quote:
op 27 Jun 2003 02:48:54 schreef Harm:
Een 100 procent radicaal christen is iemand die gelijk is aan Jezus zelf. Dat is voor ons als mensen op deze wereld helaas onbereikbaar, maar wat we wel kunnen is samen met de Heilige Geest er tegenaan gaan en gaan proberen zoveel mogelijk op Jezus te gaan lijken. Ik laat verder open hoe dit is ingevuld, dat is voor ieder mens weer anders.
Ik denk dat je jezelf dan een "radicaal" christen kunt noemen wanneer je door genade door God bent aangenomen en dat er een volledige overgave plaats vind van de mens naar lichaam, geest en ziel.
Maar waarom zou je dat "radicaal" noemen? Is het erg om met vallen en opstaan, je een "christen" te noemen? Een christen die in de zonde leeft is m.i nog niet sterk genoeg om de zonde te laten. Soms heeft iemand daar juist een "verkeerde" ervaring voor nodig om tot bepaalde inzichten te komen.
Voor mij is dan "radicaal" een groeiproces naar ziel, lichaam en geest. Dat kan dus ook gelden voor christenen die in de eerste instantie niet "radicaal" lijken te zijn. Ook zij zijn bezig met een innerlijk groeiproces. Je groeit niet alleen door het positieve maar ook door het negatieve.
Wanneer ik dan naar evenbeeld van Christus wil worden heb ik aan dit ene aardse leven niet eens genoeg.
Want wat lees je allemaal niet over hoe Christus het ons heeft voorgeleefd?
Ik denk aan Johannes 13:4 "legde Hij Zijn kleren af en nam een linnen doek en omgordde Zich daarmee. Daarna deed Hij water in het bekken en begon de voeten van de discipelen te wassen, en af te drogen met de doek, waarmee Hij omgord was"
De dankbaarheid die Jezus hier ( als hoogstgeplaatste)aan Zijn leerlingen toont ( de lagergeplaatsen) door hun voeten te wassen.
Ik vind dit echt een tekst om op te mediteren. Dienen wij ook onze medemensen door ze hun voeten te wassen (vul voor voeten wassen dan maar iets gelijkwaardigs in)
En dan: "Gij hebt gehoord dat er gezegd is: Oog om oog en tand om tand. Maar ik zeg u, de boze niet te weerstaan, doch wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem de andere toe" Matt. 5:38
Als christen leren kwaad niet met kwaad te vergelden maar dat wij zover komen dat wij onze vijanden dankbaar kunnen zijn met wat zij ons leerde. Het is de kwetsbaarheid van de ander (vijand kan dus ook zijn niet-gelovige) van hoger waarde achten dan het eigen belang. Offers kost dat, en het kan een leven lang duren.
"Toen nam dan Pilatus Jezus en liet Hem geselen" Joh. 19:1
In navolging tot Christus: Dat je "leert" innerlijk staande te blijven als moeilijke of pijnlijke situaties je kunnen treffen. Dat je je niet mee laat slepen door heftige emoties zoals woede, verbittering, wraakzucht, zelfmedelijden maar dat je je verbind met je diepere gevoelens, de liefde voor God, de overgave, volledig vertrouwen op God. Ook wanneer je dit niet zo voelt, niet ziet of ervaart.
Trouw zijn wanneer het niet goed met je gaat is kan ontzettend moeilijk zijn.
De geseling die je kan treffen maar in navolging van Christus staande te blijven.
"Radicaal" christen zijn ben je met vallen en opstaan, door beproevingen heen, door te moeten lijden, door je denk-en gevoelsleven te leren beheersen, door vele tranen heen, waar je nu van geniet kan je morgen zijn ontvallen. Het leven is broos en kwetsbaar.
"Radicaal" is dus ook geen opgelegd "moeten" maar een diep verlangen.
Persoonlijk hoef ik me geen radicaal christen te noemen. Ik hoef me niet te bewijzen ofzo. Ik ben ook niet beter dan een niet-radicaal christen (die volgens mij niet bestaat)
groetjes Lonneke