Auteur Topic: Toekomst van de christenen *  (gelezen 1620 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Toekomst van de christenen *
« Gepost op: juni 05, 2003, 03:21:23 pm »
hoe zou de landkaart van de religies er anno 3000 uitzien?,
zal men een christen zoals deze dan zal zijn,  nog kunnen herkennen als men deze
vergelijkt men nu anno 2003? hoe zien tegen die tijd de kerken eruit?
zomaar wat gedachten over hoe wij de mogelijke toekomst zien...
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2003, 06:19:32 pm »
Ik denk dat er dan, indien de wereld nog bestaat, er meer oorlogen om religies zullen zijn en uiteindelijk de Islam tegen het Christendom

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 06, 2003, 07:45:02 pm »
Titel-edit en een schop naar Grand café.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 07, 2003, 01:02:56 am »
Volgens de statistieken zal er over een jaar of 50 de wereld ongeveer voor elke 2 moslims ongeveer 3 christenen rondlopen.

Maar goed, wat zijn Christenen?

Zijn Christenen mensen die roepen dat ze in God geloven en Hem uitleggen zoals het hun past? Of zijn het mensen die gewoonweg luisteren naar Hem?

In sommige discussies hier vrees ik soms het ergste.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2003, 01:20:56 am »

quote:

op 07 Jun 2003 01:02:56 schreef Johan V.:
Volgens de statistieken zal er over een jaar of 50 de wereld ongeveer voor elke 2 moslims ongeveer 3 christenen rondlopen.

Maar goed, wat zijn Christenen?

Zijn Christenen mensen die roepen dat ze in God geloven en Hem uitleggen zoals het hun past? Of zijn het mensen die gewoonweg luisteren naar Hem?

In sommige discussies hier vrees ik soms het ergste.
In welke categorie deel jij jezelf in?

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 07, 2003, 01:24:12 am »

quote:

op 07 Jun 2003 01:20:56 schreef Pulpeet:
[...]

In welke categorie deel jij jezelf in?
Ik hoop in de categorie die wil luisteren, al moet ik toegeven dat ik ook al snel geneigd ben om zelf in te vullen wat goed voor God is.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 07, 2003, 12:38:26 pm »

quote:

op 07 Jun 2003 01:24:12 schreef Johan V.:
[...]

Ik hoop in de categorie die wil luisteren, al moet ik toegeven dat ik ook al snel geneigd ben om zelf in te vullen wat goed voor God is.
Ik vind het irritanter dat sommige mensen zo goed weten hoe God denkt. Ze gaan zeker reglematig bij Hem op de koffie of zo...
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 07, 2003, 01:55:52 pm »
Nee, maar ik lees wel mijn Bijbel.

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 08, 2003, 12:21:36 pm »
Waarmee je natuurlijk bedoelt dat de bijbel het woord van God is.
En waarom denk je dat? Omdat sommige bijbelschrijvers meenden aan gezag te winnen, als ze van zichzelf zeiden dat wat zij schreven het woord van God is.

Het gekke is. dat als je zoiets tegenwoordig van jezelf zegt, je gegarandeerd niet serieus meer word genomen.
Meten we met twee maten?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 08, 2003, 06:17:49 pm »
Je zou toch verwachten dat je zoiets toch niet op een GKV Forum zou moeten uitleggen.
Ik ga me daar dus ook maar niet mee vermoeien.

Helaas is het wel bevestiging van mijn bange vermoedens.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 09, 2003, 08:31:41 pm »

quote:

op 08 Jun 2003 18:17:49 schreef Johan V.:
Je zou toch verwachten dat je zoiets toch niet op een GKV Forum zou moeten uitleggen.
Ik ga me daar dus ook maar niet mee vermoeien.

Helaas is het wel bevestiging van mijn bange vermoedens.
't Is wel een GKV-forum, maar lang niet alle bezoekers zijn GKV'ers :) dus trek niet (te) snel je conclusie over de bijbelvastheid van GKV'ers n.a.v. dit forum....
[Prediker 7:29]

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2003, 10:38:36 pm »

quote:

op 09 Jun 2003 20:31:41 schreef Marloes:
[...]

't Is wel een GKV-forum, maar lang niet alle bezoekers zijn GKV'ers :) dus trek niet (te) snel je conclusie over de bijbelvastheid van GKV'ers n.a.v. dit forum....

En zelfs dan nog. Ik ben lid van de GKV, maar in mijn hart voel ik me meer thuis bij evangelischen. Ik ben het dan ook logischerwijs niet eens met een paar dingen in de gereformeerde kerkleer. (Waarop ik overigens niet in wil gaan via het forum.)

Maar om terug te komen op de stelling. IMO hebben christenen alleen toekomst als ze naar God gaan luisteren. Als ze zich minder met hun eigen dingen bezig gaan houden. Als ze weer luisterend gaan bidden. Als ze terugkomen bij God. Dáár gaat het om. Zolang men dat niet doet zijn christenen een onopvallende (en dus verdwijnende) groep in de Westerse samenleving. Ik geloof van harte dat God mensen wil gebruiken om de toekomst van de wereld op een christelijke manier in te vullen, maar dan moet men wel naar Hem luisteren.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 10, 2003, 12:02:22 am »

quote:

op 09 Jun 2003 22:38:36 schreef Harm:
[...]

Maar om terug te komen op de stelling. IMO hebben christenen alleen toekomst als ze naar God gaan luisteren. Als ze zich minder met hun eigen dingen bezig gaan houden. Als ze weer luisterend gaan bidden. Als ze terugkomen bij God. Dáár gaat het om. Zolang men dat niet doet zijn christenen een onopvallende (en dus verdwijnende) groep in de Westerse samenleving. Ik geloof van harte dat God mensen wil gebruiken om de toekomst van de wereld op een christelijke manier in te vullen, maar dan moet men wel naar Hem luisteren.

En dat bedoel ik nou.
Voor mij is GKV niet alleszaligmakend, maar het luisteren wel.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 10, 2003, 12:17:38 am »

quote:

op 10 Jun 2003 00:02:22 schreef Johan V.:
[...]

En dat bedoel ik nou.
Voor mij is GKV niet alleszaligmakend, maar het luisteren wel.
Dan zijn we het toch eens? Wat maakt mij die GKV nu uit, als men zich maar naar God toe richt vind ik veel best hoor. Het gaat erom dat je een persoonlijke relatie hebt met Hem en dat je naar Hem luistert. In wat voor kerk je dan zit maakt mij werkelijk waar niets uit :).

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 10, 2003, 12:56:00 am »

quote:

op 10 Jun 2003 00:17:38 schreef Harm:
[...]

Dan zijn we het toch eens? Wat maakt mij die GKV nu uit, als men zich maar naar God toe richt vind ik veel best hoor. Het gaat erom dat je een persoonlijke relatie hebt met Hem en dat je naar Hem luistert. In wat voor kerk je dan zit maakt mij werkelijk waar niets uit :).

Harm, wat dat betreft zijn we het wel eens. Met mijn opmerking "Dat bedoel ik nou" wilde ik aangeven dat ik het idd met je eens ben als we gewoon weer eens gaan luisteren.
Het laatste deel van je opmerking -en het doet mij pijn- kan ik helaas niet mee instemmen. Ik merk dat luisteren in sommige kerken toch echt vervangen is door zelfinvullen.

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 10, 2003, 09:50:07 am »
Toekomst van christenen?

Terugkomst van Jezus met als gevolg de nieuwe hemel en de nieuwe aarde :)

Ik heb eerlijk gezegd niets met statieken die zeggen dat over 50 jaar zoveel procent van de mensen christen is en dat dan weer zoveel procent van de christenen van die en die denomisatie zou zijn. Dat soort onderzoeken plaats ik meer in de categorie 'God vertellen hoe Hij zou moeten gaan werken'. Als die onderzoeken/voorspellingen over 50 jaar geverifieerd worden ( als Jezus dan nog niet is teruggekomen, tenminste) wat zegt de uitkomst daarvan dan?
In de openbaring aan Johannes laat God zien wat de christenenen te wachten staat.
Misschien moeten we ons daar meer op concentreren?
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 10, 2003, 04:18:30 pm »

quote:

op 10 Jun 2003 09:50:07 schreef Garfield:
In de openbaring aan Johannes laat God zien wat de christenenen te wachten staat.
Misschien moeten we ons daar meer op concentreren?
Dan is dat toch onze toekomst? Hoe zie je dat dan voor je?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 11, 2003, 09:39:48 am »
Ik denk dat in de toekomst mensen zullen evolueren en dan meer op geestelijk gebied. Mensen denken niet meer zoals 50 jaar geleden; mensen maken een geestelijke bewustwording mee en geven dat mee aan de generaties die erop volgen. Mensen zijn een stuk mondiger geworden en dus bewuster.

Maar zolang er oorlogen e.d blijven bestaan is de mens nog steeds bezig om bewust te worden.

Wij zijn hele andere mensen dan Adam en Eva. Ik heb ook wel eens gehoord dat in die tijd mensen geestelijk helderziend waren en helderhorend. Dat hadden ze ook nodig. Naarmate de mens zich meer ontwikkelde, zich meer bezig ging houden met het bewerken van de schepping e.d deze gaven wegvielen.
Mensen richtte zich meer op de materie.

Ik denk dat we nu in een heel ander tijdperk leven en over 1000 jaar zal de mens mee-evolueren, dus ook op geestelijk gebied.