Auteur Topic: de zeven "ik ben"- woorden  (gelezen 1562 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
de zeven "ik ben"- woorden
« Gepost op: juni 30, 2003, 11:42:17 pm »
Wanneer wij de zeven "ik ben"- woorden van het Johannespevangelie op ons laten inwerken,-
ik ben het brood
ik ben het licht
ik ben de deur
ik ben de innerlijke leider (de goede herder)
ik ben de opstanding en het leven
ik ben de weg, de waarheid en het leven
ik ben de ware wijnstok-
...dan leren we om ons en in ons geleidelijk het grotere ik kennen, temidden waarvan we leven. Dan pas heeft de mens werkelijk de indruk dat hij van grond af wordt vernieuwd. Want niemand heeft iets dat meer innerlijk is dan zijn ik. In het innerlijkste, in het allerheiligste ontspringt een levende bron van eeuwige genezing: dat kunnen we ervaren. Christus doordringt het ik van de mens met zijn ik en geneest hem van binnen uit.
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 30, 2003, 11:49:38 pm »
Klinkt mooi, cheese. Maar wat betekent het 'grotere ik'? Daar kan ik me niet echt iets bij voorstellen.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 01, 2003, 07:43:06 pm »

quote:

op 30 Jun 2003 23:42:17 schreef cheese:
Wanneer wij de zeven "ik ben"- woorden van het Johannespevangelie op ons laten inwerken,-
ik ben het brood
ik ben het licht
ik ben de deur
ik ben de innerlijke leider (de goede herder)
ik ben de opstanding en het leven
ik ben de weg, de waarheid en het leven
ik ben de ware wijnstok-
...dan leren we om ons en in ons geleidelijk het grotere ik kennen, temidden waarvan we leven. Dan pas heeft de mens werkelijk de indruk dat hij van grond af wordt vernieuwd. Want niemand heeft iets dat meer innerlijk is dan zijn ik. In het innerlijkste, in het allerheiligste ontspringt een levende bron van eeuwige genezing: dat kunnen we ervaren. Christus doordringt het ik van de mens met zijn ik en geneest hem van binnen uit.

Grotere IK???

Op het moment dat je je God leert kennen valt het IK in het niet en is Hij alles...........

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 01, 2003, 08:05:17 pm »
Op zich zit je er wel dichtbij natuurlijk.. :)

Maar toch zit je er ook volledig naast, omdat het óf voor is óf tegen, of gelooft in God of je denkt zelf god te zijn.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 01, 2003, 08:15:56 pm »

quote:

op 01 Jul 2003 19:43:06 schreef jfwolf:
[...]

Grotere IK???

Op het moment dat je je God leert kennen valt het IK in het niet en is Hij alles...........

Dat vind ik zo deprimerend. Tuurlijk ben ik ten opzichte van God helemaal niets. Maar op zich ben ik een mens, naar Zijn beeld geschapen.

Wanneer ik opnieuw geboren word en, zoals de topicstarter aangeeft, van de grond af vernieuwd wordt, dan ben ik weldegelijk 'iets'.

Alle eer voor deze vernieuwing komt natuurlijk toe aan de Here God, Wiens liefde ervoor gezorgd heeft dat dit uberhaupt mogelijk is, Die ervoor zorgt dat ik 'iets' ben.
[Als je niet in God of een andere bovennatuurlijke macht gelooft, is determinisme het enige alternatief

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 01, 2003, 09:19:32 pm »

quote:

op 01 Jul 2003 20:15:56 schreef Lord Darth Vader:
Wanneer ik opnieuw geboren word en, zoals de topicstarter aangeeft, van de grond af vernieuwd wordt, dan ben ik weldegelijk 'iets'.
Inderdaad. Anders had God niet eens mensen geschapen.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 01, 2003, 09:53:52 pm »

quote:

Maar op zich ben ik een mens, naar Zijn beeld geschapen.
Genesis 5:3
Toen Adam honderd dertig jaar geleefd had, verwekte hij (een zoon) naar zijn gelijkenis, als zijn beeld, en noemde hem Set. ;)
[Prediker 7:29]

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 01, 2003, 11:33:39 pm »

quote:

[...]

Dat vind ik zo deprimerend. Tuurlijk ben ik ten opzichte van God helemaal niets. Maar op zich ben ik een mens, naar Zijn beeld geschapen.

Alle eer voor deze vernieuwing komt natuurlijk toe aan de Here God, Wiens liefde ervoor gezorgd heeft dat dit uberhaupt mogelijk is, Die ervoor zorgt dat ik 'iets' ben.

Hoezo deprimerend, mijns inziens is dat de waarheid, en de waarheid moet worden geaccepteerd. Als je vanaf af nieuw geboren wordt, dan besef je duidelijk dat je niets bent en dat genade je deel is geworden. En op dat moment besef je dat je echt niets bent en dat je niet kunt en dat je het alleen van hem moet verwachten.
Inderdaad ben jij naar zijn beeld geschapen, maar door de zondeval in het paradijs is alles veranderd...

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 01, 2003, 11:36:30 pm »

quote:

op 30 Jun 2003 23:49:38 schreef Pulpeet:
Klinkt mooi, cheese. Maar wat betekent het 'grotere ik'? Daar kan ik me niet echt iets bij voorstellen.

wereldzee-ik en druppeltje
wereldvuur-ik en vonkje

de mens heeft het vermogen om alles een naam te geven, alles buiten ons hebben we benoemd en we hebben voor alles een eigen woord,
er is een woord wat we niet voor iets buiten ons, maar voor iets binnen ons gebruiken, het is hetzelfde woord, iedereen in hetzelfde taalgebied gebruikt precies hetzelfde woord, we kunnen ons ook niet vergissen en bedoelen met dat woord nooit iemand anders

welk woord is dat?
wie gebruikte het ook voor zichzelf?
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2003, 11:49:08 pm door cheese »

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 01, 2003, 11:39:28 pm »

quote:

op 01 Jul 2003 23:33:39 schreef jfwolf:

Hoezo deprimerend, mijns inziens is dat de waarheid, en de waarheid moet worden geaccepteerd.

Agreed. Maar dat kun je op verschillende wijze doen. Kom op man, het is FEEST. Door de Here Jezus worden we weer de mens zoals God hem/haar bedoeld heeft!!!

quote:

Als je vanaf af nieuw geboren wordt, dan besef je duidelijk dat je niets bent en dat genade je deel is geworden. En op dat moment besef je dat je echt niets bent en dat je niet kunt en dat je het alleen van hem moet verwachten.
Beweer ik anders? Nee. Maar ik leg de nadruk niet langer op het negatieve, maar op het positieve: ik mag weer onder Gods ogen komen door de Here Jezus. Zonder Hem ben ik niets, maar door Hem word ik weer een volledig, ongebroken mens. Vrij van de slavernij!

quote:

Inderdaad ben jij naar zijn beeld geschapen, maar door de zondeval in het paradijs is alles veranderd...
...en door het offer van de Here Jezus wordt die verandering ongedaan gemaakt.
[Als je niet in God of een andere bovennatuurlijke macht gelooft, is determinisme het enige alternatief

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 01, 2003, 11:53:37 pm »

quote:

op 01 Jul 2003 23:36:30 schreef cheese:
[...]
welk woord is dat?
ik ben ;)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 02, 2003, 12:47:54 am »

quote:

op 01 Jul 2003 23:36:30 schreef cheese:
wereldzee-ik en druppeltje
wereldvuur-ik en vonkje

de mens heeft het vermogen om alles een naam te geven, alles buiten ons hebben we benoemd en we hebben voor alles een eigen woord,
er is een woord wat we niet voor iets buiten ons, maar voor iets binnen ons gebruiken, het is hetzelfde woord, iedereen in hetzelfde taalgebied gebruikt precies hetzelfde woord, we kunnen ons ook niet vergissen en bedoelen met dat woord nooit iemand anders

welk woord is dat?
Ik?

Het meervoud van 'ik' is 'wij'.

Maar, laat me een poging wagen te omschrijven hoe ik je begrijp.
Ik merk in contacten met anderen dat mijn 'ik' soms groter is dan mijzelf. Door echt naar mensen te luisteren wordt hun 'ik' toegevoegd aan mijn eigen 'ik'. Denkbeelden, visie, wereldbeschouwing (etc) van anderen kunnen zeer overtuigend gerepresenteerd worden in mijn eigen beleving.  Zonder dat ik me er altijd mee kan identificeren overigens.
Wil jij nu suggereren dat datzelfde geldt in de relatie met Christus? Dus dat zijn 'ik' een afschaduwing vindt in mijn 'ik'? Of nog extremer: dat mijn 'ik' volledig opgaat in zijn 'ik'? (met die laatste mogelijkheid ben je volgens mij via een andere weg bij een variant op het standpunt van jfwolf aanbeland...)

ik hoop dat ik te volgen ben....
(volgens mij is dit de vaagste post die ik ooit op dit forum achtergelaten heb :) )
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2003, 12:55:38 am door Pulpeet »

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 02, 2003, 01:01:54 am »

quote:

op 02 Jul 2003 00:47:54 schreef Pulpeet:
[...]

Ik?

Ch; de initialen van Jezus Christus, >Jch
ich-duits
ik-nl
I-engels
je-frans

quote:

Ik merk in contacten met anderen dat mijn 'ik' soms groter is dan mijzelf. Door echt naar mensen te luisteren wordt hun 'ik' toegevoegd aan mijn eigen 'ik'.

Ch; daarvan zou je kunnen zeggen, waar 2 of 3 aanwezig zijn in Mijn naam, ben Ik in hun midden. Het franse woord interesse, inter-essence betekend tussen-zijn

quote:

Denkbeelden, visie, wereldbeschouwing (etc) van anderen kan zeer overtuigend gerepresenteerd worden in mijn eigen beleving.  Zonder dat ik me er altijd mee kan identificeren overigens.
Wil jij nu suggereren dat datzelfde geldt in de relatie met Christus? Dus dat zijn 'ik' een afschaduwing vindt in mijn 'ik'? Of nog extremer: dat mijn 'ik' volledig opgaat in zijn 'ik'? (met die laatste mogelijkheid ben je volgens mij via een andere weg bij een variant op het standpunt van jfwolf aanbeland...)

Ch; Zijn (H) Geest in mijn geest ja, met behoud van eigen identiteit, de druppel in de oceaan, die zijn verwantschap met de oceaan beleefd en toch nog van zijn druppelkarakter weet, pinksterbeleven, dus vuur is een betere metafoor dan water:)

quote:

(volgens mij is dit de vaagste post die ik ooit op dit forum achtergelaten heb :) )

ik kan je volgen en voor mij is het zeker niet vaag,

20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik,
(dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in
mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef,
leef ik door het geloof in de Zoon van God, die
mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft over-gegeven.
G a l a t e n 2

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 02, 2003, 01:27:16 am »

quote:

op 01 Jul 2003 23:53:37 schreef lonneke:
[...]

ik ben ;)
het brandende braambos

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 02, 2003, 07:34:27 am »

quote:

op 02 Jul 2003 00:47:54 schreef Pulpeet:
[...]

Ik?

Ik merk in contacten met anderen dat mijn 'ik' soms groter is dan mijzelf. Door echt naar mensen te luisteren wordt hun 'ik' toegevoegd aan mijn eigen 'ik'. Denkbeelden, visie, wereldbeschouwing (etc) van anderen kunnen zeer overtuigend gerepresenteerd worden in mijn eigen beleving.  Zonder dat ik me er altijd mee kan identificeren overigens.

Hey nee helemaal niet! Ik hoop dat je meer van deze posts neerplant ;) ik zit hier namelijk vaak mee in de knoop met mn gedachtes.

Voor de rest ben k t zeker met lord Darth vader eens, dat we het positiever mogen benaderen dus, het is ook feest!

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 02, 2003, 01:30:02 pm »
Citaat
op 01 Jul 2003 23:39:28 schreef Lord Darth Vader:
[...]

Agreed. Maar dat kun je op verschillende wijze doen. Kom op man, het is FEEST. Door de Here Jezus worden we weer de mens zoals God hem/haar bedoeld heeft!!!

[...]

Het is niet altijd Feest......... Op aarde spreek men van de Strijdende Kerk en als God zijn kinderen thuishaalt, dan wordt het de Triomferende kerk...
Feest.......ik vind dit net iets te ver gaan.... ALs kind van God heb je je goede momenten, maar ook momenten dat je weer wegzinkt in je geloof en dat hij je er uithaalt...... Als jealleen maar over feest spreekt, heb ik zo mijn bedenkingen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 02, 2003, 01:52:14 pm »

quote:

op 02 Jul 2003 13:30:02 schreef jfwolf:
Het is niet altijd Feest......... Op aarde spreek men van de Strijdende Kerk en als God zijn kinderen thuishaalt, dan wordt het de Triomferende kerk...
Feest.......ik vind dit net iets te ver gaan.... ALs kind van God heb je je goede momenten, maar ook momenten dat je weer wegzinkt in je geloof en dat hij je er uithaalt...... Als jealleen maar over feest spreekt, heb ik zo mijn bedenkingen.
Als je alleen maar spreekt over de moeiten en de negatieve kanten heb zo ook mijn bedenkingen...

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 02, 2003, 02:17:38 pm »
Is het niet juist in onze individualiteit dat we als mens tot ons recht komen?

Als ik cheese goed begrijp is dat wat zich tussen de 'ikken' bevindt wezenlijker dan de 'ikken' zelf. En jfwolf zegt dat je 'ik' in het niet valt als je je God leert kennen. In beide gevallen wordt de eigenheid van een individu ontkend of ten minste gerelativeerd.

Maar het zou ook zo kunnen zijn dat de ervaring van verbondenheid met anderen zich geheel binnen je eigen ik afspeelt, zodat het dus lijkt of je je helemaal in anderen kunt inleven, maar dat het uiteindelijk toch je eigen interpretatie van die ander is. Een aanwijzing hiervoor is dat je je met dit soort dingen behoorlijk kunt vergissen. Je maakt voor jezelf een 'beeld' van die ander.

Misschien is de verbinding met Christus een uitzondering hierop.  De Heilige Geest heeft wel onbeperkt 'toegang' tot je 'ik'. Hij kan de relatie met Christus tot stand brengen.
Het beeld van de wijnstok en de ranken geeft aan op welke manier dat gebeurt. De wijnstok en de ranken zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden. Een wijnstok zonder ranken is nutteloos. M.a.w. onze individualiteit wordt niet uitgewist in de relatie met Christus, maar juist in stand gehouden.

p.s.
Volgens mij is de bijbelse term voor 'ik', 'hart'. Uit het hart van de mens komt alles voort.

p.p.s.s.
De naam Martin Buber schiet me nu te binnen. Misschien dat zijn geschriften (m.n. 'Ich und Du') wat licht op deze zaak kunnen werpen.

p.p.p.s.s.s.
iets wat hier zijdelings mee te maken heeft:
God is drieënig. Wil dat zegen dat Hij drie 'ikken' in zich verenigt?

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 02, 2003, 03:51:28 pm »
pulpeet:

p.p.p.s.s.s.
iets wat hier zijdelings mee te maken heeft:
God is drieënig. Wil dat zegen dat Hij drie 'ikken' in zich verenigt?

Ch;
zoals in de mens als afspiegeling van God , denken, voelen en willen aanwezig is
Vader-willen (niet mijn wil doch uw wil)
Zoon-voelen (hart, liefde)
HG-denken

3 wezensaspekten, die bij de mens onharmonieus kunnen zijn, maw hij kan wat
anders willen als wat hij voelt of denkt, en andersom
wat bij God niet zo is, daar is het drie-eenheid, dat goddelijke IK kan zich wel op
verschillende wijze voor (of door) de mens manifesteren

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 02, 2003, 05:50:02 pm »

quote:

op 02 Jul 2003 14:17:38 schreef Pulpeet:
Is het niet juist in onze individualiteit dat we als mens tot ons recht komen?

Als ik cheese goed begrijp is dat wat zich tussen de 'ikken' bevindt wezenlijker dan de 'ikken' zelf. En jfwolf zegt dat je 'ik' in het niet valt als je je God leert kennen. In beide gevallen wordt de eigenheid van een individu ontkend of ten minste gerelativeerd.

Wat is de eigenheid van de mens? Is dat niet de persona? ofwel het masker dat het ik draagt? Misschien het ego?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 02, 2003, 08:32:49 pm »

quote:

op 02 Jul 2003 17:50:02 schreef lonneke:
[...]

Wat is de eigenheid van de mens? Is dat niet de persona? ofwel het masker dat het ik draagt? Misschien het ego?
Wat zit er dan achter dat masker?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 04, 2003, 11:44:44 am »

quote:

op 02 Jul 2003 20:32:49 schreef Pulpeet:
[...]

Wat zit er dan achter dat masker?

Je ziel met bijbehorende zielsgevoelens die dieper gaan dan gewone gevoelens. Daar zit ook het zeker weten wat met zich meebrengt dat je een stabiel innerlijk klimaat hebt tot betrekking van je zielsverwanten. Het onderbewuste wat doorwerkt in je ziel.

Je ware zelf vind je bijv. terug in dromen. Daar ervaar je je ware gevoelens.

In wezen is mijn ziel vreemd aan deze wereld.

Ziel op zielsniveau is ook je ware partner vinden/ tweelingziel.

Het zal allemaal wel heidens klinken maar zo ervaar ik het in dit leven.

groetjes Lonneke

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 04, 2003, 04:42:18 pm »
Tweelingzielen, de beschrijving van dromen die je geeft, etc. zijn allemaal hot items in de new-age.