Auteur Topic: Catechismuspreek door een gastprediker.  (gelezen 1827 keer)

Bert Markerink

• Bekijk profiel
Catechismuspreek door een gastprediker.
« Gepost op: januari 08, 2003, 08:10:47 pm »
Geachte forumleden,

Middag/avonddienst.
Een gastpredikant gaat voor.
Vanmiddag is Heidelbergse Catechismus Zondag....zoveel aanbod; dus de predikant is verzocht om hierover te preken.

Soms heb ik het gevoel dat de predikant, oneerbiedig gezegd,  even een preek heeft "opgebakken".

Het liefst zou ik zien dat de gastprediker de ochtendpreek, die hij elders heeft gehouden nog een keer houd. Deze is waarschijnlijk actueler voor die dag.
En zal daar dan meer "passie" in kunnen leggen.

Hebt u dat gevoel ook wel eens?

Met vr. gr. Bert

ALFA

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 08, 2003, 08:13:01 pm »
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
op 08 Jan 2003 20:13:01 schreef ALFA:
Mee eens, je zou ook een actuele preek over de betreffende zondag kunnen lezen in de dienst.
--------------------------------------------------------------------------------

Mee eens, je zou ook een actuele preek over de betreffende zondag kunnen lezen in de dienst.
Menig kans blijft onbenut door mensen die treuren om hun onbenutte kansen

ALFA

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 08, 2003, 08:13:12 pm »

quote:

op 08 Jan 2003 20:13:01 schreef ALFA:
Menig kans blijft onbenut door mensen die treuren om hun onbenutte kansen

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2003, 02:02:54 am »
Beste Bert,

Vrije stof of catechismus, in een andere gemeente is bij mij de preek altijd 'opgebakken'. Ik denk dat je veel meer stuit op het probleem dat veel collega's het moeilijk vinden om de leer van de kerk bij een zondag actueel te verwoorden. Daar zouden we het bij het onderdeel preken maar eens apart over moeten hebben...
shoot me again, I ain't dead yet

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2003, 11:58:21 am »

quote:

op 20 Jan 2003 02:02:54 schreef dsWim:
Beste Bert,

Vrije stof of catechismus, in een andere gemeente is bij mij de preek altijd 'opgebakken'. Ik denk dat je veel meer stuit op het probleem dat veel collega's het moeilijk vinden om de leer van de kerk bij een zondag actueel te verwoorden. Daar zouden we het bij het onderdeel preken maar eens apart over moeten hebben...
Zijn ds.sen dan niet voor "al uw leerbewerking" :) of is ds. Wim de enige :'(?
Maarten van Loon

Jaap Vreugdenhil

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 05, 2003, 09:03:17 pm »
Beste dominees die hier reageerden,

Wat is dit nu? Toen ik ooit een reeks causerieën maakte over de NGB, was de actualiteit helemaal niet moeilijk te vinden. De leer van de Bjbel is actueel, en maakt nog gezond ook.
Maar dan is het wel nodig de eigen tijd goed te kennen. Niet op de manier van het journaal, of op het nivo van Clou of ZoZ, maar echt weten van de strijd der geesten. Hebben we ons er niet oppervlakkig snel bij neergelegd dat we tegenwoordig nu eenmaal oppervlakkig zijn?
En als een preek echt in gaat op deze actualitiet, dan is die ook niet binnen twee maanden verouderd, maar kan een paar jaar 'mee'.

Een broeder.
Jaap Vreugdenhil

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2003, 03:36:38 am »
Een Catechismuspreek is een goede gelegenheid om jaarlijks de kernpunten uit de christelijke leer te koppelen aan de actualiteit.

Wat dat betreft is het ideaal als de traditionele middagdiensten door de eigen predikant worden gedaan. Hij geeft dan het basisonderwijs met een doorkijk naar de gemeente, terwijl de vrije preken in de ochtend aan "rondtrekkende predikers"  kan worden overgelaten. Ofwel, waarom doen we het niet eens andersom?

Ik ben niet principieel tegen het doubleren van preken. Ik verwacht wel dat een predikant zich conscientieus afvraagt of de oude preek geschikte leerstof is voor de nieuwe situatie. Kennen ze de preek al? Is de gemeente met heel andere dingen bezig? Zijn er actuele zaken die de ligging van accenten in de preek beinvloeden? Kun je als predikant de preek niet meer zo vurig brengen als de eerste keer? Schrijf dan een nieuwe, of pas de oude aan.

Er is verscheidenheid van gaven, ook in dit opzicht. De ene predikant is gezegend met de gave om houdbare ("gepastoriseerde" ;) ) preken te maken; hij heeft daardoor extra tijd voor andere dingen. De andere predikant zal de actualiteit scherp kunnen aanpakken in eendagsvliegen.

Belangrijk is vooral dat de Catechismuspreek net zo serieus wordt genomen als de "vrije" preek. Zit daar niet een groter probleem?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 05, 2003, 12:26:36 am »
Misschien zou het ook niet eens zo'n slecht idee zijn om wat meer variatie aan te brenggen in de catechismuspreken. In de catechismuspreek wordt altijd en eeuwig gepreekt over de theologie van de heren Olevianus en Ursinus. Nu ik in mijn 31e levensjaar de Heidelberse Catechismus voor de 35e keer aanhoor, begint hij me behoorlijk de keel uit te hangen.
Als afwisseling dunkt me dat ook wel eens andere stemmen uit de kerkgeschiedenis in de middagdiensten aan de orde mogen komen dan enkel en alleen de theologische opvattingen van de heren Olevianus en Ursinus. Maarten Luther en Johannes Calvijn hebben bijvoorbeeld ook een cathechismus geschreven; ter afwisseling zou ook hieruit gepredikt kunnen worden.
Of misschien een rooster waarin de catechismussen uit de tijd van de Reformatie om beurten aan bod komt. bijv. in jaar 1 de Cathechismus van Luther, in jaar 2 de (Grote) Westminster Cathechismus, in jaar 3 de Heidelbergse Catechismus en in jaar 4 de Catechismus van Genève (geschreven door Calvijn). Maar natuurlijk zou er ook uit andere belijdenisgeschriften gepreekt kunnen worden, zoals de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Tweede Helvetische Geloofsbelijdenis, De Westminster Confessie, de Confessie van Augsburg of de Barmer Thesen. Hoe meer de rijkdom van het christelijk geloofsgetuigenis in de middagdienst aan de orde komt, hoe beter dat is. Er zijn tenslotte meer geloofsgetuigen te vinden in de kerkgeschiedenis dan alleen Olevianus en Ursinus.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Andreas

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 19, 2003, 09:00:44 pm »

quote:

op 05 Apr 2003 00:26:36 schreef Lutheraansch:
 Maar natuurlijk zou er ook uit andere belijdenisgeschriften gepreekt kunnen worden, zoals de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Tweede Helvetische Geloofsbelijdenis, De Westminster Confessie, de Confessie van Augsburg of de Barmer Thesen. Hoe meer de rijkdom van het christelijk geloofsgetuigenis in de middagdienst aan de orde komt, hoe beter dat is. Er zijn tenslotte meer geloofsgetuigen te vinden in de kerkgeschiedenis dan alleen Olevianus en Ursinus.

Hoi!

Wist je wel dat in de De Westminster Confessie, de Confessie van Augsburg en de Barmer Thesen enorme dwalingen in staan? Ik lees dat soort leugentaal niet!

De Heibelbergse Catechismus, Nederlandse Geloofbelijdenis en de Dordtse Leerregels zijn het zuiverst!

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 19, 2003, 09:03:40 pm »

quote:

op 19 Jul 2003 21:00:44 schreef Andreas:
[...]

Hoi!

Wist je wel dat in de De Westminster Confessie, de Confessie van Augsburg en de Barmer Thesen enorme dwalingen in staan?
:? O ja, vertel........ :9
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Andreas

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 19, 2003, 09:33:39 pm »

quote:

op 19 Jul 2003 21:03:40 schreef Lutheraansch:
[...]

:? O ja, vertel........ :9

Augburgse confessie verzwakt de gereformeerde leer. Te denken valt aan de leer van de Heilige Schrift, vrije wil, ambten, verhouding tussen kerk en staat. De AC is in strijdt aan de leer van de volharding der heiligen, de sacramenten in het algemeen, de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal in het bijzonder. De AC leert inzake de volharding der heiligen in artikel 12 dat de door God gerechtvaaridge de Heilige Geest verliezen en van de genade afvallen kan. De gereformeerde leer ontkent dit echter op het sterkst. De AC leert inzake de sacramenten in artikel 13 dat het geloof niet alleen versterking maar ook wekken(in de zin van werken). Men moet dan dus de sacramenten gebruiken om het geloof te verkrijgen. Wij belijden echter dat de sacramenten het geloof alleen versterken. Verder doet de AC enige aarzeling vermoeden bij het aantal sacramenten. Zij geeft aanleiding te denken dat men ook in boete en biecht een sacrament wilde zien. Wij leren echter twee sacramenten: de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal. De AC leert ter inzake van de doop, dat de doop de erfzonde afwast hetgeen wij ontkennen en in artikel 9 dat de doop noodzakelijk is tot zaligheid. Wij ontkennen echter dat wie niet gedoopt is niet zalig kan worden. Hoe troostvol is daarom de gereformeerde belijdenis die stelt dat ook de jong gestorven kinderen van de gelovigen op grond van het genadeverbond voor zalig gehouden moeten worden. Ter inzake van het Heilig Avondmaal. Men zou bij de formuleringen in artikel 10 van de AC kunnen denken dat Christus op lichamelijk wijze (werkelijk zoals de roomsen stellen of mete een verheerlijkt lichaam, zoals de luthersen leren) aanwezig is. Artikel 10 zegt: "Over het Heilig Avondmaal wordt geleerd, dat het ware lichaam en bloed van Christus waarlijk [latijn: vere,red.] onder de gestalte van brood en wijn in het Heilig Avondmaal aanwezig is en daar uitgedeeld en ontvangen wordt." Wij leren echter dat Christus niet op lichamelijke wijze tegenwoordig is in het Heilig Avondmaal (Zijn lichaam is in de hemel totdat Hij wederkomt) maar door Zijn Geest. De formuleringen uit de AC kunnen wel luthers en rooms maar niet gereformeerd worden uitgelegd.

De volgende keer hoop ik de dwalingen aan te tonen die in de catechismus van Luther, theologische verklaring van Barmen en van de konkordie van Leuenberg.

Daarom kunnen we en mogen we ook NIET mee met de samen op weg. We kunnen toch niet kerken in een kerk die de waarheid en de dwaling goed keurt?

michiel

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 30, 2003, 02:06:37 am »
In een preek hoorde ik ooit eens dat ook de HC het wel eens fout heeft:

De zondag die het heeft over 'Waarom is Jezus begraven' stelt dat dat is om aan te tonen dat Hij werkelijk dood was.
Maar dat was al aangetoond door water en bloed uit de speerwonde...

De waarheid is echter: God deed de profetien weer eens uitkomen: gekruisigde lichamen werden verbrand in Hel Hinnon (ik weet niet of ik het goed schrijf)
Christus' lichaam werd hiervoor bewaard zodat Hij kon opstaan uit de dood... God was hier dus heel duidelijk aan het werk...

Ik vind het zelf heel gevaarlijk om menselijke geschriften uit te roepen tot 'de ware leer'. Het blijkt altijd maar weer dat menselijke geschriften altijd wel ergens mank gaan.
Daarbij ben ik het eens dat de nadruk van de catachismus verouderd is... De leer is voor een groot deel weliswaar waar, maar de punten die heden ten dage spelen komen te weinig aan bod, terwijl dingen die minder spelen (neem even de paapsche mis) tegenwoordig niet meer zo spelen.
het is wel belangrijk om het te noemen, en ik ben het niet oneens met wat er gezegd wordt, maar de nadruk en de situatie en periode waarin de kerk zich bevindt kent heel andere vragen.

Een hele vraag over de Heilige Geest, en drie zondagen over de paapsche mis... de verhouding is een beetje zoek...
I waited patiently for the Lord,
Then He inclined and heard my cry.
He let me out of the desolate pit,
out of the mire and clay.

I will sing, sing a new song
I will sing, sing a new song