profiel
Wat kan wel en wat kan niet?
« Gepost op: december 16, 2002, 11:20:39 pm »
Vroeger moest je als meisje altijd netjes een rok aan in de kerk, en een hoedje op. Jongens moesten ook nette kleren aan, het liefst in pak als je wat ouder was. Altijd lange broeken aan, ook al was het bloed heet.
Tegenwoordig hoeft dat niet meer. Iedereen mag zelf weten wat hij of zij aantrekt. Toch? Of niet?
Wat kan wel; en wat kan niet?
Webredactie Jongeren

jongeren@gkv.nl

Joost

• Ken Hem in al uw wegen, dan za
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 21, 2002, 08:02:29 pm »
Tot op zekere hoogte wel ja, als het voor andere mensen maar niet zo is dat ze er zich aan gaan ergeren
Hartelijke Groeten en Gods zegen.
Joost de Wit
Lid GKV Lelystad

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 23, 2002, 12:51:15 pm »
Het is het huis van de Here God. Daar moet je dus volgens mij altijd in nette kleding naar toe gaan. Een apart stel mooie kleren voor de zondag (en andere feestelijke gelegenheden) is dan volgens mij wel het minste.
Of dat nu een rok of een lange of een korte broek is maakt volgens mij niet zo veel uit. Ik vind het echter wel jammer dat je tegenwoordig zoveel ziet dat mensen er op zondag precies het zelfde uit zien als door de week. 's Ochtends bij het aankleden er stil bij staan dat je weer naar de kerk mag en kunt geeft voor mij de dag ook wel wat extra's.
Pinkeltjefan

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 23, 2002, 01:43:01 pm »
Mijn moeder zei vroeger altijd:
"Als je naar de koningin gaat trek je ook altijd je netste kleren aan.
Op zondag ga je naar de Koning der Koningen."

Het is misschien een cliché, maar er zit wel een kern van waarheid in.
| Ps. 8:5,6 |

Rutger

• Powerrrrrrrrrrr
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 23, 2002, 10:14:51 pm »
Er haveloos, slordig of uitdagend (off topic: wanneer is kleding te uitdagend?) bij lopen is op zondag niet goed. Je komt tenslotte wel in het huis van God. Echter, wat is voor God belangrijk? Dat je met je hart bij God zit! Bij kerkleden die 5 of soms zelfs 6 dagen per week strak in pak gekleed gaan 'als gevolg van' hun functie, kan ik het me goed voorstellen dat zij op DE rustdag in gemakkelijkere kleren beter de rust ervaren om die dag volledig aan God te wijden.
Remember the Arc was build by amateurs, the Titanic by professionals.

Marjan

• je moet niet altijd moeilijk d
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 24, 2002, 08:17:22 pm »
1. Als je je maar goed voelt, voorbeeldje:
Stel, je loopt de hele week in spijkerbroek. op zondag ga je naar de kerk en je doet een rok aan. Je houd niet zo van rokken en zit de hele tijd er aan te friemelen, het zit gewoon niet lekker. Met spijkerbroek zou je je gedachten dan veel beter bij de preek kunnen houden. Want wat is nu belangrijker: a) de preek b) hoe je er uit ziet.

2. God zei: 'iedereen is uniek'
Waarom zou je dan allemaal dezelfde kleren aan moeten?
prettige feestdagen

pjotter

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 24, 2002, 09:30:10 pm »
Wie bepaald wat netjes is.
Wat de ene netjes vindt is voor de andere weer een ergenis.
En dan heb je nog eens de mode. Hele nette kleren van 5 jaar geleden zijn vandaag niet meer netjes of anders gezegd je loopt er voor gek mee.
Behalve natuurlijk de spijkerbroek die overleeft de mode. Dus het beste is om zondags in de kerk een spijkerbroek aan te doen...... :)
Ze maken mij de pis niet lauw!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 24, 2002, 10:49:46 pm »
Ik loop er niet altijd even netjes bij op zondag. Ik zit daar zelf niet zo mee, ik hecht niet zoveel waarde aan hoe iemand gekleed is, ik ga liever met iemand om die altijd in alternatieve kleding of een trainingspak of hoe dan ook rondloopt en een toffe gozer is dan met iemand die altijd netjes gekleed is maar een eikel is.

Over het cliche dat al werd genoemd gesproken, als de koningin langs zou komen zou ik er net zo bij lopen als normaal, ik zou zeker geen pak of zo aantrekken hoor. En zou de Koningin het erg vinden als ze langs kwam en ik droeg een wijde broek en een lekkere wollen trui met cappuchon?

Het gaat om je hart, niet om je kleding. De een zal als het met het hart goed zit ook graag in mooie kleren voor God komen, de ander voelt zich juist in dergelijke kleding niet zo lekker en doet dat niet. Als je het allebei tot eer van God doet, is God daar denk ik ook in beide gevallen blij mee en Hij zal niet denken: Heej jij, je zingt wel zo goed mee en je luistert wel zo goed maar trek wel ff wat netters aan ja?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 27, 2002, 03:51:46 pm »
sowieso is er zeker wel een dresscode als je bij de koningin langs gaat waar je je aan moet houden hoor :)

Maar om even serieus te zijn. Zeker zijn de zaken als het hart en de houding minstens net zo belangrijk. En ook wil ik niet zeggen dat je kleding moet aan doen die je zelf lelijk vind of niet lekker vind zitten. Wat ik wel belangrijk vind is dat je er gewoon netjes en verzorgt uit ziet. Want God is een Heilig God en niet zomaar iemand. Ook alternatieve kleding of een spijkerbroek kan er netjes uit zien. Als je gewoon iets aparts hebt voor de zondag en probeert om het zeg maar speciaal voor hem te dragen....

Mooie en nette kleding is ook een uiting van je liefde voor God.
Pinkeltjefan

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 28, 2002, 12:08:15 am »
Een apart stel kleren voor de zondag vind ik niet zo nodig. Is persoonlijk hoor, dat kan bij iedereen anders zijn en is prima natuurlijk.
Dat je netjes naar de kerk gaat, lijkt me wel logisch. Je moet je natuurlijk wel goed voelen in je kleding, anders heb je je gedachten misschien op de verkeerde plaats zitten onder de kerkdienst.
Maar volgens mij is iedereen het hier wel redelijk met elkaar eens, toch :o ?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 28, 2002, 05:22:26 am »

quote:

op 28 Dec 2002 00:08:15 schreef Rianne:
Een apart stel kleren voor de zondag vind ik niet zo nodig.

Maar waarom dan niet?
Als je kijkt naar vroeger hadden de mensen wel aparte zondagse kleren. Nu, in de 21ste eeuw zijn we rijker dan ooit. Maar nu dragen we op zondag ook dezelfde kleren als op woensdag. Wat is daar dan de meerwaarde van?

Er wordt hier trouwens erg veel vanuit de mens geredeneerd vind ik. Er wordt gekeken naar wat 'ik vind' en dan pas naar wat God fijn vindt. En 'als ik het prettig vind dan vindt God dat ook beter'. Terwijl je in de bijbel een andere houding ziet. Eerst kijken naar God en wat hij wil, en daarna wat ik als mens wil.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2002, 05:28:35 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 28, 2002, 02:14:53 pm »

quote:

op 28 Dec 2002 05:22:26 schreef Alfredt:
Maar waarom dan niet?
Als je kijkt naar vroeger hadden de mensen wel aparte zondagse kleren. Nu, in de 21ste eeuw zijn we rijker dan ooit. Maar nu dragen we op zondag ook dezelfde kleren als op woensdag. Wat is daar dan de meerwaarde van?

Vroeger hadden de vrouwen hoedjes op en rokken aan. Dat is nu ook niet meer zo. Tenminste, in onze kerk niet. Maar je hebt gelijk, een meerwaarde heeft het niet om niet meer aparte kleren voor de zondag te hebben.
Ik vind het zelf gewoon leuker om niet altijd hetzelfde aan te trekken op zondag, dan zien die mensen in de kerk ook alleen maar die kleren :) . Ik weet het, je komt niet voor de mensen maar voor God. Maar zou het voor God heel belangrijk zijn wat voor kleding je aanhebt? Of je hele mooie en nette kleding voor de zondag hebt? Dat is toch alleen maar uiterlijk?
Als je zorgt dat je er in de kerk netjes uitziet, als je zorgt dat je in de kerk komt voor God, als je zorgt dat je in de kerk naar God wil luisteren, ben je al een heel eind. Wel of geen aparte zondagse kleding lijkt me dan een héééél stuk minder belangrijk...

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 28, 2002, 06:49:18 pm »

quote:

op 28 Dec 2002 05:22:26 schreef Alfredt:
...

Er wordt hier trouwens erg veel vanuit de mens geredeneerd vind ik. Er wordt gekeken naar wat 'ik vind' en dan pas naar wat God fijn vindt. En 'als ik het prettig vind dan vindt God dat ook beter'. Terwijl je in de bijbel een andere houding ziet. Eerst kijken naar God en wat hij wil, en daarna wat ik als mens wil.

Met die laatste zin heb je op zich helemaal gelijk, maar kun jij in de bijbel terugvinden hoe God over de kleding van mensen denkt?
Je kunt er wél in vinden dat God wil dat mensen hun schaamte bedekken (Exodus 28, 42) maar daar staat niet hoe dat dan precies zou moeten. En bij mijn weten staat dat ook niet ergens anders.
Wat je echter nog wel in de bijbel terug kunt vinden is dat God een heilig God is die ook van de mensen vraagt om daar op een goede manier mee om te gaan.

God zegt dus nergens dat je in je beste kleren naar Hem toe moet komen, dus in zekere zin hoeft dat dan ook niet. God vraagt echter wel dat wij Hem met eerbied behandelen omdat Hij zoveel meer is dan wij zijn: Hij is namelijk God! Vanuit dat oogpunt denk ik dat je wel op een bepaalde manier met Hem om moet gaan. Maar ik denk dat het dan meer gaat om je innerlijk dan om je uiterlijk. In veel gevallen zal het uiterlijk van iemand een afspiegeling zijn van zijn innerlijk, dus je zal er wel enigszins rekening mee houden dan denk ik, maar dat is niet waar het om gaat uiteindelijk.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

angel

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 28, 2002, 07:17:35 pm »

quote:

op 28 Dec 2002 18:49:18 schreef ramH:
Wat je echter nog wel in de bijbel terug kunt vinden is dat God een heilig God is die ook van de mensen vraagt om daar op een goede manier mee om te gaan.
God zegt dus nergens dat je in je beste kleren naar Hem toe moet komen, dus in zekere zin hoeft dat dan ook niet.

Ben het wel ongeveer met je eens. Lees Exodus 19 eens. Daar staat dat het volk zich heden én morgen moet heiligen en de kleding moet wassen, en op de derde dag zal het gereed zijn. Dat is nog es een voorbereiding. Misschien onderschatten wij Gods heiligheid teveel? Of geld die heiliging alleen  in het OT?
Maar in Openbaringen (7:14-15) staat onder andere: deze zijn het, die komen uit de grote verdrukking, en zij hebben hun gewaden gewassen en die wit gemaakt in het bloed van het Lam. Daarom zijn zij voor de troon van God en zij vereren Hem dag en nacht in zijn tempel.

Ik bedenk nu dat schone kleding misschien symbool staat voor eeuwige schone kleding (zoals de hogepriester Jozua schone feestkleren kreeg (Zach.3)). Schone kleren, dat wil zeggen: een schoon uiterlijk als symbool van een gewassen zondenvrij innerlijk!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 28, 2002, 07:32:20 pm »
inderdaad. Kijk maar eens in Zacharia, naar een van de visioenen. Daar ziet Zacharia de hogepriester die met vuile kleren voor God staat en vervolgens schone witte kleren krijgt. Dat is symbolisch voor het innerlijk, vergeving van zonden.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Gert M

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 30, 2002, 10:18:00 am »
Als het gaat over hoe je in de kerk verschijnt, moeten we het er eerst maar eens over hebben wat de kerk is: gebouw, gemeente, vergadering van gelovigen, bidhuis, ontmoetingsplaats, dienstcentrum, etc.
Ik zou de stelling willen poneren dat, zonder dat het wordt geexpliciteerd, de meningen daarover uiteen lopen ipv over stijl. Bijv: een kerk waarin je meer verwijzingen vindt naar God/geloof/Jezus (via kunst oid, denk aan roomse kerk) zet eerder aan tot aangepaste kleding dan een vergaderzaal. Onze kerkzalen zijn vaak iets tussen een vergaderzaal en een aanbiddingshuis in, en dus eigenlijk niets...
wees gegroet

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 30, 2002, 11:33:50 am »

quote:

op 28 Dec 2002 19:17:35 schreef angel:
Ben het wel ongeveer met je eens. Lees Exodus 19 eens. Daar staat dat het volk zich heden én morgen moet heiligen en de kleding moet wassen, en op de derde dag zal het gereed zijn.
Dat gaat wel over een heel speciale ontmoeting met God, lijkt me niet te vergelijken met zondags in het kerkgebouw zitten tijdens de kerkdienst. Weet iemand of de Joden voor de sabbat zich geheel moesten wassen (m.n. kleding)?
[Prediker 7:29]

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 06, 2004, 06:23:08 pm »
Priesters en de hogepriesters hadden in het OT wel altijd aparte heilige kleidng aan omdat ze zo dicht bij God waren, in Zijn huis. Bovendien hadden zij een voorbeeldfunctie dus misschien zouden wij daar n voorbeeld aan moeten nemen?

Ikzelf draag naar de kerk altijd n broek, wat ik leuk vindt en lekkr vindt zitten. Naar school moet ik n rok aan dus aan die dingen heb ik tegenwoordig n hekel. Vandaar...

Ryan

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 06, 2004, 07:49:56 pm »
Ik denk niet echt dat het uitmaakt in wat voor kleren je naar de kerk gaat. Wel vind ik dat je rekening moet houden met het feit dat je in Gods huis komt. En met dat rekening houden bedoel ik dat je niet bijv in een minirokje de kerk binnen komt of in zulke vale/gescheurde broeken dat je goed moet kijken of iemand een broek aanheeft. Aan de andere kant gaat het er vooral om hoe je in de kerk zit.

Maar dan vraag ik me meteen af hoe zit het dan als het hartje zomer is?! Kinderen zitten in een korte broek in de kerk, vrouwen hebben jurk of een rokje aan wat lekker luchtig is, en mannen zie je vaak in lange broek. Waarom zouden mannen dan niet in een korte broek kunnen?? Ik heb er geen problemen mee als mannen in een korte of driekwart broek in de kerk zitten, maar velen zijn het er daar niet mee eens.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 06, 2004, 08:27:08 pm »

quote:

Ryan schreef op 06 december 2004 om 19:49:
vrouwen hebben jurk of een rokje aan wat lekker luchtig is, en mannen zie je vaak in lange broek. Waarom zouden mannen dan niet in een korte broek kunnen??

Waarom is het zo vanzelfsprekend dat vrouwen zoiets luchtigs aanhebben? Het lijkt me dat in dit geval niet de man zich aan de vrouw moet aanpassen, maar andersom.

Ryan

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 06, 2004, 10:02:22 pm »
Ik kan me voorstellen dat wanneer je op de zondag graag in een rokje naar de kerk wil je in de zomer niet je panty aanhoud, dat bedoelde ik met luchtig. En of dat nou een korte of lange rok is, je ziet dus blote benen. Wanneer een vrouw zo in de kerk zit is er niks aan de hand. Maar wanneer een man in een korte broek oid in de kerk zit wordt er over gepraat....

In de bijbel staat volgens mij niet tot in details beschreven dat je in je beste kleren naar Hem toe moet komen. Maar wel wordt er in 1Tim2 vanaf verst 8 aanwijzingen gegeven voor de gemeente, oa dat de vrouwen niet moeten opvallen door dure kleren/sieraden.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2004, 10:14:13 pm door Ryan »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 06, 2004, 10:08:17 pm »
Een dominee in korte broek, daar zal pas over gepraat worden!

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 06, 2004, 10:15:56 pm »

quote:

Ryan schreef op 06 december 2004 om 22:02:
Maar wel wordt er in 1Tim2 vanaf verst 8 aanwijzingen gegeven voor de gemeente, oa dat de vrouwen niet moeten opvallen door dure kleren/sieraden.
Je zal maar koningin zijn..:-)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 06, 2004, 10:46:34 pm »

quote:

lonneke schreef op 06 december 2004 om 22:15:
[...]

Je zal maar koningin zijn..:-)

Als de koningin naar de kerk gaat, zit ze daar gewoon als gemeentelid en niet als koningin. :)
Dat vind ik tenminste.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 06, 2004, 11:02:06 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 december 2004 om 22:46:

[...]

Als de koningin naar de kerk gaat, zit ze daar gewoon als gemeentelid en niet als koningin. :)
Dat vind ik tenminste.
We hadden het over dure kleding (;-) Ze zit er niet met een rokje van de kringloop aan (:-)

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 07, 2004, 10:55:42 am »
Mischien is het een idee om voor iedereen een witte toga's klaar te hebben liggen en die iedereen over hun kleding laten aantrekken. Dat is nog eens een symboliek.

Over kleding zullen we het denk ik niet eens worden. Vroeger was de dresscode formeel. Nu is die langsamerhand veranderd in cassual. Ook door het groeiende buget is inhoud van onze de klerenkast sterk veranderd. Tegenwoordig dragen veel mensen door de week net zulke mooie kleren als zondags. Overals of speciale werkkleding is voor een groot deel verdwenenen. Zo is de spijkerbroek niet meer de stevige werkbroek van vroeger.
« Laatst bewerkt op: december 07, 2004, 10:56:10 am door Meindertd »

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 07, 2004, 11:08:40 am »
Ach, wat een drukte altijd als het om uiterlijk vertoon gaat, o ja, en je mag een ander geen aanstoot geven met je kleding of zo, wat dat ook maar mag betekenen.
Dus als ik mij erger aan iemand met een pak, moet hij dat dus uittrekken omdat hij mij daardoor aanstoot geeft en ik me daardoor gekwetst voel of zo ?

Als iedereen nou eens gewoon lekker naar zich zelf kijkt en wat minder naar een ander, dan hoeft niemand zich meer ergens aan te ergeren.

Er is voor beide kanten wel wat te zeggen, maar laat iedereen dat toch lekker zelf bepalen.
« Laatst bewerkt op: december 07, 2004, 11:19:48 am door Macguinness »

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 07, 2004, 11:17:28 am »

quote:

Ryan schreef op 06 december 2004 om 19:49:
Ik denk niet echt dat het uitmaakt in wat voor kleren je naar de kerk gaat. Wel vind ik dat je rekening moet houden met het feit dat je in Gods huis komt.
De kerk als huis van God??

Een kerkgebouw is niets meer dan een ruimte waar je samenkomt om God te eren.
Normaal doe je dat in je eentje. Thuis; werk; de sportclub etc.
Zichtbaar een getuige, een levende brief van Christus te zijn.
Zondags doe je dat samen, maak je het ook zichtbaar in de onderlinge gemeenschap door samen te bidden; zingen; troosten; huilen; lachen; elkaar dienen; etc en dan is het gemakkelijk dat je (in geval van regen en kou) een dak boven je hebt.
Een ander praktich punt is dat je een vaste plek hebt zodat belangstellenden de plaats kunnen vinden om te zien hoe Jezus in praktijk wordt gebracht. Dat het echt waar is.

Daar hangt ook het bestaansrecht van de gemeente van af.

En als gezonde gemeente groei je vanzelf uit het gebouw en zoek je een ander.

Gr,
uut grûn

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 07, 2004, 05:51:59 pm »
Als iedereen nou gewoon aandoet waar diegene zich lekker bij voelt...

Michie23

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 08, 2004, 01:29:07 am »

quote:

Iemand schreef op 07 december 2004 om 17:51:
dan zouden sommige mensen elkaar niet meer aankijken denk ik ;)

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 08, 2004, 10:48:21 am »
Maar dat s toch debiel!

Endless

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 08, 2004, 11:19:52 am »

quote:

Iemand schreef op 07 december 2004 om 17:51:

Of als iedereen nou gewoon dat aandoet waar de ander zich lekker bij voelt. (in het kader van begrip kweken voor elkaar)

Bijv. De dominee met jurk en hoedje op. :P

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 08, 2004, 03:41:32 pm »
Ja hallo, iedereen vindt wat anders, wat wil j dan dat ik aandoe?

josef

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 08, 2004, 03:47:09 pm »
ik ben het met Marody eens: de kerk is geen huis van God.

Er zit volgens mij een verschil tussen het oude verbond en het nieuwe: in het oude verbond had je een tempel, waar je naar toe moest om God te dienen. Ook had je priesters, die moesten bemiddelen tussen jou en God.

In het nieuwe verbond is dat radicaal veranderd: als de Samaritaanse vrouw aan Jezus vraagt waar ze moet aanbidden, antwoord Jezus: er komt een tijd, dat wie de Vader echt aanbidt, Hem aanbidt in Geest en waarheid." (Johannes 4) In het nieuwe verbond geldt: Gods tempel, Gods huis, dat ben jezelf, Gods Geest wil in jou wonen. Ook al ben je een zondig mens en heb je geen speciale kleiding aan. En priester: dat is ook iedere christen. Daarom is de kerk niet Gods huis ofzo. Je leeft voortdurend in de aanwezigheid van God. Dat besef maakt dat je altijd heilig wilt leven, maar dat zit hem zeker niet in je kleding.  

Conclusie: wees gewoon jezelf, je bent vrij van de wet van het oude verbond, en maak geen onderscheid tussen de kerkdienst en de rest van je leven. Je leeft altijd met God.

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 08, 2004, 04:30:57 pm »

quote:

Auke schreef op 23 december 2002 om 13:43:
Mijn moeder zei vroeger altijd:
"Als je naar de koningin gaat trek je ook altijd je netste kleren aan.
Op zondag ga je naar de Koning der Koningen."

Het is misschien een cliché, maar er zit wel een kern van waarheid in.
Daar las ik jaren geleden een hele mooie reactie op in de KIVIVE: Wij zijn de kinderen van God. Als Willem-Alexander naar z'n moeder gaat trekt hij toch ook niet eerst z'n mooiste kleren aan?  _/-\o_
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 09, 2004, 12:54:48 pm »

quote:

Ulysses schreef op 08 december 2004 om 16:30:
Daar las ik jaren geleden een hele mooie reactie op in de KIVIVE: Wij zijn de kinderen van God. Als Willem-Alexander naar z'n moeder gaat trekt hij toch ook niet eerst z'n mooiste kleren aan?

Bingo !!!

Lijkt me duidelijk.
einde kledingvoorschrift.

Gr.
uut grûn

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 09, 2004, 12:59:32 pm »
Maar waarom waren de kledingvoorschriften in het oude testament dan zo ontzettend uitgebreid voor als je naar de tempel/tent ging?
Nu weet ik wel dat wij niet meer onder de wet leven, maar ik zie daar wel een indicatie in dat als je op bezoek gaat bij de Heilige God dat je daar wat extra's voor doet. Tuurlijk is Hij onze Vader, maar ondertussen is hij wel altijd in functie. Willem Alexander kleedt zich ook netjes aan als hij in functie naar zijn moeder, de koningin, gaat. God is meer dan onze Vader, hij is God.... niet zoals een koningin dat af kan leggen in familieverband, nee Hij is altijd de Heilige God.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2004, 01:00:59 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 09, 2004, 01:29:29 pm »

quote:

Alfredt schreef op 09 december 2004 om 12:59:
Maar waarom waren de kledingvoorschriften in het oude testament dan zo ontzettend uitgebreid voor als je naar de tempel/tent ging?
Nu weet ik wel dat wij niet meer onder de wet leven, maar ik zie daar wel een indicatie in dat als je op bezoek gaat bij de Heilige God dat je daar wat extra's voor doet. Tuurlijk is Hij onze Vader, maar ondertussen is hij wel altijd in functie. Willem Alexander kleedt zich ook netjes aan als hij in functie naar zijn moeder, de koningin, gaat. God is meer dan onze Vader, hij is God.... niet zoals een koningin dat af kan leggen in familieverband, nee Hij is altijd de Heilige God.
Ik begrijp je wel. Maar het is niet meer moeten.
Ik vind het belangrijk dat ik netjes gekleed naar de kerk ga. Het is voor mij iedere zondag weer een feest en daarom wil ik er goed uit zien.
Er zijn ook mensen die dat netjes kleden absoluut niet belangrijk vinden.
Toch kan hun hartgesteldheid dezelfde zijn als de mijne hoe vreemd ik dat ook vind.
Ik stoor me er niet aan omdat ik ze lief heb, ze belangrijk voor me zijn.

Mijn puberende zoon wil een spijkerbroek aan maar dat is meer om niet te netjes en/of te vroom over te komen.
De drama's uit m'n eigen puberteit herinnerend, laat ik hem z'n gang maar gaan, zolang ik mij niet voor hem hoef te schamen.

Gr.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2004, 01:32:08 pm door marody »
uut grûn

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 09, 2004, 01:42:20 pm »
Ik ben het wel met je eens dat het geen 'moeten' is, maar ik ageer dan ook vooral tegen een (IMHO) niet passende vergelijking :)
Ik denk niet dat we teveel moeten kijken naar wat we zelf prettig of fijn vinden, maar naar wat de Here in Zijn Woord zegt erover. offtopic:Ik kan me helemaal kapot ergeren aan de drogredenatie "God vindt het belangrijker dat ik me ergens goed bij voel dan ....." Daar is namelijk geen enkele bijbelse onderbouwing van.
Pinkeltjefan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 09, 2004, 01:44:00 pm »
offtopic:Inderdaad... Als je kijkt naar Jeremia bijvoorbeeld... die moest een heeeeeleboel doen waar hij zich echt niet lekker bij voelde... En Jezus idem dito...
« Laatst bewerkt op: december 09, 2004, 01:44:23 pm door E-line »

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 09, 2004, 02:15:46 pm »
offtopic:Ik ben het wel eens met alfredt, maar het argument van Jeremia en Jezus is niet echt valide, de dingen die zij moesten doen waar ze zich niet prettig bij voelden waren dingen die hun rechtstreeks waren opgedragen. De handelingen die zij moesten verrichten had direct te maken met hun functie

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 10, 2004, 05:37:37 pm »
Offtopic: hoe maken jullie die lettertjes klein en grijs als jullie offtopic duscusieren?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 10, 2004, 05:44:47 pm »
met [ot] tekst[/ot]
Pinkeltjefan

Peterpan80

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 11, 2004, 12:54:03 am »

quote:

Zacharov schreef op 09 december 2004 om 14:15:
offtopic:Ik ben het wel eens met alfredt, maar het argument van Jeremia en Jezus is niet echt valide, de dingen die zij moesten doen waar ze zich niet prettig bij voelden waren dingen die hun rechtstreeks waren opgedragen. De handelingen die zij moesten verrichten had direct te maken met hun functie
offtopic:ook maar offtopic dan -misschien maar even verplaatsen naar nieuw onderwerp- "dingen die hun rechtstreeks waren opgedragen": alsof God ons nu niet iets rechtstreeks opdraagt?! wil je het op tv zien dan? voor mij is het OVERDUIDELIJK wat God eist van ons. en dat heeft ook nog eens duidelijk met onze functie te maken...
wat vind je rechtsreeks dan? dat je God hoort? dat Hij tegen je praat? dat Hij iets HEEL erg duidelijk probeert te maken?? lees de bijbel...... sorry hoor, maar duidelijker kan toch niet -ook nog eens mbt onze functie-?
« Laatst bewerkt op: december 11, 2004, 12:54:54 am door Peterpan80 »

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 12, 2004, 07:06:07 pm »
Ik heb altijd begrepen dat het feestkleed de binnenkant was ;)

Bij mij verschilt de kleding niet tussen kerk, kantoor en school
iedereen God en de mensen met wie ik omga weten hoe ik ben en zal me niet opeens anders gedragen, tuurlijk met echt smerige kleren ga ik een kerk niet in, maar dat zou ik ook niet op het werk of op school aantrekken, maar heb er ook geen speciaal setje voor.
Ik ben zelfs een keer tijdens een sollicitatie afgewezen vanwege de kleding :) Ik zou niet de in de bedrijfscultuur passen... en heb dan ook netjes geantwoord dat ik blij was dat ik me op dat moment voordeed zoals ik was.

maar iemand anders komt weer met het argument: 'een appart setje kleren voor zondag is een gebaar van eerbied', het zijn gewoon verschillende uitleggingen waarom je een bepaald iets anders doet, daarom kun je niet direct een daad van je gemeenteleden afwijzen zonder eerst gevraagd te hebben naar hun motivatie ervoor.
[JESUS]Life[/JESUS]

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: december 12, 2004, 08:20:38 pm »
Ik snap heus wel dat sommige mensen pakken en mantelpakjes echt netjes en echt iets voor de kerk vinden. Maar zelf zou ik zulk soort kleding absoluut niet dragen en vindt ik die dingen overdreven. Ik heb wel n apart setje oude kleding dat ik gebruik voor als ik ga schilderen (niet dat ik dat vaak doe, maar pas ergens geholpen bij iemand). Die kleding zou ik absoluut niet naar de kerk aantrekken maar goed zoals Roland ook al zei zou ik dat ook niet naar school aantrekken.

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 14, 2004, 11:44:36 pm »

quote:

GKV Jongeren schreef op 16 december 2002 om 23:20:
Vroeger moest je als meisje altijd netjes een rok aan in de kerk, en een hoedje op. Jongens moesten ook nette kleren aan, het liefst in pak als je wat ouder was. Altijd lange broeken aan, ook al was het bloed heet.
Tegenwoordig hoeft dat niet meer. Iedereen mag zelf weten wat hij of zij aantrekt. Toch? Of niet?
Wat kan wel; en wat kan niet?

Bij ons in de kerk zit iemand die net zo gekleed is als een hells angel.
Alleen dan op zijn leren jack staat, riding for Jesus, ed.
Hij is lid van een christelijke motorclub en wordt alleen geaccepteerd als hij er zo bij loopt.
zondags zit hij dus ook zo in de kerk, spijkerbroek, leren jack, zonnebril op het voorhoofd, dikke boots enz.
De meesten vinden het niet netjes maar hij doet veel goed werk voor de Heer, zou de Heer het erg vinden dat hij zo in de kerk komt?
Denk het niet.
RR

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 15, 2004, 12:02:48 am »
Ik vind dat iedereen het zelf moet weten hoor maar tegenwoordig zie je overal die walgelijke spijkerbroek opduiken. In de kerk, op de begrafenis, op een bruiloft. Dan denk ik: wees toch eens wat creatiever en besteed eens wat meer aan je uiterlijk. Het is niet leuk voor mensen die zulke gelegenheden organiseren dat gasten gewoon niets meer aan hun uiterlijk doen. Daarmee geef je te kennen dat je het allemaal niet zo belangrijk vindt. Het modebeeld in Nederland is doorgaans bijzonder saai en somber te noemen. Ik werd vorige week op de kerstmarkt nog aangehouden door een dame van in de 50. Ze zei: Wat hebt u toch een mooie jas aan...Ik glimlachte en zei: Dank u wel. Mensen kijken gewoon naar elkaar en je wordt, hoe je het ook went of keert, afgemeten op je kleding...
Dat God dat niet doet hoeft dus niet bij definitie te betekenen dat je er dan maar helemaal niets meer aan hoeft te doen.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 15, 2004, 09:49:42 am »

quote:

Rene schreef op 14 december 2004 om 23:44:
[...]

De meesten vinden het niet netjes maar hij doet veel goed werk voor de Heer, zou de Heer het erg vinden dat hij zo in de kerk komt?
Denk het niet.
Zou die motorclub het daarom ook niet erg moeten vinden als meneer in een kostuum  (oid) op de motor zit?
« Laatst bewerkt op: december 15, 2004, 11:23:35 am door Doarsie »

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 15, 2004, 11:18:52 am »

quote:

lonneke schreef op 15 december 2004 om 00:02:
Ik vind dat iedereen het zelf moet weten hoor maar tegenwoordig zie je overal die walgelijke spijkerbroek opduiken. In de kerk, op de begrafenis, op een bruiloft. Dan denk ik: wees toch eens wat creatiever en besteed eens wat meer aan je uiterlijk. Het is niet leuk voor mensen die zulke gelegenheden organiseren dat gasten gewoon niets meer aan hun uiterlijk doen. Daarmee geef je te kennen dat je het allemaal niet zo belangrijk vindt. Het modebeeld in Nederland is doorgaans bijzonder saai en somber te noemen. Ik werd vorige week op de kerstmarkt nog aangehouden door een dame van in de 50. Ze zei: Wat hebt u toch een mooie jas aan...Ik glimlachte en zei: Dank u wel. Mensen kijken gewoon naar elkaar en je wordt, hoe je het ook went of keert, afgemeten op je kleding...
Dat God dat niet doet hoeft dus niet bij definitie te betekenen dat je er dan maar helemaal niets meer aan hoeft te doen.

Allemaal leuk en aardig, maar wie betaalt dat dan?
Ik wil best eens een keer geen spijkerbroek aandoen om tegemoet te komen aan het modegevoel van andere mensen, maar ik heb er gewoon geen geld voor.