Auteur Topic: De Heidelbergse Catechismus  (gelezen 1799 keer)

Doc

• Exodus 20: 12 - Da's mooi want
    • Bekijk profiel
De Heidelbergse Catechismus
« Gepost op: juni 17, 2003, 05:09:55 pm »
Ik kom zelf niet uit de GKV, maar ik zou nou wel eens willen weten wat de Heidelbergse catechismus nou eigenlijk is...ik heb er welles van gehoord, maar weet het nog steeds niet...zou iemand me dat simpel kunnen uitleggen?

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 17, 2003, 05:19:22 pm »
De Heidelbergse Cathechismus is lang geleden opgesteld door een aantal theologen (ik meen dat er ook nog een bekende bij zat) in heidelberg, de naam zegt het al ;), in opdracht van een toenmalige koning (?) voor zijn kinderen om hen te onderwijzen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 17, 2003, 05:30:03 pm »

quote:

op 17 Jun 2003 17:19:22 schreef Laurens:
De Heidelbergse Cathechismus is lang geleden opgesteld door een aantal theologen (ik meen dat er ook nog een bekende bij zat) in heidelberg, de naam zegt het al ;), in opdracht van een toenmalige koning (?) voor zijn kinderen om hen te onderwijzen.

Nou vertel je hoe het ontstaan is en niet wat het IS...  :9
De Heidelbergse Catechismus is in 52 zondagen verdeeld met elke zondag 1 of meer vragen met uitleg over het christelijk geloof. Het gaat de wellicht bekende trits 'ellende-verlossing-dankbaarheid' langs.

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 17, 2003, 05:40:05 pm »
Onderzoek alles..

Doc

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 17, 2003, 08:09:35 pm »
Dus het is een soort Bijbellees rooster???

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 17, 2003, 09:30:40 pm »
8)7

nee, zoals je op de site leest is het een belijdenisgeschrift, idd met verwijzingen naar de bijbel...
Onderzoek alles..

Doc

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 17, 2003, 10:27:41 pm »
belijden is: naspreken wat God in de Bijbel zegt????

En ik altijd maar denken dat belijden: vertelen is waar je van overtuigd bent....

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 18, 2003, 10:53:44 am »
Soms kun je ook overtuigd zijn van wat God in de bijbel zegt...
Onderzoek alles..

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 18, 2003, 11:00:05 am »
belijdenis is idd iets om aan te geven waar je voor staat; HC is destijds volgens mij oa geschreven om een duidelijke positie te bepalen tov de Rooms-Katholieke Kerk (net zoals bij de belijdenis van Nicea nadrukkelijk wordt gesteld dat de Heilige Geest van de Vader en de Zoon uitgaat, dit als reactie op de leer van de (nu)grieks/russisch-orthodoxe kerk die weer iets anders beleden/belijdden...)
Onderzoek alles..

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 18, 2003, 06:50:43 pm »

quote:

op 17 Jun 2003 17:19:22 schreef Laurens:
Opgesteld door Zacherias Ursinus en Caspar Olivianus

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 19, 2003, 12:08:12 am »

quote:

op 17 Jun 2003 22:27:41 schreef Doc:

En ik altijd maar denken dat belijden: vertelen is waar je van overtuigd bent....
Mijn gevoel zegt me, dat jij donders goed weet wat de HC is. Maar ja, gevoelens zijn niet altijd betrouwbaar, dus ik kan het mis hebben.

Doc

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 19, 2003, 01:25:02 am »

quote:

op 19 Jun 2003 00:08:12 schreef Peter:
[...]

Mijn gevoel zegt me, dat jij donders goed weet wat de HC is. Maar ja, gevoelens zijn niet altijd betrouwbaar, dus ik kan het mis hebben.
Nee sorry...je gevoel laat je hier denk ik even in de steek...

Ik ben zelf niet in de trad. kerk opgevoed, dus ik weet 't echt niet...ik heb er wel eens van gehoord, en ik las 't in een andere thread en toen vroeg ik het me ineens af....

Maar ff on topic...is het nou zo dat iedere zondag van het jaar de desbetreffende zondag dan de teksten van die zondag worden gebruikt? (moeilijke zin) Of wat moet ik me er bij voorstellen??? Of waren dat zondagen waarom de HC is samengesteld?

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 19, 2003, 08:07:57 am »
Normaal gesproken is het zo dat elke zondag, één HC zondag behandeld wordt.

Bij ons is het tegenwoordig vaker dat er niet uit de HC wordt gepreekt dan wel. Vaak zie je ook dat een dominee meerdere zondagen voor één HC zondag uittrekt, of juist meerdere HC zondagen op één zondag.

:) Snap je het nog?

Yana

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 23, 2003, 08:06:55 pm »

quote:

op 17 Jun 2003 22:27:41 schreef Doc:

Nu dat is ook zo in de Catechismus (vertellen waar je van overtuigd bent).

Het is een opsomming van overtuigingen die de Bijbel naspreken en die onstaan zijn door kerkstrijd. Het is opgeschreven en wij mogen er nog altijd met blijdschap gebruik van maken.
Het is niet altijd even gemakkelijk om in een "nutshell" aan te geven wat men gelooft, en daar zijn belijdenis geschriften nu juist zo prachtig voor.
De texten staan er bij om in de Bijbel na te gaan hoe men aan de uitleg kwam.   Gereformeerden houden veel van de belijdenis geschriften, maar ze mogen nooit boven God's Woord worden gesteld
in essentials unity; in non-essentials charity.

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 24, 2003, 12:02:52 am »
Is ook zeker handig. In principe hanteren we in de GKV 6 belijdenisgeschriften en de Heidelberger is daarvan in de praktijk de belangrijkste.

Apostolische geloofsbelijdenis (12 artikelen)
  Geloofsbelijdenis van Nicea
  Geloofsbelijdenis van Athanasius

Nederlandse Geloofsbelijdenis
  Heidelbergse Catechismus
  Dordse leerregels

Deze belijdenisgeschriften proberen de hoofdzaak van het christelijk geloof te beschrijven. De laatste drie worden ook wel de drie formulieren van enigheid genoemd. Ik las vandaag een tekst die voor mij onderstreepte waarom wij zoveel waarde hechten aan dit soort geschriften:

Handelingen 16 : 4 en 5
"Op hun rondreis langs de verschillende steden, lazen zij de christenen de besluiten voor van de apostelen en leiders te Jeruzalem en zeiden er nadrukkelijk bij dat zij zich daaraan moesten houden. Daardoor werden de gemeenten in hun geloof versterkt en kwamen er dagelijks meer mensen bij"

Nu was de Bijbel toen nog niet af, maar er werdt al driftig gedebatterd over hoe bepaalde zaken moesten worden uitgelegd. Het doel is dus altijd geweest om door dit soort samenvattingen de eenheid onder gelovigen te bevorderen.

Ik weet niet of je bekend bent met het gegeven belijdenis doen en het begrip catechese volgen.

het is onder ons gebruikelijk dat jeugd van 12 tot 18 catechesatie volgen. Dan worden de jongeren in de christelijke leer onderwezen op basis van de drie formulieren van enigheid.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Yana

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 24, 2003, 04:59:06 am »

quote:

op 24 Jun 2003 00:02:52 schreef bert:

Ik las vandaag een tekst die voor mij onderstreepte waarom wij zoveel waarde hechten aan dit soort geschriften:

Handelingen 16 : 4 en 5
"Op hun rondreis langs de verschillende steden, lazen zij de christenen de besluiten voor van de apostelen en leiders te Jeruzalem en zeiden er nadrukkelijk bij dat zij zich daaraan moesten houden. Daardoor werden de gemeenten in hun geloof versterkt en kwamen er dagelijks meer mensen bij"

Nu was de Bijbel toen nog niet af, maar er werdt al driftig gedebatterd over hoe bepaalde zaken moesten worden uitgelegd. Het doel is dus altijd geweest om door dit soort samenvattingen de eenheid onder gelovigen te bevorderen.
Wat een pracht voorbeeld Bert. Had ik nog nooit aan gedacht.
in essentials unity; in non-essentials charity.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 24, 2003, 07:56:41 am »

quote:

op 24 Jun 2003 04:59:06 schreef Yana:
[...]

Wat een pracht voorbeeld Bert. Had ik nog nooit aan gedacht.

Ja heel mooi :). De gereformeerde kerken vrijgemaakt hebben ze vrij nauwkeurig, en ik weet van veel andere kerken (ook evangelisch en pinkster, en andere stromingen) dat ze vrijwel altijd een belijdenis op papier hebben staan waar ze voor staan in hun geloof.
Zolang ze niet hoger of gelijk worden gesteld met de Bijbel vind ik het zelfs noodzakelijk dat de belijdenis op papier wordt gesteld. Het valt me zelfs op dat op de meeste websites van kerken deze belijdenis op staat, en dat is alleen maar duidelijk. Ook voor mensen die meer over die kerk willen weten. Leuk dat je deze bijbeltekst gezien!

greetz
 :)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!