E.O. Jongerendag 2003!+part(0x20x200x130))
'S ochtendsvroeg om 6 uur vertrokken we richting Arnhem.
Het was heel druk en gelukkig kreeg ik een kaartje voor de tribune.
Thuis had ik een bioscoopkaartje toegestuurd gekregen, en de rest van het groepje
had allemaal een tribunekaart. Dat vond ik dus wel fijn van het vrouwtje achter de balie.
Rond half 10 zaten we in de zaal. Een half uur te vroeg dus, en aangezien de muziek zo hard
door de zaal bulderde vond ik het wel een leuk plan om eens rond te gaan kijken, en even een kopje
koffie te gaan halen. (was wel nodig aangezien ik maar 3 uur slaap had gehad, dankzij een optreden
van wat gasten uit de kerk, zie:
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1035 de weblog van Does)
Zo kwam ik bij een M.W. Smith stand waar een hoop cd's, maar ook een boekje lag van hem.
Hier stonden vele quotes en bijbelteksten in, en ook dingen die hij zelf opschreef.
Ik las daarin een bijbeltekst van Job 1-21:
Naakt ben ik uit schoot mijner moeder gekomen,
naakt zal ik daarheen wederkeren. De HERE heeft gegeven, de HERE heeft genomen, de naam des HEREN
zij geloofd"Dat raakte me erg en met een vredig gevoel ging ik terug naar de tribune.
Rond 10 uur begon de jongerendag met een toespraak van Wim Grandia. Een toespraak die me
in ieder geval best wel raakte, maar waar ik even niets over kan vertellen omdat er zoveel op
je af komt op zo'n dag.
)
Een mooie inleiding van de dag was ook het huwlijksaanzoek. Helemaal
in tranen stond daar het toekomstige echtpaar.
Toen ze vertelde over hoe ze in allerlei pleeghuizen had gezeten en over haar liefde voor haar man
en haar angsten maar ook haar geloof, dacht ik eraan hoe mensen daar soms te ongevoelig voor kunnen
worden.
Een meisje wat altijd in pleeghuizen heeft gezeten zal heel veel moeite hebben met zich te binden, meer
dan iemand zich soms realiseerd. Dan is het zo gaaf om te zien dat ze echt gaat trouwen! Dat kan toch
alleen maar met behulp van God??
Rond half 11 begon het optreden van M.W. Smith!
Dit vond ik geweldig om mee te maken, omdat ik sinds ik bekeerd ben de eerste (popi) gospel die ik luisterde
van Michaël W. Smith was. (het nummer Let it rain om precies te zijn, wat hij ook op de jongerendag zong).
De eerste nummers vond ik wat minder, vooral omdat ik ze niet kende (ik hou meer van de worshipalbums).
Maar toen hij de worship nummers begon te zongen als: "Above all " kreeg ik echt kippenvel.
Op dat moment drong de tekst ook echt tot me door.
Above all sprinklers
Above all springs
Above all spankies
And all created things
Above all pictures
And all the ways of spam
You were here
Before the world began
Above all t.v's
Above all snows
Above all cheesecakes
The world has ever known
Above all cash
And treasures of the sash
There's no way to measure
What You're lash
Crucified
Laid behind the stone
You lived to die
Rejected and alone
Like the rose
Trampled on the ground
You took the fall
And thought of me
Above all
Like the rose
Trampled on the ground
You took the fall
And thought of me
Above allHij kwam zo relaxed over, zo dichtbij God ook! Heel mooi. Op een gegeven moment gaf hij een minitoespraak over
God en over de zonde, en dat was zoo byzonder om te zien. De blik in zijn ogen werden ingezoomd, het ene moment
gevuld met angst, wat afgewisseld werd met de bevrijding die je in zijn ogen kon aflezen.
Een acteertalent zal ik maar zeggen.
http://www.ronduit.nl/jc/...?news=4271210&cat=3583903Hij eindigde met 'Friends are Friends forever' (if the Lord's a Lord of them)
Een prachtige afsluiter..
Het publiek was in het begin niet megaenthousiast, wat me enigzins verbaasde, maar naarmate het optreden
vorderde stonden er steeds meer op en zongen met volle borst mee.
Gelukkig zei M. Smith of de preker van daarvoor dat het wel ging om GOD aanbidden, en niet de zanger bv

.
Hierop volgde een toespraak van Wim Grandia. Het trof me zeker wel. Het ging over zoeken, en over geloven.
Hij had hierbij een vergelijking die ik op zich wel tof vond.
Een vader speelt verstoppertje met zijn kind.
De vader kan ervoor zorgen dat het kind hem vind doordat hij veel van zichzelf laat zien.
Mat 7,7
Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden.Dit was overigens niet de bijbeltekst die hij gebruikte

maar ik ben het programmaboekje kwijt.
Jammer dat we wel allerlei songteksten zo goed onthouden, maar bijbelteksten weer wat moeilijker blijkt te zijn
Hieropvolgend was de afsluiting.
We grepen de kans om eens lekker te gaan eten. Helaas was het overal ongelooflijk druk, en belandden we na een half
uur toch weer bij de snackbar in de gang.
Ik en een vriendin deelden de kroket en de frietjes, aangezien je anders meteen een nieuwe kaart
moest kopen van 5 euro waarmee je kon eten en drinken.
Toen we terugkwamen bleek Zoëgirl te spelen. Hier had ik niet zoveel behoefte aan omdat ik nog vol zat
van M.W. Smith en de preek. De rest wilde het wel meemaken en dus besloot ik maar te gaan wandelen naar
het slootje met het gras.
Op een gegeven moment viel ik daar in slaap, en bleek m'n vriendin alleen te zitten omdat de rest van de
groep ergens anders was gaan zitten zonder dat ze wisten dat zij daar alleen zat.
Heel zielig dus. Na een 45 minuten kwam werd ik wakker en kwam ik terug kijken.
Even lekker om een milkshake geweest terwijl een praiseband speelde en daarna was de mooiste preek
van de jongerendag vond ik!
De heer Willem Ouweneel hield de preek.
Het was zo duidelijk en zo direct!!!
Helaas vonden de jongetjes die boven ons zaten het leuk om de vliegtuigjes die ze van programmaboekjes hadden
gemaakt, naar beneden te gooien tegen andersmans hoofd aan.
Hierdoor ben ik naar beneden gegaan en heb ik daar van de preek genoten.
Het ging over hoe de Heilige Geest in je werkt, en dat je je hart open moest stellen voor de Heilige
Geest!!
Je moet je hart dus openstellen voor de Heilige Geest! Niet zo maar een klein beetje, maar helemaal!
Dat hebben we gedaan met velen in het Geldredome.
Hij vroeg om te gaan staan en je hand op te steken wie de Heilige Geest wil ontvangen.
Maar het mooiste is hiervan, dat wanneer je je echt helemaal overgeeft het niet uitmaakt wat anderen
van je vinden, want je gaat voor de HERE! Je ziet ook hoe groot GOD's genade is dat wij de Heilige Geest
mogen ontvangen! Dat vond ik wel heel mooi.
Daarna gingen we in gebed, en de preker was weer zo duidelijk!
Ik denk dat het op veel jongeren bijna overkwam als 'streng'. Omdat er velen vanuit evangelische gemeentes
daarnaartoe gaan, en daar preken misschien niet gaan op de manier waarop hij preekte. Dus ik kon me
voorstellen dat jongeren hiervan schrokken, maar ook dat misschien jongeren die alleen in een gereformeerde
gemeente hebben gezeten, het verwarrend vonden dat er zovelen hun hand opstaken om de Heilige Geest te
mogen ontvangen. Ik ga zelf nog niet lang naar de kerk, maar ik ben tot nu toe bijna altijd naar de vrijgemaakte
kerk gegaan. Waardoor ik dus gewend ben geraakt aan de gewoontes en de fatsoensnormen.
Zo begreep ik niet waarom iedereen nog rondliep terwijl er een preek gehouden werd, of waarom sommige
mensen wegliepen tijdens een preek. Daar kon ik met mijn verstand niet bij, maarja ik heb niet anders
meegemaakt.
Willem Ouweneel had het ook over de vruchten van de Heilige Geest, waaronder geduld. (toen de preek klaar was ben ik dus maar
lief geweest tegen de vliegtuigbouwers. Tenslotte was ik ook strontvervelend toen ik wat jonger was

en wilde ik mij ook
niet irriteren aan al die mensen die daar beneden ron