Auteur Topic: Dominee zonder kansel?  (gelezen 1749 keer)

Doc

• Exodus 20: 12 - Da's mooi want
    • Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Gepost op: juni 15, 2003, 01:14:44 pm »
N.a.v. het topic over Dominee in spijkerbroek wilde ik nog een stapje verder gaan en zeggen...wat als de dominee nou niet op de kansel stond, maar dichtbij de mensen, we zijn immers 1 gemeente en ook 1 familie, moet je dan afstand gaan kweken?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #1 Gepost op: juni 15, 2003, 01:42:11 pm »
Zit wel wat in. Zeker nu het met de moderne geluidsapparatuur niet meer nodig is om letterlijk boven het volk verheven te zijn.

Aan de andere kant vind ik het wel wat hebben dat er in de kerk een plaats is waar een opengeslagen bijbel ligt en waarvandaan het evangelie verkondigd wordt. Dat geeft aan dat het geen onderonsje is, maar ontmoeting tussen de gemeente en haar Heer, die tot haar spreekt. Tafel, kansel en doopvont zijn wezenlijke symbolen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #2 Gepost op: juni 15, 2003, 04:20:08 pm »
Nog een aardig citaat van Hans Blankenstijn:

quote:

Een kansel [...] is een uit de kluiten gewassen zeepkistje; een gebruiksvoorwerp ten dienste van de verstaanbaarheid. Als die verstaanbaarheid dan verder gediend wordt door een klankkaatser, ok. Maar die klankkaatser mag niet uitdijen tot een gigantische 'officierspet des Heren' louter ter onderstreping van onze Woordgetrouwheid.
(Hans Blankenstijn, "Geen bijbel op de kansel", in: Den Besten, A.C. e.a., Het nodige overbodige, Kampen, 1989, pp.148-150.)

j@f@

• Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #3 Gepost op: juni 15, 2003, 05:26:07 pm »

quote:

op 15 Jun 2003 13:42:11 schreef Pulpeet:
Zit wel wat in. Zeker nu het met de moderne geluidsapparatuur niet meer nodig is om letterlijk boven het volk verheven te zijn.

Aan de andere kant vind ik het wel wat hebben dat er in de kerk een plaats is waar een opengeslagen bijbel ligt en waarvandaan het evangelie verkondigd wordt. Dat geeft aan dat het geen onderonsje is, maar ontmoeting tussen de gemeente en haar Heer, die tot haar spreekt. Tafel, kansel en doopvont zijn wezenlijke symbolen.

Het voordeel van een kansel is dat de spreken duidelijk zichtbaar is en overzicht houdt over de kerk.
Enkele jaren geleden werden, wegens verbouwing van de kerk, de diensten gehouden in de aula van een grote school. Daar stond de ds niet op een kansel, maar op een podium. Heb ik verder geen moeite mee.

Doc

• Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #4 Gepost op: juni 16, 2003, 12:23:42 am »

quote:

op 15 Jun 2003 17:26:07 schreef jfwolf:
[...]

Het voordeel van een kansel is dat de spreken duidelijk zichtbaar is en overzicht houdt over de kerk.
Enkele jaren geleden werden, wegens verbouwing van de kerk, de diensten gehouden in de aula van een grote school. Daar stond de ds niet op een kansel, maar op een podium. Heb ik verder geen moeite mee.
Dan zou 't toch weer vreemd zijn dat alleen de dominee maar op de kansel staat. Eigenlijk zou iedereen die spreekt dan naar boven moeten klimmen...

Pulpeet

• Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #5 Gepost op: juni 16, 2003, 12:27:34 am »

quote:

op 16 Jun 2003 00:23:42 schreef Doc:
[...]

Dan zou 't toch weer vreemd zijn dat alleen de dominee maar op de kansel staat. Eigenlijk zou iedereen die spreekt dan naar boven moeten klimmen...
even een 's' weghalen bij 'spreekt'. Dan kloptie :)

Doc

• Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #6 Gepost op: juni 16, 2003, 12:39:02 am »

quote:

op 16 Jun 2003 00:27:34 schreef Pulpeet:
[...]

even een 's' weghalen bij 'spreekt'. Dan kloptie :)

Nee hoor, hoeft niet perse, volgens Paulus wordt er in een samenkomst niet alleen gepreekt maar ook gesproken. Onder de leiding van de Heilige Geest spreken leden van een gemeente toch ook, een woord van wijsheid of van kennis of een profetie of tong (gevolgd door vertolking) een getuigenis...etc.

Mag ik de smile herhalen :) vast wel ;)

Einherjar

• Te zijn of niet te zijn, dat i
    • Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #7 Gepost op: juni 16, 2003, 09:49:46 am »

quote:

op 16 Jun 2003 00:23:42 schreef Doc:
[...]

Komt zeker uit een grote kerk, De kerk waar ik lid van ben is zo klein dat er maar een plaats is waar zondags wordt gesproken, de kansel.  :)
Of 't eervoller zou zijn te dulden In onze geest de schoten en de pijlen Van 't lot, dat gewelddadig ons belaagt Of 't hoofd te bieden aan een zee Van plagen en ze te enden door verzet? Te sterven, slapen, meer niet.

emmy

• Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #8 Gepost op: juni 16, 2003, 10:08:50 pm »
'kansel' heeft mi ook alleen maar praktische waarde
je kunt er ook iets symblisch van maken, kruis en bijbel er op bijv
afstand mi niet noodzakelijk
Onderzoek alles..

Doc

• Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #9 Gepost op: juni 17, 2003, 09:50:42 am »

quote:

op 16 Jun 2003 22:08:50 schreef emmy:
'kansel' heeft mi ook alleen maar praktische waarde
je kunt er ook iets symblisch van maken, kruis en bijbel er op bijv
afstand mi niet noodzakelijk
mi = mijns inzien???

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #10 Gepost op: juni 17, 2003, 04:13:28 pm »
Eveen een practischer invulling v/d zin "Dominee zonder kansel"

"Moet" een dominee per se gebonden zijn aan een gemeente?

Een toelichting:
De laatste jaren zie je in diverse kerken en ook de Gereformeerde kerken de functie 'kerkelijk werker' die de dominee en kerkeraad ontlast in bepaalde gevallen en met name richting de pastorale zorg.

Zou het zo kunnen dat een gemeente (indien wenselijk, om wat voor reden dan ook) een kerkelijk werker aanstelt voor de pastorale invulling en domine's per preek/prekenserie of voor een vooraf in samenspraak bepaalde tijd?

Aan de ene kant kan dat voor eem dominee ontlastend werken en voorkomen dat die ongelukkig kan worden in een gemeente waar hij aan is gebonden en niet zomaar ff weg kan gaan, aan de andere kant dient het ook de gemeente die op deze manier veel meer op de vraag die er is vanuit de gemeente kan inspelen (niet elke zondag dezelfde dominee waar weinigen zich meer in kunnen vinden bijv. en een kerkelijk werker op basis van prestatie die na een vooraf bepaalde tijd kan worden ontslagen/contract niet verlengen oid).

De kerkeraad leid de gemeente (zoals ook nu het geval is) en kan waar nodig natuurlijk altijd een dominee uit de buurt om hulp vragen (die heeft immers ook meer tijd gekregen door het wegvallen van de pastorale zorg) zowel voor beslissende/adviserende functies binnen de kerkeraad/moderamen/wahetever als voor pastorale zorg.

Laat van u horen, voors en tegens! ;)

(oja: kom met argumenten, en geef aan waarom dat argument van kracht is in dit geval, ga je in op andere argumenten graag aangeven waarom jou argument dat andere evt. overruled :))

emmy

• Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #11 Gepost op: juni 17, 2003, 04:52:27 pm »
Helemaal voor! Tenminste voor de scheiding individuele pastorale zorg en het leren aan de hele gemeente. Het is toch heel vreemd dat een leraar pastoraal goed moet zijn, een een pastoraal goed iemand pas dominee wordt als hij ook goed kan 'preken'? Volgens mij bestaan er weinig van die 'perfecte' combinaties. Natuurlijk is het zo dat je met Gods hulp veel kan doen, maar ik zie daar ook best een stuk eigen verantwoordelijkheid - goed gebruik van je gaven ed

Wat een leraar zonder vast gemeente betreft, dat weet ik niet goed. Als je dat loslaat is er in ieder geval wel een goede communicatie nodig tussen de pastor en de leraar. Soms is het nodig dat de gemeente een echt op háár gerichte preek krijgt... Ik denk wel dat het goed is om wat afwisseling te hebben in de leraars, dan heb je er toch meer kans op dat er heel verschillende dingen in de preken aan bod komen.
Onderzoek alles..

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #12 Gepost op: juni 17, 2003, 05:28:17 pm »

quote:

op 17 Jun 2003 16:52:27 schreef emmy:
Helemaal voor! Tenminste voor de scheiding individuele pastorale zorg en het leren aan de hele gemeente. Het is toch heel vreemd dat een leraar pastoraal goed moet zijn, een een pastoraal goed iemand pas dominee wordt als hij ook goed kan 'preken'? Volgens mij bestaan er weinig van die 'perfecte' combinaties. Natuurlijk is het zo dat je met Gods hulp veel kan doen, maar ik zie daar ook best een stuk eigen verantwoordelijkheid - goed gebruik van je gaven ed

Wat betreft de scheiding: in de NGK kent men zgn. 'preekgerechtigden'.
Dat zijn mensen die geen dominee van beroep zijn en ook niet altijd theologie hebben gestudeerd, of slechts beperkt. Die mogelijkheid is in het leven geroepen omdat er te weinig dominees beschikbaar zijn en om gaven volledig te kunnen gebruiken en in dienst van de gemeente of andere gemeenten te stellen waar nodig. Ik kan zeggen dat ik van hen goede preken heb gehoord.
Ook verlaag je de drempel om theologie ta gaan studeren doordat een predikant niet per se en pastoraal en theologisch/presentatief goed aangelegd hoeft te zijn.

quote:

Wat een leraar zonder vast gemeente betreft, dat weet ik niet goed. Als je dat loslaat is er in ieder geval wel een goede communicatie nodig tussen de pastor en de leraar. Soms is het nodig dat de gemeente een echt op háár gerichte preek krijgt... Ik denk wel dat het goed is om wat afwisseling te hebben in de leraars, dan heb je er toch meer kans op dat er heel verschillende dingen in de preken aan bod komen.

Misschien roept 'een kortere ambtstermijn' minder  aversie op... ;) of een vooraf bepaalde ambtstermijn, om te voorkomen dat een predikant of gemeente vastroest. Uiteraard kan een aflopende termijn in geval van een goede relatie met beider instemming altijd verlengt worden...
Hierdoor wordt het ook makkelijker om als gemeente een dominee te beroepen (je zit dus korter zonder predikant), probleem is dan wel dat de predikanten in kwestie veel zullen moeten verhuizen.

chocoholic

• Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #13 Gepost op: juni 17, 2003, 11:09:28 pm »
jj

chocoholic

• Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #14 Gepost op: juni 17, 2003, 11:13:25 pm »
cc

chocoholic

• Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #15 Gepost op: juni 17, 2003, 11:17:09 pm »
;)

is een dominee hetzelfde al een voorganger? is een dominee alleen voorbehouden aan de gereformeerde kerk of hervormde kerk?

zelf vind ik het prettig als een voorganger/dominee/predikant/pastoor op een verhoging staat zodat er interactie is tussen mij en deze persoon  O-)

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #16 Gepost op: juni 24, 2003, 06:23:22 pm »
Als ik in de wereld rondkijk, dan zie ik dat goede prediking cruciaal is. Ik ken geen groeiende kerken die voortdurend andere voorgangers hebben. Dus ontwikkel je eigen predikant tot een hooggekwalificeerde. Schenk veel vertrouwen in je eigen predikant en wees niet te zuinig met opleidingsbudgetten. Een handig middel is de ZVK naar je gemeente halen. Iedere predikant die aan een tv dienst meewerkt verandert, omdat hij wel moet. Vreemde ogen dwingen.
En als jouw predikant het goed kan dan mag hij één of twee andere predikanten opleiden, zodat er een vast voorgangersteam ontstaat die allen aan hetzelfde in de gemeente werken.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #17 Gepost op: juni 24, 2003, 06:35:29 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 18:23:22 schreef Gerard Markerink:
Ik ken geen groeiende kerken die voortdurend andere voorgangers hebben.

Is een beetje een open deurtje ;)
Misschien ken je die niet omdat de mogelijkheden er niet voor zijn?

Verder een goede insteek m.i.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Dominee zonder kansel?
« Reactie #18 Gepost op: juni 24, 2003, 10:29:43 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 18:23:22 schreef Gerard Markerink:
Als ik in de wereld rondkijk, dan zie ik dat goede prediking cruciaal is. Ik ken geen groeiende kerken die voortdurend andere voorgangers hebben.

Hele sterke uitspraak! Daar wil ik nog wel een schepje bovenop doen :).

Persoonlijk denk ik dat een voorganger vooral geweldig 'presentator' moet zijn, om het zo maar eens te zeggen. Dat klinkt misschien heel oneerbiedig, evangelisch en remonstrants (en wat dies meer zij), maar volgens mij is de vorm waarin de boodschap wordt gebracht cruciaal.

Hoe kan een dominee bijvoorbeeld vertellen over de geweldige dingen die Jezus heeft gedaan en vooral voor jou kan betekenen, zonder daar zelf laaiend enthousiast over te zijn?

Als je een keer een predikant hebt gehoord die vanuit enthousiasme (vanuit zijn hart) preekte i.p.v. zijn verstand, dan weet je wat ik bedoel. Neem maar eens een voorbeeld aan ds. Hans Esbach, directeur van het Evangelisch Werkverband. Als je die man hoort preken dan loopt hij van de ene heldere zin met uitroepteken naar de andere, springt bijna op en neer van enthousiasme en de boodschap heb ik nog nooit gemist!

Elke gemeente waar hij heeft gestaan bloeide ook op, doordat hij duidelijk, direct en vooral vol vuur van God preekte.

Zouden we hier niet véél meer aandacht aan moeten geven, vooral bij mensen die het evangelie vertellen? Het is een kwestie van beleven, maar ook van effectief doorgeven, op een aansprekende manier.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!