Auteur Topic: Onverdraagzaamheid  (gelezen 2655 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Gepost op: augustus 03, 2004, 06:27:43 pm »
Ik bespeur in sommige Christenen een mate van onverdraagzaamheid die ik haaks op de boodschap van de Bijbel vind staan.

Ik snap dit niet, ben er heel eerlijk in.
Ik snap ook niet waarom men niet wat opener kan staan voor andere religies.
Alsof daar alleen maar onzin wordt verkondigd! (een "valse" Leer)
Alle grote godsdiensten hebben waarde, en we kunnen allemaal veel van elkaar leren.
(En dan kun je nog steeds Christen zijn hoor)

Iris
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2004, 06:29:37 pm door Iris »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2004, 06:37:06 pm »
Nou, in de Bijbel is men ook 'onverdraagzaam' tegen valse leer (lees 1 Timotheüs maar), omdat het christenen van God weg kan brengen. Als je een bepaalde leer (zoals christendom leert van bijvoorbeeld "Jezus is én mens én God" (de zogenaamde "tweenaturenleer"), dan zul je vinden, dat mensen die zeggen dat Jezus alleen maar een heel bijzonder mens was, maar géén God (zoals bijvoorbeeld Jehova's Getuigen leren) als "valse leer" bestempelen, want de Bijbel leert immers anders. En de Bijbel geeft ook aan hoe te handelen als er broers en zussen zijn die na meermalen te zijn gewezen op de leer die in de Bijbel staat, toch volharden in hun dwaling. Dus dat vind ik niet eens zo vreemd.
Christenen zullen ook vinden dat wat in de Bijbel staat door God gegeven is, dus dat moet genoeg zijn. Buitenbijbelse leer wordt niet aanvaard, want dat komt niet van God. Dus ze zullen wel met en luisterend oor de buitenbijbelse leer aanhoren, maar toch wat de Bijbel leert boven alles stellen. En als de Bijbel iets anders leert, zullen ze de buitenbijbelse leer verwerpen. Bijvoorbeeld reincarnatie. Het hele idee waarop het christendom gebaseerd is laat geen ruimte voor reincarnatie. Als je dood gaat, ga je naar de hemel waar je geestelijk verderleeft. Dus is reincarnatieleer nergens voor nodig en zul je weinig christenen tegenkomen die het aanhangen. Het is een buitenbijbelse leer. (In het topic hierover heb ik ook al wat gezegd over incarnatie en reincarnatie).

Wat ik wél vreemd vind is dat er 'christenen' zijn, die met hun mond het ene belijden aan leer, maar door hun daden laten zien dat ze het blijkbaar niet eens zoveel kan schelen. Bijvoorbeeld door heel hard te roepen dat iets in hun ogen niet kan (bijvoorbeeld veel drinken), maar zelf stiekem ook regelmatig te diep in het glaasje kijken. Hypocrisie dus.

Dus ik weet niet of je dat bedoelt of dat je nou vindt dat je al het goede van alle grote godsdiensten moet combineren met het christendom. Voor dat laatste laat de bijbel geen ruimte, omdat dat een zelfgefabriceerde religie is (God op een eigenwillige manier vereren).
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2004, 06:45:14 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2004, 06:37:29 pm »
Grootste gemis bij andere godsdiensten? Jezus! en met Hem een god die zoekt naar relatie!

Verder ben ik het wel met Iris eens. Ik heb zelf wel veel gehad aan het onderzoeken van andere godsdiensten of christengroeperingen. Het heeft mij geregeld sterker bepaald bij mijn kijk op zaken.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Iris

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2004, 08:52:51 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 03 augustus 2004 om 18:37:
Nou, in de Bijbel is men ook 'onverdraagzaam' tegen valse leer (lees 1 Timotheüs maar), omdat het christenen van God weg kan brengen. Als je een bepaalde leer (zoals christendom leert van bijvoorbeeld "Jezus is én mens én God" (de zogenaamde "tweenaturenleer"), dan zul je vinden, dat mensen die zeggen dat Jezus alleen maar een heel bijzonder mens was, maar géén God (zoals bijvoorbeeld Jehova's Getuigen leren) als "valse leer" bestempelen, want de Bijbel leert immers anders. En de Bijbel geeft ook aan hoe te handelen als er broers en zussen zijn die na meermalen te zijn gewezen op de leer die in de Bijbel staat, toch volharden in hun dwaling. Dus dat vind ik niet eens zo vreemd.
Christenen zullen ook vinden dat wat in de Bijbel staat door God gegeven is, dus dat moet genoeg zijn. Buitenbijbelse leer wordt niet aanvaard, want dat komt niet van God. Dus ze zullen wel met en luisterend oor de buitenbijbelse leer aanhoren, maar toch wat de Bijbel leert boven alles stellen. En als de Bijbel iets anders leert, zullen ze de buitenbijbelse leer verwerpen. Bijvoorbeeld reincarnatie. Het hele idee waarop het christendom gebaseerd is laat geen ruimte voor reincarnatie. Als je dood gaat, ga je naar de hemel waar je geestelijk verderleeft. Dus is reincarnatieleer nergens voor nodig en zul je weinig christenen tegenkomen die het aanhangen. Het is een buitenbijbelse leer. (In het topic hierover heb ik ook al wat gezegd over incarnatie en reincarnatie).

Wat ik wél vreemd vind is dat er 'christenen' zijn, die met hun mond het ene belijden aan leer, maar door hun daden laten zien dat ze het blijkbaar niet eens zoveel kan schelen. Bijvoorbeeld door heel hard te roepen dat iets in hun ogen niet kan (bijvoorbeeld veel drinken), maar zelf stiekem ook regelmatig te diep in het glaasje kijken. Hypocrisie dus.

Dus ik weet niet of je dat bedoelt of dat je nou vindt dat je al het goede van alle grote godsdiensten moet combineren met het christendom. Voor dat laatste laat de bijbel geen ruimte, omdat dat een zelfgefabriceerde religie is (God op een eigenwillige manier vereren).

Hai Roodkapje

Ik zeg niet dat je al het goede van alle grote godsdiensten moet combineren met het christendom.
Ik zeg wel dat het me veel te ver gaat om andere godsdiensten als valse leer te kenmerken.
Er zijn namelijk ook hele mooie en waardevolle dingen te vinden in andere godsdiensten.
Waarom niet?
Het unieke aan het christendom vind ik dat Jezus voor onze zonden aan het kruis is gestorven. Dat doet me heel veel.
Dat is mijn geloof. Dat past bij mij.
Maar het weerhoudt me er niet van de schoonheid te zien van andere godsdiensten.

Iris  :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2004, 10:51:47 pm »
Het christendom houdt wel meer in dan alleen het feit dat christus voor je zonden is gestorven. Voor een beknopte weergave van de kern van het geloof zie Galaten hoofdstuk 2 vers 20 en 21. Als je andere godsdiensten ook waar vindt, of goed, waarom zou je dan nog christen worden, en niet een deïst bijvoorbeeld.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #5 Gepost op: augustus 03, 2004, 10:55:25 pm »

quote:

Iris schreef op 03 augustus 2004 om 18:27:Ik snap ook niet waarom men niet wat opener kan staan voor andere religies.
Alsof daar alleen maar onzin wordt verkondigd! (een "valse" Leer)
Een halve waarheid is een hele leugen. Wie is daar ook alweer vanaf de Schepping mee bezig..........?

lonneke

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #6 Gepost op: augustus 03, 2004, 11:21:33 pm »
1 Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak,
maar had de liefde niet,
ik ware schallend koper
of een rinkelende cimbaal.
2 Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette,
maar ik had de liefde niet,
ik ware niets.
3 Al ware het, dat ik al wat ik heb tot spijs uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam gaf om te worden verbrand,
maar had de liefde niet,
het baatte mij niets.
4 De liefde is lankmoedig,
de liefde is goedertieren,
zij is niet afgunstig,
de liefde praalt niet,
zij is niet opgeblazen,
5 zij kwetst niemands gevoel,
zij zoekt zichzelf niet,
zij wordt niet verbitterd,
zij rekent het kwade niet toe.
6 Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid. 7 Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.
8 De liefde vergaat nimmermeer;
maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben;
tongen, zij zullen verstommen;
kennis, zij zal afgedaan hebben.
9 Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.
10 Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.
11 Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
voelde ik als een kind,
overlegde ik als een kind.
Nu ik een man ben geworden, heb ik afgelegd wat kinderlijk was. 12 Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen,
doch straks van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik onvolkomen,
maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.
13 Zo blijven dan:
Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #7 Gepost op: augustus 04, 2004, 12:16:42 am »

quote:

lonneke schreef op 03 augustus 2004 om 23:21:
1 Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak,
maar had de liefde niet,
ik ware schallend koper
of een rinkelende cimbaal.
2 Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette,
maar ik had de liefde niet,
ik ware niets.
3 Al ware het, dat ik al wat ik heb tot spijs uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam gaf om te worden verbrand,
maar had de liefde niet,
het baatte mij niets.
4 De liefde is lankmoedig,
de liefde is goedertieren,
zij is niet afgunstig,
de liefde praalt niet,
zij is niet opgeblazen,
5 zij kwetst niemands gevoel,
zij zoekt zichzelf niet,
zij wordt niet verbitterd,
zij rekent het kwade niet toe.
6 Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid. 7 Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.
8 De liefde vergaat nimmermeer;
maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben;
tongen, zij zullen verstommen;
kennis, zij zal afgedaan hebben.
9 Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.
10 Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.
11 Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
voelde ik als een kind,
overlegde ik als een kind.
Nu ik een man ben geworden, heb ik afgelegd wat kinderlijk was. 12 Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen,
doch straks van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik onvolkomen,
maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.
13 Zo blijven dan:
Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde.
extra vetgedrukt van mij. Alles verdraagt zij gaat m.i. wel over wat jou wordt aangedaan. Als het tegen de waarheid ingaat, mag je juist niets verdragen!
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

lonneke

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #8 Gepost op: augustus 04, 2004, 01:17:50 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 augustus 2004 om 00:16:
[...]

extra vetgedrukt van mij. Alles verdraagt zij gaat m.i. wel over wat jou wordt aangedaan. Als het tegen de waarheid ingaat, mag je juist niets verdragen!
Christus werd toch ook onschuldig gekruisigd? Als Hij dat niet had verdragen was er geen kruisdood geweest.

Iris

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #9 Gepost op: augustus 04, 2004, 07:56:31 am »

quote:

Als je andere godsdiensten ook waar vindt, of goed, waarom zou je dan nog christen worden, en niet een deïst bijvoorbeeld.

Dit snap ik helemaal niet!
Een typisch voorbeeld van onverdraagzaamheid!
Waarom zou een Christen niet goede dingen in andere godsdiensten mogen zien?
Zijn we zo kortzichtig?

Iris

Iris

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #10 Gepost op: augustus 04, 2004, 07:58:37 am »
Hai Lonneke

Mooie tekst is dat he.
Het raakt me telkens weer.

Iris  :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #11 Gepost op: augustus 04, 2004, 10:39:34 am »

quote:

Iris schreef op 04 augustus 2004 om 07:56:
[...]

Zijn we zo kortzichtig?

Iris

Het is niet onverdraagzaam, het is niet zo dat ik een ander niet het licht in de ogen gun. Het is meer zo dat ik andere godsdiensten niet de Waarheid vindt. Er is maar een God, en dat is de Drie-enig God van het christendom en daartoe kun je alléén komen door het offer van Christus aan te nemen. Alle godsdiensten die dat niet doen dwalen. Dus ik zou het zulke mensen uitleggen. Voor mij is het christendom compleet, alles wat we moeten weten en nodig hebben lezen we uit de Bijbel. Wat hebben andere godsdiensten toe te voegen aan het christendom dat in zichzelf al compleet is? Oppervlakkig gezien zijn er wel goede werken in andere godsdiensten, maar de bron ervan is besmet. Werken zijn alleen maar goed als ze in godsvrucht ontstaan. Alles wat niet vanuit God komt komt vanuit het vlees of vanuit de Satan en is daarmee besmet en als christen dien je je daar dan verre van te houden. De een vindt dat onverdraagzaam, ik vind dat Bijbels.
Ik accepteer geen andere geschriften naast de Bijbel (art. 7 NGB)

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #12 Gepost op: augustus 04, 2004, 02:39:56 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 04 augustus 2004 om 10:39:Het is niet onverdraagzaam, het is niet zo dat ik een ander niet het licht in de ogen gun. Het is meer zo dat ik andere godsdiensten niet de Waarheid vindt. Er is maar een God, en dat is de Drie-enig God van het christendom en daartoe kun je alléén komen door het offer van Christus aan te nemen. Alle godsdiensten die dat niet doen dwalen. Dus ik zou het zulke mensen uitleggen. Voor mij is het christendom compleet, alles wat we moeten weten en nodig hebben lezen we uit de Bijbel. Wat hebben andere godsdiensten toe te voegen aan het christendom dat in zichzelf al compleet is? Oppervlakkig gezien zijn er wel goede werken in andere godsdiensten, maar de bron ervan is besmet. Werken zijn alleen maar goed als ze in godsvrucht ontstaan. Alles wat niet vanuit God komt komt vanuit het vlees of vanuit de Satan en is daarmee besmet en als christen dien je je daar dan verre van te houden. De een vindt dat onverdraagzaam, ik vind dat Bijbels.
Daar ben ik het helemaal mee eens! Vandaar ook dat ik eerder schreef dat een halve waarheid een hele leugen is.

Rene Z

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #13 Gepost op: augustus 04, 2004, 03:58:37 pm »

quote:

Iris schreef op 04 augustus 2004 om 07:56:
[...]

Zijn we zo kortzichtig?

Iris

Omdat ik liever doe wat God goed vind dan wat een mens goed vind. En in de bijbel staat nu eenmaal dat we ons niet moeten inlaten met dwaalleraren.

Galaten 1
Er is maar één evangelie
6 Het verbaast mij, dat gij u zo schielijk van degene, die u door de genade van Christus geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, 7 en dat is geen evangelie. Er zijn echter sommigen, die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt! 9 Gelijk wij vroeger reeds gezegd hebben, zeg ik thans nog eens: indien iemand u een evangelie predikt, afwijkend van hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt!

Groet Rene
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #14 Gepost op: augustus 04, 2004, 05:39:03 pm »

quote:

lonneke schreef op 04 augustus 2004 om 01:17:
[...]

Christus werd toch ook onschuldig gekruisigd? Als Hij dat niet had verdragen was er geen kruisdood geweest.

Mee eens, maar wat wil je hiermee zeggen?

Hij onderging wat Hem werd aangedaan, dat is toch wat ik schreef. Maar als men iets deed of zei tegen de waarheid, zoals bij de geldwisselaars: de tempel een rovershol, dan reageert Hij zeer heftig.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #15 Gepost op: augustus 04, 2004, 05:40:35 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 04 augustus 2004 om 10:39:
[...]

Soms fungeren de 3 FvE wel zo. Bij jou ook?

Mijn moeder wist beter de catechismus te citeren dan de Bijbel zelf. Ik heb liever andersom.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #16 Gepost op: augustus 04, 2004, 07:36:42 pm »
Haha... nee, dat bedoelde ik juist met artikel 7 NGB: je mag geen andere geschriften dezelfde status geven als de bijbel, daarbij horen dus ook de drie formulieren van enigheid (engheid), die ik in hun geheel NIET onderschrijf (ben evangelical). ;)

HenkG

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #17 Gepost op: augustus 04, 2004, 08:22:49 pm »
En dus kun je, zolang je de Bijbel als basis neemt voor jezelf, ook andere boeken van andere religies lezen en bestuderen. En ik weet uit ervaring dat kennismaken met andere religies een verrijking kan zijn voor je eigen geloofsgroei.

Natuurlijk is het zo dat er een gevaar in zit, maar dat geldt alleen als je je laat verleiden om een van die andere boeken de basis te laten worden. In dit verband wordt ook nog wel eens de tekst "het vlees is zwak" aangehaald. Lijkt mij niet geheel goed geplaatst en erg uit het verband gerukt, want wat kun je dan nog wel as dit je enige maatstaf is? Is de bijbel dan nog wel echt de maatstaf?

Lees je Bijbel en bid elke dag. En als je eens een ander boek leest, laat het dan zijn vanuit die Bijbelse basis. Dit kan verrijken en verdiepen! Het kan je helpen bepaalde dingen in de Bijbel beter te verstaan
JHWH = Ik ben

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #18 Gepost op: augustus 04, 2004, 08:29:31 pm »
Ik lees veel andere boeken, ben benieuwd naar andere meningen, maar voor mijn EIGEN mening en manier van leven is de Bijbel maatgevend. Als mensen iets verkondigen dat tegen de bijbel ingaat of buitenbijbels is, dan neem ik het voor kennisgeving aan, maar doe er verder niks mee.

Niet mijn wil geschiede, maar Gods wil.

Iris

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #19 Gepost op: augustus 04, 2004, 08:39:29 pm »

quote:

HenkG schreef op 04 augustus 2004 om 20:22:
En dus kun je, zolang je de Bijbel als basis neemt voor jezelf, ook andere boeken van andere religies lezen en bestuderen. En ik weet uit ervaring dat kennismaken met andere religies een verrijking kan zijn voor je eigen geloofsgroei.

Natuurlijk is het zo dat er een gevaar in zit, maar dat geldt alleen als je je laat verleiden om een van die andere boeken de basis te laten worden. In dit verband wordt ook nog wel eens de tekst "het vlees is zwak" aangehaald. Lijkt mij niet geheel goed geplaatst en erg uit het verband gerukt, want wat kun je dan nog wel as dit je enige maatstaf is? Is de bijbel dan nog wel echt de maatstaf?

Lees je Bijbel en bid elke dag. En als je eens een ander boek leest, laat het dan zijn vanuit die Bijbelse basis. Dit kan verrijken en verdiepen! Het kan je helpen bepaalde dingen in de Bijbel beter te verstaan
Dat vind ik nou mooi gesproken HenkG!  d:)b   :)

lonneke

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #20 Gepost op: augustus 04, 2004, 11:45:10 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 augustus 2004 om 17:39:
[...]

Mee eens, maar wat wil je hiermee zeggen?

Hij onderging wat Hem werd aangedaan, dat is toch wat ik schreef. Maar als men iets deed of zei tegen de waarheid, zoals bij de geldwisselaars: de tempel een rovershol, dan reageert Hij zeer heftig.

Ja, dat klopt. Maar Hij was Christus. Hij was zonder zonde. Ben jij ook Christus? Denk jij dat je dezelfde positie in mag nemen? Daarom ook het verhaal van de balk en de splinter. Jij bent niets beter dan een ander. Oordeelt niet. Verdraagt de ander. Wijs geen mens af.
Dring jezelf niet op. Gooi geen paarlen voor de zwijnen. Heb uw vijanden lief.

Daarmee ontken ik niet dat we niet mogen evangeliseren. Maar evangeliseren doe je niet wanneer iemand daar niet op zit te wachten....Je respecteert de ander z'n mening...

Pulpeet

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #21 Gepost op: augustus 05, 2004, 12:04:26 am »
geloof is toch meer dan een mening?

lonneke

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #22 Gepost op: augustus 05, 2004, 12:21:14 am »

quote:

Pulpeet schreef op 05 augustus 2004 om 00:04:
geloof is toch meer dan een mening?

geloof is vertrouwen.

me·ning (de ~ (v.), ~en)
1 wat men van iem. of iets vindt, hoe men oordeelt => gedacht, gedachte, geluid, gevoelen, inzicht, oordeel, opinie, opvatting, standpunt, stellingname

Maar wat bedoel je?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #23 Gepost op: augustus 05, 2004, 10:47:47 am »

quote:

lonneke schreef op 04 augustus 2004 om 23:45:
Maar evangeliseren doe je niet wanneer iemand daar niet op zit te wachten....Je respecteert de ander z'n mening...

Geloven betekent wel redding. Dat lijkt me iets meer dan zomaar iemand een mening door de strot willen duwen. Nee, dat is dat je die ander het béste (geloof in Jezus als je Verlosser en daardoor eeuwige redding en een leven vol betekenis) van harte gunt en dat laat zien.
Paulus schrijft niet voor niets ergens: 'Dring er op aan, gelegen of ongelegen...'.

lonneke

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #24 Gepost op: augustus 05, 2004, 11:44:14 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 augustus 2004 om 10:47:

[...]

Geloven betekent wel redding. Dat lijkt me iets meer dan zomaar iemand een mening door de strot willen duwen. Nee, dat is dat je die ander het béste (geloof in Jezus als je Verlosser en daardoor eeuwige redding en een leven vol betekenis) van harte gunt en dat laat zien.
Paulus schrijft niet voor niets ergens: 'Dring er op aan, gelegen of ongelegen...'.

Ja, ik zou ook graag willen dat iedereen Christus zou kennen maar ik weet uit ervaring dat het m.i beter is dit voor te leven ( laat het zien door je houding ) Dat betekent dat je die ander niet veroordeeld en niet je houding laat bepalen ( negatief )omdat jij het niet kunt verdragen dat de ander niet gelooft of op een andere manier gelooft.
Ik zie dit als een vorm van religieuze onverdraagzaamheid.
Religieuze onverdraagzaamheid is niets anders dan onvrijheid.
Dit komt veelvuldig voor in deze wereld.
Moslims die geen christenen kunnen verdragen, katholieken die overhoop liggen met protestanten, 21 miljoen hindoe's die geen kleine groep christenen kunnen verdragen....
Soms nog erger; worden er mensen vermoord vanwege hun geloofsovertuiging....

HenkG

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #25 Gepost op: augustus 05, 2004, 11:45:01 am »

quote:

lonneke schreef op 04 augustus 2004 om 23:45:
[...]Ja, dat klopt. Maar Hij was Christus. Hij was zonder zonde. Ben jij ook Christus? Denk jij dat je dezelfde positie in mag nemen? Daarom ook het verhaal van de balk en de splinter. Jij bent niets beter dan een ander. Oordeelt niet. Verdraagt de ander. Wijs geen mens af.

Dring jezelf niet op. Gooi geen paarlen voor de zwijnen. Heb uw vijanden lief.
Ik denk dat P&A ook niet direct doelen op afwijzen van mensen. We mogen gedrag van mensen wel afwijzen. Maar dan gaat het er inderdaad wel om hoe je dat doet. We kunnen aangeven hoe wij over dingen denken en waarom we zo denken, maar echt veel verder kunnen we niet gaan. Wij worden door God gebruikt om te zaaien, maar hij geeft de wasdom.
JHWH = Ik ben

lonneke

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #26 Gepost op: augustus 05, 2004, 11:54:55 am »
Ja, ik zou ook graag willen dat iedereen Christus zou kennen maar ik weet uit ervaring dat het m.i beter is dit voor te leven ( laat het zien door je houding ) Dat betekent dat je die ander niet veroordeeld en niet je houding laat bepalen ( negatief )omdat jij het niet kunt verdragen dat de ander niet gelooft of op een andere manier gelooft.
Ik zie dit als een vorm van religieuze onverdraagzaamheid.
Religieuze onverdraagzaamheid is niets anders dan onvrijheid.
Dit komt veelvuldig voor in deze wereld.
Moslims die geen christenen kunnen verdragen, katholieken die overhoop liggen met protestanten, 21 miljoen hindoe's die geen kleine groep christenen kunnen verdragen....
Soms nog erger; worden er mensen vermoord vanwege hun geloofsovertuiging....

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #27 Gepost op: augustus 05, 2004, 06:59:00 pm »
@ Lonneke: en hoe geef je dat dan praktisch vorm?

lonneke

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #28 Gepost op: augustus 05, 2004, 08:43:16 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 augustus 2004 om 18:59:
@ Lonneke: en hoe geef je dat dan praktisch vorm?
De ander vrij laten.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #29 Gepost op: augustus 05, 2004, 09:05:44 pm »
Ik heb deze zomer meegedraaid in een evangelisatieproject. Daarbij heb ik met veel mensen -vooral hangjongeren- gesproken die hélemaal niet zaten te wachten op mensen die ze over God vertelden. Toch hebben we dat als team vasthoudend gedaan en ze nadrukkelijk voorgeschoteld dat God realiteit is en dat leven zonder God niet vrijblijvend is. Vervolgens hebben we de jongeren wel vrij gelaten of ze hierin mee gingen of niet. Wij kunnen tenslotte geen mensen bekeren, dat kan God alleen. Maar wij hebben denk ik wel de taak om de mensen luid en duidelijk het evangelie voor te houden. Ik heb dat des te meer ervaren doordat tijdens het hele project we een zware geestelijke strijd ervoeren. We merkten duidelijk dat de duivel het niet leuk vond dat we mensen radicaal over God vertelden en dat Hij het wel best vind als we onze mond houden over God tegenover mensen.

lonneke

• Bekijk profiel
Onverdraagzaamheid
« Reactie #30 Gepost op: augustus 05, 2004, 09:38:41 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 augustus 2004 om 21:05:
Ik heb deze zomer meegedraaid in een evangelisatieproject. Daarbij heb ik met veel mensen -vooral hangjongeren- gesproken die hélemaal niet zaten te wachten op mensen die ze over God vertelden. Toch hebben we dat als team vasthoudend gedaan en ze nadrukkelijk voorgeschoteld dat God realiteit is en dat leven zonder God niet vrijblijvend is. Vervolgens hebben we de jongeren wel vrij gelaten of ze hierin mee gingen of niet. Wij kunnen tenslotte geen mensen bekeren, dat kan God alleen. Maar wij hebben denk ik wel de taak om de mensen luid en duidelijk het evangelie voor te houden. Ik heb dat des te meer ervaren doordat tijdens het hele project we een zware geestelijke strijd ervoeren. We merkten duidelijk dat de duivel het niet leuk vond dat we mensen radicaal over God vertelden en dat Hij het wel best vind als we onze mond houden over God tegenover mensen.

Ik ben gewoon wie ik ben en geneer me niet voor m'n geloof. Praat er open over met mensen. En wat zij ermee doen is aan hun. Maar wat ik ook doe is geen mooie dingen vertellen die ik niet nakom. In die zin kunnen mensen mij in vertrouwen nemen; en dat is blijkbaar al heel wat in deze maatschappij....Dus mensen ook aan je houding laten zien dat je eerlijk bent en oprecht.

Een vriend van me stuurde me het volgende:

"Wie viele Leute gibt es, die zusammenbrechen, weil sie sich verraten
fühlen. Sie wiederholen ständig: "Wie ist das möglich?... Er hatte mir doch
versprochen...sie hatte mir geschworen..." Einverstanden, man hat ihnen
schöne Versprechungen gemacht, aber sie hätten nicht so leichtgläubig sein
sollen. Genau wie die Kinder geben die meisten Männer und Frauen
Versprechen, von denen sie wirklich glauben, dass sie sie halten können. Im
Moment des Versprechens sind sie aufrichtig, sie sind überzeugt, dass sie
das tun werden was sie sagen. Aber leider kennen sie sich nicht, sie wissen
nicht, wie schwach und begrenzt sie sind, und wenn dann der Moment gekommen
ist, versagen sie, sie vergessen. Das ist normal, man muss im Voraus damit
rechnen, dass es so ist. Man sollte niemals etwas von Menschen verlangen,