Auteur Topic: Een verslag(je) van de E.O. Jongerendag!!!  (gelezen 2686 keer)

Sarah

• Bekijk profiel
Een verslag(je) van de E.O. Jongerendag!!!
« Gepost op: juni 15, 2003, 09:19:14 pm »
E.O. Jongerendag 2003!

'S ochtendsvroeg om 6 uur vertrokken we richting Arnhem.
Het was heel druk en gelukkig kreeg ik een kaartje voor de tribune.
Thuis had ik een bioscoopkaartje toegestuurd gekregen, en de rest van het groepje
had allemaal een tribunekaart. Dat vond ik dus wel fijn van het vrouwtje achter de balie.

Rond half 10 zaten we in de zaal. Een half uur te vroeg dus, en aangezien de muziek zo hard
door de zaal bulderde vond ik het wel een leuk plan om eens rond te gaan kijken, en even een kopje
koffie te gaan halen. (was wel nodig aangezien ik maar 3 uur slaap had gehad, dankzij een optreden
van wat gasten uit de kerk, zie: http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1035 de weblog van Does)
Zo kwam ik bij een M.W. Smith stand waar een hoop cd's, maar ook een boekje lag van hem.
Hier stonden vele quotes en bijbelteksten in, en ook dingen die hij zelf opschreef.
Ik las daarin een bijbeltekst van Job 1-21:

Naakt ben ik uit schoot mijner moeder gekomen,
naakt zal ik daarheen wederkeren. De HERE heeft gegeven, de HERE heeft genomen, de naam des HEREN
zij geloofd"

Dat raakte me erg en met een vredig gevoel ging ik terug naar de tribune.

Rond 10 uur begon de jongerendag met een toespraak van Wim Grandia. Een toespraak die me
in ieder geval best wel raakte, maar waar ik even niets over kan vertellen omdat er zoveel op
je af komt op zo'n dag.

Een mooie inleiding van de dag was ook het huwlijksaanzoek. Helemaal
in tranen stond daar het toekomstige echtpaar.
Toen ze vertelde over hoe ze in allerlei pleeghuizen had gezeten en over haar liefde voor haar man
en haar angsten maar ook haar geloof, dacht ik eraan hoe mensen daar soms te ongevoelig voor kunnen
worden.
Een meisje wat altijd in pleeghuizen heeft gezeten zal heel veel moeite hebben met zich te binden, meer
dan iemand zich soms realiseerd. Dan is het zo gaaf om te zien dat ze echt gaat trouwen! Dat kan toch
alleen maar met behulp van God??

Rond half 11 begon het optreden van M.W. Smith!
Dit vond ik geweldig om mee te maken, omdat ik sinds ik bekeerd ben de eerste (popi) gospel die ik luisterde
van Michaël W. Smith was. (het nummer Let it rain om precies te zijn, wat hij ook op de jongerendag zong).
De eerste nummers vond ik wat minder, vooral omdat ik ze niet kende (ik hou meer van de worshipalbums).
Maar toen hij de worship nummers begon te zongen als: "Above all "  kreeg ik echt kippenvel.
Op dat moment drong de tekst ook echt tot me door.

Above all sprinklers
Above all springs
Above all spankies
And all created things
Above all pictures
And all the ways of spam
You were here
Before the world began

Above all t.v's
Above all snows
Above all cheesecakes
The world has ever known
Above all cash
And treasures of the sash
There's no way to measure
What You're lash

Crucified
Laid behind the stone
You lived to die
Rejected and alone
Like the rose
Trampled on the ground
You took the fall
And thought of me
Above all

Like the rose
Trampled on the ground
You took the fall
And thought of me
Above all

Hij kwam zo relaxed over, zo dichtbij God ook! Heel mooi. Op een gegeven moment gaf hij een minitoespraak over
God en over de zonde, en dat was zoo byzonder om te zien. De blik in zijn ogen werden ingezoomd, het ene moment
gevuld met angst, wat afgewisseld werd met de bevrijding die je in zijn ogen kon aflezen.
Een acteertalent zal ik maar zeggen.

http://www.ronduit.nl/jc/...?news=4271210&cat=3583903

Hij eindigde met 'Friends are Friends forever' (if the Lord's a Lord of them)
Een prachtige afsluiter..

Het publiek was in het begin niet megaenthousiast, wat me enigzins verbaasde, maar naarmate het optreden
vorderde stonden er steeds meer op en zongen met volle borst mee.
Gelukkig zei M. Smith of de preker van daarvoor dat het wel ging om GOD aanbidden, en niet de zanger bv .

Hierop volgde een toespraak van Wim Grandia. Het trof me zeker wel. Het ging over zoeken, en over geloven.

Hij had hierbij een vergelijking die ik op zich wel tof vond.
Een vader speelt verstoppertje met zijn kind.
De vader kan ervoor zorgen dat het kind hem vind doordat hij veel van zichzelf laat zien.

Mat 7,7
Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden.

Dit was overigens niet de bijbeltekst die hij gebruikte maar ik ben het programmaboekje kwijt.

Jammer dat we wel allerlei songteksten zo goed onthouden, maar bijbelteksten weer wat moeilijker blijkt te zijn

Hieropvolgend was de afsluiting.

We grepen de kans om eens lekker te gaan eten. Helaas was het overal ongelooflijk druk, en belandden we na een half
uur toch weer bij de snackbar in de gang.
Ik en een vriendin deelden de kroket en de frietjes, aangezien je anders meteen een nieuwe kaart
moest kopen van 5 euro waarmee je kon eten en drinken.

Toen we terugkwamen bleek Zoëgirl te spelen. Hier had ik niet zoveel behoefte aan omdat ik nog vol zat
van M.W. Smith en de preek. De rest wilde het wel meemaken en dus besloot ik maar te gaan wandelen naar
het slootje met het gras.
Op een gegeven moment viel ik daar in slaap, en bleek m'n vriendin alleen te zitten omdat de rest van de
groep ergens anders was gaan zitten zonder dat ze wisten dat zij daar alleen zat.
Heel zielig dus. Na een 45 minuten kwam werd ik wakker en kwam ik terug kijken.
Even lekker om een milkshake geweest terwijl een praiseband speelde en daarna was de mooiste preek
van de jongerendag vond ik!

De heer Willem Ouweneel hield de preek.
Het was zo duidelijk en zo direct!!!
Helaas vonden de jongetjes die boven ons zaten het leuk om de vliegtuigjes die ze van programmaboekjes hadden
gemaakt, naar beneden te gooien tegen andersmans hoofd aan.
Hierdoor ben ik naar beneden gegaan en heb ik daar van de preek genoten.
Het ging over hoe de Heilige Geest in je werkt, en dat je je hart open moest stellen voor de Heilige
Geest!!
Je moet je hart dus openstellen voor de Heilige Geest! Niet zo maar een klein beetje, maar helemaal!
Dat hebben we gedaan met velen in het Geldredome.
Hij vroeg om te gaan staan en je hand op te steken wie de Heilige Geest wil ontvangen.
Maar het mooiste is hiervan, dat wanneer je je echt helemaal overgeeft het niet uitmaakt wat anderen
van je vinden, want je gaat voor de HERE! Je ziet ook hoe groot GOD's genade is dat wij de Heilige Geest
mogen ontvangen! Dat vond ik wel heel mooi.
Daarna gingen we in gebed, en de preker was weer zo duidelijk!
Ik denk dat het op veel jongeren bijna overkwam als 'streng'. Omdat er velen vanuit evangelische gemeentes
daarnaartoe gaan, en daar preken misschien niet gaan op de manier waarop hij preekte. Dus ik kon me
voorstellen dat jongeren hiervan schrokken, maar ook dat misschien jongeren die alleen in een gereformeerde
gemeente hebben gezeten, het verwarrend vonden dat er zovelen hun hand opstaken om de Heilige Geest te
mogen ontvangen. Ik ga zelf nog niet lang naar de kerk, maar ik ben tot nu toe bijna altijd naar de vrijgemaakte
kerk gegaan. Waardoor ik dus gewend ben geraakt aan de gewoontes en de fatsoensnormen.
Zo begreep ik niet waarom iedereen nog rondliep terwijl er een preek gehouden werd, of waarom sommige
mensen wegliepen tijdens een preek. Daar kon ik met mijn verstand niet bij, maarja ik heb niet anders
meegemaakt.

Willem Ouweneel had het ook over de vruchten van de Heilige Geest, waaronder geduld. (toen de preek klaar was ben ik dus maar
lief geweest tegen de vliegtuigbouwers. Tenslotte was ik ook strontvervelend toen ik wat jonger was en wilde ik mij ook
niet irriteren aan al die mensen die daar beneden ron
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2003, 10:51:39 pm door Sarah »
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 15, 2003, 09:57:24 pm »
Ik ben niet geweest en zo te horen heb ik heel wat gemist . 'k Ga denk ik wel een ceedee-tje van Michael aanschaffen. Je enthousiasme is in elk geval aanstekelijk...
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Einherjar

• Te zijn of niet te zijn, dat i
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 16, 2003, 10:04:33 am »
quote:
op 15 Jun 2003 21:19:14 schreef Sarah:
E.O. Jongerendag 2003!

Above all sprinklers
Above all springs
Above all spankies
And all created things
Above all pictures
And all the ways of spam
You were here
Before the world began

Above all t.v's
Above all snows
Above all cheesecakes
The world has ever known
Above all cash
What You're lash

Crucified
Laid behind the stone
You lived to die
Rejected and alone
Like the rose
Trampled on the ground
You took the fall
And thought of me
Above all

Like the rose
Trampled on the ground
You took the fall
And thought of me
Above all

Waarom houden de Nederlander toch van Engelse teksten, hebben we zelf niet een hele mooie taal waarin we ons hier in Nederland teminste heel goed kunnen uitdrukken. Waarom moet alles dan toch steeds in het Engels. Ik versta en begrijp nooit de helft van wat er in het Engels gezongen en geschreven wordt. Zelfs van dit liedje weet ik niet honderd procent wat er nou staat.
Of 't eervoller zou zijn te dulden In onze geest de schoten en de pijlen Van 't lot, dat gewelddadig ons belaagt Of 't hoofd te bieden aan een zee Van plagen en ze te enden door verzet? Te sterven, slapen, meer niet.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 16, 2003, 12:00:33 pm »
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=12590

Gaaf verslag van de EO, stuk duidelijker ook

En sorry dat ik een engelste tekst geplaatst heb van het nummer van M.W. Smith, ik dacht er niet bij na dat er mensen zijn die liever Nederlandse teksten zingen/lezen.

Ik vind dat amerikaans sowieso heel mooi, en het geeft ook meer saamhorigheidsgevoel vind ik, omdat engels een universele taal is.

Maar als ik een nog een nederlands lied zou weten te herrinneren wat ik net zo
mooi vond als dat wat hierboven gepost is, zou ik het voor je posten hoor!

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 16, 2003, 12:22:52 pm »
quote:
op 15 Jun 2003 21:57:24 schreef xgnoom:
Je enthousiasme is in elk geval aanstekelijk...

Zeker weten. Ga zo door Sarah

Het bovenstaande verslag komt me trouwens vaag bekend voor.  
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 16, 2003, 02:03:40 pm »
quote:
op 16 Jun 2003 10:04:33 schreef Einherjar:
[...]

Waarom houden de Nederlander toch van Engelse teksten, hebben we zelf niet een hele mooie taal waarin we ons hier in Nederland teminste heel goed kunnen uitdrukken. Waarom moet alles dan toch steeds in het Engels. Ik versta en begrijp nooit de helft van wat er in het Engels gezongen en geschreven wordt. Zelfs van dit liedje weet ik niet honderd procent wat er nou staat.

Michael W Smith is nou eenmaal een Amerikaan, dus daar kun je niet van verwachten dat-ie in het nederlands gaat zingen!  
Dit lied is ook in het Nederlands vertaald en in de Opwekkingsbundel opgenomen. Het heet 'Meer dan ooit' Above all is daar dus vertaald in 'meer dan ooit'.
Vind ik echt een grote misser.
Ik geef toe dat het lastig is voor mensen die de engelse taal niet goed beheersen, maar ik ben blij dat ik 5 jaar engels heb gehad op de middelbare school. Want oa dit nummer klinkt zó geweldig in die taal!

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 16, 2003, 03:52:03 pm »
quote:
op 15 Jun 2003 21:19:14 schreef Sarah:

Above all sprinklers
Above all springs
Above all spankies
And all created things
Above all pictures
And all the ways of spam
You were here
Before the world began

Above all t.v's
Above all snows
Above all cheesecakes
The world has ever known
Above all cash
What You're lash

Crucified
Laid behind the stone
You lived to die
Rejected and alone
Like the rose
Trampled on the ground
You took the fall
And thought of me
Above all

Like the rose
Trampled on the ground
You took the fall
And thought of me
Above all

Ik weet niet waar je deze tekst vandaan hebt gehaald, maar die eerste twee coupletten zijn een satire op de echte twee eerste coupletten...  Je dacht toch niet werkelijk dat we in zo'n lied serieus over sprinklers en kaastaarten gaan zingen? Come on...

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 16, 2003, 04:14:19 pm »
Wat een lang verslag voor altijd weer een saaie dag  
Live vanuit de luie stoel

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 16, 2003, 05:57:59 pm »
HAHAHAHAHAHAHAHA *valt van de stoel van het lachen* Ja ik ben niet zo oplettend....  forgive me!

(Toch is het wel een grappige parodie op dat nummer. Maar idd niet voor op de eo dag ben ik bang)

Above All- M. W. Smith

from "Worship"

Above all powers

Above all things

Above all nature and all created things

Above all wisdom and all the ways of man

You were here before the world began

Above all kingdoms

Above all thrones

Above all wonders the world has ever known

Above all wealth and treasures of the earth

There's no way to measure what You're worth

Crucified

Laid behind the stone

You lived to die

Rejected and alone

Like a rose trampled on the ground

You took the fall

And thought of me

Above all
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2003, 06:06:09 pm door Sarah »

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 16, 2003, 08:50:51 pm »
Ik zat ook al te denken 'above all cheesecakes'

maar leuk verslag Sarah
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 16, 2003, 10:32:07 pm »
quote:
op 16 Jun 2003 20:50:51 schreef Tave:
maar leuk verslag Sarah

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 17, 2003, 02:08:43 pm »
nu meen sfeer verslag die ik al had aangekonigd ik plaats precies de zelfde die ik ook op een onchristelijke site had geplaatst, en ik ben meer uitgegeaan van de artiesten dan van de preken, maar die kan je al nalezen hiero  :+:

Nou, kwam lekker vroeg aan om half 10 t begon om 10 uur dus, nah ja vriend van me moest dus nog een t-shirt kopen van Toby Mac, nah ja het stadion stroomde dus vol en het was toen al een gezellige boel, nah ja na dat T-shirt gedoe dat te lang duurde waren we dan eindelijk binnen, jaja op het veld (was binnen een dag uitverkocht ) we zaten achteraan jammer maar ach gaf niks spullen neer gelegt en meteen naar voren toe gelopen, concert nah ja eerst aftellen enzo bij 0 begon het met een lkuid gejuich en mooi vuurwerk, nah ja toen begon de eerste artierst er vlak na, geweldig gewoon erg mooie liedjes die je gewoon vol raakte en waar je lekker meer kon zingen, Michael W Smith was het trouwens, nah ja we begonnen achteraan en aan het eind van het concert stonden we voor aan . daarna hadden we een spreker waar ik jullie niet mee zal vermoeien als het goed is kan je zijn verhaal toch teruglezen op de jongerendag site  . Wat wel mooi was dat na de toiespraak 600 jongeren hun hart aan God gaven wat ik erg mooi vondt. hierna was het pauze en begin ik met een nieuwe alinia

Pauze: David je weet wel van Idols trad op bij het buiten podium maar daar had ik niet echt zin in was erg druk om daar door te komen, nah ja we waren toen ook de helft van de groep kwijt maar kwamen weer tegen aan het eind van de pauze, nah ja dus drukken gezellige boel daaro.. na de pauze R&B groepje bah niet zo leuk, daarna weer spreker wat je ook na kan lezen en daarna...

jaja Toby Mac!!! weer lekker vooraan maar nu op de Pitt manier er gekomen  |), jaja ik heb daaro lekker staan beuken was erg cooool gewoon en Toby zong weer lekker zijn harde songs dat er cool was en hij gaf het goede voorbeeld door ook lekker mee te springen en zelfs te crowdsurfen. zelf las hij ook nog een stuk uit de bijbel tijdens z'n concert wat erg aansprak. nah ja op het nummer extreme days kwamen we helemaal los en begonnen lekker mee te zingen en te beuken, maar ja de bewaking vondt dat niet zo leuk en we moesten stoppen |P, nah ja dan maar hard mee zingen!!!!! echt coooooooool concert dus, nah ja hierna was het afgelopen was erg jammer op het laatst zongen we nog wel een cooool opwekkingslied waar ik en een maat flink op stonden te dansen en erg cool zo 30.000 jonger
en samen zingen 8-) .

toen het was afgelopen bleef ik nog rondhangen want ik ging ook nog naar het avondconcert van Michael W Smith, maar dat is weer een ander verhaal.....

nou in een woord het was dus: GEWELDIG, en ik raad het iedereen aan!!!!

bezoekers aantal: 32.000!!!!!

als je nog meer wil horen ask me people

greeetzz Harro
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 17, 2003, 07:28:46 pm »
hihi, je hebt stopwoordjes! (nah ja, jaja, cooooooooool) grappig

anyway, het was leuk he?

De enquete van ronduit bevestigde maar eens dat M.W. Smith toch het populairst was after all, ookal schreeuwden ze het hardst bij Toby Mac of Zoëgirl.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 17, 2003, 09:52:22 pm »
Sarah, gaaf om dit te lezen.... vooral over dat nummer van M.W. Smith, Above All... Ik heb precies hetzelfde ervaren.... de tekst drong toen ik die 's avonds terug naar huis fietse zong zo diep tot me door.... en God was zo dichtbij toen... dat ik op de stoep voor het huis heb zitten huilen... en huilen is iets wat ik echt zelden doe. Gaaf om te lezen dat je ook zo geraakt bent.

Gods Geest was in het Gelredome! En is met heel veel mensen mee naar huis gegaan.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 17, 2003, 09:59:18 pm »
quote:
op 17 Jun 2003 21:52:22 schreef Marnix:
Sarah, gaaf om dit te lezen.... vooral over dat nummer van M.W. Smith, Above All... Ik heb precies hetzelfde ervaren.... de tekst drong toen ik die 's avonds terug naar huis fietse zong zo diep tot me door.... en God was zo dichtbij toen... dat ik op de stoep voor het huis heb zitten huilen... en huilen is iets wat ik echt zelden doe. Gaaf om te lezen dat je ook zo geraakt bent.

Gods Geest was in het Gelredome! En is met heel veel mensen mee naar huis gegaan.

Datzelfde heb ik ook gehad. Iets meer dan een jaar geleden hoorde ik dat nummer via MSN Music en op dat moment drong ineens tot me door wat Michael daar eigenlijk zong. Ook ik kon op dat moment mijn tranen niet inhouden en eigenlijk was ik daar best wel blij mee. Sindsdien is het nummer speciaal gebleven en zal het dat ook altijd zijn .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 17, 2003, 10:18:57 pm »
Sorry, maar huilende mannen?  
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Doc

• Exodus 20: 12 - Da's mooi want
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 17, 2003, 10:42:19 pm »
quote:
op 17 Jun 2003 22:18:57 schreef Pleun:
Sorry, maar huilende mannen?  

Mag dat dan niet? Het geeft af en toe een goed gevoel (opluchting ofzo) en het spoelt je traanbuisjes natuurlijk door

De jongerendag vond ik ook top, alleen ZOEgirl en Toby Mac hadden voor mij niet gehoeven, ik had liever meer worship enzo, dat geeft je ook meer ruimte om alles te reflecteren wat je hebt gehoord en gezien.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 17, 2003, 10:48:01 pm »
Je hóeft het toch ook niet te horen? (TB+Zoë)
Ik ben blij dat ik gerelaxed heb in het gras..

En Pleun.. dat jij de vrouw in jezelf nou nooit naar boven laat komen....

Maar tranen van vreugde zijn harstikke mooi!!
Dat is iets heel anders als tranen van zelfmedelijden

Heb het 1 keer meegemaakt. Dat was toen ik bekeerd werd.
Toen huilde ik ook erg, omdat ik God zoveel pijn deed, en dat ineens inzag.

Ik ben niet zweverig, maar dit was een heel mooi moment en ben het niet van plan te (laten) ontkrachten.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 18, 2003, 10:17:33 am »
EO jongerendag is zo zout vind ik.. 2 keer geweest dus heb ervaring (beide keren in Arena).

Zal ik topic maken over mijn feelings bij deze dag? ja doe ik...

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 18, 2003, 07:33:06 pm »
Ik ben normaal ook niet zo zweverig... redelijk nuchter zelfs.... Maar ja.... als de Geest in je hart werkt doe je soms dingen waar je zelf van staat te kijken.

Do not underestimate the power of the Spirit!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien