quote:
op 19 Dec 2002 09:14:53 schreef HarmW:
Wat mag van een professionele kracht verwacht worden? Is hij voldoende geschoold voor zijn taak? Misschien moet hij regelmatig op opfriscursus. Wat maakt eigenlijk de pastor tot een professional?
Daar zeg je zo wat. Ik denk dat grootste probleem in de kerken is dat er van een professional (lees: de predikant) teveel wordt verwacht. Te vaak moet hij een alleskunner zijn. En dat is zo iemand natuurlijk niet. Tegelijk is kritiek op de professional een tere aangelegenheid. Te vaak wordt er te laat door de kerkenraad bijgestuurd - maar ja dat zijn dan ook amateurs. Als je mazzel hebt goeie trouwens nOn.
Of ben ik te zwartgallig

(? Zeg het maar -:(. Ik maak in ieder geval te vaak mee dat er officieel wordt gedaan alsof alles goed gaat. Als een predikant bedankt voor een beroep wordt er steevast gezegd dat men blij (maar eigenlijk

??) is voor de gemeente dat hij blijft. Wat je leest van preekbesprekingen is altijd dat er een goede balans zit in de onderwerpen, de diepgang enz. En ondertussen wordt er links en rechts geshopt...
Wat een professional karakteriseert is dat hij z'n grenzen kent, openstaat voor eerlijke en opbouwende kritiek enz. Daarvoor heb je niet-professionals nodig die niet schromen zich zo op te stellen dat ze dit goed kunnen begeleiden. Dan is het ook geen schande meer maar juist

als je naar een opfriscursus gaat of wordt gestuurd.
Ik wens iedereen alvast zinvolle en gezegende dagen toe.
Maarten