quote:
op 24 Jun 2003 18:23:22 schreef Gerard Markerink:
Als ik in de wereld rondkijk, dan zie ik dat goede prediking cruciaal is. Ik ken geen groeiende kerken die voortdurend andere voorgangers hebben.
Hele sterke uitspraak! Daar wil ik nog wel een schepje bovenop doen

.
Persoonlijk denk ik dat een voorganger vooral geweldig 'presentator' moet zijn, om het zo maar eens te zeggen. Dat klinkt misschien heel oneerbiedig, evangelisch en remonstrants (en wat dies meer zij), maar volgens mij is de vorm waarin de boodschap wordt gebracht cruciaal.
Hoe kan een dominee bijvoorbeeld vertellen over de geweldige dingen die Jezus heeft gedaan en vooral voor jou kan betekenen, zonder daar zelf
laaiend enthousiast over te zijn?
Als je een keer een predikant hebt gehoord die vanuit enthousiasme (vanuit zijn hart) preekte i.p.v. zijn verstand, dan weet je wat ik bedoel. Neem maar eens een voorbeeld aan ds. Hans Esbach, directeur van het Evangelisch Werkverband. Als je die man hoort preken dan loopt hij van de ene heldere zin met uitroepteken naar de andere, springt bijna op en neer van enthousiasme en de boodschap heb ik nog nooit gemist!
Elke gemeente waar hij heeft gestaan bloeide ook op, doordat hij duidelijk, direct en vooral vol vuur van God preekte.
Zouden we hier niet véél meer aandacht aan moeten geven, vooral bij mensen die het evangelie vertellen? Het is een kwestie van beleven, maar ook van effectief doorgeven, op een aansprekende manier.