Hoi Roodkapje
quote:
maar dat maakt ze nog geen christenen.
Nou en? Zijn ze daarom "minder"?
quote:
Jij doet voorkomen of zending een ander woord voor genocide is, en dat vind ik nergens op slaan.
Dan begrijp je me verkeerd.
Ik probeer uit te leggen dat de geschiedenis van de Indiaanse bevolking echt afschuwelijk is, en dat ik dus niet "blij" kan zijn dat het Christelijk geloof hen min of meer opgedrongen werd.
Ze hadden alles al verloren, dus er was geen keus voor ze.
Ze moesten zich aanpassen aan die mens van overzee, die hen alles had ontnomen.
Ik zeg natuurlijk niet dat zending hetzelfde is als genocide.
Maar stel je eens voor, onbekende mensen roeien je hele familie uit.
Jouw cultuur wordt met de grond gelijk gemaakt, en je bent alle waardigheid verloren.
Dan komen er vervolgens zendelingen met "goed nieuws".
Maar wat is goed nieuws Roodkapje, wanneer je alles verloren hebt?
Goed nieuws was gedwongen nieuws.
Zij hebben nooit een keus gehad Roodkapje.
En ik weet zeker dat Jezus dit niet zo gewild heeft.
quote:
En het waren sowieso afgodendienaars: iedereen die niet de drie-enig God van het christendom dient is in de ogen van christenen een afgodendienaar.
Dan waren het maar afgodendienaars. Is jou niet geleerd niet te oordelen? Heb jij je wel eens werkelijk verdiept in hun cultuur?
quote:
Er waren ook genoeg christenen die de indianen wel respecteerden en hun hielpen.
Helpen?
Hoe dan?
Door hen te vertellen dat de manier waarop zij eeuwen geleefd hebben, niet de juiste was?
Door hun land in te nemen?
Stel dat Europa wordt binnengevallen. Je raakt alles kwijt, maar de nieuwe bewoners willen je wel "liefdevol" helpen. (mits je het op hun manier doet)
Hoe zou jij daar tegenover staan?
Dankbaar?
quote:
Maar wat wil je nou met dit voorbeeld?
Het onrecht dat de Indianen is aangedaan in beeld brengen.
En ik ben van mening dat de zendelingen hun handen van de indianen af hadden moeten houden, nadat dit volk toch al zo vernederd was.
quote:
Een statement maken dat we God maar lekker voor onszelf moeten houden en andere volken hun eigen godsdiensten en culturen laten houden?
Juist Roodkapje, dat is verdraagzaamheid, dat is vrede, dat is liefde.
Je mag vertellen over je geloof, maar nooit opdringen.
quote:
Jezus' zendingsbevel "Gaat heen en maakt alle volkeren tot mijn discipelen" negeren?
Zegt Jezus hier dat je mensen moet dwingen hem aan te nemen?
Of zegt hij hier eigenlijk: "Verspreid het goede nieuws".
In het geval van de indianen betekende het goede nieuws dat ze ook meteen hun afkomst moesten verloochenen.
Is dat nog goed nieuws Roodkapje?
Iris