Mercury Rev: All Is dream
Hierbij wil ik even het album ‘All Is dream’ van Mercury Rev onder de aandacht brengen. Het is al enkele jaren oud, maar tot vandaag kende ik het niet. Mercury Rev is een alternatief rockbandje uit New York dat verfrissende, weemoedige, organisch klinkende gitaarliedjes maakt, die bij vlagen iets symfonisch hebben. Ik heb enkele songs van ‘All Is dream’ beluisterd en ga binnenkort maar eens een cd’tje branden… Hieronder een ietwat zout recensietje dat ik op internet tegenkwam.
“De trein kwam te laat, een toets verknald, je liefje er vandoor met een ander, pokkenweer op de koop toe. Het kan soms van alle kanten tegenzitten, maar er is altijd nog Mercury Rev. All Is Dream (2001) heet hun nieuwe cd die volstaat met prachtige troostliedjes. The Dark Is Rising is zo'n liedje dat door de afgeknepen stem van Jonathan Donahue, de troosteloze pianopartij en het bombastische orkest dat af en toe opdoemt sterk doet denken aan delen van The Harvest, waarmee Neil Young bijna dertig jaar geleden doorbrak. Na het onheilspellende begin klinkt Mercury Rev lichtelijk frivool, al zou je dat bij een titel als Nite And Fog niet zo gauw denken, waarna tegen het eind de donkere kleuren van het begin weer opduiken. Het zijn gedachtespinsels, soms poëtisch vaag, soms glashelder. Begrijp je hem niet laat je dan leiden door de sfeer. Maar dan is er weer zo'n moment dat Donahue een arm om je slaat. Een enkele keer lacht het geluk hem toe, maar meestal zit het niet mee in het leven. Kortom depressievelingen onder ons, jullie zijn niet alleen.”