Beste Bumblebee,
Je gaf dit aan:
Je hoeft helemaal niets te weten, kennen en doorgronden om gedoopt te worden.
Je hoeft alleen maar te geloven dat Jezus de Zoon van God is. De kamerling uit Morenland had daar ook geen 70 lessen voor nodig alleen een simpele verkondiging van Jezus Christus.
Handelingen 8:36-38
En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word? En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is. En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.
Ik vind het knap dat je mij dit aanwijst. Inderdaad geweldig! De Kamerling liet zich ZOMAAR DOPEN.
Wel, Bumblebee, je vergist je en je arrogantie om dat zo maar te geloven, stijgt boven dit uit:
Handelingen
De Handelingen der Apostelen is het VERVOLG van het EVANGELIE van Lucas.
Okay, en wat hield het Evangelie van Lucas in, Bumblebee?
Lucas maakte Jezus bekend aan -alle- mensen als de toekomstige Verlosser. Jezus maakt bekend wat er allemaal alzo om Hem gaande is. ZO werd dus het "Evangelie aan de armen ontvangen" Het Lucas evangelie GETUIGT van Jezus. Hieraan gaf de Kamerling GEHOOR! Het kreeg dus LES, en WIST WAAROM hij zich liet dopen! De mensen, die door LUCAS geleerd werd, waren BLIJDE mensen.
Lucas: Geboorte en kinderjaren van Johannes de Doper en Jezus
Lucas: hewt optreden van Johannes de Doper
Lucas: Jezus' eerste dienstwerk in Galilea
Lucas: ZIjn laatste week in en bij Jeruzalem
Lucas: De opstanding, verschijning en Hemelvaart van Jezus
Wat lezen we nu verder van LUCAS, beste Bumblebee:
In Handelingen beschrijft dezelfde auteur (Lucas) de geschiedenis van de UITBREIDING (verder dus) van het Christelijk geloof.
Welnu Bumblebee, laat ik nu hetzelfde stukje Bijbeltekst hanteren waarbij ik vanaf vers 26 begin, en wat lezen we daar??
Handelingen 8:26-40
26 Filippus ging ook de stad uit, want een engel van God had tegen hem gezegd: "Zorg ervoor dat u vanmiddag op de weg van Jeruzalem naar Gaza bent; dat is een eenzame weg."
27 Toen Filippus op die weg liep, zag hij een wagen voor zich uit rijden. In die wagen zat een voorname Ethiopiër.

Hij was minister van financiën in de regering van koningin Candace van Ethiopië. De man was in Jeruzalem geweest om God te aanbidden en
28 keerde nu naar zijn land terug. Onderweg zat hij hardop te lezen uit het boek van de profeet Jesaja.
29 De Heilige Geest zei tegen Filippus: "Haal die wagen in en blijf ernaast lopen."
30 Filippus zette de pas erin en toen hij bij de wagen kwam, hoorde hij iemand hardop lezen. Het was uit het boek Jesaja.
31 "Begrijpt u wat u leest?" vroeg hij aan de man in de wagen. "Eerlijk gezegd, begrijp ik er niet veel van", antwoordde de man. "Er staat ook geen uitleg bij!" En hij vroeg Filippus bij hem in de wagen te komen zitten.
32 In het gedeelte dat de Ethiopiër aan het lezen was, zei de profeet Jesaja: "Hij was als een schaap, dat voor de slacht weggebracht werd. Hij deed zijn mond niet open, zoals een lam stil is terwijl het geschoren wordt.
33 Hij werd vernederd en zijn recht werd hem ontnomen. Wie zal over zijn nageslacht vertellen? Zijn leven is immers van de aarde weggenomen." (

34 De Ethiopiër vroeg aan Filippus: "Heeft Jesaja het hier over zichzelf of over iemand anders?"
35 Filippus antwoordde dat Jesaja over de Christus sprak. Hij vertelde hem dat Jezus de Christus is, waarbij hij uitging van wat zij zojuist hadden gelezen.
36 Op een gegeven ogenblik reden zij langs een water. "Kijk", zei de Ethiopiër, "daar is water. Wat is erop tegen mij te dopen?"
37 Filippus antwoordde: "Als u met uw hele hart in Jezus gelooft, is er niets op tegen." Hij zei daarop: "Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is."
38 Hij liet de wagen stilhouden en ging samen met Filippus het water in en Filippus doopte hem.
39 Toen zij uit het water kwamen, nam de Geest van de Here Filippus weg. De Ethiopiër zag dat hij weg was. Hij reisde verder met een hart vol blijdschap.
40 Filippus ontdekte dat hij in Asdod was. Vandaar ging hij naar het noorden en kwam tenslotte in Caesarea. Onderweg sprak hij in alle plaatsen over Jezus Christus.
Ten eerste:
29 De Heilige Geest zei tegen Filippus: "Haal die wagen in en blijf ernaast lopen."
30 Filippus zette de pas erin en toen hij bij de wagen kwam, hoorde hij iemand hardop lezen. Het was uit het boek Jesaja.
Wie zei wat tegen Filippus? Juist de HEILIGE GEEST. We zien dus dat de Heilige Geest bezig was de Doop voor te bereiden van deze Ethiopiër. Want de Heilige Geest WIST wat de Ethiopiër hard GELEERD en op grond van DIE KENNIS, gereed was om gedoopt te worden.
Want we weten van Lucas dat het Schriftwoord allom GELEERD WERD aan alle mensen (dus ook de Ethiopiër/ Kamerling)
Wat lezen we nog meer in dit stukje Bijbeltekst, Bumblebee?
Okay de Ethiopiër zegt dat hij niet begrijpt wat Jesaja te vertellen heeft, hij is een profeet en brengt een profetische boodschap, die alleen aan de hand ven het Schriftwoord (Tora) te begrijpen is, door de Heilige Geest.
De boodschap van Jesaja, was bestemd voor hen die teruggekeerd waren van Babel naar Jeruzalem (Openbaring 14: Gaat uit van het grote Babylon opdat gij geen deel hebt aan haar plagen. Bedoeld wordt dat -ook wij- terug moeten keren naar het (Geestelijke) Jeruzalem de stad die op ons wacht)
Natuurlijk begreep deze kamerling geen jota van die profetieën, wie wel tegenwoordig!
DAAROM leidde de HEILIGE GEEST in Handelingen 8 alles. Een VOORBEELD voor ons!
Filippus vertelde (als man van een profetisch volk = vergelijk Openbaring 12:17 voor ons) dat Christus centraal staat van alle profetie en -dus ook de wetten en het Schriftwoord: vers 35 en ook 36.
De Ethiopiër /Kamerling wist -nog- niet precies wie of wat de profetie nu werkelijk was. Hij dacht de profeet te moeten volgen maar zei er, direct achteraan: of iemand anders?. Hij worstelde met dezelfde vraag als het volk Israël van toen en nu. Maar de Heilige Geest "zag" zijn oprechtheid, die door de Satan werd verduisterd. Satan wilde helemaal niet dat de Kamerling zou worden gedoopt.
DOORDAT of OMDAT de Heilige Geest de Ethiopiër (de spaderegen) dat ene zetje gaf m.b.t. het begrip van Jezus, die centraal staat in het hele Evangelie, wist de Erhiopiër nu zeker dat hij Christus moest navolgen, wilde hij gered zijn. De kennis voor hem was "volledig" ook hij als Kamerling kon het dienstwerk aanvangen, de Gods-dienst had voor hem datgene gebracht dat van hem een trouwe discipel kon maken. Wat staat er dus in Handelingen 8:26-40, gewoon dat hij door Filippus en de heilige Geest werd ONDERWEZEN! net zoals de Kamerling al eerder had gedaan, gehoord en aanvaard in Jeruzalem.
Ken je Bijbel Bumblebee, en niet te gauw mensen als zijnde arrogant betiitelen. want in al het gebrek dat wij hebben aan de kennis van het Schriftwoord en / of de Profetie, noemt Satan ons al gauw arrogant, als we met kop en schouders boven zijn (wereldse-) profetie uitsteken. Zuke opmerkingen Bunblebee, zeggen mij niets, maar vertellen mij meer over de schrijver er van, m.b.t Gods Schriftwoord.