Auteur Topic: Kan een kerkdienst mislukken?  (gelezen 3650 keer)

j@f@

• Bekijk profiel
Kan een kerkdienst mislukken?
« Reactie #50 Gepost op: mei 27, 2003, 10:50:37 pm »
Precies, en dát noemen wij bekering, en dat bewerkt de Heilige Geest regelmatig bij ons in de diensten.
Ik vind het trouwnes opvallend dat jij waarschuwt om niet alles maar als werk van de HG te zien. Wiens werk geloof jij dan dat er bezig is in de gemeente als wij met verwachting komen?

Dat is inderdaad bekering........... Waarschuwen vind ik zelf niet het juiste woord. Ik hoop en geloof inderdaad dat de Geest veel en vaak in diensten werkt. Want alles is er bij gebaat............ Maar het gevaar is aanwezig dat we dingen over en onderschatten........
Maar als buitenstaanders is het niet aan ons om te oordelen of de Geest ergens wel of niet werkt. Dat is puur genade. Laten we er zelf maar om bidden en hopen dat die Geest ook in ons werkt..........
Ik weet ook wel dat ik niet mag oordelen over anderen en of de Geest in hen werkt...........

toppie

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juni 19, 2003, 11:40:58 pm »

quote:

op 10 May 2003 19:58:20 schreef Wilhelmina:
[...]
Wat een verfrissende reaktie. Geef God de ruimte en een dienst zal nooit mislukken. De misleiding is dat je het idee hebt dat de dienst goed is verlopen als het volgens vastaande structuur gaat.

Drie kwartier zangdienst is héél gewoon en een Pinkstergemeente, meestal een uur, lofprijzing en aanbidding. Omdat ze niets anders te doen hadden?????????
God wil aanbeden zijn en dat is een prioriteit in het gemeentezijn en dat doe je niet ( althans niet in een Pinkstergemeente) omdat je niets anders te doen hebt. Je hebt vast niet meegedaan, anders zou die drie kwartier echt te kort zijn geweest.

Een preek ter plekke bedacht is heel bijbels, ik zie daar geen kwaad in. Ook in de bijbel gebeurde de prediking gewoon uit de losse hand, zorg dat je altijd een getuigenis klaar hebt. Als je eerst alles op papier moet zetten en dan het liefst in drie punten, zijn je toehoorders al weer weg.

En dan een preek lezen? Dat is hetzelfde als oud manna eten. God heeft elke dag iets nieuws voor de gemeente. Een preek ooit gemaakt voor een andere gelegenheid, mist zijn doel niet zelden. Hij was namelijk ( hoop ik ) gemaakt onder de leiding van de Heilige Geest voor díe gemeente op díe zondag.
Als je voor de klus komt te gaan prediken omdat de voorganger ziek is geworden, mag je je mond openen in geloof, wetende dat God je zal helpen die woorden te spreken die nodig zijn. Daar is wél geloof voor nodig.

Kortom , al met al, vond ik dit een wel heel negatieve weergave van een w.s. heel gewonen Pinksterdienst, waar hooguit een gereformeerde wat onwennig tussen heeft gezeten. Maar een dienst is nooit mislukt, Gods woord zal nooit  ledig wederkeren. :)
Eef

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juni 22, 2003, 04:00:32 pm »

quote:

op 27 May 2003 22:40:03 schreef Wilhelmina:
[...]

Precies, en dát noemen wij bekering, en dat bewerkt de Heilige Geest regelmatig bij ons in de diensten.
Ik vind het trouwnes opvallend dat jij waarschuwt om niet alles maar als werk van de HG te zien. Wiens werk geloof jij dan dat er bezig is in de gemeente als wij met verwachting komen?

Waarom heb jij het eigenlijk altijd maar over de Heilige Geest? In mijn kerk gaat/ging het zelden over de HG en ik heb/had nou niet echt de indruk dat dat zwaar ketters was.

Overigens begrijp ik jrwolf heel goed. Het lijkt wel of het in de Pinkstergemeente alleen maar draait om uiterlijkheden en in zowat alles wordt het werk van de HG gezien. Ik vind dat je daar best kritisch naar kan kijken.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juni 22, 2003, 06:23:35 pm »

quote:

op 22 Jun 2003 16:00:32 schreef Pleun:
Waarom heb jij het eigenlijk altijd maar over de Heilige Geest? In mijn kerk gaat/ging het zelden over de HG [...]
Huh? Zeker niet goed opgelet.... :|

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juni 22, 2003, 07:04:29 pm »

quote:

op 22 Jun 2003 18:23:35 schreef Pulpeet:
[...]

Huh? Zeker niet goed opgelet.... :|
Eh, dat kan wel kloppen. Maar je snap wel wat ik bedoel neem ik aan. Evangelischen hebben het over 'De Geest zus en de Geest zo', terwijl dat in onze kerk toch echt anders is.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juni 22, 2003, 08:58:36 pm »

quote:

op 22 Jun 2003 19:04:29 schreef Pleun:
[...]

Eh, dat kan wel kloppen. Maar je snap wel wat ik bedoel neem ik aan. Evangelischen hebben het over 'De Geest zus en de Geest zo', terwijl dat in onze kerk toch echt anders is.
Geen geestdrijverij dus? Dat klopt.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juni 23, 2003, 02:33:09 pm »

quote:

op 22 Jun 2003 16:00:32 schreef Pleun:
... Het lijkt wel of het in de Pinkstergemeente alleen maar draait om uiterlijkheden en in zowat alles wordt het werk van de HG gezien. Ik vind dat je daar best kritisch naar kan kijken.
Dat denk en vind ik nou ook jah...  :|

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juni 23, 2003, 09:11:50 pm »
De diensten die ik wel eens meemaak in een Volle Evangeliegemeente draaien niet echt om de Heilige Geest. Natuurlijk wordt wel gebeden om vervulling met de geest.

Wat meer centraal staat is het navolgen van Jezus. Jezus roept op tot radicale keuzes. Ik hoop dat ik daar toch geen voorbeelden bij hoef te noemen.

Jezus was radicaal en vraagt dat ook van jou. Ben je bereid om alles op te geven wat jij belangrijk vindt?

Waarom draait elk gesprek op dit forum uit op discussie? en waarom draait elke discussie op dit forum weer uit op een tegenstelling tussen evangelischen en .....
ja wat eigenlijk: vrijgemaakt? Ik ben vrijgemaakt maar voel me ernstig buiten de vrijgemaakte kerk gezet in deze discussies.

Kan een topic mislukken? Jazeker, en dat doen ze nogal vaak ook.
Er rust zo niet al te veel zegen op.

Misschien kunnen we ergens anders proberen om een goede dialoog te onderhouden. Ik ben er van overtuigd dat evangelisch en vrijgemaakt heel veel van elkaar kunnen leren.

Om met ds. Bottenbleij te spreken: Als de kennis van de vrijgemaakten en de beleving van de evangelischen elkaar eens zouden vinden, dan hebben we opwekking in Nederland.

nu weer ontopic: Een dienst is mislukt als het evangelie niet is verkondigd. Laatst hoorde ik een oud testamentische preek waar werd gesproken over de opstanding. De laatste twee regels van de preek waren:

"Natuurlijk moet ik hier de Naam van Jezus ook noemen. Hij heeft de dood
  overwonnen."

Voor de rest van de preek draaide het om de oud testamentische belofte die wij hebben gekregen. Wij hoeven ons geen zorgen te maken, want wij zijn gedoopt.
Hoe wij met lege handen voor God staan en alleen maar leven uit genade.

De Bijbel ging wel open, maar de kern van het evangelie (Jezus en die gekruisigd) werdt niet centraal gesteld.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juni 23, 2003, 10:10:58 pm »

quote:

op 23 Jun 2003 14:33:09 schreef nitpicker:
[...]

Dat denk en vind ik nou ook jah...  :|

Jezus heeft ons toch de H.Geest gegeven omdat Hij ons niet als wezen wou achterlaten ? Mogen we het dan van Hem verwachten, of niet ?
En de H.Geest zal nooit op zichzelf werken maar ons altijd weer bij Jezus brengen, dus daar hoeven wij niet bang voor te zijn.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juni 23, 2003, 10:59:00 pm »
Mooi gezegd Mientje!
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juni 24, 2003, 05:52:45 pm »
Ik ben 4 maanden niet op het forum geweest. Vandaag voor het eerst. Veel gesurfd, af en toe gereageerd. Mijn conclusie. Het vreet tijd. Ieder blijft in zijn eigen hoek.

Er wordt in kerkelijk Nederland veel te veel gepraat, gediscussieerd en geschreven. Allemaal navelstaarderij. De grote tegenstander is hier blij mee: "zolang ze dat doen komen ze tenminste niet toe aan getuigen".

Ik heb met onze predikant afgesproken dat we nu eerst op vakantie gaan en vanaf 6 aug elke week een avond samen de stad ingaan om met mensen over Jezus Christus te praten. Lijkt me produktiever en iets meer christocentrisch. Wat ga jij doen na je vakantie? doordiscussieren of gewoon 'doen', naar de mensen toe?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juni 24, 2003, 09:41:30 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 17:52:45 schreef Gerard Markerink:
Ik ben 4 maanden niet op het forum geweest. Vandaag voor het eerst. Veel gesurfd, af en toe gereageerd. Mijn conclusie. Het vreet tijd. Ieder blijft in zijn eigen hoek.

Er wordt in kerkelijk Nederland veel te veel gepraat, gediscussieerd en geschreven. Allemaal navelstaarderij. De grote tegenstander is hier blij mee: "zolang ze dat doen komen ze tenminste niet toe aan getuigen".

Ik heb met onze predikant afgesproken dat we nu eerst op vakantie gaan en vanaf 6 aug elke week een avond samen de stad ingaan om met mensen over Jezus Christus te praten. Lijkt me produktiever en iets meer christocentrisch. Wat ga jij doen na je vakantie? doordiscussieren of gewoon 'doen', naar de mensen toe?

Ik denk dat ik ga doordiscussieren. Ik vind dat jij dit veel te zwart wit ziet.........
En dat het tijd vreet, ligt misschien aan je internetverbinding :)