Auteur Topic: Vechten voor de waarheid  (gelezen 1861 keer)

Johan V.

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Gepost op: juni 28, 2003, 01:28:11 am »
Nu begeef ik me denk ik op glad ijs ;)

In diverse topics lopen de spanningen soms hoog op en daarin vergeten we soms respect voor elkaar te hebben als zondig mens tegenover zondig mens.
Echter, ik denk dat het onvermijdelijk is dat de spanningen wat oplopen als er waarheden in het geding zijn.

Aan de ene kant vindt ik zeker dat we onze kritiek met mildheid en met argumenten moeten onderbouwem en daarin altijd de liefde van Christus moeten zoeken.
Veroordeeld niet, maar probeer samen te groeien. Aan de andere kant is het denk ik wel de opdracht om echt Gods waarheid te zoeken, en daar kan het soms nodig zijn stevige taal te gebruiken.

Als uitgangspunt wilde ik de volgende tekst nemen:

quote:

Leer en vermaan in deze zin. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus en de leer der godsvrucht, 4 dan is hij opgeblazen, hoewel hij niets weet, en heeft hij een zwak voor geschillen en haarkloverijen, een bron van nijd, twist, lasteringen, kwade vermoedens, 5 en geharrewar bij mensen die niet helder meer zijn van denken en het spoor der waarheid bijster geraakt zijn, daar zij de godsvrucht als iets winstgevends beschouwen.
1 T I M O T E Ü S 6
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

j@f@

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2003, 09:28:52 am »

quote:

op 28 Jun 2003 01:28:11 schreef Johan V.:
Nu begeef ik me denk ik op glad ijs ;)

In diverse topics lopen de spanningen soms hoog op en daarin vergeten we soms respect voor elkaar te hebben als zondig mens tegenover zondig mens.
Echter, ik denk dat het onvermijdelijk is dat de spanningen wat oplopen als er waarheden in het geding zijn.

Aan de ene kant vindt ik zeker dat we onze kritiek met mildheid en met argumenten moeten onderbouwem en daarin altijd de liefde van Christus moeten zoeken.
Veroordeeld niet, maar probeer samen te groeien. Aan de andere kant is het denk ik wel de opdracht om echt Gods waarheid te zoeken, en daar kan het soms nodig zijn stevige taal te gebruiken.

Als uitgangspunt wilde ik de volgende tekst nemen:

[...]

Ik sluit me geheel bij je aan en ik wil dat graag onderbouwen met het volgende gezegde:  zachte heelmeesters maken stinkende wonden.....
Waarmee ik bedoel te zeggen.......dat als je af en toe geen stevige taal gebruikt om de waarheid te verkondigen of om de waarheid te vertellen, men het wel best vind en denkt dat alles zomaar voor elkaar komt, met het gevolg dat je jezelf voor de gek houdt met als inzet: de eeuwigheid

Pulpeet

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2003, 12:15:56 pm »
wat is waarheid?

zie deze discussie: http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=334&pageID=1

Johan V.

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2003, 12:55:34 pm »

quote:

op 28 Jun 2003 12:15:56 schreef Pulpeet:
wat is waarheid?

zie deze discussie: http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=334&pageID=1

Wat waarheid is, is denk ik een ander onderwerp. Daar valt over te twisten (zo blijkt).
Maar de vraag blijft: Is de waarheid de moeite waard om voor te vechten. Wil je het risico lopen niet meer aardig gevonden te worden?

Als het om Gods zaak gaat, wil ik me daar wel voor inzetten. Hopelijk doe ik dat zonder mensen de grond in te trappen, maar door het discussiëren over de verschillende standpunten.

En natuurlijk kan het ook best zijn dat ik op sommige punten blind ben voor de waarheid, dat ik ondanks mijn goede intenties er helemaal naast zit. Daar moet ik dan ook op gewezen worden.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2003, 01:17:11 pm »
Ik weet niet uit mijn hoofd of het in het beroemde bijbelpassage staat, maar volgens mij heb je niets aan de waarheid, zonder de liefde. Dus mensen wijzen op hun afwijkingen van de waarheid zonder liefde, is ook niets.
[Als je niet in God of een andere bovennatuurlijke macht gelooft, is determinisme het enige alternatief

Johan V.

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #5 Gepost op: juni 28, 2003, 01:28:15 pm »

quote:

op 28 Jun 2003 13:17:11 schreef Lord Darth Vader:
Ik weet niet uit mijn hoofd of het in het beroemde bijbelpassage staat, maar volgens mij heb je niets aan de waarheid, zonder de liefde. Dus mensen wijzen op hun afwijkingen van de waarheid zonder liefde, is ook niets.
Juist :)

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #6 Gepost op: juni 28, 2003, 01:37:49 pm »

quote:

Ik vind de toon in verschillende topics inderdaad heel onaangenaam. En dat moeten we toch proberen te voorkomen. Laten we accepteren van elkaar dat we - ook als christenen - van mening kunnen verschillen. Maar accepteer ook dat als je een onderwerp start of ergens op reageert dat je wel es dingen kunt "horen" die je misschien niet zo leuk vindt. Het niet met elkaar eens zijn staat niet gelijk aan elkaar veroordelen. Laten we alsjeblieft liefdevol met elkaar omgaan.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #7 Gepost op: juni 28, 2003, 05:29:33 pm »

quote:

op 28 Jun 2003 12:55:34 schreef Johan V.:
[...]

Wat waarheid is, is denk ik een ander onderwerp. Daar valt over te twisten (zo blijkt).
Maar de vraag blijft: Is de waarheid de moeite waard om voor te vechten. Wil je het risico lopen niet meer aardig gevonden te worden?

.

misschien kun je het anders formuleren:
Christus zegt Ik ben de Waarheid
Paulus zegt: niet ik maar de Christus in mij
dat zou je dus kunnen veranderen in:
niet ik maar de Waarheid in mij

daar mag toch voor gestreden worden?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Johan V.

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #8 Gepost op: juni 28, 2003, 07:14:59 pm »

quote:

op 28 Jun 2003 17:29:33 schreef cheese:
[...]

daar mag toch voor gestreden worden?

Jazeker, en dat schreef ik volgens mij ook. Als er voor mij een waarheid in het geding is, dan wil ik daar tegen in gaan.
Maar wat wij daar niet bij moeten vergeten is dat we onze strijd moeten beperken tot het onderwerp, en niet de mensen direct een oordeel aansmeren.
En ook in het elkaar vermanen en bediscussieren moeten wij niet de zoekende liefde van Christus vergeten.

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #9 Gepost op: juni 28, 2003, 07:51:18 pm »
Uiteindelijk is De WAARHEID
niet datgene waarin je gelooft
niet de woorden die je mond vormde
maar de daden
die je met je leven vormt
en de sporen die de voeten
van jouw handelen
achterlieten in het voorbij gaan.

als woorden daarbij helpen
dan zijn ze gezegend.
als woorden daarvan afbreken
dan zijn ze vervloekt.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

j@f@

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #10 Gepost op: juni 29, 2003, 01:46:03 pm »

quote:

op 28 Jun 2003 19:51:18 schreef Carl:
maar de daden
van jouw handelen

dan zijn ze gezegend.
dan zijn ze vervloekt.

je
Carl

Ik vind dit een gedicht zonder inhoud...............en nog onzin ook!
Waarheid....wat is waarheid met betrekking tot het Christelijk geloof.......Als je de bijbel hebt, heb je een boek vol waarheid en dan valt bovenstaand gedichtje in het niet.

dingo

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #11 Gepost op: juni 29, 2003, 02:08:16 pm »

quote:

op 29 Jun 2003 13:46:03 schreef jfwolf:
[...]

Waarheid....wat is waarheid met betrekking tot het Christelijk geloof.......Als je de bijbel hebt, heb je een boek vol waarheid en dan valt bovenstaand gedichtje in het niet.

Ik vind dat je dat wel wat vriendelijker mag zeggen, maar inhoudelijk ben ik het wel met je eens. Jezus zegt niet voor niets:Ik ben de weg en de waarheid en het leven...

Marloes

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #12 Gepost op: juni 29, 2003, 03:14:22 pm »

quote:

(...) de daden
Bedoel je eigenlijk niet integriteit?
[Prediker 7:29]

cheese

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #13 Gepost op: juni 29, 2003, 04:04:56 pm »

quote:

maar de daden
van jouw handelen

dan zijn ze gezegend.
dan zijn ze vervloekt.

je
Carl

ik begrijp eruit dat waarheid doen belangrijk is , althans veel belangrijker dan
waarheid alleen maar verbaal belijden

j@f@

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #14 Gepost op: juni 29, 2003, 05:12:32 pm »

quote:

op 29 Jun 2003 14:08:16 schreef dingo:
[...]

Ik vind dat je dat wel wat vriendelijker mag zeggen, maar inhoudelijk ben ik het wel met je eens. Jezus zegt niet voor niets:Ik ben de weg en de waarheid en het leven...
Sorry....het was niet de bedoeling dat dit onvriendelijk zou overkomen. Ik wou alleen doorgeven dat ik het er absoluut niet mee eens ben.

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #15 Gepost op: juni 29, 2003, 10:15:28 pm »
Jammer dat mijn gedichtje zoveel drukte oproept. Inhoudsloos....onzin..... en dat op een forum van een kerk die een verleden heeft van heel veel praten en ruziemaken over de 'waarheid'......

En ik vond nog wel dat ik het er redelijk had afgebracht.
Ga maar na: ik kom in een 'vecht'-onderwerp met poezie (ook al is het dan maar amateuristisch)
Gebruik 2 keer dezelfde ontkenningsvorm als de 10 Woorden gebruiken
Gebruik 2 keer (2 = het joodse getal voor de Schepping) een geschapen lichaamsdeel
Gebruik de term 'afbreken' waarin ik refereer aan de de 'afbrekers' als tegenhanger van het jesaja-begrip 'hersteller-van-bressen'
Noem de lichaamsuiting 'lopen' als mogelijkheid van hoe ons leven door de tijd gaat.

Maar goed, als een bijbeltekst dan meer indruk maakt, dan citeer ik graag Jacobus:
".......zo is het ook met geloof. Indien het niet met werken gepaard gaat, is het op zichzelf genomen dood.
En even verderop........'en ik toon u mijn geloof uit mijn werken'.
M.i. zegt dit precies hetzelfde alleen minder mooi.

jullie
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Michael

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #16 Gepost op: juni 29, 2003, 11:30:45 pm »

quote:

op 29 Jun 2003 13:46:03 schreef jfwolf:

:? Hoe kun je dat nou zeggen jfwolf? Uiteindelijk is het maar wát belangrijk hoe je je leven leidt! Volgens mij zou Jezus volmondig AMEN zeggen op dit gedicht.

Jezus volgen is belangrijker dan wat je over hem gelooft.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

lonneke

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #17 Gepost op: juni 29, 2003, 11:47:48 pm »
liefde is doen!

j@f@

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #18 Gepost op: juni 30, 2003, 07:27:22 am »

quote:

op 29 Jun 2003 23:30:45 schreef Michael:
[...]

:? Hoe kun je dat nou zeggen jfwolf? Uiteindelijk is het maar wát belangrijk hoe je je leven leidt! Volgens mij zou Jezus volmondig AMEN zeggen op dit gedicht.

Jezus volgen is belangrijker dan wat je over hem gelooft.
Ben ik het absoluut niet mee eens. Hoezo zou Jezus Amen zeggen op dit gedicht, hoe weet jij dat???  Jezus volgen is heel belangrijk, maar dat is een gevolg omdat je gelooft. Ik vind dat gedicht echt inhoudsloos (excuus aan schrijver), het zegt toch niks???? Weet je wanneer je pas iets concreet hebt: Jezus Christus en dien gekruisigd.!!!

Pulpeet

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #19 Gepost op: juni 30, 2003, 02:04:22 pm »
Mischien gaan mensen wel vechten omdat ze elkaar niet begrijpen...

lonneke

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #20 Gepost op: juni 30, 2003, 03:40:23 pm »

quote:

op 30 Jun 2003 14:04:22 schreef Pulpeet:
Mischien gaan mensen wel vechten omdat ze elkaar niet begrijpen...
vechten voor je geloof hoef je niet als je het zeker weet, simpel toch.....uiteraard spreek ik voor mijzelf.

gesp

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #21 Gepost op: juni 30, 2003, 03:47:22 pm »

quote:

Het blijft schokkend om te lezen hoe hard mensen bereid zijn elkaar te bestrijden om een eeuwenoud boek dat liefde predikt.
(Uit een recensie in het Brabants Dagblad nav Van Kaft Tot Kaft: De theologie van een gesneden beeld, het gaat hier over de GKV in recente jaren).

Blijkbaar maakt het 'vechten voor de waarheid' op buitenstaanders niet zo'n goede indruk. Speelt dat ook mee?
as blunt as Ockham's razor

cheese

• Bekijk profiel
Vechten voor de waarheid
« Reactie #22 Gepost op: juni 30, 2003, 03:50:39 pm »

quote:

op 30 Jun 2003 15:47:22 schreef gesp:
[...]

(Uit een recensie nav Van Kaft Tot Kaft: De theologie van een gesneden beeld, het gaat hier over de GKV in recente jaren).

Blijkbaar maakt het 'vechten voor de waarheid' op buitenstaanders niet zo'n goede indruk. Speelt dat ook mee?

het vechten niet of de aanspraak op de waarheid te bezitten niet ? of de kombinatie
 van die twee?