Auteur Topic: Bruce Almighty * Spoilers *  (gelezen 3984 keer)

Marnix

• Bekijk profiel
Bruce Almighty * Spoilers *
« Gepost op: juli 07, 2003, 11:53:20 am »
Wat zou je doen als je 10 dagen God mocht zijn. Daar draait deze film over. In het begin had ik nogal wat twijfels... een comedy over God? Kan nooit goed zijn.

Ik heb me eens wat verder er in verdiept en wat blijkt, de film is gemaakt door een christelijke regisseur. En de film heeft ook zeker een christelijke boodschap. Jim Carrey is eigenlijk egwoon een grote egoist en in de film gebruikt hij de mogelijkheden die hij van God krijgt daar in het begin ook voor. Maar hij begint steeds meer te ontdekken dat hij daar uiteindelijk niet gelukkig van wordt. En hij leert steeds meer dat hij wel alles kan.... maar dat hij niet aan de vrije wil van mensen kan sleutelen.... dat hij mensen niet van zich kan laten houden.

Een quote uit de film:

Bruce: How do you make people love you without changing their free will?
God: Welcome to my world... if you find out, please tell me.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

checkpoint

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 07, 2003, 03:22:17 pm »
Hoi Marnix,

Ik was net van plan om een item aan te maken over deze film, toen ik zag dat jij er al iets over geschreven had.

Als jeugdleider heb ik veel met jeugd te maken die regelmatig de bioscoop bezoekt. Niks mis mee, maar wel belangrijk om hierin (waar mogelijk) bij te sturen, juist als jeugdleider. Naar welke film ga je? Wat vind je verantwoord? etc...

Ik ben zelf redelijk ruimdenkend als het gaat om bioscoopbezoek. Juist bepaalde films kunnen gespreksstof opleveren voor jongeren die ertoe bijdraagt dat ze een weloverwogen eigen mening ontwikkelen.  Maar ik heb wel duidelijke grenzen. Als er echt Godslasterlijke zaken in voorkomen moet je je afvragen of het verantwoord is om naar een bepaalde film te gaan.

Deze gedachte kwam dan ook bij mij naar boven bij de film ´Bruce Almighty´. Voor alle duidelijkheid: ik heb de film zelf nog niet gezien (wel wat trailers op TV). Daarom ben ik dus benieuwd naar meningen van mensen die de film al wel gezien hebben.

Uit jouw reactie maak ik op dat er een duidelijke moraal in de film zit. Die ook nog vanuit een christelijke regisseur is neergezet. Dat geeft mij in ieder geval al een completer beeld van de film.

Tegelijk vraag ik me af of het OKE is dat God in deze film wordt uitgebeeld door een acteur. Mag dat?

En verder het gegeven dat God (tijdelijk) al zijn macht aan Bruce geeft. Is dat een gegeven waar we niet over moeten vallen óf is het een gegeven dat Gods grootheid naar beneden haalt?

Kortom: een paar open vragen waar ik graag wat meer feedback op wil. Begrijp me goed. Ik sta juist open voor films ´op het randje´ omdat ik denk dat jongeren via gesprek met ouderen daar heel veel over kunnen leren, maar ik wil he tegenover God wel zuiver houden en Zijn eer niet onnodig naar beneden halen.

Is het OKE om als Christen naar deze film te gaan op basis van mijn overwegingen?

Graag een open en positief kritische reactie!

Alvast bedankt,

CHECKPOINT

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 07, 2003, 04:08:00 pm »
Ik heb de film zelf ook niet gezien, enkele collega's van me wel. Zij waren de volgende dag nogal lacherig bezig over God & Bruce.
Nu net heb ik even gekeken op Screen it!, en las daar oa het volgende:
- Seeing that God is playing many roles (janitor, executive, etc.) Bruce sarcastically tells Him not to get drunk since "one of you" might need a ride home;
- He also says that God is a mean kid sitting on an anthill with a magnifying glass and picking on humans (like ants). He also says that God should be fired.
Natuurlijk wordt er ook gevloekt, zie die website hierboven.
Ik vraag me af of het dan wel echt als 'evangeliserend' bedoeld is, en niet vooral als komedie. Als je als christen al een komedie wilt maken over de verhouding tussen God en mens kun je vloeken ed toch wel achterwege laten?
[Prediker 7:29]

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 07, 2003, 05:23:55 pm »
ik ben zelf een erge grote jim carey fan maar denk niet dat ik deze film leuk ga vinden heb hem nog niet gezien maar heb r zo'n mijn twijfels over maar ik ga hem wel kijken en dan hoor je wel wat ik r van vindt
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 15, 2003, 01:58:05 am »
Ik ben vanavond naar deze film geweest. Eerst wilde ik niet omdat ik er niet tegenkon om God gepersonificeerd te zien. Nadat ik van verschillende mensen gehoord had dat het wel mee viel ben ik toch meegegaan. Ik heb er zelf een dubbel gevoel aan over gehouden.

Het is een goede film, technisch gezien, qua opbouw en qua humor. Daar heb ik niets op aan te merken. Het dubbele zit er voor mij in dat God daadwerkelijk afgebeeld wordt. Ik vraag me af of dat verkeerd is. Eén van de 10 geboden is inderdaad dat we geen beelden moeten maken van God. Maar als ik daar zo over nadenk dan komt bij mij de vraag op naar de bedoeling van dat gebod. Die is - volgens mij - bedoelt om te voorkomen dat wij ons daar vertrouwen op stellen en tot die persoon gaan bidden. Dat is hier niet het geval, althans niet in onze werkelijkheid (wel voor Bruce, maar dat is een andere werkelijkheid), dus ik vraag me af of dit gebod hier wel opgaat. Jezus is tenslotte ook zeer vaak afgebeeld, terwijl hij ook God is en dus naar de letter van de wet ook niet afgebeeld mag worden.

Het tweede punt is het feit dat de moraal achter de film IMHO wel goed is. Het is - in ieder geval voor christenen, voor niet-christenen weet ik dat zo net nog niet - duidelijk dat een mens geen God kan zijn. Waarom wordt uitgelegd en dat ervaart Bruce ook zelf in de film. Verder maakt de film best wel duidelijk hoe God is en de manier waarop hij werkt en denkt. Het klinkt misschien raar, maar volgens mij kan een christen er om deze redenen dus prima heengaan. Ja, misschien moet je soms door de humor heenprikken om te zien wat er achter ligt. Maar dat is goed, dan blijf je scherp en blijf je nadenken.

*** Spoiler ***

@checkpoint: ik denk dat deze film een heel aantal aanknopingspunten biedt voor een gesprek met jongeren. Er komen een heel aantal interessante thema's in de film naar voren en dan heb je dus nog het punt of God wel of niet afgebeeld mag worden.
quote:
En verder het gegeven dat God (tijdelijk) al zijn macht aan Bruce geeft. Is dat een gegeven waar we niet over moeten vallen óf is het een gegeven dat Gods grootheid naar beneden haalt?

Ik denk niet dat je hierover moet vallen. Ten eerste is het slechts de macht over een kleine wijk uit een stad die Bruce in handen krijgt, zoals later blijkt. God weet dus zelf al dat Bruce de macht over de hele wereld niet aankan en hij blijft zelf dus 'in control' op de achtergrond. Verder wordt in de film door gesprekken en gebeurtenissen tussen Bruce en God wel duidelijk gemaakt dat een mens het God-zijn helemaal niet aankan. Alles loopt fout en op den duur loopt het ook met Bruce fout doordat hij het niet meer aankan. Gods grootheid is sowieso niet echt te zien of op te merken in de film, dus of die hierdoor naar beneden gehaald wordt: nee, ik denk het niet.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

checkpoint

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 15, 2003, 01:37:14 pm »
Inmiddels heb ik de film zelf ook gezien en moet zeggen dat ik het met Harm eens ben. Nog bedankt voor je opmerkingen Harm!

De voornaamste kritiek die ik (na het zien van de film) heb, is dat God in deze film op een zeer versimpelde manier wordt weergegeven. Uiteindelijk doet dit zijn grote macht niet echt eer aan. Toch weet de regisseur het ´netjes´ te houden en is er niet echt sprake van grote spot o.i.d.

Ik denk verder dat deze film inderdaad veel bruikbare gespreksstof kan opleveren.

Checkpoint.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 20, 2003, 12:42:35 pm »
Ik heb hem vrijdag ook gezien. Ik heb echt gelachen, vond de humor echt lachen. Jammer idd. dat God uitgebeeld werd dat is ook het enige probleem wat ik er mee heb. Maar Morgan Freeman vind ik wel weer een fantastische acteur, dus als iemand die rol... Nee, maar ff serieus dat vond ik op zich wel jammer.

Maar er zat echt wel een christelijke moraal in en verder heb ik geen harde vloek gehoord, zoek maar eens een Nederlandse film waar dat zo is...
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 20, 2003, 10:15:39 pm »
Ik heb met de nodige bedenkingen vanavond mijn kinderen toestemming verleend naar die film toe te gaan, althans de jongste twee van bijna 17 en 15 jaar, met hun vrienden. Ik heb ze gevraagd goed op te letten, ze hebben zelf een duidelijke keuze voor God gemaakt en zijn gedoopt.
Ik ben dan ook heel benieuwd wat hun reaktie vanavond is als ze thuis komen. Ik leer ze altijd zich voor te stellen dat ze naast Jezus in de bioscoop zitten, en zich regelmatig af te vragen of Hij ook zou blijven zitten bij bepaalde scenes.
Als er iets interessants uitkomt bij die jonge mensen zal ik het nog laten weten.

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 22, 2003, 11:36:51 pm »
ik heb hem net gekeken en ik heb helemaal in plat gelegen van het lachen weer lekkere ouderwetse jim carrey in ik vond niet dat er werd gespot met God morgan freeman speelde het erg goed(als je dan toch een acteur moet kiezen dan is freeman wel een erg goede keus)
en het einde vond ik erg positief
dus mijn eindoordeel zeker geen slechte film maar wel met een klein knipoogje naar God
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

2ndReality

• Liever eigenwijs dan een ja-kn
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 23, 2003, 04:28:02 am »
Dat God afgebeeld wordt daar kan ik absoluut niet mee zitten. Het gaat er in het gebod toch om dat de gepersonificeerde God aanbeden wordt en daar is hier absoluut geen sprake van.

Een leuke film waar mensen die weinig weten van het christendom toch nog iets van opsteken omdat het achterliggende verhaal wel juist is.

Ik ben geen fan van Jim Carey maar deze film krijgt van mij wel een voldoende.
Beter als de meeste van zijn inhoudsloze en simpele humor-only films in mijn ogen.

Jennifer Aniston en Jim Carey waren laatst ook te gast bij Oprah voor promotie van de film.. Dat was eigenlijk nog leuker dan de film zelf..
Ik ben de knuppel in het hoenderhok !

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 23, 2003, 11:42:31 am »
quote:
op 23 Jul 2003 04:28:02 schreef 2ndReality:
Jennifer Aniston en Jim Carey waren laatst ook te gast bij Oprah voor promotie van de film.. Dat was eigenlijk nog leuker dan de film zelf..

Dat heb ik ook nog gezien. Dat was echt superlachen idd. Wat is die Jim Carrey geniaal, hij is echt compleet gek, maar wel lachen

Bruce Almighty vond ik ook heel leuk, maar det heb ik al verteld
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

naomi

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 07, 2003, 03:06:53 pm »
ik ben ook naar de film geweest, omdat ik niet wilde oordelen zonder het gezien te hebben.
ik vond alleen de moraal van het verhaal niet helemaal christelijk.
wat bij mij overkwam als het moraal was dat je zelf wat van je leven moet maken, dat God daar verder niet bij helpt. het ging er alleen maar om dat je het dan op aarde maar zo goed mogelijk hebt.
en ik denk ook niet dat God zomaar de stekker uit de computer zou trekken en iedereen aan zijn lot over zou laten.
beetje jammer vond ik dat.

gelukkig werdt er verder niet echt gespot of gevloekt, dat viel mij wel mee.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 07, 2003, 06:49:27 pm »
quote:
op 07 Aug 2003 15:06:53 schreef naomi:
ik ben ook naar de film geweest, omdat ik niet wilde oordelen zonder het gezien te hebben.
ik vond alleen de moraal van het verhaal niet helemaal christelijk.
wat bij mij overkwam als het moraal was dat je zelf wat van je leven moet maken, dat God daar verder niet bij helpt. het ging er alleen maar om dat je het dan op aarde maar zo goed mogelijk hebt.
en ik denk ook niet dat God zomaar de stekker uit de computer zou trekken en iedereen aan zijn lot over zou laten.
beetje jammer vond ik dat.

gelukkig werdt er verder niet echt gespot of gevloekt, dat viel mij wel mee.

Hmm, ik had juist het gevoel bij deze film dat duidelijk werd neergezet dat het niet God was die dit deed. Het was Bruce die er een zootje van maakte en uiteindelijk was het God die ervoor zorgde dat alles weer in orde kwam en die uitlegde hoe Bruce het wel had moeten doen. Wat denk je daar dan van?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 07, 2003, 10:44:52 pm »
quote:
op 20 Jul 2003 22:15:39 schreef Wilhelmina:
Ik heb met de nodige bedenkingen vanavond mijn kinderen toestemming verleend naar die film toe te gaan, althans de jongste twee van bijna 17 en 15 jaar, met hun vrienden. Ik heb ze gevraagd goed op te letten, ze hebben zelf een duidelijke keuze voor God gemaakt en zijn gedoopt.
Ik ben dan ook heel benieuwd wat hun reaktie vanavond is als ze thuis komen. Ik leer ze altijd zich voor te stellen dat ze naast Jezus in de bioscoop zitten, en zich regelmatig af te vragen of Hij ook zou blijven zitten bij bepaalde scenes.
Als er iets interessants uitkomt bij die jonge mensen zal ik het nog laten weten.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je kinderen ervan vonden....

naomi

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 07, 2003, 11:03:14 pm »
ja het was bruce die het deed, de stekker eruit trekken, maar naar mij idee door wat God had gezegd tegen hem. dat je misschien geen antwoord moet geven op de gebeden en dat mensen het zelf moeten doen.
dat was zoals het op mij overkwam, misschien klopt dat niet helemaal.
dat je dus niet met alles bij God aan moet kloppen en dat je er zelf het beste van moet maken.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 07, 2003, 12:36:35 am »
Ik heb in het vliegtuig de film gezien. Ik vond hem erg goed. Minpuntje dat God idd wordt afgebeeld.
De moraal vond ik zeer christelijk. Bruce verlangt van God een prettig leven. Dat krijgt hij niet en hij neemt dat God kwalijk.

De diepste wens van de mens is als God te zijn. Bruce krijgt dat voor z'n kiezen. De twee regels vind ik heel goed gevonden: Zeg tegen niemand dat je God bent en respecteer de vrije wil van de mensen.

Uiteindelijke erkent hij dat hij dat hij beter af is als God voor hem zorgt, ipv dat Bruce zelf God is. Voor mij dat gelijk aan bekering. Accepteer ook de minder leuke dingen. God zorgt voor je en doet alles meewerken ten goede (Rom .

Ook de boodschap dat God luistert naar het gebed (You have 3,000,000 unread prayers) vond ik erg mooi.

Voor mij was dat de boodschap van deze leuke en humorvolle film. Kijken dus!
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 07, 2003, 12:54:44 am »
Ik heb me werkelijk helemaal ziek gelachen bij die film! Niks mis mee!

Er wordt absoluut niet in gespot!

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 07, 2003, 11:40:18 am »
quote:
op 07 Oct 2003 00:54:44 schreef Elsje:
Ik heb me werkelijk helemaal ziek gelachen bij die film! Niks mis mee!

Er wordt absoluut niet in gespot!

Het afbeelden van Jezus vind jij niet erg en een film als LOTR vind je wel erg..

[modbreak]Beledigingen verwijderd. Niet op de man/vrouw spelen a.j.b.[/modbreak]
Live vanuit de luie stoel

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 08, 2003, 05:52:52 pm »
Bruce Allmighty is GEEN occulte film!!!!!!!!

En wil je mij niet schijnheilig noemen!? Ik denk niet dat jij daar de beoordelaar van bent! Je kan geen uitspraken over mij doen, na twee stukjes van mij gelezen te hebben!!

Moet ik me nou echt gaan verdedigen voor mijn mening over deze film? NOPE!!

By the way, Jezus wordt niet afgebeeld, er is een acteur die God speelt. In kinderboekjes / bijbels worden toch ook tekeningen van Jezus gemaakt, ben je daar tegen dan?

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:17:31 pm »
quote:
op 08 Oct 2003 17:52:52 schreef Elsje:
By the way, Jezus wordt niet afgebeeld, er is een acteur die God speelt. In kinderboekjes / bijbels worden toch ook tekeningen van Jezus gemaakt, ben je daar tegen dan?

Klopt. Maar Jezus is mens geworden dus dat is al een heel ander verhaal. Het punt is juist dat in Bruce Almighty God wordt afgebeeld. Maar, precies wat je zei, (verder) niks mis met de film, zelfs erg grappig.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 11, 2003, 06:15:43 pm »
quote:
op 08 Oct 2003 17:52:52 schreef Elsje:

By the way, Jezus wordt niet afgebeeld, er is een acteur die God speelt.

Dan word hij toch afgebeeld of moet ik het even voor je uittekenen.  
Eigenlijk zeg jij hiermee: Beeldjes van God maken mag. Hij ziet er toch anders uit dat beeldje dan dat God er uit ziet?   Ga jij mij even vertellen hoe God er uit ziet dan ? (tip: open een nieuw topic even dan of weet je niet hoe dat moet ?)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 11, 2003, 06:51:28 pm »
Moet die toon hier nou zo vreselijk overdreven onchristelijk naar elkaar toe? Je hoeft mekaar echt niet voor rotte vis uit te maken vind ik....

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 11, 2003, 07:11:54 pm »
quote:
Dan word hij toch afgebeeld of moet ik het even voor je uittekenen.  
Eigenlijk zeg jij hiermee: Beeldjes van God maken mag. Hij ziet er toch anders uit dat beeldje dan dat God er uit ziet?  Ga jij mij even vertellen hoe God er uit ziet dan ? (tip: open een nieuw topic even dan of weet je niet hoe dat moet ?)

Waar heb jij nou eigenlijk moeite mee? Dat ik mijn mening geef, of of dat ie niet met die van jouw strookt? Waar ben je nou mee bezig?

Als je het zo moeilijk hebt zeg je toch gewoon niks tegen mij? Ga iemand anders vervelen man.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 11, 2003, 07:38:52 pm »
quote:
op 11 Oct 2003 19:11:54 schreef Elsje:
[...]

Waar heb jij nou eigenlijk moeite mee? Dat ik mijn mening geef, of of dat ie niet met die van jouw strookt? Waar ben je nou mee bezig?

Als je het zo moeilijk hebt zeg je toch gewoon niks tegen mij? Ga iemand anders vervelen man.

je leert het al
welkom op het forum
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 11, 2003, 07:51:19 pm »
quote:
op 11 Oct 2003 19:11:54 schreef Elsje:
[...]

met het feit dat je de schijnheil uit loopt te hangen of moet ik dat ook nog even uittekenen. Papier genoeg...

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 11, 2003, 07:56:43 pm »
Citaat
op 11 Oct 2003 19:51:19 schreef Does:
[...]
schijnheil quote]

Prima dat je iedereen uitmaakt voor een schijnheilige, maar make up yourmind dan weer met ei dan weer met ij... vermoeiend hoor... |:( |:( |:( |:(

Van Dale
schijn·hei·li·ge (de ~ (m.))
1 huichelaar

Ik zie echt niet in dat zij huichelt, sorry...

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 11, 2003, 08:28:57 pm »

quote:

op 11 Oct 2003 19:56:43 schreef Zacharov:

Prima dat je iedereen uitmaakt voor een schijnheilige, maar make up yourmind dan weer met ei dan weer met ij... vermoeiend hoor...
:z

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 11, 2003, 11:18:45 pm »
Does, zou je a.j.b. willen stoppen met lelijk doen tegen Elsje?  Offtopic posts worden genadeloos verwijderd. :)

Eventuele klachten kunnen via e-mail worden gericht aan Pleun.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 14, 2003, 06:29:57 pm »

quote:

op 11 Oct 2003 23:18:45 schreef Pleun:
Does, zou je a.j.b. willen stoppen met lelijk doen tegen Elsje?  Offtopic posts worden genadeloos verwijderd. :)

Eventuele klachten kunnen via e-mail worden gericht aan Pleun.
Zeggen waar het op staat is lelijk doen? Wicked... het moet niet gekker worden pleun :) :D

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 19, 2003, 12:42:35 pm »
ik heb de videofilm gezien Bruce Almighty van Jim Carey,
ik schrijf dit voor degenen, die de humor er van kunnen inzien en ook de ernst,
verder ben ik me bewust, dat sommigen natuurlijk zo'n film niet zo zien zitten...
dit vooraf...

omdat hij (de mens) ontevreden is over zijn lot, besluit God om eens een poosje Zijn macht aan die mens af te staan, die dan de mogelijkheid krijgt om op de wereld in te werken met die gekregen macht,
je kunt wel begrijpen, dat die mens er een puinhoop van maakt, want hij krijgt wel de macht, maar niet de bijbehorende wijsheid en liefde om het ook te kunnen hanteren,
er is ook een restrictie, de mens mag die macht niet zodanig aanwenden,dat de vrijheid van zijn medemensen aangetast wordt, daarmee zijn we ook bij dit topic
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=863aangekomen:

wat voor soort macht kun je eigenlijk uitoefenen, om de wereld te verbeteren, zonder dat je daarbij ingrijpt op de menselijke vrijheid?

PS de kreet: spoilers, wat betekend dat eigenlijk:?
« Laatst bewerkt op: november 19, 2003, 12:52:50 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 19, 2003, 02:13:45 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 12:42:35 schreef cheese:

PS de kreet: spoilers, wat betekend dat eigenlijk:?
to spoil = bederven, verkwisten. Met de term 'spoiler' wordt bedoeld dat er (essentiele) informatie wordt prijsgegeven over het plot van een film,  waardoor het plezier bedorven wordt van mensen die 'm nog niet gezien hebben. Wanneer je bijvoorbeeld vantevoren al weet wie 'de moordenaar' is, is er geen lol meer aan.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 11, 2003, 02:22:31 pm »

quote:

op 15 Jul 2003 13:37:14 schreef checkpoint:

De voornaamste kritiek die ik (na het zien van de film) heb, is dat God in deze film op een zeer versimpelde manier wordt weergegeven. Uiteindelijk doet dit zijn grote macht niet echt eer aan. Toch weet de regisseur het ´netjes´ te houden en is er niet echt sprake van grote spot o.i.d.  

Hoe zou je God dan weergeven? Als een oude man met een lange, witte baard, zittend op zijn gouden troon hoog in de hemel? Ik vind het juist wel goed dat de regisseur maling heeft aan het cliche-beeld dat veel mensen van God hebben. En God wordt dan wel eenvoudig afgebeeld, zijn macht is er niet minder om.

Afgelopen dinsdag heb ik 'Bruce Almighty' dus gezien. De moraal van de film vond ik wel goed en Jim Carrey is erg grappig, zoals altijd.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 04, 2004, 07:33:06 pm »
Heb hem deze week gezien (inmiddels op DVD dus)

Vond het wel een goede film met hier en daar wat flauwe humor.
Voor degenen die vinden dat hier God niet op ene goed manier werd afgebeeld, hoe zou je het dan wel willen?

De moraal vond ik wel aardig. Iemand die in de shit zit, die God verwijt er niet voor hem te zijn, vervolgens God die zegt, prima, als je het zo goed weet, hier heb je de macht en Bruce die leert dat het toch allemaal niet zo eenvoudig is dan dat het lijkt.
Ik ben er samen met een familielid van 15 jaar naar toe geweest, en zeker voor mensen van hun leeftijd vond ik het wel aardig, maar dat ligt er ook aan, hoe je er naar kijkt natuurlijk. Heb het met dat betreffende familielid wel overde moraal gehad overigens.

En zoals al eerder gezegd, ik vind dat de persoon die god speelt, dat op een goede manier doet in verhouding tot de film. Ik had er in elk geval zelf geen probleem mee.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 04, 2004, 07:49:30 pm »

quote:

op 04 Jan 2004 19:33:06 schreef zidane:
Heb hem deze week gezien (inmiddels op DVD dus)

Vond het wel een goede film met hier en daar wat flauwe humor.
Voor degenen die vinden dat hier God niet op ene goed manier werd afgebeeld, hoe zou je het dan wel willen?
Diegenen vinden wrsch. dat God helemaal niet mag worden afgebeeld...

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 07, 2004, 12:11:23 pm »
voor een interessant interview met de regisseur:
http://www.christiananswe...cealmighty-interview.html

Ik vind het een erg mooie film waarin God's Liefde voor de mens echt spreekt.
De scene waarin Bruce probeert met al zijn Godgegeven kracht zijn vriendin te overtuigen om van hem te houden vond ik echt emotioneel. Alsof je God hoort roepen en smeken richting de mens om toch van hem te houden en de mens die dan niet geintereseerd hem de rug toekeert.

(heb em ondertussen op DVD  :) )
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. | Douglas Adams

AJkoster

• het begint erop te lijken
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 18, 2004, 01:06:09 pm »
Heb de film ook gezien. Het idee is wel aardig....."mens kan door zijn egoisme kracht van God niet aan". Toch heb ik bij de uitvoering wel wat nare gevoelens. Typische zaken als het over water lopen, 7 vingers etc etc vind ik toch te weinig spreken van eerbied en ontzag voor God.

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 20, 2004, 03:06:11 pm »
Hmm, ik denk niet dat het lopen op water en de 7 vingers spottend is ofzo. Ook God heeft humor en heeft het gegeven aan de mens. Lees maar es het verhaal van Elia en de Baälpriesters... ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. | Douglas Adams

sdvor

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 26, 2004, 06:58:42 pm »
maar volgens mij staat er toch duidelijk in de bijbel:

Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

lijkt me toch best duidelijk!!!!! :)
JEZUS LEEFT

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 02, 2004, 03:52:53 pm »
wat is het doel van een beeld van God te maken? Waarom zou God die regel gegeven hebben (een wet die overigens niet meer van kracht is, toch? maar dat is een andere discussie)

linnas79

• I'm the boss. That's why...
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 03, 2004, 12:15:39 pm »
Heb de film zelf ook gezien. Ik vond m, afgezien van wat stunts zoals de 7 vingers en de eeeeeiiiiindeloze ladekasten, een beetje tegenvallen. (die scene met de aap vond ik bijvoorbeeld smakeloos)
De moraal van het verhaal was in mijn ogen niet helemaal serieus te noemen, een beetje zo van "God heeft het als almachtige maar moeilijk, wees blij met jullie simpele mensen bestaan" maar okee, da's mijn interpretatie.
Wat ik *wel* heel leuk vond was dat de rol van God gespeeld werd door Morgan Freeman. Daarmee geeft de regisseur imo een beetje een trap tegen het clichematige beeld dat wij hebben van hoe God eruit zou moeten zien (oud, wit haar, troon etc)

(*evil* eigenlijk hadden ze Whoopi Goldberg moeten casten voor de rol.. - en nou niet allemaal happen ajb)
Godisnowhere (read it again)

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 04, 2004, 02:21:24 pm »
lees ook interview (hier ergens boven in een van mijn posts, oranje link)

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 04, 2004, 06:15:11 pm »
Citaat
op 07 Jan 2004 12:11:23 schreef Martin:
 *Alsof je God hoort roepen en smeken*richting de mens om toch van hem te houden en de mens die dan niet geintereseerd hem de rug toekeert.
quote]

Werkelijk?

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 24, 2004, 11:47:30 am »
ja werkelijk  :)