op 21 Jun 2003 15:56:57 schreef bert:Bedankt voor de samenvatting dingo. Zo komen we een stap verder hoop ik.
[...]
Als jullie bedoelen te zeggen dat je God ook op andere manieren en op andere plaatsen kunt ervaren ben ik het daar natuurlijk helemaal mee eens.
Als we het er maar over eens zijn dat je God dus ook op dit soort massabijeenkomsten kunt ervaren.
En wat ik belangrijk vind is dat we het eens zijn dat het wel belangrijk is om God te ervaren en dat je daar ook iets voor moet doen.
[...]
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Twee zaken zijn mij een doorn in het oog.
Ten eerste de eeuwenoude ketterij van 'je moet wat doen'. Theologische zinnen die zo beginnen zijn pur sang verdacht, en weest op uw hoede! Waarom moeten wij wat doen? Wat moeten wij doen om God te krijgen? God KOMT naar ons TOE! Dat is altijd al zo geweest: het Evangelie werd AAN mensen VERKONDIGT! God RIEP Zijn volk Israel. God is altijd de Eerste die spreekt, en wij ANTWOORDEN. Over dat antwoorden kun je trouwens afvragen hoe en wie er antwoord. We zijn schepselen. Dat betekent dat we gemaakt zijn. Hoe kan een pot naar zijn Pottenbakker toekomen? Bovendien heeft God bij onze geboorte al het eerste woord. Ik heb een hekel aan de zweverige tekst, maar lees gezang 1 van het Liedboek voor de Kerken maar eens.
Een voorwaarde-geloof vind ik klinkklare onzin, en de kerkvaders helaas voor u ook.
Ten tweede weer dat ervaren. Zijn mensen die niet kunnen vertellen over een speciale ervaring mindere gelovigen? God kan heus wel wat meer dan speciale ervaringen geven. Speciale ervaringen geven, dat kan Boedha ook. En Allah. Maar de ware God? De God van de Waarheid in het Woord? Hij geeft ons een omgeving om in te leven, een aarde om te bewerken, mensen om ons heen, Hij geeft ons wel wat meer dan speciale ervaringen, Hij geeft ons zaken waar we werkelijk wat aan hebben.
Dat ervaren van God: Hij is toch geen ervaringsvoorwerp? Ik denk dat je daarmee moet oppassen.
Vergeef me de harde toon van deze -scherpe- reactie, maar ik vind dit erg gevaarlijk: don't take it personal.
Goede vraag vind ik. Ik ben ervan overtuigd dat de HG meer aanwezig is op de EO jongerendag dan bij een Metallica concert.
Wat ik probeerde aan te geven is dat je meer van God ervaart als je met meer christenen bij elkaar bent. Simpel doordat God ook via mensen naar jou toekomt.
En zoals eerder is opgemerkt de Bijbel verschillende keren duidelijk maakt dat wanneer twee of drie in Zijn naam God iets vragen Hij het zal doen en Hij er zal zijn wanneer ze samen zijn.
matth 18:19-20
"Dit moet u vooral weten: Als twee van u het hier op aarde eens zijn over iets wat u mijn hemelse Vader vraagt, zal Hij het voor u doen. Want als twee of drie mensen bij elkaar zijn, omdat zij bij Mij horen, ben ik bij hen."Wat een rijke belofte.
Ik heb al eerder gezegd dat dit voor mij betekent dat "alleen" geloven eigenlijk niet kan. God heeft ons niet voor niets aan elkaar gegeven. Om elkaar tot hand en voet te zijn.
Voor de rationalisten onder ons: Stel: de Heilige Geest woont evenveel in jou als in mij en bij een ieder ziet dat er anders uit. Zet 32000 verschillende mensen bij elkaar die vervuld zijn met de HG. Denk je niet dat je dan 32000 x zoveel van de HG krijgt te zien?
We kunnen God niet narekenen. Maar het is de ervaring van diegenen die er waren dat de HG duidelijk aanwezig was.
Wie is er geweest en heeft dat anders ervaren?
[...]
Ik zou toch graag wel willen begrijpen wat er nu zo kinderachtig is in de ogen van de topicstarter.
Matth 18:3
"Als u niet verandert en net zo wordt als de kinderen", zei Hij, "zult u nooit in het Koninkrijk van de hemelen komen. Wie zo eenvoudig en onbevangen is als dit kind, is de grootste in het koninkrijk van de hemelen."Denk ik: ga zo door met de EO JD'en
stelling:We zijn over het algemeen nogal een stelletje diehards die denken dat we het niet nodig hebben om door God bemoedigd te worden. We hebben de Bijbel toch gekregen, daaruit krijgen wij onze bemoediging. Daar hebben we geen anderen voor nodig.